آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ شهریور ۲۱, شنبه

متن کامل نامه سرگشاده مهدی کروبی به صادق لاریجانی

جناب آیت الله صادق لاریجانی
ریاست محترم قوه قضائیه

باسلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات ماه رمضان

همانطور که مستحضرید اینجانب در پی انتخابات پرشبهه ریاست جمهوری اخیر و پیامدهای دردناک و نگران کننده متعاقب آن، نامه های متعددی را به مقامات مسئول نوشته ام تا برخی نکات، انتقادات و اعتراضات را با مسئولان امر درمیان گذاشته و هشدارهای لازم را به آنها داده باشم. آخرین این نامه ها نیز خطاب به شماست که به تازگی قبول مسئولیت کرده و بر صندلی قاضی القضاتی تکیه زده اید. و اکنون من شرح جلسات خود با نمایندگان جنابعالی و برخی مسائل حاشیه ای آن را که به پلمپ دفتر شخصی و حزبی من منجر شد با شما در میان می گذارم تا به وظیفه شرعی و ملی خود عمل کرده باشم. باشد که آیندگان نگویند مهدی کروبی با فشار و تهدید و بزن و ببند کوتاه آمد و پا پس کشید و درخانه خزید و صدای حق خواهی اش کوتاه شد. که اگر شما ندانید، دیگران می دانند که در سابقه مهدی کروبی، نه تنها فشار و تهدید و محدودیت و محصوریت کارساز نبوده و او را در پیمودن راهی که تشخیص داده سست و لرزان نکرده، که محکم تر نیز کرده است.

جناب آقای لاریجانی
نمی دانم تا چه حد از آنچه که در جلسات ما با کمیته منصوب جنابعالی برای پیگیری حوادث اخیر گذشت با خبرید. برای آگاهی مردم و همچنین شما عرض می کنم که ما دو جلسه با آقایان محترم "خلفی، محسنی اژه ای و رئیسی" داشتیم که این جلسات به صورت مطلوب و مناسبی نیز پیش رفت و در آنها گوشه ای و تعدادی اندک از اسنادی که نشانگر برخی اتفاقات ناگوار و غیرقابل بخشایش در روزهای پس از انتخابات بود ارائه و بازگو شد.

در جلسه اول سه سند درباره سه نفر همراه با سی دی و مدارک لازم ارائه شد که نشانگر تجاوز و شکنجه و برخی اعمال رخ داده بر دختران و پسران در بازداشتگاه های مشخص و نامشخص بود. علاوه بر ارائه این سه سند، اشاره ای نیز به صورت شفاهی به اتفاقاتی شد که برای دو دختر یعنی ترانه موسوی «واقعی» و سعیده پورآقایی رخ داده بود.

جلسه دوم نیز دوشنبه هفته جاری برگزار شد و حدود سه ساعت نیز به طول انجامید و در این جلسه نیز در کنار بحث های فراوان، من سندی جدید ارائه کردم البته با این قید و شرط که نباید به واسطه این افشاگری و حق خواهی، برای آن فرد و خانواده اش اتفاقی رخ دهد؛ اتفاقاتی از آن دست که پیش از این و در زمان مسئولیت دادستان سابق تهران برای یکی از افرادی که من به عنوان سند معرفی کرده بودم پیش آمد و برخی مشکلات خانوادگی و فشارهای جدید مترتب بر آن خانواده شد. بدین ترتیب این بار سند خود را دادم اما سفارشات لازم را هم کردم که مباد غفلتی که دادستان قبلی تهران مرتکب شده بود تکرار شود و پای واسطه هایی به ماجرا باز شود که به جای دادخواهی و دفاع از حق مظلوم و محاکمه ظالم، دست اندرکار تهدید و بی آبرو کردن یک فرد در خانواده و نزد آشنایان و همسایگان شوند و از دیگر سوی آبروی دستگاه قضا آن هم در کشوری اسلامی را به قیمت مصون ماندن ظالمان، چنین ارزان بفروشند.

البته این را هم بگویم که در این جلسات که برای بررسی گزارش هایی از وقوع شکنجه و اعمال ناشایست انجام گرفته در زندان ها و پیگیری حوادث بعد از انتخابات تشکیل شده بود، باری از من پرسیدند که آیا تداوم جمع آوری اسناد شکنجه و تجاوز و کشتار مردم را به مصلحت می دانید و آیا ممکن نیست که این اسناد به دست نااهلان بیافتد؟ که من نیز در پاسخ گفتم این اسناد را در مکان محفوظی نگهداری می کنم و در صورت دستیابی به نتیجه، از بین خواهم برد و تاکید کردم که اسناد تجاوز و شکنجه هیچ مایه افتخار نیست که بخواهم آنها را در صندوقچه ای نگهدارم و یا بر دیوار بیاویزم. اسنادی است برای دستیابی به عدالت و ستاندن حق مظلوم از ظالم متجاوز که بعد از دستیابی به نتیجه، مرجح آن است که نابود شود و بوی متعفن و صورت آزاردهنده ظلم نهفته در آن از بین برود.

این را هم بدانید که اگر من در مسیر تحقیق خود به نتیجه ای خلاف نتیجه سابق در خصوص صحت و سقم ادعاهای یکی از شاکیان نیز رسیدم، خود پیش قدم بودم و تصحیح لازم را انجام دادم، از جمله در مورد سعیده پورآقایی که برخی تحقیقات تکمیلی من ناقض گفته های پیشین بود و از این رو تصحیح لازم از سوی خود من و هیات پیگیری، صورت گرفت. به هر حال اما این دوجلسه گذشت و من در پایان با اشاره به مورد دردناک دیگری که به تازگی گزارش آن به من رسیده بود گفتم که همچنان درصدد پی جویی جوانب این ماجرا هستم و اسناد آن را نیز پس از تحقیق کامل ارائه خواهم کرد. همچنین از من خواسته شد که در یافتن جوانب پنهان ماجرای ترانه موسوی تحقیق بیشتری انجام دهم و دستگاه قضایی را در این مسیر در روشن شدن زوایای پنهان ماجرا یاری رسان باشم. با این حال در پایان همان جلسه دوم پیشنهاد کردم – و این پیشنهاد مورد استقبال کمیته نیز قرار گرفت- که بیایید و ماجرای سند آوردن و سند بردن را در همینجا خاتمه دهیم و شما نیز در کار کشف حقیقت شوید چرا که همین اسناد و موارد ارائه شده برای برآفتاب انداختن حقیقت و تاباندن نورعدالت بر چهره اصحاب شرارت، کفایت می کند.

جناب آقای لاریجانی
این پیشنهاد را دادم و رفتم و جلسه ما با کمیته منتخب به خوبی خاتمه یافت. اما فردای آن روز ورق برگشت. جمعیتی با حکم دادستانی آمدند و به دفتر من حمله آوردند. آنجا را مورد تجسس قرار دادند و به تجسس در وسایل نیز بسنده نکردند که حتی نوشته ها و نامه های شخصی و چک ها و اسناد خصوصی من را نیز مورد تجسس قرار دادند و بردند. آخر امر نیز دفتر را پلمپ کردند و به آذوقه ای که به رسم هرساله برای اطعام مساکین در آنجا انبار کرده بودم نیز توجهی نکردند و آنها را نیز مشمول توقیف خود قرار دادند و آقای داوری سردبیر سایت حزب اعتماد ملی را هم دستگیر و با خود بردند. کار پلمپ دفتر شخصی من تمام نشده بود که دفتر حزب اعتماد ملی را نیز که من دبیرکل آن هستم مورد تجسس قرار داده و وسایل و اسناد یک حزب ثبت شده در ذیل قوانین جمهوری اسلامی را نیز برخلاف قوانین کشور ضبط و سرانجام دفتر حزب را هم پلمپ کردند. به اینها نیز بسنده نشد که دکترعلیرضا بهشتی فرزند مرحوم آیت الله بهشتی و مهندس مرتضی الویری با آن سوابق انقلابی و داشتن سابقه نمایندگی مجلس و شهرداری تهران و سفارت جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی را نیز بازداشت کردند و دفتر موسسه نشر آثار مرحوم بهشتی به عنوان یکی از پایه گذاران جمهوری اسلامی هم در جمهوری اسلامی پلمپ شد.

من مانده ام که آیا این اتفاقات که همگی در روز سه شنبه رخ داد نتیجه جلسه ای است که من روز دوشنبه با هیات منتخب شما داشته ام؟ متعجبم، نه از آن رو که چرا با مهدی کروبی چنین می کنند بلکه از آن رو که چگونه عده ای متوهمانه تصور می کنند مهدی کروبی فرزند احمد با این بگیر و ببندها از میدان به در می رود و صدایش خفه می شود. حالا برایم روشن شده است که چرا برخی دوستان و مشاوران اصرار داشتند که اسناد مظالم و شکنجه ها و تجاوزها را از زبان راویان مظلوم، به صورت سی دی درآورم و علاوه بر نسخه ای که به دستگاه قضایی تحویل می دهم، نسخه ای از آن را نیز در محلی امن نگهداری کنم. چراکه ماشین مرعوب سازی و رعب انگیزی همچنان درکار است و چه بسا که شاهدانی در زیر فشار و ارعاب، سخن خود را نیز تکذیب کنند. چرا که کار جمهوری اسلامی به آنجا رسیده است که خانه مهدی کروبی هم دیگر در امان نیست. چراکه هراتفاق ناگوار و ناشایستی در جمهوری اسلامی ممکن شده است و دیگر هیچ چیزی دور از انتظار نیست.

جناب آقای لاریجانی
من همچنان بر خواسته اولیه خود که در نامه ای به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرده بودم، پافشاری می کنم و چرا نگویم که بعد از این ارعاب ها و بگیر و ببندها مصرتر از پیش نیز شده ام. و وقتی می بینم فرماندهی یک نهاد نظامی – که مدارک آن نیز موجود است- در نامه ای به وزارت بهداشت و درمان دستور می دهد که تحویل کپی اسناد و مدارک پزشکی به کلیه مجروحین و مصدومین حوادث اخیر ممنوع است و بیمارستان ها را از تحویل اسناد به مجروحان و مورد تعدی قرار گرفتگان ممنوع می کند، بیش از پیش مصر می شوم که بفهمم دلیل این تهدیدها و واهمه ها چیست؟ بر پزشکان است که بر اساس سوگند خود تمام تلاششان را برای درمان مصدومان و بیماران حتی اگر آن مصدوم، دشمن پدرشان باشد مبذول دارند. شما در مقام قاضی القضات داوری کنید چگونه یک پزشک در مواجهه با چنین نامه هایی از سوی یک نهاد پرقدرت نظامی می تواند با امنیت خاطر به وظیفه و سوگند پزشکی خود عمل کند. و اگر مظلومی در بیگناهی کشته شده باشد شما در مقام قاضی القضات چگونه می توانید صدای حق خواهی خانواده او را بشنوید؟ یا اگر کسی مورد شکنجه یا تجاوز قرار گرفته باشد چگونه می تواند در چنین فضای رعب آلودی سند و گواهی خود را از مسئولان پزشکی قانونی دریافت کند و به دست شما برساند؟ پیشتر دعوی ما این بود که نظامیان چرا دخالت در اقتصاد و سیاست می کنند و اکنون می بینیم که اشتهای نظامیان با حسابت و سیاست اشباع نشده و به سراغ طبابت هم آمده اند.

جناب آقای لاریجانی
تصور من این است که شما دعوی عدالت دارید و رجاء واثق دارم که به وظیفه خود در دادخواهی و دفاع از حق مظلوم و محاکمه ظالم آگاهید. از این رو از شما می خواهم که برای روشن شدن افکار عمومی و در راستای انجام تکلیف شرعی و قانونی تان دستور پیگیری اسنادی را بدهید که تاکنون ارائه شده است. و در این مسیر از غالب شدن فضای ارعاب و زد و بند ممانعت به عمل آورید و نگذارید که نیروهای مسلح و شبه نظامی بعد از فرمانروایی بر عرصه سیاست و طبابت، به فکر دخالت در کار قضاوت بیافتند و قله ای دیگر را به مفتوحات خود از پس انتخابات ریاست جمهوری دهم بیافزایند و کار را از این که هست خراب تر سازند.

همچنین به شما توصیه می کنم تا در این فضا که مطبوعات آزاد به لطف دادستان معزول، در محاق توقیف فرو رفته اند مگذارید که برخی مطبوعات و قلم به دستان که به زعم خود درکار حمایت از اسلام اند و به زعم ما اما در مسیر اهانت به اسلام، بیش از این در حاشیه ای امن، دریده سخن بگویند و عدالت خواهی را به محاق برند و آرزویی دست نیافتنی جلوه دهند و گاهی با زبان ارعاب و گاهی نیز به زبان اهانت، چهره های انقلاب را هدف هتاکی خود سازند. همچنین مگذارید که دروغگویی و جعل سند چنان رایج شود که رسانه ملی کشور با تولید و پخش دوباره سناریوهایی نظیر سناریوی ترانه موسوی قلابی، روند حقیقت یابی را مخدوش سازد و ابهام ها و مسائلی جدید بیافریند و سنگ هایی در چاه بیاندازد که بیرون آوردن هریک از آنها همچون ماجرای ترانه موسوی از عهده صد عاقل نیز برنیاید.

جناب آقای لاریجانی
شما هیأتی را تشکیل دادید تا به رخدادهای ناگوار پس از انتخابات و ظلم هایی که شده است رسیدگی شود و آقای خلفی به عنوان نماینده شما در کمیته پیگیری، به نقل از شما مدعی بود که جنابعالی گفته اید باید به شکایات و گزارش ها تا نهایت ماجرا، رسیدگی شود. اما پرسش من این است که آیا با وجود این تهدیدها و توهین ها و ارعاب ها رسیدگی به فجایع و شکنجه های پس از انتخابات ممکن خواهد بود؟ پاسخ این پرسش بر شماست اما این را بدانید که مهدی کروبی همچنان اصرار بر پیگیری حقوق مظلومان دارد، باشد که نشان داده باشد این ابزارهای نخ نما شده اگر بر کسانی نیز کارساز باشد، بر او کارساز نیست و او همچنان با قدرت و محکم در میدان ایستاده است و نمی گذارد عده ای تازه به دوران رسیده، چوب حراج بر سرمایه نظام و امام و
کشوری بزنند که حاصل یک انقلاب مردمی و خون شهیدان بسیار است.

با آرزوی توفیق شما در امر قضا

درخواست برای بازداشت موسوی و مجازات کروبی

امام جمعه اصفهان خواهان بازداشت میرحسین موسوی شده و امام جمعه شیراز گفته است که مهدی کروبی در صورت عدم اثبات وقوع تجاوز در بازداشتگاه ها، باید مجازات شود.

یوسف طباطبایی در نماز جمعه روز ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر) اصفهان گفت: "چرا دستگاه قضایی با عده ای جوان که در محاکمات اعتراف می کنند که فریب خورده اند برخورد می کند اما با مسببان اصلی وقایع کاری ندارد"؟

او از میرحسین موسوی به عنوان "مایه فساد" و کسی که "نقش اول" را در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران داشته نام برد و به صراحت خواهان دستگیری او شد.

آقای طباطبایی همچنین از تصمیم مخالفان دولت برای شرکت در مراسم روز قدس که جمعه هفته بعد برگزار می شود انتقاد کرد.

گفته می شود نمازجمعه هفته آینده تهران را که "روز قدس" است، اکبر هاشمی رفسنجانی امامت خواهد کرد و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران گفته اند برای ادامه اعتراضات خود در مراسم این روز شرکت خواهند کرد.

مهدی کروبی از جمله کسانی بود که با دعوت تلویحی از مخالفان برای شرکت در این مراسم، گفت که "در روز قدس قدرت مردم را خواهید دید".

اکنون امام جمعه اصفهان می گوید: "آنها که پخته سیاست بودند و می گویند روز قدس باید با نشان های سبز بیائید، اینها باید صدایشان خفه شود".

همزمان اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز از اظهارات آقای کروبی در مورد لزوم پیگیری موضوع تجاوز جنسی به بازداشت شدگان حوادث اخیر در بازداشتگاه ها انتقاد کرده و گفته است: "فردی که سال ها در کسوت روحانیت بوده اعلام می کند که تجاوز صورت گرفته، این نیاز به اثبات دارد و اگر اثبات نشود تعزیر برای آن است".

او گفته است: "اگر این موضوع حقیقت داشته، چرا به مسئولان نگفتید و در عرصه افکار جهانی مطرح کردید؟ اگر حقیقت داشته چرا اثبات نمی کنید"؟

آقای کروبی چندی پیش در نامه ای به آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهان رسیدگی به موضوع تجاوز در بازداشتگاه ها شد و از او خواست موضوع را به اطلاع آیت الله خامنه ای برساند.

او ده روز بعد نامه خود به آقای هاشمی را منتشر کرد و گفت از آنجا که با گذشت ده روز پاسخی به او داده نشده، موضوع را علنی کرده است.

با آغاز به کار صادق لاریجانی به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه ایران، هیأتی سه نفره از سوی او به دیدار آقای کروبی رفت و از او خواست شواهد و مستندات خود را ارائه دهد.

آقای کروبی گفته است که در دیدار با این هیأت بخشی از مستندات را ارائه کرده، اما روز پس از دومین دیدار با اعضای هیأت، مأموران دادستانی دفتر او و دفتر حزب اعتماد ملی که آقای کروبی دبیرکل آن است را مهر و موم و اسناد و مدارک آن را توقیف کردند.

مأموران دادستانی همچنین دفتر کمیته پیگیری آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات را مهر و موم و مدارک آن را توقیف و علیرضا بهشتی و مرتضی الویری (نمایندگان آقای موسوی و آقای کروبی در کمیته مذکور) را بازداشت کردند.

عفو بین الملل: قربانیان تجاوز و شکنجه در معرض خطری جدید قرار دارند

عفو بین الملل در مورد خطر جدیدی که قربانیان تجاوز و شکنجه در ایران را تهدید می کند ابراز نگرانی شدید کرده است.

عفو بین الملل، از سازمان های مدافع حقوق بشر، با صدور بیانیه ای هشدار داده است که در پی ضبط اسناد و مدارک مربوط به آزار تعدادی از بازداشتیان پس از انتخابات اخیر ایران، کسانی که توسط ماموران امنیتی مورد شکنجه و تجاوز جنسی قرار گرفته اند اینک با خطر جدیدی مواجه هستند.

آیرین خان، دبیرکل عفو بین الملل، از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است تا امنیت قربانیان تجاوز و شکنجه را تضمین و کسانی را که مرتکب این اعمال شده اند مورد بازخواست قانونی قرار دهد.

خانم خان گفته است که ظاهرا مقامات ایران بیش از آنکه به بررسی بی طرفانه موارد شکنجه و تجاوز در بازداشتگاه ها علاقه داشته باشند، تلاش خود را بر کشف هویت کسانی متمرکز کرده اند که مدعی شکنجه و تجاوز ماموران امنیتی بوده اند.

بیانیه عفو بین الملل یادآور می شود که اخیرا ماموران قوه قضائیه با حمله به دفتر کمیته پیگیری بازداشت شدگان و آسیب دیدگان حوادث بعد از انتخابات، که به ابتکار مهدی کروبی و حمایت میر حسین موسوی برای گردآوری و تنظیم شواهد شکنجه و آزار در زندان ها تشکیل یافته بود، مدارک موجود در این دفتر را برده اند و دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان را نیز تعطیل کرده اند.

عفو بین الملل هشدار می دهد که این اقدامات به دستور دادستان کل جمهوری اسلامی صورت گرفته و به این نگرانی دامن زده است که ماموران قضایی ممکن است از اطلاعات مندرج در مدارک ضبط شده، برای شناسایی قربانیان تجاوز و شکنجه که آماده ادای شهادت علیه عاملان این اقدامات هستند استفاده کنند.

خانم خان گفته است "رهبر جمهوری اسلامی باید با دخالت در این ماجرا، اطمینان دهد که اقدامی برای پرده پوشی موارد آزار معترضان به نتیجه انتخابات صورت نخواهد گرفت و به ویژه باید تضمین کندکه از قربانیان تجاوز جنسی، شکنجه و سایر موارد بدرفتاری در برابر اقدامات تلافی جویانه شکنجه گران حفاظت به عمل خواهد آمد."

عفو بین الملل در بیانیه خود می نویسد که این سازمان همچنان از رهبر جمهوری اسلامی می خواهد تا از کارشناسان بین المللی شکنجه و اعدام های غیرقانونی برای سفر به ایران و انجام تحقیقات مستقل دعوت به عمل آورد.

هشدار پوتین نسبت به حمله به ایران

ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه نسبت به هر گونه حمله به ایران و یا اعمال تحریم های جدید علیه برنامه های اتمی این کشور هشدار داده است.

آخرین پیشنهاد اتمی ایران واکنش های مختلفی را در واشنگتن و مسکو به همراه داشته است.

مقام های آمریکایی به بی بی سی گفته اند از طرح ایران که روز چهارشنبه ارائه شد ناخشنود هستند.

به گفته خبرنگارانT کشورهای طرف مذاکره با ایران در حال تعیین مواضع خود تا پیش از نشست ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد هستند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تا پایان ماه سپتامبر به ایران فرصت داده به گام های پیشنهادی او پاسخ مثبت دهد، در غیراینصورت با تحریم های شدیدتری مواجه خواهد شد.

اما آمریکا و اسرائیل همواره گفته اند گزینه نظامی برای مقابله با فعالیت های هسته ای ایران نیز منتفی نیست.

با وجود واکنش منفی آمریکا، روسیه از طرح پیشنهادی اخیر ایران استقبال کرده و آن را گامی مثبت خوانده است.

وزیر خارجه روسیه تحریم علیه صنایع نفتی ایران را رد کرده است.

"انفجار تروریسم"

پوتین که در مسکو صحبت می کرد هشدار داد هر گونه حمله علیه ایران "بسیار خطرناک و غیرقابل پذیرش" خواهد بود و به "انفجار تروریسم" منجر می شود.

او افزود: "من تردید دارم که چنین حملاتی به اهداف اعلام شده منجر شود."

اما آقای پوتین از ایران نیز خواست در برنامه های اتمی خود "خویشتندار" باشد.

وی گفت: "این منطقه بسیار خطرناکی است و ایران باید از خود مسئولیت نشان دهد و بخصوص نگرانی های اسرائیل را مورد توجه قرار دهد."

طرح پنج صفحه ای ایران به پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان ارائه شده است.

در این طرح ایران پیشنهاد مذاکرات "همه جانبه و سازنده ای" درباره مسائل امنیتی از جمله خلع سلاح اتمی در جهان داده است.

اما در این طرح هیچ نشانه ای از پذیرش خواسته های شورای امنیت مبنی بر تعلیق غنی سازی اتمی توسط ایران نیست.

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از گفتگو با گروه 1+5 روز جمعه با صدور بیانیه ای خواستار مذاکره با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران "در اسرع وقت" شده است.

وزارت خارجه فرانسه نیز ابراز امیدواری کرده است این ملاقات تا پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 23 سپتامبر انجام شود.

آیت الله خامنه ای: حمایت مردم از نظام کم نشده است

برای دومین بار از زمان اعلام نتایج بحث برانگیز ریاست جمهوری ایران، نماز جمعه تهران به امامت رهبر جمهوری اسلامی برگزار شد.

آیت الله علی خامنه ای در سخنان خود در نماز روز جمعه، 11 سپتامبر (20 شهریور)، که در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تاکید بر ادامه حمایت مردم از حکومت و برخورد با مخالفان نظام، از ایرانیان خواست تا به نشانه حمایت از فلسطین به شکلی گسترده و به طور یکپارچه در راهپیمایی روز قدس، در آخرین جمعه ماه رمضان در هفته آینده، شرکت کنند و از شعارهای تفرقه برانگیز بپرهیزند.

در مراسم نماز جمعه این هفته که همزمان با ایام شهادت حضرت علی برگزار شد روسای سه قوه، شماری از مقامات ارشد دولتی و همچنین محسن رضایی، یکی از نامزدهای انتخابات اخیر، شرکت داشتند و به گزارش خبرگزاری ها، از ساعاتی قبل از حضور آیت الله خامنه ای، گروه های نماز گزار از نقاط مختلف در محل برگزاری نماز حاضر شده بودند.

رهبر جمهوری اسلامی نخستین خطبه نماز جمعه را به شرح خصوصیات حضرت علی اختصاص داد و با تاکید بر اخلاقی بودن حکومت امام اول شیعیان، گفت که جدایی دین از سیاست باعث "غیراخلاقی شدن" سیاست می شود و افزود که این خصوصیت را در نظام های سکولار می توان مشاهده کرد.

وی در پایان این خطبه، به ذکر مصیبت ایام شهادت حضرت علی پرداخت و برای رفع مشکلات کشورهای اسلامی و ملت های مسلمان، از جمله فلسطین، افغانستان، پاکستان و ایران، و "قطع دست های تفرقه افکن" در جمهوری اسلامی دعا کرد.

آیت الله خامنه ای در خطبه دوم، پس از یادآوری سالگرد درگذشت آیت الله محمود طالقانی و آیت الله مدنی، گفت که مخاطب اصلی این خطبه جریان ها، شخصیت ها و مسئولان سیاسی سابق و فعلی هستند و آنان را کسانی توصیف کرد که تا کنون در درون نظام اسلامی مورد تایید بوده و شخصیت های درون و جزء نظام محسوب می شده اند.

اختلاف در جمهوری اسلامی

رهبر جمهوری اسلامی گفت که مفاهیم درون و برون نظام، شعارهای تبلیغاتی نیست بلکه بر اساس "شاخص های عقیدتی و علمی" مشخص شده و در مورد تفاوت نظرات در دوران پس از انقلاب، گفت که در خلال سی سال گذشته، گاه در داخل نظام انشعاب ها و تعارض هایی بروز کرده که برخی زیانبار بوده و برخی دیگر حل و فصل شده و "برای انقلاب و کشور باری درست نکرده است."

آیت الله خامنه ای بعضی از این اختلافات را به تفاوت عقاید، برخی را به دنبال کردن منافع و برخی دیگر را به تفاوت سلایق و روش ها نسبت داد و اختلاف نظر آیت الله خمینی با نخست وزیر دولت موقت، اولین رئیس جمهوری و بعدا افرادی در "رده های بالاتر" را یادآور شد و گفت که آیت الله خمینی، به روش های گوناگون با این اختلافات برخورد می کرد.

وی گفت آیت الله خمینی با این افراد نخست با مدارا رفتار می کرد اما در مواردی که این اختلاف نظرها، به درگیری با نظام و انقلاب و پشت کردن به مبانی انقلاب منجر می شد، شدت عمل به خرج می داد.

رهبر جمهوری اسلامی این نظر را رد کرد که حکومت ایران تاب تحمل دگراندیشی را ندارد و به عنوان نمونه گفت که اقلیت های دینی به رسمیت شناخته شده، که اندیشه ای متفاوت دارند، در حفظ اندیشه خود آزاد هستند و حتی در مجلس نماینده دارند.

آیت الله خامنه ای انتقاد از مسئولین دولتی "در چارچوب نظام" و با پذیرش اصول انقلاب، مانند قانون اساسی، رهنمودهای آیت الله خمینی و سیاست های کلی نظام را که، براساس قانون اساسی توسط رهبر تعیین می شود، قابل قبول دانست و گفت که نظام با چنین اختلافات نظری برخورد نمی کند اما آنچه را که اخلال در امنیت مردم و ایجاد اختلاف و تبلیغات منفی خواند مردود دانست و گفت نظام در برابر چنین اقداماتی می ایستد.

وی گفت که نظام جمهوری اسلامی هم مانند افراد، در برابر تهمت و مرزشکنی حق دفاع از خود رادارد و افزود که حتی در کشورهای دارای نظام های دموکراتیک هم، احزاب مختلف علیه مبانی نظام مبارزه نمی کنند و تاکید کرد که "برخورد با نظام جواب تند دارد."

اعتماد مردم به نظام و راهپیمایی روز قدس

رهبر جمهوری اسلامی گفت که مسئولان نظام و صاحبان نفوذ و قدرت باید متوجه انحراف و فسادپذیری باشند زیرا فساد به مرور زمان، به انحراف در عمل و حتی عقیده منجر می شود و گفت که گاه در برخی رفتارها و گفتارها این نوع لغزش ها دیده می شود و اظهار داشت که حتی نظام حکومتی هم ممکن است گرفتار انحراف و فساد شود.

آیت الله خامنه ای در مورد ناآرامی های اخیر در ایران گفت که تمام بلواهایی که در دوره بعد از انتخابات پیش آمد برای این بود که پشتوانه مردمی را از انقلاب بگیرند و با اظهار اینکه شرکت گسترده مردم در انتخابات اخیر نشانه حمایت آنان از نظام است، رسانه ها و دشمنان خارجی را متهم کرد که این واقعیت را نادیده می گیرند و می گویند که حمایت مردمی از نظام سلب شده است.

رهبر جمهوری اسلامی با رد این نظر که اعتماد مردم نسبت به نظام کم شده، پیش بینی کرد که برخلاف تبلیغات دشمنان و "بیخبران داخلی" در انتخابات آینده هم مردم به طور گسترده شرکت خواهند کرد.

آیت الله خامنه ای گفت که نباید از تبلیغات خارجی و مخالفت های داخلی متوحش شد زیرا تمامی حکومت های جهان و از جمله جمهوری اسلامی، موافقان و مخالفانی دارند اما نکته مهم این است که مخالفان جمهوری اسلامی را سرمایه داران و مستبدان، آمریکا و بریتانیا تشکیل می دهند و اظهار داشت که مردم مسلمان و غیر مسلمان جهان، فلسطینیان و ملت های عرب دوستدار این نظام هستند.

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از سخنان خود، نظام جمهوری اسلامی را دارای اقتدار بین المللی و تامین کننده رفاه دنیوی و رستگاری اخروی خواند و از جوانان خواست که برای حفظ این نظام تلاش کنند و افزود که در خلال ده سال اخیر، تلاش هایی صورت گرفت تا شعارهای انقلاب را نادیده بگیرند اما مقاومت و اقدام مردم مانع از به ثمر رسیدن این تلاش ها شد.

رهبر جمهوری اسلامی گفت که جمعه آینده روز قدس و میراث آیت الله خمینی و نشانه دلبستگی ملت ایران به مساله فلسطین و مانع از فراموش شدن آن است و پیش بینی کرد که در روز قدس سال جاری هم ملت ایران در تهران و شهرستان ها راهپیمایی خواهند کرد و تاکید کرد که روز قدس، خاص مساله فلسطین است و گفت که باید مراقبت کرد که کسانی از راهپیمایی روز قدس برای اهداف دیگر و ایجاد تفرقه استفاده نکنند.

معترضان به آنچه که تقلب در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری می خوانند گفته اند که به دلیل جلوگیری از تظاهرات اعتراضی و برخورد خشونت آمیز با تظاهرات مخالفان دولت، از فرصت شرکت در راهپیمایی روز قدس برای اعتراض نسبت به نتیجه انتخابات و نحوه رفتار با معترضان استفاده خواهند کرد.

در هفته های اخیر، دولت بسیاری از مراسم مذهبی را ظاهرا به دلیل نگرانی از تجمع معترضان لغو کرده است.

کروبی: نمی گذارم چوب حراج به کشور بزنند

مهدی کروبی در نامه ای سرگشاده به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه گفته است "همچنان با قدرت و محکم در میدان ایستاده و نمی گذارد عده ای تازه بدوران رسیده چوب حراج" به کشور بزنند. آقای کروبی در این نامه که در سایت سحام نیوز پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی منتشر شده افزود نظامیان به هیات منتخب صادق لاریجانی اجازه رسیدگی به وقایع پس از انتخابات را نمی دهند.

مامورین وزارت اطلاعات یکی از بازاریان شناخته شده بازار تهران را دستگیر کردند

روز دوشنبه با یورش مامورین وزارت اطلاعات آقای محسن دکمه چی از بازاریان شناخته شده بازار تهران را دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل کردند. به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، آقای محسن دکمه چی حدودا 50 ساله و از بازاریان شناخته شده بازار تهران روز دوشنبه 16 شهریورماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات به محل کسب ایشان در بازار تهران دستگیر شد ، مامورین وزارت اطلاعات پس از دستگیری وی را ابتدا به منزل شخصی اش منتقل کردند وپس از بازرسی مقداری از وسائل شخصی او را از جمله آلبوم های عکس،کامپیوتر،تلفن و مدارک شناسائی را با خود بردند. آقای دکمه چی به خانواده هایی زندانی سیاسی که سرپرست آنها دستگیر شده اند برای امرار معاش آنها کمک مالی می نمود. او بارها بخاطر کمک مالی به خانواده های زندانیان سیاسی توسط بازجویان وزارت اطلاعات تهدید به بازداشت شده بود.

فیروزآبادی می گوید یکی از اهداف حمایت از فلسطینی ها کسب امتیاز است

سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، گفته است که حمایت جمهوری اسلامی از گروه های فلسطینی و سایر "نهضت‌های آزادی بخش" علاوه بر داشتن جنبه ای "انسانی"، "عنصری در تامین امنیت ملی و اقتدار منطقه‌ای" ایران نیز به شمار می آید.

به گزارش منابع خبری ایران آقای فیروزآبادی روز چهارشنبه در مراسم تودیع مصطفی محمد نجار و معارفه احمد وحیدی، وزرای سابق و جدید دفاع، اظهار نظر می کرد.

او گفت: "نگاه ایران در سیاست خارجی خویش در قبال مقاومت اسلامی و نهضت‌های آزادی‌بخش، نگاهی کاملا انسان دوستانه و در راستای انجام وظایف دینی و عقیدتی و به فرمایش شهید رجایی مکتبی است؛ اما این موضع بی‌ارتباط با تامین امنیت و منافع ملی کشورمان و همچنین سایر کشورهای اسلامی و منطقه در قبال این حمایت‌ها توسط مقاومت اسلامی نیست."

او جای دیگری در سخنانش افزود: "از نگاه راهبردی، حمایت از آرمان فلسطین و یا دیگر نهضت‌های بشری ضداستعماری و ضدظلم، نه تنها هزینه برای نظام نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری برای کسب امتیازات منطقه‌ای و بین‌المللی از نگاه منافع ملی است."

وی همچنین این حمایت ها را در چارچوب توسعه "اقتدار ملی" توصیف کرد.

بسیاری از ناظران حمایت ایران از گروه هایی چون حماس و حزب الله لبنان را یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی ایران در کشمکش با غرب توصیف می کنند، اما حکومت ایران اغلب مایل است این کمک ها را در چارچوب های غیرسیاسی، و در قالب پشتیبانی معنوی و انساندوستانه تعریف کند.

از این جهت سخنان روز چهارشنبه سرلشکر فیروزآبادی می تواند اذعانی نادر به استفاده ایران از این گروه ها به عنوان "اهرمی سیاسی برای کسب امتیازات منطقه‌ای و بین‌المللی" به شمار آید.

اسرائیل ایران را به ارائه کمک های مالی، تسلیحاتی و آموزشی (نظامی) به این گروه ها متهم می کند و آمریکا نیز جمهوری اسلامی را به دلیل چنین حمایت هایی "بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان"خوانده است. واشنگتن از جمله ایران را متهم کرده است که در سال 2008 سه هزار نیروی حزب الله را در داخل ایران تعلیم داده و 200 میلیون دلار هم در اختیار گروه حزب الله قرار داده است.

دولت آمریکا اردیهشت ماه گذشته (آوریل 2009) با انتشار یک گزارش سالانه، مدعی شد "مشارکت ایران در طراحی و حمایت مالی حملات تروریستی در سراسر خاور میانه، اروپا و آسیای میانه تاثیری مستقیم بر تلاش های بین المللی برای پیشبرد صلح داشته، ثبات اقتصادی در خلیج (فارس) را تهدید کرده و رشد دموکراسی را تضعیف کرده است."

اما مقام های جمهوری اسلامی با رد این اتهام ها، هرگز از کمک مالی یا نظامی به این گروه ها سخن به میان نمی آورند و آن را انکار می کنند.

با این حال آقای فیروزآبادی که یک چهره محافظه کار نزدیک به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور و آیت الله خامنه ای رهبر ایران توصیف می شود در سخنان تازه خود تلویحا به کمک مالی به این گروه ها اشاره کرده است.

او از "وجود هزینه های سیاسی، تبلیغاتی، مالی" در سیاست حمایت از فلسطینی ها سخن گفته است.

سرلشکر فیروزآبادی که برای دو دهه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران بوده است در داخل ایران چهره ای جنجال آفرین نیز به شمار می رود.

