آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۰, دوشنبه

آمریکا خواهان اقدام 'عملی' ایران در مناقشه اتمی شد


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است که ایران هیچگاه فرصتی از این بهتر برای عادی سازی روابط با جامعه بین المللی نخواهد داشت.

هیلاری کلینتون این سخنان را روز یکشنبه (11 اکتبر) در لندن، پایتخت بریتانیا در یک کنفرانس خبری مشترک با دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا بیان کرد.

خانم کلینتون "پیام مشترک" بریتانیا و آمریکا به ایران را اینطور تشریح کرد: "جامعه بین المللی برای مدارکی که نشان دهد ایران آمادگی دارد به تعهدات بین المللی اش عمل کند، تا ابد صبر نخواهد کرد."

دولت ایران بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید دارد و اتهام تلاش برای تولید بمب هسته ای را رد می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایران فرصتی از این بهتر برای اثبات صلح آمیز بودن مقاصد هسته ای خود نخواهد داشت.

او مذاکرات اتمی یکم اکتبر در شهر ژنو سوئیس را شروعی سازنده دانست، اما تاکید کرد که قدرت های بزرگ در مورد صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران به سرعت قانع نخواهند شد.

هم زمان، محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران، گفته است که سخنان وزیر امور خارجه آمریکا برای مصرف داخلی در غرب است.

محمود احمدی نژاد مذاکرات اتمی ژنو را مثبت ارزیابی کرده و گفته است که دولت های بریتانیا، فرانسه و آمریکا نظرات متفاوتی دارند و گاهی سخنان مقام های این دولت ها برای مخاطبین داخلی بیان می شود.

قرار است که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روز 25 اکتبر از تاسیسات غنی سازی قم که از موضوع های مهم مذاکرات ژنو بود، بازدید کنند.

ایران در ژنو همچنین بطور اصولی موافقت کرد که بخش اعظم اورانیوم غنی شده خود را به جهت غنی سازی تا مرز 20 درصد و تبدیل آن به سوخت رآکتور تهران به خارج از کشور منتقل کند.

قرار است روز 19 اکتبر جلسه ای توسط آژانس در شهر وین، پایتخت اتریش برگزار شود. نمایندگان ایران، روسیه، آمریکا و فرانسه در نشست وین درباره امکان و چگونگی فرایند غنی سازی 20 درصد برای ایران مذاکره خواهند کرد.

حقوق بشر

وزیران امور خارجه بریتانیا و آمریکا همچنین تاکید کردند که با وجود مذاکرات هسته ای، موضوع حقوق بشر در ایران را همچنان مد نظر دارند.

وزیر امور خارجه بریتانیا حقوق بشر مردم ایران را "مقدس" خواند.

او تاکید کرد که کشورش در تعیین دولت ایران نقشی ندارد، اما از حقوق اساسی مردم این کشور حمایت می کند.

هیلاری کلینتون نیز دادگاه های به گفته او "نمایشی" و "زندان های سری" در ایران را نشانه نارضایتی مردم ایران از حکومت این کشور دانست.

دولت ایران می گوید که در جریان وقایع بعد از انتخابات 22 خرداد با "اغتشاشگران" برخورد قانونی کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده، بریتانیا و جامعه بین المللی از نزدیک وقایع ایران را دنبال می کنند و از مردم ایران هر زمانی که برای آینده ای که خواهان تحققش هستند خطر بزرگی را می پذیرند، پشتیبانی می کنند.

او در این خصوص جزئیاتی ارائه نکرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار