آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۳, شنبه

پسر مشاور محسن رضایی در بازداشت درگذشت

جسد محسن روح الامینی، فرزند عبدالحسین روح الامینی به خانواده او تحویل داده شد.

عبدالحسین روح الامینی در دوران انتخابات ریاست جمهوری ایران از مشاوران محسن رضایی بود.

محسن روح الامینی 25 سال سن داشت، و بنا به گزارش ها در تجمعات روز هجدهم تیر در حوالی منزل خود در خیابان نصرت تهران بازداشت شده بود.

اما با وجود آنکه خبر آزادی قریب الوقوع او به خانواده اش اطلاع داده شده بود، جسد او به خانواده تحویل داده شد.

مشخص نیست که محسن روح الامینی در کدام زمان و مکان، و در اثر چه مسئله ای جان خود را از دست داده است.

عبدالحسین روح الامینی مدیریت انستیتو پاستور ایران را نیز بعهده دارد و عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیمای ایران از جمله افرادی است که در گذشت فرزند او را در رسانه ها تسلیت گفته است.


متن دستور آیت‌الله خامنه‌ای برای برکناری مشایی منتشر شد

متن دستور و تصویر دستخط آیت الله خامنه ای خطاب به محمود احمدی نژاد در مورد لزوم برکناری اسفندیار رحیم مشایی از سمت معاونت اول رئیس جمهوری منتشر شد.

دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله علی خامنه ای در ایران روز جمعه ۲ مرداد (۲۴ ژوئیه) متن دستور رهبر ایران را منتشر کرد که در آن خطاب به آقای احمدی نژاد آمده است: "انتصاب جناب آقای اسفندیار رحیم مشایی به معاونت رئیس جمهور بر خلاف مصلحت جنابعالی و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگی میان علاقه مندان به شما است و لازم است انتصاب مذبور ملغی و کان لم یکن اعلام گردد".

این نامه تاریخ ۲۷ تیرماه را دارد و از ابلاغ آن به آقای احمدی نژاد شش روز می گذرد.

پیش تر محمدحسن ابوترافی فرد (نایب رئیس مجلس شورای اسلامی) و احمد توکلی (رئیس مرکز پژوهش های مجلس) از ابلاغ کتبی نظر آیت الله خامنه ای به آقای احمدی نژاد خبر داده بودند.

آقای احمدی نژاد تا کنون در برابر فشارهای فزاینده برای برکناری آقای مشایی مقاومت کرده است.

او روز ۳۰ تیر، یعنی سه روز پس از صدور دستور رهبر ایران، گفت: "آقای مشایی در سمت معاون اول رئیس جمهور به خدمات خود به انقلاب اسلامی، ملت و کشور ایران ادامه می دهد".

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، آقای احمدی نژاد افزود: "آقای مشایی از مدیران مومن، دلسوز، ولایی، پاک و خلاق ایران هستند و به چه دلیل باید استعفا بدهند"؟

موضوع اختیارات رئیس جمهوری برای انتخاب معاونان خود و همچنین مسئله اختیارات مقام رهبری در جمهوری اسلامی ایران و اینکه دایره آن تا کجا است همیشه در این کشور مورد بحث بوده است.

اما جناح اصولگرای ایران و هواداران آقای احمدی نژاد اختیارات رهبری را مطلقه و سخن او را "فصل الخطاب" می دانند.


ثمره هاشمی: مشایی دیگر خود را معاون رئیس جمهوری نمی داند

ساعتی پس از انتشار رسمی متن دستور آیت الله علی خامنه ای خطاب به محمود احمدی نژاد در مورد لزوم برکنار کردن اسفندیار رحیم مشایی، دستیار ارشد آقای احمدی نژاد گفت که آقای مشایی دیگر خود را معاون رئیس جمهور نمی داند.

به گزارش خبرگزاری های ایرنا و فارس، مجتبی ثمره هاشمی، دستیار ارشد آقای احمدی نژاد جمعه شب ۲ مرداد (۲۴ ژوئیه) در حاشیه مراسم اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن در تهران در جمع خبرنگاران گفت: "آقای مشایی اعلام کرد با این حکمی که اعلام شده بنده خود را از این به بعد معاون اول رئیس جمهور نمی دانم و در هر جای دیگر که لازم باشد در خدمت انقلاب و ایران خواهم بود".

در این حال واحد مرکزی خبر (خبرگزاری صدا و سیمای ایران) همان جملاتی را که آقای ثمره هاشمی در جمع خبرنگاران از آقای مشایی نقل کرده است به همراه "بسمه تعالی" ابتدا و نام آقای مشایی در انتهای آن، ابتدا به عنوان "اطلاعیه" و کمی بعد با انتشار اصلاحیه ای به عنوان "متن کناره گیری" او منتشر کرد.

در سایت شخصی آقای مشایی هنوز نشانی از کناره گیری او دیده نمی شود.

آقای ثمره هاشمی در پاسخ به پرسش های خبرنگاران، از اینکه آقای احمدی نژاد چه زمانی پاسخ نامه آقای خامنه ای را خواهد داد و چه کسی جاگزین آقای مشایی در سمت معاون اولی رئیس جمهوری خواهد شد، اظهار بی اطلاعی کرد.

او در پاسخ به این سئوال که چرا آقای احمدی نژاد شخصا در مراسم اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن شرکت نکرده است گفت: "رئیس جمهوری دوستدار و خادم قرآن کریم است، اما گاهی معذوراتی پیش می آید که او نمی تواند در برخی برنامه ها شرکت کند".

دستور آیت الله خامنه ای به آقای احمدی نژاد مبنی بر برکناری آقای مشایی تاریخ ۲۷ تیرماه را دارد و از ابلاغ آن به آقای احمدی نژاد شش روز می گذرد.

آقای احمدی نژاد در این شش روز در مقابل فشارهای فزاینده برای کنار گذاشتن آقای مشایی که عمدتا از سوی چهره ها و رسانه های جناح اصولگرا و حامیان خود او وارد می شد، مقاومت کرد.

او روز ۳۰ تیر، یعنی سه روز پس از صدور دستور رهبر ایران، گفت: "آقای مشایی در سمت معاون اول رئیس جمهور به خدمات خود به انقلاب اسلامی، ملت و کشور ایران ادامه می دهد".

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، آقای احمدی نژاد افزود: "آقای مشایی از مدیران مومن، دلسوز، ولایی، پاک و خلاق ایران هستند و به چه دلیل باید استعفا بدهند"؟

سرمقاله تند کیهان

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در سرمقاله شماره روز شنبه ۳ مرداد این روزنامه که در سایت اینترنتی آن منتشر شده است، در مورد علت تأخیر آقای احمدی نژاد در برکنار کردن آقای مشایی نوشته است: "شنیده ها حاکی از ان است که رئیس جمهور اصرار دارد نظر رهبر معظم انقلاب را به ادامه کار مشایی در پست یاد شده -هرچند برای مدتی کوتاه- جلب کند".

او در این مقاله که پیش از انتشار سخنان آقای ثمره هاشمی نوشته شده، آورده است که این تقاضا، "ولایت پذیری" و "قانون گرایی" آقای احمدی نژاد را "مخدوش" می کند، اما "با کمی تسامح" می توان تعلل او را ناشی از "کم دانی و ضعف بینش اسلامی" او دانست که "کم نقیصه ای نیست".

آقای شریعتمداری در مقاله تند خود نوشته است که آقای مشایی احتمالا "یکی از مهره های کودتای مخملی است که فقط محل مأموریت او با سایر توطئه گران اخیر متفاوت است".

او می نویسد: "نگارنده بر این باور است که مشایی و کسانی که او را اداره می کنند قصد دارند هزینه پذیرش دستورالعمل رهبر معظم انقلاب را بالا ببرند تا به خیال خود مانع از دستور العمل های مشابه آقا در موارد دیگر شوند".

مدیرمسئول و نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان در دوران انتخابات از حامیان سرسخت نامزدی آقای احمدی نژاد بود.

سانحه مرگبار هواپیمای مسافربری در مشهد

یک هواپیمای مسافربری با ۱۵۳ مسافر هنگام فرود در فرودگاه مشهد دچار سانحه شد. به گفته خبرگزاریها، در این سانحه ، تا این ساعت دستکم ۱۶ نفر کشته و ۲۱ نفر زخمی شده اند. این هواپیما هنگام فرود منحرف شد و به دیواره ای خارج از باند برخورد کرد. ۹ روز پیش هم، یک هواپیمای توپولف شرکت کاسپین در نزدیکی قزوین سقوط کرد و همه ۱۶۸ سرنشین آن کشته شدند.

حداقل شانزده تن در سانحه هواپیمای مسافربری در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری های ایران، یک فروند هواپیمای ایلیوشین شرکت هواپیمایی آریا که جمعه دوم مرداد از تهران عازم مشهد بود، هنگام فرود از باند منحرف شد و با دماغه با دیوار فرودگاه هاشمی نژاد اصابت کرد.

خبرگزاری فارس در گزارشی از سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نقل کرده است که سیزده تن از کشته شدگان از خدمه پرواز و سه تن از مسافران آن بوده اند.

پیش تر خبرگزاری مهر به نقل از همین منبع تعداد کشته شدگان را هفده تن اعلام کرده بود.

مهدی دادپی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی آریا از قربانیان این حادثه است.

بر اساس فهرست منتشر شده به وسیله خبرگزاری رسمی ایرنا، سی تن از سرنشینان هواپیمای سانحه دیده مجروح شده اند.

خبرگزاری های دیگر ایران تعداد مجروحان را حدود بیست نفر گزارش کرده اند.

هواپیمای سانحه دیده ۱۵۳ مسافر داشته است.

این سانحه در حالی اتفاق می افتد که تنها ۹ روز از سقوط هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی کاسپین که از تهران عازم ایروان بود می گذرد.

تمام ۱۶۸ سرنشین آن هواپیما که در نزدیکی قزوین سقوط کرده بود، جان باختند.

اعزام بازرسان

به گفته رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمای آسیب دیده یک فروند هواپیمای ایلیوشین ۶۲ متعلق به کشور قراقستان و در اجاره هواپیمایی آریا بوده است.

آقای جعفرزاده از اعزام گروهی از بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری به مشهد برای بررسی علت سانحه خبر داده است.
خبرگزاری مهر به نقل از یکی از مسافران هواپیما گزارش داده که این هواپیما تا لحظه فرود مشکلی نداشته، اما در هنگام فرود چرخ های جلوی آن باز نشده و چرخ عقب هم دچار مشکل شده است.

بر اساس این گزارش، این مسافر اضافه کرده که هواپیما در این حالت به دیوار فرودگاه برخورد کرده، به زمین های کشاورزی خارج از فرودگاه وارد شده و با دکل های برق برخورد کرده است.

آخرين آخبار