آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۰, دوشنبه

مجلس به کلیات حذف یارانه ها رای داد


مجلس ایران با ۱۸۸ رای موافق در مقابل ۴۵ رای مخالف کلیات لایحه حذف یارانه ها موسوم به هدفمند کردن یارانه ها را تصویب کرد.

فوریت این لایحه دهم دی ماه سال گذشته تصویب شده بود و دولت هم آن را در لایحه بودجه امسال گنجانده بود اما نمایندگان مجلس به دلیل نگرانی از عواقب تورمی و غیر قابل پیش بینی بودن آثآر اجرای آن، در اسفند ماه سال گذشته در هنگام بررسی لایحه بودجه آن را حذف کردند.

بنابر این لایحه، یارانه بنزین، گازوئیل، گاز و برق قطع می شود و مصرف کنندگان باید این مواد سوختی را به قیمت بازارهای منطقه خلیج فارس خریداری کنند.

در مقابل قرار است بخشی از درآمدهای ناشی از افزایش قیمت به صورت نقدی در اختیار خانوارها قرار بگیرد. غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی این لایحه می گوید کهبخشی از درآمدهای ناشی از افزایش قیمت، به صورت نقدی بین نیمی از افراد جامعه تقسیم شود.

به گفته آقای مصباحی مقدم اگر این درآمدها به طور مساوی بین خانوارها تقسیم شود به هر خانوار پنج نفره بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان( به هر نفر حدود ۲۰ هزار تومان) یارانه نقدی پرداخت می شود.

با آنکه کلیات این لایحه تصویب شده اما مخالفان در مجلس نسبت همچنان عواقب حذف یارانه ها هستند.

علیرضا محجوب نماینده تهران در صحن علنی مجلس گفت:" امروز برای فقرا و افرادی که از فقرا حمایت می کنند اعلام خطر می کنم."

قیمت حامل های انرژی در لایحه بر اساس قیمت های خلیج فارس در نظر گرفته شده است اما آقای محجوب گفت که "کارگران و کارمندان ایرانی بر اساس ریال حقوق دریافت می کنند نه بر اساس قیمت نفت خلیج فارس."

یکی از نگرانی های نمایندگان این است که بعد از تصویب و اجرای این لایحه، قیمت ها افزایش یابد و تورم بیشتر شود.

حسن وفایی نماینده ملایر گفت:"مادامی که اصلاح زیرساخت ها توسط دولت اصلاح نشود، اجرای لایحه به افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها خواهد شد."

آقای وفایی از نمایندگان پرسید که "آیا مردم توان پرداخت قیمت حامل های انرژی با نرخ خلیج فارس را دارند؟"

به نظر نمایندگان، این لایحه در شرایطی که تورم بالای ۲۰ درصد است، می تواند بر آتش تورم بدمد و آن را دوبرابر کند.

اقبال محمدی نماینده مریوان گفت:"در این لایحه برای کنترل افزایش نقدینگی و تورم هیچ تهمیداتی اندیشیده نشده و شیوه پرداخت یارانه ها منجر به تورم زیادی می شود و در نتیجه این روند، گدا گداتر می شود."

شکاف طبقاتی حاصل از یارانه ها

اما نمایندگان موافق لایحه می گویند که بخش زیادی از کالاها و خدمات با یارانه توزیع می شود و این مسئله موجب شکاف طبقاتی شده است به این معنی که هر کسی که امکانات بیشتری داشته باشد، سهم بیشتری از یارانه می برد.

شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در دفاع از این لایحه گفت: در شرایط فعلی یک سوم درآمد کشور به صورت آشکار و پنهان در قالب یارانه پرداخت می شود و این شیوه پرداخت و تخصیص منابع درست نیست.

به گفته آقای حسینی، دولت با این لایحه به دنبال حذف یاران ها نیست و تنها می خواهد پرداخت یارانه ها را عادلانه کند.

وزیر اقتصاد برای آن که نشان دهد حجم یارانه های پرداختی بسیار بالاست، گفت:" در شرایطی که ما برای اجرای یک پروژه زیر بنایی ۵۰ میلیارد تومان پول نداریم، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان (۱۰۰ میلیارد دلار) را صرف یارانه ها می کنیم، ما به دنبال اصلاح شیوه پرداخت یارانه ها و به دنبال حمایت از اقشار آسیب پذیر هستیم."

در حال حاضر بنزین سهمیه ای با قیمت هر لیتر ۱۰۰ تومان و بنزین آزاد با قیمت ۴۰۰ تومان عرضه می شود اما پیش بینی می شود که با فرض ثابت بودن قیمت جهانی نفت، دست کم قیمت بنزین به لیتری ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کند.

قیمت هر لیتر گازوئیل نیز در حال حاضر ۱۶ تومان است ولی پیش بینی می شود که این ماده سوختی به حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان برسد.

قیمت برق هم دست کم چندین برابر خواهد شد. هم اکنون شرکت برق در فیش برق، در کنار هزینه ماهانه برق، رقم دیگری را با عنوان رقم یارانه های پرداختی دولت، قرار داده است که این رقم معمولا پنج تا شش برابر پولی است که شهروندان در حال حاضر به عنوان هزینه برق پرداخت می کنند. با تصویب این لایحه، شهروندان ایرانی باید این رقم را به عنوان هزینه برق پرداخت کنند.

کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی این لایحه می گوید که تغییراتی در لایحه ایجاد شده تا فشارها به مردم کمتر شود.

به گفته آقای دلخوش، "برنامه حذف یارانه ها که دولت آن را در سه سال پیش بینی کرده بود به پنج سال افزایش پیدا کرده تا فشار به مردم وارد نشود."

قرار است درآمدهای حاصل از افزایش قیمت مواد سوختی نیز بخشی به صورت نقدی در اختیار خانوارهای کم درآمد قرار بگیرد و بخشی از آن نیز در قالب بودجه عمرانی به دولت داده شود و مقداری نیز برای جبران خسارت های تولید به بنگاه های تولیدی داده شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار