آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۱۴, چهارشنبه

قطار در ایستگاه مترو بهارستان توقف نمیکند

چهارشنبه / 14/ 5 / 88 ساعت 11:00
قطار در ایستگاه مترو بهارستان توقف نمیکند - تشدید تدابیر امنیتی در ایستگاه مترو بهارستان همراه با نصب دوربین های مدار بسته

عکس هایی از تظاهرات علیه تنفیذ سه شنبه 13/ 5/ 88

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

09.jpg

1028129.jpg

رادیو ربنای شجریان را پخش نمی کند!

محمد حسین صوفی معاون صدا در واکنشی اعلام کرد رادیو حتی در ماه مبارک رمضان هم ربنا و ادعیه محمد رضا شجریان را پخش نمی کند.

به گزارش "تابناک" در همین رابطه زراعتگر مدیر نظارت و ارزشیابی مرکز موسیقی صداوسیما می گوید: درخواست شجریان در مورد عدم پخش آثارش از رادیو و تلویزیون در اداره کل حقوقی سازمان در حال بررسی است.

زراعتگر به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: تصمیم گیری برای پخش یا عدم پخش در مورد آثار مختلف شجریان متفاوت است اما هرگونه تصمیم گیری و مصوبه حقوقی که بر اساس درخواست این هنرمند اتخاذ شود حتی اگر شامل ادعیه و ربنا نیز باشد مورد پذیرش مرکز موسیقی نیز قرار خواهد گرفت.

بنابر این گزارش استاد شجریان در نامه خود به ضرغامی از او خواسته بود که پخش آثار او را "به جز ربنا و ادعیه" متوقف کند. از سخنان زراعتگر چنین پیداست که اداره کل حقوقی سازمان صداوسیما در واکنش به شکایت شجریان هنوز برای پخش آثاری مثل ربنا تصمیمی نگرفته و مدیر ارشد رادیو بنا به سلیقه و خواست خود نسبت به او واکنش نشان داده است.

این گزارش می افزاید: ربنای استاد شجریان و دعای معروف او مدت های مدیدی است که با سفره های افطار مردم ایران عجین شده و به خصوص شنوندگان رادیو نسبت به آن حس نوستالوژیک عجیبی دارند که عدم پخش آن از رادیو در ماه مبارک رمضان می تواند از اقبال رادیو در این ماه بکاهد.

در همین رابطه یکی از تهیه کنندگان رادیو ضمن تایید این مطلب به "تابناک" گفت: استاد شجریان خود نیز با توجه به علاقمندی مردم به ربنا و امتیاز این اثر که در انحصار صدا و سیما است پخش آن را از رسانه ملی بدون اشکال دانست و در صورتی که برنامه سازان شبکه های رادیویی از پخش این اثر جاودان در ماه رمضان محروم شوند باید در برابر اذهان عمومی و مخاطبان خود پاسخگو باشند.

واکنش خشمگین محمد حسین صوفی پس از نامه شجریان به رئیس صداوسیما اولین واکنش از سوی مدیران رسانه ملی بود، واکنشی که مدیر نظارت و ارزشیابی مرکز موسیقی صداوسیما آن را منوط به تصمیم گیری اداره کل حقوقی سازمان دانست.

در همین زمینه همچنین یکی دیگر از تهیه کنندگان رادیو به "تابناک" گفت: آقای صوفی به عنوان معاون صدا باید توجه داشته باشد که نه در یک رادیویی خصوصی که در رادیوی رسانه ملی مدیریت می کند بنابراین حق ندارد به جای مردم تصمیم گرفته و شنوندگان رادیو را از شنیدن ادعیه ای که سال های متوالی با آن زندگی کرده اند و از آن خاطرات بسیار دارند محروم سازد.

گفتنی است ماه مبارک رمضان در پیش است، ماهی که به خصوص در مواقع سحر و افطار آن میزان شنوندگان رادیو افزایش می یابد. باید دید امسال نیز مردم مانند سال های گذشته می توانند با ربنای شجریان سر سفره افطاری بنشینند یا اینکه یک مدیر خواست و سلیقه خود را بر مخاطبان رادیو تحمیل می کند.

اطلاعات فني وايمكس

وایمکس، نسل دوم پروتکل های ارتباط بي سيم است که استفاده موثرتر از پهنای باند را امکان پذیر ساخته و در ضمن از تداخل امواج جلوگیری می کند و از این طریق، امکان افزایش سرعت‌ انتقال داده ها را درمسافت‌های طولانی تر ممکن می‌سازد.

پروتکل‌های ارتباطی وایمکس تحت استاندارد 802.16، که توسط موسسه IEEE تعیین شده و به تصویب رسیده‌است عمل مي كنند. این استاندارد دارای زير مجموعه هاي گوناگوني است كه 2 زیر مجموعه آن تا كنون به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است:
802.16d، که استاندارد ویژه وایمکس ثابت بوده و هیچگونه پشتیبانی از تجهیزات موبایل ارائه نمی کند، همچنین استاندارد 802.16e، که علاوه بر سایر ویژگیهای وایمکس ثابت، از تجهیزات موبایل نیز پشتیبانی كرده و از این رو به نام "موبایل وایمکس (Mobile WiMAX)" نیز شناخته می شود.

گروهی تحت عنوان WiMAX Forum، متشکل از اپراتورها و تولیدکنندگان تجهیزات وایمکس، ایجاد استاندارد واحد برای آزمایش تجهیزات تولید کنندگان محصولات وایمکس را پیشنهاد داده و هدف آن تلاش برای ايجاد حداكثر سازگاري بين تجهيزات مختلف توليد شده توسط توليدكنندگان مختلف از يك سو و اپراتورها از سوي ديگر مي باشد، درست همان گونه که برای یک گروه محصولات صنعتی، استانداردهایی مشابه برای تولید محصولات تعیین می شود.

فناوري نوظهور وايمكس به دليل داشتن مزيت هاي تخصصي ويژه از اقبال روز افزوني برخوردار گشته است. از جمله اين مزايا مي توان به موارد زير اشاره كرد:

- عدم وجود محدوديت مكاني: يكي از مزاياي وایمکس نسبت به فناوری‌های قدیمی‌تر از خود (نظیر وای-فای) این است که وایمکس می‌تواند ورودی‌ای باشد که به کاربران اجازه می‌دهد بدون محدودیت در سراسر منطقه تحت پوشش اپراتور از سرويس خود استفاده کنند. با این ویژگی، اینترنت قابل جابجایی و حمل و نقل خواهد شد که این امر سرعت روآوردن صاحبان کسب و کار به استفاده از مزیت‌هایی که اینترنت برای آن‌ها فراهم می‌کند را، بیشتر از پیش خواهد نمود.
- امنيت بالا: امنیت بالای انتقال داده‌ها که در این شبکه وجود دارد، موجب می‌شود تا داده‌ها به صورت رمز گذاری شده منتقل شوند و دسترسی به داده‌ها صرفا با داشتن مجوز مربوطه امکان پذیر باشد و مشتركين يك شبكه، علی الخصوص مشتركين سیار، بتوانند در هر نقطه‌ای با داشتن اجازه‌ اتصال، به شبکه متصل شده و از امکانات ویژهٔ آن برخوردار گردند.
- خدمات ارزش افزوده: علاوه بر این، در این تکنولوژی، استفاده از خدمات ارزش افزوده اي همچون VoIP (تلفن اينترنتي)، VPN (شبكه اختصاصي مجازي)، Content Providing (موسيقي، فيلم، تصويرو ...) و بسياري ديگر نیز گنجانده شده‌است که این تکنولوژی را به یکی از رقبای جدي سیستم هاي تلفن ثابت، موبایل و ديگر فناوريهاي ارتباطي تبدیل كرده است.
كمك به ایجاد و گسترش شهرها یا شهرک هاي الکترونیکی نیز از جمله اهداف این تکنولوژی می‌باشد که امید است بدین وسیله بتوان موجبات آماده سازی چنین بستری را فراهم ساخت.

کشور ما نیز با داشتن جمعیتی جوان و صنعتی روبه رشد، از جمله کشورهای در حال توسعه به شمار می رود که به دلیل نقش مهم ارتباطات در توسعه ، برنامه‌ریزی منسجم جهت حرکت به سمت توسعه همه‌جانبه ارتباطات پهن باند‌ در کشور را به امری ضروری بدل می‌سازد.

در تابستان 86، سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که در حال مطالعات اولیه جهت صدور مجوز وایمکس در کشور است. پس از اتمام مطالعات اولیه، تهیه متن پروانه، اسناد مزایده و تصویب این امر در کمیسیون تنظیم مقررات، انجام روال قانونی برای برگ‍زاری مزایده و واگذاری مجوز، در دستور کار قرار گرفت و سرانجام در هشتم تیرماه 87، با انتشار متن پروانه رسماً فراخوان خرید اسناد مزایده از سوی سازمان تنظیم مقررات انجام شد؛ هم‌اکنون، پس از انجام مراحل برگزاری مزایده، اپراتورهای ارائه دهندة این سرویس در تمامی استانهای کشور مشخص شده و پروانه فعالیت آنها صادر شده است.

این پروانه‌ها، به دارندگان آن ها این امکان را می دهد تا خدمات وایمکس را همراه با خدمات VoIP (تلفن اینترنتی) به کاربران خانگی و تجاری ارائه دهند.

در راستای گسترش سهم بازار و توسعه سبد محصولات و خدمات، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، به عنوان یکی از اپراتورهای تلفن همراه در ایران، برنده مناقصه ارائه این خدمات شده و در تاريخ 10 اسفند 1387 موفق به دريافت پروانه فعاليت شد. بر اساس پروانه فعالیت دریافتی، ایرانسل در فاز نخست، این خدمات را در 7 کلانشهر تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، اهواز و کرج ارائه خواهد داد.

منبع ایرانسل

وايمكس چيست...

فناوری اطلاعات، علیرغم این واقعیت که عضوی جدید در خانواده فناوری هاست، اما در طول سالهای اخیر تحولات زیادی را در خود شاهد بوده است. همه به یاد داریم که تا چندي پیش، اتصال به اینترنت و استفاده از آن تنها از طریق خطوط تلفن و مودمهای Dial-Up امکان پذیر بود، اما با ورود اینترنت پهن باند و پر سرعت، دنیای تبادل اطلاعات متحول شد. نیاز به تبادل سریع اطلاعات موجب شده است تا فناوریهای مرتبط با آن، در طول دهه های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته باشد. اینترنت هاي XDSL و نیز فناوری وای-فای (WI-FI) و اینترنت بی سیم سهم عمده اي در ايجاد تغییرات عظیم در این بعد از دنیای اطلاعات ایجاد کرده و اکنون نیز با ورود وایمکس، جهان در آستانه تجربه ای نو در دنیای اینترنت قرار دارد.

وایمکس، سیستم دیجیتال ارتباط بی سیم بوده و جایگزینی مناسب برای شبکه‌های ADSL وحتي شبكه هاي بی سیم کوتاه برد در نواحی شهری محسوب می شود. از بزرگترين نقاط قوت اين تكنولوژي نسبت به ديگر تكنولوژي هاي بي سيم، برد بالای امواج آن و امکان دسترسی به آن در مسافتهای بسيار طولانی است.
در زمانی نه چندان دور،‌ اکثر خریداران رایانه خوشحال بودند که دستگاه جدیدشان یک مودم داخلي دارد که در آن نصب شده و از طريق آن مي توانند به اينترنت متصل شده و فايلي با حجم حدود یک مگابایت را در زماني نزديك به 5 دقیقه (بسته به سرعت ارتباط و اتصال) دانلود کنند. با ورود اینترنتهاي پهن باند، همین کاربران می‌توانستند با سرعتهايي به مراتب بالاتر به اينترنت متصل شده و همان فايل را در مدت یک ثانیه دانلود کنند. وایمکس قادر است سرعتها يی حتی فراتر از این مقياسها را پوشش داده و خدمات تكميلي پيشرفته تري را در حوزه هايي گسترده‌تر ارایه ‌دهد.

تا پایان سال 2008، بیش از 200 اپراتور در سطح جهان خدمات وایمکس را عرضه ‌کرده اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2012، این رقم به 538 اپراتور در سطح جهان برسد. در این بین، منطقه خاور میانه سهمی 4 درصدی از کل پیاده سازی ها و توسعه های جهانی وایمکس داشته است. پیش بینی ها همچنین نشان می دهد که تا سال 2012 تعداد کشورهایی که تحت پوشش این شبکه ها خواهند بود به 201 کشور از مجموع 234 کشور برسد که این خود حکایت از گسترش وسیع این فناوری در دنیا و اقبال عموم نسبت به آن دارد. بررسی های صورت گرفته بر روی عوامل مؤثر بر رشد تعداد مشترکان در مناطق مختلف دنیا نشان می دهد که کاربران جهانی وایمکس از 300 هزار مشترک در سال 2006 به 131 میلیون نفر در سال 2011 خواهد رسید و میزان سرمایه گذاری انجام‌شده برای این فناوری در این سال به 26 میلیادر دلار می رسد که رقم قابل توجهی به حساب می‌آید. تولیدکنندگان تجهیزات وایمکس نیز از رشد بالایی برخوردار بوده و تنوع محصول و قابلیت ارائه سرویس‌های متنوع در رأس برنامه های آنان قرار گرفته است.

اتحادیه وایمکس (WiMAX Forum) که به عنوان مرجع مجوزدهی و تست دستگاه ها و تجهیزات وایمکس شناخته مي شود، اعلام کرده تا اواخر سال 2008، 62 شرکت در حال توسعه تراشه‌های وایمکس و دستگاه های کاربران نهایی بوده و 37 شرکت نیز در حال ساخت تجهیزات زیرساختی بوده اند و محصولات این شرکت ها تاکنون در توسعه شبکه های وایمکس توسط 407 اپراتور در 133 کشور جهان بکار رفته است. پیش‌بینی می شود که وایمکس در آینده بسیار نزدیک، اینترنت را در کنار شبکه مخابراتى قرار خواهد داد و چنان انقلابى را در این زمینه به‌ وجود خواهد آورد که روشن کردن اکثر کامپیوترهاى قابل حمل، خانگى و یا خاص، مساوى با اتصال آنها به اینترنت باشد.

منبع ایرانسل

متن سوگند نامه ی ا.ن در مراسم تحلیف

خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس): رئیس جمهور فردا صبح با انجام رسمی مراسم تحلیف در محل مجلس شورای اسلامی سوگند یاد می‌کند.

متن سوگندنامه رئیس جمهور در مراسم تحلیف به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
"من بعنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت هایی که بر عهده گرفته ام بکار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور ، ترویج دین و اخلاق ، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است ، حمایت کنم. "

یورش گارد ویژه به اعتراضات مردم و جوانان در ونک

سه شنبه 13 مرداد ماه سال 1388، 13/ 5/ 88
22:40

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران : بنابه گزارشات رسیده از تهران اعتراضات مردم لحظاتی پیش در میدان ونک آغاز شده است که با یورش وحشیانه گارد ویژه مواجه شد.
مردم و جوانان تهران در نقاط مختلف مرکزی تهران در حال تجمع هستند. نقاطی که در آن مردم و جوانان در حال شکل گیری اعتراضات هستند میدان انقلاب ، میدان ولی عصر،فاطمی ،خیابان آزادی و سایر نقاط می باشد. در حال حاضر در میدان انقلاب تعدادی زیادی از جوانان آماده آغاز اعتراضات خود می شوند و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شود.
لحظاتی پیش مردم و بخصوص جوانان در ونک اعتراضات خود را آغاز کردند و اقدام به دادن شعارهایی مانند مرگ بر ... نمودند.همزمان با آغاز اعتراضات در ونک نیروهای سرکوبگر گارد ویژه لباس شخصی ،سپاه پاسدارن به آنها یورش بردند.
نیروهای سرکوبگرگارد ویژه سپاه پاسداران،بسیج و لباس شخصیها از میدان آزادی تا میدان انقلاب بصورت زیادی مستقر شده اند و آماده یورش بسوی مردم هستند.

حکومت نظامی در تهران؛ ایرنا: شهر در امن و امان است!

سه شنبه 13 مرداد ماه سال 1388، 13/ 5/ 88
22:30
در حالی که گزارش‌های غیررسمی از وجود تجمعات گسترده در چند میدان شهر تهران خبر می‌دهند، خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) از استقرار وضعیتی شبه حکومت نظامی در تهران خبر داد و اعلام کرد که نیروهای پلیس ضد شورش در تمام میادین و خیابان‌های اصلی شهر مستقر شده‌اند.
به گزارش «موج سبز آزادی» اولین گزارش‌های دریافتی حاکی از حضور گسترده مردم در خیابان ولیعصر حدفاصل میدان ولیعصر تا پارک ساعی و میدان ونک تا چهارراه پارک‌وی تهران است.
همچنین گزارش‌های تایید نشده‌ی دیگری مبنی بر ناآرامی در میادین آزادی، انقلاب و هفت‌حوض (نارمک) نیز دریافت شده است.
در این حال، خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داد: «نیروهای ضد شورش نیروی انتظامی در میادین اصلی شهر مستقر شده‌اند و امنیت در تمامی نقاط شهر برقرار است. به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، تمامی میادین و خیابان‌های اصلی تهران تحت کنترل نیروهای امنیتی بوده و هیچ گونه تحرکی مبنی بر برهم زدن آرامش در شهر وجود ندارد. از ساعاتی پیش نیروهای ضد شورش فرماندهی تهران بزرگ با استقرار در میادین و خیابان‌های اصلی از وقوع هر گونه ناآرامی جلوگیری کرده اند.»

مرتضوی: منافقین به صورت سازمان یافته در حوادث اخیر نقش داشته اند

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا خبر داده است که سعید مرتضوی، دادستان تهران با حضور در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران، گزارشی از وضعیت بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات را به اعضای این کمیسیون و نیز کمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان ارایه کرده است .

به گفته محمد کرمی راد، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دادستان تهران گزارشی از دستگیری "افراد کف خیابانی، منافقینی که به صورت سازمان یافته وارد عمل شده بودند و نیز طراحان کودتای مخملی" به مجلس ارائه کرده و گفته است که برخی از دستگیرشدگان جوانانی بودند که تحت تاثیر "تبلیغات منفی و مسموم " وارد این حوادث شده بودند که بسیاری از آنها بلافاصله پس از دستگیری آزاد شدند .

آقای کرمی راد گفت که آقای مرتضوی اعلام کرد که "منافقین به صورت سازمان یافته و حساب شده در سه سطح در این حوادث و تشدید آن نقش داشته اند. برخی از منافقین در ستادهای انتخاباتی برخی نامزدها نفوذ کرده بودند، برخی نیز رهبری و هدایت اغتشاشات بعد از انتخابات را به عهده گرفته بودند و برخی از منافقین نیز به عنوان آمران به فتنه و کودتای مخملی در جریان این اغتشاشات عمل کرده و به التهابات دامن می زدند که این سه گروه هم اکنون در زندان به سر می برند ."

محمد کرمی راد گفت که نمایندگان به سعید مرتضوی گفتند که مردم خواهان برخورد با "سردمداران اصلی این اغتشاشات " هستند و از نمایندگان شان می پرسند که چرا کسانی چون میر حسین موسوی و حامیان اصلی او که به گفته این نمایندگان " فرماندهی التهابات" را برعهده داشتند، دستگیر نمی شوند .

در پاسخ این پرسش آقای مرتضوی به این نمایندگان گفت که آنها نیز درخواست خود را مانند سایر نمایندگانی که خواهان محاکمه و برخورد با آقای موسوی هستند، تهیه و تقدیم دستگاه قضایی کنند .


آقای مرتضوی هفته گذشته نیز در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود که در حال حاضر کسانی که در زندان هستند "جزو معترضان نیستند بلکه جزو اغتشاشگران هستند ."

در دیدار هفته گذشته، دادستان تهران بازداشت شدگان را به دو دسته تقسیم کرده بود؛ یک دسته به شکل سیاسی فعالیت می کردند و به نظر دادستان تهران آنها اساسا "اتاق فکر اغتشاشات و جریانات اخیر" بودند و با برنامه ریزی کار کرده بودند و دسته دیگر "نقش میدانی در اغتشاشات یا در تخریب اموال عمومی" داشتند و برخی دارای سلاح گرم و سرد بودند .

'رئیس کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان در مجلس استعفا داد'

بنابر گزارش ها، رئیس کمیته ويژه مجلس برای پیگیری مسائل مربوط به بازداشت شدگان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران، از عضویت در این کمیته کناره گیری کرده اما رییس مجلس با استعفای او مخالفت کرده است.

روز سه شنبه، 4 اوت (13 مرداد)، خبرگزاری های ایرانی و نیز وبسایت مجلس شورای اسلامی ایران گزارش دادند که کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رئیس کمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات بعد از انتخابات در ایران، استعفای خود از کمیته را تایید کرده است.

اما علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در واکنش، از مخالفت علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران با این استعفا خبر داده است.

حسن سبحانی نیا، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفتگو با خبرگزاری مهر، نسبت به خبر استعفای آقای جلالی ابراز بی اطلاعی کرد.

کمیته ویژه به دستور رئیس مجلس و با عضویت تعدادی از اعضای کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی، آموزش و تحقیقات و همچنین کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تشکیل یافته بود تا به شرایط بازداشتیان نا آرامی های اخیر رسیدگی کند.

روز سه شنبه هم روزنامه جام جم خبر داد که برخی از اعضای کمیته ویژه از عضویت در این کمیته کناره گرفته یا در صدد کناره گیری بوده اند و افزوده بود که آقای جلالی این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است.

آقای بروجردی همچنین استعفای دسته جمعی اعضای این کمیته را تکذیب کرده است.

برخی منابع، موانع موجود بر سر راه فعالیت موثر کمیته پیگیری به خصوص جلوگیری از دسترسی اعضا به بسیاری از بازداشتیان و تعدادی از بازداشتگاه ها را علت اصلی تصمیم آقای جلالی به کناره گیری از این کمیته عنوان کرده اند.

خبرگزاری فارس در گزارش مربوط به کناره گیری آقای جلالی، از قول وی نوشته است که این کمیته با تبیین برخی نقاط ضعف از جمله نحوه بازداشت ها و شرایط بازداشتگاه های موقت، به خصوص بازداشتگاه کهریزک، زمینه ایجاد اعتماد عمومی را فراهم آورده و با زندانیان در یکی از بندهای زندان اوین دیدن کرده بود.

