آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۲۹, سه‌شنبه

تحریم مخابرات در کشور : چهارشنبه؛ روز سکوت سبز


درادامه ابتکارات متنوع حامیان جنبش سبز، معترضان به دولت احمدی نژاد، روز 4 شنبه با "سکوت سبز" ارتباطات مخابراتی را تحریم می کنند.این تحریم شامل عدم استفاده از تلفن های ثابت، همراه وارسال اس ام اس می شود.
"سکوت سبز"عنوان پیامکی است که این روزها درصندوق دریافتی تلفن های همراه شهروندان ایرانی به وفوریافت می شود. پیامی که محتوای آن دعوت از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به تحریم شرکت مخابرات است: "از 7 صبح روز چهارشنبه 30 دی ماه تا 8 عصر همان روز از هیچ یک از خدمات مخابرات استفاده نمی کنیم(اس ام اس، تلفن، موبایل)".
این سکوت همچنین بیانگر اعتراض مردمی است که گفت وشنودهای آنها از طریق مراکز مخابراتی تحت نظر سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی دریافت و کنترل می شود.
با توجه به ممنوعیت حضور معترضان درخیابان ها وبازداشت های گسترده اخیر توسط نیروهای لباس شخصی وامنیتی، حامیان جنبش سبز راه های تازه و در عین حال مسالمت آمیزی را برای مقابله با دولت کودتا تجربه می کنند. آخرین این ابتکارات ارسال پیامک به برنامه ورزشی "نور" بود که به بیش از یک میلیون مورد رسید و آشکارا دستپاچگی گردانندگان سیمای جمهوری اسلامی و مقامات امنیتی را در پی داشت. طرح "سکوت سبز" در حالی در فهرست برنامه های معترضین قرار دارد که اخبار مختلف حکایت ازدر راه بودن اشکال دیگری از "اعتراضات سبز" دارد.
نکته قابل توجه این است که مسئولین امنیتی و نظامی هر روز تعدادی از فعالین سیاسی و مدنی را به خیال اینکه اعتراضات خاموش خواهد شد، دستگیر می کنند، اما این سرکوب ها نتوانسته است مانع بروز اشکال مختلف اعتراضات مردمی شود.

محمد خاتمی: امیدوار بودیم عقلانیت حاکم شود اما شاهد موج جدید دستگیری ها هستیم

خبرگزاری هرانا - حقوق شهروندی، اندیشه و بیان: محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران در سخنانی در جمع ۵۰ تن از زندانیان سیاسی و بازداشت شدگان پس ازانتخابات گفته است تصور می شد که پس از رویدادهای ماه های اخیر، نوعی عقلانیت بر کشور حاکم شود اما بجای آن شاهد موج جدید فشارها و دستگیری‌ها هستند.
به گزارش رادیو فردا آقای خاتمی گزارش ویژه کمیته ویژه مجلس درباره حوادث پس از انتخابات را "سندی تاسف‌باراز یک فاجعه" خوانده و گفته است که در این گزارش "بسیاری از واقعیت‌ها، بیان نشده، ولی همین اندازه کافی است که پشت همه را بلرزاند." او ابرازامیدواری کرده که با "برخورد قاطع و قانونی و سریع تا حد امکان این فاجعه جبران شود."
محمد خاتمی همچنین گفته است که افراطیون دو طرف می کوشند وضع را رادیکال کنند.

همزمان از سوی رفسنجانی و خاتمی صورت گرفت : حملات شدید به «افراطیون دو طرف»


در همان روزی که علی خامنه ای خواستار صراحت بیشتری در موضع گیری «خواص» در مقابله با «دشمن» شد، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی «افراطیون دو طرف» را به شدت مورد حمله قرار دادند و خواهان بازگشت به «اعتدال» شدند. خاتمی و رفسنجانی هر دو از «نشانه های عقلانیت» استقبال کردند و در عین حال محمد خاتمی مخالفان حکومت در خارج از کشور را مورد انتقاد شدید قرار داد ...


اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
سه‌شنبه  ۲۹ دی ۱٣٨٨ -  ۱۹ ژانويه ۲۰۱۰

اخبار روز: در همان روزی که علی خامنه ای خواستار صراحت بیشتری در موضع گیری «خواص» در مقابله با «دشمن» شد، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی «افراطیون دو طرف» را به شدت مورد حمله قرار دادند و خواهان بازگشت به «اعتدال» شدند. خاتمی و رفسنجانی هر دو از «نشانه های عقلانیت» استقبال کردند و در عین حال محمد خاتمی مخالفان حکومت در خارج از کشور را مورد انتقاد شدید قرار داد.

به گزارش ایلنا، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتدال و سعه‌صدر در همه امور را اصلی‌ترین نیاز کشور در شرایط فعلی عنوان و تاکید کرد: افراط و تفریط مهم‌ترین مشکل کشور است و دلسوزان اسلام، انقلاب و نظام باید برای آن چاره‌اندیشی کنند.
رفسنجانی صبح روز سه‌شنبه در دیدار جمعی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها اقتصاد، سیاست در بعد داخلی و خارجی و فرهنگ را نیازمند تفکر اعتدالی عنوان کرد و گفت: رجوع به اندیشه‌های اسلامی و سخن قرآن و همچنین سیره پیامبر(ص) می‌تواند اهمیت اندیشه و عمل اعتدالی را مشخص کند.

اكبر گنجي : «سیمای حقیقی علی خامنه‌ای»


اکبر گنجی
اخبار ۲۰.۳۰ سیمای جمهوری اسلامی ایران، که واقعا سیمای واقعی جمهوری اسلامی را به نمایش می‌گذارد، اقدام به پخش گوشه‌هایی از گفت‌وگوی من با BBC کرده است1 تا به خیال خود، مومنان را تحریک کند. در این خصوص چند نکته را یادآور می‌شوم.
۱- بهتر است ناقدان محترم اصل گفت‌وگو با برنامه‌ی «به عبارت دیگر» BBC را ببینند2. گمان ندارم زمام‌داران جمهوری اسلامی نگران ایمان مردم و دین اسلام باشند. آن چه برای آنان مهم است، فقط و فقط حفظ و دوام قدرت سلطه گرانه بر مردم ایران زمین است. قدرتی که معلول سرکوب مداوم مردم و استفاده‌ی ابزاری از باورهای اسلامی دینداران است.
۲- قرآن محمدی
در برنامه‌ی «به عبارات دیگر»، دو پرسش به ظاهر تحریک کننده از من پرسیده شد. اولی درباره‌ی قرآن بود. اگر به اصل گفت‌وگو نگریسته شود، پاسخ من روشن و دقیق بود. به همین دلیل سیمای واقعی ولایت مطلقه‌ی فقیه، بخش مهمی از پاسخ را حذف کرد. پاسخ این بود، در سنت مسلمین دو خدا وجود دارد:
اولی، خدای فقیهان و متکلمان (خصوصاً اشاعره) است. این خدا، خدای متشخص انسان‌وار پادشاه جهان است. به تعبیر دیگر فقها خدایی به صورت پادشاهان دنیوی درست کرده‌اند.

ابراهيم نبوي : ای میل ات ناجا دات کام


سه شنبه ۲۹ دى ۱۳۸۸
فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که به تازگی موفق شده تفاوت " بی ام و" و " اس ام اس" را متوجه شود و اخیرا فهمیده است که " ای میل" با " کی برد" چه تفاوت هایی دارد، گفته است که دولت با کنترل اس ام اس ها و ای میل های مردم جلوی اغتشاشات و بحران های خیابانی را می گیرد. می خواستم در مورد کنترل ای میل با روش های نیروی انتظامی سیزده نکته را پیشنهاد بدهم، اما عملا به نظرم رسید فقط دادن هشت پیشنهاد کافی است.
اول، با توجه به اینکه در روز 27 خرداد ای میل و اس ام اس قطع بود و سه میلیون نفر به خیابان آمدند، به نظر می رسد، قطع اینترنت و موبایل مشکلی را حل نمی کند، با این وجود از راههای زیر برای کنترل ای میل می توان استفاده کرد.
دوم، برای جلوگیری از ای میل مهم ترین راه قطع برق است، چون وقتی برق نباشد، کلا کامپیوتر نیست و وقتی کامپیوتر نباشد، ای میل هم کار نمی کند. دولت می تواند برق را قطع کند. این عملی ترین کار است.
سوم، ممکن است دولت نخواهد برق را قطع کند، چون برای جشنهای دهه فجر چراغانی از اهم واجبات است، به همین دلیل دولت می تواند از طریق مراجعه خانه به خانه، از کلیه مردم بخواهد یا پس وردشان را تحویل بدهند، یا کامپیوتر خانه شان را با کلنگ و بیل خراب کنند. در مورد لب تاپ دولت می تواند لب تاپ ها را مصادره کند.
چهارم، ممکن است دولت نیروی کافی و زمان لازم برای مراجعه خانه به خانه نداشته باشد، به همین دلیل می تواند از مردم بخواهد که خودشان کامپیوترهای شان را تحویل یک محل بدهند و پس ورد را هم بگویند که در وقت و هزینه دولت صرفه جویی شود.
پنجم، یکی از بهترین راههای دسترسی به ای میل افراد، بخصوص افراد مشکوک، استفاده از گاز اشک آور است، در این حالت ماموران می توانند وارد خانه مردم شوند، و آنان را وادار کنند که ای میل های شان را باز کنند، بعد گاز اشک آور در اتاق بیاندازند، در این حال کاربر مجبور به ترک محل می شود، در حالی که مامور با ماسک می تواند ای میل ها را چک کند.
ششم: در صورتی که ماموران فراموش کرده باشند که از ماسک مخصوص استفاده کنند، مامور مربوطه می تواند مجددا همین کار را تکرار کند.
هفتم: با توجه به اینکه حدود بیست میلیون کامپیوتر در کشور و بیست میلیون بسیجی نیز وجود دارد، دولت با کمبود نیرو مواجه نخواهد شد، در غیر این صورت از کومور یا لبنان یا گینه یا توگو یا ونزوئلا و روسیه می توان مامورانی را استخدام کرد.
هشتم: این احتمال وجود دارد که ماموران خارجی( بخصوص آفریقایی) بلد نباشند که از ای میل استفاده کنند و طبیعتا فارسی نمی دانند، دو راه برای حل این مشکل وجود دارد، اول اینکه به ماموران خارجی فارسی یاد بدهیم و بعد از آنها برای کار استفاده کنیم، یا اینکه از این پس ایرانیان را وادار کنیم که به زبان روسی یا سواحیلی یا اسپانیولی ای میل بزنند.
این راهها برای حل مشکل بعرض رسید. اگر مشکلی بود با اینجانب تماس بگیرید.
 

آیت‌الله خامنه‌ای: خواص موضع خود را شفاف کنند

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۸
راديو زمانه : آیت‌‌الله علی خامنه‌ای، با انتقاد از سکوت برخی خواص، از آنها خواست موضع‌شان را در قبال کسانی که انتخابات را «زیر سئوال» می‌برند، شفاف کنند.
آقای خامنه‌ای امروز سه‌شنبه در جمع مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستادهای دهه فجر، خطاب به خواص گفت که با پایان دادن به «مواضع دو پهلو»، مرز‌بندی‌ خود با دشمنان را مشخص کنند.
وی دوم مهرماه نیز گفته بود که سکوت و کنار کشیدن نخبگان و خواص، «کمک به فتنه» ‌است و آنها باید «در فتنه، با بصیرت به روشنگری جامعه بپردازند.»


در شش ماه گذشته، ایران شاهد اعتراض‌های گسترده‌ای به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بوده‌ است.
در جریان این اعتراض‌ها، نیروهای امنیتی و انتظامی، هزاران نفر از معترضان را دستگیر کرده‌اند و ده‌ها تن در جریان این ناآرامی‌ها کشته و زخمی شده‌اند.
در راهپیمایی روز قدس و ۱۳ آبان سال جاری نیز، معترضان با نمادهای سبز در راهپیمایی تهران و شهرهای مختلف شرکت و بار دیگر اعتراض خود را به نتیجه انتخابات اعلام کردند.


آقای خامنه‌ای با اشاره به شرکت مخالفان دولت در این مراسم‌ها و سر دادن شعار‌هایی علیه دولت، گفت که آنها «گروهی معدود و فریب خورده» هستند.
وی هشدار داد که «دشمن تلاش دارد ۲۲ بهمن، این ثروت عظیم ملی را متزلزل کند، بنابراین باید با تمام قوا در صحنه بود و عاقلانه و مدبرانه حرکت کرد.»
مخالفان دولت اعلام کرده‌اند که قصد دارند با شرکت در مراسم ۲۲ بهمن به اعتراض‌های خود ادامه دهند.
آقای خامنه‌ای افزوده است: «باید مشخص شود، افرادی که داخل نظام جمهوری اسلامی هستند، چه موضعی دارند و آیا حاضر هستند از دشمن تبری بجویند؟»
رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشته است، خواص در شرایطی که «عده‌ای در فضای فتنه و غبارآلودگی، با زبان، اسلام را نفی و در عمل نیز جمهوریت نظام را نفی می‌کنند»، باید موضع‌گیری روشنی داشته باشند.

وی همچنین از همه جریان‌های سیاسی خواست که «خط و مرز خود را با دشمن به صورت شفاف مشخص کنند.»
به گفته آقای خامنه‌ای، «وقتی سران استکبار و ظلم و اشغالگران کشورهای اسلامی وارد میدان می‌شوند و موضع‌گیری می‌کنند، دو پهلو و مبهم سخن گفتن صحیح نیست.»
رهبر جمهوری اسلامی، ۲۹ تیرماه نیز به نخبگان جمهوری اسلامی هشدار داده بود که در معرض «امتحان عظیمی» قرار گرفته‌اند و در صورتی که در این امتحان موفق نشوند، «سقوط» خواهند کرد.
او گفته بود که هر فردی با هر عنوان و موقعیتی، اگر بخواهد جامعه را به سمت ناامنی سوق دهد، از نظر عموم ملت ایران، «انسان منفوری» است.


بحران حاکمیت سیاسی در ایران : مصالحه یا فروپاشی


سه شنبه ۲۹ دى ۱۳۸۸
روزآنلاين : لنین جامعه‌ای را آماده انقلاب میداند که در آن‌ سه شرط برقرار باشد. بالایی‌ها نتوانند، پائینی‌ها نخواهند و درنهایت ترس مردم چنان فرو بریزد که آماده هر گونه فداکاری بشوند. این گزارش تلاش میکند تا تحقق شرط اول را که همانا بحران قدرت سیاسی است، در شرایط فعلی ایران بررسی نماید. در این نوشتار به کمک روش شناسی سیستم های پویا( System dynamics )، عناصر اصلی ساختار اقتدار حاکمیت جمهوری اسلامی معرفی و مکانیسم تاثیر آنها بر این ساختار در طول زمان مدل سازی خواهد شد.در انتها نیز به شرایطی اشاره خواهد شد که در صورت تحقق می تواند زمینه ساز فروپاشی ساختار جمهوری اسلامی باشد.
قدرت سیاسی
ارکان قدرت سیاسی یک نظام به چند عامل اصلی وابسته است از جمله میزان اقتدار آن نظام، منابع مالی آن، شمار حامیان فعال آن، و نیز نوع و سطح رابطه آن نظام با جامعه جهانی. نمودار شماره ۱ مدل کلی قدرت سیاسی را نشان می دهد. همانطور که مشاهده می شود کلیه متغیرهای فوق الذکر هم بر قدرت سیاسی حاکم تاثیر می گذارد و هم از آن تاثیر میپذیرند.

تحلیل اکسپرس درباره شرایط داخلی : شکاف در ارکان حاکمیت ایران

نتیجه رادیو گرافی ها به وضوح نشان می دهد که استخوان بندی بیمار یعنی حاکمیت ایران به خاطر ضربه هائی که شش ماه طغیان متعاقب انتخابات به آن وارد آورده وضع مناسبی ندارد: بسیاری ازاستخوان ها  ترک برداشته اند. بعضی از این ترک ها بسیار عمیق اند و از قرار معلوم جوش نخواهند خورد. به علاوه ضرباتی که تقلب درانتخابات ریاست جمهوری و پی آمدهای آن به بیمار وارد آورده موجب شده که ترک های قدیمی ترهم دیده شوند، ترک هائی که از عمربعضی هایشان سه دهه می گذرد و به اندازه سنّ جمهوری اسلامی قدمت دارند.
امّا سؤتفاهم نشود. آسیب دیدن اعضای حیاتی به این معنا نیست که بیمار در حال مرگ است. جمهوری اسلامی هنوز به امکاناتی مجهز است که می توانند آن را سرپا نگه دارند و ضامن حیاتش باشند که اولین آن ها در اختیار داشتن امتیاز انحصاری نیروهای مسلح است. سال هاست که عده ای مدام جمهوری اسلامی را حکومتی در حال احتضار می خوانند و در پیش گوئی های شان مرگ قریب الوقوع آن را اعلام می کنند امّا به رغم همه این گفته ها نظام اسلامی همچنان زنده است. از همین رو توصیه پزشکان حاذق در شرایط فعلی اینست که  پیش بینی در مورد وضعیت بیمار مذکور با احتیاط همراه باشد.

مقاله لوس آنجلس تايمز : فضای سياسی ايران در حال تغيير است


اياسون آتاناسياديس
اواخر ماه دسامبر، از يک ديپلمات سابق ايران ایميلی دريافت کردم. اين تماس مايۀ تعجب من شد. وقتی در فاصلۀ سال های 2004 تا 2007 در ايران زندگی می کردم، اين مرد را می شناختم اما دو سال بود که از او خبری نداشتم. از زمانيکه دولت احمدی نژاد در سال 2007 دست به کار قلع و قمع مخافان ايدئولوژيک خود با برچسب جاسوسان خارجی شد، او نيز ارتباطش را با من قطع کرد.

من هم در اين مدت در دسترس نبودم. در سال 2009 و در بحبوحۀ ناآرامی های پس از انتخابات رياست جمهوری، هنگام خروج از کشور بازداشت شدم و مرا به زندان اوين بردند. هرچند دولت يونان برای آزادی فوری من دست به کار شد، اما بازداشت شدگان ديگر، خيلی خوش شانس نبودند. دادخواست دولت، بسياری از حاميان جنبش سبز را به عنوان مهره های آمريکائی، اسرائيلی و انگليسی معرفی کرده بود؛ مهره هائی که در پی به راه انداختن يک انقلاب مخملی هستند. اغلب اين افراد، به زندان های طولانی مدت محکوم شدند.

اوضاع به قدری بد بود که شک داشتم خبری از دوستانم بشنوم، خصوصاً اينکه دولت به نظارت بر ارتباطات اينترنتی مشغول شده بود. سرانجام تبريک سال نوی ميلادی از سوی اين دوست به دستم رسيد و البته من تنها دريافت کنندۀ اين پيام نبودم. نام برخی چهره های جنجالی هم در فهرست دريافت کنندگان اين پيام الکترونيکی به چشم می خورد. يکی از آنها، زندانی سرشناس زندان اوين بود که پس از محاکمه، به جاسوسی متهم شد. دريافت کننده ديگر نيز يک محقق آمريکائی بود که در دادگاه نمايشی، به عنوان عامل اطلاعاتی معرفی شد.

چرا دوست ديپلمات من درحاليکه تلويزيون دولتی به نمايش اجتماعات طرفداران دولت و يکصدا شدن آيت الله ها در محکوميت مخالفان مشغول بود، بايد دست به اين خودزنی بزند؟ يکی از احتمالات اين است که او صدای پای فروپاشيدن رژيم را شنيده است.

بيل بيمن استاد انسان شناسی دانشگاه مينه سوتا و رئيس سابق مرکز خاورميانه ای انجمن انسان شناسی آمريکا، که خود مسلط به زبان فارسی است، گفت: «رژيم فعلی خطوط قرمز اجتماعی را که باعث اتصالش به مردم می شود، در نورديده است، اما کماکان در حال سقوط است. ايران يک جامعۀ هرمی است. افراد در مناصب بالا بايد مراقب صاحب منصبان پائين دست باشند، در غيراينصورت سرنگون می شوند. افراد پائين دست از حمايت خود دست برخواهند داشت و در واقع در جهت سرنگونی بالادستی ها تلاش خواهند کرد.»

«حزب باد» يک اصطلاح فارسی است. ايرانی ها اين اصطلاح را برای کسانی به کار می برند که از نظر سياسی، به آن ديدگاه ايدئولوژيکی متمايل می شوند که اوضاع به نفع آن پيش می رود. وابستگان دولتی که جمهوری اسلامی بيشترين سرمايه گذاری را از حيث طرفدار بر روی آنها می کند، لزوماً حاميان واقعی رژيم نيستند. به نظر می رسد وفاداری آنها تنها تا زمانی دوام پيدا می کند که حقوق آخر ماه، ماشين های تخفيفی، تلويزيون های صفحه تخت و سفر زيارتی به دمشق و مکه در کار باشد. يکی از دلايل آنکه انقلاب 1357 ايران بدون خونريزی رخ داد، اين است که در يک لحظه از زمان، هزاران مرد نظامی و دولتی محمد رضا پهلوی، از شاه رو گرداندند و به مخالفان اعلام وفاداری کردند.

تظاهرکنندگان ضد دولتی در آخرين يکشنبه سال 2009، پس از هفت ماه خويشتنداری در زير بارانی از خشونت ها، برای اولين بار به مقابله به مثل دربرابر نيروهای امنيتی دست زدند. آنها فهميدند پليس ضد شورش ايران ديگر ابزار چندانی برای نبرد در چنته ندارد. مأموران اغلب عقب نشينی می کردند و پا به فرار می گذاشتند. تصاوير ويدئويی منتشر شده، محاصره شدن ماموران پليس و لباس شخصی ها ی طرفدار دولت توسط جمعيت تظاهرکننده را به تصوير کشيدند.

يکی از شاهدان در تماس تلفنی با من از تهران گفت: «آنچه حال مرا دگرگون کرد، نگاه سربازانی بود که در خيابان ها ايستاده بودند. می توانستيد به راحتی آثار ترس، اندوه و احساس گناه را در چشمهای آنها ببينيد.»

در سايه سکوتی که پس از آن روز حکمفرما شده، تغيير نقطه گرانيگاه احساس می شود. دوست ديگری از تهران برايم نوشت: «اوضاع واقعاً جالب شده... مردم بدون ترس، شجاع و ستودنی شده اند. هيچ چيز نمی تواند جلوی آنها را بگيرد.»

جنبش از آن زمان به بعد، بر سرعت خود افزوده است. يک ديپلمات ايرانی در يکی از سفارتخانه های ايران در اروپا، دراین ماه جاری خيلی صريح به من گفت زمان فرا رسيدن «عدالت و آزادی» نزديک است. از نظر او، اين اتفاق «ظرف چند ماه آينده» خواهد افتاد. گفتن چنين سخنی برای يک کارمند وفادار به جمهوری اسلامی، آن هم در سالن پذيرش سفارتخانه با احتمال وجود دستگاه های شنود، خيلی جالب توجه است.

يک مقام عاليرتبه جمهوری اسلامی در سال 2007 و پس از آنکه اخبار پناهنده شدن احتمالی معاون سابق وزير دفاع ايران به ترکيه حکايت می کرد، به من گفت: «بيداری در داخل رژيم به مراتب بيشتر از بيداری مردم عادی است، زيرا اين افراد به خارج از ايران و به اروپا هم سفر کرده اند و متوجه تفاوت سطح زندگی ها هستند.» مقامات ايران، دست کم ديپلمات های جمهوری اسلامی، استراتژيست های زيرکی هستند.
دريافت ایميل از دوستم در ايران، اصلاً اتفاقی نبود. از او پرسيدم زمان دربند بودن من، چه کار می کرده. او هم در يک خط پاسخ داد، در آينده و «سر فرصت» توضيح خواهد داد. شايد برای او، اين فرصت به زودی فرا برسد.

