آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۷, دوشنبه

دور دوم گفتگوهای اتمی؛ رویتر: تلاش رژیم برای خرید وقت

به گزارش خبرگزاریها، نمایندگان سه کشور روسیه، فرانسه و آمریکا عصر امروز طی نشستی با نمایندگان رژیم تهران در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین تلاش خواهند کرد تا توافقی را که روز یکم اکتبر در مورد ارسال اورانیوم غنی شده از ایران به خارج برای تبدیل به سوخت هسته ای حاصل شده است، نهایی کنند. این در حالیست که برخی منابع خبری در تهران اعلام کردند که نمی توان انتظار داشت در نشست دو روزه وین (دوشنبه و سه شنبه) توافقات نهایی انجام پذیرد. یک دیپلمات ارشد غربی نزدیک به مذاکرات
نیز به خبرگزاری رویتر گفته رژیم تهراناعلام کرده است که تا دوشنبه (امروز) آمادگی اتخاذ تصمیمات نهایی را نخواهد داشت.

بنا بر توافقات ضمنی انجام شده، قرار است رژیم تهران ۱۲۰۰ کیلوگرم هگزافلورایداورانیوم را که در تأسیسات نطنز بین ۵ / ۳
تا ۴ درصد غنی شده به روسیه تحویل دهد.
روسیه این مواد را تا ۷۵ / ۱۹ غنی کرده و به فلز اورانیوم تبدیل خواهد کرد. این مواد در فرانسه به صورت ۱۱۶ کیلوگرم سوخت رای
استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران درخواهد آمد.

رویتر نوشت، اما پیشنهاد مربوط به ارسال اورانیوم غنی شده از ایران به خارج به این دلیل که دقیقا معلوم نیست چه چیزی درگفتگوهای اول اکتبر مورد توافق قرارگرفته، با مشکلاتی روبرو است.
به گزارش این خبرگزاری، دیپلماتها در وین گفتند که به نظر می رسد رژیم تهران باردیگر قصد دارد استراتژی ابهام را به کار گیرد تا مذاکرات را به درازا بکشاند، همزمان کانال های گفتگو را باز نگه داشته تا برای چین و روسیه پوشش سیاسی لازم برای تداوم مانع تراشی در اعمال تحریمهای سخت تر سازمان ملل را فراهم سازد. این منابع گفتند، مهم تر آنکه رژیم تهران برای رسیدن به خواسته های خود در زمینه غنی سازی اورانیوم در سطح صنعتی و غلبه بر موانع فنی وقت می خرد.

شكست مذاكرات به تصويب تحريمهاى فلج كننده راه مى برد روزنامه لس آنجلس تايمز در گزارشی با اشاره به گفتگوهای امروز وین نوشت اگر این مذاكرات به شکست بینجامد، تلاشهاى بين المللى تا حد تصويب تحريمهاى فلج كننده و يا حتى استفاده از گزینه نظامى ممكن است افزايش يابد.
این روزنامه نوشت، بيزارى عمومى از رژيم تهران به چنان سطحى رسيده كه می توان گفت مردم از هر اقدام خارجى كه مستبدين حاکم را بيشتر زير فشار قرار دهد و مشروعيت آنها را در برابر جهانیان زير سئوال ببرد، استقبال خواهند کرد، حتى اگر بر خود آنها فشار
بيشترى وارد شود.

بمبگذاری بلوچستان؛ الشرق الاوسط: بازگشت تروریسم به خانه خود


سایت حکومتی تابناک: حادثه بمبگذاری روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه داشت که با تفاسیر و تحلیل‌های گوناگون همراه بود. روزنامه «الشرق الاوسط» با انتشار یک کاریکاتور موهن در این زمینه نوشت: «ایران
... بازگشت تروریسم به خانه خود»این روزنامه چاپ لندن، وقوع این‌گونه رخداد در ایران را جبر تاریخی خوانده وحادثه بمبگذاری روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان را نتیجه حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های تروریستی در لبنان، یمن، عراق، فلسطین و عربستان تفسیر کرده است در ادامه این تحلیل آمده است: جنگ طایفه‌ای در ایران، نتیجه عملکرد تبعیض آمیز نظام ایران علیه اکثریت سنی در منطقه سیستان و بلوچستان است. و انتظاری بیش از این نمی‌رود که تبعیض طایفی، سرانجامروزی خود را نشان خواهد داد

همسر زیدآبادی: خداوند تقاص مظلوم را از ظالم می ‌گیرد


ادوارنیوز: برای پنجمین هفته متوالی ازملاقات خانواده با دکتر احمد زیدآبادی دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران ممانعت به عمل آمد.مهدیه محمدی همسر احمد زیدآبادی، با اعلام این خبر که امروز (دوشنبه) نیز پس از مراجعه به زندان اوین موفق به ملاقات با همسر خود نشده است، گفت: "اکنون 35 روز است که در بی خبری مطلق از آقای زیدآبادی به سر می‌بریم و در این مدت حتی از تماس تلفنی برای ایشان هم دریغ کرده‌اند". همسر احمد زیدآبادی در ادامه با اعلام اعتراض خود به این عملکرد غیرقانونی راجع قضایی و امنیتی گفت: "حق قانونی ملاقات در زندان اوین به یک ابزار شکنجه بدل شده است و از این طریق از سویی احمد زیدآبادی و از سوی دیگر من و فرزندانم را آزار و اذیت می‌کنند". مهدیه محمدی با طرح این سوال که "درحالی که در آغاز پنجمین ماه بازداشت وقت آقای زیدآبادی هستیم چه دلیلی برای ممانعت از ملاقات ما وجود دارد" خواستار اجرای حق قانونی خود برای ملاقات با همسرش شد.همسر احمد زیدآبادی، دبیرکل سازمان ادوارتحکیم وحدت همچنین افزود: "من و فرزندانم به خدا و روز جزا اعتقاد داریم و قطعا خداوند تقاص مظلوم را از ظالم خواهدگرفت". مهدیه محمدی بار دیگر دلیل این روند غیرقانونی را وارد آوردن فشار علیه آقای زیدآبادی nانست و افزود:‌ "برای آنکه احمد پای یک ندامتنامه را امضاء کند همسرم را تحت شکنجه‌هایی قرار داده‌اند که ابعاد آن هنوز هم برای ما روشن نیست

انتقال 2 زندانی سیاسی از بند 350 به بند سپاه زندان اوین


فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران بنابه گزارشات رسیده از بند 350 زندان اوین ، پس از یورش وحشیانه، روز شنبه زندانیان سیاسی علی صارمی و سید ظهور نبوی از بند 350 زندان اوین به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل کردند. روز شنبه 25 مهرماه زندانیان سیاسی علی صارمی و سید ظهور نبوی به صورت ناگهانی ازسلولهای خود در بند 350 خارج و به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل کردند بازجویان این بند از اعضای سپاه پاسداران می باشد . اکثر دستگیر شدگان اخیر در این بند زندانی بودن و در اینجا تحت شکنجه های طاقت فرسا قرار می دادند تا به اعتراف علیه خود وادار کنند. لازم به یاد آوری است روز چهارشنبه شب 22 مهرماه با جمع کردند 150 نفر از زندانیان عادی و خطرناک در حسینیه بند 350 زندان اوین، آخوندی بنام روغنی که به جرم فساد اخلاق و کلاهبرداری دستگیر و در زندان بسر می برد زندانیان عادی و خطرناک را علیه زندانیان سیاسی تحریک و تشویق به حمله به آنها می کرد. روغنی و مسلم نجف آبادی با 150 نفر از زندانیان عادی و خطرناک به سوی سلول زندانیان سیاسی یورش بردند . این حمله تحت نظارت بزرگ نیا از شکنجه گران شناخته شده و رئیس بند 350 صورت گرفت. بازجویان وزارت اطلاعات ، صداقت رئیس زندان اوین ،رئیس و معاون حفاظت و اطلاعات زندان اوین و بزرگ نیا رئیس بند 350 از عوامل اصلی فشار و محدودیتها علیه زندانیان سیاسی هستند . در حال حاضر 3 زندانیان سیاسی در بند 350زندان اوین بسر می برند. آقای علی صارمی 62 ساله از دستگیر شدگان مراسم نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی 67 می باشد و بیش از 2 سال است که در بلاتکلیفی بسر میبرد. او در طی 4 بار بازداشت 20 سال است که درزندانهای این رژیم بسر می برد،سید ظهورنبوی چاشمی بیش از 50 سال سن دارد و از مقاله نویسان سرزمین آریائی است که به 4 سال زندان محکوم شده است و دانشجوی زندانی میثاق یزدان نژاد 22 ساله از دستگیر شدگان نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی سال 67 است و اخیرا به 14 سال زندان و تبعید به زندان گوهردشت محکوم شد.3 تن از دائیهای آقای یزدان نژاد در دهۀ 1360 اعدام شدند و مادر و پدر او چندین سال را در زندان بسر برده اند. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، انتقال زندانیان سیاسی به بند سپاه که جان آنها را در معرض خطر جدی قرار میدهد را محکوم می کند و از کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به شرایط طاقت فرسا علیه زندانیان سیاسی در ایران است.

27 مهر 1388 برابر با 19 اکتبر 2009

وضعیت زندانیان فوق را به سازمانهای زیرگزارش گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

پیشنهاد سبزها :تجمع سبزها در روز افتتاح نمایشگاه مطبوعات

بنابراخبار رسیده، هواداران جنبش سبز قصد دارند در موعد برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، با تجمع در محل مصلی تهران اعتراض خود را به دولت و رسانه های حامی این دولت نشان دهند.

یک منبع آگاه به خبرنگار رویداد گفت: "مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات قرار است روز سه شنبه 28 مهر ماه ساعت 15 (سه عصر) با حضور وزیر ارشاد "دولت " برگزار شود و سبزها قصد دارند در حمایت از روزنامه نگاران بازداشتی و پاسداشت آزادی مطبوعات با نمادهای سبز، تجمع اعتراضی خود را در زمان سخنرانی مسولان دولتی برگزار کنند".

وی تصریح کرد: "برنامه های دیگری نیز برای نشان دادن اعتراض سبزها در روزهای برگزاری نمایشگاه تدارک دیده شده که از آن جمله می توان به پخش برگه هایی در محکومیت رسانه های حامی در محوطه مصلی تهران به ویژه روبروی غرفه های کیهان، فارس، ایرنا، جوان، وطن امروز و ایران اشاره کرد".

این منبع آگاه افزود: "این برنامه ها با حضور دانشجویان و دیگر اقشار جامعه به مرور در طول روزهای برگزاری نمایشگاه نیز ادامه خواهد داشت".

مادر ندا آقا سلطان : نيازي به تأييد بنياد شهيد نداريم ، ندا نزد خدا و مردم مقام دارد


مادر ندا آقا سلطان ( يکي از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات ) طي مصاحبه اي عنوان کرد حاضر نيست زير پوشش بنياد شهيد قرار گيرد.

وي افزود اينکه مرگ ندا را دسيسه بيگانگان عنوان مي کنند نمي پذيرم و اعتقاد دارم ندا نيز مانند ساير کشته شدگان حوادث پس از انتخابات کشته شده است.

هاجر رستمي در ادامه صحبت هاي خود گفت : برايم اهميتي ندارد که بنياد شهيد نام ندا را به عنوان شهيد ثبت کند ، چرا که اگر علاقه اي به اين کار داشتند نام شهيد را از روي سنگ مزارش پاک نمي کردند.

وي در پايان خاطر نشان کرد : ندا نزد مردم و خدا داراي مقام است و نيازي به شهيد خواندن او از جانب بنياد شهيد نداريم و تنها خواسته ما معرفي قاتل اوست.

تصادف مرگبار اتوبوس دانشجویان در جاده شیراز ـ اصفهان + عکس

۲۷ مهر ۱۳۸۸

در حادثه رانندگي صبح امروز بین دو دستگاه اتوبوس در مسير اصفهان به شيراز در کيلومتر 10 جاده شيراز ـ اصفهان در نقطه چشمه بيدي تعدادی از دانشجویان جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار "تابناک"، خروج یک دستگاه اتوبوس ـ که از کرج به سمت شیراز در حال حرکت بود ـ از مسیر خود منحرف و پس از تخریب گارد ریل توسط این اتوبوس و ورودش به مسیر مخالف، منجر به برخورد با اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات فارس که از شیراز به سمت مرودشت در حال حرکت بود شد، که متاسفانه در اثر این برخورد 7 نفر از هموطنانمان در این حادثه جان خود را از دست دادند.

