آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۰, دوشنبه

سايه افسردگي بر سر مردم ايران

شيوع افسردگي در دنيا 5 /12 درصد و در ايران 8 درصد پيش‌بيني شده است

افسانه قانع
تهران امروز

مردم ايران افسرده شده اند. هشداري كه در چند سال اخير توسط كارشناسان اجتماعي و روان پزشكان به مسئولان داده شده اما كمتر به آن توجه شده است. در حالي كه شعار فدراسيون جهاني سلامت روان در سال 2009 «سلامت روان در مراقبت‌هاي اوليه است» اما امروزه حدود ۴۵۰ ميلیون نفر از مردم دنیا از یک بیماری روانی یا رفتاری رنج می‌برند. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2007، 25 درصد جوامع با بيماري‌هاي روحي ـ رواني دست به گريبانند كه البته نمي‌توان گفت از هر چهار نفر يك نفر بيمار رواني است بلكه طيف‌هاي گوناگون مشكلات رواني در آنها وجود دارد.
در پژوهشی که برای اولین بار جهت تعیین بار بیماری‌ها در ایران در دبیرخانه تحقیقات کاربردی معاونت سلامت با کمک سایر بخش‌های این معاونت از جمله اداره سلامت روان و گروه پژوهشگران بدون مرز از سال ۱۳۸۱ تا۱۳۸۳ انجام شد، بار بیماری‌ها در سه استان بوشهر، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار گرفت و براساس نتایج این پژوهش بار بیماری‌های روانی پس از حوادث غیرعمومی به‌طور مشترک با بیماری‌های قلبی عروقی، رتبه دوم را به خود اختصاص داد. به این ترتیب که ۲۸ درصد بار بیماری‌ها متعلق به حوادث غیرعمومی، ۱۴ درصد متعلق به بیماری‌های قلبی عروقی و ۱۴ درصد متعلق به بیماری‌های روانی بود.
اما براساس پژوهشی که در سال ۱۳۷۸ جهت بررسی وضعیـت سلامت روان افراد ۱۵ سال و بالاتر در کشور با حجــم نمونه بالا (۳۵۰۱۴ نفر) انجام گرفت، شیوع اختلال‌های روانی در جمعیت بالای 15 سال کشور ۲۱/3درصد در مناطق روستایی و۲۰/۹ در مناطق شهری برآورد شد که در این میان اختلال‌های افسردگی و اضطرابی بیشترین شیوع را داشته و میزان شیوع اختلال‌های روان‌پریشی(سایکوز) که فرم بسیار شدیدتر اختلال‌های روانی می‌باشد، ۶/۰ درصد بوده است.
حتی پس از کنترل عوامل مخدوش کننده، در افراد متاهل، جداشده یا طلاق گرفته بیماری شایع‌تر از افراد مجرد بوده است. همچنین در افراد بیکار یا بازنشسته شیوع اختلال‌های روان‌پزشکی بیشتر بوده است.
در اين ميان مراجعه به سرویس‌های خدماتی بهداشت و درمان به دلیل اختلال‌های روانی به دلایلی، بسیار کمتر از بیماری‌های جسمانی انجام مي‌شود که یکی از این دلایل انگ بیماری روانی و دیگری ماهیت این اختلال‌ها، باورهای سنتی و عدم دسترسی به این خدمات می‌باشد. پژوهش‌ها در مورد مسیر مراجعه بیماران روانی به بیمارستان تخصصی نشان مي‌دهد 84/3 درصد افراد مورد بررسی در نخستین اقدام برای درمان بیماری خود به پزشکان و مراکز درمانی و 14/5 درصد به درمانگران سنتی و درمان‌های جایگزین مراجعه كرده بودند و42/5 درصد کل افراد در طول مدت بیماری خود مراجعه به دعا نویس داشتند. دكتر حسين نحوي نژاد رئيس ستاد ساماندهي بيماران رواني و مزمن سازمان بهزيستي در اين باره مي‌گويد: «بيماري‌هاي رواني قربانيان خود را انتخاب نمي‌کنند ودر هر گروه سني بيمار رواني وجود دارد به‌طوري که رشته‌اي تحت عنوان فوق تخصص بيماري‌هاي اطفال وجود دارد که بر اين اساس بيماري‌هاي رواني در بين سالمندان، زنان در سن باروري و معلولان وجود دارد که اگر به بحران‌هاي آنها در هر گروه سني پاسخ مثبت داده نشود اين مشکل رخ مي‌دهد. در واقع مشکلات روحي و رواني تبعات جدي براي مسائل اقتصادي و اجتماعي جامعه مي‌گذارد و فرد بيمار و خانواده وي از چرخه توليد و اقتصاد خارج مي‌شوند.»
روان پزشكان عقيده دارند كه يک جاده دوطرفه بين سلامت جسمي و روحي وجود دارد.به عنوان مثال بيماران اسكيزوفرني مستعد بيماري‌هاي جسمي زيادي بوده و بيماران مزمن جسمي نيز در معرض انواع بيماري‌هاي روحي قرار دارند، اما متاسفانه در سياستگذاري‌هاي اعمال شده به مقوله سلامت روان اهميت زيادي داده نمي‌شود. نحوي نژاد در ادامه صحبت‌هاي خود مي‌گويد: «با توجه به آماري كه سازمان بهداشت جهاني در سال 2007 نمي‌توان گفت از هر چهار نفر يک نفر بيمار رواني است بلکه طيف‌هاي گوناگون مشکلات رواني در آنها وجود دارد. در حال حاضر روان‌پزشكان به اتفاق عقيده دارند كه پنج بيماري قلبي، عروقي، ريوي مزمن، ديابت، افسردگي و بيماري سرطان باعث مرگ و ميرهاي رخ داده در دنياست كه در اين ميان بيماري افسردگي 60 درصد مرگ و ميرهاي دنيا را به خود اختصاص داده است که مطابق با اين آمار، افسردگي چهارمين عامل سال‌هاي از دست رفته به دليل ناتواني بوده که به زودي در دنيا دومين علت محسوب مي‌شود.در کشور ما نيز اولين علت ساليان از دست رفته عمر به علت ناتواني است.»
در حال حاضردر بانک اطلاعات مرتبط با بيماران رواني سازمان بهزيستي كشور 101 هزار بيمار رواني مزمن شناسايي شده که از اين تعداد 67 درصد مرد و 33 درصد زن هستند و اطلاعات آنها از بيمارستان‌هايي که خدمات ويژه به بيماران مزمن رواني ارائه مي‌دادند کسب شده است. به گفته دكتر نحوي نژاد بهزيستي طي هشت سال حداقل به 45 هزار نفر بيمار رواني ارائه خدمت کرده در حالي که جمعيت هدف 21 هزار نفر بوده است.
در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا ۳۵ تا ۴۵ درصد غیبت از محل کار به دلیل مشکلات بهداشت روانی است. به‌طور متوسط تعداد روزهای از دست رفته کاری که به بیماری‌های روانی نسبت داده می‌شود شش روز در ماه در هر ۱۰۰ کارگر و تعداد روزهای کم کاری ۳۱ روز در ماه در ۱۰۰ کارگر است. در ایالات متحده 3/6 تا 1/8 درصد از کارگران از افسردگی اساسی رنج می‌برند و شاغلان با افسردگی در مقایسه با افراد بدون افسردگی دو برابر بیش‌تر احتمال ناتوانی در کار دارند.
در ايران نيز بر اساس گزارش سازمان تامین اجتماعی در مورد از کارافتادگی‌ها، بیش‌ترین میزان از کار افتادگی مربوط به کمیسیون اعصاب و روان است که به تنهایی 32 درصد کل افراد از کار افتاده را به خود اختصاص داده است. بررسی مراجعه کنندگان به کمیسیون اعصاب و روان سازمان تامین اجتماعی شهر تهران نشان داد که اختلال‌های روان‌پزشکی به‌طور معناداری بیش از اختلال‌های عصب شناختی منجر به از کارافتادگی و استراحت پزشکی می‌شوند به‌طوری‌که اختلال‌های روانی مسئول 56/9 درصد موارد از کارافتادگی و 83/5 درصد کل مراجعان استراحت پزشکی است.
پژوهش دیگری نیز در ایران به منظور شناسایی مسیر مراجعه بیماران روانی برای دسترسی به خدمات روان‌پزشکی، میزان مراجعه آنها به پزشکان عمومی، مراکز درمانی و درمانگران سنتی، استفاده ازداروهای گیاهی و چگونگی ارجاع آنها به مراکز روان‌پزشکی انجام شد نتايج اين تحقيق نشان داد نزدیک به نیمی ازمراجعه کنندگان به مراکز مورد بررسی توسط بستگان، دوستان و آشنایان به این مراکز معرفی شده‌اند و 85/9 درصد از جمعیت نمونه درنخستین اقدام برای درمان بیماری فعلی خود به پزشکان و مراکز درمانی و 14/۱ درصد به درمانگران سنتی مراجعه کرده‌اند؛ اما 36/1 درصد از کل افراد درطول مدتی که این ناراحتی را داشتند، افزون بر پزشکان مراکز روان‌پزشکی به درمانگران سنتی نیز مراجعه کرده‌اند.
احمد محيط كارشناس سازمان بهداشت جهاني منطقه مديترانه شرقي نيز درباره ميزان شيوع بيماري رواني و افسردگي در كشور مي‌گويد:« آمار بيماري‌هاي رواني در ايران با كشورهاي ديگر چندان تفاوتي ندارد، شايع‌ترين اين بيماري‌ها افسردگي است كه بالاي20 درصد جمعيت كشور را درگير كرده است.تحقيقات مختلفي در مورد بار بيماري‌هاي رواني در كشور انجام شده كه در مجموع تفاوتي را با آمارهاي ميانگين جهاني نشان نمي‌دهد و ميزان روان پريشي و ساير اختلالات رواني در ايران با آمارهاي جهاني مطابقت دارد و رقم‌هاي بالايي را شامل مي‌شود كه افسردگي شايع‌ترين آنهاست.»
بررسي‌هاي وزارت بهداشت در مطالعه ملي بار بيماري‌ها و آسيب‌ها در ايران كه در سال 86 منتشر شد، نيز نشان داد كه بيماري‌هاي رواني و اختلالات رفتاري با حدود 570 سال عمر از دست رفته و سال‌هاي سپري شده همراه با ناتواني (شاخص دالي) در گروه سني 30 تا 44 ساله دومين بار بيماري‌ها در كشور پس از حوادث عمدي و غير عمدي است كه نزديك به 800 هزار سال عمر از دست رفته و سال‌هاي همراه با ناتواني را در سال در پي دارد.بر اساس اين مطالعه حوادث عمدي و غير عمدي با از دست دادن سالانه حدود 600 هزار سال عمر مفيد در مردان گروه سني 30 تا 44 سال بيشترين بار بيماري‌ها را دارد و بيماري‌هاي رواني و اختلالات رفتاري با حدود 300 هزار سال هدر رفتن عمر مفيد در رده دوم است. اما در بين زنان اين گروه سني بيماري‌هاي رواني و اختلالات رفتاري با حدود 270 سال عمر مفيد هدر رفته بار اول بيماري‌هاست و بيماري‌هاي دستگاه استخواني و عضلاني با 227 هزار سال عمر از دست رفته و زندگي توام با ناتواني( شاخص دالي) دومين بار بيماري است.

احمدی مقدم: نمایش رزمی همزمان پلیس زن و مرد متوقف شود



اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران دستور تنبیه گروهی از ماموران تحت امر خود را برای نمایش عمومی جنگ تن به تن میان درجه داران زن و مرد پلیس صادر کرده است .

این دستور در پی انتشار تصاویر اجرای نمایش درگیری فیزیکی درجه داران زن و مرد نیروی انتظامی در نمایشگاه عمومی نیروی انتظامی تهران بزرگ در این شهر صادر شد .

درجه داران حاضر در این مراسم ضمن اجرای فنون رزمی به شکستن بلوک های سیمانی قرار داده شده بر روی بدن درجه داران زن نیروی انتظامی نیز اقدام کرده بودند .

این نمایشگاه یکی از مراسم عمومی نیروی انتظامی در سراسر کشور است که با هدف گرامی داشت هفته نیروی انتظامی برگزار می شود .

به گزارش خبرگزاری کار ایران، آقای احمدی مقدم در نامه ای به رییس ستاد برگزاری هفته ناجا، نمایش عمومی صحنه های نبرد تن به تن درجه داران زن و مرد را برخلاف تدابیر پلیس دانست و آن را "بسیار زشت" توصیف کرد .

به نوشته آقای احمدی مقدم در حالی که پلیس زن از درگیری فیزیکی با مردان منع شده است، چنین صحنه هایی نباید به نمایش در می آمد.

او همچنین خواستار توقف هر چه سریع تر این نمایش و تنبیه افراد خاطی شده است .

بهنود شجاعی اعدام شد





















بهنود شجاعی، فردی که به ارتکاب قتل در سن نوجوانی مجرم شناخته شده بود، در زندان اوین توسط اولیاء دم اعدام شد.

این خبر از سوی محمد مصطفایی، یکی از وکلای بهنود شجاعی در گفتگو با بخش فارسی رادیو بی بی سی عنوان شد.

آقای مصطفایی گفت: "بعد از اذان صبح، بهنود شجایی به پای چوبه دار رفت و مادر و پدر مقتول چهارپایه ای را که برای اعدام در نظر گرفته بودند از زیر پای بهنود کشیدند و بهنود از دنیا رفت."

شماری از فعالان حقوق اجتماعی که تعداد آنها از سوی آقای مصطفایی "حدود 200 نفر" اعلام شده نیز بیرون زندان اوین حضور داشتند و ظاهرا تلاش کردند خانواده مقتول را به گذشت از مجازات اعدام متقاعد کنند.

پیش از این بهنود شجاعی پنج بار برای اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان اوین منتقل شده بود و هر بار به دلیلی، از جمله دستور مقام های قضایی، این مجازات درباره او به اجرا در نیامد.

حکم اعدام بهنود شجاعی با وجود آن اجرا شد که صادق اردشیر لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در نخستین دستور خود پس از آغاز تصدی این سمت، در روز چهارشنبه 19 اوت (28 مرداد) که قرار بود بهنود شجاعی همراه با شش محکوم دیگر در زندان اوین اعدام شوند، اجرای حکم قصاص این مجرم را متوقف کرد.

محمد مصطفایی در این باره گفت: "متاسفانه علی‌رغم اعتراض هایی که ما به ماهیت حکم و اجرای آن داشتیم و اینکه ما پیشتر توانسته بودیم رضایت اولیای دم را بگیریم و شهودی هم بودند که شهادت بدهند، ولی هیچکدام از اعتراض ها و شکایت های ما به جایی نرسید."

آقای مصطفایی مسئله تغییر نظر اولیاء دم را در استفتائی از آیت الله مکارم شیرازی نیز مطرح کرده بود که این مرجع تقلید در پاسخ اعلام کرد: "هرگاه شهود معتبر شهادت دهند که آنها عفو کرده اند بازگشت آنها اثری ندارد."

محمد مصطفایی به بی‌بی‌سی گفت: "آقای لاریجانی در گذشته دستور توقف را به صورت موقت داده بودند اما اولیای دم مصر بودند که حکم اجرا بشود و اعمالی را انجام می دادند که در نهایت دستگاه قضایی را با اجرای حکم مواجه کردند."

محمد مصطفایی گفت: "موکلم بهنود شجاعی به ناحق به پای چوبه دار رفت و ناعادلانه اعدام شد."

بهنود شجاعی در سال 1384، هنگامی که هفده سال سن داشت در یک نزاع شخصی در یکی از پارک های تهران، فردی را به قتل رساند.

این متهم در جریان محاکمه گفته بود که مقتول قصد داشت به او با چاقو حمله کند و او به منظور مقابله با یک تکه شیشه شکسته تنها یک ضربه به سینه او وارد کرد.

وکلای بهنود شجاعی در دادگاه استدلال کردند که موکل آنها مرتکب قتل غیرعمد شده و بجای اعدام، مجازات پرداخت دیه را مستحق می دانستند.

اما دادستان این ادعا را رد کرد و گفت بهنود شجاعی به مقتول حمله کرد و با ضربات متعدد او را از پای درآورده است.

اعدام با وجود اعتراض

هر چند ماده 37 کنوانسیون حقوق کودک که ایران آن را امضاء کرده و رسما پذیرفته تصریح می کند که نمی توان مجازات اعدام را در مورد افرادی که در سن کمتر از 18 سالگی مرتکب جرم شده اند صادر و اجرا کرد، اما دیوان عالی کشور در سال 1386 حکم اعدام این فرد را تایید کرد و جهت اجرا به قوه قضائیه ایران ابلاغ نمود.

همچنین حکم اعدام بهنود شجاعی با وجود آن صادر شد که در سال 1383 محمود هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه ایران، صدور حکم اعدام برای افرادی را که در زیر سن 18 سالگی مرتکب جرم شده اند را ممنوع اعلام کرده بود.

اولین قرار اعدام بهنود شجاعی برای اردیبهشت سال 1387 صادر شده بود که به خواست محمود هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضائیه اجرای این حکم به مدت یک ماه با دادن فرصت جهت کسب رضایت اولیاء دم به تعویق افتاد.

پس از آن اتحادیه اروپا در اوایل خرداد ماه سال 1387 خواهان جلوگیری از اعدام بهنود شجاعی و سعید جزی، فرد دیگری شد که او نیز در سن نوجوانی مرتکب قتل شده بود و صدور حکم اعدام برای این دو نفر را نقض تعهدات بین المللی از سوی ایران دانست.

لوئیز آربور کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم تقریبا سه هفته پس از درخواست اتحادیه اروپا، به ایران هشدار داد که صدور حکم اعدام برای محکومانی که قبل از 18 سالگی مرتکب جرم می شوند، با استناد به کنوانسیون بین المللی حقوق کودک ممنوع است.

حادثه ای که حکم اعدام بهنود شجاعی را بیش از پیش در رسانه ها مطرح کرد، تلاش عزت الله انتظامی، پرویز پرستویی و کیومرث پور احمد، سینماگران برجسته ایرانی جهت جمع آوری کمک های مردمی برای کسب رضایت شاکیان بهنود شجاعی بود که با برخورد قوه قضائیه مواجه شد.

این سه نفر حدود یک سال قبل با افتتاح شماره حسابی، به ویژه با حضور در گردهمآیی های فرهنگی اقدام به جمع آوری کمک های مردمی کردند که این اقدام با حمایت 200 روزنامه نگار مواجه شد.

اما دادسرای امور جنایی تهران این سه نفر را به دادگاه فراخواند و آنها را متهم کرد که "قصد تلطیف احساسات عمومی را داشته تا مردم تحت تاثیر قرار گرفته و برای یک مجرم و جانی ملاحظه به خرج دهند، در صورتی که این فرد قاتل بوده و حکمش برابر قانون، قصاص است."

عزت الله انتظامی گفته بود که این سه نفر رضایت خانواده مقتول را برای پرداخت مبلغی بیش از دیه جلب کرده اند.

مجلس به کلیات حذف یارانه ها رای داد


مجلس ایران با ۱۸۸ رای موافق در مقابل ۴۵ رای مخالف کلیات لایحه حذف یارانه ها موسوم به هدفمند کردن یارانه ها را تصویب کرد.

فوریت این لایحه دهم دی ماه سال گذشته تصویب شده بود و دولت هم آن را در لایحه بودجه امسال گنجانده بود اما نمایندگان مجلس به دلیل نگرانی از عواقب تورمی و غیر قابل پیش بینی بودن آثآر اجرای آن، در اسفند ماه سال گذشته در هنگام بررسی لایحه بودجه آن را حذف کردند.

بنابر این لایحه، یارانه بنزین، گازوئیل، گاز و برق قطع می شود و مصرف کنندگان باید این مواد سوختی را به قیمت بازارهای منطقه خلیج فارس خریداری کنند.

در مقابل قرار است بخشی از درآمدهای ناشی از افزایش قیمت به صورت نقدی در اختیار خانوارها قرار بگیرد. غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی این لایحه می گوید کهبخشی از درآمدهای ناشی از افزایش قیمت، به صورت نقدی بین نیمی از افراد جامعه تقسیم شود.

