آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۲۹, سه‌شنبه

دادگاه کیهان باز هم برگزار نشد؛ دست های نامرئی شریعتمداری را حفظ می کنند


تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۸
سپهر سعادت

شبکه جنبش راه سبز(جرس):انبوهی از شکایت های سالیان دور و نزدیک علیه روزنامه کیهان روی میز قاضی "حسینیان" قرار دارد ولی هر بار نوبت پاسخگویی "حسین شریعتمداری" مدیر مسوول این روزنامه به اتهام هایش فرا می رسد دلیلی برای تعویق دادگاه پیدا می شود. در مهرماه گذشته که پس از مدتها انتظار نخستین جلسه رسیدگی به شکایت ها علیه کیهان برگزار شد تنها چند نفر از شاکیان فرصت بیان دعوای خود را پیدا کردند و نوبت به پاسخگویی شریعتمداری نرسید .دادگاه روز 27 دیماه را به عنوان تاریخ بعدی برگزاری جلسه مشخص کرد اما در این روز خبرگزاریها خبر از تجدید وقت دوباره این دادگاه دادند  و هیچ دلیلی را هم برای تعویق دادگاه ذکر نکردند. 
 
ناظران مصونیت آهنین کیهان در برابر قانون را بیش از هر چیز زاییده جایگاهی می دانند که مدیر مسوول این روزنامه نزد مقام های عالی رتبه جمهوری اسلامی پیدا کرده است.او نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان است و  رادیکال ترین موضع گیری ها در توجیه سرکوب مخالفان از رسانه تحت مدیریت او انتشار می یابد.شریعتمداری در طول 20 سال تسلط بر روزنامه کیهان بسیاری از چهره های موثر نظام جمهوری اسلامی را متهم به خیانت،جاسوسی،براندازی و فساد اخلاقی و اقتصادی کرده است و به پشتوانه حمایت های پیدا و پنهان مقام های عالی رتبه از هرگونه تعقیب و پیگرد قضایی مصون بوده است.
تندخویی با شاکیان
شاکیان روزنامه کیهان طیف متنوعی از چهره های سیاسی،روشنفکری،هنری و فرهنگی را تشکیل می دهند،از "میرحسین موسوی" و "محمد خاتمی" و "علیرضا بهشتی" و "محسن کدیور" وگرفته تا "شیرین عبادی" و "محمد رضا شجریان". ده ها شکایت دیگر نیز روی میز است که برخی از آنها افراد حقوقی و حقیقی کمتر شناخته شده هستند. از میان کسانی که در جلسه مهر ماه فرصت بیان شکایت خود علیه روزنامه کیهان را پیدا کردند تنها نام آشنا،نام محسن کدیور روشنفکر دینی بود.شکایت او از طریق وکیلش  "صالح نیکبخت" طرح شد.موضوع شکایت مربوط به ادعاهای یازده سال پیش کیهان بود.این دادگاه  به دلیل طولانی شدن جلسه رسیدگی، عدم حضور برخی از شکات و مهلت برای جلب رضایت از سایر شکات به 27 دی ماه موکول شد.اینک با به تعویق افتادن دوباره دادگاه،پرونده شکایت ها از این روزنامه به بایگانی رفته است. کیهان نیز بی هراس از توقیف و پیگرد قضایی اتهام های همیشگی اش به شخصیت های دگراندیش و اصلاح طلب را همچنان تکرار می کند.
مسولان این روزنامه با اطمینان از امنیت آهنین،  شاکیانشان را به چالش می طلبند و برای نمونه زمانی پیام فضلی نژاد عضو دفتر پژوهش موسسه کيهان در پاسخ به شکایت شیرین عبادی گفته است که "عبادي و وکلاي مدافعش مطمئن باشند مشتاق برگزاري دادگاه کيهان هستيم چون آن روز، روز عزاي شيرين عبادي است."پاسخگویی کیهان در برابر سایر شاکیان نیز حاوی ادبیاتی مشابه بوده است.
شکایت نمادین
تقریبا تمام کسانی که طی سالهای اخیر از کیهان شکایت کرده اند از این پیش آگاهی برخوردار بوده اند که شکایتشان جنبه سمبولیک دارد و راه به جایی نخواهد برد.آنها صرفا به این دلیل شکایت کرده اند تا بی عملی دستگاه قضایی در برخورد با روزنامه تحت حمایت نهاد اصلی قدرت را اثبات کنند.در کارنامه قوه قضاییه  تعطیلی بیش از صد نشریه اصلاح طلب دیده می شود و روزنامه نگاران بسیاری نیز با اتهام هایی نظیر اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی مواجه با محکومیت های سنگین شده اند. در همین هفت ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز قوه قضاییه بسیاری از کنشگران سیاسی و مدنی ایران را روانه دادگاه کرده ولی وقتی نوبت محاکمه کیهان می رسد همیشه دلایلی برای تعویق دادگاه پیدا می شود. شاکیان کیهان معتقدند که اراده های خارج از قوه قضاییه جلوی محاکمه حسین شریعتمداری را گرفته است.تعویق پی در پی دادگاه کیهان سندی محکم در دست کسانی است که می خواهند وابستگی و عدم استقلال قوه قضاییه در برخورد برابر با شهروندان را ثابت کنند.
این بازو قطع نمی شود
چنانچه دادگاه کیهان در شرایط کنونی برگزار شود بسیاری از کسانی که صدایشان اکنون محملی برای شنیده شدن ندارد می توانند صدای خود را از طریق این دادگاه به گوش افکار عمومی برسانند.دادگاه کیهان قدرتی به مخالفان می دهد که از دریچه آن حرفهای ناگفته را مطرح کنند.حتی نفس نشستن حسین شریعتمداری در جایگاه متهم می تواند برای میلیونها اصلاح طلب ایرانی جالب توجه باشد.تصور حضور وکیل میرحسین موسوی و محمد خاتمی در دادگاه و طرح شکایت از شریعتمداری نیز تصور وسوسه انگیزی برای بسیاری از ناظران سیاسی ایران است.مقام های قضایی ایران و نهادهای قدرت حامی کیهان نیز احتمالا با آگاهی از پیامدهای سیاسی و اجتماعی این دادگاه جلوی برگزاری آن را گرفته اند.آنها مصلحت نمی بینند که کیهان به عنوان جدی ترین بازوی رسانه ای حکومت در موضع ضعف قرار گیرد حتی اگر این مصلحت سنجی به قیمت بی اعتباری دستگاه قضایی تمام شود.
شریعتمداری با آن که مرد محبوبی در میان بدنه حامیان حکومت هم محسوب نمی شود اما اعتماد آیت الله خامنه ای به او منجر به تثبیت جایگاهش شده است.مدیر مسوول کیهان به تعبیر عامه برای  آیت الله خامنه ای سنگ تمام گذاشته است.او خود را فدایی ولایت می خواند ولی در عین حال بسیاری از محافظه کاران شیوه کار او را بر نمی تابند. چهره های شناخته شده ای از میان جریان اصولگرا مانند "عماد افروغ"،"علی مطهری"،"محسن رضایی" و "احمد توکلی" به شکلی آشکار شیوه شریعتمداری را زیر سوال برده اند و تحولات پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری نیز شکاف میان تفکر کیهانی با بدنه محافظه کاران را بیش از پیش تشدید کرده است.بسیاری از محافظه کاران که خود را درون کمپ خودی های نظام جمهوری اسلامی دسته بندی می کنند به زعم کیهان اکنون در دایره غیرخودی ها قرار گرفته اند.تحلیل گران می گویند که کیهان علیرغم جانبداری تمام عیارش از تفکر محافظه کاری یکی از عوامل اصلی تشدید بحران در جریان تحولات پس از انتخابات بوده است.محتوای جنگ طلبانه این روزنامه گروهی کثیر از محافظه کاران میانه رو و طرفدار مصالحه را فراری داده و کمپ کوچکی را با خود همراه کرده است. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار