آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ تیر ۱۳, شنبه

مسیرهای راهپیمایی تهران، مشهد ، اصفهان، تبریز 18 / 4 / 88

مسیرهای راهپیمایی 18 تیر – مشهد

1 – پارک ملت – بولوار سجاد – فلکه راهنمایی
2- میدان بوعلی – میدان فردوسی – فلکه راهنمایی
3- خیابان مطهری – میدان تختی – فلکه راهنمایی
4- حرم امام رضا – میدان سعدی – میدان تختی – فلکه راهنمایی
5- میدان هفده شهریور – میدان ده دی – سناباد – فلکه راهنمایی
6- میدان دکتر شریعتی – فلکه احمدآباد – سه راه راهنمایی – فلکه راهنمایی
7- میدان فلسطین – سه راه راهنمایی – فلکه راهنمایی
mashhad1-jpg


مسیرهای راهپیمایی 18 تیر در – اصفهان

2- چهاراه دانشگاه – خیابان حکیم نظامی – خیابان بوستان ملت – سی و سه پل
3- دروازه شیراز – چهارباغ بالا – سی و سه پل
4- فلکه فرودگاه (بسیج) – فلکه فیض – خیابان میرفندرسکی – چهارباغ بالا – سی و سه پل
5- فلکه بزرگمهر – فلکه خواجو – سی و سه پل
6- میدان احمدآباد – چهارراه شکرشکن – چهارراه نقاشی – فلکه خواجو – سی و سه پل
7- سبزه میدان – چهارراه شکرشکن – چهارراه نقاشی – فلکه خواجو – سی و سه پل
8- میدان نقش جهان – دروازه دولت – چهارباغ پایین – سی و سه پل
9- میدان وفایی – چهارراه دکتر بهشتی – چهارراه قصر – سی و سه پل
esfehan-jpg

مسیرهای راهپیمایی 18 تیر – تبریز

2- میدان انقلاب – سه راه توکلی – چهارراه حقیقت – میدان شمس تبریزی – پل قاری
3- تقاطع خواجه رشید – پل قاری
4- چهرراه آبرسان – چهارراه منصور – سه راه خاقانی – میدان دانشسرا – پل قاری
5- چهارراه ارتش – چهارراه باغشمال – سه راه خاقانی – میدان دانشسرا – پل قاری
6- چهارراه حکیم نظامی – چهارراه شهناز – سه راه خاقانی – میدان دانشسرا – پل قاری
7- چهارراه لاله – میدان قونقا – سه راه خاقانی – میدان دانشسرا – پل قاری
8- نصف راه – میدان قونقا – سه راه خاقانی – میدان دانشسرا – پل قاری
9- میدان بهار – چهارراه بهار – میدان نماز – میدان دانشسرا – پل قاری
tabriz-jpg

مسیرهای راهپیمایی 18 تیر – تهران

بیانیه مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صانعی در ارتباط با مسائل جاری کشور

بسمه تعالی

«وَزُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللهِ أَلاَ إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَرِیبٌ»

ملت عزیز و شریف ایران اسلامی
در روزهای گذشته همگان شاهد حمله به دانشگاهها و خوابگاه دانشجویان و ضرب و جرح، قتل و به زندان افکندن عده زیادی از فرزندان این مرز و بوم بوده ایم تا جائیکه در آمار رسمی خبر از کشته شدن حدود بیست نفر و زندانی شدن بیش از هزار نفر داده شده است و همچنین شاهد پخش اعترافات برخی از زندانیان در رسانه های انحصاری بوده ایم که بر همه واضح است این اعترافات حداقل به علت زندانی بودن متهمین و شرایط خاص آنها از نظر شرعی، قانونی و عقلائی هیچ گونه ارزشی نداشته و ندارد؛ لکن نباید اینگونه ظلمها، آزار و اذیت ها، ترفندها، مکرها؛ دروغها و … موجب یأس و نا امیدی در راه احقاق حق شرعی و قانونی و حاکمیت مردم بر سرنوشتشان گردد؛ چون علاوه از آنکه نا امیدی از رحمت خداوند خود از معاصی و گناهان کبیره است؛ خلاف وعده نصر و پیروزی قرآن به مسلمانان نیز می باشد که «أَلاَ إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَرِیبٌ».

و چگونه چنین نباشد حال آنکه علی رغم تمام سانسورهای خبری، از محدودیت سایت های خبری گرفته تا تعطیلی روزنامه ها و دستگیری فعالین رسانه ای و سیاسی و حتی قطع پیام های کوتاه، آگاهی عمومی و جهانی از وقایع اخیر روز به روز در حال افزایش است، که خود نتیجه حرکت آگاهانه و همراه با متانت ملت بزرگ ایران است. امید آنکه راه دفاع از حقوق مردم و حفظ عقاید دینی آنها مخصوصاً جوانان و حفظ جمهوری اسلامی همراه با درایت، متانت، آگاهی بخشی و آرامش و امنیت و استفاده از قانون اساسی به معنای واقعیش و بهانه ندادن به دست ستمکاران، ادامه یابد که استقامت شرط موفقیت است و چگونه چنین نباشد حال آنکه کاندیدهای معترض به مسئولین انتخابات و روند و نتیجه آن و نظر شورای نگهبان همانگونه که در نامه حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای کروبی (دامت افاضاته و برکاته) و یا در بیانیه دوست مکرم، مؤمن و یار باوفای امام امت (سلام الله علیه) جناب آقای مهندس موسوی (دام عزه و توفیقه) آمده است؛ از نظر سیاسی و قانونی مشروعیت دولت را مورد سوال قرار داده و آنرا نفی می نمایند که نشانگر عدم اقناع آنان و توده زیادی از مردم از شبهات پیش آمده در انتخابات است که خود بواسطه کاهش پشتوانه و حمایت های مردمی، می تواند موجب ناکارآمدی دولت گردد و ممکن است ادامه اش موجب مشکلات حقوقی و مدنی شود.

در پایان به تمام نیروهایی که باید حافظ نظم و جان و مال و ناموس مردم باشند تذکر می دهم که هیچ فرمان و دستوری نمی تواند مجوّز و عذری برای تجاوز به حقوق مردم ـ که حرام و معصیت و ذنب لایغفر است ـ گردد که لاطاعة لمخلوق فی معصیة الخالق چه رسد به آنکه موجب ضرب و جرح و یا قتل گردد که مستوجب خذلان دنیوی و عذاب اخروی است.

یوسف صانعی
۱۲/۴/۱۳۸۸
۱۰رجب المرجب۱۴۳۰

مخابرات و دولت عذرخواهی هم نکرد

سامانه ارسال پیام کوتاه دوباره فعال شد.به گزارش مشروطه نیوز سامانه ارسال پیام کوتاه (short message service) که از شب انتخابات ریاست جمهوری بدون اطلاع قبلی قطع شده بود در ساعات پایانی روز چهارشنبه دوباره فعال شد تا رکورد طولانی‌ترین دوره قطعی sms در جهان به نام ایران ثبت شود!

