آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

رهبر ایران: ساعتی پس از انتخابات به مخالفان پیام دادم

رهبر ایران: ساعتی پس از انتخابات به مخالفان پیام دادم

آیت الله علی خامنه ای فاش کرده است که ساعتی پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران به طور خصوصی برای رهبران مخالفان دولت پیامی هشدارآمیز فرستاده است.

رهبر ایران روز چهارشنبه ۶ آبان (۲۸ اکتبر) در جمع گروهی از "نخبگان علمی - فرهنگی" گفت: "در همان ساعات اول به آنها پیغام خصوصی دادم که شما در حال شروع برخی مسائل هستید، اما دیگران از آنها سوءاستفاده می کنند و شما نمی توانید ماجرا را کنترل کنید و همان طور هم شد".

در گزارشی که دفتر آقای خامنه ای از دیدار او با نخبگان منتشر کرده، نامی از مخاطبان این پیغام خصوصی برده نشده اما به "صحنه گردانی" و "میدان داری" برخی از "عناصر خود نظام" اشاره شده است و به نظر می رسد که منظور او رهبران جناح اصلاح طلب و نامزدهای رقیب آقای احمدی نژاد باشد.

آیت الله خامنه ای با اشاره به سخنرانی اش در نمازجمعه بعد از انتخابات گفته است: "ابتدا پیغام خصوصی و نصیحت لازم داده شد اما وقتی انسان ناچار می شود، برخی مسائل را علنا نیز ابراز می کند".

'بزرگترین جرم'

رهبر ایران "زیر سئوال بردن اصل انتخابات" را "بزرگترین جرم" خوانده و گفته است: "همان فردای انتخابات عده ای بدون دلیل و استدلال، آن انتخابات عظیم را دروغ خواندند، آیا این جرم کمی است"؟

به نظر می رسد اشاره آقای خامنه ای به اطلاعیه هایی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی روز پس از انتخابات صادر کردند و در آن ها، نتیجه اعلام شده انتخابات را "مهندسی شده"، "مضحک و شگفت" و ناشی از "شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سیما" خواندند.

اکنون رهبر ایران می گوید: "دشمن هم از این بی انصافی حد اکثر استفاده را کرد و در داخل هم عده ای که از اول با نظام اسلامی موافق نبوده اند... فرصت را مغتنم شمردند و آن حوادث پیش آمد".

او از برخی مطبوعات داخلی ایران هم انتقاد کرده است که به مسائل "فرعی" دامن می زنند و از مسئله اصلی که به گفته او "حضور پر عظمت و نصاب شکن مردم" در انتخابات است کمتر سخن می گویند.

آیت الله خامنه ای همچنین ظاهرا در اشاره به حرکت های اعتراضی که اخیرا به طور مداوم در دانشگاه های ایران صورت می گیرد گفته است: "بیگانگان محیط های دانشگاهی و دانشجویی را آماج توطئه قرار داده اند تا به هر شکل ممکن در روند فعالیت های علمی اختلال ایجاد کنند و جوانان عزیز و باهوش نباید بگذارند این تیر دشمن به هدف بخورد".

او در بخشی از سخنان خود در باره "انتقاد از رهبری" هم گفته است: "هم اکنون نیز انتقادهایی بیان می شود و بنده هم آنها را دریافت می کنم".

در گزارش منتشر شده توسط دفتر آقای خامنه ای، مشخص نیست که آیا این جمله در پاسخ به سئوال حاضران مطرح شده است یا رهبر ایران خود لازم دیده است که به این نکته اشاره کند.

موسوی در دیدار با کروبی: توافقات ژنو مایه حیرت است

میرحسین موسوی روز سه شنبه ۵ آبان (۲۷ اکتبر) و در دیدار با مهدی کروبی گفتگوهای هسته ای انجام شده در ژنو میان نمایندگان ایران و آمیرکا را "واقعا مایه حیرت" خواند.

کلمه، وب سایت رسمی آقای موسوی، گزارش داده در این دیدار که در دفتر میرحسین موسوی انجام شد، آقای موسوی گفت: "قول و قرارهایی که در ژنو داده شده، اگر اجرا شود بر باد دادن همه زحمات هزاران دانشمند در کشور است و اگر اجرا نشود زمینه اجماعی را برای تحریم گسترده علیه ایران ایجاد خواهد کرد."

آقای موسوی همچنین گفت: "جالب آنجاست که به فرزندان انقلابی و خدوم کشور تهمت ارتباط و تمایل به غرب و شرق می زنند و خود به صورت آشکار و مکرر در مقابل آمریکا کرنش می کنند."

آقای موسوی همچنین با اشاره به برخی اتفاقات در عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی گفت: " دو گمانه را می توان مطرح کرد. یا برخی آقایان ماموریت دارند که کشور و نظام را متلاشی کنند و از بین ببرند، یا اینکه فقط به فکر امروزشان هستند و کاری را صرفا انجام میدهند که امروزشان بگذرد و به فردا برسد. که به گمانم همین گمانه دوم به واقعیت نزدیک تر است."

در این دیدار که بنا بر گزارش ها بیش از ۴ ساعت طول کشید، دو طرف که اصلی ترین رهبران مخالفان در ایران هستند، تصمیم گرفته اند به تقویت راه های ارتباطی خود "به رغم برخی محدودیت ها" بپردازند.

آقای کروبی در ابتدای این دیدار از برخوردهای صورت گرفته با او و علیرضا بهشتی در نمایشگاه مطبوعات ابراز تاسف کرد و آقای موسوی هم گفت: "به رغم توقیف مطبوعات، جمعیت مشتاق کثیری را [در فیلم ها] دیدم که در نمایشگاه حضور داشتند و از شما و جنبش سبز حمایت می کردند، و این گویا موجب ناراحتی اقلیتی است که در نتیجه دست به چنین اقداماتی می زنند."

در این دیدار مهدی کروبی از مبالغه هایی که درباره برخی افراد و مکان های مذهبی می شود انتقاد کرد و گفت: "مثلا می شنوم نام مسجد جمکران را در کنار و هم شان مسجدالحرام و مسجدالاقصی به عنوان مکان های مقدس می آورند و این اقدامات تنها باعث می شود که اعتماد مردم به اعتقادات قبلی شان هم سست شود."

'آزادی زندانیان سیاسی یک خواست ملی است'

میرحسین موسوی در این دیدار با اشاره به محاکمه زندانیان سیاسی و پخش اعترافات از تلویزیون و همین طور ادامه بازداشت فعالان سیاسی گفت: "برخی فکر می کنند که با چنین حربه هایی می توانند وضعیت را به وضع سابق برگردانند. اما سودای محال دارند و نمی فهمند که با هیچ حربه ای حتی با تهدید و بازداشت و محاکمه و اعتراف گیری هم نمی توان جامعه امروز را به جامعه یک سال قبل برگرداند.»

آقای موسوی گفت: "آزادی زندانیان سیاسی یک خواست ملی است که می تواند به بهتر شدن اوضاع کمک کند."


ایران پنجشنبه به پیشنهاد برادعی پاسخ می دهد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته است که شورای عالی امنیت ملی این کشور روز چهارشنبه در مورد پاسخ به پیشنهاد محمد برادعی تصمیم می گیرد.

علاءالدین بروجردی روز چهارشنبه ۶ آبان (۲۸ اکتبر) به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: "مسئولیت این کار به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است و ما منتظر اعلام نظر آنها هستیم".

همزمان خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع مطلع که هویت او را فاش نکرده، گزارش داده است که علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۷ آبان در دیدار با مدیرکل آژانس در وین پاسخ ایران را به او ارائه خواهد کرد.

محمد برادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۲۹ مهر (۲۱ اکتبر) در وین پیش نویس توافقنامه ای را به نمایندگان ایران، روسیه و فرانسه ارائه کرد که ظاهرا بر اساس توافق روز ۹ مهر میان سعید جلیلی (مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران) و نمایندگان گروه ۱+۵ تدوین شده بود.

بر اساس پیش نویس آقای برادعی، ایران باید ۷۰ درصد ذخیره اورانیوم غنی شده خود را برای تبدیل به سوخت قابل استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران به روسیه و از آنجا به فرانسه بفرستد.

'فریب'

اما علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران این طرح را نوعی "فریبکاری" دانست و گفت: "حدس من این است که آمریکایی ها در پشت صحنه با برخی از کشورها زد و بندهایی دارند تا به بهانه تأمین سوخت نیروگاه اتمی، مواد غنی شده در ایران به میزان ۴ ونیم درصد را از ما بگیرند".

این در حالی است که پیشنهاد ارسال اورانیوم غنی شده به خارج از ایران برای تبدیل به سوخت، ابتدا توسط محمود احمدی نژاد مطرح شده بود.

او روز ۸ مهر، یک روز پیش از آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو، در جمع خبرنگاران گفته بود: "ما حتی آمادگی داریم که مواد ۳.۵ درصد را بدهیم و آنها آن را تا ۱۹.۷۵ یا ۲۰ درصد غنی کنند و به ما تحویل دهند".

اکنون گزارش هایی که از ایران می رسد از آن حکایت دارد که ایران قصد دارد تغییراتی را در پیش نویس ارائه شده توسط آقای برادعی اعمال کند.

پیش تر آقای بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران با اشاره به این که کشورش در اصل خواهان خرید سوخت از خارج است، گفته بود: "اما اگر در نهایت جمع بندی شد که ما از سوخت داخلی مان استفاده کنیم، گفته ایم که روش مناسب تر در این شرایط این است که قسمت به قسمت آن را بدهیم".

این پیشنهاد در حالی مطرح شده است که به نظر می رسد علت استقبال کشورهای غربی از طرح آقای برادعی این است که با خروج ۷۰ درصد ذخیره اورانیوم غنی شده در ایران، اورانیوم باقی مانده به اندازه ای نیست که قابل استفاده در یک برنامه نظامی احتمالی باشند.


اژه ای: حدود ۱۰۰ نماینده از موسوی شکایت کرده اند

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل ایران از ارائه شکایت حدود ۱۰۰ نماینده مجلس از میرحسین موسوی، از سران مخالفان دولت این کشور خبر داده است.

به گفته آقای محسنی اژه ای، شکایت این افراد، در دیدار با دو نماینده مجلس به او ارائه شد.

پیش تر، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران از شکایت این افراد ابراز بی اطلاعی کرده بود.

آقای محسنی اژه ای با اشاره به بررسی موضوع به وسیله دادستانی کل کشور تا نتیجه برای اقدام قضایی به مراجع مربوط ارجاع شود.

به گفته غلامحسین محسنی اژه ای، شاکیان خواستار تعقیب قضایی میرحسین موسوی به اتهام شرکت و مباشرت در ناآرامی های پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بر هم زدن نظم اجتماع و تبلیغ علیه نظام اسلامی هستند.

او گفت زمان رسیدگی به این شکایت و سایر شکایت ها به بررسی گزارش های ارائه شده به وسیله بعضی از افراد و مجامع و اقدام های بعدی بستگی دارد.

او در این باره بیشتر توضیح نداد.

غلامحسین محسنی اژه ای همچنین از شکایت گروهی از استادان دانشگاه علیه آقای موسوی خبر داد.



تجمع خانواده های زندانیان سیاسی؛ حکم حبس برای یکی از متهمان

برای یکی از بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات حکم حبس قطعی صادر شده و خانواده های تعدادی از زندانیان تجمع اعتراضی برگزار می کنند.

روز چهارشنبه، 28 اکتبر (6 آبان،، خبرگزاری فارس به نقل از علیرضا جعفریان، وکیل مدافع ایمان سهراب پور، از متهمان پرونده اعتراضات به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، گزارش کرد که دادگاه برای موکل او حکم سه سال حبس قطعی صادر کرده است.

آقای جعفریان افزوده است که طبق قانون، آقای سهراب پور می تواند ظرف بیست روز نسبت به حکم صادره اعتراض کند و افزوده است که نسبت به این حکم اعتراض خواهد کرد.

وکیل مدافع ایمان سهراب پور گفته است که اتهامات موکل او شامل اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام حکومتی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ایجاد شبهه جعل در نتیجه انتخابات، سلب اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت و مراجع رسمی کشور، اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا و آشوب و حرکات غیرمتعارف، ایجاد ترس و وحشت در جامعه، پخش سی دی و اعلامیه تحریک آمیز بین تجمع کنندگان و اغتشاشگران بوده است.

خبرگزاری فارس توضیح نداده است که آیا رسیدگی به پرونده آقای سهراب پور در دادگاه بدوی خاتمه یافته و دادگاه تمامی اتهامات فوق را محرز دانسته است یا نه.

ایمان سهراب پور در سومین محاکمه دستجمعی بازداشت شدگان وقایع بعد از انتخابات، که از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پخش شد، حضور داشت.

در دادخواست دادستان ایمان سهراب پور متهم شده بود که با حضور در محلهاي اغتشاش، اقدام به پخش ي دي و اعلاميه هاي تحريك آميز بين مردم كرده است.

ظاهرا آقای سهراب پور در جریان تظاهرات اعتراضی نسبت به نتیجه اعلام شده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بازداشت شد و زندانی شد.

اواسط شهریور ماه، به نقل از محمد مصطفایی، وکیل دادگستری، گزارش شد که اگرچه وکالت ایمان سهراب پور و تعداد دیگری از بازداشت شدگان وقایع بعد از انتخابات را قبول کرده، اما به موکلان خود دسترسی ندارد و مانند خانواده این افراد، از شرایط بازداشت، نوع و ماهیت اتهام موکلان خود اطلاعی ندارد.

تجمع خانواده های زندانیان

خانواده شماری از کسانی که به اتهام ارتباط با اعتراضات نسبت به نتیجه اعلام شده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در زندان به سر می برند گفته اند روز چهارشنبه، 28 اکتبر (6 آبان)، در برابر ساختمان دادستانی تهران، واقع در خیابان پانزده خرداد، تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

تجمع کنندگان در اطلاعیه ای که با امضای "خانواده های زندانیان سیاسی" منتشر کرده اند گفته اند که هدف از این تجمع اعتراض به طولانی شدن مدت بازداشت و کندی روند رسیدگی به پرونده های بستگان آنان و بحرانی کردن قضای کشور توسط دولت است.

این خانواده ها همچنین حمله ماموران دولتی به مراسم دعای کمیل در پنجشنبه هفته گذشته و بازداشت تعدادی از شرکت کنندگان در این مراسم را تقبیح کرده اند.

آنان هشدار داده اند که تجمع مسالمت آمیز اولین گام اعتراضی است و در صورتیکه به خواست آنان توجهی نشود، در مراحل بعدی اقداماتی مانند تحصن، اعتصاب غذای دستجمعی و شکایت به نهادهای و مراجع قانونی و حقوق بشری بین المللی را مورد توجه قرار خواهند داد.

خانواده زندانیان سیاسی روز سه شنبه با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به روحانیون و مراجع تقلید، بروز و تشدید بحران پس از انتخابات را به "فتنه انگیزی ها و آشوب طلبی های جریان تندرو موجود در جناح اصولگرا" نسبت دادند.

در این نامه آمده است که بستگان زندانی این خانواده ها بیش از چهار ماه است که در بازداشت به سر می برند و اعضای خانواده هایشان اطلاعی از نحوه رسیدگی به اتهامات آنان ندارند.

صادر کنندگان این نامه سرگشاده ضمن تاکید بر عزم خود به برگزاری تجمع و در صورت لزوم، اقدامات دیگری پس از آن، نسبت به آنچه که انحراف جمهوری اسلامی از اهداف اولیه آن خوانده اند ابراز تاسف کرده اند.

خانواده های برخی از بازداشت شدگان معترض به نتیجه انتخابات در هفته های اخیر در مواردی در برابر زندان اوین اجتماع کرده اند اما ظاهرا اقدام آنان نتیجه ای نداشته است.

اخبار مربوط به تجمع برنامه ریزی شده برای روز چهارشنبه به طور وسیع در سایت های اینترنتی مختلف منعکس شده بود.


ایران: در کشتی توقیف شده در یمن، سلاح نبود

دولت ایران وجود سلاح در کشتی ایرانی توقیف شده در یمن را تکذیب کرده است.

سفارت ایران در صنعا، پایتخت یمن، امروز چهارشنبه 6 آبان با صدور اطلاعیه ای ضمن جعلی خواندن خبر وجود سلاح در این کشتی، اعلام کرده است که "کشتی مورد اشاره از طریق دریای مدیترانه و دریای سیاه عازم دریای خزر جهت فعالیت های تجاری خود بوده و از مبدا حرکت (شارجه) تا زمان توقیف هیچ گونه محموله ای نداشته و مدارک رسمی موجود هم آن را تایید می کند."

احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران هم روز چهارشنبه به خبرگزاری فارس خبر توقیف قایق ایرانی حامل سلاح در دریای سرخ را "نادرست و مشکوک و در جهت ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه" خواند.

روز سه شنبه مقامات محلی در یمن اعلام کردند که یک قایق حامل سلاح‌های ایرانی را در دریای سرخ شناسایی و توقیف کرده‌اند.

به گفته این مقامات، قایق توقیف شده بار سلاح خود را برای شورشیان یمنی حمل می‌کرده است.

یکی از مقامات محلی یمن به خبرگزاری فرانسه گفت که خدمه ایرانی کشتی دستگیر و بار قایق هم که عمدتا گلوله توپ ضد تانک بوده در نزدیکی جزیره مدی ضبط شده است.

دولت مرکزی یمن هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است، اما مقامات این کشور در گذشته بارها ایران را به حمایت از شورشیان متهم کرده اند؛ اتهامی که مقامات ایران آن را تکذیب می کنند و آقای وحیدی هم در گفتگو با خبرگزاری فارس بار دیگر آن را تکذیب کرده است.

هفته گذشته علی عبدالله صالح رییس جمهور یمن، مدعی شد که گروهی از شورشیان دستگیر شده اعتراف کرده اند که از برخی شخصیت‌های جمهوری اسلامی پول دریافت کرده اند، هر چند او تاکید کرد که حکومت ایران را به دست داشتن در این قضیه متهم نمی کند.

نیروهای سعودی

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مقامات محلی یمن گزارش داده که بر اساس تحقیقات اولیه ۵ نفر از ایرانی هایی که در روز دوشنبه دستگیر شدند، قصد داشتند سلاح های همراه خود را به شورشیان تحویل دهند و ایرانی های زخمی را همراه خود ببرند.

شورشیان حوثی که شیعه زیدی هستند خواهان خودختاری بیشتر و نقش بیشتر مذهب شان در جامعه یمن هستند.

آنها معتقدند که جامعه شیعیان یمن مورد تبعیض قرار دارد و عربستان سعودی را متهم می کنند که از دولت یمن حمایت می کند.

شورشیان حوثی هفته پیش گفتند که در مرز عربستان سعودی، با نیروهای این کشور در گیر شدند.

در مقابل دولت یمن می گوید شیعیان حوثی که جمعیت غالب در شمال یمن هستند، قصد سرنگون کردن دولت و اعمال اصول و آداب شیعه زیدی را در این کشور دارند.


پاسخ عربستان به اظهارات خامنه‌ای و احمدی‌نژاد

وزیر حج عربستان سعودی در واکنش به اظهارات اخیر مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، از آنها خواسته است که حج را سیاسی نکنند.

روزنامه الوطن، چاپ عربستان سعودی در شماره روز چهارشنبه ۶ آبان (۲۸ اکتبر) خود به نقل از فؤاد عبدالسلام الفارسی، وزیر حج عربستان نوشته است که ایران "نباید از مراسم حج برای اغراض سیاسی و اهداف خود استفاده کند".

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه ۴ آبان در دیدارهای جداگانه ای با دست اندرکاران حج، نسبت به بدرفتاری با زائران ایرانی و شیعه در عربستان سعودی هشدار داده بودند.

آقای خامنه ای گفته بود که عده ای که "معلوم نیست مال کجا هستند" به مقدسات شیعیان توهین می کنند و به "نوامیس" زائران شیعه و ایرانی "تعرض و جسارت" می کنند و مأموران انتظامی سعودی هم یا تماشا می کنند و یا به نفع آزار دهندگان وارد عمل می شوند.

او گفته بود: "دولت سعودی وظیفه دارد که نگذارد زائر خانه خدا و مرقد مقدس پیامبر و ائمه مورد تعرض قرار بگیرد".

آقای احمدی نژاد هم گفته بود: "اگر برای زائران ایران محدودیت ایجاد شود و عزت و منزلت ایرانیان به ویژه در عمره رعایت نشود، جمهوری اسلامی ایران تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد".

اکنون وزیر حج عربستان سعودی می گوید که مقامات کشورش تمام تلاش خود را برای فراهم آوردن تسهیلات لازم برای همه حجاجی که از بیش از ۸۵ کشور به عربستان سفر می کنند، به کار می گیرند.

کروبی: انگیزه ماجرای نمایشگاه مطبوعات منزوی کردن من بود

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، ماجرای حمله در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات را شرح داده است.

آقای کروبی در یک پیام ویدیوئی که روز دوشنبه، 24 سپتامبر (4 آبان)، در وبسایت تغییر، متعلق به حزب اعتماد ملی، منتشر شده در مورد حمله افراد مهاجم به او هنگام خروج از نمایشگاه مطبوعات در روز جمعه گذشته ضمن شرح جزئیات این ماجرا، از انگیزه این حمله و واکنش خود به آن سخن گفته است.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در این نوار ویدیوئی گفته است که ماجرای روز جمعه را از سه جنبه آنچه که روی داد، انگیزه مهاجمان و ارتباط این ماجرا با موضعگیری خود مطرح می کند.

در مورد جزئیات ماجرا، آقای کروبی گفته است که مطابق معمول، به بازدید این نمایشگاه رفته بود و مردم بازدید کننده نسبت به او محبت بسیار نشان دادند.

به گفته وی، هنگام حضور او در نمایشگاه، عده ای هم به دادن شعار "مرگ بر منافق" مبادرت کردند که باعث تحریک مردم شد که در مخالفت با این گروه شعارهایی دادند هر چند او خود می کوشید اوضاع را آرام کند.

آقای کروبی افزوده است که هنگام خروج از سالن نمایشگاه، "برخی افراد" مسیر را طوری قرار دادند تا مردم نتوانند دنبال او حرکت کنند و در طول این مسیر "آنها تندی بیشتری کردند."

اشاره آقای کروبی ظاهرا به ماموران حفاظت نمایشگاه است که به او توصیه کردند از مسیر خاصی خارج شود و به گفته برخی منابع، در مسیر خروج از نمایشگاه، او را هدف حمله قرار دادند و پیشانی اش را زخمی کردند.

مهدی کروبی در مورد انگیزه این حمله گفته که این نخستین مورد از این دست نبوده و یادآور شده است که از جمله در جریان زیارت حرم حضرت معصومه و مراسم وفات امام صادق هم اقدامات مشابهی علیه او صورت گرفت و افزوده است که "اینطور حرکت ها دارد شروع می شود اما مردم به طور خودجوش جواب آن را می دهند."

به گفته دبیرکل حزب اعتماد ملی، که درخواست او برای رسیدگی به اتهامات مربوط برخورد خشوت آمیز و قتل شماری از تظاهرکنندگان و به بدرفتاری و تجاوز جنسی به تعدادی از بازداشت شدگان باعث خشم برخی مقامات و نهادهای طرفدار دولت شده است، هدف اصلی مهاجمان منزوی کردن او بوده است.

وعده اعلام حضور در مجامع

آقای کروبی یادآور می شود که دفتر حزب اعتماد ملی و دفتر شخصی خود او پلمب شده و به این ترتیب، هدف مخالفانش این بوده است تا در مجامع ظاهر نشود و "ما خانه نشین شویم و بیرون نیاییم."

مهدی کروبی در عین حال گفته است که از اینکه در حال حاضر چنین برخوردی را با او شروع کرده اند تعجب می کند زیرا فعالیت خود را از سال 1368 و پس از فوت آیت الله خمینی، علیه نحوه برخورد با مجلس سوم و انحرافاتی که در خبرگان رهبری شروع شده بود آغاز کرد و در شرایط سخت به موضعگیری صریح در این زمینه ها پرداخت.

آقای کروبی گفته است که انتقادات او در آن زمان باعث شد که جمعی از دوستانش به دادگاه ویژه روحانیت و دادگاه های دیگر احضار شوند اما او ایستادگی کرد.

دبیرکل حزب اعتماد ملی شرایط آن زمان را حتی دشوارتر از حال توصیف کرده و گفته است که در آن زمان "ما در غربت بودیم و مردم نمی دانستند این ماجرای استصواب چیست، ماجرای مجلس خبرگان چیست، در حالیکه امروز مردم یکپارچه، یا اکثریت قاطعی از آنان ایستاده اند."

مهدی کروبی گفته است که مصمم است از این پس همچنان در مجامع عمومی مانند راهپیمایی 22 بهمن، عزاداری محرم و گردهمایی هایی از این قبیل حضور یابد تنها نتیجه توسل به خشونت علیه او این است که اگر قبلا حضور خود را از پیش اعلام نمی کرد، از این پس خواهد گفت در کدام محل و مراسمی حضور خواهد یافت.

آقای کروبی در این پیام ویدیوئی تاکید کرده است که "هیچوقت از میدان به در نمی رویم" و افزوده است که "در این راه محکم و قرص ایستاده ایم و از هیچ چیز باک نداریم."

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پایان این پیام به سخنان کسانی که پیگیری تجاوز به بازداشتیان و درخواست عمل نمایندگان مجلس خبرگان به وظایف آنان را باعث تضعیف نظام جمهوری اسلامی قلمداد کرده و خواستار توبه او شده اند هم پاسخ داده است.

او گفته است "حالا که یک جریان حاکم است و هرچه دلش می خواهد می گوید و جریان دیگر که هیچ چیز در اختیار ندارد، خوب از توبه هم صحبت می کند" و افزوده است "توبه بایدکسانی کنند که خیانت به جمهوری اسلامی کرده و جمهوری اسلامی را تحریف کرده اند و تلاش می کنند اسلامش را بی محتوا و پوچ کنند و جمهوریتش را از بین ببرند تا جز نامی از او باقی نماند."

پس از ماجرای برخورد خشونت آمیز با آقای کروبی در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات، فرزندش در گفتگویی با وبسایت تغییر گفت که ماموران حراست وزارت ارشاد در این حمله دست داشته اند و برخی سایت های اینترنتی نیز به انتشار تصاویر و گزارش هایی در این زمینه مبادرت کرده اند هر چند خبرگزاری های طرفدار دولت مهاجمان را مردمی دانسته اند که با موضعگیری مهدی کروبی مخالف بوده اند.

آخرين آخبار