به گفته آقای جلالی، اقدامات کمیته باعث شد تا کسانی که "از اتهامات سبکتری برخوردار بوده یا متنبه شده بودند" آزاد شوند.

به نوشته خبرگزاری فارس، کاظم جلالی گفته است که قرار نبود خبر استعفای او در رسانه ها منعکس شود و زیرا انتشار این خبر باعث بهره برداری "در راستای جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی" می شد.

مشخص نیست که آیا تنها آقای جلالی از این کمیته کناره گیری کرده و یا اینکه اعضای دیگری نیز تصمیم به استعفای از آن گرفته اند.

تحقیقات مجلس

در پی انتشار گزارش هایی در مورد نحوه برخورد ماموران دولتی با اعتراضات مردم نسبت به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، از جمله کشته شدن شماری از تظاهر کنندگان و تایید درگذشت چند نفر از بازداشت شدگان در زندان، مجلس دو گروه را مامور رسیدگی به این اتفاقات و تهیه گزارش هایی در این زمینه کرد.

ماموریت کمیته پیگیری مجلس رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان و نحوه رفتار با آنان در زندان و بازداشتگاه ها بود در حالیکه گزارش بدرفتاری با زندانیان نگرانی هایی جدی را پدید آورده بود.

اعضای این کمیته روز یکشنبه این هفته با خبرنگاران گفتگو کردند و آقای جلالی گفت که اعضای کمیته از یکی از بندهای زندان اوین کرده اند و ماموران وزارت اطلاعات به آنان گفته اند که با زندانیان به خوبی رفتار می شود و هیچکدام از بازداشتیان شکایتی از وضع زندان ندارند.

به گفته آقای جلالی، قرار بود این کمیته بعدا از سایر بندهای زندان اوین و مکان های دیگری که از آنها به عنوان بازداشتگاه استفاده می شود نیز بازدید کنند.

با استعفای آقای جلالی و احتمالا برخی دیگر از اعضای کمیته پیگیری، مشخص نیست که آیا این بازدیدها صورت خواهد گرفت یا نه.

پیش از تشکیل کمیته پیگیری وضعیت بازداشتیان، مجلس هیات دیگری را تحت عنوان کمیته حقیقت یاب تشکیل داده بود تا به حوادثی که در جریان تظاهرات اعتراضی در کوی دانشگاه تهران و مجتمع مسکونی سبحان روی داده بود رسیدگی کند.

به گزارش این کمیته، روز 25 خرداد، گروهی از نفرات نیروی موسوم به لباس شخصی ها به کوی دانشگاه تهران و مجتمع مسکونی سبحان، اقامتگاه تعدادی از نمایندگان مجلس، وارد شدند و به ضرب و شتم شدید دانشجویان و دستیگری عده ای از آنان مبادرت کردند.

در حمله به کوی سبحان نیز، خساراتی به اموال ساکنان این محل وارد آمد.

اقدام مهاجمان انتقاد تعدادی از نمایندگان را برانگیخت و در نتیجه، رئیس مجلس دستور رسیدگی به این حوادث معرفی عوامل این حملات را صادر کرد.

خبرگزاری مهر به نقل از حمید رضا کاتوزیان، عضو کمیته حقیقت یاب، گفته است که گزارش کمیته به زودی نهایی و در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح می شود و بخشی از آن به اطلاع عموم می رسد.

دادستان تهران در مجلس

خبر استعفای رئیس کمیته پیگیری مجلس همزمان با حضور سعید مرتضوی، دادستان تهران در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در روز سه شنبه انتشار می یابد.

به گزارش ایرنا، آقای مرتضوی در این جلسه، اعتراضات به نتیجه انتخابات را به مداخله مجاهدین خلق نسبت داد و گفت که "برخی از منافقین در ستادهای انتخاباتی برخی نامزدها نفوذ کرده و برخی نیز رهبری و هدایت اغتشاشات بعد از انتخابات را برعهده داشتند."

دادستان تهران گفت که "برخی از منافقین نیز به عنوان آمران، به فتنه و کودتای مخملی" کمک کرده بودند و افزود "این سه گروه هم اکنون در زندان به سر می برند."

در خبری دیگر در همین زمینه، معاون حقوقی نیروی انتظامی گفته است که "اگر ثابت شود که ماموران این نیرو بی دلیل به شهروندان در حوادث بعد از انتخابات آسیب رسانده اند، به عنوان مامور خاطی تلقی شده و قاطعانه با متخلف برخورد می شود."

وی گفته است که اثبات تخلف ماموران مستلزم معرفی شاهد توسط طرف های آسیب دیده و قبول شهادت آنان است و افزوده "کسانی که توسط پلیس خسارت جانی و مالی دیده اند، به شرط قابل استناد بودن، می توانند خسارت دریافت کنند."

در جریان تجمع های اعتراضی بعد انتخابات، گزارش ها تصاویر متعددی از برخورد خشونت آمیز ماموران ویژه نیروی انتظامی، شبه نظامیان بسیج و افرادی که از آنان با عنوان لباس شخصی ها یاد می شد با تظاهرکنندگان انتشار یافته و انتقادات شدیدی را در داخل و خارج از ایران در پی آورده است.

همزمان، محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه روز سه شنبه از هیات سه نفره این قوه برای رسیدگی به برخورد ماموران و دستگاه های مختلف با معترضان به انتخابات خواست تا هر چه زودتر نتیجه عملکرد خود را به مردم گزارش دهند.

آقای شاهرودی افزود که مطابق قانون مجازات اسلامی، اگر مقامات یا ماموران وابسته به نهادهای و دستگاه های حکومتی بر خلاف قانون به حقوق افراد تعدی کنند، مستوجب تنبیه های اداری و مجازات های کیفری خواهند بود.

احمدی مقدم: در کهریزک بازداشتگاه جدیدی می سازیم

نیروی انتظامی اعلام کرده تا یک ماه دیگر در محل بازداشتگاه کهریزک که به دستور آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران تعطیل شده، یک بازداشتگاه جدید می سازد.

سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران گفته است: "نیروی انتظامی در حال ساخت یک بازداشتگاه استاندارد در محل بازداشتگاه کهریزک است که تا یک ماه دیگر آماده بهره برداری می شود و تحت نظارت سازمان زندان ها اداره خواهد شد."

این بازداشتگاه یک هفته پیش به دستور آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران به دلیل "غیر استاندارد بودن" تعطیل شد اما در آن زمان نام این محل فاش نشد.

بازداشتگاه کهریزک که در جنوب تهران واقع است، در جریان اعتراضات اخیر به عنوان یکی از محل های احتمالی نگهداری و بازجویی از بازداشتی های وقایع بعد از انتخابات در خبرها انعکاس یافت.

به گفته خانواده برخی از قربانیان اعتراضات اخیر در ایران، فرزندان آنان پس از دستگیری به کهریزک انتقال یافته بودند. برخی می گویند کشته شدن چند نفر از بازداشت شدگان، باعث شد تا دستور تعطیلی آن صادر شود.

به گفته آقای احمدی مقدم، "بازداشتگاه کهریزک متعلق به نیروی انتظامی است و این بازداشتگاه موقت و فوری برای نگهداری مجرمان خطرناک و اراذل و اوباش دستگیر شده در طرح امنیت اجتماعی ساخته شده بود."

در مورد این بازداشتگاه و ماموران خدمت در آن اطلاعات دقیقی در دست نیست اما دستور آیت الله خامنه ای این گزارش ها را تایید می کرد که این محل فاقد امکانات معمول برای نگهداری زندانیان بوده است.

اما فرمانده نیروی انتظامی می گوید:"پس از دستگیری های روز 18 تیر ماه تعدادی افراد بازداشتی در بازداشتگاه کهریزک بیش از حد مجاز افزایش یافت و همین مسئله باعث به وجود آمدن شرایطی نامناسب در این بازداشتگاه شده بود و علت تعطیلی بازداشتگاه هم همین موضوع است."

در این مدت گزارشهایی مبنی بر حضور سرتیپ احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی در بازداشتگاه کهریزک و نقش وی در زمینه بدرفتاری با بازداشتی های این بازداشتگاه، منتشر شده است ولی آقای احمدی مقدم می گوید: "شایعات این چنینی علیه سردار رادان واقعیت ندارد و شان ایشان اجازه نمی دهد که در بازداشتگاه حضور یافته و اقداماتی این چنینی انجام دهد."

فرمانده نیروی انتظامی می گوید: "تمام بازداشت شدگان بازداشتگاه کهریزیک به زندان اوین منتقل شده اند."

ایران دستگیری سه آمریکایی در مرز مریوان را تائید کرد

ایران دستگیری سه آمریکایی در مرز مریوان را تائید کرده و گفته است که این سه نفر به صورت غیر مجاز وارد خاک این کشور شده بودند.

خبرگزاری های ایران به نقل از ایرج حسن زاده معاون سیاسی و امنیتی استانداری کردستان نوشته اند:" روز جمعه (9 مرداد- 31 ژوئیه) نیروهای نظامی و امنیتی در مرز مریوان با کشور عراق سه فرد ناشناس را که به صورت غیر مجاز وارد خاک کشور شده بودند، دستگیر کرده اند."