منبع: لس آنجلس تايمز- 17 ژانويه 2010

رمزگشایی از معادلات جدید احمدی نژاد : ایران واردکننده بزرگ گاز می شود


سه شنبه ۲۹ دى ۱۳۸۸

دولت محمود احمدی نژاد در طول ماه جاری (دی ماه88) به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، دو قرار داد مهم در ارتباط با واردات گازامضا کرد تاکشوری که صاحب دومین منبع منابع گازی جهان است، به یکی از بزرگ ترین واردکنندگان این ماده حیاتی تبدیل شود. به این ترتیب از این پس ایران به واردکننده گاز از ترکمنستان وآذربایجان تبدیل می شود، آن هم  درحالی که بر اساس آمار منابع معتبر، ایران بادارابودن 16 درصد گاز جهان، صاحب دومین منابع گازی بعد از روسیه  و چهارمین تولید کننده گاز در جهان است.
فاز اول خط دوم لوله گاز ترکمنستان با ایران در 16دی ماه با حضور احمدی نژاد در ترکمنستان افتتاح شدوبه فاصله یک هفته، مدیرعامل صادرات گاز ایران با شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) قراردادی را امضا کرد که بر اساس آن ایران روزانه یک میلیون ودویست هزار متر مکعب  گاز از آذربایجان گاز خریداری خواهد کرد.

دادستان خوی ترور شد


تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۸
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، از ترور ولی حاج قلی‌زاده، دادستان شهر خوی خبر داد.
محمدعلی موسوی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا این خبر را اعلام کرده است.
وی افزوده است که «بررسی علت و انگیزه ترور و دستگیری عامل یا عاملان این ترور ادامه دارد.»
هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این ترور را بر عهده نگرفته است.
آقای حاج قلی‌زاده مقابل درب منزل خود به ضرب گلوله کشته شده است.
خبرگزاری فارس نوشته است که وی چند روز پیش از این، تهدید به ترور شده بود.
به نوشته این خبرگزاری، دادستان خوی، «در زمینه رسیدگی به پرونده‌های زمین‌خواری، مفاسد اخلاقی و ضدانقلاب عملکرد درخشانی داشت.»
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز به نقل از سرهنگ خسرو گل محمدی، فرمانده انتظامی خوی، خبر داده که ضاربان سوار بر یک خودرو بوده‌اند.
به گفته وی، گروه ویژه‌اى براى دستگیرى این «تروریست‌ها» تشکیل شده است.
ترور دادستان خوی یک هفته پس از ترور مسعود على‌محمدى، استاد فیزیک دانشگاه تهران رخ می‌دهد.
مقام‌هاى ایران، مسئولیت این ترور را بر عهده آمریکا، بریتانیا و اسرائیل می‌دانند.


ابراهيم نبوي : اسب تروای ما


دوستی داشتم در سفارتخانه ای، مامور جمهوری اسلامی بود و رسما باید مزدور خطابش می کردیم، روزی از روزها، یک سال قبل گرفتاری پیش آمد در یکی از کشورهای آمریکای لاتین که دست ما ایرانی ها که هیچ دست خدایمان هم به آن نمی رسد. پولی را باید به دست یک ایرانی در یکی از دهات فی المثل پاناما می رساندیم. زنگی زدم به این دوست عزیز و از او خواستم که کمکی بکند، پول را در عرض یک روز رساندند به آن ابن السبیل از سفر بازمانده و چندماهی بعد پول را پس دادیم. وقتی هنوز انتخابات انجام نشده بود، به او گفتم که چه می کنی و چه بکنیم؟ دلمان تنگ است و پای مان لنگ! گفت در ناصیه این دولت علیل نمی بینم که بتواند بماند، شما فعلا به ایران نروید، بمانید، انتخابات بشود و بعد بروید. وقتی زنگ زد خداحافظی کند، برایش آرزوی سلامتی و خیر کردم. گفت، به دعای تان نیازمندم، ما هر جا که باشیم سفیر و کاردار مردم ایران هستیم، و تا زمانی که بتوانیم برای یک نفر کاری انجام دهیم می مانیم و کار می کنیم، وگرنه گور بابای رئیس جمهور بی شعور کرده که آبروی مملکت را به باد داده است.

راه حل پنج ماده ای ما زنان برای برون رفت از “بحران”!

بیانیه زنان: آقایان موسوی و کروبی هر کدام در طی روزهای اخیر بیانیه های منتشر کردند که راه حلهای خود را در ۵ ماده برای برون رفت از “بحران” بیان کردند. این راه حل ها با استقبال پنج “روشنفکر دینی” در خارج از کشور روبه رو شد: آقایان گنجی، سروش، کدیور، مهاجرانی و بازرگان که به قول خودشان “اتاق فکر” و یا “دولت در تبعید” را پایه ریزی کرده اند. در این بین آنچه کمتر مطرح است، موضع گیری کسانی است که نه خواهان تغییر رییس جمهور و جا به جایی این فرد و آن فرد یا محدود شدن “اختیارات رهبری” هستند بلکه از تغییراتی زیربنایی و ساختاری سخن می گویند. یکی از این گروه های اجتماعی، ما زنان هستیم که خواسته هایمان و حضورمان همانگونه که انتظار می رفت در هیچیک از این بیانیه ها ملاحظه نشده است. انتظار دیگری هم نبود زیرا در هیچیک از بیانیه ها و اعلام مواضع آقایان، از فردای انتخابات به این سو، یعنی از زمانی که مساله جذب آرا منتفی شده بود، به خواسته های زنان توجهی نشده است. ما بر این باوریم که مسائل زنان، بخش عمده ای از “بحران” جاری است و بدون دیدن و ارائه راهکار برای حل آن، هیچ راه حلی پاسخگو نخواهد بود. پس لازم است که کوتاه و مختصر و برای حل مسائل زنان، ما نیز بیانیه خود را آن هم در ۵ ماده به اطلاع عموم برسانیم. ما ضمن تاکید بر خواسته های عمومی “آزادی اندیشه، بیان، تشکل و اجتماعات”، ” لغو مجازات اعدام و شکنجه” و ” آزادی بی قید و شرط و فوری کلیه زندانیان سیاسی “، مهمترین خواسته هایمان را به طور خلاصه و بدون ترتیب اولویت ها به شرح زیر اعلام می کنیم:
۱. لغو کلیه قوانین تبعیض آمیز و ضد زن موجود از جمله: قوانین مربوط به ازدواج، طلاق، چند همسری، حضانت، ارث، شهادت و…
۲. به رسمیت شناخته شدن حق زن بر بدن و ذهن خویش؛ شامل لغو حجاب اجباری و برقراری آزادی پوشش، آزادی انتخاب همسر و آزادی انتخاب گرایش جنسی
۳. رفع خشونت علیه زنان در کلیه عرصه های خصوصی و اجتماعی و جرم شناختن آزار جنسی دختران، قتل و خشونت “ناموسی”
۴. جدایی دین از دولت
۵. محاکمه کلیه دست اندرکاران، عاملان و آمران جنایات سه دهه گذشته

امضا کنندگان:

- سودابه اردوان (هنرمند، فعال سیاسی)
- آزاده ارفح (فعال سیاسی)
- پروین اشرفی (پژوهشگر، فعال جنبش زنان)
- الهه امانی (استاد دانشگاه، فعال جنبش فراملیتی زنان)
- شادی امین (ژورنالیست، فعال جنبش زنان)
- پریسا انصاری (دانشجو، فعال جنبش زنان)
- شیوا بدیهی (فعال جنبش زنان- اتریش)
- شیرین پردر (مربی بهداشت و سلامتی، فعال جنبش زنان)
- فریده پورعبدالله (فعال جنبش زنان)
- فردوس تاجدینی( مترجم، فعال جنبش زنان)
- گلرخ جهانگیری (جامعه شناس ،فعال جنبش زنان)
- نسترن چیت ساز (فعال سیاسی)
- فریبا داوودی مهاجر (روزنامه نگار، فعال جنبش زنان)
- پوران رضایتی( فعال جنبش زنان و پشتیبان مادران عزادار- اتریش)
- ماریا رشیدی (فعال زنان و فعال سیاسی)
- پروانه زرگر(نقاش وفمینیست)
- الهه صدر (فعال جنبش زنان)
- شادی صدر(حقوقدان، فعال جنبش زنان)
- آنا عاصی پاک (فعال جنبش زنان لائیک ایرانی)
- محبوبه عباسقلی زاده( پژوهشگر، فعال جنبش زنان)
- ستاره عباسی(فعال سیاسی و جنبش زنان)
- شهلا عبقری (استاد دانشگاه، فعال جنبش زنان)
- مریم عظیمی(فعال سیاسی و جنبش زنان)
- صدیقه فخرآبادی(کادر درمانی ، فعال جنبش زنان)
- زینب قره ویسکی (مشاور روانکاو)
- اعظم قریشی(معلم و فعال جنبش زنان)
- هانیه قورخمز (فیزیوتراپیست)
- فریده گوسمن (تکنیسین علوم آزمایشگاهی،فعال جنبش زنان)
- سهیلا لیندهورست(مددکار اجتماعی، و عضو جامعه بین المللی حقوق بشر)
- هما مرادی (مددکار اجتماعی ،فعال جنبش زنان )
- میلا مسافر(مددکار اجتماعی و عضو هیئت مدیره جامعه بین المللی حقوق بشر)
- ویدا مشایخی (فعال جنبش زنان، اتریش)
- ناهید نصرت (مهندس کامپیوتر، فعال جنبش زنان)
- مژده نورزاد (داروساز، فعال جنبش زنان)

بیانیه زنان: راه حل پنج ماده ای ما زنان برای برون رفت از “بحران”!
جمع آوری امضاء ادامه دارد…
در صورت تمایل امضای خود را با ذکر عنوان شغل خود به آدرس زیر ارسال کنید!
shadiAshadi@gmail.com‍

ریاست گمرک پاداش دیگر خدمات مرتضوی؟


سه شنبه, ۲۹م دی, ۱۳۸۸
کلمه:سایت  جهان  گزارش داده قرار است گمرک کل کشور به قاضی مرتضوی سابق و ریاست فعلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز واگذار شود.
مرتضوی یکی از گزینه های احتمالی برای گمرک ایران است و ممکن است تا چند وقت آینده حکم انتصاب وی از سوی دولت و وزارت اقتصاد صادر شود.
این خبر هنوز به طور رسمی تائید نشده است اما گفته می شود یکی از دلیل این تصمیم، اثرگذاری بیشتر سیاست های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مبارزه با تخلفات گمرکی و کاهش قاچاق در مرزها است.
مرتضوی متهم اصلی حوادث کهریزک است.

سیاست یک بام و دو هوای جاسوسی و خبرچینی حکومت


تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۸
حمید تکاپو

شبکه جنبش راه سبز(جرس): در حالیکه وزارت اطلاعات طی بیانیه ای از مردم خواستار لو دادن معترضان و خبرچینی در مورد معترضین و حامیان جنبش سبز شده و آنرا وظیفه ای مقدس بیان نموده و یکی از مقامات آن وزارتخانه نیز، ارتباط با رسانه های مخالف جهت اطلاع رسانی پیرامون وقایع کشور را "همکاری باسازمان های برانداز بیگانه" عنوان کرده، اکنون پاسدار مسعود جزایری این ارتباط ها را "از مصادیق بارز جاسوسی نوین" خوانده و خواستار وضع قوانین مربوط به برخورد با جاسوسی های نوین در مجلس شورای اسلامی شد. 
 
پیش از این نیز آیت الله ناصر مکارم طی فتواهایی خاطرنشان کرده بود "رسانه های بیگانه دروغگو، جاعل و سبب انحراف بوده، ارتباط و تماس با آنها کمک به ظلم است و شرعا جایز نیست."

اینکه دستگاههای اطلاعاتی- امنیتی ، از طرفی مردم کشور را به جاسوسی از یکدیگر، همسایه ها و آشنایانِ خود تشویق نموده و از طرف دیگر انتشار و ارسال اخبارِ سرکوب، نقض حقوق بشر و وقایع کشور–با توجه به خفقان و سانسور داخل- به گوش جهانیان جاسوسی اعلام شده، جای تعجبی نخواهد داشت؛ چرا که کودتای رسانه ای، بخشی از همان کودتای خزنده ای است که هفت ماه پیش کلید آن توسط تمامیت خواهان زده شده و صدها روزنامه، نشریه، سایت و سامانه خبری مشمول توقیف و فیلتر شده اند و همزمان صدها روزنامه نگار و فعال مدنی- رسانه ای راهی بازداشتگاه شده اند. 

منظور ما از امنیت، امنیت پادگانی نیست/عملکردهای ماه‌های اخیربه وجهه جمهوری اسلامی در افکار عمومی داخل و خارج ضربه زد

سه شنبه, ۲۹م دی, ۱۳۸۸
کلمه: رییس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«باید هر راهی را برای حفظ اصول، حقوق و آزادی‌های مردم طی کرد و از بحرانی‌تر شدن اوضاع جلوگیری کرد.»
به گزارش کلمه  حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمّد خاتمی،‎ وی در دیدار با ۵۰ تن از بازداشت‌شدگان و زندانیان سیاسی پس از انتخابات گفت:« بسیار علاقه‌مند بودم تا تعدادی دیگر از عزیزان نیز در این جمع حاضر بودند اما متاسفانه هنوز بسیاری از دوستان ما و چهره‌ها و نیروها و سرمایه‌های انسانی ارزشمند کشور از هر طیف و قشری در زندان هستند و گروهی دیگر از آزادشدگان هم به دلیل هزینه‌های جانبی حوادث اخیر نتوانسته‌اند در این جمع حضور داشته باشند.»
وی افزود:«مایه تأسف عمیق است که جمعی که در این‌جا حاضرند با وجود آن‌که از نیروهای دلسوز کشور و سرمایه‌های جوان و نخبگان ایران هستند و علی‌رغم پایبندی‌شان به قانون و اخلاق سیاسی به جمع زندانیان سیاسی جمهوری اسلامی پیوسته‌اند. »
رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«متأسفیم که شاهددستگیری و گرفتاری چهره‌های برجسته‌ای هستیم که از علاقمندان به انقلاب هستند. تصور بر این بود که پس از اتفاقات ماه‌های اخیر، شاهدحاکمیت نوعی عقلانیت و امنیت و آرامش نسبی در کشور و جامعه باشیم و به مطالبات و حقوق مردم توجه شود اما در روزهای اخیر به جای تعادل و آرامش، شاهد هجمه‌های سنگین و موج جدید فشارها و دستگیری‌ها هستیم.»

هفت سال پس از یک نامه تاریخی: پیش از نوشیدن جام زهر، عذرخواهی کنید

محمدجواد اکبرین

شبکه جنبش راه سبز (جرس): شاید هفت سال و هشت ماه، زمان می خواست تا آنچه در نامه 135 نماینده اصلاح طلب مجلس ششم خطاب به رهبر جمهوری اسلامی آمده بود به کرسی اثبات و حقانیت بنشیند. 
 
اگرچه آن روز، نمایندگان ملت، برای نوشتن این نامه، با غربت و مظلومیت به انواع تهمت ها متهم شدند و امروز نیز برخی از آنان در زندان به سر می برند اما نامه نمایندگان ملت، به عنوان یک سند تاریخی در آخرین نقد محترمانه قدرت مطلقه برجا ماند که چون گوش شنوایی نیافت به شکسته شدن  این جایگاه، در بین طیف وسیعی از ملت انجامید.


 نامه ای که هنوز کابوس اقتدارگرایان است

پس از انتشار این نامه در سال 81، دستور داده شد که متن و حتی خبر آن در هيچ رسانه ای منتشر نشود. با اعلام اين دستور، بسیاری از خبرگزاری ها، متن و خبر انتشار اين نامه را از صفحات خود برداشتند و در روزنامه ها نيز هيچ اشاره ای به اين نامه نشد؛ اینک، هفت سال بعد، در مناظره اي که پنج شنبه شب گذشته از تلویزیون ایران پخش شد، علیرضا زاکانی از دوستان محمود احمدی نژاد و از راه یافتگان به این دوره از مجلس، با قرائت یک جمله از این نامه، آن را نقطه سیاه و لکه ننگی برای مجلس ششم و اصلاح طلبان قلمداد کرده است؛ نامه ای که در کمال صراحت و مراعات ادب، اشارات مهمی به شرايط دشوار و حساس آنزمان و مسئوليت رهبری در قبال سرنوشت کشور و پیش بینی های دقیقی از آینده جامعه ایران داشت و گذشت زمان بر درستی و راستی آن گواهی داد.

مرکزآمار:۴۷میلیون ایرانی زیر خط فقر!


سه شنبه, ۲۹م دی, ۱۳۸۸
کلمه-خبر نوشت: در حالی که بانک مرکزی خط فقر خانوار را ۷۸۰ هزار تومان برآورد کرده‌، مرکز آمار ۴۷ میلیون نفر را در قالب خانوار ۶نفره دارای درآمد کمتر از ۷۸۰ هزار تومان اعلام کرد.
سیاست هدفمندکردن یارانه‌ها هیچ حسنی که نداشته باشد، حداقل دولت را از وضعیت درآمدی جامعه مطلع می‌کند.
مطابق تازه‌ترین اعلام مرکز آمار ایران، ۴۷ میلیون ایرانی به طور سرانه روزانه کمتر از ۴ هزار و ۳۰۰ تومان درآمد دارند. این رقم نتیجه تازه ترین اظهارات رییس مرکز آمار ایران است که گفته است:” درآمد خانواده شش نفری در خوشه یک، کمتر از ۴۷۳ هزار تومان است. خانوار شش نفره ای که درآمدش بین ۴۷۳ هزار تومان تا ۷۸۸ هزار تومان است در خوشه دو قرار می گیرد. در خوشه نخست حدود ۳۰ میلیون نفر قرار دارند. در خوشه دوم هم ۱۷ میلیون و ششصد هزار نفر قرار دارند.”
بدین ترتیب درآمد روزانه حدود ۳۰ میلیون نفر کمتر از ۲ هزارو ۶۰۰ تومان است و درآمد روزانه ۱۷ میلیون نفر دیگر روزانه کمتر از ۴ هزارو ۳۰۰ تومان است. می توان این گونه نتیجه گرفت که ۴۷ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی روزانه کمتر از ۴ هزارو ۳۰۰ تومان درآمد دارند . در این میان ۱۷ میلیون نفر حداکثر حق هزینه کرد ۲هزار و ۶۰۰ تومان را دارند.

مریم زندی: از من خواسته اند عکس های انقلاب را سانسور کنم


تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): مریم زندی عکاس شهیر ایرانی می گوید در چاپ كتاب عكس‌های انقلاب خود با مشكل روبرو شده و اداره كتاب وزارت ارشاد مانع از چاپ این كتاب شده است.
به گزارش ایلنا، زندی عکاس شهیر ایرانی می‌گوید در چاپ كتاب عكس‌های انقلاب خود با مشكل روبرو شده و اداره كتاب وزارت ارشاد مانع از چاپ این كتاب شده است.
موسس انجمن عكاسان ایران با اظهار این مطلب گفت: نزدیك به هفت ماه است كه اداره كتاب وزارت ارشاد برای كتاب عكس‌های انقلاب من مشكل ایجاد كرده و مانع چاپ آن شده است.
وی افزود: این اداره از من خواسته كه عكس‌های انقلاب را سانسور كند. این اداره خواستار حذف برخی از عكس‌ها شده است كه من با این جریان كاملاً مخالفم.
وی ادامه داد: این عكس‌ها سند هستند و كم و زیاد نشده‌اند. این عكس‌ها روایت تاریخ بدون كم و كاست است پس كسی نمی‌تواند درباره نادرستی آنها صحبت كند.
زندی كه تاكنون چندین كتاب را به چاپ رسانده است، بیان كرد: به من گفته‌اند كه این عكس‌ها درحال بررسی علمی هستند. من نمی‌دانم عكس‌های انقلاب را چگونه می‌خواهند بررسی علمی كنند مگر چه چیز این عكس‌ها عجیب است.
وی اشاره كرد: برای چاپ این عكس‌ها خارج از ایران هیچ مشكلی ندارم و حتی چند ناشر هم به من پیشنهاد كار داده‌اند ولی معتقدم این كتاب باید در داخل ایران چاپ شود.
زندی درباره كتاب عكس موسیقی نیز توضیح داد: شش سال است كه در حال كار روی این جریان هستم و امیدوارم اگر ارشاد بهانه‌‌تراشی خاصی نكند، سال آینده این كتاب چاپ شود.

اعتراض قدیانی و بهشتی به حکم بازداشت/ قدیانی:خدا با ماست محکم باشید


سه شنبه, ۲۹م دی, ۱۳۸۸
کلمه: همسر ابوالفضل قدیانی از اعتراض همسرش، دکتر علیرضا بهشتی، محقق و بیش از ۱۵ نفر از فعالان سیاسی بازداشت شده در هفته‌ها اخیر، نسبت به حکم بازداشتشان خبر داد.
وی در گفتگو با «پارلمان‌نیوز»، گفت:« روز یکشنبه که به صورت اتفافی به دادسران انقلاب مراجعه کرده بودیم، آقای قدیانی، بهشتی، محقق و چند نفر از بازداشت‌شدگان را دیدیم که آمده بودند تا نسبت به بازداشت خود اعتراض کنند.»
همسر عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، افزود:«در فرصت بسیار کوتاه یک دقیقه‌ای که توانستم با آقای قدیانی بعد از بازداشتشان صحبت کنم، ایشان از لحاظ جسمی ضعیف و بسیار لاغر شده بود از لحاظ روحی وضعیت بسیار خوبی داشتند و به من گفتند که خدا با ماست محکم باشید و بیشتر بر مقاومت و صبر و ایستادگی تاکید می‌کردند، همچنین متوجه شدیم که آقای قدیانی در سلول انفرادی در زندان اوین هستند.»
وی یادآور شد:« در این فرصت کوتاه که متاسفانه با برخورد ناشایست ماموران و به کار بردن برخی الفاظ ناشایست در مورد خانواده‌هایی که عزیزان خود را بعد از روزها بی‌خبری دیده بودند همراه بود، متوجه شدیم که این عزیزان برای اعتراض به حکم بازداشت موقت خود به دادسرا مراجعه کردند اما متاسفانه این اعتراض قبول نشد و حکم بازداشت آن‌ها تمدید شد.»
همسر ابوالفضل قدیانی تصریح کرد:« ما به ادامه بازداشت آقای قدیانی به شدت اعتراض داریم، همچنین به عدم اجازه برای ملاقات و رساندن لباس مناسب و دارو به همسرم معترضیم و هیچ اطلاعی نداریم که آیا به وضعیت جسمانی همسرم که به دو بیماری سخت مبتلاست رسیدگی می‌شود یا خیر.»
وی با ابراز تاسف از اینکه افرادی که در مبارزات و پیروزی انقلاب و سازندگی کشور نقشی مهم را در ارگان‌های مختلف ایفا کرده‌اند، اینگونه بر دستانشان دستبد زده‌بودند، خاطر نشان کرد:« همسرم در زندان اوین نگهداری می‌شوند اما این سئوال را از مسئولان داریم که پس چرا اسم آقای قدیانی در رایانه زندان اوین وجود ندارد؟.»

داریوش قنبری : مناظره راهكار متمدنانه براي حل مناقشات است


تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه بي‌ ترديد گفتگو ميان افراد و گروه‌ها در شرايط سياسي فعلي كشور مفيد است، ‌گفت: گفتگو و ديالوگ همواره يكي از سنتي‌ترين و قديمي‌ترين راه‌هاي روشن شدن حقيقت بوده و امروز نيز گفتگو راهكاري دموكراتيك و شيوه‌اي متمدنانه براي حل مناقشات است كه ما نيز مي‌توانيم از اين راه براي حل مسايل و مناقشات در جامعه استفاده كنيم.
داريوش قنبري در گفتگو با ايسنا،اظهار كرد: به نظر من اگر در هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته نيز باب اين گفت‌وگوها بسته نمي‌شد و بعد از مناظره كانديداها در تلويزيون، اين مناظره‌ها چه بين كانديداها و چه بين هواداران آنها تداوم مي‌يافت، بسياري از مناقشات پس از انتخابات ايجاد نمي‌شد،زيرا بسياري از آنها به خاطر بسته بودن باب گفتگو بود.
قنبري افزود: من فكر مي‌كنم اگر در شرايط كنوني اين گفت‌وگوها تداوم پيدا كند و مناظره‌ها به شيوه‌هاي ديگري ادامه داشته باشد،‌راه‌هاي خوبي براي روشن شدن حقايق وجود خواهد داشت و نهايتا بسياري از مناقشات موجود در كشور از همين طريق قابل حل خواهد بود. نكته مهم البته اين است كه در اين گفت‌وگوها و مناظره‌ها، طرفين بحث بايد به شكل برابري حضور يابند، هر دو طرف بتوانند به راحتي حرفهايشان را بزنند و رسانه‌هاي مجري اين گفتگوها يكسويه نگري نداشته باشند و بي‌طرفانه وارد اين گفتگوها شوند.