نکته عجیب در این میان،‌ نه فقط عدم اطلاع‌رسانی مسئولان درباره علت قطعی sms و یا عدم عذرخواهی آنان از مردم، که «ابراز بی‌اطلاعی»شان از علت قطع sms بود!

از جمله مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه تیمی در حال بررسی دلایل اختلال در شبکه SMS هست، گفته بود: هنوز دلایل این اختلال مشخص نشده است و منتظریم نتیجه را اعلام کنند… نتیجه‌ای که البته اعلام نشد!

وزارت ارتباطات در این مدت از یک سو تحت فشار رسانه‌ها، مجلس و جامعه قرار داشت و از دیگر سو با مشکلی به نام زیان میلیاردی اپراتورهای تلفن همراه که حتی بر سهام شرکت مخابرات تاثیر منفی داشت مواجه بود.

…و اما نکته جالب ماجرا‌ این بود که در سکوت خبری مسئولان درباره قطع و وصل sms ها، کاربران اپراتورهای تلفن همراه پس از وصل مجدد sms،‌ با ارسال پیامک‌های طنز آمیزی مانند: «۱۰ تیر سالروز آزادسازی sms مبارک!»، «یادت باشه اولین sms رو من برات فرستادم» و… فعال شدن دوباره این ابزار ارتباط جمعی را به یکدیگر اطلاع دادند. عده ای نیز با ابراز عمدی بودن قطعی این سرویس، و نوعی اهانت به شعور مردم، استفاده از این سرویس را تحریم کرده اند و تصمیم دارند که دیگر از پیامک استفاده نکنند.

مرگ ندا، تصاویر ساختگی !

رئیس سازمان صداوسیما درباره حوادث بعد از انتخابات گفت: BBC و CNN یک به یک برخی تصاویر ساختگی مثل مرگ همان خانم (ندا آقا سلطان) را به نمایش گذاشتند و بعد آقایی به نام آرش حجازی در این زمینه جوسازی کرد. وی با بیان اینکه سفیر ونزوئلا نیز تعریف می‌کرد که در دور دوم انتخابات این کشور نیز چنین صحنه‌ای نظیر مرگ آن خانم را در آن کشور به راه انداختند و این سناریو هم در آنجا پیاده شد و می‌خواستند بگویند که رای آقای چاوز هم ساختگی است اما موفق نشدند.

صفحات روزنامه اعتمادملی در روز پنج شنبه تغییر کرد

سحام نیوز : به دنبال حضور نمایندگان وزارت ارشاد و دادستانی در چاپخانه اعتمادملی صفحات این روزنامه روز پنج شنبه (دیروز ) با مطالبی تکراری منتشر شد . در این راستا پیرو فشارهای نمایندگان دادستانی و وزارت ارشاد مطلب عطا الله مهاجراین از صفحه یک روزنامه حذف و به جای ان ستون سرخط خبرها از صفحه اجتماعی جایگزین ان شد . همچنین در صفحه ٤ روزنامه گزارشی درباره دیدگاه اصلاح طلبان درباره نتیجه شورای نگهبان منتشر شده بود که این مطلب را نیز حذف و به جای ان مطلبی را درباره کنکور سراسری دانشگاه آزاد و با فونتی بزرگتر از حد معمول جایگزین شده است . در عین حال با حذف توضیح مدیرمسول روزنامه اعتمادملی درباره علت عدم انتشار روزنامه در رور چهارشنبه مطلب تشیع پیکر محمد حقوقی از صفحه دو کپی برداری شده و در پایین صفحه یک به جای مطلب مدیرمسول روزنامه مورد استفاده قرار گرفت . به نظر می رسد که این روند از سوی دادستانی و وزارت ارشاد برای تحت فشار قرار دادن روزنامه اعتمادملی ادامه که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم آغاز شده است همچنان ادامه خواهد یافت .

شرح دیدار مهدی کروبی با خانواده بازداشت‌شدگان

در سالروز ولادت حضرت جوادالائمه و در آستانه تولد امیرالمومنین علی (ع) و روز پدر، مهدی کروبی با حضور در منزل محمدعلی ابطحی، احمد زیدآبادی، محمد قوچانی و عبدالله مومنی ضمن ابراز همدردی با خانواده زندانیان حوادث اخیر، نسبت به بازداشت چهره‌های سیاسی و برخورد با اعتراض‌های مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، انتقاد کرد. کروبی در دیدار با خانواده این زندانیان، ضمن غیرقانونی دانستن بازداشت‌ها، ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر شاهد بازگشت تمامی بازداشت شدگان اخیر به جمع خانواده باشد. مهدی کروبی اما در این دیدارها، هم در جریان آخرین تماس‌های بازداشت شدگان با خانواده و نیز پیگیری‌های انجام شده توسط خانواده‌ها قرار گرفت و هم آخرین اطلاعات خود از وضعیت بازداشت شدگان را با اعضای خانواده در میان گذاشت و از تلاش‌های این چهره‌ها در عرصه انتخابات تقدیر و تشکر کرد.

