آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۱۴, پنجشنبه

۱۳ آبان؛ سبزترین روز سال شد !!!

فرهمند علیپور
انتظارها به پایان رسید و روز سیزده آبان هم از راه رسید. روزی که میرحسین موسوی آنرا سبزترین روز سال خوانده و از مردم خواسته بود تا در این روز حضور داشته باشند و نشان دهند که با ریشه های خود بیگانه نیستند. فریادهای گسترده و بی سابقه الله اکبر شب 12 آبان مقدمه روزی بزرگ نه تنها در تهران که در سراسر کشور بود.

بسیاری تصور می کردند که روز سیزده آبان نیز روزی همچون روز قدس خوادهد بود، حضور گسترده مردم و آرامش نسبی. اما خبرهایی که از همان ساعات اولیه صبح منتشر شد حکایت از روزی پرتنش و خشونت های گسترده نیروهای پلیس و امنیتی با هواداران بی شمار جنبش سبز می داد.
هفت تیر؛ کانون درگیری ها
میدان هفت تیر تهران کانون درگیری ها و خشونت های روز 13 آبان بود. مکانی که از دو روز پیش مهدی کروبی برای حضور خود در راهپیمایی اعلام کرده بود. ساعتی پیش از آغاز راهپیمایی صدها تن از نیرهای گارد ویژه، انتظامی و امنیتی میدان 7 تیر خیابانهای منتهی به این میدان مرکزی تهران را در اختیار خود گرفتند اما حضور گسترده هواداران جنبش سبز و شیخ شجاع اصلاحات موجب شد تا نیروهای نظامی کنترل میدان را از دست بدهند و خشونت های پراکنده ای آغاز شود. در این درگیری ها پلیس از گاز اشک آور و تیر هوایی هم استفاده کرد و با استفاده از باتوم با افرادی که در این میدان و اطراف آن حضور داشتند برخوردی خشن داشت به گونه ای که حتی افرادی که شعار نمی دادند و نشانه ای سبز هم با خود به همراه نداشتند از این حملات مصون نماندند.علاوه بر هفت تیر خیابان مطهری، بهشتی، کریم خان زند، مفتح، تقاطع طالقانی و فلسطین، نجات اللهی، قائم مقام فراهانی و همچنین میدان ونک در شمال تهران از دیگر نقاط تجمع و راهپیمایی مردم بود که با سرکوب بی سابقه نیروهای نظامی مواجه شد.
سوء قصد نافرجام به جان کروبی
کروبی اعلام کرده بود که ساعت ده و نیم صبح چهارشنبه از محل میدان هفت تیر تهران به سوی محل سفارت سابق آمریکا راهپیمایی خواهد کرد.او به عهد خود وفا کرد اما در همان دقایق ابتدایی نیروهای گارد به شدت به او حمله کردند. به گونه ای که حسین و تقی کروبی فرزندان مهدی کروبی این حادثه را به نوعی سوء قصد به جان وی تعبیر کردند. حسین کروبی فرزند ارشد شیخ اصلاحات در این زمینه به خبرنگار جرس گفت: آقای کروبی پس از حادثه نمایشگاه مطبوعات به صراحت اعلام کرد که از این پس در همه مراسم هایی از این دست حضور خواهند یافت و از قبل هم مسیر حرکت خود و زمان حضور خود را اعلام خواهد کرد."وی در ادامه و در تشریح حادثه 13 آبان گفت:"در همان دقایق ابتدایی حضور آقای کروبی در میدان هفت تیر، نیروهای گارد اقدام به پرتاب گاز اشک آور کردند و با کسانی که در اطراف حاج آقا بودند درگیر شدند. در این حین یکی از نیروهای گارد ویژه تیر گاز اشک آور را به طور مستقیم به سمت پدرم شلیک کرد که گلوله به سر یکی از محافظان برخورد کرد و سر او شکاف برداشت. همزمان بر اثر استشمام گاز اشک آور حال آقای کروبی بد شد و با تلاش محافظین وی را به داخل خودرو منتقل کردیم."حسین کروبی افزود:"با آنکه حال حاج آقا اصلا خوب نبود اما ایشان در طول مسیر بازگشت در میدان هفت تیر و خیابان قائم مقام با دست تکان دادن از حضور مردم تشکر کرد." تقی کروبی نیز از هشدارهای شورای عالی امنیت ملی مبنی بر عدم حضور کروبی در این مراسم خبر داده و گفته بود که مقام های امنیتی اعلام کرده بودند که خبرهایی دارند که گروههای تروریست قصد دارند با یک اقدام انتحاری، سوء قصدی به جان مهدی کروبی داشته باشند. اما با حمله خود نیروهای گارد ویژه مشخص شد که تروریست ها عده ای دیگری هستند و نه آنهایی که شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است.
ضرب و شتم حبیب الله پیمان و و مرتاضی لنگرودی
علاوه بر مهدی کروبی ، حبیب الله پیمان دبیرکل جنبش مسلمانان مبارز و از چهره های شناخته شده مبارز علیه رژیم سلطنتی از دیگر افرادی بود که همراه با همسرش مرتاضی لنگرودی در راهپیمایی روز سیزده آبان شرکت کرده بود و در حوالی میدان هفت تیر به شدت مضروب شد. پیمان در مصاحبه با بی بی سی گفته است که هنگام حرکت به سوی میدان هفت تیر، ماموران مجهز به باتوم به مردم حمله کردند و در این حمله، ضرباتی به سر و چشم او وارد شد. وی گفته است که یکی از همراهان او نیز در اثر ضربه باتوم به سرش تا مدتی بیهوش بود. آقای پیمان افزوده است که نیروهای ویژه به هرکس که قصد خارج شدن از میدان هفت تیر را داشت، حتی کسانی که شعاری هم نمی دادند، حمله می بردند و آنان را زیر ضربات باتوم می گرفتند.
حصر میرحسین موسوی
میرحسین موسوی و محمد خاتمی غایبان بزرگ راهپیمایی بزرگ روز13 آبان بودند اما برخی خبرها و گزارش ها از حبس خانگی میرحسین موسوی در خانه اش حکایت داشت. این در حالی است که وب سایت آینده روایتی دیگر در این خصوص دارد. این سایت حصر خانگی میرحسین را رد کرده و می نویسد: بنا بر كسب اطلاع از فرهنگستان هنر صبح امروز دهها موتورسوار با لباس شخصی در مقابل هر دو در فرهنگستان هنر تجمع كرده و به شعار علیه موسوی پرداختند. در همین حال گروهی از لباس شخصی ها به داخل فرهنگستان هنر هجوم بردند كه در لحظه تنظیم خبر این افراد از محوطه فرهنگستان هنر عقب نشینی كرده اند اما اتومبیل حامل میرحسین موسوی كه قصد خروج از فرهنگستان را داشت، با ممانعت پرحجم نیروهای امنیتی نتوانست از فرهنگستان خارج شود.
دستگیری چهار عضو دفتر تحکیم
همچنین همزمان با فرا رسیدن روز 13 آبان سه تن از اعضای شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند تایید شده است. حسن اسدی زیدآبادی دبیر کمیته حقوق بشر این سازمان، محمد صادقی و محمد هاشمی اعضای شورای مرکزی ادوار تحکیم و سید کوهزاد اسماعیلی سه عضو دفار تحکیم بودند که بازداشت شدند.
از پیامک های تهدید آمیز تا تعطیلی ایستگاههای مترو
به رسم هر ساله مراسم های دولتی که فرا می رسد، شبکه حمل و نقل عمومی نیز برای تردد مردم تسهیلات ویژه ای را قائل می شود. اما امسال شرکت راه آهن متروی تهران 4 ایستگاه حوالی سفارت سابق آمریکا را تعطیل اعلام کردند. براساس اطلاعیه ای که در تمامی ایستگاه های مترو به اطلاع مسافران رسید ،" ایستگاه های دروازه دولت، طالقانی، هفت تیر در خط یک مترو و ایستگاه میدان فردوسی در خط چهار مترو از ابتدای ساعت کاری امروز تا ساعت 12 ظهر تعطیل خواهند بود." دلیل این تعطیلی موقت ، برگزاری روز دانش آموز عنوان شده است!ازسوی دیگر از چند روز پیش ، پیامک تهدید آمیزی از سوی یک منبع ناشناس به صورت گسترده به موبایل های مردم فرستاده شد:" شهروند محترم. طبق اطلاع واصله، جنابعالی تحت تأثیر تبلیغات ضدامنیتی رسانه‌های وابسته به بیگانگان قرار گرفته‌اید، در صورت حضور در هرگونه تجمع غیرقانونی و ارتباط با رسانه‌های خارج از كشور برابر مواد 489، 499، 500، 508، 514، 609، 610 و 698 قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته می‌شوید و با شما برخورد قانونی خواهد شد." پیامک ها با فونت فارسی بود و شماره ارسال كننده این پیامك 009860005005 بود.از آنجا که این پیامک حتی به دست موافقان دولت هم رسید، مشخص شد که ارسال آن به صورت رندوم است و نه بر اساس شناسایی افراد توسط نهادهای امنیتی.
همه جای ایران
تظاهرات سبزاندیشان در سیزدهم آبان بر خلاف روز قدس در بسیاری از شهرهای کشور نیز پررنگ گزارش شده است. در شیراز درگیری های پراکنده به خصوص در خیابان ملاصدرا گزارش شده است صدای شلیک تیر هایی نیز به کرات شنیده شده است. در تبریز هم نیروهای نظامی و شبه نظامی با دانشجویان در گیر شدند.در اصفهان موتورهای گارد ویژه و نیروهای بسیجی مانوری را جهت ارعاب برگزار کردند اما این اقدام آنها نتوانست مانع راهپیمایی هواداران جنبش سبز شود و نیروهای امنیتی ناچار به استفاده از تیرهوایی شدند. تجمع دانشجویان در کرمان هم موجب خشم خبرگزاری فارس شد. از کرمانشاه، مشهد، زاهدان، رشت و.. نیز خبرهایی مبنی بر حضور باشکوه سبزها بر روی سایت ها منعکس شد.
حاشیه های خبرنگار خبرگزاری فارس
خبرگزاری فارس در تلاشی برای کمرنگ نشان دادن حضور گسترده مخالفین و وارونه نمایی واقعیت های دیروز تهران خبرهایی غیر واقع بر روی سایت خود قرار داد از جمله اینکه :" مهدي كروبي نيز كه در روزهاي گذشته با صدور بيانيه‌هايي اقدام به فراخوان فتنه‌گران كرده بود با مشاهده جمع پرشور راهپيماياني كه شعار مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل و مرگ بر منافق سر مي‌دادند مجبور به ترك ميدان هفت‌تير شد.!" این خبرگزاری همچنین بازهم خانواده هاشمی را مورد نوازش خود قرار داد و نوشت:" ياسر هاشمي رفسنجاني با حضور در جمع گروهي از حاميان موسوي و كروبي كه در خيابان شهيد بهشتي تجمع كرده بودند، اقدام به تحريك و هدايت آنها مي كرد. وي با لباس مبدل در اين تجمع شركت كرده بود!"
به نقل از راه سبز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار