آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۱۴, پنجشنبه

دشت سبز و نبض سبز


ابراهيم نبوي
e.nabavi(at)roozonline.com
تشکر، قدردانی، سپاس. با صد زبان و بیست لهجه، برای همه آنها که آمدند و برای همه آنها که چون در زندان بودند نیامدند، برای همه آنها که چشم شان در بیرون بود و دل شان در ایران و نتوانستند باشند، برای همه بچه های شهرهای اصفهان و شیراز و تبریز و همه جای ایران را سبز کردند. صداها شنیده شد، عکس ها جهانی شد، تصاویر جلوی چشم آمد، مردم هرکاری می توانستند کردند و یک چیز مهم و مهم و مهم اتفاق افتاد. ترس بکلی تمام شده است، البته در مردم و مردم یاد گرفتند که چطور باید باشند، ولی زندانی نشوند و کشته نشوند. امروز جنبش سبز از یک مرحله بزرگ عبور کرد.

گاز اشک آور توی صورت کروبی
این برادران نیروی انتظامی و نیروی ضدشورش احمدی رو بشورش، به نظر می رسد که بدون دیدن آموزش کافی از ابزار تولید استفاده می کنند، البته زمان جنتی هم همین طور بود. یعنی در عصر یخبندان دوم زمین شناسی که تازه برادران خشونت طلب از درخت پائین آمده بودند، بلد نبودند از ابزار تولید استفاده کنند، ولی معمولا ده سال برای اینکه آدم یاد بگیرد از بیل چطور باید استفاده کند، کافی است. باتوم که ویندوز ویستا یا فوتوشاپ نیست که استفاده از آن به ده ساعت آموزش نیاز داشته باشد. یک سر دارد که می گیری توی دست، یک ته دارد که می زنی به پای مردم. البته ما اینقدر ساده نیستیم که انتظار داشته باشیم کسی که " حلقه گمشده" اش را تازه پیدا کرده، مردم را کتک نزند، ولی حداقل درست کتک بزنید، باتوم را توی صورت نمی زنند، به پا یا دست می زنند، از میلگرد برای درست کردن ساختمان استفاده می کنند نه زدن به پای مردم، نوشابه را به زندانی می دهند که بخورد، نه اینکه استفاده دیگری بکنند. همین می شود که وقتی هم زندانی می شوند، به جای اینکه واجبی را بمالند، آن را می خورند.
مهدی کروبی در اثر اصابت گاز اشک آور به صورتش زخمی شد. یکی از برادرانی که این استفاده غلط را کرده بود، اعلام داشت: چون آرپی جی هفت نداشتم، مجبور شدم برای شلیک به کروبی از گاز اشک آور استفاده کنم. دو محافظ کروبی هم در جریان حفاظت از وی زخمی شده و به بیمارستان رفتند. مهدی کروبی در میدان هفت تیر حاضر شد و با مردم در راهپیمایی روز سیزده آبان شرکت کرد. بعد از این حضور وی دچار امداد غیبی شد و همراه با محافظانش غیب شد و در بیمارستان ظهور کرد. میرحسین موسوی هم که قرار بود در راهپیمایی شرکت کند، از همان دم در خانه دچار امداد غیبی شد و نتوانست از خانه بیرون بیاید.

زایش سبز فرنیک
آقا! وسط این همه بزن بزن و دعوا و درگیری و وقایع داغ و سیاسی، یک اتفاق خوشگل و بامزه برای یکی از سبزهای سبزاندرسبز، رخ داد. حنیف مزروعی فرزند علی مزروعی، تنها اصلاح طلبی که هرگز موهایش را شانه نکرد، که فعلا پدرش معلوم نیست کجاست و احتمالا هرجایی که هست بهتر از زندان است، و پسرش هم که آخرین تصویر دیده شده از او در مصاحبه با بی بی سی بوده است، و هرکجا هست خدایا بسلامت دارش، یک دختر کوچولوی بامزه درست همزمان با سبزترین ساعت سبزترین روز سال به نام فرنیک مزروعی به دنیا آمد. بابای این بچه که بچه همان بابای فوق الذکر است، خبر به دنیا آمدن فرنیک را در فیس بوک اعلام کرد.

جنبش سبز علوی، حمایت از مرتضوی
جنبش سبز علوی هم که قرار بود در مراسم سیزده آبان با حضور میلیونی خود خط بطلانی بر شایعات حضور گسترده جنبش سبز بکشد، اصولا به همان سرعتی که ایجاد شده بود، به همان سرعت هم نابود شد. از این جنبش بخاطر اینکه همان لباس شخصی قبلی اش را پوشیده بود، تشکر نمی کنیم. چون کتک خوردن که تشکر ندارد. سیزده آبان یک اتفاقی افتاد که به نظر می رسد که باید خیلی مواظبش بود.
اول، به قصد کشت می زدند. به همین دلیل می ترسم برای شانزده آذر مردم صبرشان تمام شود، آن وقت خیلی سخت است که آدمها را کنترل کرد.
دوم، کلا بسته بودند. تا حالا دیده بودیم که پشت درهای بسته مراسم برگزار شود ولی ندیده بودیم که خیابان را بکلی برای یک عده ببندند. در هنگام پخش سخنرانی حداد عادل در خیابان طالقانی، صدای مرگ بر دیکتاتور مستقیما از تلویزیون پخش می شد، همین موضوع نشان می دهد که انگار پسرخاله شدیم و فعلا که جنبش سبز را قبول کردند، دیکتاتور بودن را هم قبول کردند، می ماند موسوی که آن هم برای شانزده آذر قبول می کنند. البته احتمالا دفعه بعد برای شرکت در نمازجمعه یا مراسم شانزده آذر باید ویزا گرفت و مجوز عبور داشت.
سوم، آی عصبانی بودند. ملت همه به هر شکل می شد آمده بودند، ولی خیلی عصبانی بودند. به نظرم اگر این همه ارتش را احمدی نژاد برای درست کردن کشور بسیج کرده بود، و این همه فکر برای کنترل مردم که واقعا کار علمی شده بود، برای کار روی اقتصاد و فرهنگ و سیاست کشور می شد، اصلا خس و خاشاکی وجود نداشت.

همدان، شیراز، اصفهان، متشکریم
تهران که دسته گل بود، به کنار. شهرستانها هم این دفعه آمدند. برادران ضدشورش که به جای شستن محمود مذکور، شهر را کثیف کرده بودند، در تهران متمرکز بودند و همدان و شیراز و خیلی از شهرهای دیگر سبزها خیلی درخشان تر از روز قدس آمده بودند. در اصفهان درگیری وحشتناک بود و سبزها کاملا قرمز شدند، ولی روسیاهی به همان سیاه ها ماند.

سرهنگ هنگ کرد
شریعتمداری رفته بود دکتر، دکتر گفت چی شده؟
شریعتمداری: همه جام درد می کنه، سرم، پام، شکمم، چشمم....
دکتر گفت: مثلا سرت چطوری درد می کنه؟
شریعتمداری گفت: ببین، انگشت دست راستمو وقتی می زنم به سرم درد می گیره، اوی اوی اوی چه دردی می کنه، یا مثلا همین انگشت دست راستمو وقتی می زنم به پام درد می کنه، اونی اوی اوی چه دردی می کنه پام، اصلا انگشتمو به هر جا می زنم درد می گیره....
دکتر انگشت دست شریعتمداری را در دست گرفت و نگاهی کرد، جیغ شریعتمداری درآمد. دکتر گفت: چیزی نیست، فقط انگشتت درد می کنه، به هر جا می زنی درد می گیره، باتوم دستت گرفتی؟
شریعتمداری گفت: بله، سیزده آبان امروز، رفته بودیم برای دفاع از کیان اسلام، دستم درد گرفت.
در همین راستا، شریعتمداری در کیهان نوشت که سایت های وابسته به ضدانقلاب امروز برای چند ساعتی هنگ کرده بودند و هیچ خبری منتشر نمی کردند. آگاهان برای شخص مذکور توضیح دادند که مشکل از انگشت اوست نه از سایت های خبری، چون اکثر کسانی که در سایت های خبری مطلب می گذارند، خودشان در تظاهرات بودند، و فرق سایت های خبری ضدانقلابی با کیهان این است که سایت های ضدانقلابی هنوز به این معرفت و آگاهی نرسیدند که مثل کیهان می توانند خبری را پیش از آنکه اتفاق بیافتد توصیف کنند و حتی عکس آن را منتشر کنند، به همین دلیل باید صبر کنند که اول یک واقعه رخ بدهد، بعد آن را منتشر کنند. به همین دلیل پیشنهاد می شود تا انگشت تان خوب نشده، چماق به دست تان نگیرید.

فیس بوک، بالاترین، حمایتت می کنیم
خیلی خوب بود. تا ساعت دوازده ظهر هیچ کسی لینک تازه نمی گذاشت و تصویری آپ لود نمی کرد و خبری نمی داد. معلوم بود همه کامپیوترها را خاموش کردند و به خیابان رفته اند. البته برای دفعه بعد پیشنهاد می کنم که گروه های خواهر برای خبررسانی تشکیل شود، مثلا بچه های پاریس با بچه های اصفهان ارتباط بگیرند و خبرهای آنها مستقیما از دوستان واقعی شان در محل مذکور با تلفن بگیرند و منتشر کنند، این طوری هم می شود. البته این نظریه "گروههای خواهر" برای جنبش سبز خیلی کارکرد دارد که باید در موردش توضیح غیرواضحات بدهم. ولی از دیروز تا همین حالا سایت های فیس بوک و تویتر و بالاترین بهترین بودند، بهترین و دقیق و بموقع.

دشت سبز آرش سبحانی
این آرش سبحانی هم موجود دوست داشتنی و خفن سنگینی است. گاهی اوقات احساس می کنم انگار از دهان من حرف می زند و انگار همان را که فکر کردم به زیبایی می خواند. البته از تهران می شناختمش و از آنهایی است که برای هر سانتی متر موفقیتش، که حالا چندین متر است، کلی زحمت کشیده. ترانه دشت سبز را برای جنبش سبز خواند و نزدیک سیزده آبان منتشر کرد. این ترانه دقیقا همان مشکلی را که خیلی از ترانه های فارسی دارند، ندارد. ترانه های فارسی، بخصوص در موسیقی پاپ و راک، همه چیز دارند جز معنی، و به همه شکلی خوانده می شود، جز حسی که در کلمات است. "دشت سبز" آرش را ببینید و از همه چیز آن لذت ببرید، کلیپ اش هم خیلی خوب است. البته یک کلیپ خوب و بی نظیر هم مصطفی هروی برای "یارم بیا" ساخته است که هزار بار دیدنش هم کم است. به نظر شما من چرا با وجود اینکه ده هزار بار فکر کردم که بنشینم و ترانه بسازم و عاشق این کار هستم و خیلی هم دوست دارم با آرش و دوستان کار کنم، تنبلی می کنم و این کار را نمی کنم؟ خوب! چشم! به اندازه کافی تحقیر شدم، بزودی این کار را خواهم کرد.

عوارض بهداشتی سیزده آبان
سیزده آبان برگزار شد، آخ پام! در این روز میلیونها سبزپوش در همه شهرها به خیابان رفتند، آخ کمرم! سبزها با پذیرایی گرم و گازدار و اشک آور نیروی ضد شورش و لباس شخصی ها و موتورشخصی ها مواجه شدند، آخ چشمم، می سوزه! و ساعتها در خیابان ماندند، آخ سرم! و بعد از یک روز باشکوه به خانه بازگشتند، آخ دلم! سازمان بهداشت جهانی و سازمان پزشکان بدون مرز عوارض هرگونه حضور در مراسم سیزده آبان را بشرح زیر اعلام کرد:
سرفه و درد گلو( ناشی از رساندن صدای ملت به گوش دولت)
شکستگی پا و دست( ناشی از پرداخت یارانه غیرمستقیم دولت از طریق حامیان آن)
سردرد و چشم درد( ناشی از بو، صدا و گاز ناشی از وجود دولت دهم)
دردهای عضلانی در تمام بدن( ناشی از سیاست تندروی موتورسواران روی پیاده های سبز)
پزشکان بدون مرز اعلام کردند که برخلاف سبزها که دچار کوفتگی و خونریزی و شکستگی استخوان و چشم درد و سردرد شده اند، در نیروهای حامی دولت در این روز سوزش شدید در دل و چند جای دیگر دیده و گفته شده است که بیماران مذکور به نظر نمی رسد حالا حالا ها محل مقتضی سوزش شان خوب شود.

کیهان، رسانه سبز
این همه زور می زدیم که رسانه سبز درست کنیم، بیا، این هم رسانه سبز. از در و دیوار رسانه های استکباری( همان ایکبیری خودمان) سبز می تراود. من نمی فهمم، اگر صدها هزار طرفدار حکومت و پنج هزار سبز به خیابان رفتند، پس چرا کیهان همه مطالبش درباره ماست. بقول هنری کیسینجر "شما وقتی پیروز می شوید که دشمن تان هر روز درباره شما بنویسد." نوام چامسکی هم در کتاب زبانشناسی مدرن و رازهای آن گفته است "شما وقتی در رسانه مخالف تان جا گرفتید، بازی را برده اید." تقریبا تمام کیهان امروز خبرهای جنبش سبز را منتشر کرده است. سرمقاله "نارگیل"( موضوع مورد علاقه رئیس جمهور) تحلیلی از جنبش سبز و موقعیت آن است، کلید( گفت و شنود) درباره موسوی و خاتمی است، اکثر نامه های خوانندگان درباره جنبش سبز است، مطلب "دست های چدنی" مروری بر تاریخ جنبش سبز و ارتباط آن با سیزده آبان است، خبر فراکسیون اصولگرایان درباره موسوی است، خبرویژه درباره بی اعتنایی مطلق مردم به حضور سبزها، نشان از اعتنای مطلق کیهان به حضور سبزها دارد، خبر اوباما هم مربوط به اپوزیسیون و جنبش سبز است، در خبر ویژه بعدی کیهان خبرهای رسانه های جنبش سبز در 13 آبان را معرفی کرده است. مطلب شتر و سوزن هم در مورد ترکیه است اما تمام آن به جنبش سبز اشاره دارد، حتی در خبرویژه آخر درباره افغانستان هم به انتخابات و جنبش سبز اشاره شده است. کلا و براساس میزان مطالب صفحه دوم کیهان، هفتاد و هفت درصد مطالب درباره جنبش سبز است. این پیروزی بزرگ را تبریک می گوئیم و امیدواریم حالا که کیهان و رجانیوز منتشر کننده اصلی خبرهای جنبش سبز شده اند، بقیه رسانه های دولتی هم این وظیفه را انجام دهند. از برادر حسن و برادر حسین بخاطر این وظیفه شناسی تشکر می کنیم.

لباس مبدل ی ه ر
مطمئنم که مانتو روسری نپوشیده، چون اصلا بهش نمی آید. عبا و عمامه هم نگذاشته که بگوئیم حجت الاسلام مخفی شده. موهایش را هم سبز نکرده و لباس جینگول مستان نپوشیده، چون تابلوی تابلو می شود. من که معنی این خبر را نفهمیدم، شما حدس بزنید. رسانه های دولتی نوشتند "یاسر هاشمی با لباس مبدل در حال تحریک مردم در راهپیمایی سیزده آبان دیده شد." به نظر شما یک آدمی که در حال عادی یا کت و شلوار و پیراهن می پوشد، یا پیراهن و شلوار می پوشد، چطوری ممکن است لباس مبدل بپوشد، و مردم را تحریک کند؟ اصلا این مردم احتیاج به تحریک دارند؟ آن هم با کسی که لباس اش مبدل است. باز اگر می گفتند استریپ تیز کرده و لباس سکسی پوشیده و مردم را تحریک کرده، یک چیزی می شد. ولی با لباس مبدل، وسط روز روشن، جلوی یک ارتش ضد شورش، آن هم آدمی که دهانش را باز کند، یا حتی باز نکند، معلوم است که پسر هاشمی رفسنجانی است چطوری می تواند مردم را تحریک کند؟ پدرش که چهل سال سابقه دارد، ده سال است نمی تواند کسی را تحریک کند، پسرش که اصولا این کاره نیست.

اطلاعيه کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در باره مجروح و بازداشت شدن شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آميز

مردم شرکت کننده در تظاهرات مسالمت آميز با خشونت های غير متناسب روبرو شدند
۱۳ آبان ۱۳۸۸ - به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، امروز نيروهای امنيتی و شبه نظامی بر خلاف معيارهای بين المللی استفاده متناسب از زور در تظاهرات مسالمت آميز، برای پراکنده کردن هزاران نفر از مردم معترض در خيابان های تهران و ساير شهرها، به خشونت های سبعانه متوسل شدند که منجر به زخمی شدن و بازداشت تعدادی از مردم شد. اين اعتراضات به موازات تظاهرات رسمی دولتی در تائيد سی امين سالگرد اشغال سفارت امريکا در ايران برپا شد.
در ساير شهرها از جمله شيراز، رشت ، تبريز و اصفهان نيز اعتراضات برپا بود. از تبريز گزارش شده است که پس ازاينکه نيروهای امنيتی با استفاده از گاز اشک آور و اسپری فلفل به مردم معترض حمله کردند، تعداد زيادی از آنها را بازداشت کردند.
شاهدان عينی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفتند که عليرغم تهديد های شديدی که برای خفه کردن مردم از طريق پيامک ها به دست مردم رسيده بود مبنی بر اينکه در صورت شرکت در تظاهرات مورد پيگرد قضايی قرار می گيرند، و همچنين بستن ايستگاه های مترو در مراکز احتمالی تجمعات، هزاران نفر از معترضين در ميدان هفت تير، کارگر شمالی و ساير نقاط تهران حضور پيدا کردند و با تعداد بيشماری از نيروهای ضد شورش که توسط شبه نظاميان پشتيبانی می شدند، مواجه شدند. حضور بی شمار نيروهای امنيتی و ضد شورش و حملات سبعانه وجه مشترک گزارش های همه شاهدان عينی بود.
در حاليکه بازداشت هدفمند فعالان دانشجويی ، حقوق بشر و سياسی از شب پيش شدت گرفته بود، تعدادی زيادی از تظاهر کنندگان از جمله علی مشمولی در اصفهان، و وحيده موحد در تهران، و بسياری از افراد شناخته شده ديگر در جريان تظاهرات خيابانی بازداشت شدند. به گزارش پسر آقای مهدی کروبی، نيروهای امنيتی بطور مستقيم به سمت آقای کروبی گاز اشک آور پرتاب کردند که منجر به زخمی شدن محافظ ايشان شد به حدی که در بيمارستان بستری شد. طبق گزارش های رسيده به کمپين بين المللی حقوق بشر، در مقابله با تظاهر کنندگان، از سلاح های کشنده برای تيراندازی های هوايی استفاده شده است.

شيرزناني كه براي جنبش مادري مي كنند


امروز زنان كشورم با دلاوري پيشرو و پرچمدار جنبش سبز هستند . آنقدر دل هايشان نترس شده كه لغت شجاعت پيش آنها كم مي آورد ، سالهاست كه حقوق حقه شان با بي عدالتي تمام لگد مال مي شود و شايد امروز دريافته اند كه ديگر كافيست ، خود در آتش تحجر سوختند ولي ديگر براي فرزندانش بر نمي تابند . تمام كساني كه در اعتراضات پس از كودتاي 22 خرداد حضور داشتند مي دانند كه در حركتهاي مردمي بسيار اتفاق افتاده كه مردان زيادي ايستاده اند و يك زن به جلو مي رود شعار مي دهد ، حركت مي كند و همه به دنبال او شعارمي دهند و حركت مي كنند بدون اغراق در اين جنبش زنان يكي از اهرمهاي اصلي هستند . امروز شيرزناني را ديدم كه به واقع چون يك مادر ، براي جنبش مادري مي كردند . دوستي با تحسين و شيرين زباني به آنها مي گفت قول مي دهيم اولين رئيس جمهور پس از پيروزي يك زن باشد و آنها هم مي خنديدند و تشكر مي كردند

به نقل از انديشه سبز

۱۳ آبان؛ سبزترین روز سال شد !!!

فرهمند علیپور
انتظارها به پایان رسید و روز سیزده آبان هم از راه رسید. روزی که میرحسین موسوی آنرا سبزترین روز سال خوانده و از مردم خواسته بود تا در این روز حضور داشته باشند و نشان دهند که با ریشه های خود بیگانه نیستند. فریادهای گسترده و بی سابقه الله اکبر شب 12 آبان مقدمه روزی بزرگ نه تنها در تهران که در سراسر کشور بود.

بسیاری تصور می کردند که روز سیزده آبان نیز روزی همچون روز قدس خوادهد بود، حضور گسترده مردم و آرامش نسبی. اما خبرهایی که از همان ساعات اولیه صبح منتشر شد حکایت از روزی پرتنش و خشونت های گسترده نیروهای پلیس و امنیتی با هواداران بی شمار جنبش سبز می داد.
هفت تیر؛ کانون درگیری ها
میدان هفت تیر تهران کانون درگیری ها و خشونت های روز 13 آبان بود. مکانی که از دو روز پیش مهدی کروبی برای حضور خود در راهپیمایی اعلام کرده بود. ساعتی پیش از آغاز راهپیمایی صدها تن از نیرهای گارد ویژه، انتظامی و امنیتی میدان 7 تیر خیابانهای منتهی به این میدان مرکزی تهران را در اختیار خود گرفتند اما حضور گسترده هواداران جنبش سبز و شیخ شجاع اصلاحات موجب شد تا نیروهای نظامی کنترل میدان را از دست بدهند و خشونت های پراکنده ای آغاز شود. در این درگیری ها پلیس از گاز اشک آور و تیر هوایی هم استفاده کرد و با استفاده از باتوم با افرادی که در این میدان و اطراف آن حضور داشتند برخوردی خشن داشت به گونه ای که حتی افرادی که شعار نمی دادند و نشانه ای سبز هم با خود به همراه نداشتند از این حملات مصون نماندند.علاوه بر هفت تیر خیابان مطهری، بهشتی، کریم خان زند، مفتح، تقاطع طالقانی و فلسطین، نجات اللهی، قائم مقام فراهانی و همچنین میدان ونک در شمال تهران از دیگر نقاط تجمع و راهپیمایی مردم بود که با سرکوب بی سابقه نیروهای نظامی مواجه شد.
سوء قصد نافرجام به جان کروبی
کروبی اعلام کرده بود که ساعت ده و نیم صبح چهارشنبه از محل میدان هفت تیر تهران به سوی محل سفارت سابق آمریکا راهپیمایی خواهد کرد.او به عهد خود وفا کرد اما در همان دقایق ابتدایی نیروهای گارد به شدت به او حمله کردند. به گونه ای که حسین و تقی کروبی فرزندان مهدی کروبی این حادثه را به نوعی سوء قصد به جان وی تعبیر کردند. حسین کروبی فرزند ارشد شیخ اصلاحات در این زمینه به خبرنگار جرس گفت: آقای کروبی پس از حادثه نمایشگاه مطبوعات به صراحت اعلام کرد که از این پس در همه مراسم هایی از این دست حضور خواهند یافت و از قبل هم مسیر حرکت خود و زمان حضور خود را اعلام خواهد کرد."وی در ادامه و در تشریح حادثه 13 آبان گفت:"در همان دقایق ابتدایی حضور آقای کروبی در میدان هفت تیر، نیروهای گارد اقدام به پرتاب گاز اشک آور کردند و با کسانی که در اطراف حاج آقا بودند درگیر شدند. در این حین یکی از نیروهای گارد ویژه تیر گاز اشک آور را به طور مستقیم به سمت پدرم شلیک کرد که گلوله به سر یکی از محافظان برخورد کرد و سر او شکاف برداشت. همزمان بر اثر استشمام گاز اشک آور حال آقای کروبی بد شد و با تلاش محافظین وی را به داخل خودرو منتقل کردیم."حسین کروبی افزود:"با آنکه حال حاج آقا اصلا خوب نبود اما ایشان در طول مسیر بازگشت در میدان هفت تیر و خیابان قائم مقام با دست تکان دادن از حضور مردم تشکر کرد." تقی کروبی نیز از هشدارهای شورای عالی امنیت ملی مبنی بر عدم حضور کروبی در این مراسم خبر داده و گفته بود که مقام های امنیتی اعلام کرده بودند که خبرهایی دارند که گروههای تروریست قصد دارند با یک اقدام انتحاری، سوء قصدی به جان مهدی کروبی داشته باشند. اما با حمله خود نیروهای گارد ویژه مشخص شد که تروریست ها عده ای دیگری هستند و نه آنهایی که شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است.
ضرب و شتم حبیب الله پیمان و و مرتاضی لنگرودی
علاوه بر مهدی کروبی ، حبیب الله پیمان دبیرکل جنبش مسلمانان مبارز و از چهره های شناخته شده مبارز علیه رژیم سلطنتی از دیگر افرادی بود که همراه با همسرش مرتاضی لنگرودی در راهپیمایی روز سیزده آبان شرکت کرده بود و در حوالی میدان هفت تیر به شدت مضروب شد. پیمان در مصاحبه با بی بی سی گفته است که هنگام حرکت به سوی میدان هفت تیر، ماموران مجهز به باتوم به مردم حمله کردند و در این حمله، ضرباتی به سر و چشم او وارد شد. وی گفته است که یکی از همراهان او نیز در اثر ضربه باتوم به سرش تا مدتی بیهوش بود. آقای پیمان افزوده است که نیروهای ویژه به هرکس که قصد خارج شدن از میدان هفت تیر را داشت، حتی کسانی که شعاری هم نمی دادند، حمله می بردند و آنان را زیر ضربات باتوم می گرفتند.
حصر میرحسین موسوی
میرحسین موسوی و محمد خاتمی غایبان بزرگ راهپیمایی بزرگ روز13 آبان بودند اما برخی خبرها و گزارش ها از حبس خانگی میرحسین موسوی در خانه اش حکایت داشت. این در حالی است که وب سایت آینده روایتی دیگر در این خصوص دارد. این سایت حصر خانگی میرحسین را رد کرده و می نویسد: بنا بر كسب اطلاع از فرهنگستان هنر صبح امروز دهها موتورسوار با لباس شخصی در مقابل هر دو در فرهنگستان هنر تجمع كرده و به شعار علیه موسوی پرداختند. در همین حال گروهی از لباس شخصی ها به داخل فرهنگستان هنر هجوم بردند كه در لحظه تنظیم خبر این افراد از محوطه فرهنگستان هنر عقب نشینی كرده اند اما اتومبیل حامل میرحسین موسوی كه قصد خروج از فرهنگستان را داشت، با ممانعت پرحجم نیروهای امنیتی نتوانست از فرهنگستان خارج شود.
دستگیری چهار عضو دفتر تحکیم
همچنین همزمان با فرا رسیدن روز 13 آبان سه تن از اعضای شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند تایید شده است. حسن اسدی زیدآبادی دبیر کمیته حقوق بشر این سازمان، محمد صادقی و محمد هاشمی اعضای شورای مرکزی ادوار تحکیم و سید کوهزاد اسماعیلی سه عضو دفار تحکیم بودند که بازداشت شدند.
از پیامک های تهدید آمیز تا تعطیلی ایستگاههای مترو
به رسم هر ساله مراسم های دولتی که فرا می رسد، شبکه حمل و نقل عمومی نیز برای تردد مردم تسهیلات ویژه ای را قائل می شود. اما امسال شرکت راه آهن متروی تهران 4 ایستگاه حوالی سفارت سابق آمریکا را تعطیل اعلام کردند. براساس اطلاعیه ای که در تمامی ایستگاه های مترو به اطلاع مسافران رسید ،" ایستگاه های دروازه دولت، طالقانی، هفت تیر در خط یک مترو و ایستگاه میدان فردوسی در خط چهار مترو از ابتدای ساعت کاری امروز تا ساعت 12 ظهر تعطیل خواهند بود." دلیل این تعطیلی موقت ، برگزاری روز دانش آموز عنوان شده است!ازسوی دیگر از چند روز پیش ، پیامک تهدید آمیزی از سوی یک منبع ناشناس به صورت گسترده به موبایل های مردم فرستاده شد:" شهروند محترم. طبق اطلاع واصله، جنابعالی تحت تأثیر تبلیغات ضدامنیتی رسانه‌های وابسته به بیگانگان قرار گرفته‌اید، در صورت حضور در هرگونه تجمع غیرقانونی و ارتباط با رسانه‌های خارج از كشور برابر مواد 489، 499، 500، 508، 514، 609، 610 و 698 قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته می‌شوید و با شما برخورد قانونی خواهد شد." پیامک ها با فونت فارسی بود و شماره ارسال كننده این پیامك 009860005005 بود.از آنجا که این پیامک حتی به دست موافقان دولت هم رسید، مشخص شد که ارسال آن به صورت رندوم است و نه بر اساس شناسایی افراد توسط نهادهای امنیتی.
همه جای ایران
تظاهرات سبزاندیشان در سیزدهم آبان بر خلاف روز قدس در بسیاری از شهرهای کشور نیز پررنگ گزارش شده است. در شیراز درگیری های پراکنده به خصوص در خیابان ملاصدرا گزارش شده است صدای شلیک تیر هایی نیز به کرات شنیده شده است. در تبریز هم نیروهای نظامی و شبه نظامی با دانشجویان در گیر شدند.در اصفهان موتورهای گارد ویژه و نیروهای بسیجی مانوری را جهت ارعاب برگزار کردند اما این اقدام آنها نتوانست مانع راهپیمایی هواداران جنبش سبز شود و نیروهای امنیتی ناچار به استفاده از تیرهوایی شدند. تجمع دانشجویان در کرمان هم موجب خشم خبرگزاری فارس شد. از کرمانشاه، مشهد، زاهدان، رشت و.. نیز خبرهایی مبنی بر حضور باشکوه سبزها بر روی سایت ها منعکس شد.
حاشیه های خبرنگار خبرگزاری فارس
خبرگزاری فارس در تلاشی برای کمرنگ نشان دادن حضور گسترده مخالفین و وارونه نمایی واقعیت های دیروز تهران خبرهایی غیر واقع بر روی سایت خود قرار داد از جمله اینکه :" مهدي كروبي نيز كه در روزهاي گذشته با صدور بيانيه‌هايي اقدام به فراخوان فتنه‌گران كرده بود با مشاهده جمع پرشور راهپيماياني كه شعار مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل و مرگ بر منافق سر مي‌دادند مجبور به ترك ميدان هفت‌تير شد.!" این خبرگزاری همچنین بازهم خانواده هاشمی را مورد نوازش خود قرار داد و نوشت:" ياسر هاشمي رفسنجاني با حضور در جمع گروهي از حاميان موسوي و كروبي كه در خيابان شهيد بهشتي تجمع كرده بودند، اقدام به تحريك و هدايت آنها مي كرد. وي با لباس مبدل در اين تجمع شركت كرده بود!"
به نقل از راه سبز

