آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۰, چهارشنبه

درخواست دو گروه بین المللی حقوق بشر برای توقف حکم اعدام یک جوان کرد


سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای که بعد از ظهر سه شنبه به وقت آمریکا منتشر کرد خواستار توقف حکم اعدام احسان فتاحیان اهل کردستان ایران که گفته می شود قرار است چهارشنبه اجرا شود، شد.
پیشتر یک گروه معتبر دیگر حقوق بشر موسوم به "عفو بین الملل" در بیانیه ای نوشت که مقام های ایرانی باید اجرام حکم اعدام احسان فتاحیان را متوقف کنند.
آقای فتاحیان قرار است چهارشنبه در زندانی در شهر سنندج مرکز استان کردستان اعدام شود. او در نامه ای که از زندان نگاشته خود را عضو گروه غیرقانونی کرد به نام کومله معرفی کرده است.
با این حال او می گوید که در هیچ گونه فعالیت مسلحانه ای شرکت نداشته است.
فعالان حقوق بشر پیشتر گفتند که قوه قضائیه هنوز پاسخی به درخواست توقف اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان که قرار است صبح چهارشنبه ۲۰ آبان اجرا شود، نداده است.
دیده بان حقوق بشر می نویسد که آقای فتاحیان بنابه گزارش ها در دادگاهی غیرعلنی محاکمه شده و به گفته وکیلش هیچ شواهدی دایر بر مشارکت او در اعمال خشونت آمیز ارائه نشده است. بنابه این گزارش فتاحیان گفته است که او برای سه ماه در زندان شکنجه شده است.
سارا لی واتسون، مدیر دیده بان حقوق بشر در بخش خاور میانه و شمال آفریقا، در بیانیه ای که این سازمان درباره احسان فتاحیان صادر کرده نوشت: "ایران باید اعدام او را متوقف کند. مقام ها به جای اعدام فتاحیان باید درباره شکنجه و سایر بدرفتاری هایی که او می گوید با او شده، تحقیق کنند."
کاوه قاسمی کرمانشاهی، عضو سازمان حقوق بشر کردستان در ایران روز سه شنبه به بی بی سی فارسی گفت که این سازمان به همراه اعضای خانواده آقای فتاحیان از صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه خواسته اند که اجرای حکم اعدام آقای فتاحیان را متوقف و دستور رسیدگی مجدد به پرونده او را صادر کند.
به گفته آقای کرمانشاهی، از آنجا که حکم اعدام توسط دادگاه تجدیدنظر صادر شده است، تنها رئیس قوه قضائیه می تواند اجرای آن را متوقف کند.
او گفت که حکم اعدام آقای فتاحیان روز شنبه به وکیل او ابلاغ شده است.

تشدید حکم اولیه

آقای فتاحیان که ۲۸ سال دارد، تیر ماه سال ۱۳۸۷ در شهرستان کامیاران در استان کردستان دستگیر شد.
به گفته آقای کرمانشاهی، او ابتدا به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در احزاب اپوزیسیون مسلح" به ۱۰ سال زندان و تبعید به شهرستان رامهرمز محکوم شد، اما او و دادستان کامیاران، هر دو به این حکم اعتراض کردند.
آقای کرمانشاهی می گوید: "دادگاه تجدیدنظر بر خلاف آنچه در قانون دادرسی کیفری ایران آمده است، مجازات آقای فتاحیان را افزایش داد و برای او حکم اعدام صادر کرد".
خانواده آقای فتاحیان و گروهی از فعالان حقوق بشر در ایران گفته اند که تا صبح روز چهارشنبه به تلاش خود برای توقف اجرای حکم اعدام او ادامه خواهند داد.
دیده بان حقوق بشر می نویسد که فعالان حقوق بشر در ایران به این سازمان گفته اند که محاکمه احسان فتاحیان پشت درهای بسته انجام شد.
عزت الله فتاحیان پدر احسان به دیده بان حقوق بشر گفت که مقام های زندان طی سه ماه گذشته مانع دیدار خانواده با احسان شده اند.
عفو بین الملل در بیانیه خود نوشت که تصور می شود حداقل 10 زن و مرد دیگر در ایران در ارتباط با عضویت در سازمان های ممنوع کردی یا حمایت از آنها در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.
با اینکه کومله هم اکنون نفرات و پایگاههایی در کردستان عراق دارد، اما برای بیش از دو دهه فعالیتی از این حزب در ایران گزارش نشده است.
این حزب می گوید به این دلیل فعالیت مسلحانه را در ایران کنار گذاشته که بهانه ای برای سرکوب جنبشهای فعال در ایران به حکومت این کشور ندهد.
حزب کومله که خط مشی چپگرا و کمونیستی دارد در سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب در کنار حزب دموکرات کردستان ایران، یکی از دو جریان اصلی کرد در این کشور را تشکیل می داد و فعالیت گسترده ای در مناطق کردنشین داشت.
کومله مدتها در حال نبرد مسلحانه با دولت مرکزی ایران بود و بعداً نیز با حزب دموکرات کردستان ایران درگیر شد و پس از مدتی بدنه اصلی حزب ناگزیر به ترک ایران و استقرار در کردستان عراق شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار