آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۴, شنبه

اخبار پنج شنبه 02 مهر 1388 - 2 / 7 / 88

نتانیاهو در سازمان ملل علیه برنامه اتمی ایران هشدار داد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را با انتقاد شدید از محمود احمدی نژاد و هشدار در مورد برنامه اتمی ایران آغاز کرد.

محمود احمدی نژاد در نطق روز چهارشنبه (23 سپتامبر) در مجمع عمومی، اسرائیل را "متجاوز" و "اشغالگر" خواند و این کشور را به نسل کشی فلسطینیان متهم کرد.

او همچنین گفت: "دیگر قابل قبول نیست که یک اقلیت محض با یک شبکه پیچیده و طراحی غیرانسانی، بر اقتصاد و سیاست و فرهنگ بخش های مهمی از جهان حاکم شود، برده داری نوین راه اندازی کند".

نخست وزیر اسرائیل در نطق روز پنج شنبه (24 سپتامبر) محمود احمدی نژاد را به یهود ستیزی متهم کرد و اظهارات اخیر او که گفته بود هولوکاست، نسل کشی یهودیان در دوران جنگ جهانی دوم "افسانه ای" آمیخته به "دروغ" است را محکوم کرد.

بنیامین نتانیاهو در زمان انتقاد از رئیس جمهوری ایران سندی که به گفته او نسخه ای از برنامه سری دولت آلمان نازی برای نابود کردن یهودیان بود را به حاضران نشان داد.

او از نمایندگان کشورهایی که در زمان نطق محمود احمدی نژاد تالار مجمع عمومی را ترک کرده بودند قدردانی کرد و از دیپلمات هایی که به سخنان محمود احمدی نژاد گوش فرا داده بودند به شدت انتقاد کرد.

بنیامین نتانیاهو همچنین علیه برنامه اتمی ایران هشدار داد و گفت که دولت ایران فقط تهدیدی برای اسرائیل نیست بلکه خطری برای صلح در جهان است.

او مقابله با ایران، را مقابله تمدن با بربریت خواند و حکومت ایران را افراطی توصیف کرد.

نخست وزیر اسرائیل همچنین مهم ترین چالش پیش روی جهان را جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی دانست.

ایران بارها ضمن رد این اتهام ها، برنامه های اتمی اش را صلح آمیز دانسته است.

ایران در مقابل برنامه هسته ای اسرائیل را تهدیدی برای صلح و ثبات می داند.

بنیامین نتانیاهو در نطق خود نظام حاکم در ایران را دیکتاتورهایی خواند که نتیجه انتخابات این کشور را دزیده اند و مردم خود را سرکوب کرده اند.

دولت ایران اتهام مخدوش بودن انتخابات را رد می کند. ایران همچنین اسرائیل را به تبعیض علیه شهروندان عرب خود متهم می کند.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه گفت که مردم ایران شجاعانه علیه حکومت این کشور ایستاده اند و این سوال را مطرح کرد که آیا سازمان ملل متحد از مردم ایران حمایت خواهد کرد یا خیر.

نخست وزیر اسرائیل همچنین به شدت از یک گزارش اخیر سازمان ملل متحد که اسرائیل را به ارتکاب جنایات جنگی در غزه متهم کرده است انتقاد کرد.

سازمان ملل در این گزارش که روز 15 سپتامبر منتشر شد گفت، شواهدی وجود دارد از اینکه هم نیروهای اسرائیلی و هم فلسطینی در مناقشه اخیر در نوار غزه مرتکب جنایات جنگی شده اند.

در این گزارش اسرائیل به استفاده عمدی از "نیروی نامتوازن" در عملیات سه هفته ای در ماه های دسامبر و ژانویه متهم شده است.

این گزارش همچنین حملات راکتی توسط گروه های فلسطینی، که اسرائیل می گوید دلیل شروع حمله به غزه بود، را محکوم کرد.

نخست وزیر اسرائیل سازمان ملل متحد را به سکوت در مقابل حملات موشکی حماس به اسرائیل متهم کرد.

او گفت اسرائیل با هر کشوری عربی که تا کنون به طور جدی خواهان صلح با کشورش بوده پیمان صلح انعقاد کرده است.

بنیامین نتانیاهو گفت که به صلح با فلسطینی ها پایبند است و هرگونه کشور مستقل فلسطین در آینده باید به طور موثر فاقد توانایی نظامی باشد تا این که به گفته وی، به پایگاهی برای ایران در کنار مرز اسرائیل تبدیل نشود.

ایران هشدار بریتانیا و فرانسه علیه برنامه اتمی خود را رد کرد

دولت ایران ضمن رد اتهام ها و هشدارهای گوردون براون و نیکولا سارکوزی در مورد برنامه اتمی این کشور بر حقوق هسته ای خود تاکید کرده است.

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه (24 سپتامبر) در شورای امنیت سازمان ملل متحد هشدار داد در صورتی که ایران و کره شمالی به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی ادامه دهند، تحریم های بسیار شدیدتری باید علیه آن ها در نظر گرفته شود.

شورای امنیت طی نشست چهارشنبه در حمایت از خلع سلاح هسته ای همه کشورها و پیشگیری از گسترش این تسلیحات در جهان، قطعنامه ای تصویب کرد.

در این سند بر چهار قطعنامه پیشین این شورا که خواهان تعلیق فوری برنامه غنی سازی اورانیوم ایران شده تاکید شده است. ایران این در خواست را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویتر وزیر خارجه ایتالیا نیز روز پنجشنبه گفت که گروه 8 از سیاست آمریکا دایر بر دادن فرصتی به ایران برای مذاکره بر سر برنامه اتمی اش حمایت می کند، اما معتقد است که نمی توان وقت زیادی را صرف این فرآیند کرد و به سرعت نوبت به بررسی تحریم های تازه می رسد.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، هم در جلسه شورای امنیت ایران را خطر اتمی قریب الوقوعی خواند و خواهان اتخاذ تدابیر فوری و اجرای آن علیه این کشور شد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای این اتهام ها را کاملا بی اساس خوانده و بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی این کشور تاکید کرده است.

ایران دولت های بریتانیا و فرانسه را به تخطی از مسوولیت هایی که در چهارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای دارند، متهم کرده است.

نخست وزیر بریتانیا در جلسه شورای امنیت آمادگی کشورش برای کاهش سلاح های بازدارنده اتمی این کشور را اعلام کرد.

در بیانیه دولت ایران آمده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش هایش صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران را تایید کرده است.

این آژانس در گزارش هایش گفته است که نمی تواند ماهیت صلح آمیز برنامه های اتمی ایران را به طور قعطع تایید کند، اما مدرکی هم ندارد که ایران درصدد تولید سلاح اتمی است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد که به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای پایبند است و معتقد است که در مذاکرات آتی بین المللی در چهارچوب این پیمان، درخواست های "بی ثمر" و "غیرقانونی" سال های گذشته از این کشور باید کنار گذاشته شود.

آیت الله خامنه ای: سکوت نخبگان کمک به فتنه است

یک روز پس از تجلیل مجلس خبرگان رهبری از نقش آیت الله خامنه ای در "خاموش کردن فتنه" پس از انتخابات، آقای خامنه ای از سکوت "نخبگان" انتقاد کرد و آن را "کمک به فتنه" دانست.

در دیداری که میان آیت الله خامنه ای و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، آقای خامنه ای بر "استحکام" نظام اسلامی تاکید کرد و گفت: "ترس از مال و جان و آبرو، ترس از جو و فضا و انفعال در مقابل مخالفان نظام موجب اختلال در فهم صحیح انسان از موضوعات می شود و در بیان موضع حق نباید ملاحظه تهمت ها و مسائل دیگر را کرد."

اظهارات آقای خامنه ای در حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان عنوان شد که روز قبل و در هنگام نهایی کردن بیانیه ششمین جلسه دور چهارم مجلس خبرگان در جلسه حضور نداشت. به گزارش خبرگزاری فارس تا پیش از خروج آقای رفسنجانی از جلسه (که گفته می شود در پی دریافت پیامی تلفنی بوده است) خبرنگاران اجازه حضور در جلسه را نداشتند.

با این حال آقای رفسنجانی در حضور آیت الله خامنه ای گفت: "اجلاس اخیر خبرگان، با وجود برخی مسائل اخیر بسیار رضایت بخش بود و بحث های خوبی انجام گرفت."

آقای خامنه ای در جلسه دیدار با اعضای مجلس خبرگان به "نخبگان و خواص" هشدار داد که "برخی اوقات سکوت و کنار کشیدن آنان کمک به فتنه است."

بر اساس قانون اساسی ایران، وظیفه مجلس خبرگان، نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی ایران و انتخاب رهبر در صورت فوت یا ازکارافتادگی، یا عدم صلاحیت فرد صاحب منصب رهبری برای هدایت اموری است که به او محول شده است.

"دشمن"، "جنگ نرم"، "بریتانیا"

در شرایطی که تلاش جامعه بین المللی برای متقاعد کردن ایران به مذاکره بر سر برنامه هسته ای این کشور افزایش یافته، رهبر جمهوری اسلامی ایران با ضعیف دانستن احتمال جنگ نظامی علیه ایران در حال حاضر، برنامه "دشمن" را "یک جنگ روانی که جنگ نرم نامیده می شود" قلمداد کرد و هدف آن را تضعیف "نظام" دانست.

آقاى خامنه اى صراحتا از بريتانيا و آمریکا به عنوان دشمن نام برد و گفت:"آيا مى‌توان خوشحالى دشمن را از برخى مسائل و حوادث بعد از انتخابات نديد و خود را به غفلت زد؟ دولت انگليس با كارنامه دويست ساله سر تا پا سياه خود در قبال ايران و همچنين دولت آمريكا، و برخى دولتهاى ديگر از اقدامات برخى افراد تمجيد مى‌كنند و مى‌گويند ما طرفدار ملت ايران هستيم."

نتایج اعلام شده برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و همچنین حوادث رخ داده پس از اعلام نتایج انتخابات، انتقاد و اعتراض برخی کشورهای غربی را در پی داشت و از سوی دیگر ایران رسانه های بین المللی، از جمله تلویزیون بخش فارسی بی بی سی را به دامن زدن به اعتراضات و مداخله در امور داخلی ایران متهم کرد.

بازداشت کارمندان سفارت خانه های بریتانیا و فرانسه هم به واکنش تند و یکپارچه اتحادیه اروپا علیه ایران انجامید و بر تنش ایجاد شده افزود.

آقای خامنه ای نزدیک به یک ماه قبل در جلسه ای با "دانشجویان" گفته بود رهبران مخالفان نتیجه انتخابات را به "دست نشاندگی بیگانگان از جمله آمریكا و انگلیس" متهم نمی کند، اما اعتراض ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری از قبل برنامه ریزی و جریانی حساب شدهمی داند.

این ادعا در دیدار با اعضاء مجلس خبرگان نیز تکرار شد و "دشمن" بار دیگر به "برنامه ریزی پیچیده و گسترده" متهم گردید.

روایت ایتالیایی از جنبش اعتراضی ایران

"موج سبز ایران" از اولین کتابهای منتشر شده درباره حوادث قبل و بعد از آخرین انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری در ایران است.

این کتاب توسط فرانچسکو دی لئو روزنامه نگار ایتالیایی که برای پوشش خبری انتخابات به ایران سفر کرده بود، منتشر شده است. همراه با این کتاب یک نسخه دی وی دی از تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات نیز منتشر شده است.

فرانچسکو دی لئو روزنامه نگار ایتالیایی است که برای حوادث انتخابات به ایران سفر کرده بود. او گزارش هایی در همین رابطه برای رادیو رادیکاله و روزنامه ایل ریفورمیستا تهیه کرده است.

کتاب "موج سبز ایران" نیز دستاورد سفر این روزنامه نگار به ایران و نگاه او به حوادث بعد از انتخابات است.

فرانچسکو دی لئو در رابطه با محتوای کتاب می گوید: "این کتاب درباره جنبشی است که روزنامه نگارانه موج سبز نامیده شده است. روایتی است از اتفاقات ماه ژوئن به ویژه بعد از انتخابات ریاست جمهوری مهمی که در ایران برگزار شد. جنبشی که در اعتراض به نتایج آرای انتخابات به راه افتاد."

او در ادامه گفت: "بنابراین می توان گفت این کتاب مشاهدات من در آن زمان است که به عنوان گزارشگر برای رادیو رادیکاله و روزنامه ایل ریفورمیستا در تهران تهیه کردم."

آقای دی لئو به چند مقاله دیگر این کتاب اشاره می کند که هر کدام گاهشماری از روزهای پس از انتخابات در ایران هستند.

استفانو پولی و آنتونلا وی چینی دو روزنامه نگار ایتالیایی و پروفسور ریکاردو ردائلی نویسنده ایتالیایی که مسائل ایران و خاورمیانه را دنبال می کند از جمله نویسندگان مقالات این کتاب هستند.

همچنین حسن تهرانی، که فرانچسکو دی لئو، نویسنده کتاب، از او به عنوان جوانی یاد می کند که مسئول یکی از ستادهای میر حسین موسوی بوده نیز مقاله ای با عنوان "رویای سبز" در این کتاب دارد.

فرانچسکو دی لئو همچنین می گوید: "این کتاب برای ایران است و نه علیه ایران. به نظر من که نویسنده این کتاب هستم ایران دیگری نسبت به آنچه ما می شناسیم وجود دارد. اینجا همه درباره ایرانی صحبت می کنند که در انتخاباتش تقلب شده، شکنجه، قتل و تجاوز وجود دارد.

او افزود: "اما در کنار همه اینها اکثر مردم ایران که کمتر از سی سال سن دارند، حاضرند حتی جان خود را برای تغییر کشورشان فدا کنند."

در روی دی وی دی که همراه با کتاب منتشر شده جمله "موج سبز ایران، روزهای که ایران را تغییر خواهند داد" به چشم می خورد. در این دی وی دی تصاویری از روزهای قبل از انتخابات، روز رای گیری و همچنین اعتراضات پس از انتخابات دیده می شود.

از نویسنده کتاب می پرسم آیا برای تهیه گزارش و تصویر پس از انتخابات مشکلی نداشته است؟


فرانچسکو دی لئو می گوید: "در این دی وی دی تصاویری از ۱۵ ژوئن که در حدود ۳ میلیون نفر در خیابانها بودند و تظاهراتی بی نظیر به راه انداختند را می بینید. واقعا یک مراسم باورنکردنی بود که در طول آن به طور مطلق هیچ اتفاقی نیفتاد."


او همچنین گفت: "من حقیقتا حتی یک جوان ایرانی را هم ندیدم که به پلیس تعرض کند یا با آن درگیر شود. اما متاسفانه با چشمان خودم دیدم که آنها کتک خوردند. لحظات واقعا ملتهبی بودند تا آن که خودم فهمیدم و سپس به طور رسمی نیز به ما گفته شد که باید کشور را ترک کنیم وگرنه دستگیر می شویم."


جلسه معرفی کتاب "موج سبز ایران" هفته گذشته به علت کشته شدن شش سرباز ایتالیایی در افغانستان برگزار نشد. فرانچسکو دی لئو در همین گفت و گو اعلام کرد که در روزهای آینده جلسه معرفی کتاب همراه با پرسش و پاسخ درباره آن برگزار خواهد شد.

جبهه مشارکت به بازداشت آذر منصوری واکنش نشان داد

جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور بیانیه ای بازداشت آذر منصوری، معاون سیاسی دبیرکل خود را محکوم کرده است.

جبهه مشارکت روز چهارشنبه اول مهر (23 سپتامبر) بیانیه خود را منتشر کرده و در آن نوشته است: "اکنون اصلاح طلبی در ایران به وجدان عمومی تبدیل شده و دیگر نه در قالب اشخاص اسم و رسم دار و یا احزاب و تشکل های شناخته شده، بلکه در ذات همه ایرانیان آزاده و حق طلب تعین یافته است".

جبهه مشارکت نوشته است که بازداشت افرادی مانند خانم منصوری، مردم را از حرکت در "راه سبز امید" منصرف نمی کند.

خانم منصوری دوشنبه شب ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر) در ورامین بازداشت شد.

مأموران ابتدا او را هنگامی که از منزل خواهرش باز می گشت در خیابان بازداشت کردند و پس از تفتیش منزل و توقیف مقداری از وسایلش، او را با خود بردند.

جبهه مشارکت می گوید که تاکنون ۲۰ عضو این حزب سیاسی بازداشت شده اند.

محسن میردامادی (دبیرکل)، عبدالله رمضان زاده (قائم مقام دبیرکل)، مصطفی تاج زاده، سعید حجاریان، محسن صفایی فراهانی، محسن امین زاده، علی تاجرنیا و داوود سلیمانی از جمله سرشناس ترین اعضای بازداشت شده جبهه مشارکت هستند.

مأموران امنیتی اخیرا تعدادی از اعضای جوان جبهه مشارکت را هم بازداشت کرده اند.

احمد شیرزاد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت که فرزندش مهدی شیرزاد در میان بازداشت شدگان جدید است، به بی بی سی فارسی گفت که وضعیت این عده با بازداشت شدگان سه ماه پیش متفاوت است.

او گفت: "نهاد دستگیر کننده این عده، وزارت اطلاعات است که نوعا رفتاری متفاوت دارد. هر چند به هر حال آنها در سلول انفرادی نگهداری می شوند".

آقای شیرزاد گفت که بازداشت شدگان هفته اخیر، از جمله پسر او، در تماس های تلفنی که با اعضای خانواده خود داشته اند از رفتاری که با آنها شده گلایه نکرده اند و حتی امیدوار بوده اند که به زودی آزاد شوند.

او گفت که علت بازداشت این جوانان دقیقا اعلام نشده است، اما گفته می شود که بازداشت آنها به دلیل حساسیتی است که بر روی مسئله اطلاع رسانی از طریق سایت های اینترنتی اصلاح طلبان وجود دارد.

آقای شیرزاد گفت: "ظاهرا این جوانان را به این دلیل بازداشت کرده اند که گمان می کردند آنها با گرداندن این سایت ها ارتباط دارند، اما شاهد بودیم که این سایت ها پس از بازداشت آنها هم به کار خود ادامه داده اند و به نظر نمی رسد که با دستگیری چند نفر این سایت ها از کار بیفتد".

پاسخ آیت الله صانعی به میرحسین موسوی

آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعیان در پاسخ به نامه ای که میر حسین موسوی برای او فرستاده بود، نوشت: "اميدواريم طرح و برنامه متين شما همراه با آگاه سازی بيشتر جامعه که هدف رسالت انبياء عظام، شهادت شهداء، تقوای متقين و عبادت اولياء الله می باشد، صورت گيرد و تحقق قسط به عنوان يک فرهنگ برای جامعه درآيد و مردم به حقوقشان نائل آيند."

ظاهرا آقای موسوی در نامه ای که جزئیات آن متشر نشده است، به آیت الله صانعی برای برون رفت از وضعیتی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به وجود آمده، راهکارهایی ارائه کرده است.

آیت الله صانعی در این نامه آقای موسوی را با عنوان "دوست مکرم و متعهد و يار ديرينه امام امت" خطاب قرار داده و نوشته است: "بايد دقت نمود که از اهداف مهم هر طرح و برنامه ای، ايجاد وحدت و اتحاد بيش از پيش بين مظلومين باشد که منشاء همه خيرات همان اتحاد و اعتصام به حبل الله می باشد و لازم است مراقبت شود که خدای ناخواسته کلمه اتحاد و اعتصام به حبل الله سبب رخنه ظالمان و ستمکاران در صفوف مظلومان نگردد که نتيجه آن چيزی جز تداوم ظلم و ستم نخواهد بود."

متن نامه میرحسین موسوی و پاسخ آیت الله منتظری

آقای موسوی روز 21 شهریور نامه ای نیز به آیت الله منتظری نیز نوشته و خواهان راهنمایی او در مورد حوادث اخیر شده بود، که این مرجع تقلید شیعیان در نامه ای که روز 31 شهریور منتشر شد، راه اصلاح نظام برای حفظ آن را "بس دشوار" و کل حاکمیت را "گرفتار عدم مشروعیت" توصیف کرد و گفت حکومت با این شیوه ها دوام نخواهد آورد.

آیت الله منتظری و آیت الله صانعی از بلندپایه ترین روحانیون ایرانی منتقد دولت هستند که در ماه های اخیر شدیدا از وقایع پس از انتخابات، برخورد با معترضان، بازداشت و محاکمه آنان انتقاد کرده اند و حتی اعترافات متهمان در دادگاه ها را فاقد مشروعیت دانسته اند.

هشدار هاشمی رفسنجانی نسبت به حملات علیه خانواده آیت الله خمینی

اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است کسانی که از ابتدا با انقلاب اسلامی سازگاری نداشتند و راه آیت الله خمینی را نمی پسندیدند، فرصت خودنمایی پیدا کرده اند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ایران روز پنجشنبه ۲ مهر (۲۴ سپتامبر) در مراسم "تجدید میثاق" اعضای این مجلس با آیت الله خمینی گفته است: "امروز به بیت امام و به شخص امام که نباید از انقلاب جدا بشوند، حمله می شود. اگر روزی کسانی به خود اجازه بدهند که این بیت را و این آثار امام و یادگاران امام را از انقلاب جدا کنند و بین انقلاب و آنان فاصله بیندازند، بزرگترین خیانت را مرتکب می شوند".

برخی رسانه ها و چهره های نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد در هفته های اخیر از عملکرد حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی انتقاد کرده اند و هشدارهایی کم سابقه به او داده اند.

حسن خمینی در پی انتخابات جنجال برانگیز ماه خرداد، از حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف آقای احمدی نژاد خودداری کرد و با رهبران جناح اصلاح طلب همدلی نشان داد.

او اخیرا به دیدار خانواده چهره های اصلاح طلبی رفته است که در بازداشت به سر می برند.

انتقاد شیرین عبادی از سیاست بریتانیا و غرب در قبال ایران

روزنامه بریتانیایی تایمز در شماره امروز خود (24 سپتامبر)، چند گزارش درباره ایران منتشر کرده که از جمله آنها گفتگویی است با شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل.

در این گفتگو، خانم عبادی بریتانیا را متهم کرده است که چشم خود را بسته و سرکوب بی رحمانه مخالفان توسط حکومت درایران را نمی بیند چون می خواهد مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران با مشکل مواجه نشود.

شیرین عبادی به روزنامه تایمز گفت حضور سفیر بریتانیا در مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، بدترین ترس های او را به واقعیت تبدیل کرد: "آن زمان بود که احساس کردم در مورد حقوق بشر قصور شده است."

او افزود: "من متاسفم که غرب به امنیت خود بیش از حقوق بشر اهمیت می دهد...کشورهایی که فاقد دموکراسی اند، از بمب هسته ای خطرناک ترند."

خانم عبادی معتقد است که حکومت ایران باید با تحریم روبرو می شده است چون به نتیجه انتخابات اخیر اعتراضات زیادی شده و در جریان اعتراضات شمار زیادی مخالف دولت کشته و زندانی شده اند.

او به روزنامه تایمز گفت به نظر او سفارتخانه های غربی در ایران باید فعالیت خود را محدود کنند، سفیران کشورهای غربی از ایران خارج شوند و دارایی های رهبران ایران مسدود شود.

مقام های بریتانیایی تقاضاهای خانم عبادی را رد کرده و آنها را مبتنی بر تصور غلط توصیف کرده اند.

یک منبع وزارت امور خارجه بریتانیا به روزنامه تایمز گفت: "تنها افراد دیگری که می خواهند سفارت بریتانیا تعطیل شود، مقام های دولت ایران هستند."

خانم عبادی می گوید دولت بریتانیا باید محکم تر با ایران برخورد می کرده است.

روزنامه تایمز در گزارش خود آورده است که تا روز تحلیف محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری ایران، حکومت ایران به طور پی در پی بریتانیا را متهم کرد که می خواسته است در ایران ناآرامی ایجاد کند؛ گزارشگر بی بی سی از ایران اخراج شد و تعدادی از کارمندان سفارت بریتانیا در تهران بازداشت شدند.

وزارت امور خارجه بریتانیا در این باره می گوید که دولت بریتانیا نارضایی خود را از در ارتباط با این وقایع نشان داده و بر خلاف آنچه مرسوم بوده است نامه تبریک پیروزی در انتخابات برای محمود احمدی نژاد ارسال نکرده است.

اما، وزرات امور خارجه بریتانیا افزود که "کانال های ارتباطی باید باز بماند."

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه بریتانیا گفت: "ما گفته ایم ایران باید در قبال نقض انزجار آمیز حقوق بشر که همه ما شاهد رخداد آنها در پی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بوده ایم، پاسخگو باشد. اما ما فکر نمی کنیم که بایکوت کردن یک مراسم رسمی به حفظ منافع مهم ما در این حوزه کمک کند."

شیرین عبادی به روزنامه تایمز گفت که قصد دارد به رغم خطرات و مشکلاتی که حکومت ایران برای او و خانواده اش ایجاد کرده است تا دو ماه دیگر به ایران بازگردد.

خانم عبادی هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران در ماه ژوئن، در کنفرانسی در اسپانیا شرکت داشته و از آن زمان به ایران بازنگشته است.

گروه ۱+۵ در انتظار 'پاسخ جدی' ایران است

اعضای گروه 1+5 از ایران خواسته اند به پیشنهادهای این گروه برای حل هسته ای این کشور "پاسخ جدی" بدهد و چین بار دیگر از مخالفت با تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران سخن گفته است.

در پایان اجلاس وزیران خارجه کشورهای گروه 1+5 متشکل از اعضای دایم شورای امنیت - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه - و آلمان، دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا گفت که شرکت کنندگان در این جلسه بر سر "لزوم پاسخ جدی" ایران به تلاش های بین المللی برای حل و فصل بحران ناشی از ادامه فعالیت های اتمی این کشور به توافق دست یافته است.

گروه 1+5 رهبری اقدامات جامعه جهانی در مورد فعالیت های هسته ای ایران را برعهده گرفته و جلسه وزیران خارجه این گروه، همراه با نماینده اتحادیه اروپا، به ریاست آقای میلیبند روز پنجشنبه در نیویورک برگزار شد.

در بیانیه پایانی این جلسه، که آقای میلیبند آن را قرائت کرد، با اشاره به مذاکراتی که قرار است از اول ماه اکتبر بین نمایندگان کشورهای 1+5 و ایران در ژنو برگزار شود، آمده است که "ما انتظار پاسخ جدی ایران به پیشنهادهای خود را داریم و براساس نتیجه مذاکرات، و در چارچوب رویکرد دو محوری خود، در مورد گام بعدی در این زمینه تصمیم گیری خواهیم کرد."

منظور بیانیه از رویکرد دو محوری، دعوت از ایران به حل و فصل بحران هسته ای از طریق مذاکره، همزمان با امکان تشدید تحریم های بین المللی در صورت خودداری این کشور از همکاری با جامعه جهانی است.

وزیر امور خارجه بریتانیا افزود که شش قدرت جهانی همچنین توافق کرده اندکه لازم است ایران "با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری بیشتری به عمل آورد تا با حل و فصل موضوعات و سئوالات باقی مانده برای آژانس، احتمال وجود ابعاد نظامی برنامه های اتمی این کشور منتفی شود."

اشاره آقای میلیبند به گزارش های آژانس بین المللی در این زمینه است که هنوز هم سئوالات بی پاسخ و ابهاماتی در مورد صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی وجود دارد که دولت این کشور در مورد ارائه اطلاعات شفاف برای حل و فصل آنها همکاری لازم را از خود نشان نداده است.

آژانس بین المللی به خصوص از ایران خواسته است که پیرامون اطلاعات گردآوری شده توسط منابع غربی درمورد تلاش این کشور در ساخت بمب اتمی توضیحات لازم را در اختیار این نهاد قرار دهد.

'وحدت نظر قدرتهای جهانی'

همزمان، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک مصاحبه مطبوعاتی، گفته است که جلسه وزیران خارجه گروه 1+5 که خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن شرکت داشت، در چهار مورد به توافق رسید.

به گفته خانم کلینتون، تمامی این کشورها بر وحدت نظر خود در این مورد تاکید نهادند که ایران باید به تعهدات جهانی خود از جمله توضیح در مورد ابعاد نظامی برنامه های هسته ای این کشور، عمل کند، و حمایت از "نگرش دو محوری" برای وادار ساختن ایران به عمل به این تعهدات را یادآور شدند.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت که قدرت های جهانی تصریح کرده اند که از ایران انتظار دارند با علاقه کامل به تعامل سازنده، انجام مذاکرات معنی دار و آمادگی لازم برای بازنگری تلاش های هسته ای، وارد مذاکرات ژنو شود و افزود "تصمیم گیری در مورد نحوه برخورد با ایران براساس نتیجه این مذاکرات صورت خواهد گرفت."

هیلاری کلینتون همچنین گفت که "ما به سیاست برخورد دو محوری متعهد هستیم و هیچکس نباید عزم ما در مورد انتخاب هر کدام از این دو محور براساس پاسخ ایران را دست کم بگیرد" و تاکید ورزید که "دولت ایران خود باید تصمیم بگیرد کدام برخورد را ترجیح می دهد و نظر خود را در این زمینه ابراز دارد."

خانم کلینتون گفت که ایران باید بداند که در برابر نقطه عطفی در روند بحران هسته ای خود قرار گفته و همانطور که دولت ایالات متحده همواره گفته است، اگرچه ایران حق برخورداری از فن آوری صلح آمیز هسته ای را دارد، اما حق ندارد برنامه ای را برای تولید تسلیحات اتمی دنبال کند و افزود "ایرانیان حقوقی دارند که ما مایل هستیم به رسمیت بشناسیم، اما مسئولیت هایی هم بر عهده آنان است."

کشورهای گروه 1+5 در ماه ژوئیه سال گذشته در ملاقات با نمایندگان جمهوری اسلامی مجموعه مشوق هایی شامل کمک های اقتصادی، فنی و سیاسی را در برابر تصمیم ایران به توقف یا تعلیق بخشی از برنامه های هسته ای خود، به خصوص غنی سازی اورانیوم و ساخت رآکتور آب سنگین، مطرح کردند.

ایران هنوز به این بسته پیشنهادی پاسخ قطعی نداده اما در مقابل، پیشنهادهایی کلی در مورد مشکلات عمومی جهانی را ارائه داده و محمود احمدی نژاد و برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی تاکید داشته اند که برنامه های هسته ای این کشور قابل مذاکره و مصالحه نیست و با تسلیم یک بسته پیشنهادی، آن را مبنای مذاکرات ژنو قرار داده است.

براساس اظهارات محمود احمدی نژاد، به نظر می رسد بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی شامل اعلام آمادگی دولت این کشور برای حل مشکلات بشریت براساس روش ها و سیاست هایی است که در جمهوری اسلامی به کار گرفته است اما مقامات آمریکایی تصریح کرده اند که در مذاکرات ژنو، صرفا باید در مورد برنامه هسته ای ایران گفتگو شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون با صدور قطعنامه هایی، از ایران خواسته است بخشی از برنامه های هسته ای خود را متوقف کند و برای وادار ساختن این کشور به قبول این درخواست، تنبیه هایی را علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته است و کشورهای غربی از تشدید این تحریم ها در صورت ادامه مخالفت ایران با خواست شورای امنیت حمایت کرده اند.

پیش از این گفته می شد که احتمال دارد روسیه و چین، که دارای روابط اقتصادی و سیاسی گسترده ای با جمهوری اسلامی هستند، به عنوان اعضای دایم شورای امنیت، قطعنامه تشدید تحریم ایران را وتو کنند اما اوایل هفته جاری، خاویر سولانا گفت که در صورت شکست مذاکرات ژنو، روسیه با صدور قطعنامه جدیدی علیه ایران مخالفت نخواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه پس از ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت که اگرچه وضع تحریم های بین المللی به ندرت به نتیجه مطلوب می رسد، اما در برخی موارد اجتناب ناپذیر است و افزود "ما باید به ایران کمک کنیم تا تصمیم های درستی اتخاذ کند."

در همانحال، دولت چین بار دیگر تاکید ورزیده که به یافتن راه حل دیپلماتیک برای بحران هسته ای ایران علاقمند است و وضع تحریم های جدید بین المللی علیه جمهوری اسلامی را به صلاح نمی داند.

چین در گذشته هم همواره بر گفتگو در این زمینه تاکید ورزیده اما در مباحث مربوط به ایران در شورای امنیت، هرگز از حق وتوی خود برای جلوگیری از تصویب قطعنامه های حاوی تحریم های بین المللی علیه ایران استفاده نکرده و علیه این قطعنامه ها رای نداده است.

سخنرانی احمدی نژاد در مجمع عمومی انجام شد

محمود احمدی نژاد هنگام نطق در مجمع عمومی

احمدی نژاد دیدگاههای خود را برای نمایندگان کشورهای جهان بازگو کرد

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

در حالی که سخنرانی رییس جمهوری ایران در جریان بود، معترضان در اطراف ساختمان سازمان ملل متحد علیه او شعار می دادند.

نطق آقای احمدی نژاد که چیزی حدود 40 دقیقه طول کشید بعد از ساعت هفت بعد از ظهر به وقت محلی در نیویورک شروع شد.

در جریان این نطق بسیاری از کرسی های مجمع عمومی خالی بود و نمایندگان برخی از کشورهای غربی همچون کانادا و فرانسه نیز در جریان نطق او جلسه را ترک کردند.

رئیس جمهور ایران در این سخنرانی یک جا با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران ، آن را "بسیار باشکوه و کاملا آزاد" توصیف کرد و گفت مردم طی آن "فصل نوینی را برای شکوفایی ملی و تعاملات گسترده تر جهانی رقم زده اند." بسیاری از مخالفان در ایران معتقدند او با تقلب در این انتخابات برنده شده است.

او نظام جمهوری اسلامی را "یکی از مردمی ترین حکومت های مترقی جهان" خواند و هیچ اشاره ای به اعتراضات مخالفان که آخرین مورد از تظاهرات گسترده خیابانی را جمعه گذشته در روز "قدس" ترتیب دادند نکرد.

آقای احمدی نژاد با انتقاد شدید از آرایش اقتصادی جهان و همچنین اندیشه لیبرالیستی گفت پیش بینی می کند که "ماشین اقتصاد سرمایه داری" از کار بیافتد.

او جهانی سازی را بهانه ای برای "توسعه سلطه بر جهان" تعبیر کرد و گفت: "امروز دیگر دوران تحقیر ملت ها و اعمال سیاست های دوگانه و معیارهای چندگانه سپری شده است."

آقای احمدی نژاد با انتقاد تلویحی از غرب گفت که این کشورها دیگر نمی توانند دموکراسی و آزادی را تعریف کنند و "خود معیار آن باشند" و با دولت های متکی بر "مردم سالاری واقعی و حقیقی مبارزه کنند."

او سپس بار دیگر به مساله فلسطینی ها پرداخت و اسرائیل را "متجاوز" و "اشغالگر" خواند و این کشور را به نسل کشی متهم کرد.

او گفت: "دیگر قابل قبول نیست که یک اقلیت محض با یک شبکه پیچیده و طراحی غیرانسانی، بر اقتصاد و سیاست و فرهنگ بخش های مهمی از جهان حاکم شود، برده داری نوین راه اندازی کند و تمام حیثیت ملت ها، حتی ملت های اروپا و آمریکا را قربانی مطامع نژاد پرستانه خود کند."

او همچون نطق سال قبل، از آنچه اشغال عراق و افغانستان خواند شدیدا انتقاد کرد و نظام حاکم بر سازمان ملل را ناعادلانه خواند و گفت: "این قابل قبول نیست که این سازمان تحت سلطه چند دولت و در خدمت منافع و خواست آنها باشد."

رئیس جمهوری ایران خواستار قیام جمعی کشورهای جهان در برابر وضع موجود شد و راه نجات بشر را راه پیامبران الهی دانست چرا که همه انبیاء آمده اند کاری کنند که "جنگ نباشد، تبعیض و فقر ریشه کن شود، جهل نابود شده و خوشبختی بر تمام انسان ها و جوامع حاکم شود."

وی در پایان سخنرانی اش گفت که جهان برای رسیدن به آزادی، کمال، رشد، امنیت و آرامش و صلح باید در انتظار ظهور امام دوازدهم شیعیان (مهدی) و پیامبر مسیحیان (مسیح) باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه با آغاز نطق آقای احمدی نژاد هیات های نمایندگی آرژانتین، استرالیا، بریتانیا، کاستاریکا، دانمارک، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا، زلاندنو و آمریکا جلسه را ترک کردند و شمار دیگری از هیات های نمایندگی دیگر هم در جلسه حضور نداشتند.

مارک کورنبلا، سخنگوی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، در بیانیه ای گفت: "اینکه آقای احمدی نژاد بار دیگر شعارهای پر از نفرت، توهین آمیز و ضدیهودی را برگزیده است، مایه تاسف است."

اجلاس مجلس خبرگان در غیاب هاشمی رفسنجانی پایان یافت

ششمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری ایران با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد. در بیانیه این مجلس که بیشتر بر روی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و وقایع پس از آن متمرکز بود، از آیت الله علی خامنه ای و سخنان او در این رابطه تجلیل شد.

ریاست دومین و آخرین جلسه ششمین اجلاس دوره چهارم در غیاب اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس این مجلس، برعهده محمود هاشمی شاهرودی بود و بیانیه پایانی توسط احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه خوانده شد.

در این بیانیه آمده است که "شركت 85 درصدی ملت شريف ايران در انتخابات دهمين دوره رياست‌جمهوری يكی از نمونه‌های برجسته پشتيبانی مردم از نظام و قدرشناسی آنان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است."

و در ادامه آن آمده است : "استكبار جهانی كه در طول سال‌های پس از انقلاب ناكامی‌هاي متعددی را در جبهه‌های مختلف فرهنگی، سياسی، اقتصادی و نظامی تجربه كرده بود اينک پس از اين حماسه بی‌نظير وارد صحنه شد و در سلسله اقدامات خود برای استحاله انقلاب و سرنگونی آن ايجاد فتنه و اغتشاشات اخير متوسل شد."

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به نقش آیت الله خامنه ای در " خاموش کردن آتش فتنه و حوادث پس از انتخابات" ستودن مقاومت او در مقابل تشکیک نسبت به صحت و سلامت انتخابات، ذکر شده که " ما (نمایندگان مجلس خبرگان) ضمن بيعت مجدد با رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه ای مدظله العالی بار ديگر پشتيبانی قاطع خود را از معظم له كه ادامه دهنده راه بنيانگذار انقلاب مقدس اسلامی حضرت امام خميني رضوان الله تعالی عليه است اعلام می داريم و همچنان معظم له را تنها گزينه ای می دانيم كه لباس رهبری امت بر قامتش زيبنده است."

بنا بر این بیانیه مجلس خبرگان رهبری انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری و تشکیل دولت دهم را تبریک گفت.

مجلس خبرگان رهبری روز سه شنبه، 2 سپتامبر (31 شهریور)، با سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس و رئیس مجمع تشخیص مصلحت در تهران اجلاس دو روزه خود را آغاز کرد.

غیبت هاشمی رفسنجانی در روز دوم

رفسنجانی در مجلس خبرگان - عکس از خبرگزاری کار

رفسنجانی: افراد خیرخواه مشغول تنظیم متنی برای برون رفت از وضعیت کنونی هستند

اما در روز دوم آقای رفسنجانی در اجلاس حضور نداشت که علت غیبت او مشخص نیست. ظاهرا او در ابتدای جلسه به دلیلی که هنوز معلوم نیست جلسه را ترک کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری مهر محمود علوی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان در این خصوص گفته است که طبیعی است که در برخی از مواقع رئیس جلسه به خاطر برنامه ای که پیش می آید جلسه را ترک می کند.

او همچنین گفت: "آقای هاشمی رفسنجانی به خاطر مسئولیت‌هایی که دارند برنامه‌های زیادی دارند و نمی‌توانند همه برنامه‌های خود را کنسل کنند و در اجلاس به صورت کامل حضور پیدا کنند."

خبرگزاری فارس هم به نقل از احمد خاتمی خبر داده است که تمام مفاد بیانیه پایانی به تائید آقای رفسنجانی رسیده است.

در روز اول این اجلاس، علاوه بر سخنان تعدادی از اعضای مجلس، ارائه گزارش های غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل، و سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، در مورد مسایل داخلی و خارجی، از جمله موضوع هسته ای، در دستور کار اجلاس قرار داشت.

آقای رفسنجانی در آغاز سخنان خود، بدون اشاره به برگزاری تظاهرات مخالفان دولت در روز جمعه گذشته - روز قدس - در ایران، آنچه را که "حضور با شکوه مردم در راهپیمایی روز قدس" می خواند مورد تقدیر قرار داد و گفت که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی هم، از "حضور یکپارچه مردم" در این راهپیمایی ابراز رضایت کرده است.

او در بخشی از سخنان خود مسایل داخلی را "قابل ملاحظه" خواند و ضمن توصیه به هشیاری، با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و هشدار نسبت به "جنگ روانی که بیگانگان دست اندر کار آن هستند" گفت که "مقداری درنگ و تامل مسایل را می تواند به سمت وضع خوبی ببرد مشروط بر اینکه هم شرایط را به خوبی ارزیابی کنیم و هم به موقع تصمیم بگیریم."

اکبر هاشمی رفسنجانی و برخی از اعضای خانواده او در جریان مناظره های انتخاباتی و در جریان نا آرامی پس از انتخابات، هدف انتقادهای تند از سوی محمود احمدی نژاد و طرفداران او قرار داشته اند.

مجلس خبرگان - عکس از خبرگزاری کار ایران

خبرگان بالقوه نهادی نیرومند اما در عمل تابع نهادهای غیرانتخابی است

رئیس مجلس خبرگان در اشاره ضمنی به شرایط کنونی جمهوری اسلامی، از اقداماتی برای رفع بحران سیاسی کنونی خبر داد و گفت "افراد خیرخواه و با تجربه در حال تنظیم مطالبی براساس محورهای سخنان بزرگان هستند که می تواند براساس آن، فضای فعلی را فضای نقادی صحیح، دلسوزانه و بدون تنش های کاذب در نظر گرفت" اما در مورد این متن، محتوا و تهیه کنندگان آن توضیحی نداد.

مجلس خبرگان دارای هشتاد و شش عضو است که به مدت هشت سال براساس تقسیم بندی استانی به نمایندگی مجلس انتخاب می شوند و دوره کنونی تا سال 1394 ادامه خواهد داشت.

براساس آئین نامه مجلس خبرگان، اعضای این مجلس باید دست کم سالی دوبار تشکیل جلسه دهند و قرار بود اجلاس نیمه اول سال جاری در شهریور ماه برگزار شود اما به گفته منابع مجلس، به دلیل تقارن با ماه رمضان، به آخر شهریور ماه موکول شد.

اعضای هیات رئیسه مجلس برای دوره های دو ساله انتخاب می شوند و رای گیری برای گزینش اعضای جدید هیات رئیسه سال آینده صورت خواهد گرفت.

وظیفه قانونی مجلس خبرگان رهبری، انتخاب رهبر در صورت فوت یا از کارافتادگی رهبر جمهوری اسلامی و نظارت بر عملکرد رهبری است و از این نظر، دارای اهمیت بالقوه ای در نظام جمهوری اسلامی تلقی می شود.

در عین حال، برخی از کارشناسان گفته اند با توجه به اینکه صلاحیت نامزدهای عضویت در مجلس خبرگان باید به تایید فقهای شورای نگهبان، که منصوب رهبری است، برسد، این مجلس در عمل تابع نهادهای غیر انتخابی منصوب رهبری است و در شرایط عادی، اختیارات چندانی ندارد.

در تحولات سیاسی پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و نقش آیت الله خامنه ای در آن، برخی منابع از امکان مداخله مجلس خبرگان برای نظارت موثرتر بر اقدامات وی و تلاش برای ایجاد شورای رهبری خبر دادند اما این گزارش ها مورد تایید قرار نگرفت.

احمدی نژاد از اوباما خواست که به ایران به چشم یک دوست نگاه کند

محمود احمدی نژاد بارها واقعیت هولوکاست را زیر سئوال برده است

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران که برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بسر می برد، از باراک اوباما، همتای آمریکایی اش خواسته است که به ایران به عنوان یک دوست بالقوه نگاه کند تا به عنوان یک تهدید.

آقای احمدی نژاد که قرار است بعد از ظهر روز چهارشنبه، اول مهر در مجمع عمومی سازمان ملل صحبت کند، به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفته است که در صورت دوستی با ایران فرصتهای فراوانی مهیا خواهد شد.

او بار دیگر تاکید کرد که ایران در جهت پیشبرد برنامه های هسته ای اش فقط اهداف صلح آمیز را در نظر دارد. ایران قرار است در روزهای آینده مذاکرات تازه ای را در خصوص برنامه های هسته ای اش با قدرتهای جهان آغاز کند.

اسرائیل خواهان تحریم سخنرانی آقای احمدی نژاد شده و هیئت آلمانی گفته است در صورت تکرار انکار هولوکاست توسط آقای احمدی نژاد، جلسه را ترک خواهد کرد.

آقای احمدی نژاد بارها و آخرین بار در سخنرانی روز قدس که جمعه گذشته در تهران برگزار شد، واقعیت هولوکاست را زیر سئوال برده است. او در مراسم روز قدس، نسل کشی یهودیان در دوران جنگ جهانی دوم را "افسانه ای" آمیخته به "دروغ" و نوعی "عملیات روانی" خواند که برای زمینه سازی تأسیس کشور اسرائیل مطرح شده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در اولین سخنرانی خود در سازمان ملل کشورهای جهان را دعوت کرده که برای حل مشکلات جهانی مسئولیت بیشتری داشته باشند.

آقای اوباما گفت او خواهان دوره تازه ای از ارتباط آمریکا با دنیاست

آقای اوباما گفت او خواهان دوره تازه ای از ارتباط آمریکا با دنیاست و کسانی که از آمریکا در گذشته به دلیل این که تنها عمل می کرده انتقاد می کردند، اکنون نمی توانند گوشه ای ایستاده و منتظر باشند تا آمریکا به تنهایی مشکلات جهانی را حل کند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت سایر کشورها از موضوع احساسات ضد آمریکایی بیش از حد به عنوان بهانه ای برای بی تحرکی استفاده کرده اند.

او همچنین به تغییر سیاست آمریکا در قبال سازمان ملل متحد در مقایسه با دوره جورج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا تاکید کرد.

سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا در برابر رهبران بیش از 120 کشور جهان یک روز پس از سخنرانی وی در اجلاس سازمان ملل متحد در باره تغییرات جوی بود.

دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران و رهبران برزیل، لیبی، هندوراس و بریتانیا از دیگر شخصیت هایی هستند که امروز (چهارشنبه) در اجلاس مجمع عمومی سخنرانی خواهند کرد.

در آستانه سخنرانی محمود احمدی نژاد، طرفداران حقوق بشر و مخالفان او در نیویورک، برای چرخش توجه دولت ها از برنامه اتمی ایران به وضع حقوق بشر در این کشور، تلاش گسترده ای را آغاز کرده اند.

دولت ایران بارها اتهام نقض حقوق بشر را رد کرده است و می گوید که در وقایع بعد از انتخابات 22 خرداد با افراد "اغتشاشگر" برخورد قانونی کرده است.

آخرين آخبار