آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

در آستانه روز دانشجو صورت گرفت:احضار 100 دانشجو در اهواز به کمیته انضباطی


شبکه جنبش راه سبز(جرس):در آستانه 16 آذر روز دانشجو نزدیک به 100 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز به کمیته انظباطی این دانشگاه احضار شدند.
این احضار ها به دنبال اعتراضات دانشجویی دانشگاه آزاد اهواز و خصوصا تجمع دانشجویان این دانشگاه در روز 13 آبان که منجر به تعطیلی دانشگاه شد و همزمان با تشدید فشار و تهدید دانشجویان صورت گرفته است.
از  نزدیک به 100 دانشجوی این دانشگاه که به کمیته انظباطی احضار شدند اغلب به اخراج و تعلیق های بلند مدت تعدید شدند و برای برخی از دانشجویان  نیز احکام سنگین انظباطی صادر شده است.
سایت رویداد خبر داده که در همین حال بیش از ۵۰ نفراز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد نیز به دلیل آنچه که از سوی مسوولین حضور در تجمع ۱۳ آبان خوانده شده، به کمیته انظباطی فراخوانده شدند.
در آستانه 16 آذر، روز دانشجو، بسیاری از فعالان دانشجویی در شهرهای مختلف نیز احضار یا بازداشت شده اند.

حسین طائب در گرگان دختران فعال در ستاد موسوی را فاحشه خواند !

سه شنبه هفته قبل ( 26 آبان ) ساعت 3 بعدازظهر ، حسین طائب فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج در همایش سیاسی بسیج اقشاری سپاه نینوا استان گلستان که در محل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد سخنان جنجالی و عجیبی مطرح کرد . نکته اول اینکه این همایش در خفا و بدون هیچ پلاکارد و پوستر در سالن رشد دانشگاه منابع طبیعی گرگان برگزار شد و دعوتنامه جلسه برای بسیج ادارات در ساعت 12 ظهر فاکس شد . اما یکی از دوستان سبز من در دانشگاه منابع طبیعی گرگان که شخصا در این جلسه حضور داشت و زحمت عکسها را هم کشیده ، تعدادی از جملات عجیب آقای طائب را برای من بازگو کرد :
1 : در سال 73 یا 74 یک باند جاسوسی پیدا کردیم که در برجی مجلل در اتوبان مدرس تهران فاحشه تربیت می کرد برای منحرف کردن مسئولین نظام . یکی از گردانندگان این باند مهدی هاشمی ، پسر آقای هاشمی رفسنجانی بود که بلافاصله دستگیر شد . اما با اعمال نفوذ پدرش تعدادی از مدیران وزارت اطلاعات منتقل و مهدی و سایر اعضای باند آزاد شدند . دختران و زنان فاحشه شاغل در آن باند نیز در انتخابات 22 خرداد در ستاد دختران فیروزه ای مهندس موسوی مشغول فعالیت شدند !! ( در اینجا آقای طائب صفتی را که شایسته خواهر و مادر و زن خودش است به دختران پاکدامن و روشن فکر فعال در ستاد مهندس موسوی نسبت داد )
2 : در قم ( یا شاید یکی از محلات قم ) 6 رای به نام جومونگ و 4 رای به نام کروبی بود . یعنی رای آقای کروبی از رای جومونگ کمتر بود .
3 :اگر همین الان موسوی و هاشمی و خاتمی دستگیر شوند هیچ اتفاقی نمی افتد . حتی دو تا گاو به هم شاخ نمی زنند !
4 : برنامه اصلاح طلبان این بود که موسوی رییس جمهور و خاتمی رهبر شود ! و فاتحه نظام را بخوانند
5: 4 – 5 روز مانده به انتخابات مسئولین ستاد مهندس موسوی با رفسنجانی جلسه داشتند . مسئول ستاد قم گفت : من امیدی ندارم . علتش هم اینکه اکثر طرفداران آقای موسوی به کنترل موالید معتقدند . اگر دقت کنید در این ماشینهایی که برای موسوی تبلیغ میکنند یک مرد و یک زن و حداکثر یک سگ !! داخل ماشین است .شما منتظر باشید روز انتخابات طرفداران احمدی نژاد مثل مور و ملخ از محلات پایین شهر رای میدهند . در نتیجه قرار شد نظر سنجی انجام شود و یکی دو روز مانده به انتخابات مطمئن شدد که رای نمی آورند ( این را باور کنیم یا گفته های آقای زاکانی ، نماینده مجلس مبنی بر نظر سنجی وزارت اطلاعات و شورایعالی که نتیجه اش کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم بود )
6 :پیاده نظام دشمن که در دانشگاهها تربیت شده توانست با شعار الله اکبر عده ای از مردم را همراه کند . طوری که روز دوشنبه پس از انتخابات 700 هزار نفر بین میدان انقلاب و میدان آزادی تجمع کردند ( دقت کنید ، فقط 700 هزار نفر ، آدم شمردن این آقاین هم مثل رای شمردنشان است ) وقتی غروب دیدند خونریزی ای که انتظارش را داشتند از طرف نظام صورت نگرفت لذا حمله کردند به یک پایگاه بسیج و 7 نفر از جمله یک مادر و دختر کشته شدند . اما تیر آنها به سنگ خورد و آن مادر و دختر از خانواده حزب اللهی بودند که درخواست دیدار آقای موسوی را رد کردند . فردای آن روز سه هیات به دیدار خانواده آن مادر و دختر رفتند و گفتند تا شنبه یا یکشنبه هفته بعد صبر کنید ، کار نظام تمام است و ما یک تشییع جنازه آبرومند برای شما برگزار می کنیم . اما جواب رد شنیدند .
7 : تا روز جمعه با اغتشاشگران مماشات شد . سخنرانی آقا آبی بود بر تهران ( به قول دوستم بنزینی بود بر تهران) . روز شنبه مردم صف خودشان را جدا کردند و فقط پیاده نظام دشمن در خیابانها ماند .آن هم چه کسانی ؟ بچه های که از پونک و نیاوران بودند . اینها چنگال رو با دستمال کاغذی بلند می کنند . باتوم خور نبودند . همین که باتوم رو دیدند فرار کردند .
8 : الان شما در اینترنت نروید . یک قرون خبری از بحران در کشور نیست . کدوم بحران . مردم مشغول زندگی خودشان هستند
دو تصویر از این جلسه :
http://www.image-upload.net/viewer.php?file=kepopctg31om55wngmh.jpg
http://www.image-upload.net/viewer.php?file=kepopctg31om55wngmh.jpg

جوانان اصلاح‏طلب طی بیانیه‏ای تاکید کردند:"از راهی که در پیش گرفته‏ایم باز نمی‏ایستیم"


سه‌شنبه، 3 آذر 1388
شاخه جوانان جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب و ستاد جوانان 88 به مناسبت فرا رسیدن روز "عرفه" بیانیه مشترکی به شرح زیر صادر کرده‏اند:

بسم رب قاسم‏الجبارین
خداوندا؛ بیش از 150 روز است که یاران و عزیزان ما را در بند کرده اند. یارانی که خود آگاهی، از پاکترین و شریفترین مردمان این روزگارند. یارانی که جز احقاق حق و حقیقت چیزی نخواستند و در این راه خستگی ناپذیر گام برداشتند. یارانی که حرف و عملشان یکی بود؛ نه چون ریاکاران؛ «چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند» و اینها خود از دیدگاه خودکامگان و شیفتگان قدرت، گناهی نا بخشودنی است. پس آن ها را به بیدادگاه های خود کشاندند و برایشان حکم صادر کردند که نه توجیهی شرعی دارد و نه قانونی. فارغ از فقدان توجیهات شرعی، قانونی و عرفی ، از توجیه آن نزد افکار عمومی نیز عاجز مانده اند .
در این وانفسا و این شرایط دشوار، دست به اعتراض زدیم؛ تحمل نکردند؛ سعی داشتند فریادهایمان را در گلو خفه کنند. نتوانستند. قلم ها شکسته شد و خانواده های چشم انتظار عزیزان خود، تحت شدیدترین فشارها قرار گرفتند. به سوی تو روی آوردیم و تنها تو. جز تو فریاد رسی نداریم و نداشتیم که به گفته مولایمان حسین (ع) «للدعوات سامع و للکربات دافع و للجبابره قامع» هستی. ( دعای بندگان را مستجاب می گردانی، بلاها را از میان می بری و ظالمان را سرکوب می کنی). اما این را هم تاب نیاوردند. گویا نام بردن از اسم تو هم جرم شده است و تاوانی بس سنگین دارد. خودت شاهد بودی که چگونه چون سپاهیان کفر به یاران ما که تنها نام تو را از زبان مولای متقیان، علی(ع)، کمیل گونه فریاد می کردند حمله بردند و به همین جرم آن ها را در بند کشیدند.
آیا جز این است که بار دیگر تاریخ است تکرار می شود؟ آیا این رفتار با رفتار جباران و زورگویان تاریخ تفاوتی دارد؟ همانها که در کتابت فرمودی " قل سیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبة المجرمین" (سوره نمل آیه 69). مگر نمرود نبود که ابراهیم خلیل الله را به جرم توحید تو به آتش انداخت؟ مگر فرعون نبود که پیروان موسی کلیم الله را را به جرم یگانه پرستی به صلابه کشاند؟ مگر کافران نبودند که می خواستند تا عیسی روح الله را به گناه دعوت به سوی تو به صلیب بکشانند؟ مگر قریشیان نبودند که یاران محمد حبیب الله را به جرم روی گردانی از بت های روزگار به سوی تو به بند می کشیدند و شکنجه می کردند و فریاد های "احد، احد" آن ها را تاب نیاوردند؟
مگر زورمداران و قدرت پرستان نبودند که علی (ع) را تنها به گناه حق گویی و عدالت خواهی و تنها برای آن قدرتی که به گفته مولای متقیان از "آب بینی بز" هم بی ارزش تر است، 25 سال به نام دین در غربت و انزوا قرار دادند و مگر داعیه داران مستبد دین نبودند که حسین (ع) را خروج بر ولی امر زمان خود و مرتد خواندند و او را به همراه بهترین مردمان آن روزگار، مظلومانه در صحرای کربلا به شهادت رساندند و خاندانش را به اسارت بردند؟ نمی خواهیم بگویم که آنچه امروز بر ما می رود، همان است که بر ابراهیم و عیسی و محمد و علی و حسین رفت. نه خود داعیه دار آن معصومان شایسته خداییم و نه مخالفانمان را در جایگاه دشمنان آنها می دانیم؛ اما چه کنیم که آنچه می بینیم همان است که در تمام طول تاریخ از آدم تا خاتم بارها و بارها تکرار شده و می شود.
سردمداران زر و زور و تزویر در توهمی سخت به سر می برند. به خیال واهی خود گمان می کنند ما با این برخوردها از راهی که در پیش گرفته ایم باز می ایستیم. اما چه خیال باطلی؛ نه این برخوردها و نه زندان کردن ها، هیچ کدام نمی توانند حرکت ما را باز ایستانند و از کسی جز خداوند برای ادامه راهمان و آزادی اسرای در بندمان و پس گرفتن حق و حقوقمان یاری نمی جوییم و دست به سوی آستان او بلند می کنیم که اوست " مقیض الرکب لیوسف فی البلد القفر و مخرجه من الجب و جاعله بعد العبودیه ملکا یا راده علی یعقوب بعد ان ابیضت عیناه من الحزن فهو کظیم" آنکه قافله مصر را برای نجات یوسف در بیابان بی آب و علف نگاه داشت و از قعر چاه به بیرون آورد و پس از بندگی به اوج پادشاهی رسانید و او را به یعقوب پس از آن که دو چشمش را از حزن و اندوه از دست داد باز گردادند."
خداوندا ما دست از خواندن تو و یاری طلبیدن از تو نمی کشیم. ما می دانیم که تو "دوستدارانت را به عزت خود عزیز می گردانی" ما می دانیم که تو "پادشاهان را افسار مذلت به گردنشان نهادی که سخت از قهر و سطوت تو هراسان و ترسانند" پس با اتکا به تو و امیدوار به کرم و عزتت ایستاده ایم و راه سبز اولیایت را ادامه می دهیم. روز عرفه نزدیک است؛ روزی که امام شهیدان، یکی از دو سرور جوانان اهل بهشت هم در اوج ظلم داعیه داران دین زمان، در گلایه از دشمنان جد خود که در آن دوره پرچم دروغین حمایت از آیین او را برافراشته بودند، به بیابان عرفات پناه برد و رنج های خود را تنها با خدای خود بازگو کرد.
ما جوانان سبز در سراسر ایران نیز به اقتدا از امام شهیدان در هرکجای ایران که باشیم، دست به سوی درگاه خداوند بلند می کنیم و از او و تنها از او می خواهیم سایه های تاریک بی عدالتی را از روی سر مردمانی که یک روز به عشق عدالت و آزادی برای اسلام قیام کردند کنار بزند، درهای زندان ها را گشوده و دوستان دربندمان را سرافراز به آغوش خانواده ها و جامعه باز گرداند. "یا عدتی فی شدتی یا صاحبی فی وحدتی یا غیاثی فی کربتی." "الهم صلی علی محمد و آل محمد و اعنی علی بوائق الدهور و صروف اللیالی و الایام و نجنی من اهوال الدنیا و کربات الاخره و اکفنی شر ما یعمل الظالمون فی الارض" ( ای ذخیره روز سختی من ای همدم وقت تنهایی من و ای فریاد رس من هنگام رنج و بلا) (بر محمد و ال محمد درود فرست و در سختی های روزگاران و حوادث شبان و روزان مرا یاری کن و از هول و خطرهای دنیا و غم و اندوه آخرتم نجات بخش و از شر اعمال ستمکاران روی زمین محفوظم دار.)
ستاد ملی جوانان حامی خاتمی و موسوی (ستاد 88)
شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی
شاخه دانشجویی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
برگرفته از: نوروز

وقتي بسيجي شعر مي سرايد !!!



اصلاح‌طلبان از جنبش سبز چه می‌گویند؟

پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، سیده آمنه موسوی: تاریخ مردم ایران سراسر از حرکت های اعتراض آمیزی بوده است که برخی از آنها مانند به توپ بسته شدن مجلس در عصر مشروطه به دست لیاخوف سردار روسی بی هیچ سرانجامی سرکوب شد و بعضی از این تحرکات چون ملی شدن صنعت نفت در مرداد ماه سال 1332 منجر به قطع دست بیگانگان از ذخایر نفت ایران شد . اما در هیچ مقطع تاریخی اعتراض‌های مردمی این مرز و بوم شکل رنگین به خود نگرفته است امری که برای نخستین مرتبه با حواشی که پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور شکل گرفت به صورت جنبش سبز مردم  ایران از متن جامعه برآمد.جنبشی که اگر چه نماد آن تمثیلی از رنگ سبز حامیان میرحسین موسوی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است اما گستردگی آن به وسعت تمام اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی است که ناراضی از نتیجه انتخابات تجمعات آرام و مسالمت آمیز جنبش سبز را بهترین محمل برای بیان اعتراضات خود قلمداد می‌ کنند.

حرکت‌های مسالمت آمیز مردم نهایتا با پیروزی آنها همراه خواهد شد

با وجود فراگیری جنبش سبز در میان گروه‌ها و جناح‌های سیاسی کشور، اصلاح‌طلبان استقبال بیشتری از برنامه‌ها و تجمعات این جنبش داشته‌اند؛ به گونه‌ای که براساس تلقی عمومی جامعه، جنبش سبز تداوم سیاست‌های جبهه اصلاحات است که در شکل و محتوای جدید نمایان شده است.

علی شکوری‌راد یکی از نمایندگان مجلس ششم و از  اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت با بیان این مطلب که چارچوب‌های جنبش سبز و جبهه اصلاحات با هم مشترک است به پارلمان‌نیوز،‌ می‌گوید:«جنبش سبز و یا آنچه که تحت عنوان "راه سبز امید " از سوی میرحسین موسوی مطرح شده است همان مطالبات جنبش اصلاح‌طلبی مردم ایران است.»

وی می‌افزاید:«حامیان جنبش سبز، خواهان تحقق اصول اساسی کشور مبنی بر صحت برگزاری انتخابات هستند و از هیچ اقدام فراقانونی که امکان تخطی از آرمان‌های انقلاب را موجب شود،حمایت نمی‌کنند.»

این نماینده مجلس ششم با ذکر این مطلب که فراگیری جنبش سبز بسیار بیشتر از جنبش اصلاحات  است،تصریح می‌کند:«در دوره اصلاحات شخصیت‌ها و چهره‌های شناخته شده ای رهبری این جنبش را برعهده داشتند این در حالی است که جنبش سبز توسط مردم و بدنه جامعه هدایت و رهبری می‌شود.»

وی با رد برخی اظهارات مبنی بر نفوذ دشمنان نظام و انقلاب در بطن جنبش سبز متذکر می‌شود:«مردم به هیچ فرد و گروهی اجازه نمی‌دهند تا از حرکت مسالمت‌آمیز و قانونی آنها سوء استفاده کنند،آنچه اصل و موردنظر حامیان جنبش سبز است حرکت مردم در داخل کشور است.»

شکوری‌راد ادامه می‌دهد:« جنبش سبز یک حرکت اصیل مردمی برای دستیابی به حقوق از دست رفته افکار عمومی است که هدف غایی آن اجرای قانون است. مطالبات حداقلی که مهندس موسوی در قالب اهداف راه سبز امید در این انتخابات مطرح کرده بود با تشکیل جنبش سبز به دامنه نفوذ حداکثری انجامید و حمایت‌ها را از این جنبش افزایش داد، با وجود تبلیغات و هجمه‌هایی که از سوی حامیان دولت برای تخطئه تجمعات مسالمت آمیز جنبش سبز مطرح می‌شود، اما اصلاح‌طلبان معتقدند که حرکت‌های مسالمت آمیز مردم  نهایتا با پیروزی آنها همراه خواهد شد.»

افزایش هزینه های نظام و برخوردهای قهرآمیز با جنبش سبز

مجید نصیرپور یکی از اعضای فراکسیون خط امام(ره) مجلس، با اشاره به تلاش برخی اصولگرایان افراطی برای ارایه تصویری مخدوش از جنبش سبز مردم ایران و فرافکنی در رابطه با ارتباط این جنبش با بیگانگان، به پارلمان‌نیوز می‌گوید:« نحوه برخورد دستگاه اجرایی کشور با خواسته‌های به حق و مشروع مردم در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ارایه تصویری نادرست از برنامه‌های جنبش سبز برای نظام هزینه بر خواهد بود.»

وی می‌افراید:«برخوردهای قهری با پدیده‌های اجتماعی راهبرد مناسبی با این تشکل‌ها نیست؛باید با اعتراضاتی که در چارچوب‌های قانونی جامعه مطرح می‌شود به شکل صحیح برخورد کرد تا مانع از بروز هزینه‌های جدید برای نظام شد.»

این عضو فراکسیون خط امام(ره) تاکید می‌کند:«جنبش‌های سبز و اصلاحات که بسیاری از افراد آنها را در  راستای یکدیگر می‌دانند با وجود نقاط مشترک فراوان، دارای تمایزاتی نیز هستند،چرا که خاستگاه فکری جریان اصلاحات در میان نخبگان و فرهیختگان جامعه است، اما جنبش سبز با رسوخ در میان مردم از بطن اجتماع شکل گرفت که شاید یکی از نقاط ضعف این جنبش نیز تلقی شود.»

وی ادامه می‌دهد:« به جهت فراگیری و گستردگی جنبش سبز در میان مردم، امکان کنترل بسیاری از برنامه‌ها و تحرکات این جنبش که مغایر با اهداف اصلی شکل‌گیری آن است،وجود ندارد.»

این نماینده مجلس با انتقاد از اظهارات برخی از حامیان دولت که با فراموشی‌های بی‌قانونی‌های خود و با تمسک به برنامه‌های جنبش سبز، میرحسین موسوی را متهم به حرکت در ورای قانون می‌کنند، می‌گوید:«بعضی از دوستان که به تازگی به قدرت رسیده‌اند و طعم شیرین قدرت نیز خوشایند مذاق آنها بوده است ،تلاش می‌کنند تا چهره خالص موسوی را خارج از نظام جلوه دهند؛هیچ فردی در درون نظام جمهوری اسلامی معتقد به بی‌قانونی میرحسین موسوی نیست.»

وی تاکید می‌کند:«موسوی مانند بسیاری از سران نظام هنوز در دفاع از منطق انقلاب ثابت قدم است و نباید به بهانه حفظ چارچوب ظاهری که آقایان برای نظام ترسیم کرده‌اند به وی تاخت.نخست وزیر امام تلاش می‌کند تا تمامی علاقه‌مندان به انقلاب را متقاعد به حرکت در چارچوب نظام کند حال این فرد خود چگونه می‌تواند از قانون فراتر رود؟»

شکایت از موسوی در هیچ مرجع ذی‌صلاحی قابل پیگیری نیست

علاوه بر نصیرپور، جمشید انصاری مدیرعامل سابق بنیاد باران و دبیر کمیته سیاسی فراکسیون خط امام(ره) مجلس نیز با بیان اینکه سطح انتقادات از میرحسین موسوی به حدی نازل است که نباید به آنها پرداخت،اظهار می‌کند:«آقایانی که معتقد به رسوخ بیگانگان و مخالفان نظام در جنبش سبز هستند، عملکرد دستگاه‌های اطلاعاتی کشور را زیر سئوال برده‌اند، چرا که اصلی‌ترین مرجع برخورد با نفوذ بیگانگان در کشور وزارت اطلاعات است.»

وی همچنین در رابطه با شکایت برخی از نمایندگان مجلس از میرحسین موسوی به واسطه آنچه که این افراد آن را حمایت از تشکیلاتی مغایر با قانون قلمداد می‌کنند(جنبش سبز) نیز می‌گوید:« این شکایت در هیچ مرجع ذی صلاحی قابل پیگیری نیست؛شکایت زمانی قابل طرح است که شکات مورد جفا قرار گرفته باشند، این افراد باید توضیح دهند که میرحسین موسوی چه ظلمی در حق آنها مرتکب شده است؟و یا چه جفایی به آنها برده است؟هیچ عقل سلیمی به جهت اقداماتی که در حال حاضر توسط حامیان جنبش سبز در جامعه صورت می‌گیرد موسوی را مقصر قلمداد نمی‌کند.»

با وجود اینکه بسیاری از اصلاح طلبان معتقد به لزوم پاسخگویی مسوولان به مطالبات مردمی هستند که با حضور در تجمعات جنبش سبز خواستار احقاق حقوق نادیده گرفته شده‌شان هستند اما این افراد هیچ‌گاه از بی‌قانونی و حمایت از عناصر آشوب طلب حمایت نکرده‌اند به طوریکه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی که از رهبران معنوی این جنبش به شمار می‌روند بارها اعلام داشته‌اند« تغییر و تحول در چارچوب قانون اساسی امکانپذیر است»، بنابراین نمی‌توان با متهم ساختن سران اصلاحات به حمایت از اقدامات غیرقانونی، مسئولیت عدم پاسخگویی به مطالبات مردم را متوجه این افراد دانست.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

همشهري رفع توقيف شد

همشهری- همشهري آنلاين:
قوه قضائيه دستور رفع توقيف روزنامه همشهري را صادر كرد.به گزارش همشهري آنلاين دكتر اصغر محكي، مدير مسئول و سردبير روزنامه همشهري گفت: دادگستري كل استان تهران توقيف روزنامه همشهري را كه روز گذشته از سوي هيات نظارت بر مطبوعات صادر شده بود، لغو كرد و همشهري از فردا (4 آذر 1388) طبق معمول منتشر خواهد شد.
توقیف روزنامه همشهری عصر دوشنبه توسط معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده بود.
دليل اين توقيف چاپ سهوی تصویر معبد لوتوس هندوستان بود كه در متن یک آگهی مربوط به گردشگری در شماره یکشنبه روزنامه همشهری به چاپ رسيد.
بعد از اينكه در تعدادي از سايت‌ها اطلاعاتي در خصوص اين معبد دادند، همشهري بنا داشت در شماره روز سه‌شنبه خود رسما از اين اتفاق عذرخواهي كند كه به گفته دكتر محكي، مدير مسئول و سردبير همشهري عدم اجازه براي توزيع اين شماره مانع از پوزش خواهي از مردم شد.
در پي چاپ اين تصوير، هیئت نظارت بر مطبوعات روز گذشته تشکیل شد و دبیرخانه این هیئت، به این روزنامه تذکر کتبی داده و پرونده این تخلف را نیز برای رسیدگی به دادگاه ارسال کرده بود.
از سوی دیگر صبح امروز نیز اکثریت شورای شهر تهران با انتقاد از توقیف روزنامه همشهری و اشاره به موارد اشتباه مشابهی که پیش از این توسط برخی مطبوعات صورت گرفته بود خواستار سعه صدر مدیران مربوطه و پرهیز از برخوردهای دوگانه با مطبوعات و دادن بهانه‌های تبلیغاتی به بدخواهان شده بودند.[واكنش شوراي شهر به توقيف موقت روزنامه‌ همشهري]
پیش از این یک عضو هیات نظارت بر مطبوعات نیز تاکید کرده بود دلیل توقیف روزنامه همشهری منطقی نیست ناصر سراج افزوده بود: من معتقدم این مشکل به زودی برطرف خواهد شد[مشكل همشهري بزودي حل مي‌شود
وي اظهار داشته بود كه توقیف این روزنامه پر تیراژ کار درستی نبوده و اتهام وارد شده از درجه اعتبار ساقط است
سراج با بیان اینکه از جمله افرادی بوده است که از تایید توقیف همشهری خودداری کرده تصریح کرد: به نظر من باید اندکی شکیبا بود و این مشکل با صبر و سکوت برطرف خواهد شد.
به هر روي بعد از ظهر سه‌شنبه قوه قضائيه دستور رفع توقيف همشهري را صادر كرد.

محمد عطریانفر با تأمین وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد




 
۱۳۸۸/۰۹/۰۳
محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی که از نخستین روزهای پس از انتخابات ۲۲ خرداد در بازداشت به سر می‌برد، با تأمین وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.
خبرگزاری ایلنا به نقل از حسین علیزاده طباطبایی، وکیل آقای عطریانفر، نوشته است که پس از صدور قرار وثیقه ۵ میلیارد ریالی از سوی قاضی رسیدگی کننده به پرونده موکلش، قرار وثیقه پرداخت و نامه آزادی آقای عطریانفر صادر شده است.

پیشتر در روز شنبه خبرگزاری‌ها به نقل از آقای طباطبایی نوشته بودند که دادگاه بدوی برای اتهامات این فعال اصلاح طلب اقدام به صدور حکم کرده است.

آقای طباطبایی در آن روز بدون اشاره به حکم صادره برای موکل خود گفته بود که «طبق قانون ۲۰ روز فرصت داریم که نسبت به حکم صادره اعتراض و در خواست تجدید نظر خواهی ارائه بدهیم که این کار را هم خواهیم کرد».

اکنون وکیل محمد عطریانفر می‌گوید که حکم صادره برای موکلش شش سال حبس تعزیری است که غیر قطعی و قابل تجدید نظر خواهی است.

محاکمه آقای عطریانفر همچون محمدعلی ابطحی، دیگر فعال ارشد اصلاح‌طلب بازداشت شده در جریان وقایع پس از انتخابات، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی صلواتی صورت گرفته است.

آقای عطریانفر که از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری اخبر بود، عضویت در شورای سیاست‌گذاری روزنامه شرق و هفته‌نامه شهروند امروز، عضویت در نخستین شورای شهر تهران و معاونت سیاسی وزارت کشور در کابینه نخست هاشمی رفسنجانی را در کارنامه خود دارد و در روزهای پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری به همراه بسیاری از روزنامه‌گاران و چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به اتهام تلاش برای راه انداختن انقلاب‌های رنگین و مخملی دستگیر شد.

این فعال سیاسی در حالی که از دسترسی به وکیل محروم بود، هفته‌ها را نیز در سلول انفرادی گذراند و سپس در دادگاه‌ موسوم به «کودتای مخملی» به محاکمه کشیده شد و علیه خود لب به اعتراف گشود.

وی همچنین در با حضور در یک برنامه تلویزیونی، اظهارات مشابهی را علیه فعالیت‌های سیاسی خود بیان کرد.

محاکمات موسوم به «کودتای مخملی» با اعتراض گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب و نیز چند مرجع برجسته شیعه از جمله آیت الله منتظری، آیت الله صانعی و آیت الله بیات همراه بود؛ این مراجع شیعه این محاکمات را «غیرقانونی» و «غیرشرعی» اعلام کردند.

با این حال آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با دفاع از دستگاه قضایی، اعترافات متهمان علیه خود را «مسموع» دانست و از پخش تلویزیونی آن نیز حمایت کرد؛ رهبر جمهوری اسلامی همچنین مخالفان این دادگاه‌ها را به «مهمل‌گویی» متهم کرد.

شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق برای علی تاجرنیا

همزمان خبر می‌رسد که علی تاجرنیا از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی نیز که به تازگی بعد از تحمل ۵ ماه زندان آزاد شده بود، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است. آقای تاجرنیا همچنین بر اساس حکم دادگاه باید متحمل ۷۰ ضربه شلاق شود.

در این زمینه حمید فاتح‌نیا، وکیل علی تاجرنیا، به خبرگزاری ایلنا گفته است که موكلش به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی به پنج سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده و حکم ۷۴ ضربه شلاق برای وی نیز در خصوص اتهام توهین به مسئولان كشور (رئیس جمهور و مجموعه دولت) صادر شده است.

وکیل آقای تاجرنیا همچنین با اشاره به نمایندگی موكلش در مجلس ششم اضافه کرده است که اتهام توهین به مسئولان كشور در رأی صادره به گونه‌ای بیان شده كه گویی وی در زمانی كه رئیس جمهور و اعضای دولت مشغول به انجام وظیفه بودند به آنها توهین كرده است در حالی كه آنچه كه در رأی آمده با متن كیفرخواست كاملاً مغایرت دارد.

علاوه بر این وب سایت موج سبز آزادی، نزدیک به گروه‌های اصلاح‌طلب خبر داده است که عاطفه نبوی، فعال دانشجویی نیز که در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در شام‌گاه ۲۵ خردادماه بازداشت شده بود، از سوی شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی قمی به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.

عاطفه نبوی هفته گذشته در شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب به اتهام «ارتباط با سازمان مجاهدین» و «شرکت در تظاهرات غیرقانونی ۲۵ خردادماه» مورد محاکمه قرار گرفت.

آن طور که موج سبز آزادی خبر داده است، در حکم صادره از سوی دادگاه، وی از اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین، تبرئه شده ، اما به اتهام «اخلال در نظام عمومی» و «اجتماع و تبانی علیه نظام از طریق شرکت در تظاهرات غیرقانونی» مورد محکومیت قرار گرفته است.

نسرین ستوده وکیل این فعال دانشجویی در خصوص حکم سنگین صادره علیه موکلش می‌گوید: «این حکم نمونه یک حکم غیرعادلانه است. اینکه خانم نبوی به دلیل سوابق سیاسی خانوادگی و فامیلی به چنین مجازات سنگینی محکوم بشوند، با هیچ منطق حقوقی سازگار نیست».

خانم نبوی پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و به مدت ۹۵ روز در این بند به سر برد، اما سپس به قرنطینه متادون و بند عمومی انتقال یافت.

اعتراض سازمان بازرسی کل کشور به «گزارش شفافیت بین‌الملل»

بر اساس گزارش این سازمان، سقوط ۲۷ پله‌ای ایران نسبت به سال گذشته، ۲۰۰۸، این کشور را به فاسدترین کشور جهان، سومالی در آفریقا، بسیار نزدیک‌تر کرده است، به طوری که این دو کشور اکنون تنها ۱۲ مرتبه با یکدیگر فاصله دارند.

مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور سابق دولت محمود احمدی‌نژاد و رئیس فعلی سازمان بازرسی کل کشور، در واکنش به این خبر به خبرگزاری مهر گفت: «این رتبه کاملاً ظالمانه، ناصحیح، جانبدارانه و کاملاً سیاسی است.»

به گفته آقای پورمحمدی، سازمان بازرسی کل کشور «در چند روز اخیر» در این باره به مسئولان سازمان شفافیت بین‌الملل اعتراض کرده و از آنها خواسته است که از این پس اطلاعات مورد نیاز خود را «از مراجع قانونی همچون سازمان بازرسی بگیرند».

رئیس سازمان بازرسی کل کشور توضیح نداد که چرا رتبه ایران در گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل را «جانب‌دارانه و کاملا سیاسی» می‌داند، اما در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرد که «اطلاعات داده شده از نظام اداری ایران به سازمان شفافیت با استناد به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بوده است».

این در حالی است که سازمان شفافیت بین‌الملل در وب‌سایت خود می‌گوید گزارش «شاخص فساد» را بر اساس ۱۳ تحقیق و نظرسنجی مستقل و مختلف تهیه می‌کند که نتایج آنها توسط چندین اقتصاددان، متخصص آمار، و دانشمندان علوم سیاسی و اجتماعی تجزیه و تحلیل می‌شود.

مصطفی پورمحمدی در عین حال افزود که «اشکال عمده» در این زمینه «تعلل برخی ادارات ایران در ارائه آمار دقیق از وضعیت خود» است.
به گفته آقای پورمحمدی، ادارات ایران «در ارائه آمار به سازمان بازرسی نیز با تعلل برخورد می‌کنند».

سازمان شفافیت بین‌الملل با شعار «ائتلاف جهانی علیه فساد» ابزار قانونى بازرسى، میزان امكان اجراى قانون، وجود رسانه‌هاى مستقل و جامعه مدنى فعال را از جمله لوازم مبارزه با فساد و رشوه‌خوارى در هر کشور می‌داند.

ایران در سال ۲۰۰۹ در کنار کشورهای بوروندی، هاییتی و ترکمنستان در رتبه ۱۶۸ شاخص فساد قرار گرفته است.

عاطفه نبوي به 4 سال حبس تعزيري محكوم شد



3 آذر 1388
کمیته ی گزارشگران حقوق بشر - عاطفه نبوي، فعال دانشجويي كه در جريان اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوري در شام‌گاه 25 خردادماه بازداشت شده بود، از سوي شعبه 12 دادگاه انقلاب به رياست قاضي قمي به تحمل 4 سال حبس تعزيري محكوم شد.
عاطفه نبوي هفته گذشته در شعبه 12 دادگاه انقلاب به اتهامات " ارتباط با سازمان مجاهدين" و " شركت در تظاهرات غيرقانوني 25 خردادماه" مورد محاكمه قرار گرفت. در حكم صادره از سوي دادگاه، وي از اتهام ارتباط با سازمان مجاهدين، تبرئه شده است. اما به اتهام " اخلال در نظام عمومي" و " اجتماع و تباني عليه نظام از طريق شركت در تظاهرات غيرقانوني" مورد محكوميت قرار گرفته است.
نسرين ستوده وكيل اين فعال دانشجويي در خصوص حكم سنگين صادره عليه موكلش مي‌گويد:" اين حكم نمونه يك حكم غيرعادلانه است. اين‌كه خانم نبوي به دليل سوابق سياسي خانوادگي و فاميلي به چنين مجازات سنگيني محكوم بشوند، با هيچ منطق حقوقي سازگار نيست."
ستوده مي‌گويد:"محور بازجويي‌ها و سوال‌هاي مطرح شده در جلسه دادگاه نيز، بر خلاف همه قواعد حقوقي، سوابق خانوادگي و فاميلي عاطفه نبوي بوده و اصل شخصي بودن جرم و مجازات به هيچ وجه مورد توجه قاضي قرار نگرفته است."
ستوده اضافه مي‌كند:" من اميدوارم با توجه به ناعادلانه بودن اين حكم، در دادگاه تجديدنظر به استدلال‌هاي حقوقي اين پرونده توجه شود و حكم بر برائت خانم نبوي صادر شود. زيرا كه هيچ منطقي نمي‌پذيرد كه جامعه‌اي، روشنفكران خودش را به دليل شركت در يك راهپيمايي سكوت با شعار" راي من كجاست" به 4 سال حبس تعزيري محكوم كند.
عاطفه نبوي پس از بازداشت به بند 209 زندان اوين منتقل شد و به مدت 95 روز در اين بند به سر برد، وي سپس به قرنطينه متادون و بند عمومي انتقال يافت.
صدور حكم سنگين 4 سال حبس تعزيري براي اين زنداني سياسي در شرايطي صورت مي‌گيرد كه دادگاه‌هاي ايران در سال‌هاي گذشته تا حد امكان از صدور احكام سنگين حبس تعزيري عليه فعالان زن خودداري كرده بودند.
كميته گزارشگران حقوق بشر، ضمن غيرعادلانه و غيرقانوني دانستن حكم صادر شده عليه عاطفه نبوي، خواهان توجه ويژه نهادهاي بين المللي و حقوق بشري به پرونده وي است. بي‌شك، صدور چنين حكمي نشان دهنده، آغاز صدور احكام سنگين عليه فعالان زن است.

محکومیت علی تاجرنیا به 6 سال حبس و 74 ضربه شلاق

دبی – العربیه نت
علی تاجرنیا از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت به 6 سال حبس و تحمل 74 ضربه شلاق محکوم شد.

حمید فاتح نیا وکیل وی در گفتگو با ایلنا گفته است دادگاه انقلاب تاجرنیا را به اتهام " اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی به ۵ سال حبس و اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس و توهین به مسوولان کشور ( رییس جمهور و مجموعه دولت) به ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم کرد."

علی تاجرنیا نماینده سابق درمجلس ششم ، ماه گذشته با تودیع وثیقه یک ملیارد ریالی از زندان آزاد شده بود.

دادگاه انقلاب همچنین امروز محمد عطریانفر از اعضای حزب کارگزاران سازندگی را به 5 سال حبس تعزیری محکوم کرد.

همچنین طی روزهای گذشته سعید شریعتی به ۷ سال حبس تعزیری و محمدعلی ابطحی به ۶ سال حبس تعزیری و احمد زیدآبادی به تحمل ۵ سال زندان وتبعید به گناباد محکوم شده بودند.

صفار هرندی از دانشگاه کاشان گریخت


حضور صفار هرندی در دانشگاه کاشان با واکنش شدید دانشجویان این دانشگاه
همراه بود.  دانشجویان این دانشگاه که به تازگی چندین تجمع در اعتراض به
بازداشت هم دانشگاهیانشان برگزار کردند ، شب گذشته نیز با حضور صفار
هرندی و ممانعت بسیج این دانشگاه از ورود دانشجویان مستقل به محل برگزاری
سخنرانی به خشونت کشیده شد و با شعارهای ضد دولتی و اعتراضات شدید
دانشجویی همراه شد موجب فرار مفتضحانه¬ی صفار هرندی از جمع معترضان به
حضورش شد.
   جمعیت خشمگین، که با شعارهایی از قبیل "ننگ ما ننگ ما، وزیر فرهنگ
ما"، "دیکتاتور حیا کن دانشگاهو رها کن" ، "پول نفت چی شده، خرج بسیجی
شده" ، "مرگ بر دیکتاتور" ، "صفار برو گم شو" ، "قاتل برو گم شو" و...
اعتراض خود را نسبت به حضور وزیر ارشاد دولت نهم در دانشگاه کاشان اعلام
کردند. این اعتراضات که حدود 2 ساعت ادامه یافت، در محل درب خروجی تالار
آزادی دانشگاه، با واکنش بسیجیان حاضر در جلسه به خشونت کشیده شد.
 دانشجویی بسیجی نیز که قصد شعار دادن علیه دانشجویان معترض را داشت، با
شعار"نصر من الله و فتحٌ غریب مرگ بر این دولت مردم فریب"  کل حاضران
داخل و خارج از تالار را به خنده انداخت.
در انتها از صفار هرندی و حاضران در جلسه  با شعار های "صفاک برو گم شو"
، "صل علی محمد قاتل فرهنگ آمد" ، "بسیجی واقعی، همت بود و باکری" ،
پذیرایی شد. صفار هرندی هم به شکل مفتضحانه ای از جمع مخالفان خود با کمک
نیروهای لباس شخصی، گریخت

Ambulance or Amboolanse!



پشت پرده تعطيلي روزنامه خبر

روزنامه خبر كه در محافل رسانه‌اي به روزنامه منتسب به طيف لاريجاني مشهور بود از امروز انتشار مكتوب خود را متوقف كرد. به گزارش خبرنگار ايلنا، در سرمقاله و ستون طنز آخرين شماره اين روزنامه به علت تعطيلي آن اشاراتي شده است. اگرچه در اين مطالب اشاره مستقيمي به اين موضوع نشده است، اما يك مقام آگاه در اين روزنامه از اعمال فشارهاي برخي محافل سياسي بويژه افراطيون حامي دولت بر آن، خبر داد و افزود: در حال حاضر در نظر داريم كه در قالب سايت اينترنتي ”خبرآنلاين“ همچنان به فعاليت خود ادامه دهيم. مطالبي كه اخير از سوي برخي سايت‌ها و روزنامه‌هاي حامي دولت، عليه اين روزنامه و دستندكاران آن منتشر مي‌شد، شاهد اين مدعي است. آنچنان كه گويي مشي اين روزنامه تحمل نشده و منجر به تعطيلي خود خواسته آن از سوي دستندركاران روزنامه خبر شده است. روزنامه خبر، اگرچه روزنامه‌اي اصولگرا محسوب مي‌شد، اما مشيي انتقادي نسبت به عملكرد دولت داشت و سياست‌هاي اقتصادي‏، سياسي، فرهنگي و اجتماعي دولتمردان را به چالش مي‌كشيد. كما اينكه عنوان گزارش اقتصادي آخرين شماره مكتوب روزنامه خبر، ”مسكن مهر در انتظار مهرورزي“ است و گزارش اجتماعي آن نيز تيتر ”سازمان ملي جوانان حق سهميه‌بندي كنكور را ندارد“ به خود گرفته است. در صفحه فرهنگي نيز گزارشي با عنوان ”اختلاف وزارت ارشاد با خانه سينما بالا گرفت“ را مي‌خوانيم. در صفحه سياسي هم گزارشي درباره اختلاف دولت با مجلس درباره لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها با عنوان ”اختلافات از مرز قوي مجريه و مقننه گذشت“ چاپ شده است. گفتني است عليرضا معزي مدير مسئول روزنامه ”خبر“ در سرمقاله امروز اين روزنامه با عنوان ”تا وقت ديگر“ نوشته است: ”این شماره را وداعی موقتی بدانید تا زمانی نزدیک که دوباره میهمان شما خواهیم بود. ترجیح می‌دهیم بر «خبرآنلاین» متمرکز شویم که امکانی دلچسب و دلخواه است و فعلا «خبر» را که جبری کاغذی است و جدای از همه گرفتاری و مشقت‌های خاص روزنامه‌ای امروز برخی تنگناها و سوء برداشت‌ها عرصه را بر آن تنگ کرده، بر زمین بگذاریم. “ شهرام شكيبا طنز نويس اين روزنامه نيز در مطلبي با عنوان ”چرا خودمان درش را گرفته‌ايم“ نوشته است: ”از اين پس به آدرس مجازي‌مانwww.khabaronline.ir/ سر بزنيد تا اثاث كشي نكرده‌ايم يا اسباب كشي‌مان نكرده‌اند، آنجا در خدمتيم.“ تيتر آخرين شماره از روزنامه خبر به مصاحبه اختصاصي آن با مهدي كلهر مشاور رسانه‌اي احمدي‌نژاد اختصاص داشت كه طي آن خواستار تخصيص شبكه دوم تلوزيون به دولت شده است.

عکس آگهی بسته شده روزنامه همشهری!



'توقیف روزنامه همشهری تائید شد'



علی لاریجانی:فضای سیاسی ایران نیازمند آرامش است

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران از آنچه گسترش تخریب شخصیت های برجسته نظام خوانده انتقاد کرده و خواهان آرامش در کشور شده است.

رئیس مجلس ایران گفت باید آرامش برقرار شود تا به منافع ملی کشور آسیبی وارد نشود.

آقای لاریجانی که در مراسم اختتامیه دومین دوره جوایز ادبی جلال آل احمد سخن می گفت از "تهمت و تحقیر" اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری انتقاد کرده و این سئوال را مطرح کرده که این اقدامات با چه انگیزه ای انجام شده و چه فایده ای داشته است.

اکبر هاشمی رفسنجانی و برخی از اعضای خانواده او در جریان مناظره های انتخاباتی و در جریان نا آرامی پس از انتخابات، هدف انتقادهای تند از سوی محمود احمدی نژاد و طرفداران او قرار داشته اند.

رسانه ها و برخی سیاستمداران هوادار محمود احمدی نژاد همچنین خواهان برخورد قضایی با فرزندان آقای رفسنجانی شده اند.

رئیس مجلس ایران آقای رفسنجانی را بخشی از تاریخ انقلاب خوانده و گفته است اگر درباره خانواده او حرفی هست، باید از مسیر قانونی دنبال شود.

آقای لاریجانی همچنین از تخریب محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران انتقاد کرده و گفته است برخی انتقادهای مطرح شده به سیاست های آقای احمدی نژاد، دارای بغض است.

آقای لاریجانی با بیان این که انتخاباتی که برگزار شد، بی نقص نبود، تاکید کرده است که ایران در مقطع فعلی، بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیازمند است. او از ادامه اعتراض کاندیداهای معترض به نتیجه انتخابات انتقاد کرده و گفته است روش های آنها به عزت ایران لطمه وارد می کند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی به نتایج انتخابات و برخوردهای صورت گرفته پس از انتخابات معترض هستند. در جریان ناآرامی هایی که پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری اتفاق افتاد، تعدادی از مشاوران و نزدیکان این دو، بازداشت و زندانی شدند.

در جریان این ناآرامی ها، دهها نفر کشته شدند و هزاران نفر از معترضان نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

اعتراض مخالفان هنوز ادامه دارد. در سیزده آبان امسال، مخالفان دولت در نقاط مختلف شهر تهران و همچنین شمار دیگری از شهرهای ایران دست به تظاهرات زدند که گروهی از آنها بازداشت شدند.




'توقیف روزنامه همشهری تائید شد'

معاون وزیر ارشاد می گوید روزنامه همشهری از سوی هیات نظارت بر مطبوعات به علت انتشار عکسی از معبد بهایی ها در هند توقیف شده است.

پیشتر خبرها حاکی از آن بود که برخی رایزنی ها منجر به رفع توقیف این روزنامه شده است.

محمدعلی رامین، دبیر هیات نظارت بر مطبوعات در گفت و گویی خبر توقیف این روزنامه را تائید کرده است.

با توقیف همشهری، پرونده این روزنامه برای رسیدگی به دادگاه مطبوعات ارسال شده است. در خبری که از سوی خبرگزاری ها منتشر شده، به مدت زمان توقیف اشاره ای نشده است.

یکی از خبرنگاران همشهری که نخواست نامش گفته شود به بی بی سی فارسی گفت که معاون وزیر ارشاد رسما خبر توقیف روزنامه را اعلام کرده اما مدیران این روزنامه می گویند در هیات نظارت بر مطبوعات در مورد توقیف روزنامه، اختلاف نظرهایی وجود داشته و تعداد مخالفان توقیف روزنامه بیشتر از موافقان بوده است.

همچنین دو عضو هیات نظارت بر مطبوعات در گفت و گو با خبرگزاری نیمه رسمی مهر از توقیف همشهری اظهار بی اطلاعی کرده اند.

روزنامه همشهری از نشریات وابسته به شهرداری تهران در صفحه اول روز اول آذر خود یک آگهی برای سفر به هند چاپ کرده بود که در آن عکس معبدی چاپ شده که بنابر نظر هیات نظارت متعلق به بهائیان است.

این آگهی در نیم صفحه اول روزنامه چاپ شده بود و تصویر آن مربوط به معبد "مشرق الاذکار" در شهر دهلی نو پایتخت هند است. این معبد در سال 1986 به وسیله یک معمار ایرانی به نام فریبرز صهبا به شکل نیلوفر آبی ساخته شده است. این بنا از جمله بناهای مورد علاقه گردشگران به حساب می آید.

توقیف این روزنامه در حالی صورت می گیرد که اخیرا بین دولت و شهرداری تهران، اختلاف هایی بروز کرده است. محور اصلی این اختلاف ها، بر سر کنترل مدیریت شرکت متروی تهران است که محسن هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مدیریت آن را به عهده دارد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران گفته بود که دولت ساخت مترو تهران را بر عهده خواهد گرفت. آقای احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: "من تصمیم گرفته ام مدیریت مترو را به دولت برگردانم... دولت خود مدیریت مترو را بر عهده می گیرد، بودجه اش را می گذارد و می سازد و قیمت آن نیز تا ده، پانزده سال بالا نخواهد بود و به سرعت هم آن را تمام خواهد کرد. من حتما این تصمیم را گرفته ام و حتما مدیر تعیین می کنم."

این در حالی است که مدیران شهرداری و متروی تهران ادعا می کنند دولت ایران بودجه ای را که طبق مصوبه های مجلس باید در اختیار مترو قرار دهد، با تاخیر و بسیار کمتر از آنچه که باید تحویل می دهد.

در سالهای گذشته امتیاز بیشتر نشریات از سوی دادگاه مطبوعات به خصوص سعید مرتضوی دادستان سابق تهران لغو شد اما در چهار سال گذشته این کار از قوه قضائیه به هیات نظارت بر مطبوعات منتقل شده و این هیات امتیاز نشریات را لغو می کند.

در هیات نظارت بر مطبوعات نمایندگانی از وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد و علوم، مجلس، حوزه علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیران مسئول مطبوعات عضویت دارند.

در دوماه گذشته هیات نظارت بر مطبوعات امتیاز روزنامه های فرهنگی آشتی، آرمان و روزنامه سرمایه را لغو کرده بود.


عربستان سعودی: زائران ایرانی قصد اخلال در مراسم حج را ندارند

شاهزاده نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان سعودی می گوید مقامات ایران تضمین داده اند که زائران ایرانی قصد اخلال در مراسم حج امسال را ندارند.

وی اظهار امیدواری کر د که احتیاجی به توسل به زور نباشد ولی هشدار داد که با هر گونه تلاشی برای مختل کردن امنیت برخورد خواهد شد.

یک خبرنگار بی بی سی در جده می گوید در حالی که فرض بر این است که مراسم سالانه حج موجب ایجاد وحدت در میان مسلمانان سراسر جهان می شود، تضاد منافع منطقه ای ایران و عربستان و تنش بین شاخه های مختلف دین اسلام غالبا در روابط دو کشور تاثیر می گذارد.

خبرنگار بی بی سی می افزاید عربستان سعودی نماینده شاخه سنی های وهابی است در حالی که ایران شیعه رادیکال را ترویج می کند.

شیعه های ایرانی در گذشته از "بدرفتاری مقامات سعودی" شکایت داشته و با آنان درگیر شده اند.

شیعیان ایرانی غالبا در مراسم برائت از مشرکین در جریان حج برای دادن شعارهای ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی استفاده می کنند.

مقامات سعودی کرارا گفته اند که یک چنین رفتاری را تحمل نمی کنند.

شاهزاده نایف بن عبدالعزیز، در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار امیدواری کرد ماموران انتظامی سعودی در مراسم حج امسال برای حفظ امنیت ناچار به توسل به زور نشوند.

انتظار می رود دو تا سه میلیون زائر در مراسم حج امسال شرکت کنند.

این مراسم پنج روزه از چهارشنبه 25 نوامبر شروع خواهد شد.



نمایشگاه ملی ایران در تاجیکستان

نمایشگاه کالاهای ایرانی با هدف نمایش تولیدات بیش از 60 شرکت ایرانی و تقویت روابط اقتصادی تاجیکستان و ایران در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان افتتاح شده است.

امضای قراردادهای همکاری میان صاحبکاران ایرانی و تاجیک و راه اندازیهای خطوط تولید در تاجیکستان از اهداف اصلی این نمایشگاه عنوان شده است.

علی اصغر شعردوست، سفیر ایران در تاجیکستان در روز دوشنبه، 23 نوامبر در مراسم افتتاح نمایشگاه ملی ایران گفت که این تدبیر بزرگ نمایش کالاهای ایرانی محسوب شده و در آن از 62 شرکت ایران شرکت کرده اند.

به گفته آقای شعردوست، تا حال در تاجیکستان 10 نمایشگاه تخصصی ایران برگزار شده و این امر به امضای سندهای زیاد همکاری میان کارخانه و موسسات این دو کشور از تاسیس کارخانه های مشترک منجر شده است.

شریف سعید، رئیس اتاق بازرگانی تاجیکستان نیز برگزاری همچنین نمایشگاهها را به رشد بیشتر همکاریهای اقتصادی و تجارتی و افزایش میزان تبادل کالا میان تاجیکستان و ایران و جلب سرمایه بخش خصوصی ایران به بخش خصوصی تاجیکستان مهم و سازنده ارزیابی کرد.

صاحبکاران تاجیک شریک می جویند

محمد امین، صاحبکار از ناحیه وحدت تاجیکستان گفت که به قصد پیدا کردن شریک کاری معتمد در زمینه تولید و صدور مواد غذایی به این نمایشگاه آمده است.

آقای امین تاکید کرد که عمدتا او مواد غذایی را از ایران وارد کرده و در تاجیکستان به فروش می رساند.

هم اکنون محمد امین با مسئولان شرکت "آماده لذیذ" که کالاهای خود را به نمایش گذاشته اند، راههای همکاریهای متقابلا سودمند را بررسی می کند.

امین شریفی، یک تن از مسئولان این شرکت ایرانی گفت که هنوز موضوع تاسیس کارخانه مشترک تولید مواد غذایی در تاجیکستان مطرح نشده و حالا جانب ایرانی در حال آموزش بازار این کشور هستند.

کارشناسان تاجیک می گویند که همه ساله در تاجیکستان حاصل فراوان میوه و سبزیجات پرورش شده، ولی به دلیل کمبود کارخانه های کارکرد بخش اعظم این نوع محصول کشاورزی تلف می شوند.

گفته می شود، در شرایط فعلی صاحبکاران تاجیک به وارد کردن تجهیزات مدرن و برای بسته بندی جوابگوی معیارهای بین المللی شربت و آب میوه به سرمایه خارجی نیاز دارند.

علی نامجوی، مسئول شرکت "نامجوی" شهر مشهد ایران می گوید که قصد دارد به تاجیکستان قندیل (لوستر) و لامپهای کم مصرف صادر کند و از این لحاظ به شریک تاجیک نیاز دارد.

آقای نامجوی گفت که فعلا قیمت لامپهای کم مصرف ایرانی در مقایسه به لامپهای مشابه در بازار تاجیکستان گرانتر بوده اما در صورت پیدا کردن شریک کاری و وارد کردن میزان زیاد لامپها به این کشور ارزش آنها به طور قابل ملاحظه کاهش خواهد یافت.

نمایندگان این شرکت گفتند که تا حال با جانب تاجیکستان در زمینه تاسیس کارخانه مشترک تولید لامپهای کم مصرف در این کشور گفتگویی انجام نشده است.

ضمنا، مقامات سفارت ایران در تاجیکستان در هفته گذشته ابراز داشتند که نمایندگان دو شرکت تولید لامپهای ایرانی وارد تاجیکستان شده و با صاحبکاران تاجیک موضوع تاسیس کارخانه مشترک تولید لامپهای کم مصرف را مطرح کرده اند.

اما روشن نیست که در این زمینه موافقت حاصل شد یا خیر و اینگونه کارخانه ها چه وقت و در کدام مناطق تاجیکستان بنیاد خواهند شد.

ایران شریک استراتژی تاجیکستان

مقامات تاجیکستان ایران را از شریکان استراتژی این کشور عنوان کرده اند.

طبق اطلاع رسمی، ایران در بخشهای انرژی، راهسازی، کشاورزی و بهداشت و بخشهای دیگر تاجیکستان سرمایه های زیاد وارد کرده است.

از جمله نیروگاه سنگتوده-2 با توانایی 220 مگاوات با سرمایه ایران احداث می شود. تونل "استقلال" در شمال تاجیکستان که طولش 5 کیلومتر است، از جانب شرکت ایرانی "صابر اینترنیشنل" بنیاد گردیده است.

همچنین در بخش پرنده پروری یا مرغداری، نساجی و کارکرد محصولات کشاورزی کارخانه های مشترک تاجیکستان و ایران فعالیت می کنند.

بالا ^^

آخرين آخبار