پشت صحنه گزینش چهره‌ها در “امت امام خامنه‌ای” به روایت همت


سه شنبه, ۲۹م دی, ۱۳۸۸
کلمه:بررسی تصاویر حدود ۱۳۰ چهره مختلف در جلد ویژه‌نامه همت که گفته می‌شود به اسفندیار رحیم‌مشایی نزدیک است و مشاهده شیوه درج یا حذف عکس شخصیت‌ها، از رویکرد انتخاباتی آن حکایت دارد.
به گزارش «آینده»، در این طرح کلیه رقبای اصولگرای محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۸۴ شامل محمد باقر قالیباف، علی لاریجانی، محسن رضایی و احمد توکلی که رقبای بالقوه مشایی در انتخابات چهار سال آینده نیز به شمار می‌آیند، به رغم روابط نزدیک آن‌ها با رهبر انقلاب، حذف شده است.
همچنین در اولین تحلیل این نشریه، با حمله شدید به دادستان تهران، ادعا شده وی با برخورد با منتقدان علی لاریجانی، یک دیکتاتوری فامیلی برای مصون‌سازی برادر رئیس قوه‌قضائیه ایجاد کرد تا وی در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری، بدون آزرده‌خاطر شدن از خبرنگاران مزاحم به “آرزوی نیل به ریاست جمهوری نزدیک” شود!
این تحلیل در شرایطی است که بیشترین حجم اعلام جرم‌ها و برخوردهای دادستان تهران طی این مدت، تحت عنوان “توهین به رئیس‌جمهور” بوده که البته شمار زیادی از رسانه‌های اصولگرا نیز به تیغ آن گرفتار آمده‌اند.

اقتصاد زمان احمدی نژاد دوبرابر دولتی تر از دوره موسوی


تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۸
جنبش راه سبز (جرس): در حالیكه یكی از اتهامات حامیان دولت وجناح راست به مهندس موسوی ترجیح اقتصاد دولتی به اقتصاد خصوصی بوده است گزارش رسمی وزارت اقتصاد نشان می دهد كه شاخصهای اقتصاد دولتی در زمان دولت احمدی نژاد بیش از دوبرابر پایان دولت موسوی بوده است.
به گزارش "آینده" این شاخصها كه شامل نسبت بودجه شركتهای دولتی به تولیدناخالص ملی ونسبت كل بودجه دولت به تولید ناخالص ملی است در دولت احمدی نژاد نسبت به دولت موسوی به ترتیب 186 درصد و114 درصد افزایش داشته است كه این به معنای آن است كه اقتصاد كشور در دولت نهم دوبرابر دولتی تر از دولت مهندس موسوی شده است.
رسانه های اصولگرا از جمله جهان نوشته اند:وزارت اقتصاد درگزارشی تائید كرد كه دولت از سال 84 تا 87 بزرگتر از گذشته شده است.
وزارت اقتصاد در گزارشی تحلیلی و آماری تصریح كرد كه سیاست های خصوصی سازی در چند سال گذشته نتوانسته است به كاهش حجم دولت در اقتصاد منجر شود.
مطابق این گزارش یكی از شاخص های اندازه گیری برای حجم دولت نسبت بودجه شركت های دولتی به تولید ناخالص داخلی است كه این شاخص از 19.4 درصد در سال 68 به 55.5 درصد در سال 86 رسیده است.
همچنین نسبت بودجه كل به تولید ناخالص داخلی نیز از دیگر شاخص های برآورد حجم دولت است كه این نسبت هم از 35 درصد در سال 68 به 75 درصد در سال 86 رسیده است.
این گزارش كه در نشریه داخلی وزارت اقتصاد منتشر شده است نشان می دهد كه طی سالهای 68 تا 87 اندازه دولت و نقش و اهمیت شركت های دولتی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
در این گزارش تاكید شده است كه خصوصی سازی در سالهای گذشته برخلاف انتظار نتوانسته است اندازه دولت را كاهش دهد.
در این بررسی آمده است كه مهمترین عامل عدم موفقیت خصوصی سازی این بوده كه واگذاری ها به صورت كامل انجام نشده است و شركت های دولتی از حیطه مدیریت دولتی خارج نشدند.

پخش برنامه‌های یورونیوز به زبان فارسی


سه شنبه, ۲۹م دی, ۱۳۸۸
کلمه:کانال تلویزیونی ‘یورونیوز’ روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد پخش برنامه های خبری به زبان فارسی و ترکی را در سال جاری آغاز کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه شبکه ماهواره ای “یورونیوز” که در شهر لیون در شرق فرانسه مستقر است گفت که آغاز پخش برنامه ها به زبان فارسی برای اواخر سال ۲۰۱۰ برنامه ریزی شده است. پخش برنامه به زبان ترکی قرار است روز ۳۰ ژانویه آغاز شود.
این دو برنامه قرار است از لیون و از طریق ماهواره، تلویزیون کابلی و همچنین به صورت اینترنتی پخش شود. یورونیوز هم اکنون به هشت زبان برنامه پخش می کند.
اخیرا مقام های فرانسوی از مجمع جهانی ارتباطات، موسوم به آی تی یو وابسته به سازمان ملل متحد، خواستند که دولت ایران را نسبت به توقف پخش پارازیت بر روی شبکه های تلویزیونی ماهواره ای قانع کند.
فرانسوا رنسی، رئیس آژانس فراکانس فرانسه گفت این درخواست از مجمع جهانی ارتباطات، پس از آن مطرح شد که ایران تقاضاهای مکرر در این زمینه را نادیده گرفت.

حسینیه جماران پلمب شد

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز (جرس): سایت اصولگرای جهان نیوز نوشت: پس از ماجرای درگیری در حسینیه جماران، این حسینیه به دستور سید حسن خمینی پلمپ شده و ظاهراً قرار نیست هیچ مراسمی حتی در دوران دهه فجر در حسینیه شماره یک جماران برگزار شود.
مرقد مطهر امام نیز پیش از این چندین بار مراسم مهم مذهبی خود را به بهانه تعمیرات لغو کرده بود.

رییس کمیته مخابرات مجلس:کنترل همزمان تمام مکالمات تلفنی، پیامک و ایمیل از نظر فنی امکان پذیر نیست


سه شنبه, ۲۹م دی, ۱۳۸۸
کلمه: رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی گفت: بدون حکم قضایی امکان شنود مکالمات تلفنی و مشاهده محتوی سایر ارتباطات مردم وجود ندارد.
به گزارش ایرنا “علی مطهری” نماینده شبستر افزود: برخورداری از حریم خصوصی از مهم‌ترین موضوعات نظام حقوقی و قانون‌گذاری کشور است که با وضع قوانین مناسب در حوزه امنیت ارتباطات تامین می شود.
وی با بیان اینکه امنیت در حوزه ارتباطات از طریق شنود، ضبط و افشای ارتباطات، مزاحمت و اختلال، قطع و تخریب و مواردی از این قبیل ممکن است، مورد تعرض قرار گیرد، افزود: قوانین خوبی در کشور داریم که نقض امنیت ارتباطات را ممنوع کرده است که آخرین آن قانون جرایم رایانه ای بود.
مطهری با اشاره به اصل بیست و پنجم قانون اساسی، اظهار داشت: براساس این اصل “بازرسی‏ و نرساندن‏ نامه‏‌‌ها، ضبط و فاش‏ کردن‏ مکالمه‌های تلفنی‏، افشای‏ مخابرات‏ تلگرافی‏ و تلکس‏، سانسور، عدم‏ مخابره‏ و نرساندن‏ آنها، استراق‏ سمع و هرگونه‏ تجسس” ممنوع‏ است،‏ مگر به‏ حکم‏ قانون‏.
گفتنی است براساس ماده ۴۸ قانون جرایم رایانه ای مصوب خرداد ماه سال جاری تفاوتی میان امور تلفنی و رایانه‌ای وجود ندارد، بطور خاص دسترسی غیرمجاز به محتوای پیامک و پست الکترونیک را نیز در حکم شنود تلقی می‌کند.
رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی، گفت: با وجود منع شنود مکالمات و دسترسی به پیامک و ایمیل در قوانین موضوعه کشور، ساز و کار قانونی برای کنترل محتوی این پیام های ارتباطی نیز پیش بینی شده و در صورت ضرورت و برای برقراری امنیت اجتماعی ، دستگاههای مربوطه می توانند نسبت به کنترل ارتباطات اقدام کنند.
مطهری گفت: هیات مرکزی نظارت بر شنود در قوه قضاییه شکل گرفته که بر حسب نیاز دستگاههای امنیتی کشور، در زمینه صدور مجوز برای کنترل ارتباطات می تواند اقدام کند.
وی تصریح کرد: هرگونه شنود مکالمات و یا دسترسی به پیامک و ایمیل افراد حقیقی و یا حقوقی فقط با حکم قاضی و براساس ضرورت باید صورت گیرد.
رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی، کنترل همزمان تمام مکالمات تلفنی، پیامک و ایمیل از نظر فنی امکان پذیر نیست.

تاثر کارکنان دادگاه انقلاب از چگونگی حضور علیرضا بهشتی در شعبه امنیت دادگاه


تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز(جرس): :دکترسید علیرضا حسینی بهشتی ،فرزند شهید بهشتی ، نخستین رئیس دستگاه قضایی پس از انقلاب ، دیروز برای انجام بازپرسی از زندان اوین به شعبه امنیت دادگاه انقلاب تهران منتقل شد.


به گزارش کلمه، یکی از خانواده های زندانیان سیاسی که در راهروهای دادگاه انقلاب شاهد حضور علیرضا بهشتی  ،مشاور ارشد مهندس موسوی در شعبه امنیت دادگاه انقلاب بوده ، گفته است :

دکتر علیرضا بهشتی در حالی که پیژامه زندان و دمپایی پلاستیکی برپا داشت و محاسن اش بلند و آشفته  بود ، دقایقی طولانی در انتظاربازپرسی به سر برد.

این در حالی بود که بسیاری از خانواده های زندانیان سیاسی حاضر در دادگاه انقلاب  ،تعدادی از مراجعان و حتی کارمندان ارشد و برخی از بازپرس ها و قضات دادگاه انقلاب از چگونگی برخورد ونحوه انتقال فرزند بنیانگذار سیستم قضایی جمهوری اسلامی به دادگاه انقلاب متاثر شده بودند.

این شاهد عینی افزود :" آنچه به تاثر مراجعان و کارکنان دادگاه انقلاب در باره نحوه برخورد با علیرضا بهشتی می افزود ،تصاویر پدر شهیدش ، آیت الله بهشتی بر در و دیوار این دادگاه بود که به یاد هر بیننده ای می آورد که اکنون  این فرزند بنیانگذار سیستم قضایی جمهوری اسلامی  است که  بدون رعایت کمترین حقوق شهروندی به  شعبه امنیت آورده شده است."

فرزند آیت الله بهشتی ، در موج بازداشت های پس از عاشورا ، در دانشگاه تربیت مدرس بازداشت شده است .بازداشت او در حالی اتفاق افتاد که شهریور ماه امسال ،پس از پنج روز بازداشت با تودیع وثیقه دویست میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود.

در آن زمان ،دادگاه انقلاب برخلاف رویه معمول حاضر به پذیرش سند دویست میلیون تومانی از وی نشد و به همین دلیل تعدادی از دوستان و بستگان او با روی هم گذاشتن مبالغ خرد  نسبت به تامین دویست میلیون تومان پول نقد به عنوان وثیقه آزادی او مبادرت کردند.

علیرضا بهشتی در تمام سه هفته گذشته ، موفق به ملاقات با وکیل و خانواده خود نشده است .گفته می شود قاضی پرونده ای که با تعیین وثیقه دویست میلیون تومانی حکم آزادی او را صادر کرد ه بود اکنون هیچ اشرافی برپرونده اش ندارد و پاسخ قانع کننده ای نیز در برابر این پرسش  وجود ندارد که چرا با وجود وثیقه دویست میلیون تومانی آن هم به صورت پول نقد ، ماموران امنیتی اقدام به بازداشت  ناگهانی وی در دانشگاه کرده اند.

یکی از اعضای بیت شهید بهشتی نیز به خبرنگار کلمه گفت :”اتهام دکتر علیرضا بهشتی پس از سه هفته بازداشت همچنان  برای ما نامشخص است و  هیچ کدام از اعضای خانواده و وکلای مدافع او   به پرونده و دلایل بازداشتش  دسترسی ندارند و هرگونه تلاش شان در این باره با درهای بسته مواجه شده است".

مرز خشونت‌پرهیزی یک جنبش مدنی کجاست؟




در میان فریاد و شعار، بوق‌های ممتد و نفس‌های بریده بریده و از میان دود و آتش... دود و آتشی که دیگر برای تهران آشناست، لنز کوچک موبایل تصویری بزرگ را ثبت می‌کند.

وانت سفید و سبز، با سرعت از روبرویت می‌گذرد و دورتر، به شدت به چیزی برخورد می‌کند. فریادها اوج می‌گیرد و وانت پلیس با سرعت عقب می‌آید
چیزی شبیه بدن انسان بر زمین افتاده است! وانت دیگری، سفید و سبز، از سمت چپ دور برمی‌دارد. دنده عوض می‌کند و از روی مرد می‌گذرد و فریادها رنگ فغان می‌گیرد...

دادگاه کیهان باز هم برگزار نشد؛ دست های نامرئی شریعتمداری را حفظ می کنند


تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۸
سپهر سعادت

شبکه جنبش راه سبز(جرس):انبوهی از شکایت های سالیان دور و نزدیک علیه روزنامه کیهان روی میز قاضی "حسینیان" قرار دارد ولی هر بار نوبت پاسخگویی "حسین شریعتمداری" مدیر مسوول این روزنامه به اتهام هایش فرا می رسد دلیلی برای تعویق دادگاه پیدا می شود. در مهرماه گذشته که پس از مدتها انتظار نخستین جلسه رسیدگی به شکایت ها علیه کیهان برگزار شد تنها چند نفر از شاکیان فرصت بیان دعوای خود را پیدا کردند و نوبت به پاسخگویی شریعتمداری نرسید .دادگاه روز 27 دیماه را به عنوان تاریخ بعدی برگزاری جلسه مشخص کرد اما در این روز خبرگزاریها خبر از تجدید وقت دوباره این دادگاه دادند  و هیچ دلیلی را هم برای تعویق دادگاه ذکر نکردند. 
 
ناظران مصونیت آهنین کیهان در برابر قانون را بیش از هر چیز زاییده جایگاهی می دانند که مدیر مسوول این روزنامه نزد مقام های عالی رتبه جمهوری اسلامی پیدا کرده است.او نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان است و  رادیکال ترین موضع گیری ها در توجیه سرکوب مخالفان از رسانه تحت مدیریت او انتشار می یابد.شریعتمداری در طول 20 سال تسلط بر روزنامه کیهان بسیاری از چهره های موثر نظام جمهوری اسلامی را متهم به خیانت،جاسوسی،براندازی و فساد اخلاقی و اقتصادی کرده است و به پشتوانه حمایت های پیدا و پنهان مقام های عالی رتبه از هرگونه تعقیب و پیگرد قضایی مصون بوده است.

تاج زاده در هیچ دادگاهی حاضر نخواهد شد




تاج زاده در دادگاه خود اعلام کرده است تا زمانی که به شکایت 10 سال پیش وی رسیدگی نشود در هیچ دادگاه دیگری برای پاسخگویی حاضر نمی شود.

همسر تاج زاده در گفتگو با خبرنگار آریا گفت : همسرم معتقد است اگر به شکایتش رسیدگی می شد بسیاری از این مشکلات بوجود نمی آمد.

فخرالسادات محتشمی پور افزود : تاج زاده گفته است در دادگاه 11/12/88 شرکت نمی کند و قاضی هر حکمی می خواهد بدهد و آن را اجرا کند.

آریا

کاری فوق العاده ازمانا نیسانی



چهارشنبه سي ام دي ماه حماسه اي ديگر در راه است ( سكوت سبز )


چهار شنبه (30 دی 1388) از ساعت 7 بامداد تا 8 شب ، از هيچيک از خدمات مخابرات استفاده نمی کنيم(پیامک ، تلفن ثابت و همراه).
اين کار ، گامی کوچک برای هر فرد، ولی گامی بزرگ برای آزادی است..
رسانه شمائيد !

پاينده باد ايران و آزادی !

آخرين آخبار