به گفته آقای حسن زاده، این سه نفر دارای ویزای کشورهای عراق و سوریه هستند و به صورت غیر مجاز و قاچاق وارد ایران شده بودند.

به گفته معاون استاندار کردستان، دستگیر شدگان دو مرد و یک زن هستند و "بنابر مدارکی که به همراه داشتند و همچنین به گفته خودشان، ساکن آمریکا هستند."

خبرگزاری نیمه رسمی فارس نیز از قول آقای حسن زاده نوشته :"در حال حاضر آنها (سه آمریکایی) تحت الحفظ بوده و هیچ گونه اعترافی از آنها گرفته نشده است."

دستگیری این سه شهروند آمریکایی ابتدا از سوی مقام های کردستان عراق اعلام شد و بعد از آن شبکه تلویزیونی عرب زبان العالم، متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران دستگیری این سه آمریکایی را تایید کرد.

اما دولت ایران تا امروز واکنشی در این زمینه نشان نداده بود.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه( 12 مرداد - 3 اوت) از ایران خواسته بود که به آمریکا برای تعیین سرنوشت سه شهروند آمریکا کمک کند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه (1 اوت) از دولت سوئیس خواست بود که برای تایید خبر دستگیر شدن سه شهروند آمریکا توسط ایران با دولت ایران تماس برقرار کند.

دولت آمریکا می گوید که سفیر سوئیس در تهران که حفاظت منافع آن کشور را در ایران بر عهده دارد ضمن تماس با مقام های ایرانی در حال جمع آوری اطلاعات در مورد سه شهروند آمریکاست.

آمریکا می گوید که در صورت صحت خبر دستگیری سه آمریکایی، آن ها باید حق ملاقات با نمایندگان دولت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است را داشته باشند.

آیت الله منتظری:دادگاه‌ها فرمایشی و پخش مصاحبه‌ها غیر شرعی است

آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعیان در قم در پیامی که در سایت اینترنتی او منتشر شده، برپایی دادگاه محاکمه گروهی از فعالان سیاسی را محکوم کرده است.

آقای منتظری در این پیام، این دادگاه ها را فرمایشی خوانده و پخش مصاحبه ها از تلویزیون را غیر شرعی و غیر اخلاقی خوانده است.

این مرجع تقلید منتقد که پیش از درگذشت آیت الله خمینی از کلیه سمت های دولتی خود کنار گذاشته شد در پیام خود گفته است: "شکستن شخصیت های سابقه دار و موثر در انقلاب و تشکیل نظام به بهانه های واهی و ناجوانمردانه، خود یکی دیگر از گناهان کبیره است. که آمران و عاملان آن را گرفتار وضعیتی خواهد کرد که بی تردید دامن خود آنها را هم خواهد گرفت."

آقای منتظری که زمانی قائم مقام رهبری بود در پیام خود خطاب به دست اندرکاران امور گفته است: "چرا کاری می کنند تا مردم دادگاه های آنها را با دادگاه های استالین و صدام و سایر دیکتاتورها مقایسه کنند؟"

او گفته است "انجام این مصاحبه ها و گرفتن این اعترافات دروغ و خلاف واقع از اسیران در بند و پخش آنها، علاوه بر این که هیچ مشکلی از مشکلات عدیده کشور را حل نمی کند، بی اعتمادی مردم و خشم و عصیان آنان را بیش از پیش در پی دارد و بحران کنونی جمهوری اسلامی را عمیق تر می کند و جایگاه آن را در دنیا ضعیف تر از پیش می سازد."

دادگاه محاکمه گروهی از فعالان سیاسی و پخش مصاحبه مطبوعاتی دو نفر از آنها با انتقاد شدید گروه های اصلاح طلب در ایران مواجه شد.

پیشتر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض، برپایی این دادگاه را محکوم کرده و آن را فرمایشی و فاقد ارزش خوانده بودند.

سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران نیز این دادگاه را مغایر با قانون اساسی، قوانین عادی و حقوق شهروندی خوانده است.

روز شنبه اول اوت (دهم مرداد) نزدیک به 100 نفر از افرادی که در جریان ناآرامی های پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شده بودند، در جلسه ای در دادگستری تهران مقابل دوربین تلویزیون ایران قرار گرفتند و معاون دادستان تهران در کیفرخواست خود آنها را به تلاش برای سازماندهی و اجرای طرحی برای کودتای مخملی متهم کرد.

آخرين آخبار