به گفته آقای مصباحی مقدم اگر این درآمدها به طور مساوی بین خانوارها تقسیم شود به هر خانوار پنج نفره بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان( به هر نفر حدود ۲۰ هزار تومان) یارانه نقدی پرداخت می شود.

با آنکه کلیات این لایحه تصویب شده اما مخالفان در مجلس نسبت همچنان عواقب حذف یارانه ها هستند.

علیرضا محجوب نماینده تهران در صحن علنی مجلس گفت:" امروز برای فقرا و افرادی که از فقرا حمایت می کنند اعلام خطر می کنم."

قیمت حامل های انرژی در لایحه بر اساس قیمت های خلیج فارس در نظر گرفته شده است اما آقای محجوب گفت که "کارگران و کارمندان ایرانی بر اساس ریال حقوق دریافت می کنند نه بر اساس قیمت نفت خلیج فارس."

یکی از نگرانی های نمایندگان این است که بعد از تصویب و اجرای این لایحه، قیمت ها افزایش یابد و تورم بیشتر شود.

حسن وفایی نماینده ملایر گفت:"مادامی که اصلاح زیرساخت ها توسط دولت اصلاح نشود، اجرای لایحه به افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها خواهد شد."

آقای وفایی از نمایندگان پرسید که "آیا مردم توان پرداخت قیمت حامل های انرژی با نرخ خلیج فارس را دارند؟"

به نظر نمایندگان، این لایحه در شرایطی که تورم بالای ۲۰ درصد است، می تواند بر آتش تورم بدمد و آن را دوبرابر کند.

اقبال محمدی نماینده مریوان گفت:"در این لایحه برای کنترل افزایش نقدینگی و تورم هیچ تهمیداتی اندیشیده نشده و شیوه پرداخت یارانه ها منجر به تورم زیادی می شود و در نتیجه این روند، گدا گداتر می شود."

شکاف طبقاتی حاصل از یارانه ها

اما نمایندگان موافق لایحه می گویند که بخش زیادی از کالاها و خدمات با یارانه توزیع می شود و این مسئله موجب شکاف طبقاتی شده است به این معنی که هر کسی که امکانات بیشتری داشته باشد، سهم بیشتری از یارانه می برد.

شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در دفاع از این لایحه گفت: در شرایط فعلی یک سوم درآمد کشور به صورت آشکار و پنهان در قالب یارانه پرداخت می شود و این شیوه پرداخت و تخصیص منابع درست نیست.

به گفته آقای حسینی، دولت با این لایحه به دنبال حذف یاران ها نیست و تنها می خواهد پرداخت یارانه ها را عادلانه کند.

وزیر اقتصاد برای آن که نشان دهد حجم یارانه های پرداختی بسیار بالاست، گفت:" در شرایطی که ما برای اجرای یک پروژه زیر بنایی ۵۰ میلیارد تومان پول نداریم، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان (۱۰۰ میلیارد دلار) را صرف یارانه ها می کنیم، ما به دنبال اصلاح شیوه پرداخت یارانه ها و به دنبال حمایت از اقشار آسیب پذیر هستیم."

در حال حاضر بنزین سهمیه ای با قیمت هر لیتر ۱۰۰ تومان و بنزین آزاد با قیمت ۴۰۰ تومان عرضه می شود اما پیش بینی می شود که با فرض ثابت بودن قیمت جهانی نفت، دست کم قیمت بنزین به لیتری ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کند.

قیمت هر لیتر گازوئیل نیز در حال حاضر ۱۶ تومان است ولی پیش بینی می شود که این ماده سوختی به حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان برسد.

قیمت برق هم دست کم چندین برابر خواهد شد. هم اکنون شرکت برق در فیش برق، در کنار هزینه ماهانه برق، رقم دیگری را با عنوان رقم یارانه های پرداختی دولت، قرار داده است که این رقم معمولا پنج تا شش برابر پولی است که شهروندان در حال حاضر به عنوان هزینه برق پرداخت می کنند. با تصویب این لایحه، شهروندان ایرانی باید این رقم را به عنوان هزینه برق پرداخت کنند.

کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی این لایحه می گوید که تغییراتی در لایحه ایجاد شده تا فشارها به مردم کمتر شود.

به گفته آقای دلخوش، "برنامه حذف یارانه ها که دولت آن را در سه سال پیش بینی کرده بود به پنج سال افزایش پیدا کرده تا فشار به مردم وارد نشود."

قرار است درآمدهای حاصل از افزایش قیمت مواد سوختی نیز بخشی به صورت نقدی در اختیار خانوارهای کم درآمد قرار بگیرد و بخشی از آن نیز در قالب بودجه عمرانی به دولت داده شود و مقداری نیز برای جبران خسارت های تولید به بنگاه های تولیدی داده شود.

آمریکا خواهان اقدام 'عملی' ایران در مناقشه اتمی شد


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است که ایران هیچگاه فرصتی از این بهتر برای عادی سازی روابط با جامعه بین المللی نخواهد داشت.

هیلاری کلینتون این سخنان را روز یکشنبه (11 اکتبر) در لندن، پایتخت بریتانیا در یک کنفرانس خبری مشترک با دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا بیان کرد.

خانم کلینتون "پیام مشترک" بریتانیا و آمریکا به ایران را اینطور تشریح کرد: "جامعه بین المللی برای مدارکی که نشان دهد ایران آمادگی دارد به تعهدات بین المللی اش عمل کند، تا ابد صبر نخواهد کرد."

دولت ایران بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید دارد و اتهام تلاش برای تولید بمب هسته ای را رد می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایران فرصتی از این بهتر برای اثبات صلح آمیز بودن مقاصد هسته ای خود نخواهد داشت.

او مذاکرات اتمی یکم اکتبر در شهر ژنو سوئیس را شروعی سازنده دانست، اما تاکید کرد که قدرت های بزرگ در مورد صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران به سرعت قانع نخواهند شد.

هم زمان، محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران، گفته است که سخنان وزیر امور خارجه آمریکا برای مصرف داخلی در غرب است.

محمود احمدی نژاد مذاکرات اتمی ژنو را مثبت ارزیابی کرده و گفته است که دولت های بریتانیا، فرانسه و آمریکا نظرات متفاوتی دارند و گاهی سخنان مقام های این دولت ها برای مخاطبین داخلی بیان می شود.

قرار است که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روز 25 اکتبر از تاسیسات غنی سازی قم که از موضوع های مهم مذاکرات ژنو بود، بازدید کنند.

ایران در ژنو همچنین بطور اصولی موافقت کرد که بخش اعظم اورانیوم غنی شده خود را به جهت غنی سازی تا مرز 20 درصد و تبدیل آن به سوخت رآکتور تهران به خارج از کشور منتقل کند.

قرار است روز 19 اکتبر جلسه ای توسط آژانس در شهر وین، پایتخت اتریش برگزار شود. نمایندگان ایران، روسیه، آمریکا و فرانسه در نشست وین درباره امکان و چگونگی فرایند غنی سازی 20 درصد برای ایران مذاکره خواهند کرد.

حقوق بشر

وزیران امور خارجه بریتانیا و آمریکا همچنین تاکید کردند که با وجود مذاکرات هسته ای، موضوع حقوق بشر در ایران را همچنان مد نظر دارند.

وزیر امور خارجه بریتانیا حقوق بشر مردم ایران را "مقدس" خواند.

او تاکید کرد که کشورش در تعیین دولت ایران نقشی ندارد، اما از حقوق اساسی مردم این کشور حمایت می کند.

هیلاری کلینتون نیز دادگاه های به گفته او "نمایشی" و "زندان های سری" در ایران را نشانه نارضایتی مردم ایران از حکومت این کشور دانست.

دولت ایران می گوید که در جریان وقایع بعد از انتخابات 22 خرداد با "اغتشاشگران" برخورد قانونی کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده، بریتانیا و جامعه بین المللی از نزدیک وقایع ایران را دنبال می کنند و از مردم ایران هر زمانی که برای آینده ای که خواهان تحققش هستند خطر بزرگی را می پذیرند، پشتیبانی می کنند.

او در این خصوص جزئیاتی ارائه نکرد.

آخرين آخبار