وی اواخر تیر ماه درحالی که اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری هنوز ادامه داشت اعلام کرد که حکومت همه تلاشش را برای حفظ "نظام" انجام می دهد.

آقای فیروزآبادی گفت "با تمام توان ایستاده ایم تا نظام بماند."

نشانه های بحران در اقتصاد ایران

با وجود نظریه هایی که در باره جهانی شدن اقتصاد مطرح می شد، هیچکس انتظار نداشت اقتصاد کشورها به حدی به هم پیوسته باشد که بروز بحران در یکی از آنها سبب شود موجی از رکود در سراسر جهان به راه بیافتد.

در آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول پیش بینی شده است که رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی هم تحت تاثیر بحران اقتصادی خواهد بود، هرچند طبق این پیش بینی، بعضی کشورها، تا پایان امسال از بحران نجات پیدا می کنند. اما در اقتصاد ایران چه می گذرد؟

یک سال پیش، در روزهایی که بیشتر کشورهای دنیا به دنبال جلوگیری یا دست کم کاهش آثار احتمالی بحران مالی بودند، برنامه ریزان ایران، آشکار شدن این بحران را ناشی از شیوه اداره امور اقتصادی کشورهای صنعتی خواندند. از جمله محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، در نامه ای که در آبان سال ۸۷ خطاب به صاحبنظران اقتصادی دانشگاه و حوزه های علمیه نوشت، تصریح کرد که "بحران پولی و مالی در جهان، باعث آشکار شدن و از پرده برون افتادن ضعف های بنیادین تئوری ها و نظام های اقتصادی سرمایه داری شده است."

محمود احمدی نژاد همچنین بحران جهانی اقتصاد را ناشی از شیوه مدیریت اقتصاد کشورهای صنعتی خوانده است که ربطی به ایران ندارد و ایران نباید از بروز چنین بحرانی ناراحت باشد.

بهروز هادی زنوز، استاد دانشگاه و اقتصاددان با این توضیح که بحران اقتصاد جهانی از بازارهای مالی آغاز شد، ادغام نشدن اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی را مهم ترین دلیلی می داند که سبب شده بود گروهی از کارشناسان و تصمیم گیران، انتقال بحران به اقتصاد ایران را جدی نگیرند. او می گوید: "از آنجا که بخش مالی ایران به صورت بسته فعالیت می کند و سرمایه گذاری خارجی نقش گسترده ای در اقتصاد ایران ندارد، در نتیجه تاثیر بحران جهانی اقتصاد از طریق شبکه بانکی و بازارهای مالی در اقتصاد ایران، چندان محتمل نبود."

با این حال، آقای هادی زنوز حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای دیگر را قابل توجه ارزیابی می کند و یادآور می شود: "از طریق واردات و صادرات کالاها، فروش نفت خام و موازنه بازرگانی و تجارت خارجی، اقتصاد ایران می توانست در معرض بحران جهانی اقتصاد قرار بگیرد و اینچنین هم شد."

جمشید پژویان، استاد دانشگاه هم کاهش تقاضای نفت به دلیل کاهش رشد اقتصاد جهانی را اولین مرحله انتقال بحران اقتصاد جهانی به اقتصاد ایران می خواند که با کاهش درآمدهای نفتی ایران، سبب شد بخش دولتی در تامین اعتبارات مورد نیاز بخش های اقتصادی با مشکل روبه رو شود.

بهروز هادی زنوز هم معتقد است که کاهش درآمدهای نفتی دولت در یک سال اخیر، سبب شده است دولت از برخی برنامه های توسعه بخش های اقتصادی چشم پوشی کند.

به عقیده این استاد دانشگاه، به دلیل سیاست های پیشین دولت در بخش اقتصادی، اعمال سیاست های فعال و سازنده برای جبران کندی توسعه بخش های اقتصادی ایران دشوار شده است.

محسن شمشیری، کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به سیاست های اقتصادی که در سال های اخیر در ایران اجرا شده اند، تاثیر بحران اقتصادی جهان بر وضعیت بازار پولی، بازار سرمایه و نرخ تورم در ایران را کم ارزیابی می کند، ولی یادآور می شود که بازار مسکن در ایران، تحت تاثیر بحران مالی جهان بوده است.

به گفته آقای شمشیری، سرمایه گذاران در کشورهایی مانند امارات متحده عربی، به دنبال رکود اقتصادی، بخشی از سرمایه خود را از این کشورها خارج کردند و این سرمایه را در یک مقطع زمانی، به بازار ایران وارد و در بخش مسکن سرمایه گذاری کردند، هرچند به دنبال سیاست های بانک مرکزی، بحران مالی جهان با تاخیری ۶ ماه تا یک سال، در بخش مسکن ایران اثر گذاشت و با کاهش تقاضا، از قیمت مسکن کاسته شد.

هادی زمانی، استاد دانشگاه در لندن معتقد است که بحران اقتصاد جهانی سبب می شود شرایط برای جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران سخت تر شود. او می گوید: "با توجه به مشکلات مالی در اقتصاد جهانی، ایران نمی تواند به راحتی گذشته، اعتبارات ارزی و صادراتی مورد نیاز خود را دریافت کند."

آقای زمانی معتقد است که برای کاستن آثار بحران اقتصاد جهانی بر اقتصاد ایران، هنوز راه هایی هست. او می گوید: " عقلایی کردن هزینه های دولت، از اقدام هایی است که باید هرچه سریع تر انجام شود."

هادی زمانی افزایش نرخ بهره وری در اقتصاد ایران را از دیگر اقدام هایی می داند که سبب می شود نرخ رشد اقتصادی افزایش یابد، هرچند این اقدام هم نیازمند عقلایی کردن مدیریت صنایع و تغییر ساختار اقتصادی ایران است.

با وجود تمام ایده های کارشناسان اقتصادی برای کاهش آثار بحران اقتصاد جهانی در اقتصاد ایران، به نظر می رسد تا زمانی که برنامه ریزان و مدیران دولتی اراده ای برای تغییر شرایط نداشته باشند، نمی توان قضاوت روشنی در باره زمان عبور بحران جهانی اقتصاد از اقتصاد ایران داشت

باهنر: ادامه محاکمات سیاسی در ایران غیرعلنی خواهد بود

ایب رئیس مجلس ایران گفته است که ادامه محاکمه بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات این کشور علنی نخواهد بود.

محمدرضا باهنر روز پنجشنبه ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر) در یک کنفرانس خبری گفت که هیأت سه نفره قوه قضائیه، مرکب از دادستان کل کشور، معاون اول قوه قضائیه و مدیرکل حوزه ریاست این قوه محاکمه ها را پیگیری می کنند و "تا اینجای قضیه قرار شده است که این دادگاه ها از حالت علنی بودن خارج شود تا جلوی استفاده تبلیغاتی از آنها گرفته شود".

او با انتقاد تلویحی از "استفاده تبلیغاتی از روند دادگاه" گفت: "برخی اقرارها و اعترافات ممکن است اعتراف به تحلیل اشتباه باشد که متفاوت از اعتراف به عمل مجرمانه است".

تا کنون چند چهره سرشناس جناح اصلاح طلب ایران که پس از انتخابات بازداشت شده و هنوز در بازداشت به سر می برند، در دادگاه علیه اعتقادات پیشین خود "اعتراف" کرده اند.

از جمله سعید حجاریان، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی گفت که در جریان انتخابات "با ارائه تحلیل های ناصواب مرتکب خطاهای سهمگین" شده است.

نایب رئیس مجلس ایران در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود همچنین در مورد مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی گفته است: "نمی توانم باور کنم کروبی با آن سابقه اش اتهامات بی پایه علیه نظام وارد کند و پس از دو ماه نتواند مستندی را برای حرف های خود پیدا کند و فکر می کنم اگر کروبی نتواند ادعای خود را اثبات کند، جرم بسیار بزرگی را مرتکب شده که باید پاسخگو باشد".

آقای کروبی چندی پیش در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، خواستار رسیدگی به موضوع تجاوز به بازداشت شدگان حوادث اخیر در بازداشتگاه ها شده بود که انتشار این نامه جنجالی بزرگ در ایران به پا کرد.

آقای کروبی می گوید بخشی از شواهد و مستندات خود را در اختیار نمایندگان قوه قضائیه قرار داده است.

با این حال مأموران دادستانی تهران روز سه شنبه به دفتر آقای کروبی و دفتر حزب اعتماد ملی رفتند و با توقیف همه اسناد و مدارک موجود، این دفاتر را مهر و موم کردند.

مأموران دادستانی همچنین ضمن بازداشت مرتضی الویری و علیرضا بهشتی، نمایندگان مهدی کروبی و میرحسین موسوی در کمیته رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان و آسیب دیدگان حوادث اخیر، اسناد و مدارک موجود در خانه های آنها را با خود برده اند

آمریکا: پیشنهادهای ایران پاسخگوی نگرانی ها نیست

یالات متحده می گوید بسته پیشنهادی ایران به نگرانی های موجود درباره برنامه هسته ای این کشور پاسخ نداده است.

آمریکا همچنین به ایران هشدار داد در معرض انزوای جهانی قرار دارد.

از سوی دیگر روسیه می گوید بسته پیشنهادی ایران در برگیرنده نکات قابل بررسی است و آمادگی این کشور را برای برگزاری گفتگوهای جامع مهم دانسته است.

پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا پنجشنبه در واشنگتن گفت بسته پیشنهادی ایران که به وسیله منوچهر متکی تحویل سفرای پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان (گروه ۱+۵) شده بود، به نگرانی ها درباره ماهیت برنامه اتمی این کشور پاسخ نداده است.

نمایندگان سیاسی اعضای گروه ۱+۵ در تهران چهارشنبه به وزارت امورخارجه ایران دعوت شدند تا بسته پیشنهادی این کشور را دریافت. سفیر سوئیس در تهران به نمایندگی از آمریکا این بسته را تحویل
گرفت.

آقای کراولی که به سوال های خبرنگاران پاسخ می داد، درباره بسته پیشنهادی ایران گفت: "این بسته حاوی هیچ مطلب جدیدی نبود."

همزمان رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به بسته پیشنهادی ایران گفت پیشنهادهای ایران هیچ گاه پاسخگوی تعهدات بین المللی این کشور نبوده است.

آقای گیبز گفت: "ایران به طور مشخص دو مسیر را در پیش رو دارد: در صورتی که این کشور برای پایان دادن به بن بست کنونی قدم های موثری را برندارد آن گاه مسیر آن به افزایش انزوای بین المللی ختم خواهد شد."

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز گفته است کشورش پیشنهادهای ایران را با دیدگاه از سرگیری گفتگوهای هسته ای در نظر خواهد گرفت.

کریستین فاژ گفت پاریس در حال رایرنی با سایر اعضای گروه ۱+۵ درباره بسته پیشنهادی ایران است.

در این حال سرگئی لاورف، وزیر امورخارجه روسیه می گوید بسته پیشنهادی ایران شامل موضوع هایی قابل بررسی است.

آقای لاروف همچنین اعمال تحریم بر بخش انرژی ایران را رد کرد.

آقای لاورف گفت: "بر اساس مرور مختصر پیشنهادی ایران برداشت من این است که این بسته شامل موارد قابل استفاده است."

او ادامه داد: "مهم ترین موضوع این است که ایران آماده شرکت در گفتگوهای جامع درباره وضع کنونی، ایفای نقش مثبت در عراق، افغانستان و منطقه است."

آقای لاروف همچنین گفت شورای امنیت از اعمال تحریم های نفتی علیه ایران حمایت نمی کند.

آلمان و فرانسه از اعضای دائمی شورای امنیت و گروه ۱+۵ خواستار تشدید تحریم های ایران در صورت عدم پیشرفت در گفتگوهای اتمی هستند.

پی جی کراولی در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر آمریکا و روسیه بر سر بسته پیشنهادی ایران از رایزنی مدیران سیاسی وزارتخانه های امورخارجه گروه ۱+۵ درباره محتوای پیشنهادهای این کشور در روز جمعه خبر داد.

پیشبینی می شود برنامه اتمی ایران یکی موضوع های عمده گفتگوهای پیش روی قدرت های جهانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و گروه ۲۰ در اواخر سپتامبر باشد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در ماه ژوئن از ایران خواسته بود تا زمان برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در ماه سپتامبر به پیشنهاد گروه ۱+۵ برای از سرگیری گفتگوهای هسته ای پاسخ دهد.

آخرين آخبار