محل نگهداری دختران بازداشتی معلوم نیست

به گفته شاهدان، در میان صدها تنی که در تظاهرات روز 13 آبان بازداشت شده اند، تعداد زیادی دختر وجود دارند، مکان نگهداری آنان مشخص نیست. روز چهارشنبه صدها تن از هوادران جنبش سبز در تظاهرات 13 آبان تهران بازداشت شدند. بیشتر بازداشت شدگان در خیابان های اطراف میدان های هفتم تیر و ولیعصر توسط نیروهای بسیجی دستگیر شدند. به گفته شاهدان دست کم یک اتوبوس پر از دختران بازداشت شده از خیابان بهار تهران به مکان نامعلوم برده شده اند. ده ها دختر دیگر نیز در خیابان های و کوچه های دیگر بازداشت شدند. نگرانی از وضعیت زنان و دختران بازداشت شده از آن رو بیشتر شده که تهران روز چهارشنبه شاهد برخورد بسیار خشن و توجیه ناپذیر نیروهای یگان ضد و شورش و بسیج با مردم بود و تصاویر ویدیوئی منتشر شده نشان می دهد بخش بزرگی از این خشونت ها علیه بانوان صورت گرفته است. این در حالی است که خانواده های دختران بازداشت شده با وجود پیگیری های مختلف هنوز اطلاعی از محل نگهداری عزیزان خود ندارند. ابتدا گفته شد که دختران بازداشتی به پایگاه مقداد در خیابان آزادی منتقل شده اند اما پس از پیگیری این مساله تکذیب شد. همچنین از بازداشتگاه های خیابان وزرا، خیابان شاهپور و پلیس امنیت و زندان اوین به عنوان محل نگهداری دختران دستگیر شده یاد می شود اما در هیچ یک از این محل ها پاسخ روشنی به خانواده های دختران بازداشت شده داده نشده و نگرانی خانواده ها همچنان ادامه دارد. تا آخرین ساعات چهارشنبه شب، ده ها تن از خانواده ها در جستجوی یافتن اطلاعی از وضعیت عزیزان خود در برابر این بازداشتگاه ها حضور داشتند. مهدی کروبی پیش از این از آزار جنسی برخی بازداشت شدگان رویدادهای پس از انتخابات خبر داده بود.

مراسم 13 آبان و حاشیه های متاثر کننده از برخی برخوردها

بکارگیری برخی شعارهای تند ،توسط عده ای از راهپیمایان و اقدامات ناپسند گروههای لباس شخصی و تکرار برخورد های خشن ، به راهپیمایی روز استکبار چهره ای جدید داد
به گزارش پایگاه خبررسانی عبرت از نخستین ساعات صبح امروز مردم وظیفه شناس کشورمان در گروههای مختلف سنی و اجتماعی با حضور در خیابانهای شهرهای مختلف ، حضوری متفاوت را در روز مبارزه با استکبار جهانی تجربه کردند و البته این راهپیمایی عظیم و بی سابقه بدلیل برخی تدابیر اشتباه و برخوردهای ناصواب بخصوص از سوی تعدادی از افراد در برخی نقاط به خشونت گرایید و منجر به خسارت به اموال عمومی نیز شد
به گزارش اختصاصی خبرنگار عبرت با اعلام مسیر میدان هفت تیر به سمت لانه جاسوسی از سوی گروههای نزدیک به جریان اصلاحات موسوم به سبزها ، جمعیتی کثیر از حامیان این گرایش به سمت میدان 7 تیر حرکت کرده و در مسیر پیاده روهای خیابان کریم خان زند با سکوت به سوی میدان ولی عصر به تردد پرداختند
همزمان نیز واحدهای مختلف پلیس ضد شورش و بعضی نهادهای نظامی و شبه نظامی نیز بصورت گسترده و بی سابقه با ابزار و ادوات خاص در مسیر مذکور استقرار یافته و بدنبال شعارهای تند غیر مرتبط با 13 آبان توسط دسته هایی از راهپیمایان بین آنها و پلیس در گیریهایی رخ داد و البته لباس شخصی ها نیز در روز روشن با زنجیر و چوب و بعضا لوازمی غیر متعارف به برخورد با راهپیمایان سبز پرداختند که در بعضی موارد نیز به شدت عمل منتهی و موجب زخمی و آسیب دیدن مردم و درگیری متقابل بین آنها شد
خبرنگار عبرت حاضر در محل گزارش کرد:
تعداد ی از راهپیمایان با نمادهای سبز در مسیر خیابان میرزای شیرازی با مسدود کردن مسیر خیابان با سطل های زباله در حال سوختن به سنگ پرانی به سوی نیروهای لباس شخصی پرداخته و همزمان نیز با پلیس درگیر شدند که این برخوردها در موزات خیابانهای مجاور به زد و خورد و تعقیب وگریز انجامید
بر اساس این گزارش راهپیمایان که از سوی میدان هفت تیر بصورت پیاده و در مسیر پیاده روهای مجاور به سمت میدان ولی عصر در تردد بودند در برخی موارد با پلیس و نیروهای دیگر مستقر در گیر شدند که پس از دقایقی این برخوردها به استفاده از گاز اشک آور در محدوده کریم خان و بعد از پل انجامید ، بگونه ای که بیشتر عابرین و حاضرین بعلت مسائل ناشی از استشمام گاز با مشکل روبرو می شدند
در عین حال مقارن ساعت 13 صدای چند مورد تیراندازی نیز از سمت میدان ولی عصر بگوش رسید و متعاقب آن بخشی از جمعیت حاضر به سمت فرعی ها و خیایانها های مجاور کریم خان زند حرکت کرد و درگیری های پراکنده در کوچه ها شدت گرفت که بعضا باعث شکسته شدن خودروهای مردم پارک شده در خیابان بود
خبرنگار عبرت با ارسال عکسی نوشت : علیرغم تذکرات مکررا مسئولان در زمینه برخورد و شیوه های استفاده از باتوم ، در چندین مورد نظامیان مستقیما سر فرد را با باتوم مورد اصابت قرار داده و موجب آسیب های جدی به معترضین می شدند و در یکی از موارد در پارکی در کریم خان یک درجه دار ضمن درگیری با باتوم ضربه شدیدی را به سر یک جوان وارد کرد که منتهی به خونریزی شدید وی گردید و بلافاصله درمان وی توسط اورژانس در محل صورت گرفت ،لازم بذکر است که از برخی از اینگونه رفتارهای نادرست و خشن توسط حاضرین تصویر برداری شده و از شبکه های خارجی به نمایش در آمد
این در حالیست که پیش از این یکی از بازپرسان دادسرای تهران خطاب به آیت الله لاریجانی از وی خواسته بود تا ترتیبی اتخاذ گردد تا در هنگام مقابله پلیس با افراد خاطی و در جریان تظاهرات به هیچ عنوان ماموران با باتوم به سر افراد ضربه وارد نکنند تا منتهی به مرگ و وقوع جنایت شود
عبرت با این زمینه که مقاما ت کشور و همچنین رهبری معظم انقلاب و رئیس دستگاه قضایی اقراد را از اقدامات خود سرانه نهی کرده اند از دادستات عمومی و انقلاب تهران می پرسد :
ماموری که در تصویر مشاهده می شود و اقدام او در وارد کردن ضربه با باتوم به سر زنی بی دفاع بارها از رسانه های بیگانه باز پخش گردید ،حتی با این قید که زن مجرم و گناهکار بوده و تخلفش روشن و کاملا مشهود باشد بر چه اساسی صورت گرفته و کدام انسان با وجدانی می توانسته مجوز چنین عمل وحشیانه و بدور از تعلیمات اسلامی را تایید کند این تصویر را منشتر ساخته تا حکایت کهریزک نشود و مسئولان قضایی و متدین و منصف این فرد را شناسایی و عمل او را که قطعا غیر انسانی و نادرست تلقی می گردد دنبال و مجازاتش را در دستور کار قرار دهند ، چرا که چنین رفتارهایی را هیچ مسلمانی تایید نمی کند
در عن حال خبرنگار عبرت گزارش کرد که در مسیر خیابانهای تخت طاووس ،حالد اسلامبولی و ولی عصر نیز حضورنیروهای پلیس و بیسج با لباسهای خاص کاملا برجسته و مشهود بود و تلفن های موبایل از پیش از ظهر در کلیه مناطق نزدیک به این رخدادها قطع گردید و امکان تماس نبود
در برخی مقاطع مردم حاضر به اقدامات خوبی که از سوی ناجا می شد واکنش نشان داده و شعار می دادند «نیروی انتظامی تشکر، تشکر» که نیروهای انتظامی به هدایت و راهنمایی مسیر به جمعیت ها می کرد و از سوی دیگر پس از پرتاب گاز اشک آور در میدان 7تیر، مطهری، تقاطع ولی عصر فاطمی و تقاطع ولی عصر مطهری شعارهای اعتراضی علیه نیروی انتظامی سر داده می شد.
ساعت 12 ظهر تعدادی از سطل های زباله در خیابان ولی عصر میان تقاطع فاطمی و مطهری توسط برخی تظاهر کنندگان به آتش کشیده شد.
از سوی دیگر از حدود ساعت 9 صبح دیروز خیابان های منتهی به لانه جاسوسی امریکا شاهد حضور اقشار مختلف مردم بود ومراسم 13 آبان را متفاوت از سالهای قبل کرده بود. اگر تا سالهای قبل مراسم 13 ابان بیشتر مختص دانش اموزان و دانشجویان بود و به صورت محدود در خیابان های منتهی به سفارتخانه برگزار می شد اما امسال هر عابری می توانست انبوه جمعیت در هر سنی را در میان راهپیمایان این مراسم ببیند.پرچم های سه رنگ مشهود ترین نشانه ای بود که در مراسم در دستان بسیاری از حاضران به چشم می خورد.در میانه مراسم مجری برنامه اعلام کرد که جمعی از نمایندگان مجلس به دلیل اهمیت مراسم جلسه علنی مجلس را ترک کرده اند و به جمع ما می پیوندد .
دقایقی بعد از اغاز سخنرانی حداد عادل تعدادی از نمایند گان کم کم به میان جمعیت می ایند.بروجردی ،آلیا،میر تاج الدینی ،کوچک زاده، رسایی ، رهبر ،قاضی زاده از جمله نمایند گانی هستند که در میان مردمم دیده شدند
محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، از حمله نیروهای انتظامی و حکومتی و شلیک مستقیم گلوله گاز اشک‌آور به پدرش در راهپیمایی ۱۳ آبان خبر داد و مسئولیت هرگونه اتفاق برای این نامزد معترض انتخابات را به عهده مسوولان دانست.
از سوی دیگر، اخباری مبنی بر حضور مهدی کروبی در میدان هفت تیر منتشر شده، اما گویا از حركت وی به سمت لانه جاسوسی جلوگیری شده است. همچنین برخی منابع خبری اصلاح‌طلب از حضور معترضان در خیابان كارگر و حوالی میدان انقلاب خبر داده و نوشته‌اند: «گروه‌هایی از دانشجویان معترض نیز از دانشگاه‌های تهران و شریف به سوی سفارت سابق آمریكا حركت كردند، اما نیروهای انتظامی مانع حركت آنها شدند.»

محمد تقی کروبی گفت: «آقای کروبی مطابق با وعده‌ای که به مردم داده بود، در راهپیمایی روز ۱۳ آبان حضور یافت و به سمت میدان هفت تیر حرکت کرد، اما متاسفانه نیروی انتظامی و بخش‌هایی از نیروهایی که در آنجا حضور داشتند مانع رفتن وی به میدان هفت تیر شدند و درگیری‌هایی نیز صورت گرفت.»
محمد تقی کروبی اظهار داشت: در نتیجه هجوم نیروها دو محافظ آقای کروبی و شماری از مردم نیز زخمی شده‌اند.
فرزند مهدی کروبی همچنین گفت که نیروی انتظامی به صورت مستقیم به سوی کروبی و اطرافیان وی گلوله گاز اشک‌آور شلیک کرده است که یکی از محافظان وی بر اثر اصابت گلوله گاز اشک‌آور زخمی شده و به بیمارستان منتقل شد.وی مدعی شد به کروبی اطلاع داده بودند ممکن است در روز ۱۳ آبان علیه وی «عملیات انتحاری» صورت بگیرد و از او خواسته شده بود در راهپیمایی شرکت نکند.به گفته فرزند مهدی کروبی، وی بر اثر تماس با گاز اشک‌آور مهدی کروبی «تاحدودی» دچار ناراحتی پوستی شد.
مهدی کروبی به تازگی نیز در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات در تهران مورد حمله حامیان دولت قرار گرفت و مهاجمان عمامه او را بر زمین انداختند.
در همین حال خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) این‌گونه گزارش کرد: «تعداد زيادي از گروه‌هاي خودجوش مردمي، دانشجويان و دانش‌آموزان مناطق مختلف تهران از خيابان مفتح وارد ميدان هفت تير شده و شعارهايي در حمايت از انقلاب و ولايت فقيه سر دادند... اين در حالي است که درگيري هایی در ابتداي خيابان قائم مقام و خيابان استاد نجات اللهي ادامه دارد و اکثر اين افراد در حال حرکت به سمت خيابان ولي عصر(عج)هستند... اغتشاشگران که نشان های سبز به همراه دارند خبرگزاري جمهوري اسلامي را با سازمان صدا و سيما اشتباه گرفته و شعار مي دهند: "ننگ ما، صداوسيماي ما" و "دروغگو، دروغگو». اين جمع همچنين سطل هاي زباله اطراف اين محل را به آتش کشيدند. دختران و پسرهاي شرکت کننده در اين تجمع با حرکات موزون به طرح شعارهايي عليه روسيه پرداختند. «مرگ بر ديکتاتور» و «ياحسين مير حسين» از ديگر شعارهاي اغتشاشگران بود.در حوالی مناطق مرتبط و نزدیک به محل تجمعات و راهپیمایی، تلفن‌های همراه با اختلال روبه‌رو و بارها قطع شد.گفتني است، ترافيك وحشتناك و سرسام‌آور خودروها پیرامون مسيرهاي راهپيمايي، از ديگر حاشيه‌هاي روز 13 آبان امسال است.

در همين رابطه مهر گزارش داد عده يي از جوانان که بعضاً با نمادهاي سبز از خيابان هاي منتهي به ميدان هفت تير حرکت مي کردند با سر دادن شعار مرگ بر روسيه به خيل جمعيت راهپيمايي کنندگان مي پيوستند. نيروي انتظامي براي حفظ آرامش و برقراري امنيت در خيابان ها و کوچه هاي اطراف منطقه هفت تير و خيابان هاي منتهي به طالقاني مستقر بود. به گزارش مهر افرادي با لباس نظامي از مرکز آموزش پشتيباني نيروي زميني ارتش و همچنين دانش آموزاني با لباس هاي متحدالشکل پيشتازان سازمان دانش آموزي در مراسم حضور داشتند که توجه عکاسان را به خود جلب کرده بودند. علاوه بر خيابان طالقاني در ميدان هفت تير نيز نماز جماعت ظهر و عصر برگزار شد. ضمن اينکه تجمعات کوچکي هم تشکيل شده بود که مردم در خصوص مساله انتخابات با يکديگر به مباحثه مي پرداختند.از سوي ديگر خبرآنلاين مراسم را اين گونه گزارش کرد؛ «راهپيمايي سبزها که بعضاً با شعارهاي «سفارت روسيه جاسوس خونه اصليه»، «ما همه با هم هستيم» و... همراه بود با مواجهه و بعضاً همراهي نيروهاي انتظامي مواجه شد.»همين سايت خبري در ادامه افزود؛ «نيروي انتظامي تشکر، تشکر» از سوي راهپيمايان سبز پس از آن سر داده مي شد که نيروهاي انتظامي به هدايت و راهنمايي مسير به جمعيت مبادرت مي کرد و از سوي ديگر پس از پرتاب گاز اشک آور در ميدان هفت تير، مطهري، تقاطع وليعصر - فاطمي و تقاطع وليعصر - مطهري شعارهاي اعتراضي سر داده مي شد. از سوي ديگر از حدود ساعت 9 صبح ديروز خيابان هاي منتهي به لانه جاسوسي امريکا شاهد حضور اقشار مختلف مردم بود و مراسم 13 آبان را متفاوت از سال هاي قبل کرده بود. اگر تا سال هاي قبل مراسم 13 آبان بيشتر مختص دانش آموزان و دانشجويان بود و به صورت محدود در خيابان هاي منتهي به سفارتخانه برگزار مي شد اما امسال هر عابري مي توانست انبوه جمعيت در هر سني را در ميان راهپيمايان اين مراسم ببيند. از آنجا که پيش بيني مي شد چهره هاي سياسي در اين روز حضور پررنگي داشته باشند، پارلمان نيوز نيز گزارش داد؛ «اعضاي فراکسيون خط امام(ره) مجلس همگام با مردم در راهپيمايي 13آبان شرکت کردند.» به گزارش پايگاه خبري فراکسيون خط امام(ره) مجلس محمدرضا تابش، جمشيد انصاري، مصطفي کواکبيان، محمدمهدي شهرياري، محمدرضا خباز و... از جمله حاضران در مراسم راهپيمايي روز گذشته بودند. اما در حالي که انتظار مي رفت ميرحسين موسوي کانديداي رياست جمهوري دوره دهم در 13 آبان کنار مردم باشد ولي پارلمان نيوز گزارش داد حضور ده ها موتورسوار با لباس شخصي مقابل فرهنگستان هنر مانع خروج اتومبيل وي از فرهنگستان شد. پارلمان نيوز گزارش داد در حالي که روز گذشته برخي رسانه هاي خارجي نظير شبکه العربيه و رويترز مدعي حصر خانگي ميرحسين موسوي شده بودند، يک منبع آگاه در فرهنگستان هنر در گفت وگو با «آينده» اين خبر را تکذيب کرد. اما برخلاف موسوي، کروبي شانس حضور در مراسم را داشت. از آنجا که پيشتر شيخ مهدي کروبي يکي از کانديداهاي معترض به نتيجه انتخابات اعلام کرده بود از ميدان هفت تير راهپيمايي خود را به سمت سفارت امريکا آغاز خواهد کرد، حضور مردم در خيابان هاي منتهي به اين ميدان چشمگير بود. ولي در اين ميان با حضور کروبي نيروهاي نظامي با شليک گاز اشک آور مانع از ادامه حضور وي در اين ميدان شدند. سايت تغيير در اين باره به نقل از محمدتقي کروبي فرزند وي گزارش داد نيروهاي انتظامي با شليک مستقيم گلوله گاز اشک آور به پدرش در راهپيمايي 13 آبان مانع حضور وي در ميان مردم شدند. محمدتقي کروبي اظهار داشت؛ در نتيجه اين اتفاق «دو محافظ آقاي کروبي و شماري از مردم نيز زخمي شده اند و يکي از آنها به بيمارستان منتقل شد.» محمدتقي کروبي همچنين اظهار داشت؛ نهادهاي امنيتي به کروبي هشدار داده بودند ممکن است در روز 13 آبان عليه وي «عمليات انتحاري» صورت بگيرد و از وي خواسته شده بود در روز چهارشنبه در راهپيمايي شرکت نکند. به گفته فرزند مهدي کروبي، بر اثر تماس با گاز اشک آور مهدي کروبي «تا حدودي» دچار ناراحتي پوستي شد. محمدتقي کروبي تاکيد کرد؛ به رغم اين برخوردها کروبي به حضورش در مراسم روز 13 آبان ادامه داد. در همين رابطه فارس به نحو ديگري حضور کروبي را گزارش داد؛ «مهدي کروبي که در روزهاي گذشته با صدور بيانيه هايي اقدام به فراخوان براي راهپيمايي 13 آبان کرده بود با مشاهده جمع پرشور راهپيماياني که شعار مرگ بر امريکا، مرگ بر اسرائيل و مرگ بر منافق سر مي دادند مجبور به ترک ميدان هفت تير شد. نيروهاي انتظامي با محاصره آشوب طلبان و دستگيري تعدادي اقدام به پاکسازي ميدان هفت تير و خيابان هاي منتهي کردند.» به گزارش فارس ياسر هاشمي رفسنجاني با حضور در جمع گروهي از حاميان موسوي و کروبي که در خيابان شهيد بهشتي تجمع کرده بودند، اقدام به تحريک و هدايت آنها مي کرد.قطع تلفن همراه و شبکه اينترنتالبته حواشي بزرگداشت 13 آبان به اين موضوعات محدود نبود و مسائل شهري نيز به اين حواشي افزوده شده بود. يکي از اين حاشيه ها ترافيک گسترده در خيابان ها بود.روز گذشته ترافيک بسيار شديدي در اکثر خيابان هاي حساس شهر تهران نمود بارزي داشت و لحظه به لحظه بر حجم اين ترافيک ها افزوده مي شد که نهايتاً به سيدخندان و خيابان شريعتي نيز کشيده شد. گفتني است از اوايل صبح روز گذشته سر ايستگاه هاي مترو در مسيرهاي هفت تير، طالقاني، دروازه دولت، فردوسي و مفتح نيز بسته شد. به گزارش ايلنا از ساعات اوليه صبح روز گذشته در همه ايستگاه هاي مترو تهران اعلام شد قطارهاي مترو در ايستگاه هاي «هفت تير»، «طالقاني»، «دروازه دولت» و «فردوسي» به دستور مقامات مسوول، توقف ندارد و اين شرايط تا پايان مراسم 13 آبان ادامه دارد. تعدادي از شهروندان که بي اطلاع از تعطيلي ايستگاه هاي مذکور با درهاي بسته مواجه شده بودند از نبود اطلاع رساني به موقع در اين باره انتقاد کردند. در همين راستا شبکه تلفن همراه در مناطق مرکزي تهران تا ساعت ها قطع بود. همچنين اينترنت از همان اوايل صبح قطع شد. حاشيه هاي مراسم 13 آبان در شرايطي روي داد که پيشتر نيروهاي امنيتي و نظامي در خصوص حرکت هاي «انحرافي» معترضان به نتايج انتخابات هشدارهايي داده بودند
به نقل از سايت عبرت

آخرين آخبار