بر پایه این گزارش، بنا بر اعلام مرکز فوريت‏هاي پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شيراز و همچنین گزارش های مردمی، بر اثر اين حادثه تاکنون سه تن از دانشجویان و راننده اتوبوس حامل آنها و همچنین سه تن از سرنشینان اتوبوس مقابل کشته شده و 37 نفر مصدوم این حادثه نیز به بيمارستان‏هاي شيراز انتقال داده شده اند.

مرکز اورژانس شيراز هم اعلام کرد: با توجه به اين که تعدادي از مصدومان توسط مردم و گروه‏هاي امدادي ديگر به بيمارستان‏ها انتقال داده شدند، احتمال افزايش آمار مصدومان وجود دارد.همچنین آخرین گزارش ها از شیراز حاکی از وخیم بودن حال دو تن از دانشجویان در این حادثه دارد.

گفتنی است که، دانشگاه علوم تحقیقات استان فارس در فاصله 70 کیلومتری شمال شرق شیراز و درجاده سد درودزن قرار دارد که هر روز چند دستگاه اتوبوس وابسته به بخش خصوصی کار جابجائی دانشجویان به شیراز و برعکس را انجام می دهند.

تکمیلی: بر اساس آخرین گزارش ها تعداد کشته شدگان حادثه رانندگی صبح امروز محور شیرازـ اصفهان به 5 نفر افزایش یافت و مصدومین نیز 41 نفر اعلام شدند که در بیمارستان های شهید رجایی و نمازی شیراز بستری شده اند.البته مسئولین اورژانس فارس گفته اند که به دلیل وخامت حال برخی از مصدومان احتمال افزایش تعداد کشته های این حادثه وجود دارد.

همچنین بر اساس گزارش پلیس راه محور جاده ای شیراز به اصفهان که بر اثر این حادثه مسدود شده بود اکنون باز شده است و تردد در آن جریان دارد.

در عین حال دکتر عبدالله جاسبی رئيس دانشگاه آزاد اسلامي ضمن ابراز تاسف عميق و همدردي با خانواده‌ سه دانشجوي از دست رفته و شفاي عاجل آسيب ديدگان، كميته‌اي را به رياست رئيس منطقه يك دانشگاه آزاد اسلامي براي بررسي موضوع، پيگيري و برخورد قاطعانه با مقصران حادثه تشكيل داد.اين كميته وظيفه دارد بر روند معالجه، ابراز همدردي با خانواده‌ آسيب ديدگان، ضمن همكاري با نيروي انتظامي و پليس، با مقصران اين حادثه برخورد كند.

همچنین سرهنگ احمدی رئیس پلیس راه استان فارس در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایسنا گفته است: علت حادثه توسط کارشناسان پلیس راه در دست بررسی است و نتایج آن در حال جمع بندی نهایی است و امید می رود تا ساعتی دیگر علت این حادثه و نتیجه بررسی های کارشناسی حادثه منتشر شود.

صمد رجاء معاون عمرانی استانداری فارس، حسن دلگشا مدیر کل آتش نشانی و دکتر ابوالفضل هاشمی جانشین اورژانس شیراز نیز در دقایق اول حادثه با حضور در صحنه تصادف از نزدیک بر عملیات امدادرسانی نظارت می کردند.
















ارسال پارازیت های ماهواره ای از شش نقطه در تهران

سایت آینده نیوز در تهران: یک عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با ایلنا در پاسخ به این سؤال كه چرا منشا ارسال پارازیت‌ها و میزان ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای اعلام نمی‌شود، ابراز بی‌اطلاعی كرد. این در حالیست كه پارازیت های ارسالی همچنان برای مقابله با امواج ماهواره در چند هفته گذشته تقویت نیز شده است.
معاون انسانی سازمان محیط زیست كشور در این باره نسبت به انتشار امواج مغناطیسی شدید در فضا و تاثیرات شدید آن بر سلامت شهروندان هشدار داد.
یک عضو سابق هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز اظهار داشت ارسال پارازیت می‌تواند با ورود در شبكه‌هایی مانند شبكه‌های برق كشور برای مدت كوتاهی آن را از كار بیندازد كه بسیار خطرناک است.
گفته می‌شود كه دستگاه‌های ارسال پارازیت در چند نقطه تهران از جمله لویزان، شهرك اكباتان، شهرك غرب، جام جم، ‌تهران‌پارس و مركز شهر پارازیت‌های ویران‌كننده‌ای با قدرت‌های بسیار بالا ارسال می‌كنند و هر روز افراد بیشتری را در معرض اختلال‌های هورمونی قرار می‌دهد. درحالی كه تاكنون هیچ مرجعی از جمله وزیر ارتباطات پاسخگو نبوده است.

یک زائو به خاطر دیرکرد در پرداخت پول بیمارستان جان داد


خبرآنلاین: بی‌مسئولیتی پزشک جراح در تنها بیمارستان شهرستان اهر مادر را در نخستین زایمان راهی قبرستان کرد.

سایت پارسینه نوشت: دکتر «م» به علت واریز نکردن مبلغ 400 هزار تومان از سوی بیمار وضع حمل به نام «پروین» به حساب شخصی وی به عنوان «حق چاقو» عمل جراحی وی را به تاخیر انداخت و بعد از یک روز معطلی در بیمارستان، دیروز بیمار را به اتاق عمل برده و نوزاد را نجات داد ولی مادر راهی قبرستان شد.
بنا به گفته خویشاوندان متوفی این پزشک در روز اول بستری بیمار اذعان کرده که زایمان به صورت طبیعی صورت می‌گیرد ولی بعد از معطلی یک شب بیان داشته که باید از طریق جراحی وضع حمل شود.
این پزشک که در طول حاملگی چند بار وی را ویزیت کرده است برای جراحی و نجات نوزاد و مادر 400 هزار تومان هزینه جراحی خواسته ولی به علت عدم واریز مبلغ مذکور از سوی بیمار بعد از کش و قوس و تشر به بیمار مریض را در بیمارستان به حال خود رها نموده و بیمارستان را ترک کرده است.
بعد از تغییر وضعیت بیمار خویشاوندان بیمار طی تماس تلفنی و قبول پرداخت مبلغ فوق از وی می‌خواهند که به بیمارستان آمده و وی را از مرگ نجات دهد اما با نهایت تاسف به علت تاخیر پزشک و فشار روحی و روانی به بیمار، مادر نوزاد در اتاق عمل جان خود را از دست داده و نوزادی به دلیل بی‌مسئولیتی پزشک و نابسامانی وضعیت درمان بدون اینکه چهره مادر را ببیند، یتیم متولد شده است.

قطار تهران - كرمان از ريل خارج شد

خبرگزاري فارس: مدير كل راه آهن اصفهان آخرين وضعيت مجروحان قطار حادثه‌ديده تهران - كرمان، دلايل حادثه و اقدامات انجام شده براي بازسازي سريع اين مسير ريلي را تشريح كرد.


بهروز تاكي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس (توانا) اظهار داشت: قطار مسافربري تهران - كرمان كه در ساعت 18:25 روز گذشته از تهران به مقصد كرمان در حال حركت بود در ساعت 21 در محل شورآب حوالي روستاي آب‌شيرين كاشان دچار حادثه شد و 3 واگن آن از ريل خارج شد.
وي تاكيد كرد: اين 3 واگن شامل يك سالن مسافربري، يك واگن موتورخانه و يك موتور حمل خودرو بود.
تاكي با بيان اينكه در اين سانحه تنها 19 نفر از مسافران دچار جراحت شدند خاطر نشان كرد: هر 19 مسافر زخمي اين حادثه در اورژانس شهرستان كاشان پذيرش شدند كه مداواي 15نفر به صورت سرپايي انجام شد و 4 مسافر براي مداواي بيشتر در بيمارستان نگه داشته شدند.
وي با تقدير و تشكر از مسئولان امدادي، هلال احمر، فرمانداري و شهرداري شهرستان كاشان به خاطر حضور سريع و به موقع در محل حادثه تصريح كرد: بلافاصله پس از وقوع اين سانحه تمامي مسافران به مسجد مشكات در شهرستان كاشان منتقل شدند و پس از پذيرايي و صرف شام، تعداد 10 اتوبوس براي انتقال مسافران به استان‌هاي تهران و كرمان در اختيار آنها قرار گرفت.
مدير كل راه‌آهن اصفهان خاطر نشان كرد: بسته به انتخاب مسافران تعداد كثيري از آنان توسط 8 اتوبوس به استان كرمان و 18 نفر از آنان توسط يك اتوبوس به استان تهران منتقل شدند.
تاكي با بيان اينكه يك طرف لوكومتيو قطار مسافربري مذكور از ريل خارج شده است گفت: اين مسير ريلي ظرف يك دو ساعت آينده باز خواهد شد.
تاكي تاكيد كرد: بررسي علت اصلي وقوع اين حادثه توسط كميسيون رسيدگي به سوانح راه آهن جمهوري اسلامي ايران در دست بررسي است.

عکس/ سید یوسف صفوی


محجوب:قرار بود آب و برق مجانی باشد، حالا دوبار پول می گیرند


علیرضا محجوب نماینده تهران در صحن علنی مجلس در هنگام بررسی لایحه حذف یارانه ها گفت که قرار بود آب و برق مجانی باشد ولی الان از مردم دوبار پول می گیرند.

مجلس ایران مشغول بررسی لایحه ای است که بر اساس آن یارانه مواد سوختی نظیر بنزین، گازوئیل، گاز، آب و برق و کالاهای اساسی حذف می شود و همه این کالاها و خدمات در مدت پنج سال به قیمت های بازارهای منطقه ای و بین المللی عرضه خواهد شد.

آقای محجوب در اعتراض به بخش هایی از این لایحه گفت که افراد محروم دوبار برای برق پول پرداخت می کنند، در حالی که این موضوع احجافی به طبقه مظلوم و پائین جامعه است.

این نماینده مجلس با اشاره به سخنان آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در گورستان بهشت زهرای تهران در دوازه بهمن 1357 گفت:" امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب اعلام کرد که آب و برق برای مردم رایگان است اما پس از آن کارشناسان اعلام کردند که اجرای این موضوع تنها برای افراد کف جامعه امکانپذیر است."

این سخنان زمانی مطرح شد که نمایندگان مجلس مشغول بررسی بندی از لایحه حذف یارانه ها بود که بر اساس آن میانگین قیمت فروش داخلی برق به تدریج و طی پنج سال به قدری افزایش می یابد که معادل قیمت تمام شده آن باشد.

آقای محجوب پیشنهاد کرد تا مصارف برق خانگی و صنایع غذایی، نساجی و فلزات از این بند مستثنی شوند که پیشنهاد وی رای نیاورد.

مشکلات مالی در پارس جنوبی و هشدار ایران به خارجی ها


ایران به ترکیه برای مشارکت در طرح توسعه پارس جنوبی دو ماه مهلت داده و توافقنامه دو سال پیش این کشور با شرکت اتریشی "او.ام. وی" را به تعلیق درآورده است.

علی وکیلی مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس به خبرنگاران گفته که به ترکیه برای تعیین تکلیف قرارداد فازهای 22،23 و 24 پارس جنوبی فرصت یک ماهه داده شده و "در صورتی که ترکها تمایلی به امضای این قرارداد نداشته باشند، با سایر شرکت ها مذاکره می کنیم."

به گفته آقای وکیلی، بر اساس تفاهم نامه ای که بین ایران و ترکیه امضا شده این کشور باید سال قبل نظر خود را برای نهایی کردن قرارداد پارس جنوبی اعلام می کرد.

دو سال پیش ایران و ترکیه توافقنامه ای امضا کردند تا ایران بتواند سالانه 35 میلیارد متر مکعب از طریق ترکیه به اروپا صادر کند و در عوض سه فاز پارس جنوبی در اختیار این کشور قرار بگیرد.

برای اجرای طرح های توسعه میدان گازی پارس جنوبی معمولا مناقصه بین المللی برگزار می شود اما به گفته غلامحسین نوذری وزیر وقت نفت ایران گفته بود که واگذاری این سه فاز به ترکیه توافقی و به صورت مذاکره بوده است.

قرار بود که نیمی از گاز تولیدی فازهای 22 تا 24 به ترکیه فروخته شود و دو کشور نیز یک شرکت مشترک برای احداث خط لوله گاز از عسلویه تا مرز ترکیه و از ترکیه تا اروپا تشکیل دهند.

همزمان با این تصمیم وزارت نفت ایران، غلامرضا منوچهری مدیر عامل شرکت پتروپارس نیز گفته است که مذاکرات با شرکت اتریشی "او.ام. وی" برای توسعه بخشی از میدان گازی پارس جنوبی به حالت تعلیق درآمده است.

آقای منوچهری به خبرگزاری مهر گفته که به جای این شرکت اکنون "مذاکرات با سه گروه جدید خارجی در حال انجام است."

شرکت اتریشی "او.ام. وی" دو سال پیش، باوجود مخالفت های آمریکا توافقنامه ای با ایران امضا کرد تا در ده درصد فاز 12 پارس جنوبی مشارکت کند و از محل تولیدات این فاز 2 میلیون و 200 تن ال ان جی (گاز مایع) به اروپا صادر کند.

فاز دوازده پارس جنوبی برای تولید گاز مایع در نظر گرفته شده است و به تازگی بخشی از این فاز به شرکت ملی نفت آنگولا (شرکت سونانگور) واگذار شده است.

به گفته آقای منوچهری، شرکت نفتی سونانگور 450 حدود 20 درصد از سهم سرمایه خود را که حدود 450 میلیون دلار بوده، پرداخت کرده است.

برآوردها نشان می دهد که اجرای این بخش از پارس جنوبی یعنی فاز 12 به حدود 7 میلیارد و پانصد میلیون دلار بودجه نیاز دارد که ایران تاکنون حدود 2 میلیارد و 600 میلیون دلار آن را تامین کرده است.

میدان گازی پارس جنوبی

پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی ایران است که نیمی از گاز این کشور را در خود جای داده است. ایران این میدان را به 28 فاز تقسیم کرده است. پنج فاز آن با همکاری شرکت های بین المللی در دولت محمد خاتمی به بهره برداری رسید و پنج فاز دیگر آن با آنکه به طور رسمی افتتاح شده اما گزارشها نشان می دهد که مشکل تامین گاز در این پنچ فاز وجود دارد.

با آنکه توافقنامه هایی برای حضور شرکت های بین المللی در بقیه فازها امضا شده است اما شرکت های خارجی نظیر توتال، شل، انی و رپسول که برای مشارکت در این بخش آمادگی خود را اعلام کرده بودند و حتی توافقنامه هایی نیز با این کشور امضا کرده بودند، اما این شرکتها از شروع یک همکاری تازه و مشارکت با ایران صرفنظر کرده اند.

در چهار سال گذشته بخشی از این فازها به شرکت های داخلی واگذار شده اما گزارشها نشان می دهد که کمبود منابع مالی و محدودیت واردات بخشی از تجهیزات، باعث شده تا این پروژه ها با تاخیرهای طولانی مواجه شوند.

وزارت نفت ایران پیش بینی کرده که برای توسعه صنعت نفت و گاز تا سال ۱۴۰۴ یعنی ۱۶ سال دیگر به حدود ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

عملی کردن این برنامه بدون همکاری و مشارکت سرمایه گذاران خارجی امکان پذیر نیست و اگر ایران نتواند سرمایه گذاران بزرگ و شرکتهای بین المللی نفتی را به سرمایه گذاری و همکاری در پروژه های نفتی متقاعد کند، به اهداف خود نخواهد رسید.

در حال حاضر به دلیل اصرار ایران به ادامه غنی سازی اورانیوم و احتمال تشدید تحریم های بین المللی، این نگرانی وجود دارد که سرمایه گذاران خارجی همچنان از همکاری با ایران خودداری کنند و توسعه صنعت نفت و گاز ایران با موانع جدی تری مواجه شود.

از نظر کارشناسان، تا زمانی که تغییری در روند پرونده هسته ای ایران ایجاد نشود، وضعیت سرمایه گذاری خارجی در ایران به مراتب بدتر خواهد شد و تنگناهای بیشتری را در تامین سرمایه و تکنولوژی مورد نیاز برای توسعه صنعت نفت ایران در پی خواهد آورد.

دادگاه هفت بهایی در ایران برگزار نشد


"جامعه جهانی بهائی" اعلام کرده است که دادگاه هفت تن از بهائیان ایران که بر اساس اعلام قبلی قرار بود روز یکشنبه (۱۸ اکتبر) انجام شود، برگزار نشده است.

دلیل تعویق مجدد دادگاه این هفت نفر که در زندان اوین زندانی هستند، به خانواده های آن ها ابلاغ نشده است.

این هفت تن بنام های فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، عضو گروهی بنام "یاران" و سرپرست جامعه بهائیان ایران هستند.

شش تن آن ها در 14 مه سال 2008 میلادی بازداشت شدند.

بر اساس گزارش ها، وکلای این هفت نفر به قرار بازداشت موقت موکلانشان که حدود 17 ماه است در زندان بسر می برند، اعتراض کرده اند، با این استدلال که قرار بازداشت موقت آنان منقضی شده و غیرقانونیست.

دیان علایی، نماینده "جامعه جهانی بهایی" در سازمان ملل متحد در ژنو، پیشتر امکان تعویق محاکمه این هفت نفر را پیش بینی کرده بود.

مقام های قضایی ایران این هفت بهایی را به جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام متهم کرده بودند.

"جامعه جهانی بهائی" و خانواده های این هفت نفر این اتهام ها را بی اساس می دانند.

میرحسین موسوی با خانواده محسن امین زاده دیدار کرد


وبسایت کلمه گزارش داده است که میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه 25 مهر به منزل محسن امین زاده، عضو شورای مرکزی مشارکت اسلامی ایران که در زندان به سر می برد، رفت و باخانواده او دیدار کرد.

به گزارش وبسایت کلمه، پایگاه اطلاع رسانی نزدیک به میر حسین موسوی، در این دیدار آقای موسوی با اشاره به نزدیک بودن سیزدهم آبان، سالروز تسخیر سفارت آمریکا در تهران توسط عده ای از دانشجویان ایرانی گفت: "چگونه می توان ادعای مبارزه با آمریکا کرد و در عین حال سران دانشجویان مسلمان پیرو خط امام نظیر (محسن) میردامادی و (محسن) امین زاده را در زندان نگاه داشت. پیام این کار چیست؟"

محسن امین زاده که در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی معاون وزیر امور خارجه ایران بود، پس از اعلام نتیجه انتخابات همراه با تعدادی دیگری از سران جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی دستگیر شد و همچنان در زندان است.

او در زمان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان حامی میرحسین موسوی بود.

آقای موسوی در پاسخ به اظهارات همسر محسن امین زاده در مورد بازداشت او، بازرسی منزل و دوران طولانی نگهداری او در سلول انفرادی گفت: "جای تاسف است که این حوادث روی داده است. یک تحول مهمی در کشور اتفاق افتاده و مردم به دنبال حقوق شان هستند. نباید بیخود آنها را متهم و با آنها برخورد کرد. مردم اغتشاش گر نیستند. خواسته هایی دارند. طبیعی است اگر به این خواسته ها تن داده نشود این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت."

آقای موسوی همچنین گفت که "انحرافاتی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی" پیش آمده است که باید اصلاح شود.

او در این دیدار اظهار امیدواری کرد کلیه زندانیان سیاسی بخصوص آقای امین زاده هر چه زودتر آزادی خود را به دست آورند.

بیشترین تعداد بازداشت شدگان پس از انتخابات در میان گروه های اصلاح طلب به اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی مربوط می شود.

محسن میردامادی، دبیر کل این جبهه و همچنین بیشتر اعضای شورای مرکزی مشارکت از جمله سعید حجاریان، محسن امین زاده، مصطفی تاجزاده، آذر منصوری، محسن صفایی فراهانی، عبدالله رمضان زاده، شهاب طباطبایی و داود سلیمانی در حال حاضر در زندان بسر می برند.

صدور حکم بدوی برای دو متهم وقایع پس از انتخابات


خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا از صدور حکم برای دو نفر از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است.

وکیلان شهاب طباطبایی، عضو شورای مركزی جبهه مشارکت اسلامی ایران و هدایت الله آقایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفته اند که صلواتی، قاضی پرونده حوادث پس از انتخابات موکلان آنها را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

این احکام بدوی و قابل تجدید نظر است.

عليرضا جعفريان، وکیل هدایت الله آقایی در گفت و گو با ايرنا گفت: "روز گذشته (شنبه) حکم محکوميت موکلم به من ابلاغ شد که در مدت قانونی به حکم صادره اعتراض خواهم کرد."


او افزود: "موکلم در ارتباط با چهار اتهام 'اخلال در نظم عمومی از طريق بلوا و آشوب،‌ تحريک و تشويق مردم به شورش و اغتشاش، فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران از طريق شرکت در تجمعات غير قانونی، ايجاد شبهه جعل و تقلب در نتيجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاکميت مراجع رسمی کشور و اقدام عليه امنيت کشور از طريق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت عمومی" به پنج سال حبس قطعی محکوم شده است."


به گفته او پرونده آقای آقایی در مورد ساير اتهامات يعنی توهين و هتک حرمت به مسئولان نظام، پرداخت رشوه و تحصيل مال نامشروع مفتوح است.

به گزارش ایرنا، فرزام اردلان، وکیل شهاب طباطبایی نیز ابلاغ محکومیت موکلش به او را تائید کرده و گفته است که برای تبديل قرار بازداشت آقای طباطبایی به قرار وثيقه از قاضی پرونده در خواست کرده است.

هدایت الله آقایی و شهاب طباطبایی در جریان انتخابات ریاست جمهوری از میرحسین موسوی حمایت می کردند.

روز شنبه، 25 مهرماه منابع خبری در ایران از صدور حکم اولیه برای سعید حجاریان، از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت که به تازگی آزاد شده است، خبر دادند.

منابع نزدیک به خانواده آقای حجاریان خبر صدور حکم پنج سال حبس تعلیقی برای او را تائید کردند، اما گفتند که این حکم هنوز به طور رسمی به وکیل آقای حجاریان ابلاغ نشده است.

چند فرمانده سپاه در اثر بمبگذاری کشته شدند


حداقل دو نفر از فرماندهان سپاه پاسداران در حمله ای انتحاری در استان سیستان و بلوچستان کشته شده اند.

وزارت کشور ایران تعداد کشته شدگان را 29 نفر و تعداد مجروحان را دست کم 28 نفر اعلام کرده است.

این حمله صبح روز یکشنبه 26 مهر (18 اکتبر) و در جریان همایشی میان سران طوایف و قبایل در منطقه "پیشین" (در حد فاصل شهرستان های سرباز و چابهار در جنوب سيستان و بلوچستان) رخ داد.

در یک گزارش گفته شده که دو بمب منفجر شده که یکی در داخل محل همایش بوده و بمب دیگر در کنار گروهی از پاسداران را که تازه رسیده بودند، منفجر شده است.

ظاهرا این همایش با هدف ایجاد "وحدت ميان عشاير شيعی و سنی" برگزار شده بود و چند فرمانده سپاه از جمله نورعلی شوشتری، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران و فرمانده قرارگاه قدس، و رجب علی محمدزاده فرمانده سپاه استان سیستان و بلوچستان در اثر این انفجار کشته شده اند.

فرمانده سپاه ایرانشهر، فرمانده سپاه سرباز، و فرمانده تیپ امیرالمومنین نیز از جمله کشته شدگان هستند.

تلویزیون ایران اعلام کرده که "جندالله" یک گروه پیکارجوی سنی، مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته است.

ایرنا خبرگزاری رسمی ایران انفجار انجام شده را حمله ای انتحاری دانسته و از برخی منابع نقل کرده بود که انفجار توسط فردی انجام شد که مواد منفجره به خود بسته بود.

برخی منابع از کشته شدن "گروهی از سران قبايل و عشاير استان" نیز در جریان این حادثه خبر داده اند.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در واکنش به حادثه گفت "اقدام آمریکا" به این حمله کمک کرده است.

پیشتر، خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه محسوب می شود عوامل انجام این حمله را "افراد ناشناس" اعلام کرده بود.

وزارت خارجه بریتانیا نیز در بیانیه ای اعلام کرد که این "حمله تروریستی" را محکوم می کند.

جندالله؛ مظنون اصلی

در چند سال گذشته چندین بار در سیستان و بلوچستان حوادث خشونت رخ داده است و عمدتا مسئولیت این حوادث را گروه جنبش مقاومت مردمی ایران - جندالله- بر عهده گرفته است.

اخبار مربوط به فعالیت گروه جندالله در مناطق جنوب شرق ایران از حدود پنج سال پیش انتشار یافته و در این مدت، این گروه مسئول یک رشته حملات مسلحانه، آدم ربایی، قتل و بمب گذاری در این مناطق شناخته شده است.

از جمله اقدامات این گروه، عملیات تاسوکی در اسفندماه سال 1384 است که در جریان آن، افراد مسلح با بستن جاده زابل به زاهدان در نزدیکی پاسگاه تاسوکی، اتومبیل های عبوری را متوقف کردند و بیست و دو تن از سرنشینان آنها را کشتند.

گروه جندالله کشته شدگان را عوامل دولتی و امنیتی توصیف کرد اما منابع دولت ایران گفتند که اکثر قربانیان این حمله از افراد عادی بوده اند.

در خرداد ماه سال جاری هم انفجاری در مسجد امیرالمومنین زاهدان روی داد که در جریان آن، بیست و پنج نفر کشته و شماری زخمی شدند و جندالله مسئول آن اعلام شد.

جندالله هدف خود را تلاش برای تامین حقوق مذهبی و قومی قوم بلوچ و اهل سنت در سیستان و بلوچستان ایران اعلام کرده اما تاکید داشته است که یک گروه جدایی طلب نیست.

در مورد سازماندهی و منابع این گروه اطلاع دقیقی در دست نیست اما به گفته مقام های ایرانی، افراد مسلح جندالله در داخل خاک پاکستان مستقر هستند، گروگان های خود را با عبور از مرز به داخل این کشور می برند و عملیات خود در داخل ایران را از آنجا سازمان می دهند.

دولت های ایران و پاکستان جندالله را یک سازمان تروریستی می دانند و مقام های جمهوری اسلامی ایالات متحده را به حمایت از این گروه متهم کرده اند.

برخی منابع گفته اند که جندالله با گروه هایی مانند شبکه القاعده و طالبان ارتباط دارد اما رهبران جندالله این اتهام را رد کرده و گفته اند که در صورت تامین حقوق اقلیت سنی در ایران، فعالیت های خشونت آمیز را کنار خواهند گذاشت.

آمریکا و بریتانیا بمبگذاری در ایران را محکوم کردند


آمریکا و بریتانیا بمبگذاری در استان سیستان و بلوچستان که چند فرمانده سپاه پاسداران در آن کشته شدند را اقدامی تروریستی دانسته و محکوم کرده اند.

هم زمان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، از دولت پاکستان خواسته است که فورا برای دستگیری "عوامل اصلی" این بمبگذاری اقدام کند.

بر اساس گزارش ها، قربانیان بمبگذاری روز یکشنبه (18 اکتبر) افزایش یافته است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) جدیدترین آمار قربانیان را حداقل 42 کشته و ده ها زخمی اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی نژاد گفته است: "از دولت پاکستان می ‌خواهيم در دستگيری عوامل اصلی اين حوادث تروريستی بيش از اين معطل نکند."

این بمبگذاری در جریان همایشی بین سران طوایف و قبایل در منطقه "پیشین" (در حد فاصل شهرستان های سرباز و چابهار در جنوب سيستان و بلوچستان) رخ داد. هدف این همایش ایجاد "وحدت ميان عشاير شيعی و سنی" اعلام شده بود.

حداقل دو نفر از فرماندهان سپاه پاسداران در این بمبگذاری که برخی آن را انتحاری توصیف کرده اند، کشته شدند.

نورعلی شوشتری، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران و فرمانده قرارگاه قدس، و رجب علی محمدزاده فرمانده سپاه استان سیستان و بلوچستان از جمله قربانیان هستند.

فرمانده سپاه ایرانشهر، فرمانده سپاه سرباز و فرمانده تیپ امیرالمومنین نیز از جمله کشته شدگان اعلام شده اند.

وزارت امور خارجه ایران در واکنش کاردار پاکستان در تهران را احضار کرده است تا "مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ايران نسبت به استفاده تروريست‌ها و اشرار از خاک پاكستان عليه جمهوری اسلامی ايران را به وی اعلام کند."

ایران گروه "جندالله" یک گروه پیکارجوی سنی به رهبر عبدالمالک ریگی که گفته می شود در خاک پاکستان فعالیت دارد، را مسوول حمله روز یکشنبه می داند.

مقام های استان سیستان و بلوچستان از روز دوشنبه (19 اکتبر) سه روز عزای عمومی در این استان اعلام کرده اند.

برخی منابع از کشته شدن "گروهی از سران قبايل و عشاير استان" خبر داده اند.

واکنش آمریکا و بریتانیا

وزارت خارجه بریتانیا نیز در بیانیه ای اعلام کرد که این "حمله تروریستی" را محکوم می کند.

دولت آمریکا نیز بمبگذاری روز شنبه را اقدامی تروریستی خواند و آن را محکوم کرده است.

ایان کلی، سخنگوی کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا برای قربانیان بیگناه حمله روز یکشنبه سوگوار است.

او همچنین اتهام دخالت آمریکا در این بمبگذاری را کذب محض دانست.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، حمله روز یکشنبه را "نتیجه اقدامات آمریکا" دانسته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی گفته است: "ما اين اقدام تروريستی اخير را نتيجه‌ اقدامات آمريكا می ‌دانيم."

با این همه، رئیس جمهوری ایران و وزارت خارجه این کشور به طور مستقیم دولت مشخصی را مسوول بمبگذاری سیستان و بلوچستان معرفی نکرده اند.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه اش " برخی کشورها و حاميان گروه‌های تروريستی" را مسوول واقعه سیستان و بلوچستان دانسته و تاکید کرده است: " به مدعيان مبارزه با تروريسم يادآور می ‌شود که برخورد دوگانه و گزينشي با معضل تروريسم کمکي به حل مشکلات آنان در منطقه نخواهد کرد و آثار زيانباری را براي آنان و کل منطقه به بار خواهد آورد."

جندالله؛ مظنون اصلی

در چند سال گذشته چندین بار در سیستان و بلوچستان حوادث خشونت رخ داده است و عمدتا مسوولیت این وقایع را گروه جنبش مقاومت مردمی ایران - جندالله- بر عهده گرفته است.

اخبار مربوط به فعالیت گروه جندالله در مناطق جنوب شرق ایران از حدود پنج سال پیش انتشار یافته و در این مدت، این گروه مسوول یک رشته حملات مسلحانه، آدم ربایی، قتل و بمب گذاری در این مناطق شناخته شده است.

از جمله اقدامات این گروه، عملیات تاسوکی در اسفندماه سال 1384 است که در جریان آن، افراد مسلح با بستن جاده زابل به زاهدان در نزدیکی پاسگاه تاسوکی، اتومبیل های عبوری را متوقف کردند و بیست و دو تن از سرنشینان آن ها را کشتند.

گروه جندالله کشته شدگان را عوامل دولتی و امنیتی توصیف کرد، اما منابع دولت ایران گفتند که اکثر قربانیان این حمله از افراد عادی بوده اند.

در خرداد ماه سال جاری هم انفجاری در مسجد امیرالمومنین زاهدان روی داد که در جریان آن، بیست و پنج نفر کشته و شماری زخمی شدند و جندالله مسئول آن اعلام شد.

جندالله هدف خود را تلاش برای تامین حقوق مذهبی و قومی قوم بلوچ و اهل سنت در سیستان و بلوچستان ایران اعلام کرده اما تاکید داشته است که یک گروه جدایی طلب نیست.

در مورد سازماندهی و منابع این گروه اطلاع دقیقی در دست نیست اما به گفته مقام های ایرانی، افراد مسلح جندالله در داخل خاک پاکستان مستقر هستند، گروگان های خود را با عبور از مرز به داخل این کشور می برند و عملیات خود در داخل ایران را از آنجا سازمان می دهند.

دولت های ایران و پاکستان جندالله را یک سازمان تروریستی می دانند و مقام های جمهوری اسلامی ایالات متحده را به حمایت از این گروه متهم کرده اند. آمریکا این اتهام را رد کرده است.

برخی منابع گفته اند که جندالله با گروه هایی مانند شبکه القاعده و طالبان ارتباط دارد اما رهبران جندالله این اتهام را رد کرده و گفته اند که در صورت تامین حقوق اقلیت سنی در ایران، فعالیت های خشونت آمیز را کنار خواهند گذاشت.

مازیار بهاری آزاد شد

یک منبع خبری در ایران گزارش می دهد مقامات امنیتی یک روزنامه نگار کانادایی ایرانی تبار را که در پی انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شد آزاد کرده اند.
خبرگزاری نیمه رسمی ایلنا روز شنبه به نقل از منابع دادگستری گفت مازیار بهاری با یک وثیقه ۳۰۰ هزار دلاری از زندان اوین آزاد شد.
بهاری زمانی که دستگیر شد برای مجله آمریکایی نیوز ویک کار می کرد. وکیل بهاری در آن زمان گفت او به «قدام علیه امنیت ملی» متهم شده است.
بهاری از جمله متهمان در محاکمه جمعی در ماه اوت بود.

چندین فرمانده سپاه پاسداران در حمله انتحاری در استان سیستان و بلوچستان کشته شدند

در یک بمب گذاری انتحاری در جنوب شرقی ایران، ۲۹ نفر از جمله چندین فرمانده ارشد سپاه پاسداران کشته شدند.

نورعلی شوشتری، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه ، از جمله قربانیان صبح یکشنبه در شهر سرباز استان سیستان و بلوچستان است.

به گزارش خبرگزاری های دولتی جمهوری اسلامی، این حمله در جلسه سران طوایف و ریش سفیدان با فرماندهان سپاه در منطقه «پیشین» بلوچستان صورت گرفت.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گزارش داده است فرد مهاجم، کمربند انفجاری خود را در این جلسه منفجر کرد.

رسانه های ایرانی می گویند دست کم ۵ فرمانده ارشد سپاه در این حمله کشته شده اند. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی علاوه بر نورعلی شوشتری، سرتیپ رجبعلی محمدزاده فرمانده سپاه استان سیستان و بلوچستان، سرهنگ پاسدار ولی فتح مرادی فرمانده سپاه ایرانشهر، سرهنگ پاسدار عبدالصمد میرشهرکی فرمانده تیپ امام علی و فرمانده سپاه سرباز، نیز کشته شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید در این بمبگذاری شماری از سران قبایل و عشایر استان سیستان و بلوچستان نیز کشته شده‌اند.

به گزارش ایرنا، در جریان سوءقصد روز یکشنبه نزدیک به ۶۰ نفر کشته یا زخمی شده‌اند.

نورعلی شوشتری جانشين فرمانده نیروی زمینی سپاه، فروردین ماه امسال، از سوی محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، با حفظ سمت به عنوان فرمانده جدید قرارگاه قدس در جنوب شرقی ایران منصوب شده بود.

مسئولیت امنیت منطقه سیستان و بلوچستان در سال جاری خورشیدی به سپاه پاسداران سپرده شد.

سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای، ترور فرماندهان این نیرو را به «ایادی سرسپرده و مزدور استکبار جهانی» نسبت داده و آن را در راستای «شکستن وحدت شیعه و سنی» دانسته است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله انتحاری را به عهده نگرفته است اما رسانه های دولتی گروه شورشی سنی جندالله را عامل این حمله خوانده اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس ترور فرماندهان سپاه را محکوم کرد و هدف از آن را «برهم زدن امنيت» منطقه عنوان کرد.

استان سیستان و بلوچستان در سالهای اخیر صحنه درگیری های مکرر میان نیروهای امنیتی دولتی و شورشیان محلی و قاچاقچیان مواد مخدر بوده است.

آخرين آخبار