مهدی کروبی در منزل محمد علی ابطحی با اشاره به سوابق سیاسی و مبارزاتی ابطحی، بازداشت او را غیرقابل انتظار دانست و درباره چرایی آن گفت: «انتظار این برخورد و بازداشت‌های گسترده را از نظامی که برخاسته از یک انقلاب عظیم مردمی است، نداشتیم. بازداشت شدگان اخیر مخالفان حکومت نیستند بلکه اعضایی در درون حکومت هستند که نسبت به نتیجه انتخابات اعتراض دارند. این درست نیست که به جای رفع شبهه دخل و تصرف در نتیجه انتخابات، عرصه را برای معترضان تنگ کنیم.» کروبی با بیان این مقدمه لازم دید یادآوری کند که سه کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات - مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محسن رضایی- افرادی در درون نظام و متعلق به همین انقلاب هستند. کروبی بعد از این یادآوری بود که ترجیح داد آثار سوئی که برخوردهای اخیر در جامعه خواهد گذاشت را با مثالی تشریح کند، اینچنین بود که به قندان مقابلش در روی میز اشاره کرد تا بگوید: «به هر شهر و روستایی هم بروید مردم داستانهای بسیاری درباره ماجرای انتخابات دارند. وقتی ما می‌گوییم حادثه‌ای رخ نداده، اینگونه باور و اعتماد مردم را از بین می‌بریم.» مهدی کروبی اما این مثال را برای اخذ این نتیجه بیان کرد: «این اقدامات باعث از بین رفتن باورها و اعتماد مردم می‌شود و این بسیار خطرناک و نگران کننده است. به نظر من اکنون با یک فاجعه فرهنگی و دینی مواجه‌ایم که ابعاد بسیار گسترده و وسیعی دارد و این فاجعه هم تنها با از بین رفتن باورها و اعتماد مردمی تقویت می‌شود.» مهدی کروبی اما در ادامه لازم دید براین نکته تاکید کند که: «مردم می‌دانند که آرایشان خوانده نشده است. یکبار در مناظره‌ها گفتم که حتی ننه جون من هم می‌فهمد که وضعیت اقتصادی کشور بد است و امروز هم مطابق اخباری که از شهرها و روستاها به کرات به ما می‌رسد می‌گویم که اکنون تمام ننه جون‌های ایرانی این پرسش را دارند که آیا در آرایی که به صندوق ریختند دخل و تصرف صورت نگرفته است؟» کروبی همچنین نسبت به نحوه پوشش اعتراض‌های مردم در صداوسیما و رسانه‌های دولتی اعتراض کرد و توجه مسوولان را به نکته‌ای جلب کرد: «ما باید بدانیم که در چه زمانه‌ای زندگی می‌کنیم. ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که تکنولوژی حرف اول را می‌زند. نمی‌شود اعتراض‌های مردم را با خشونت جواب داد و بعد هم به قوه‌قضائیه نامه نوشت و خواستار شناسایی ضاربین مردم بیگناه شد. من خودم شاهد بودم که مردم برای پس گرفتن رای خود راهپیمایی آرام و میلیونی کردند. آیا منظور آقایان این است که این مردم خودشان همدیگر را کشته اند؟پیشنهاد من به آقایان این است که یا در آینده انتخابات برگزاری نکنند یا اینکه فکری به حال سلامت انتخابات بکنند وگرنه در عصر تکنولوژی نمی‌توان حقیقت را از مردم پنهان کرد.» در ادامه این دیدار، دختر محمدعلی ابطحی نسبت به وضعیت نگهداری پدرش اظهار نگرانی کرد و از تماس تلفنی یک مسوول امنیتی با منزل آنها خبر داد که در گفت‌وگو با همسر ابطحی خواستار عدم پیگیری، مصاحبه و محدود کردن رفت و آمد چهره‌های سیاسی به منزل آنها شده بود. مهدی کروبی هم در پاسخ به نگرانی‌های فائزه ابطحی و دو فرزند دیگرش درباره آخرین اطلاع از وضعیت نگهداری ابطحی گفت: «اطلاع دارم که از نظر جسمی خوب هستند و در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند. تمام تلاش ما هم این است که زندانیان قربانی این ماجراها نشوند و البته سرنوشت زندانیان بستگی به اقدامات ما دارد. اگر قضیه را رها کنیم نه تنها عرصه بر زندانیان که بر آنهایی که زندان هم نیستند تنگتر خواهد شد. من هرکاری را که بتوانم برای آزادی ایشان انجام خواهم داد و امیدوارم مسوولان هم مساعدت لازم را برای آزادی زندانیان انجام دهند.»

مهدی کروبی همچنین با حضور در منزل محمد قوچانی، سردبیر روزنامه اعتمادملی به بازداشت او اعتراض کرد. کروبی پیش از این نیز درپی بازداشت محمد قوچانی در دفتر روزنامه اعتمادملی حاضر شده و به بازداشت سردبیر روزنامه خود و دیگر بازداشت‌های اخیر اعتراض کرده بود. در این دیدارعمادالدین باقی و مادر محمدقوچانی که برای پیگیری وضعیت فرزندش از شهرستان به تهران آمده بود نیز حضور داشتند، که مریم باقی، همسر محمد قوچانی ضمن غیرقانونی دانستن بازداشت‌های اخیر و به خصوص بازداشت همسرش خطاب به مهدی کروبی یادآور شد: «بعد از پرس و جوی فراوان دانستم که اتهامی که به محمد زده‌اند برهم زدن امنیت از طریق نوشتن مقالات و شرکت در تجمعات عنوان شده است. درحالی که امنیت را کسانی برهم می‌زنند که آزادی بیان و قلم را محدود می‌کنند و مانع از اجرای قانون اساسی می‌شوند. درباره محمد قوچانی هم با قاطعیت می‌گویم که نه در تجمعی شرکت کرده بود و نه بعد از انتخابات مطلبی در تحلیل انتخابات نوشته بود. به علاوه در بازداشت‌های اخیر نقض قانون‌های صریحی صورت گرفته که مسوولان امنیتی باید پاسخگوی این قانون شکنی‌ها باشند نه اینکه به دیگران اتهام بزنند.» پس از مریم باقی نوبت مهدی کروبی بود که در مقام میهمان، او هم بازداشت‌ها و بسیاری اتفاقات دیگر این روزها را زیرسوال ببرد: «وقتی مسوولان براساس محاسبات اشتباه، برنامه‌ریزی کنند، وضعیت خطرناکی ایجاد می‌شود. نتایج زندگی کردن در فضای کاذب بسیار ناگوار است. » در این دیدار همچنین حاضران نسبت به میزان رایی که توسط وزارت کشور برای کروبی اعلام شده بود اظهار تعجب و پرسش کردند که مهدی کروبی نیز با تایید سخنان آنان به گفتن این جمله بسنده کرد که: «این تعداد رایی که اعلام شده برای من بسیار عجیب است. دانشجویان تحکیمی، دراویش گنابادی و اهل حق، روشنفکران و اعضای ستادهای انتخاباتی و توده مردمی که به نام من رای به صندوق ریخته‌اند متعجب مانده‌اند از میزان رایی که اعلام شده است.» مهدی کروبی بعد از بیان این جملات و درحالی که آماده برخاستن و ترک منزل قوچانی بود، لازم دید که خطاب به حاضران و میزبانان خود یک یادآوری بکند: «نمی‌دانم آخرش چه می‌شود اما خودم را برای همه چیز آماده کرده‌ام و تا آخرش هم خواهم ایستاد و از حقوق مردم دفاع خواهم کرد.»

دیدار با خانواده احمدزیدآبادی منزلگاه دیگر شیخ مهدی کروبی بود. مهدی کروبی با ۷۰ سال سن وقتی چهارطبقه پله را طی کرد،همان آستانه در، نفسی تازه کرد و دستی بر سر سه فرزند احمد زیدآبادی کشید و بعد از احوالپرسی با همسر این زندانی سیاسی وارد منزل شد. کروبی در پاسخ به نگرانی‌های همسر زیدآبادی اطمینان داد که وضعیت او و دیگر بازداشت شدگان را پیگیری خواهد کرد و وقتی میزبان از او پرسید که چه پیش‌بینی‌ای از وضعیت و روزهای آینده دارد، گفت: «وضعیت سختی حاکم است. آنها در قله کوه هستند و ما همه در دشت هستیم. اصلا تصور نمی‌کردیم که چنین وضعیتی حاکم شود. گمان می‌کردیم که هرچقدر تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات بیشتر و انتخابات پرشور برگزار شود، امکان مهندسی رای کمتر می‌شود. همه قبول دارند که این انتخابات بسیار پرشور بود اما آیا اصلا قابل تصور است که آرای خاموش و تحریمی‌های گذشته و کسانی که بی‌تفاوت به انتخابات بودند پای صندوق‌های رای بیایند و همه به احمدی‌نژاد رای دادند؟ خیلی خنده دار است که بگوییم آرای خاموش در دفاع از احمدی‌نژاد پای صندوق‌ها آمده‌اند.» کروبی در ادامه به اعتراض‌های مردمی و حضور مردم در خیابان‌ها اشاره کرد و گفت: «کسانی که انتخابات را از قبل مهندسی کرده بودند گمان نمی‌کردند که دامنه اعتراض‌ها اینچنین فراگیر شود و مردم منفجر شوند. مطمئن باشید هیچکس این توانایی را ندارد که مردم را به خیابان‌ها بکشاند و ما هنوز حزب و گروهی سیاسی نداریم که قادر باشد این مقدار جمعیت را به خیابان‌ها بیاورد. درواقع این مردم بودند که وقتی پس از آن شور انتخاباتی با جابه‌جایی آرای خود مواجه شدند به اعتراض آرام روی آوردند اما همین اعتراض آرام هم تحمل نشد و برخورد خشنی با مردم صورت گرفت.» مهدی کروبی که یکی از شعارهای انتخاباتی خود را عبارت « این بار همه نمی‌خوابیم» انتخاب کرده بود با شوخی و خنده به حاضران گفت که: «این بار اتفاقا احتیاجی به بیدار بودن نبود. آخرین ساعات روز رای گیری در دفتر بودم که اولین نتایج آرا در خبرگزاری فارس اعلام شد. فهمیدم که این بار داستان از چه قرار است. ساعت یک به منزل رفتم و خوابیدم و جالب اینکه خیلی هم سریع خوابم برد. حتی بعد از خواندن نمازصبح با اینکه همیشه خیلی دیر به خواب می‌روم اما این بار چون می‌دانستم که داستان تمام شده است خیلی زود خوابم برد.» کروبی در ادامه صحبت‌های خود به حاکم شدن فضای حذف در ساختار سیاسی کشور اشاره کرد: «در چهارسال اخیر موج حذف در مجلس و شوراها بسیار شدید بود حتی سطح حذف در مجلس هشتم بسیار بیشتر از مجلس قبلی بود. هیچ منطق و دلیلی هم برای این موج حذف وجود ندارد و اگر ساکت بمانیم و اعتراض نکنیم وضعیت به مراتب بدتر می‌شود و کار ما هم سخت‌تر. امروز چرا یک مقام نظامی درباره پرونده هسته‌ای صحبت می‌کند و از اتحادیه اروپا می‌خواهد که اول از ایران عذرخواهی کند و بعد می‌تواند پای میز مذاکره بنشیند. حال آنکه این درخواست برعهده وزیرخارجه یا دبیر شورای امنیت ملی است. این سخن را یک دیپلمات ایرانی باید بگوید نه یک چهره نظامی. نباید به نظر برسد که ما وضعیت سختی در آینده خواهیم داشت و این اظهارنظرها علائمی روشن است.»

مهدی کروبی با خانواده عبدالله مومنی نیز در منزل آنها دیدار کرد. او پس از حضور در منزل عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم که از سازمان‌های حامی او در تبلیغات انتخابات بود، وقتی از یکی از حاضران شنید که هنگام بازداشت عبدالله مومنی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند با لبخند، اشاره به حضور دو فرزند نوجوان مومنی در جمع کرد و گفت: «پیش بچه‌ها این حرف را نزنید.» مهدی کروبی وقتی از احوالپرسی همسر و فرزندان عبدالله مومنی فارغ شد در پاسخ به یکی از حاضران که از وضعیت این روزها پرسیده بود، گفت: «ما باید سال‌های گذشته قدر نعمت را می‌دانستیم اما ترس و تحفظ ما را بیچاره کرده است. در آن دوران ما نسبت به اتفاقاتی که روی می‌داد بی‌تفاوت بودیم و اقداماتی به موقع و منطقی انجام ندادیم و این عدم هماهنگی در کارها و اقدامات خودمحورانه و تکروی‌ها باعث شد تا چنین شرایطی برای ما رقم بخورد. ما دوره سختی را در پیش داریم. پشت جریانات اخیر تفکری خاص خوابیده است و اگر این تفکر پیروز شود کار بر ما سخت خواهد شد.باید نیروهای سیاسی ایستادگی کنند و موجب عقب‌نشینی این تفکر شوند. اکنون هم من و موسوی، چه خوب و چه بد ایستاده‌ایم. مردم هم فداکاری کردند اما مشکلات با ایستادن من یا شما حل نمی‌شود.» مهدی کروبی همچنین در ادامه به مباحثی که در روزنامه‌های حامی دولت درباره انقلاب مخملین آمده نیز اشاره کرد تا بگوید: «چه کسی می‌خواهد کار مخملی بکند؟ من و موسوی دنبال انقلاب مخملی هستیم؟ آقایان خودشان به دنبال این هستند تا تمرین کنند که چگونه با حرکت‌های مخملی می‌شود برخورد کرد.» مهدی کروبی در پایان دیدار با خانواده عبدالله مومنی با فرزندان او عکسی به یادگار انداخت و به خصوص با فرزند بزرگ او که درواقع فرزند برادر شهید عبدالله مومنی است نیز جداگانه عکس انداخت و با اظهار امیدواری برای آزادی زودهنگام مومنی منزل را ترک کرد. او همچنین از بازداشت مهسا امرآبادی خبرنگار روزنامه اعتمادملی و مجتبی تهرانی خبرنگار سایت سحام‌نیوز ابراز تاسف کرد و نسبت به آزادی زودهنگام این دو خبرنگار جوان ابراز امیدواری کرد. کروبی با این سخنان اولین مجموعه دیدارهای خود را پایان داد تا در روزهای آینده به دیدار با خانواده دیگر بازداشت شدگان اخیر نیز برود.

مجتبی تهرانی خبرنگار سایت اعتماملی وی با خانواده اش تماس گرفت

سحام نیوز : پس از گذشت یک هفته از بازداشت مجتبی تهرانی خبرنگار سایت اعتماملی وی با خانواده اش تماس گرفت . به گزارش سحام نیوز وی در این تماس کوتاه تلفتی با اشاره به اینکه حال جسمانی وی خوب است از خانواده اش خواست تا برای وی دعا کنند . گفتنی است که تهرانی شنبه شب پس از خروج از دفتر حزب اعتمادملی بازداشت شده است .

آیت الله امینی:کاندیداها نه منافقند نه ضدولایت فقیه

الله ابراهیم امینی امام جمعه قم که برای نخستین بار پس از انتخابات نمازجمعه را اقامه می کرد از اشتباهات صورت گرفته در فرآیند انتخابات انتقادکرد.

به گزارش ایسنا آیت‌الله امینی با اشاره به انتخابات دهمین دوره‌ ریاست‌جمهوری گفت: انتخابات بزرگ، مهم و تعجب برانگیز بود و حضور وسیع مردم ما در صحنه دوست و دشمن را به حیرت واداشت.

وی گفت: بعد از پایان انتخابات بعضی از اشتباهاتی که در زمان انتخابات رخ داد حوادث تلخی به وجود آورد که مایه تأسف است.

وی با بیان اینکه این حوادث تنها دشمنان ما را شاد کرد، گفت: این انتخابات امت و جمعیت واحد ما را به دو گروه متخاصم تبدیل کرد. یک گروه طرف برنده و طرف دیگر گروه به ظاهر بازنده که این آفتی برای هر نظام است.

آیت‌الله امینی اظهار داشت: وقتی امت و سران آن دو دسته شوند کارکردن دشوار خواهد شد و دشمنان شاد می‌شوند.

وی افزود: باید دو دستگی و اختلافات برطرف شود زیرا اگر این امر ادامه یابد احیانا برای همه مشکل زا خواهد بود.

خطیب موقت نماز جمعه قم تصریح کرد: مقام معظم رهبری هیچ گاه نگفته‌اند که این دو گروه روبروی هم باشند بلکه همواره آن‌ها را به وحدت و نزدیکی به یکدیگر دعوت کرده اند.

آیت الله امینی با بیان اینکه من همه این چهار کاندیدا را می‌شناسم گفت: هیچ یک از این افراد نه منافقند و نه ضد ولایت فقیه.

وی خطاب به چهار کاندیدا گفت: برادران، زمان ما زمان بسیار حساسی است و دشمنان دندان‌های خود را برای بلعیدن نظام تیز کرده‌اند و همه می دانیم که خواهان ضربه زدن به نظام هستند به خود آیید و از اختلافات دست بردارید.

خطیب موقت نماز جمعه قم اظهار داشت: حتی اگر تخلفاتی هم انجام گرفته برای رضای خدا دست از حرکات اختلاف آمیز بردارید و یکدیگر را در آغوش گرفته و به یکدیگر وعده همکاری دهید.

وی افزود: باید وحدت کلمه اسلامی، رحمت اسلامی، گذشت و اخلاص اسلامی را در معرض دید جهانیان قرار دهید.

وی ادامه داد: اگر شما به یکدیگر نزدیک شدید مردم نیز اختلافات را کنار می گذارند و اگر اینگونه نشد باعث اختلافاتی می شود و معلوم نیست عاقبت چه خواهد شد. بیایید و با یکدیگر دست یاری و همکاری بدهید.

بیانیه شماره 9 مهندس میرحسین موسوی در مورد اعلام تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان

قلم - بیانیه شماره 9 مهندس میرحسین موسوی در مورد اعلام تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان لحظاتی پیش صادر شد. به گزارش قلم نیوز متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

هموطنان عزیز

همان‌گونه که انتظار می‌رفت شورای نگهبان، پس از نمایش‌هایی که توجه هیچ‌کس را جلب نکرد، و با چشم بستن بر روی انبوه تقلب‌ها و تخلف‌های صورت گرفته، سرانجام نتایج دهمین دورة انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد. جشنواره‌ای که تجدید حیات ملت ما را مژده می‌داد با تقلب و تخلف از عهدهای اسلام و انقلاب با ناگوارترین صحنه‌ها به پایان رسید؛ با حمله به خوابگاه دانشجویان، با خون‌های ریخته شده، جوانان کتک خورده و مورد اهانت قرار گرفته، صدا و سیمای از انظار جامعه افتاده، قلم‌های شکسته، روزنامه‌های بسته، با فضای امنیتی کودتاگونه و بی‌اعتمادی تلخ و گستردة مردم نسبت به نتایج اعلام شده برای انتخابات و دولت ناشی از آن. به زودی گرمای حادثه فرو می‌نشیند و دست‌اندرکاران  این ماجرا با صورت‌حساب بلندبالای اشتباهات خود روبرو می‌شوند. آیا آنان از تحمیل آنچه روی داد سود بردند؟

از این پس ما دولتی خواهیم داشت که از نظر ارتباط با ملت در ناگوارترین شرایط به سر می‌برد و اکثریتی از جامعه، که اینجانب نیز یکی از آنان هستم، مشروعیت سیاسی آن را نمی‌پذیرد. دولتی با پشتوانه‌های ضعیف مردمی و اخلاقی که از او انتظاری جز بی‌تدبیری، قانون‌گریزی، عدم شفافیت، تخریب ساختارهای تصمیم‌گیری و تدوام سیاست‌های ویرانگر اقتصادی نداریم، و  بیم آن می‌رود که بر اثر ضعف‌های بی‌شمار ذاتی و عارضی‌اش در ورطه امتیاز دادن به بیگانگان بیفتد. این چیزی نیست که ما از آن خرسند باشیم، بلکه از آن به شدت واهمه داریم.

خطر در پیش است. نظامی که به مدت سی‌سال به اعتماد مردم متکی بود نمی‌تواند یک شبه قوای امنیتی را جایگزین این نقطه اتکا کند. این اعتماد لطمات جدی دیده است؛ اگر انکار این واقعیت سودی می‌رساند،  ما نیز با منکران آن هم‌صدا می‌شدیم، از بس که خطر عظیم است. اگر آنچه انکارش می‌کنیم واقعا صحت ندارد، چرا به دیگران اجازه اجتماع نمی‌دهیم تا معلوم شود که چقدر اندکند.

باید باز گردیم، هنوز دیر نشده است. هنوز می‌توان اطمینان آسیب دیدة مردم را بازسازی کرد؛ امنیت نظام ما در گرو چنین کاری است.  فرزندان انقلاب را از زندان‌ها آزاد کنید. حبس آنان جز تغذیه غریزه فرافکنی در وجود خود شما فایده‌ای ندارد. مردم چگونه می‌توانند به حکومتی اعتماد کنند که دوستان و همکاران و فرزندانش را به صرف توهم در بند می‌کند؟ چیره کردن فضای امنیتی بر جامعه جز صدمه زدن به عواطف ملت نسبت به نظام اثری نمی‌گذارد. مطبوعات آزاد مجاری تنفسی یک جامعه سالمند؛ برای ترمیم اعتماد مردم این مجاری را مسدود نکنید.

باید به اسلام باز گردیم، اسلام ناب محمدی که تحجر را بر نمی‌تابد و تا قیام قیامت برای معضلات جدید بشریت پاسخ‌های بکر و نو دارد. به اسلامی باز گردیم که ما را به امانت و راستی فرا خوانده است.

به صداقت بازگردیم. چگونه از مردم می‌خواهیم ایمان‌های مذهبی‌شان را سرمایه اعتماد به ما قرار دهند در حالی که صراحتا به آنان دروغ گفته می‌شود؟

به خرد بازگردیم. کشوری به عظمت ایران را، با آرمان‌هایی به بزرگی اهداف انقلاب اسلامی و با دشمنانی به آن سرسختی و کینه‌توزی که می‌شناسیم با دور ریختن سی سال تجربه مدیریتی و انکار ضرورت برنامه‌ریزی و تصمیمات خلق‌الساعه فردی اداره نمی‌‌توان کرد.

به قانون بازگردیم؛ به قانون اساسی، این بزرگترین میثاق ملت. به قوانینی که خود وضع کرده‌ایم پایبند بمانیم و آنها را اجرا کنیم. بدون این کار سنگ روی سنگ بند نخواهد ماند.

مردم به حکومتی اعتماد می‌کنند که آنان را محرم بداند. چرا باید مهم‌ترین مسائل مملکت از مردم پنهان باشد؟ محرم دانستن ملت و شفافیت اطلاعات اولین قدم در راه مبارزه با فساد است، حال آن که مردم ما حتی به اندازه خواندن خبرهای چند روزنامه محرم دانسته نمی‌شوند.

به مردم بازگردیم. چرا هر گره سهلی را با دندان‌های امنیتی باز می‌کنیم؟ چرا به کوچکترین بهانه،‌ هرکسی را از دایره خود‌ی‌های‌مان دور می‌کنیم؟ این یکی بیش از اندازه جوان است، آن یکی بیش‌ از اندازه هنرمند است، آن یکی روشنفکر است، این یکی با ما اختلاف سلیقه دارد، آن یکی دانشجوست، این یکی از کار ما ایراد می‌گیرد، آن یکی به گروه ما تعلق ندارد، این یکی قدش بلند است، آن یکی خیلی شیک‌پوش است. آن‌قدر از دور خود می‌رانیم تا این که تنها می‌مانیم. این شیوه انقلاب اسلامی نیست، و شیوه اسلامی نیست که آغوشش را به روی همه باز می‌کند و به صرف شهادت زبانی، انسان‌ها را در دایرۀ خود می‌آورد.

چرا باید پس از یک انتخابات سرنوشت‌ساز در معرض چنین خطراتی باشیم، حال آن که انقلاب و نظام ما در آستانة تحصیل بزرگترین دستاوردها بود؟

مردم!

ما راهی دور و در نگاه نخست غیرقابل عبور را در چند ماه کوتاه پشت سر گذاشته بودیم. ما با هم این فاصله را آمدیم؛ از فضایی که به گرد دروغ و تردید و به غبار رمیدن‌های گروهی، طبقاتی، خانوادگی و بین‌نسلی آلوده شده بود، از دورانی که نطفه نا‌امیدی شروع به رشد کرده بود، زمانی که فاصله مردم از نظامشان روز  به روز بیشتر می‌شد، تا با هم مقدمات انتخابات را به جریانی طولانی از یک تجدید حیات ملی تبدیل کنیم؛ فضایی پر از آشتی، شادی، آگاهی و نشاط، عرصه‌ای که در آن دوستداران نامزدها در حالی که خنده از لبانشان رخت بر نمی‌بست می‌توانستند با یکدیگر به بحث درباره آینده بنشینند و آن آزادی فرزانه که انقلاب ما وعده‌اش را داده بود تجربه کنند. فضایی که در آن کسی خود را شهروند درجه دوم و غیرخودی  با انقلاب و نظام اسلامی نبیند، و کرد و لر و عرب و بلوچ و ترک و هر قوم دیگر و پیر و جوان و میانسال و هر قشر دیگر و هر صنف دیگر و هر سلیقۀ دیگر که تا چند ماه پیش خود را بیگانة با سرنوشت کشور می‌دید همچون عهد نخست جمهوری اسلامی، خویشتن را از نو در دایره صاحبان انقلاب بیابد. 

ما با هم آمدیم تا با تجسس در احوال شخصی مردم مخالفت کنیم و از نفرت‌پراکنی و پرونده‌سازی بیزاری بجوییم. با هم آمدیم تا حاکمیت عقل و عشق را توامان داشته باشیم. همۀ ما به چهرۀ رحمانی اسلام رو کردیم و در این رویکرد میراث تمدنی ایران عزیز و بزرگ را تجدید شده دیدیم، تا آنجا که در مساجد شعار ایران، ایران! را با طنینی که هنوز در تکبیرهای شبانۀ شما شنیده می‌شود سر دادیم و کسی احساس نکرد که ایران جدای از انقلاب و یا جدای از اسلام است، بلکه اسلام و ایران و انقلاب از تحجر و کهنگی و تعصب و خارجی‌گری جداست. اسلامی که در ورای تمایزات عقیدتی و طبقاتی و قومی و جنسیتی کرامت انسان‌ها را ارج می‌نهد و اصل می‌داند. اسلامی که شوینده هر نوع نابرابری در مقابل قانون و پرچمدار تکریم حقوق شهروندی است.  

مردم!

علیرغم آنچه روی داد، ما در این چند ماه آرزوهای بلند و کوشش‌های خالصانۀ خود را نباختیم. ما در این میانه مستوره‌ای از تحقق آرمان‌هایمان را یافتیم و دیدیم که آنچه به‌ دنبال آنیم چقدر خواستنی است و چه نسبت نزدیکی با حقیقت اسلام و انقلاب و هویت ملی ما دارد. این دستاوردی است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را از ما بستاند. ما با هم سرمایه‌ای اندوخته‌ایم که پشتوانه و بستر حرکت‌های آتی ما و فرزندانمان خواهد بود و این خط سبز جوشیده از فطرت‌های مردم و واقعیت‌های تاریخی کشور و انقلاب  همچنان در طول سال‌ها  ادامه خواهد یافت تا به مقصد نهایی خود برسد. ما برای حفظ این دستاورد بزرگ همچنان ایستادگی خواهیم کرد.

تمامی تلاش‌هایی که این روزها در مخالفت با شما صورت می‌گیرد برای آن است که از ثمربخش بودن اعتراضات قانونی خود ناامید شوید، زیرا تا ما ناامید نشویم این دولت از اعتبار واقعی برخوردار نخواهد شد. امید به آینده رساترین اعتراض ماست.  به سابقه دیرینه این سرزمین نگاه کنید. در زندگانی ما مردم که از کهن‌ترین تمدن‌ها زاده شده‌ایم، فراز کنونی جزئی از یک تاریخ طولانی است. ما در جاده‌ای به درازای تاریخ همه بشریت قدم می‌زنیم. در این جاده چه بسیار ملت‌ها که منقرض شدند و جز داستانی از آنان باقی نماند. آن چیزی که ملت ما را به خلاف آنان و علیرغم سخت‌ترین رویدادها زنده نگه داشت امید بود، زیرا آفت این راهپیمایی هزاران ساله ناامیدی است. مردم ما می‌توانستند با بدبینی و ناامیدی حوادثی شبیه به آنچه را که در جریان انتخابات گذشته با آن روبرو شدیم پیش‌بینی کنند و به صحنه نیایند. آیا آنان اشتباه کردند که به این پیش‌بینی‌ها اعتنا نکردند؟ نه! آنان به مقتضای روح امیدی که هسته درونی هویت ملی ما را شکل داده و ما را در طول هزاره‌ها زنده نگه‌ داشته است چنین کردند. به‌ویژه با جوانان می‌گویم که اگر می‌خواهید ایرانی باقی بمانید از شعله امید در سینه‌های خود محافظت کنید، زیرا امید بذر هویت ماست؛ بذری که با نخستین باران شروع به روییدن می‌کند و جان هرکسی را که هنوز ایرانی باقیمانده است، در هر کجای جهان که بیتوته کرده باشد به اهتزاز در می‌آورد، تا از نو خود را در سرنوشت این خاک شریک بداند.

 امیدی که هویت ما را شکل داده است معطوف به چه چیز است؟ قطعا معطوف به امور غیر واقعی و خرافه‌های واهی نیست، و الا نمی‌توانست ملتی را برای هزاران سال زنده نگه دارد. بلکه این امید معطوف به لطف و فضل الهی است. اگر علاقه به این هویت تاریخی کمترین فاصله‌ای با اسلام ندارد، به این خاطر است.  ما آمده بودیم این علاقه را احیا کنیم. از این هویت خود فاصله نگیریم. شما وظیفه خویش را به درستی انجام داده‌اید و غیر ممکن است که لطف خداوند مردمی را که با نیت‌های پاک ادای وظیفه می‌کنند تنها بگذارد.

امید به صرف گفتن و شنیدن شکل نمی‌گیرد و تنها زمانی در ما تحکیم می‌شود که دستانمان در جهت آرزوهایی که داشتیم در کار باشد. دستانمان را به سوی یکدیگر دراز کنیم و خانه‌هایمان را قبله قرار دهیم. واجعلوا بیوتکم قبله. به خودتان و دوستان همفکرتان برگردید و این بار هر شهروند محوری باشد برای یک فعالیت مفید سیاسی،‌ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و منتظرتشویق و کمک دولتی که وجاهت خود را از دست داده است نباشد.

مسئولیت تاریخی ماست که به اعتراض خود ادامه دهیم و از تلاش برای استیفای حقوق مردم دست بر نداریم. مسئولیت دینی ماست که نگذاریم انقلاب و نظام به آنچه اسلام نمی‌پسندد استحاله بیابد. مسئولیت انقلابی ماست که اجازه ندهیم حاصل خون صدها هزار شهید به یک دولت امنیتی تنزل پیدا کند و مستهلک شود. لیکن برای آن که این اعتراض به نتیجه‌ای دلخواه برسد باید چند اصل مهم را رعایت کنیم:

- نظام و انقلاب اسلامی میراث و میوه مبارزات تاریخی دویست‌ ساله شما با استبداد و عقب‌ماندگی است. جمهوری اسلامی نظامی‌است که اگر بر اساس عهد نخستین و نسخه‌ اصیلش به اجرا درآید تمامی خواسته‌های ما را در بر می‌گیرد. مبادا کسی فریب شعارهای ساختارشکنانه را بخورد. اینجانب قویا با چنین وسوسه‌ای مخالفم و اعتقاد دارم قانون اساسی ما همچنان دارای ظرفیت‌های ارزشمند تحقق نایافته‌ای است که باید با فعالیت همه نخبگان روحانی و دانشگاهی و اندیشمندان کشور اجرای آنها به صورت مطالبه‌ای ملی درآید.

به یاد آوریم که ملت ما در انقلاب اسلامی به دلیل عدم انعطاف در قبال خواسته‌های به حقش، که از زبان امام راحل بیان می‌شد، مجبور به ساختارشکنی گردید.  به همه نهادهای تصمیم‌گیر در نظام توصیه می‌کنم که چون شورای نگهبان عمل نکنند و مجاری  را برای اصلاح اشتباهات باز بگذارند، زیرا که بسته شدن این راه، تهدید ساختارشکنی را به عنوان تنها بدیل مطرح خواهد کرد، و این بدیلی است که همة ما هزینه سنگین آن را می‌دانیم و قاطعانه با آن مخالفیم. همچنین تاکید می‌کنم که تعلل در محقق ساختن آرمان‌هایی چون قانون‌گرایی، عدالت، آزادی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، و به ویژه اصول معطل مانده قانون اساسی مشروعیت‌سوز است.

- اسلام آن پوستین وارونه‌ای نیست که برخی مخالفان شما پوشیده‌اند. شیوه آنها این است که هر چیز مقدس و مبارکی را به نفع سلیقه خود مصادره کنند، تا جایی که حتی اگر بتوانند شال سبز شما را هم می‌ستانند. اسلام راستین نسبتی با ظاهرسازی‌ها و کج‌اندیشی‌های آنان ندارد، بلکه مکتبی رهائی‌بخش است که اگر به حقیقت و نورانیت آن برسیم دوای تمامی دردهای شخصی و اجتماعی ماست.

- ماجرای ما، هر چقدر تلخ، یک اختلاف خانوادگی است که اگر خامی کنیم و بیگانگان را در آن دخالت دهیم به زودی پشیمان خواهیم شد.

- در اعتراض و حرکت اصلاحی و اصولی ما هیچ‌کس نباید صدمه ببیند. ما زمانی در تلاش خود موفق خواهیم بود که ابتکارهای ما برای احقاق حقوقمان تا آن حد اندیشیده شده، کارآمد و در چارچوب قانون باشد که حتی کودکان خردسال و زنان باردار بتوانند در آن شرکت کنند.

- ما در برهه‌ای و گریوه‌ای از تاریخ کشور خود قرار داریم که راه‌حل بسیاری از مشکلات‌ ما قانون است. درست است! قانون همیشه بی‌عیب نیست. درست است! قانون عرفی قراردادی اجتماعی است و به مانند هر عهد و پیمانی که انسان‌ها با هم می‌بندند رعایت آن تنها تا زمانی الزامی است که طرف مقابل نیز به آن پایبند باشد. درست است! مخالف شما قانون‌ اساسی را زیر پا می‌گذارد، به خلاف نص این میثاق ملی  شما را از حق برگزاری اجتماعات محروم می‌کند، بلکه حتی اگر به نشانه اعتراض پارچه‌ای سبز به دستتان ببندید به رغم اصول متعدد قانون اساسی و قوانین بی‌شمار عادی، خود آن کسی که مسئول حفظ امنیت است شما را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. درست است!  متقلبان و دروغگویان تنها به نیت تحمیل منویاتشان در پشت نام قانون سنگر گرفته‌اند. لیکن تلاشی که ما وارد آن شده‌ایم یک مشاجره و تلافی‌جویی نیست. ما را عصبانیت یا جاه‌طلبی یا خودپسندی برنیانگیخته است، بلکه حرکت ما اقدامی برای اصلاح و تامین بهروزی کشور است. برای رسیدن به چنین هدفی جا دارد که ما حتی به جسد قانون احترام بگذاریم، زیرا می‌دانیم که در فردای نزدیک، زمانی که کوشش‌مان به ثمر می‌رسد، نخستین اصلی که باید آن را نهادینه کنیم پایبندی به قانون است.  این شالوده‌ای است که امروز صبورانه می‌ریزیم تا بر رویش بنای رفیع فردایمان را استوار کنیم.

