آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۶, یکشنبه

گروه ريگی مسووليت انفجار را پذيرفت


ایسنا نوشت : محمد مرزيه درباره آخرين وضعيت حادثه صبح امروز در سيستان و بلوچستان اظهار كرد: طبق آخرين اخبار بين 30 تا 35 نفر از سران طوايف و عشاير و فرماندهان سپاه کشته شده اند.
وي در تشريح چگونگي حادثه گفت: نمايشگاهي از دستاوردهاي محلي براي بازديد عموم برپا شده بود كه قرار بود قبل از تشكيل جلسه از اين نمايشگاه بازديد كنند كه يك نفر كه از قبل به خود بمب وصل كرده بود وارد نمايشگاه شده و عمليات انتحاری را انجام داده است.
دادستان زاهدان با تاكيد بر اين‌كه تاكنون فردي به عنوان مظنون بازداشت نشده است، افزود: گروه مالك ريگي مسووليت انجام اين اقدام را قبول كرده است.
گروه ریگی هنوز این خبر را تائید نکرده است.

بمبگذاری بلوچستان؛ 29 کشته/تهران آمریکا را متهم کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، وزارت کشور جمهوری اسلامی در خبری در پایگاه اینترنتی خود، شمار کشته شدگان حادثه بمبگذاری امروز در استان سیستان و بلوچستان را 29 نفر اعلام کرد. به گفته این منبع، 28 تن دیگر نیز در اثر این بمبگذاری مجروح شدند.
خبرگزاری فرانسه در گزارش خود همچنین نوشت، تهران، ایالات متحده را به دست داشتن در بمبگذاری امروز استان سیستان و بلوچستان متهم کرده است.
بنابراین گزارش، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با متهم کردن آمریکا به دشت داشتن در بمبگذاری روز یکشنبه گفته است، این واقعه نشان دهنده دشمنی آمریکا با ملت ایران است.
لاریجانی گفته است، باراک اوباما گفته بود که دستش را بسوی ما دراز کرده است، اما با این اقدام، دست خود را سوزاند. پس ملت ایران حق دارد که وعده های دولت آمریکا را در مورد تغییر نپذیرد.
حسينعلي شهرياري نماينده زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز با متهم کردن آمریکا به دست داشتن در بمبگذاری امروز گفته است، بار ديگر دست جنايتكار آمريكا از آستين مزدوران از خدا بي‌ خبر و وهابي افراطي به درآمد و تعداد زيادي از عزيزان ما را در استان سيستان و بلوچستان به خاك و خون كشيد.

اختلاف 17 میلیون تومانی بهای قبر در بهشت زهرا/ پول نداری نمیر!

خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی: تورم و گرانی که این روزها صدای خیلی ها را به فریاد تبدیل کرده حالا به یک وجب خاک در بهشت زهرا (س) هم رسیده و بزرگترین قبرستان ایران دچار پدیده بالا نشینی و پایین نشینی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها قبرها هم دچار اختلاف طبقاتی شده اند و درجه بندی شان بر اساس دارایی و نداری آدمها تغییر می کند و اینجا هم اسکناسهای سبز و تراولهای رنگی حرف اول و آخر را می زند.

براساس اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار مهر هم اکنون در نقاط معروف و مرغوب و قطعات قدیمی بهشت زهرا (س)، قبرهای متعلق به 30 تا 35 سال پیش با قیمت‌هایی افزون بر 15 تا 20 میلیون تومان خریداری می‌شود. این در حالی است که در قطعات تازه ساخته شده قیمت یک قبر دو متری یک طبقه حدود 70 هزار تومان تنها برای خدمات آن است و خود قبر مجانی است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تهران در این باره به خبرنگار مهر گفت: قیمت قبر در بهشت زهرا (س) بسته به نوع قبر و قطعه آن متفاوت است به طوری که بهشت زهرا هم درست مثل خود تهران، خانه ها و محله های شمال شهری و جنوب شهری دارد.

اسد فاضل افزود: بهشت زهرا هم اکنون دو محله دارد که محله اول را قطعه های قدیم و محله دوم را قطعه های جدید تشکیل می دهند که البته قبرهای قدیمی گران ترند. چون هم دار و درخت در اطرافشان زیاد است و هم جای بهتری از نظر قطعه و دسترسی دارند.

به گفته این مقام مسئول در شهرداری تهران قیمت این قبرها هم توافقی است و گاهی تا 20 میلیون تومان هم فروخته می شوند اما در محله های جدید قطعه های دو طبقه با هزینه خدمات به 320 هزارتومان هم می رسد.

بنا به آمارهای رسمی ارائه شده از سوی مسئولان بهشت زهرا (س) 65 درصد تهرانی ها از این قطعات جدید با این هزینه ها استفاده می کنند، 20 درصد متوفیان تهرانی در شهرستانهای محل زادگاهشان دفن می شوند و تنها هزینه خدمات و جابجایی آنها از سوی خانواده هایشان پرداخت می شود و 10 درصد متوفیان تهرانی را کودکان تشکیل می دهند که هزینه قبر آنها رایگان است.

اما خانواده پنج درصد دیگر متوفیان بنا بر تاکید مسئولان این گورستان ترجیح می‌دهند، هزینه‌ای چهل برابر این مبالغ را صرف کنند تا در قطعه ای خوش و آب هوا که امکان دسترسی آسانتر به آن وجود دارد برای متوفی خود قبر بخرند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در این باره به خبرنگار مهر گفت: خریداری این قبور در حالی در میان طبقات مرفه جامعه طرفدار دارد که به گفته مسئولان سازمان بهشت‌ زهرا‌ (س) تنها با فروش این قبور است که شهرداری می‌تواند به جبران هزینه‌های اضافی ساخت قبر بپردازد زیرا در قطعه های جدید هیچ هزینه ای به دست سازمان بهشت زهرا نمی رسد.

به گفته فاضل وقتی از مسئولان سازمان بهشت زهرا دلیل این همه تفاوت در قیمت قبور در قطعات مختلف را جویا می شویم، می گویند که بهشت زهرا هیچ ردیف بودجه ای ندارد بنابراین چاره ای هم ندارد جز این که بخشی از هزینه های موجود را از این راه تامین کند.

مسئولان سازمان بهشت زهرا در خصوص تملک قبرهای قدیمی به خانواده های آنان نیز این توضیح را می دهند که قبرهای یک طبقه با گذشت 30 سال باز هم به خانواده های آنان تعلق می گیرد و آنها در صورت درخواست برای استفاده مجدد باید 5/1 میلیون تومان پرداخت کنند و این مسئله در قبرهای دو طبقه به حدود چهار میلیون تومان می رسد.

حال تصمیم گیری با شماست که بخواهید در کدام قطعه از بهشت زهرا آرام بگیرید؟ محله های بالای شهر یا پایین شهر!

-------------------------------------
گزارش: زینب کریمیان

كارخانه چای سازی گلستان در لاهیجان در آتش سوخت


شبكه خبر: كارخانه چای سازی گلستان كه در ورودی شهر لاهیجان قرار دارد ساعت 45 / 18 دقیقه دیروز آتش گرفت .
شدت و سرعت آتش به حدی بود كه چای خشك موجود در كارخانه و تجهیزات آن درآتش سوخت .
این آتش سوزی پس از 5 ساعت تلاش ماموران آتش نشانی شهرستان لاهیجان، سیاهكل، آستانه اشرفیه،لنگرود، املش، لشت نشات، رودبنه، رودسر و كیاشهر مهار شد.
نبی زاده جانشین آتش نشانی لاهیجان گفت : علت آتش سوزی و میزان خسارتهای وارد شده در دست بررسی است .

کمیسیون امنیت مجلس خواستار محاکمه کروبی و موسوی

سایت عصرایران: کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای اولین بار وارد موضوع محاکمه احتمالی دو نامزد ریاست جمهوری شد و محاکمه و مجازات میرحسین موسوی و مهدی کروبی را مورد بررسی قرار داد.
در این جلسه اعضای هیات رییسه کمیسیون امنیت و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه هم اکنون کلیه عوامل رده پایین اغتشاشات بعد از انتخابات محاکمه شده اند، خواستار محاکمه و مجازات کسانی که "سران اغتشاش" نامیدند، شده اند.
یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت در این باره گفت: این جلسه بعد از "درخواست گسترده مردم از کمیسیون امنیت ملی برای مجازات عوامل اغتشاش" برگزار شد و ما به دنبال این هستیم که سران اغتشاشات از جمله خاتمی، موسوی و کروبی را نسبت به اغتشاشات پاسخگو کنیم.

پاسخ آيت الله العظمي منتظري به پرسش هاي حجةالاسلام والمسلمين دکتر محسن کديور پيرامون سلاح هاي هسته اي


متن نامه حجةالاسلام والمسلمين دکتر کديور :

‏باسمه تعالى

‏ ‏محضر مبارك فقيه متأله ، شيخنا الاستاد آيت الله العظمى منتظرى دام ظله
‏ ‏سلام عليكم
‏ ‏سلامتى و توفيق روزافزون شما را از درگاه خداى بزرگ مسئلت دارم .‏ ‏مجاهدت هاى دلسوزانه شما در يافتن راه حلى خردمندانه براى برون رفت‏ ‏از تنگناهاى موجود كشور بارقه اميدى در اين ظلمتكده است .
‏ ‏بحرانى كه با سوء تدبير، ندانم كارى ، جهل مركب ، استبداد براى زير پا‏ ‏گذاشتن بسيارى از موازين دينى و اخلاقى و تجاوز به حقوق قانونى‏ ‏شهروندان آغاز شده است ، آتشى است كه به خرمن مصالح ملى ايران افتاده‏ ‏و دم به دم بر ابعاد و عمق آن افزوده مى‎شود و حل آن را دشوارتر مى‎سازد.‏ ‏بيم آن مى‎رود كه تن ندادن به مطالبات برحق اكثريت شهروندان و لجاجت بر‏ ‏سركوب صداى اعتراض ملى ، پس از تاراج آزادى و حراج اسلاميت ، به بر‏ ‏باد دادن استقلال ايران منجر شود.
‏ ‏غرض از تصديع ، همانگونه كه مستحضريد يكى از موارد چالش برانگيز‏ ‏سياست خارجى جمهورى اسلامى با غرب مسئله "انرژى هسته اى " بوده‏ ‏است . محل نزاع ، استفاده نظامى و تسليحاتى از اين انرژى است . نگفته‏ ‏پيداست كه دغدغه اروپا و آمريكا بيش از آن كه رعايت دموكراسى و حقوق‏ ‏بشر در ايران يا خاورميانه ، حفظ امنيت اسرائيل در منطقه و منافع مادى‏ ‏خودشان است . حاكمان ايران هم دفاع از حقوق مردم فلسطين را ابزارى‏ ‏براى سرپوش گذاشتن بر ظلم و استبداد داخلى كرده اند.
‏ ‏راه جنبش اعتراضى سبز مردم ايران در اين ميانه بسيار ظريف ، دشوار و‏ ‏حساس است . از يك سو به دولت مردان و حاكمان جمهورى اسلامى به‏ ‏دليل تجاوز نهادينه به حقوق شهروندان ايرانى معترض است ، از سوى ديگر‏ ‏سياست خارجى در پيش گرفته شده را در راستاى منافع ملى ايران ارزيابى‏ ‏نمى كند. اگر چه جنبش سبز همدرد با آرمان رهايى بخش مردم مظلوم‏ ‏فلسطين است و استقلال ، اعتلاى علمى و ارتقاى فن آورى ايران را آرزوى‏ ‏برحق هر ايرانى مى‎داند.
‏ ‏برخورد مزورانه و به دور از صداقت تصميم سازان و تصميم گيران نظام‏ ‏جمهورى اسلامى با شهروندان ايرانى و تبديل شدن شعار "دروغ ممنوع " به‏ ‏شعار ملى معترضان در وقايع پس از انتخابات باعث شده است كه‏ ‏بى اعتمادى به گفته هاى رهبران ايران به بى سابقه ترين سطح بى اعتمادى‏ ‏بين المللى افزايش يابد. نظامى كه به اين راحتى به شهروندان خود دروغ‏ ‏مى‎گويد به چه دليل در مناسبات بين المللى قابل اعتماد است ؟اگر رژيمى به‏ ‏سادگى همه ميثاق هاى ملى خود در رعايت حقوق پايه شهروندانش را زير پا‏ ‏گذاشته است ، چگونه مى‎توان باور كرد تعهدات و ميثاق هاى بين المللى را‏ ‏رعايت مى‎كند؟
‏ ‏اين بى اعتمادى فزاينده وقتى با ماجراجويى هاى فرماندهان نظامى ايران در‏ ‏كشورهاى همسايه و سخنان نسنجيده رئيس جمهور انتصابى در مجامع‏ ‏بين المللى ضميمه مى‎شود، مخاطراتى جدى را براى مردم ايران رقم‏ ‏مى‎زند. حضرتعالى براى نخستين بار پيام به مراجع عظام تقليد، علماء و‏ ‏حوزه هاى علميه مورخ 22 شهريور 88 خود از "ولايت نظامى " بر ايران خبر‏ ‏داديد. نظاميان هرگز سياستمداران خوبى نبوده اند و مى‎پندارند همه چيز با‏ ‏زور قابل حل شدن است . سيطره بلامنازع نظاميان پاسدار در اركان نظام‏ ‏جمهورى اسلامى غيرقابل انكار است . تا آنجا كه به وضوح مى‎توان از‏ ‏استقرار حكومت شبه نظامى از آغاز سال جديد شمسى در ايران خبر داد.
‏ ‏نهادهاى نظارتى و تصميم ساز از قبيل مجلس شوراى اسلامى و مجلس‏ ‏خبرگان رهبرى همگى به مجالسى فرمايشى و تشريفاتى و به غايت ضعيف‏ ‏و منفعل تبديل شده اند. بدنه كارشناسى قوه مجريه ضعيف ترين بدنه ‏ ‏كارشناسى در تاريخ ايران از زمان استقرار مشروطه است . رهبر جمهورى‏ ‏اسلامى با برخوردارى از اختيارات قانونى بى شمار با استبداد به رأى و سوء‏ ‏تدبير فزاينده خود به شدت از مصالح ملى ايران فاصله گرفته است و با‏ ‏ميدان دادن گسترده به نظاميان و شبه نظاميان در اركان نظام كه در آغاز براى‏ ‏برخورد با معترضان داخلى صورت گرفت اكنون مشخص نيست خود به چه‏ ‏ميزان در ناخدايى اين كشتى در بحران هاى فزاينده پيش رو واقعا نقش‏ ‏دارد.
‏ ‏اكنون افكار عمومى در جهان درباره توانايى توليد سلاحهاى كشتار جمعى‏ ‏اين "زنگى مست " پرسش جدى دارد و پاسخ هاى مقامات عالى رتبه ايرانى‏ ‏را كه حتى در كشور خودشان مشتهر به دروغ گويى اند را باور نمى كند.‏ ‏ترديدى هم نداريم كه رژيم نژادپرست اسرائيل و حاميان اروپايى و‏ ‏آمريكايى آن بالفعل از چنين اسلحه اى برخوردارند و واعظان غير متعظى در‏ ‏عرصه بين المللى بيش نيستند.
‏ ‏حضرتعالى با توجه به پشتوانه دانش ، تقوا، سابقه ، محبوبيت و انصافى كه در‏ ‏مبارزات نيم قرنه خود با استبداد قبل و بعد از انقلاب كسب كرده ايد، به‏ ‏عنوان رهبر معنوى معترضان پرشمار ايرانى در جهان شناخته شده ايد.‏ ‏نامه هاى متعدد رهبران سياسى جنبش سبز به شما و پاسخ هاى راه گشاى‏ ‏شما (از قبيل پاسخ نامه هاى 6 مرداد، 4 و 31 شهريور 88) شاهدى بر اين‏ ‏مدعاست . اجازه مى‎خواهم پرسش هاى دشوارى كه در ذهن و ضمير‏ ‏بسيارى از ايرانيان بلكه بسيارى از معاصران اعم از مسلمان و غير مسلمان‏ ‏مطرح است ، صريحا با شما در ميان بگذارم . بى شك حضرتعالى در‏ ‏مناسبت هاى گذشته جسته و گريخته به برخى از ابعاد اين مسأله اشاره‏ ‏فرموده ايد; اما اهميت وافر مسأله مرا بر آن داشت كه بار ديگر به شكل‏ ‏متمركز اين پرسشها را در شرايط خطير فعلى مطرح كنم . پاسخ هاى مستدل ،‏ ‏مشروح و در عين حال روشن و شفاف شما در معرفى چهره رحمانى و‏ ‏صلح طلب اسلام مظلوم و بالاخص مذهب اهل بيت نقش بسزايى دارد.‏ ‏هرگونه كه صلاح مى‎دانيد ارشاد فرماييد. والامر اليكم .
‏ ‏
‏ ‏سوال بين المللى به اجمال اين است : معترضان سبز ايرانى درباره استفاده ‏ ‏تسليحاتى از انرژى هسته اى چگونه مى‎انديشند؟ و چه تفاوتى با رهبران‏ ‏جنگ طلب و ماجراجوى جمهورى اسلامى دارند؟ اين پرسش كلى را‏ ‏مى‎توان به سه پرسش مشخص ذيل تجزيه كرد.

‏ ‏پرسش اول : سرمايه گذارى ، توليد، نگهدارى و به كارگيرى انرژى هسته اى در‏ ‏فناورى تسليحاتى و به شكل مشخص سلاح هاى كشتار جمعى چه حكمى‏ ‏دارد؟ با احتمال وقوعى استفاده نابجا از اين اسلحه خطرناك از سوى‏ ‏ماجراجويان بى خرد - كه شمارشان در هر سرزمينى در ميان نظاميان و‏ ‏سياستمداران كم نيست - اين پرسش جدى تر است .

‏ ‏پرسش دوم : آيا اصولا امكان استفاده عقلايى و مشروع از چنين اسلحه اى‏ ‏متصور است ؟ مثلا به عنوان اولا بازداشتن طرف مقابل ، ثانيا تهديد به‏ ‏استفاده متقابل كه البته نتيجه آن كشتار انسان هاى بى گناه فراوانى است ، ثالثا‏ ‏براى گريختن از ضرر بزرگتر در انتخاب بين دو مفسده و پذيرفتن اقل‏ ‏الضررين (به عنوان مثال آمريكايى ها در استفاده بمب اتم در هيروشيما و‏ ‏ناكازاكى ادعا مى‎كنند كه براى پيشگيرى از ضرر بزرگترى به نام گسترش و‏ ‏ادامه جنگ خانمانسوز به آن دست یازیدند.) آیا کشتن هزارها انسان بیگناه را می توان به عنوان جلوگیری از ضررهای بزرگترى توجيه كرد؟ آيا در اسلام بالاتر از حفظ جان‏ ‏هزاران انسان بى گناه چيزى متصور است ؟ آيا مى‎توان گفت اسلحه كشتار‏ ‏جمعى فى حد ذاته حرام و غير مشروعند و از طرق غيرمشروع نمى توان به‏ ‏هيچ هدف متعالى و مشروعى رسيد؟

‏ ‏پرسش سوم : آيا مى‎توان گزاره هاى زير را با قاطعيت به جهانيان اعلام كرد‏ ‏كه :
‏ ‏1 - استفاده تسليحاتى از فناورى هسته اى و سلاحهاى كشتار جمعى مطلقا‏ ‏و بدون هيچ استثنايى خلاف موازين انسانيت ، اخلاق و اسلام است .
‏ ‏2 - سرمايه گذارى ، توليد، نگهدارى و به كارگيرى تسليحات كشتار جمعى و‏ ‏فناورى هسته اى در عرصه نظامى در هيچ شرايطى پذيرفته نيست .
‏ ‏3 - دارندگان سلاح هاى خطرناك كشتار جمعى (از قبيل بمب اتم و‏ ‏موشك هاى با كلاهك هسته اى و مشابه آن ) بالاخص دولت جنگ طلب‏ ‏اسرائيل "تهديد بالفعل " براى بشريت محسوب مى‎شوند و مى‎بايد در‏ ‏نابودى اين تسليحات مرگبار پيشقدم شوند.
‏ ‏4 - ما به دنبال خاورميانه بلكه جهانى عارى از سلاح هسته اى و اسلحه كشتار‏ ‏جمعى هستيم .
‏ ‏عزت عالى مستدام باد.
‏ ‏محسن كديور
‏ ‏6 مهر 1388، 8 شوال ، 27 سپتامبر 2009
‏ ‏

‏پاسخ آيت الله العظمي منتظري :
‏باسمه تعالى ‏

‏جناب مستطاب حجة الاسلام والمسلمين آقاى دكتر محسن كديور دامت‏ ‏بركاته
‏ ‏پس از سلام و تحيت ;
‏ ‏ايميل جنابعالى در مورد سوال از حكم شرعى ساخت و نگهدارى و به‏ ‏كارگيرى سلاح هاى كشتار جمعى واصل و ملاحظه شد. لازم است‏ ‏سرمايه گذارى ، توليد، نگهدارى و به كارگيرى انرژى هسته اى در فناورى‏ ‏تسليحاتى و ساخت سلاح هاى كشتار جمعى از ناحيه همه كشورها ممنوع‏ ‏باشد و بشريت رفته رفته به اين سمت و سو رود كه نه تنها اين گونه سلاح ها،‏ ‏بلكه حتى ديگر سلاح هايى را كه براى كشتن افراد به كار مى‎رود، در همه ‏ ‏جهان ممنوع نمايد.

‏ ‏و در فرضى كه عملا هيچ كشورى از چنان سلاح هايى بهره مند نباشد، اگر‏ ‏كشورى خاص در جهت سرمايه گذارى ، توليد، نگهدارى و به كارگيرى انرژى‏ ‏هسته اى در فناورى تسليحاتى و ساخت سلاح هاى كشتار جمعى گام‏ ‏بردارد، نه تنها مرتكب اسراف در ذخائر ملى خود شده بلكه موجب تهديد‏ ‏براى كشورهاى ديگر و در نتيجه بى اعتمادى آنها گرديده و بسا موجب‏ ‏تيرگى روابط شود; و از اين جهت نيز آسيب هاى ديگرى را به كشور خود و‏ ‏نسل هاى آينده وارد نمايد. و در اين فرض عقلا و شرعا بايد خود‏ ‏سردمداران آن كشور از هرگونه اقدام در جهت آن سلاح ها پرهيز كنند; و اگر‏ ‏نكردند، مردم از حاكمان خود بخواهند كه از آن پرهيز كنند، و در صورت‏ ‏تخلف ، ديگر كشورها از آنان به هر شكل ممكن ممانعت نمايند.

‏ ‏به كارگيرى اين گونه سلاح ها اگر تنها در برابر نظاميان متجاوز نباشد و مردم‏ ‏بى گناه - هرچند از نسل هاى آتى - را قربانى نمايد، عقلا و شرعا جايز‏ ‏نيست . و با توجه به وسعت دامنه كشتار و تخريب سلاح هاى هسته اى ،‏ ‏مصداق اهم و مهم بودن در مورد سوال روشن نيست .

‏ ‏و در هر حال بايد بشريت به ويژه مسلمانان كه پيرو شريعت خاتم و پيامبر‏ ‏رحمة للعالمين هستند، در راه ممنوعيت قانونى و اجرايى چنين سلاح هايى‏ ‏براى هر كشورى با تضمين سازمانهاى معتبر و معتمد بين المللى پيشگام‏ ‏گردند.
‏ ‏ان شاء الله موفق باشيد.
‏‏1388/7/22‏‏

فرماندهان نيروی زمينی سپاه پاسداران ترور شدند

در جريان تدارك همايش وحدت شيعه و سني
جمعي از فرماندهان سپاه به مقام شهادت نائل شدند

خبرگزاري فارس: سردار شوشتري جانشين فرمانده زميني سپاه و برخي ديگر از فرماندهان سپاه در شهر سرباز استان سيستان و بلوچستان به مقام شهادت نائل شدند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس از زاهدان، فرماندهان نيروي زميني سپاه در محدوده پيشين شهرستان سرباز ترور شدند.
سردار شوشتري كه با هدف شركت در جلسه سران طوايف و ريش‌سفيدان راهي منطقه پيشين در محدوده منطقه سرباز شده بود، توسط افراد ناشناس مورد حمله قرار گرفته و ترور شد.
گزارش خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس نيز حاكي است،‌ صبح امروز در اقدامي تروريستي جمعي از فرماندهان سپاه استان سيستان و بلوچستان به فيض شهادت نائل آمدند.
در اين اقدام تروريستي سردار نورعلي شوشتري جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و فرمانده قرارگاه قدس،‌ سردار محمدزاده فرمانده سپاه استان سيستان و بلوچستان، فرمانده سپاه ايرانشهر و فرمانده سپاه سرباز و فرمانده تيپ اميرالمومنين (ع) به شهادت رسيدند.
اين اقدام تروريستي زماني به وقوع پيوست كه اين گروه از فرماندهان در تدارك برگزاري همايش وحدت ميان عشاير شيعي و سني كشور بودند.
اخبار تكميلي متعاقبا اعلام مي‌شود.

سنگاپور هم خليج‌فارس را حذف کرد !

درحالي‌ كه نام خليج فارس در نقشه‌هاي جغرافيايي قديمي توليد شده در سنگاپور وجود داشته، در نقشه‌هاي جديد اين كشور حذف شده است.

به گزارش خبرگزاري فارس، در نقشه‌ها و كرات جغرافيايي‌اي كه جديداً در كتابفروشي‌ها و فروشگاه هاي لوازم التحرير سنگاپور عرضه مي شوند، نامي از خليج فارس بر روي نقشه جهان ديده نمي‌شود.

اين در حالي است كه در نقشه‌هاي قديمي توزيع شده در سنگاپور نام خليج فارس وجود دارد.