- سرانجام وحدت. همه شما را به برادری دعوت می‌کنم. پیروزی ما در گرو معاضدت و پیوند با یکدیگر است، و در این یکدیگر تمایزی میان ما و مردمی که به دیگران رای داده‌اند نیست. حتی آنانی که اینک رو در روی ما به خشونت متوسل می‌شوند در اخوت ما شریکند، زیرا ما به دنبال آینده‌ای هستیم که در آن همان کسی که خواهر و برادرمان را در خیابان‌ها کتک زده است، سعادتمندتر، معنوی‌تر، سالم‌تر و زیباتر از امروز زندگی کند.  رنگ سبزی که ما به عنوان نماد خود انتخاب کرده‌ایم یک معنایش هم این است؛ رنگ سبزی که ما را به اهل‌بیت نور، اهل بیت راستی، اهل‌بیت خرد، اهل بیت کرامت و فضیلت پیوند می‌دهد.

شاید بگویید که با این همه قید و بند دیگر فرجه‌ای برای بیان اعتراض باقی نمانده است. این گمان خامی است که مخالفان سطحی‌اندیش و افراطی شما در سر دارند. الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا. کسانی که در راه خدا می‌کوشند خداوند آنان را به راه‌های خود هدایت می‌کند. به عنوان نمونه‌هایی از این هدایت به یاد آورید که خداوند چگونه آرامش را بر اجتماعات بی‌کرانة‌تان مستولی می‌کرد و یا در خلال آنها ظرفیت‌های ذهنی مردم به چه شعارهای نغزی رهنمون می‌شد. همان خلاقیت همچنان قادر است که با توجه به تمامی این اصول راه‌کارهایی بکر و موثر پیش‌پای ما قرار دهد، میدان‌های گسترده‌ای برای  عمل در مقابل‌ ما بگشاید و تجربیات جدیدی برای آزادیخواهان جهان اندوخته کند.

در ابتدا هدف همه ما از شرکت در انتخابات آن بود که عقلانیت دینی به فضای مدیریت کشور بازگردد، لیکن در میانه مسیر به اهدافی بسیار بلندتر هدایت شدیم. ما در این بین می‌خواستیم ارکان ذیربط نظام به یاد آورند که در ورای تمامی آنان و ما فوقشان میزانی به نام رای و عزم مردم وجود دارد که آنها نه حق دارند و نه می‌توانند آن را نادیده بگیرند. امروز خواست عمومی برای سازوکاری کارآمد جهت انتخابات که در آن اطمینان ملی حاصل شود و دروغ، تقلب و تزویر جایی نداشته باشد، به یک مطالبه انکار ناپذیر مردمی تبدیل شده است. در هر قدمی در آینده تجربه تلخ و مشروعیت‌‌زدای جریانات اخیر باید پیشاروی ملت باشد و نباید هیچ فرصتی برای روشن‌تر شدن ابعاد این دروغ و تقلب بزرگ و پی‌آمدهای تلخ آن از دست برود.

در ایامی که گذشت شخصیت‌ها و گروه‌هایی به سراغ اینجانب آمدند و خواستار گذشت من از آنچه گذشت شدند. شاید توجه نمی‌شد که اینجانب از همان ابتدا از حق شخصی خود گذشته بودم، اما  مسئلة انتخابات مسئلة شخصی من نبود و نیست. من نمی توانم بر سر حقوق و آرای پایمال شدة مردم معامله یا مصالحه کنم. مسئله جمهوریت و حتی اسلامیت نظام ماست. اگر در این نقطه ایستادگی نکنیم، دیگر تضمینی نداریم که در آینده با حوادث تلخی نظیر آنچه در انتخابات کنونی گذشت روبرو نباشیم.

گرو‌هی از نخبگان بر سر آنند که گرد هم آیند و  با تشکیل جمعیتی قانونی صیانت از حقوق و آرای پایمال شده مردم در انتخابات گذشته را از طریق انتشار مدارک و اسناد تقلب‌ها و تخلف‌های انجام گرفته و نیز رجوع به محاکم قضایی پیگیری کنند و نتایج آن را مستمرا به اطلاع عموم مردم برسانند. اینجانب نیز به این جمع می‌پیوندم. این گروه اجرای اصول معطل مانده قانون اساسی را در دستور کار خود خواهد داشت و علاوه بر آن در این مرحله مطالبات زیر را دنبال خواهد کرد:

- توقف برخوردهای امنیتی، فوق امنیتی و نظامی با مسائل انتخاباتی و بازگشت کشور به فضای طبیعی سیاسی

- اصلاح قانون انتخابات به نحوی که امکان تکرار تقلبات گسترده را از بین ببرد و بی‌طرفی نهادهای مجری و ناظر را تضمین کند

- رعایت اصل 27 قانون اساسی در مورد آزادی تجمعات

- آزادی مطبوعات و رفع توقیف از آنها

- فعالیت مجدد سایت‌های خبری مستقل

- ممنوعیت مداخلات غیرقانونی دولت در فضای ارتباطی، نظیر اینترنت، پیام‌های کوتاه، و جلوگیری از  قطع ارتباطات تلفنی و شنود مکالمات مردم و هر گونه تجسس دیگر

- توقف برخوردهای یک‌جانبه، افترا، دروغ‌پردازی و اهانت در رسانه رسمی کشور

- برخورداری از کانال‌های مستقل تلویزیونی در خارج و داخل کشور

- صدور مجوز برای تشکیل جمعیت‌های سیاسی،‌ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی

- آزادی همه دستگیرشدگان سیاسی، ابطال پرونده‌سازی‌های جعلی امنیتی و دخالت ندادن پرونده‌های جاری در برخورداری آنها از حقوق اجتماعی

در انتها به همه مردم شریف کشورمان، چه آنها که به اینجانب رای دادند و چه آنهایی که به اینجانب رای ندادند،  به ویژه  کسانی که در حوادث ناگوار هفته‌های اخیر صدمه دیدند درود می‌فرستم. همچنین مقام  شهیدانی را که به جرم حق‌خواهی و آزادی‌طلبی در خون خود غلطیدند ارج می‌نهم و از خداوند بزرگ برای  خانواده‌های عزیز آنان طلب صبر و اجر دارم. 

                                                                                                میر حسین موسوی

                                                                                                    10/4/88

 

آخرين آخبار