نقشه‌ها و كرات جغرافيايي ذكر شده كه همگي در سنگاپور توليد مي شوند، شامل تمام جزئيات از بخش هاي مختلف كره زمين هستند اما تنها نقطه‌اي كه اثري از نام آن وجود ندارد، درياي خليج فارس است.
اين در حالي است كه درياي خزر با عنوان درياي كاسپين بر روي اين نقشه ها وجود دارد.

همچنين فروشندگان اين نقشه هاي جغرافيايي در سنگاپور، از وجود يا عدم وجود نام خليج فارس در نقشه‌هاي توليدي كشورشان اظهار بي اطلاعي كردند.

حذف نام خليج فارس از نقشه‌هاي تاريخي مدتي است كه با پول‌هاي گلان امارات توسط برخي موسسه‌هاي جغرافيايي غربي اعمال مي‌شود.

در دوره كنوني كه بحران مالي بر اكثر كشورهاي غربي و برخي دولت‌هاي آسيايي مانند سنگاپور سايه انداخته است، باعث شده كه براي جذب سرمايه و جبران كمبود اعتبار‌هاي خود چنين اقداماتي را انجام دهند و بدون ترديد حذف نام خليج فارس از نقشه‌هاي جغرافيايي سنگاپور نيز با دريافت پول‌هاي كلان از امارات متحده عربي و در راستاي خوش خدمتي به مخالفان جمهوري اسلامي ايران صورت گرفته است.

انتقاد کیهان از سخنان احمدی‌نژاد

روزنامه کیهان در سرمقاله یکشنبه 26 مهربه قلم حسین شریعتمداری با تاکید بر اینکه دبیر شورایعالی امنیت ملی با معاون وزیر خارجه امریکا مذاکره نداشته بلکه فقط 40 دقیقه با هم تعارف کرده اند نوشت:

روز چهارشنبه 15مهرماه جاری و بعد از جلسه هیئت دولت، رئیس جمهور محترم در پاسخ به خبرنگاری که از ایشان درباره ملاقات دکتر جلیلی و برنز در حاشیه اجلاس ژنو سؤال کرده بود، گفت: «نماینده آمریکا خواسته که مذاکره ای بشود. آقای جلیلی هم استقبال کرد و اتفاقاً مذاکراتشان هم مذاکرات خوبی بوده است»! این در حالی است که دکتر جلیلی- مطابق خبر پیش گفته- به درخواست با واسطه و سپس بی واسطه ویلیام برنز برای گفت وگو- به مفهوم رایج و نه به عنوان مذاکره با تعریف سیاسی آن- پاسخ منفی داده و نهایتاً دیدار و گفت وگوی مورد اشاره با صحنه سازی و طرح قبلی به ایشان تحمیل شده بود بنابراین نه استقبالی در میان بوده و نه مذاکره ای که نتیجه آن نیز «خوب»! ارزیابی شود. مضافاً آن که رئیس جمهور محترم و محبوب می دانند مذاکره با آمریکا، از جمله سیاست های کلان نظام است و مطابق بند یک از اصل 110 قانون اساسی، تصمیم درباره آن برعهده رهبر معظم انقلاب است.

منبع

درخواست عجیب و گستاخانه وزیر خارجه روسیه از ایران

یک مقام ارشد روسی در موضعی عجیب و جنجالی، به موضوعی ورود کرد که برای همگان خط قرمز بودن آن در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، از هر چیز دیگری روشنتر است.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، یک خبرگزاری روسی مدعی شد که «سرگی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در گفت‌وگویی رسانه‌ای تأکید کرده است که روسیه از اسرائیل و ایران دعوت می‌کند تا روابط میان خویش را برقرار کنند و در این موضوع، هیچ چیز غیر ممکنی هم نمی‌بیند!
بر پایه این گزارش، لاوروف در گفت‌وگویی با خبرگزاری «ریا نووستی»، شبکه تلویزیونی «Russia Today» و رادیو «صدای روسیه»‌با بیان موضوع بالا گفته است: از نظر من، باید در آن راستا تلاش کرد که اسرائیل و ایران روابط میان خود را آغاز کنند و باید پذیرفت که هیچ‌کس نیازی به جنگ ندارد.


در ادامه انتشار این خبر، رسانه‌های روسی می‌نویسند: اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را که با تولید و برنامه فناوری‌های موشکی و ادبیات خشن همراه شده، تهدید شماره یک برای امنیت رژیم یهود می‌بیند و از جامعه جهانی می‌خواهد که سیاست‌ها خود را نسبت به خنثی‌سازی این تهدید، تشدید سازند.
طرح چنین موضوعی از سوی این مقام ارشد و با نفوذ روسی، در حالی است که ایران حتی پیش از انقلاب اسلامی نیز به خاطر حساسیت‌های مردمی نسبت به موضوع رابطه با رژیم صهیونیستی از اعلام روابط رسمی با این رژیم خودداری می‌کرد. با این حال، مواضع شفاف جمهوری اسلامی ایران در قبال به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی و قرار داشتنش در صف نخست مبارزه با اقدامات نژادپرستانه و اشغال آشکار سرزمین مردم فلسطین، این موضوع را برای همه جهانیان به یقین تبدیل کرده است که موضع ایران در قبال این رژیم، نه تنها سیاسی نبوده بلکه یک خواست مردمی است؛ بنابراین، به نظر می‌رسد این گونه موضعگیری از سوی وزیر خارجه کشوری که به خوبی حساسیت‌های ایران را می‌شناسد، غیر معقول و به نوعی گستاخی به شمار می‌رود.

محجوب : قرار بود آب و برق مجاني باشد

نماينده مردم تهران در پیشنهادی خواستار افزوده شدن یک جمله بند ج ماده یک لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها شد.

به گزارش ايلنا‏، عليرضا محجوب در جلسه علني صبح امروز مجلس گفت: حضرت امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کردند که آب و برق برای مردم مجانی است اما با تصویب بند ج ماده یک لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از مردم طبقه پایین دو بار پول برای برق گرفته می‌شود.

دبیرکل خانه کارگر با بیان این مطلب که بر بند ج لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها آمده است میانگین قیمت فروش داخلی برق به گونه‌ای تعیین شود که بتدریج و تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران معادل قیمت تمام شده آن باشد، خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کردند آب و برق برای مردم رایگان است، اما پس از آن کارشناسان اعلام کردند که اجرای این موضوع تنها برای افراد کف جامعه امکانپذیر است.

محجوب یادآور شد: با سیاستی که در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها پیش‌بینی شده است این افراد دو بار برای برق پول پرداخت می‌کنند در حالی که این موضوع احجافی به طبقه مظلوم و پایین جامعه است.

محجوب تاکید کرد: بهتر است جمله‌ي به استثنای مصارف خانگی (تا سقف تعیین شده ) و صنایع غذایی، ‌فلزات و نساجی به بند ج اضافه شود تا این جمله به این شکل اصلاح شود. میانگین قیمت فروش داخلی برق به گونه‌ای تعیین شود که به تدریج تا پایان برنامه پنجساله پنجم به استثنایی مصارف خانگی و صنایع غذایی و فلزات و نساجی معادل قیمت تمام شده آن باشد.

گفتنی است این پیشنهاد محجوب مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت.

استدلال جالب نماینده مشهد: بر فرض كه پارازیتها ضرر دارد، اتومبیل هم ضرر دارد اما لازم است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مضرات امواج خنثی کننده ماهواره‌ای کمتر از ماهواره های جاسوسی است که برخی از کشورها از آن استفاده می‌کنند. سیدامیرحسین قاضی زاده در گفتگو با ایرتا در خصوص مضرات امواج پاریزیتی که بر شبکه های ماهواره ای ایجا می شود، گفت: جنس این امواج از جنس امواج ماهواره ای است و اگر این دسته از امواج دارای مضراتی باشد امواج ماهواره ای نیز دارای مضراتی است از طرفی مضرات این دسته از امواج اگر کمتر از امواج جاسوسی نباشد بیشتر هم نیست. نماینده مشهد افزود: مستندات علمی در خصوص مضرات میدان مغناطیستی بر بدن انسان وجود ندارد. قاضی زاده تصریح کرد: البته در خصوص قرار گرفتن انسان در میدان های مغناطیستی قوی که بیماری خونی ایجاد کرده و گاه سبب سقط جنین شده است، مستنداتی در سال‌های اخیر موجود بوده است. نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: در دنیای امروز که با پیشرفت تکنولوژی همراه است انسان با این امواج به صورت مستقیم و غیر مستقیم مثل تلفن همراه که دارای امواج خاص خود است مواجه می شود. قاضی زاده با بیان اینکه امواج ماهواره های جاسوسی از خطرناک ترین و مضرترین امواج هستند، اظهار داشت: این گونه امواج به حدی قوی و با توان بالا عمل کرده که تا عمق پنج متری بتون نیز نفوذ می کند. به گفته وی، امواج رادیویی که هم اکنون به عنوان امواج خنثی کننده در ماهواره ها بکار می رود از جنس امواج ماهواره ها است و از جنس امواج ماهواره های جاسوسی نیست که بدن انسان در معرض آسیب قرار بگیرد. وی تاکید کرد: هر تکنولوژی مضراتی دارد مثل اتومبیل و آیا می شود برخی از تکنولوژیها هیچ گونه تهدید زیست محیطی ایجاد نکند و آیا در دنیای کنونی می توان بدون برخی از تکنولوژیها زندگی کرد؟ وی افزود: اکنون در معرض امواج ماهواره ای قرار داریم و چرا تا کنون در خصوص مضرات این امواج صحبتی نمی شد و حال صحبت از امواجی است که از همان جنس امواج ماهواره‌ای است و برای پارازیت در برخی از شبکه های ماهواره ای فرستاده می شود.

سري جديد دکل هاي ارسال پارازيت فعال شدند

به رغم تکاپوي مجلس براي شناسايي منبع پارازيت هاي ماهواره يي

سري جديد دکل هاي ارسال پارازيت فعال شدند


گروه سياسي؛ در حالي که مناقشات دولت و مجلس براي شناسايي منبع پارازيت هاي ماهواره يي همچنان ادامه دارد، ديروز سري جديد دکل هاي ارسال پارازيت فعال شدند.دکل هاي ارسال پارازيت هاي ماهواره يي که گفته مي شود اوايل ماه جاري از سوي يکي از نهادهاي نظامي در دارآباد تهران نصب شدند ديروز به صورت آزمايشي فعال شدند.بنا به گفته منابع مطلع اين دکل ها از ديروز شنبه 25 مهرماه سال جاري تا 25 آبان ماه به صورت آزمايشي فعال خواهند شد، هر چند هنوز هيچ ارگاني رسماً مسووليت نصب اين دکل ها را بر عهده نگرفته است اما گفته مي شود هدف از ارسال سري جديد پارازيت هاي ماهواره يي مقابله با شبکه هاي ماهواره يي کشورهاي بيگانه است. بنا به گفته موافقان نصب سري جديد دکل هاي ارسال پارازيت اين اقدام تدبير براي مقاومت در برابر رسانه هايي است که قصد براندازي نرم را دارند. موافقان ارسال پارازيت هاي جديد با اعتقاد به اينکه اعتراضات پراکنده به نتيجه دهمين دور انتخابات رياست جمهوري به واسطه اخبار کذب و سياست هاي اين دست رسانه ها به موجي از ناآرامي ها تبديل شدند لذا مقابله با اين امر، اقدامي اضطراري است. اين در حالي است که به زعم مخالفان نصب سري جديد دکل هاي ارسال پارازيت زيان هاي اين اقدام به ميزاني است که تبعات زيانباري را بر سلامت شهروندان بر جاي مي گذارد. همين امر سبب شده است مخالفان اين اقدام در مجلس درصدد شناسايي منبع ارسال پارازيت هاي جديد برآيند و در نشست هايشان با وزير ارتباطات که قانوناً مسوول فعاليت هاي مخابراتي کشور است به شناسايي عامل نصب سري جديد دکل هاي ارسال پارازيت بپردازند. آنچه در اين ميان حائز اهميت است اينکه وزير ارتباطات در پاسخ به سوالات مکرر نمايندگان از منبع ارسال پارازيت ابراز بي اطلاعي مي کند.در همين راستا مسعود پزشکيان عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس با تاکيد بر اينکه کميسيون بهداشت و درمان همچنان پيگير شناسايي منبع ارسال پارازيت هاي جديد و قديمي است، گفت؛ تاکنون هيچ گزارشي درباره آثار پارازيت ها بر سلامت افراد به مجلس ارائه نشده است.به اين ترتيب آنچه سرگرداني مجلس در رسيدگي به مقوله پارازيت هاي ماهواره يي را دو چندان مي کند اين است که وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با ابراز بي اطلاعي از منبع ارسال پارازيت ها مجلس را به مقابله با سازماني سوق مي دهد که هويت و جايگاه آن براي نمايندگان ناشناخته است.

گزارش روزنامه لبنانی از دخالتهای ایران در یمن!


روزنامه آفتاب یزد: يك روزنامه لبناني مدعي شد‌ ‌شنود مكالمات دستگاه امنيتي يمن علت تعطيلي بيمارستان ايراني ‌ست.

روزنامه لبناني المستقبل با چاپ عكسي از بيمارستان ايران در يمن در صفحه اول خود نوشت‌ كه مقامات يمني ‌يكي از بزرگ ترين بيمارستان هاي صنعا به نام بيمارستان ايران را به خاطر همكاري با مبارزان الحوثي ‌بستند‌.‌ ‌اين بيمارستان ‌5‌ طبقه در منطقه الستين در صنعا پايتخت يمن و مشرف به ساختمان دستگاه ‌امنيت يمن واقع شده كه از سوي دولت اين كشور تحت مراقبت شديد امنيتي قرار دارد‌.‌
‌حكومت يمن از ورود مدير اين بيمارستان كه يك خانم ايراني است و همچنين ديگر كاركنان آن به داخل ‌بيمارستان جلوگيري كرده است‌.‌
‌دستگاه امنيتي يمن مدعي شده است كه از اين بيمارستان و با استفاده از دستگاه‌هاي پيشرفته، مكالمات دستگاه امنيتي ‌يمن شنود مي‌شده است‌.‌ ‌

نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت سبز شد

روز شنبه ۱۷ اکتبر ۲۰۰۹ تعدادی از ایرانیان و آلمانیها با نمادهای سبز و شعارهای نوشته شده بر جلد کتابها از جنبش مردمی ایران حمایت کردند. در این آکسیون با حضور در غرفه های جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و چین پیام مردم مبارز ایران را به مردم شرکت کننده دراین نمایشگاه کتاب رساندند.
آنها همچنین خواستار آزادی، دمکراسی، آزادی بیان ،آزادی مطبوعات، آزادی زندانیان سیاسی ،پایان دادن به دادگاهای نمایشی،پایان دادن به شکنجه در زندانها و لغو حکم اعدام دستگیرشدگان حوادث اخیردر ایران را شدند. با حضور صلح آمیز درسالن های متعدد، مردم شرکت کننده نیز با دست زدن و نشان دادن علامت پیروزی از این آکسیون حمایت کردند.
اتحاد برای ایران - آلمان کمیته همبستگی از مردم ایران - فرانکفورت

تجمع عصر شنبه در پارک لاله با گاز اشک آور پايان يافت


سلام نیوز: تعدادی از خانواده هاي كشته شده حوادث پس از انتخابات كه روز شنبه در پارك لاله تهران براي ديدار با هنرمندان جمع شده بودند توسط نيروهاي انتظامي پراكنده
شدند.
جمعي از خانواده هاي كشته شدگان حوادث بعد از انتخابات كه براي ديدار با هنرمندان سينما و تلوزيون كه از پيش قرار داشتند، آمده بودند به يكباره با تعداد زيادي نيروي انتظامي مواجه شدند كه خواستار پراكنده شدن آنها بودند.
گفتني است نيروهاي نظامي با استفاده از گاز اشك‌ آور آنها را پراكنده كردند.

اعتراض مادران عزادار با در دست داشتن شمع در پارک لاله


بنابه گزارشات رسیده از میدان آب نمای پارک لاله،مادران عزادار و خانواده زندانیان سیاسی جانباخته راه آزادی ، هنرمندان،دختران جوان و تعداد زیادی از مردم با در دست داشتن شمع در میدان آب نمای پارک لاله دست به راه پیمائی زدند.
امروز شنبه 25 مهرماه تعدادی از مادران و دختران جوان که تعداد آنها در حدود 200 نفر تخمین زده می شد برای ابراز همدردی با خانواده های عزادار و اعتراض به سرکوب ها،
کشتار ، شکنجه ، تجاوز از ساعت 17 در میدان آب نمای پارک لاله شروع به تجمع کردند.
رفته رفته به تعداد جمعیت افزوده می شد از خانواده های عزادار محمد کامرانی و ساران حضور داشتند . کسانی که در پارک بودند پس از اینکه متوجه حضور مادران عزادار می شدند به جمع آنها می پیوستند .همچنین تعداد از جوانان و آقایان به جمع اعتراضات ماداران پیوستند.
در بین جمعیت خانم هما روستا و مهتاب نصیر پور از پیشکسوتان تئاتر ،سینما و تلویزیون به چشم می خوردند که برای ابراز همدردی با خانواده های داغدار در جمع مادران حضورپیدا کرده بودند.
ساعت 18:00 جمعیت در گوشه ای از میدان آب نما ایستادند و به یاد شهدای راه آزادی در حالی که شمعهای روشن بدست داشتند یک دقیقه سکوت و برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی 3 بار شعار الله اکبر در حالی که دستهای خود را به نشانه پیروزی بالا گرفته بودند سر دادند و در ساعت 18:15 همه با هم پارک لاله را ترک کردند.
نیروهای سرکوبگر ولی فقیه بخصوص نیروهای لباس شخصی از مادران و شرکت کنندگان در راه پیمائی اقدام به فیلم برداری و عکس برداری نمودند . شرکت کنندگان بدون توجه به نیروهای لباس شخصی و انتظامی و اعمال آنها تا پایان ساعت تعیین شده به اعتراضات خود ادامه دادند

تخريب مقبره عزت الله ابراهيم نژاد (کشته شده 18 تیر)

روزنامه اعتماد: تخريب مقبره عزت الله ابراهيم نژاد؛ شنيده شد مقبره عزت الله ابراهيم نژاد که در وقايع هجدهم تير 78 کوي دانشگاه تهران کشته شد، شبانه تخريب و سنگ آن تعويض شده است. به گزارش خبرنگار ما افرادي از قبل سنگ قبر جديدي آماده کرده بودند که در آن هيچ اشاره يي به نوع درگذشت نشده بود و تاريخ را نيز از هجدهم تيرماه تغيير داده بودند. به اين ترتيب در سنگ قبر جديد نوشته شده است جوان ناکام عزت الله ابراهيم نژاد، تاريخ درگذشت 19/4/78. لازم به يادآوري است مقبره عزت الله ابراهيم نژاد در گورستان بهشت زهراي پلدختر واقع است.

حکم اولیه برای حجاریان: پنج سال حبس تعلیقی


گزارش ها از ایران حکایت از آن دارد که دادگاهی در این کشور سعید حجاریان را به پنج سال حبس تعلیقی محکوم کرده است.

منابع نزدیک به خانواده آقای حجاریان روز شنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) در گفت و گو با بی بی سی فارسی این خبر را تأیید کردند، اما گفتند که این حکم هنوز به طور رسمی به وکیل او ابلاغ نشده است.

آقای حجاریان یکی از ده ها چهره سرشناس سیاسی ایران بود که در جریان حوادث پس از انتخابات این کشور بازداشت و محاکمه شدند.

او عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت بود که در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از نامزدی میرحسین موسوی حمایت می کرد.

آقای حجاریان از ده سال پیش که توسط مخالفان سیاسی اش ترور شد، با مشکلات پیچیده در حرکت و تکلم دست و پنجه نرم می کند.

او ۴ روز پس از انتخابات اخیر بازداشت شد و بیش از صد روز در بازداشت به سر برد.

آقای حجاریان در جریان محاکمه ای که برای او و جمع دیگری از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ایران برگزار شد، از برخی عقاید پیشین خود انتقاد کرد.

او همچنین در زمانی که به گفته مقامات رسمی، در خانه ای تحت بازداشت قرار داشت، در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرد و علیه بعضی اعمال گذشته خود سخن گفت.

مقامات قضائی ایران آقای حجاریان را روز ۸ مهر با قرار وثیقه آزاد کردند.

بعضی شخصیت های سیاسی از هر دو جناح سیاسی ایران پس از آزادی آقای حجاریان به دیدار او رفتند که عبدالله نوری، مرتضی نبوی و سید محمد خاتمی در میان آنها بودند.

موج جدید ممنوع الخروج ها


به دنبال ممنوع الخروج شدن فعالان دانشجویی، سیاسی و حقوق بشر به تازگی از سفر چند تن از چهره های سینمایی جمله فاطمه معتمد آریا، مجتبی میر تهماسب و جعفر پناهی به خارج از ایران جلوگیری به عمل آمد.

در ماه های اخیر ماموران دولتی در ایران از خروج برخی از چهره های سیاسی، فرهنگی و حقوقی و حتی برخی از هنرمندان این کشور که عازم سفر خارجی بوده اند، جلوگیری کرده اند اما این وضعیت پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و نارضایتی های پس از آن افزایش یافته است.

بسیاری معتقدند حمایت گسترده هنرمندان در روزهای قبل از انتخابات از میر حسین موسوی و همچنین حمایت آنها از معترضان به نتایج انتخابات باعث فشارهای حکومت به آنها شده است.

بعضی دلیل ممنوع الخروج شدن فاطمه معتمد آریا را حضور او در فیلم تبلیغاتی میر حسین موسوی به نام "ستاره های سبز" می دانند که روی اینترنت قرار گرفت.

جعفر پناهی هم که در روزهای گذشته راهی پاریس بود، گذرنامه اش پس از مراجعه به فرودگاه بین المللی امام خمینی توقیف شد. آقای پناهی نیز چندی پیش در افتتاحیه جشنواره مونترال به عنوان رئیس هیات داوران این جشنواره به همراه سایر اعضای هیات داوران با شال سبز از روی فرش قرمز این جشنواره عبور کرد.

آقای پناهی در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بی بی سی می گوید زمانی که گذرنامه را از او گرفته اند دلیلی به او ارائه نداده اند.

او در ادامه گفت: "دلیل اصلی را نمی دانم ولی فکر کنم هر کس در راستای اهداف شان نباشد باید پیش بینی این روزها را بکند. من هم پیش بینی اش را می کردم و این اتفاق هم افتاد. من آن کاری را که باید می کردم انجام داده ام."

در این روزها تنها هنرمندان نیستند که اجازه خروج از ایران از آنها سلب شده است بلکه در یک ماه گذشته دو وکیل سرشناس دادگستری نیز ممنوع الخروج شده اند. عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف زاده که هر دو برای خروج از کشور با ممانعت رو به رو شده اند، وکالت شمار کثیری از روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان، فعالان سیاسی و اجتماعی در ایران را بر عهده داشته اند.

عبدالفتاح سلطانی که از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر است نیز بر این نکته تاکید دارد که هنوز نمی داند به چه دلیل ممنوع الخروج شده است.

او همچنین می گوید: "هم از نظر مقررات بین المللی، مانند مقررات میثاق بین المللی حقوق اقتصادی و اجتماعی، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و حتی قانون اساسی این اقداماتی که انجام می شود قطعا خلاف قانون اساسی، خلاف شرع و خلاف حقوق بین الملل است."

عبدالفتاح سلطانی افزود: "اما جناح تندرو به دلیل اینکه خود را پاسخگو در مقابل هیچ کس نمی داند، بنابراین هرگز دلیلی برای این کار ارائه نمی دهد و معلوم نیست اتهامی و یا پرونده اتهامی وجود دارد. هیچ توضیحی نمی دهند و ما هم نمی دانیم. نه من، بلکه هیچ احدی نمی داند علت و انگیزه این اقدامات و یا حتی توجیه قانونی اش چیست."

او گفت: "چون هیچ توجیه قانونی ندارد و در هیچ جای قانون، دادسرای عمومی و انقلاب، طبق مقررات جمهوری اسلامی چنین اجازه ای ندارد که چنین کاری کند. تنها نهادی که طبق قانون می تواند این کار را کند ، قانون تشکیل دادگاه انقلاب به استناد ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری است که بر اساس آن فقط دادگاه می تواند این کار را بکند."

آقای سلطانی همچنین معتقد است مساله ممنوع الخروج کردن افراد تبدیل به اهرم فشاری برای اعمال محدودیت به فعالان سیاسی، حقوق بشر و حتی هنرمندانی شده که ممکن است به دفاع از حقوق بشر بپردازند و یا خود را همسو با مخالفان دولت اعلام کنند.

او افزود: "تا این لحظه حداقل پنج نفر از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر، بنده، آقایان دکتر سیف زاده، دادخواه، اسماعیل زاده و خانم نرگس محمدی ممنوع الخروج هستیم. من با وجود اینکه اول مهرماه بعد از حدود چهارسال و نیم ممنوع الخروج بودن، رفع ممنوع الخروجی شدم، متاسفانه دوباره در روز ششم مهر ماه یعنی پنج روز بعد، هنگام عزیمت به خارج، گذرنامه ام گرفته شد و تا این لحظه معلوم نیست علتش چیست."

عبدالفتاح سلطانی همچنین می گوید شواهد نشان می دهد عده ای که منسوب به جریان تندرو هستند با خروج دائم افراد مشکلی ندارند.

او همچنین گفت: "اگر بدانند که فعالان حقوق بشر، فعالان سیاسی و کسانی که در صحنه اجتماع در مسائل اجتماعی مشارکت می کنند چه هنرمند و چه غیر هنرمند از مملکت خارج بشوند و برنگردند کاری به آنها ندارند."

آقای سلطانی افزود: "همان طور که خیلی ها رفتند و برنگشتند. تازه آن جریان تندرو و افراطی از این رفتن ها خوشحال هم می شوند. اما ناراحتی آنها از این است که بدانند عده ای می روند و برمی گردند. این رفتن و برگشتن برای آنها قابل تحمل نیست و می خواهند به نحوی به طرف بفهمانند که شرایط به قدری سخت است که اگر بمانی اذیتت می کنیم. برو و دیگر نیا. به نظر من اگر بدانند کسی قصد دارد به خارج کشور برود و قصد برگشتن ندارد مانع خروجش نمی شوند."

هر چند ناظران دلیل ممنوع الخروج شدن شخصیت هایی را که به تازگی گذرنامه شان توسط دولت ایران ضبط شده، حمایت از معترضان به نتایج انتخابات و یا فعالیت های سیاسی و حقوق بشری آنها می دانند، اما دولت ایران تا کنون دلیلی برای ممانعت از خروج این افراد از این کشور ارائه نداده است.

اظهارات آیت الله منتظری در مورد انرژی هسته ای ایران


آیت الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید شیعیان به کارگیری انرژی هسته ای در فناوری تسلیحاتی و ساخت سلاح های کشتار جمعی را تهدیدی برای کشورها و موجب بی اعتمادی آنها توصیف کرده است.

محسن کدیور، روحانی منتقد دولت ایران در جریان یک پرسش و پاسخ به آقای منتظری نوشته که "یکی از موارد چالش برانگیز سیاست خارجی جمهوری اسلامی با غرب مسئله انرژی هسته ای است."

آقای کدیور در این پرسش و پاسخ که متن کامل آن در وب سایت آیت الله منتظری منتشر شده همچنین گفته است که "راه جنبش اعتراضی سبز مردم ایران از یک سو به دولتمردان و حاکمان جمهوری اسلامی به دلیل تجاوز نهادینه به حقوق شهروندان ایرانی معترض است و از سوی دیگر سیاست خارجی در پیش گرفته شده را در راستای منافع ملی ایران ارزیابی نمی کند."

این در حالی است که نمایندگان ایران، روسیه، آمریکا و فرانسه، قرار است دوشنبه (19 اکتبر) در نشست وین پایتخت اتریش، در باره امکان و چگونگی فرایند غنی سازی 20 درصد برای ایران مذاکره کنند. در عین حال بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روز 25 اکتبر از تاسیسات غنی سازی قم بازدید خواهند کرد.

پیشتر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، مذاکرات اتمی اول اکتبر در شهر ژنو سوئیس را شروعی سازنده دانست، اما تاکید کرد که قدرت های بزرگ در مورد صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران به سرعت قانع نخواهند شد.

محسن کدیور به بخش فارسی بی بی سی گفت که در سطح بین المللی، اتهاماتی در مورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی مطرح شده و ظاهرا مجامع جهانی از گفته های مقامات ایرانی متقاعد نشده اند، از این رو در این پرسش و پاسخ کوشش شده که به نحوی صدای منتقدان و معترضان به نظام جمهوری اسلامی هم در باره این مسئله مطرح شود.

آقای منتظری هم در پاسخ گفته که " در هر حال باید بشریت و به ویژه مسلمانان در راه ممنوعیت قانونی و اجرایی چنین سلاح هایی از سوی هر کشوری با تضمین سازمان های معتبر و معتمد بین المللی پیشگام باشند."

پنج سال پیش در جریان جلسه آژانس بین المللی انرژی اتمی در شهر وین، حمید رضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی استفاده از سلاح های هسته ای را حرام دانسته است.

بعدها البته مقامات رسمی ایران از صدور چنین فتوایی ابراز بی اطلاعی کردند اما حسن شریعتمداری، پژوهشگر دینی در آلمان، به بخش فارسی بی بی سی گفت که موضوع تاویل و تفسیر در همه چیز از جمله احکام شرعی باز و ممکن است فردا با استناد به قرآن مبنی بر این که به هر وسیله ای با دشمنان خود مقابله کنید، مجتهد دیگری فتوایی در جهت جایز بودن تسلیحات کشتار جمعی از جمله سلاح های اتمی صادر کند.

آقای شریعتمداری می گوید: "دسترسی به سلاح اتمی و حتی نزدیک شدن به آن از طرف حکومت ایران که به هیج وجه مسئول نیست، امنیت منطقه و جهان را به مخاطره می اندازد."

بعضی از ناظران سیاسی می گویند که فتواهای شرعی نمی تواند تضمین کاملی ایجاد کند که ایران هرگز درصدد تولید سلاح های هسته ای بر نخواهد آمد. در عین حال، عده ای در حاکمیت ایران همچنان اسرائیل را دشمن قسم خورده خود در منطقه می دانند و معتقدند که این کشور هم باید به چنین سلاحی مجهز شود.

۱۳۵ نفر در تصادفات جاده ای ایران کشته شدند


پلیس ایران گزارش داده که در تعطیلات آخر هفته ۴۷۰ فقره تصادف در جاده های این کشور رخ داده و در این تصادفات ۱۳۵ نفر کشته و ۶۲۵ نفر زخمی شده اند.

سرهنگ پرویز سیاح البرزی معاون عملیات ترافیکی پلیس راه به خبرگزاری مهر گفته است که این تصادفات در چهار روز گذشته از ۲۱ مهرماه الی ۲۴ مهر ماه رخ داده است.

به گفته آقای سیاح البرزی، با توجه به تعطیلاتی که وجود داشت، حجم ترافیک در جاده های کشور به خصوص محورهای شمالی کشور افزایش چشمگیری داشت و در طول این چهار روز ۴۷۰ فقره تصادف رخ داد که بر اثر آن ۱۳۵ نفر کشته شدند.

انحراف به چپ و سرعت غیر مجاز اصلی ترین دلیل تصادفات اعلام شده و به گفته معاون عملیات ترافیکی پلیس راه، بیشتر از نیمی از تصادفات مربوط به خودروهای سواری بوده است.

عمده تصادفات در روز رخ داده و بنابر آمار پلیس ۷۳ درصد تصادفات از ساعت هفت صبح تا هفت شب اتفاق افتاده است.

سالانه حدود۸۰۰ هزار تصادف در ایران روی می دهد و ایران در ردیف اول حوادث مرگبار جاده ای جهان قرار دارد.

جاده های ایران هنوز ناامن است و خودروهای تولیدی از ایمنی کافی برخوردار نیستند و این مشکلات باعث شده تا آمار تصادفات در ایران همچنان بالا باشد.

پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت راه ایران در سال های اخیر برنامه های متعددی را برای کاهش تصادفات رانندگی به اجرا گذاشته اند و میزان تلفات از بیشتر از ۲۷ هزار نفر در سال ۱۳۸۴ به۲۳ هزار نفر در سال گذشته رسیده اما آمار کشته ها همچنان بسیار بالاست.

بنابر گزارش پلیس راه، در سال گذشته خورشیدی ۲۳ هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی جان باخته و ۲۸۰ هزار نفر مجروح شده اند.

سرتیپ اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفته است: در سال ۱۳۷۸ روزانه ۶۴ نفر و هر ساعت سه نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست داده اند.

بنابر آمار پلیس، در سال گذشته در اثر تصادفات ۲۸۰ هزار نفر مجروح شده اند. به گفته آقای مومنی روزانه ۷۶۰ نفر و در هر ساعت ۳۱ نفر بر اثر تصادفات مصدوم شده اند.

به گفته آقای مومنی، این آمار فقط تعداد کشته ها و مصدومان لحظه وقوع تصادف را در بر می گیرد و "بدون شک این آمار بعد از وقوع تصادف با افزایش رو به روست."

یرآورد خسارات تصادفات چندان آسان نیست اما برخی میزان آن را سالانه بیش از پنج هزار میلیارد تومان (بیش از ۵ میلیارد دلار) برآورد می کنند.

ثمره هاشمی: وزرای باقیمانده زن نیستند


مجتبی ثمره هاشمی، دستیار ارشد رئیس جمهور ایران در حاشیه دیدار روسای جمهور ایران و سنگال اعلام کرد سه وزیر باقیمانده کابینه دولت دهم زن نیستند.

آقای ثمره هاشمی در همین رابطه افزود: "تا آنجا که من خبر دارم هیچ زنی برای وزارت خانه های آموزش و پرورش، نیرو، و رفاه که قرار است به مجلس معرفی شوند، وجود ندارد و آقای بذرپاش نیز در بین وزیرانی که قرار است معرفی شوند، نیست."

در خصوص معرفی وزرای وزارت نیرو، آموزش و پرورش و تامین اجتماعی گفت: "خانم آلیا از پذیرش وزارتخانه آموزش و پرورش استعفا دادند و قطعا ایشان حضور ندارند اما زمان معرفی این سه وزیر به مجلس زمانی است که کار مجلس به لایحه هدفمند کردن یارانه ها به پایان برسد و هفته بعد از پایان رسیدگی به لایحه یارانه ها این سه وزیر معرفی می شوند."

در پی رای عدم اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی محمود احمدی نژاد؛ سوسن کشاورز برای آموزش و پرورش، محمد علی آبادی برای وزارت نیرو و فاطمه آجرلو برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی، آقای احمدی نژاد، فاطمه آلیا نماینده تهران در مجلس را به عنوان وزیر آموزش و پرورش و علی ذبیحی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را به عنوان وزیر نیرو به مجلس معرفی کرده بود.

اما ساعاتی بعد از اعلام وصول نامه معرفی دو وزیر به مجلس، با ارسال نامه ای معرفی وزرای آموزش و پرورش و نیرو را پس گرفت.

آقای احمدی نژاد دلیل مشخصی برای پس گرفتن معرفی این دو وزیر پیشنهادی اعلام نکرده ولی برخی آن را با سخنان آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران در دیدار با اعضای دولت مرتبط می دانند که در آن بر "مغتنم شمردن توصیه های علما و مراجع" تاکید کرده بود.

گفته می شود معرفی وزرای زن با مخالفت برخی مراجع روبرو بوده است و بنابر گزارشها، دیدارهایی بین برخی مراجع شیعه در قم نیز در همین ارتباط صورت گرفته است.

انتقاد کروبی از نوری همدانی: طرف ارباب قدرت را گرفته‌اید


مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان دولت در ایران در نامه ای به آیت الله حسین نوری همدانی از موضعگیری او در قبال حوادث پس از انتخابات در ایران انتقاد کرده است.

آقای کروبی در نامه ای که روز شنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) منتشر شده، با اشاره به حوادث مذکور خطاب به آقای نوری همدانی نوشته است: "حضرتعالی در این قضایا که به مثابه یک فتنه بزرگ می باشد، نه تنها در منازعات سیاسی بین معترضین و دولت بی طرف نماندید، بلکه معترض به ملتی می باشید که حقوقشان پایمال شده است".

اشاره آقای کروبی به اظهاراتی است که آقای نوری همدانی، یکی از مراجع تقلید شیعه، روز یکشنبه ۱۹ مهر در دیدار مسئولان رادیو معارف استان قم بیان کرده بود.

او گفته بود که "مسئله کهریزک" و "طرح ادعای تجاوز جنسی به بازداشت شدگان" برای انقلاب اسلامی "بسیار گران تمام شد" و افزوده بود که اتحاد با مخالفان دولت تنها زمانی ممکن است که آنها "توبه کرده و به اشتباهات خود اعتراف کنند".

تجاوز

لزوم بررسی موضوع تجاوز به بعضی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ایران را برای اولین بار آقای کروبی در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد.

بعدها هیأتی سه نفره که از سوی صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران مأمور رسیدگی به اظهارات آقای کروبی شده بود، مدارک ارائه شده توسط او را "ساختگی" خواند و خواستار تعقیب قانونی او شد.

اکنون آقای کروبی در واکنش به انتقاد آیت الله نوری همدانی، نوشته است که علمای دین و مراجع تقلید شیعه در طول تاریخ همیشه هنگام "تعدی امرا و دولت ها به حقوق مردم" طرف مردم را گرفته اند و به او هشدار داده است که مواضعش خلاف روش همیشگی مراجع است.

آقای کروبی خطاب به آقای نوری همدانی نوشته است که موضع گیری اخیر او ممکن است به "شبهه آفرینی نسبت به ساحت مقدس مرجعیت شیعه" منجر شود و "مفهوم کمک و تعاون به ارباب قدرت" را در ذهن مردم تداعی کند.

آقای کروبی با تأکید بر مواضع قبلی خود مبنی بر حمایت آشکار ناظران و مجریان انتخابات از آقای احمدی نژاد، وقوع "تخلفات بی سابقه" در روز انتخابات و "حق کشی" در شمارش آرا، نوشته است که "صاحبان رأی" برای مطالبه حق خود به خیابان آمدند، اما شماری از آنها توسط نیروهای حکومتی مورد "جرح و قتل" قرار گرفتند یا بازداشت شدند.

به نوشته آقای کروبی، عده ای از بازداشت شدگان "در برخی از مراکز و بازداشتگاه های غیر قانونی مانند کهریزک مورد اجحاف و تعدی و انواع ظلم و ستم قرار گرفتند، که این قضایای شنیع، موجب وهن اسلام و انقلاب و آبروریزی از نظام جمهوری اسلامی گشته است، تا جایی که بزرگان نظام حکم تعطیلی آن مرکز آزار و شکنجه را صادر کرده و قوه قضائیه را به دستگیری و تعقیب عاملان آن فرمان داد تا شاید بتوان آبروی ریخته را بازیافت".

او موضعگیری آقای نوری همدانی در مورد این وقایع را نوعی قضاوت یک طرفه توصیف کرده و پرسیده است: "آیا در شرع مقدس محمدی، در فقه امام صادق و در فتوای شخص شما می توان صرفا با استماع یک طرف دعوی اینچنین قاطعانه حکم صادر کرد"؟

آقای کروبی سه نامزد معترض به نتایج انتخابات را "معتمدان" آیت الله خمینی و دارای سوابق "مبارزاتی و مدیریتی ممتاز" خوانده و از آقای نوری همدانی گلایه کرده است که حتی اگر به عامه مردم دسترسی نداشته، چرا حد اقل این سه تن را احضار نکرده تا پس از شنیدن سخنان آنها اظهار نظر کند.

مازیار بهاری با وثيقه 300 ميليون تومانی آزاد شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، مازیار بهاری خبرنگار ایرانی کانادايی روز شنبه با قید وثیقه 300 میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.
مازیار بهاری برای هفته نامه آمریکايی نیوزویک در ایران کار می کرد و چند روز پس از انتخابات ماه ژوئن در تهران بازداشت شد.
وی ماه گذشته در دادگاه بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات به اقدام علیه امنیت ملی متهم شد.
دولت کانادا در هفته های اخیر بارها خواهان آزادی او شده بود.

تاکید بر برچیده شدن فضای امنیتی و بازگشت به قانون اساسی : میرحسین و خاتمی با یکدیگر دیدار کردند


پارلمان‌نیوز: مهندس میر حسین موسوی و حجت الاسلام و المسلمین سید محمدخاتمی با یکدیگر دیدار کردند و گفتند که ملت ایران با زور و فشار از راه خود منحرف نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، نخست وزیر دوران دفاع مقدس و رئیس دولت اصلاحات در این دیدار ضمن تاكید بر پایبندی جدی به قانون اساسی و معیارهای اصیل انقلاب و دفاع از جمهوری اسلامی، از تداوم اوضاع ناگوار كنونی به خصوص ادامه بازداشت‌ها، محدود كردن آزادی‌های اساسی بر خلاف قانون اساسی و موازین شرعی و اخلاقی، رواج بداخلاقی‌ها ، تهمت‌زدن‌ها و ناروا گوئی‌ها و محروم بودن كسانی كه مورد تهمت و ناسزاگوئی قرار گرفته‌اند از امکان پاسخ ، اظهار نگرانی كردند و این شرایط را بیش و پیش از هر چیز دیگر به زیان انقلاب ، كشور و مردم دانستند.

آنها همچنین تاكید كردند جامعه رشید و بیدار ما كه به خصوص به بركت انقلاب اسلامی راه خود را به سوی عدالت ، آزادی، استقلال و سربلندی یافته است با زور و فشار از راه خود منحرف نخواهد شد و دلبستگان به انقلاب و امام و عظمت ایران و ایرانی نیز با وجود همه مشكلات و تهدیدها از وظیفه الهی و میهنی‌شان دست بر نخواهند داشت.

موسوی و خاتمی تاکید کردند که آنچه امروز بیش از هر چیز مورد نیاز است بازگشت به قانون اساسی و پرهیز از نقض، تحریف یا توجیهات ناروا نسبت به این میثاق گرانسنگ ملی است و اگر راه نقد سیاست‌ها و رفتارها بر روی كسانی كه در دلسوزی و دلبستگی آنان به جمهوری اسلامی و سرافرازی و استقلال میهن تردیدی نیست بسته شود، اگر با حضور انتقادی و اعتراض مدنی مردم مقابله شود و اگر تریبون‌های رسمی و رسانه‌هائی كه باید در خدمت آرمان‌های انقلاب و مصالح جامعه باشند با جعل، تحریف، دروغ‌پردازی، اهانت و ناروا گوئی فضا را آلوده‌تر كنند بی‌تردید مناسبترین موقعیت برای فعال شدن جریان‌هایی پدید خواهد آمد كه با اصل انقلاب و نظام سر سازگاری ندارند.

این دو یار امام راحل خاطر نشان کردند که به نفع آینده كشور است كه هر چه زودتر فضای امنیتی از بین برود و رسانه عمومی و روزنامه‌ها بتوانند به وظایف خود عمل نمایند.


٢٤ مهر ١٣٨٨

آخرين آخبار