آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

'توقیف روزنامه همشهری تائید شد'



علی لاریجانی:فضای سیاسی ایران نیازمند آرامش است

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران از آنچه گسترش تخریب شخصیت های برجسته نظام خوانده انتقاد کرده و خواهان آرامش در کشور شده است.

رئیس مجلس ایران گفت باید آرامش برقرار شود تا به منافع ملی کشور آسیبی وارد نشود.

آقای لاریجانی که در مراسم اختتامیه دومین دوره جوایز ادبی جلال آل احمد سخن می گفت از "تهمت و تحقیر" اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری انتقاد کرده و این سئوال را مطرح کرده که این اقدامات با چه انگیزه ای انجام شده و چه فایده ای داشته است.

اکبر هاشمی رفسنجانی و برخی از اعضای خانواده او در جریان مناظره های انتخاباتی و در جریان نا آرامی پس از انتخابات، هدف انتقادهای تند از سوی محمود احمدی نژاد و طرفداران او قرار داشته اند.

رسانه ها و برخی سیاستمداران هوادار محمود احمدی نژاد همچنین خواهان برخورد قضایی با فرزندان آقای رفسنجانی شده اند.

رئیس مجلس ایران آقای رفسنجانی را بخشی از تاریخ انقلاب خوانده و گفته است اگر درباره خانواده او حرفی هست، باید از مسیر قانونی دنبال شود.

آقای لاریجانی همچنین از تخریب محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران انتقاد کرده و گفته است برخی انتقادهای مطرح شده به سیاست های آقای احمدی نژاد، دارای بغض است.

آقای لاریجانی با بیان این که انتخاباتی که برگزار شد، بی نقص نبود، تاکید کرده است که ایران در مقطع فعلی، بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیازمند است. او از ادامه اعتراض کاندیداهای معترض به نتیجه انتخابات انتقاد کرده و گفته است روش های آنها به عزت ایران لطمه وارد می کند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی به نتایج انتخابات و برخوردهای صورت گرفته پس از انتخابات معترض هستند. در جریان ناآرامی هایی که پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری اتفاق افتاد، تعدادی از مشاوران و نزدیکان این دو، بازداشت و زندانی شدند.

در جریان این ناآرامی ها، دهها نفر کشته شدند و هزاران نفر از معترضان نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

اعتراض مخالفان هنوز ادامه دارد. در سیزده آبان امسال، مخالفان دولت در نقاط مختلف شهر تهران و همچنین شمار دیگری از شهرهای ایران دست به تظاهرات زدند که گروهی از آنها بازداشت شدند.




'توقیف روزنامه همشهری تائید شد'

معاون وزیر ارشاد می گوید روزنامه همشهری از سوی هیات نظارت بر مطبوعات به علت انتشار عکسی از معبد بهایی ها در هند توقیف شده است.

پیشتر خبرها حاکی از آن بود که برخی رایزنی ها منجر به رفع توقیف این روزنامه شده است.

محمدعلی رامین، دبیر هیات نظارت بر مطبوعات در گفت و گویی خبر توقیف این روزنامه را تائید کرده است.

با توقیف همشهری، پرونده این روزنامه برای رسیدگی به دادگاه مطبوعات ارسال شده است. در خبری که از سوی خبرگزاری ها منتشر شده، به مدت زمان توقیف اشاره ای نشده است.

یکی از خبرنگاران همشهری که نخواست نامش گفته شود به بی بی سی فارسی گفت که معاون وزیر ارشاد رسما خبر توقیف روزنامه را اعلام کرده اما مدیران این روزنامه می گویند در هیات نظارت بر مطبوعات در مورد توقیف روزنامه، اختلاف نظرهایی وجود داشته و تعداد مخالفان توقیف روزنامه بیشتر از موافقان بوده است.

همچنین دو عضو هیات نظارت بر مطبوعات در گفت و گو با خبرگزاری نیمه رسمی مهر از توقیف همشهری اظهار بی اطلاعی کرده اند.

روزنامه همشهری از نشریات وابسته به شهرداری تهران در صفحه اول روز اول آذر خود یک آگهی برای سفر به هند چاپ کرده بود که در آن عکس معبدی چاپ شده که بنابر نظر هیات نظارت متعلق به بهائیان است.

این آگهی در نیم صفحه اول روزنامه چاپ شده بود و تصویر آن مربوط به معبد "مشرق الاذکار" در شهر دهلی نو پایتخت هند است. این معبد در سال 1986 به وسیله یک معمار ایرانی به نام فریبرز صهبا به شکل نیلوفر آبی ساخته شده است. این بنا از جمله بناهای مورد علاقه گردشگران به حساب می آید.

توقیف این روزنامه در حالی صورت می گیرد که اخیرا بین دولت و شهرداری تهران، اختلاف هایی بروز کرده است. محور اصلی این اختلاف ها، بر سر کنترل مدیریت شرکت متروی تهران است که محسن هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مدیریت آن را به عهده دارد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران گفته بود که دولت ساخت مترو تهران را بر عهده خواهد گرفت. آقای احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: "من تصمیم گرفته ام مدیریت مترو را به دولت برگردانم... دولت خود مدیریت مترو را بر عهده می گیرد، بودجه اش را می گذارد و می سازد و قیمت آن نیز تا ده، پانزده سال بالا نخواهد بود و به سرعت هم آن را تمام خواهد کرد. من حتما این تصمیم را گرفته ام و حتما مدیر تعیین می کنم."

این در حالی است که مدیران شهرداری و متروی تهران ادعا می کنند دولت ایران بودجه ای را که طبق مصوبه های مجلس باید در اختیار مترو قرار دهد، با تاخیر و بسیار کمتر از آنچه که باید تحویل می دهد.

در سالهای گذشته امتیاز بیشتر نشریات از سوی دادگاه مطبوعات به خصوص سعید مرتضوی دادستان سابق تهران لغو شد اما در چهار سال گذشته این کار از قوه قضائیه به هیات نظارت بر مطبوعات منتقل شده و این هیات امتیاز نشریات را لغو می کند.

در هیات نظارت بر مطبوعات نمایندگانی از وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد و علوم، مجلس، حوزه علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیران مسئول مطبوعات عضویت دارند.

در دوماه گذشته هیات نظارت بر مطبوعات امتیاز روزنامه های فرهنگی آشتی، آرمان و روزنامه سرمایه را لغو کرده بود.


عربستان سعودی: زائران ایرانی قصد اخلال در مراسم حج را ندارند

شاهزاده نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان سعودی می گوید مقامات ایران تضمین داده اند که زائران ایرانی قصد اخلال در مراسم حج امسال را ندارند.

وی اظهار امیدواری کر د که احتیاجی به توسل به زور نباشد ولی هشدار داد که با هر گونه تلاشی برای مختل کردن امنیت برخورد خواهد شد.

یک خبرنگار بی بی سی در جده می گوید در حالی که فرض بر این است که مراسم سالانه حج موجب ایجاد وحدت در میان مسلمانان سراسر جهان می شود، تضاد منافع منطقه ای ایران و عربستان و تنش بین شاخه های مختلف دین اسلام غالبا در روابط دو کشور تاثیر می گذارد.

خبرنگار بی بی سی می افزاید عربستان سعودی نماینده شاخه سنی های وهابی است در حالی که ایران شیعه رادیکال را ترویج می کند.

شیعه های ایرانی در گذشته از "بدرفتاری مقامات سعودی" شکایت داشته و با آنان درگیر شده اند.

شیعیان ایرانی غالبا در مراسم برائت از مشرکین در جریان حج برای دادن شعارهای ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی استفاده می کنند.

مقامات سعودی کرارا گفته اند که یک چنین رفتاری را تحمل نمی کنند.

شاهزاده نایف بن عبدالعزیز، در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار امیدواری کرد ماموران انتظامی سعودی در مراسم حج امسال برای حفظ امنیت ناچار به توسل به زور نشوند.

انتظار می رود دو تا سه میلیون زائر در مراسم حج امسال شرکت کنند.

این مراسم پنج روزه از چهارشنبه 25 نوامبر شروع خواهد شد.



نمایشگاه ملی ایران در تاجیکستان

نمایشگاه کالاهای ایرانی با هدف نمایش تولیدات بیش از 60 شرکت ایرانی و تقویت روابط اقتصادی تاجیکستان و ایران در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان افتتاح شده است.

امضای قراردادهای همکاری میان صاحبکاران ایرانی و تاجیک و راه اندازیهای خطوط تولید در تاجیکستان از اهداف اصلی این نمایشگاه عنوان شده است.

علی اصغر شعردوست، سفیر ایران در تاجیکستان در روز دوشنبه، 23 نوامبر در مراسم افتتاح نمایشگاه ملی ایران گفت که این تدبیر بزرگ نمایش کالاهای ایرانی محسوب شده و در آن از 62 شرکت ایران شرکت کرده اند.

به گفته آقای شعردوست، تا حال در تاجیکستان 10 نمایشگاه تخصصی ایران برگزار شده و این امر به امضای سندهای زیاد همکاری میان کارخانه و موسسات این دو کشور از تاسیس کارخانه های مشترک منجر شده است.

شریف سعید، رئیس اتاق بازرگانی تاجیکستان نیز برگزاری همچنین نمایشگاهها را به رشد بیشتر همکاریهای اقتصادی و تجارتی و افزایش میزان تبادل کالا میان تاجیکستان و ایران و جلب سرمایه بخش خصوصی ایران به بخش خصوصی تاجیکستان مهم و سازنده ارزیابی کرد.

صاحبکاران تاجیک شریک می جویند

محمد امین، صاحبکار از ناحیه وحدت تاجیکستان گفت که به قصد پیدا کردن شریک کاری معتمد در زمینه تولید و صدور مواد غذایی به این نمایشگاه آمده است.

آقای امین تاکید کرد که عمدتا او مواد غذایی را از ایران وارد کرده و در تاجیکستان به فروش می رساند.

هم اکنون محمد امین با مسئولان شرکت "آماده لذیذ" که کالاهای خود را به نمایش گذاشته اند، راههای همکاریهای متقابلا سودمند را بررسی می کند.

امین شریفی، یک تن از مسئولان این شرکت ایرانی گفت که هنوز موضوع تاسیس کارخانه مشترک تولید مواد غذایی در تاجیکستان مطرح نشده و حالا جانب ایرانی در حال آموزش بازار این کشور هستند.

کارشناسان تاجیک می گویند که همه ساله در تاجیکستان حاصل فراوان میوه و سبزیجات پرورش شده، ولی به دلیل کمبود کارخانه های کارکرد بخش اعظم این نوع محصول کشاورزی تلف می شوند.

گفته می شود، در شرایط فعلی صاحبکاران تاجیک به وارد کردن تجهیزات مدرن و برای بسته بندی جوابگوی معیارهای بین المللی شربت و آب میوه به سرمایه خارجی نیاز دارند.

علی نامجوی، مسئول شرکت "نامجوی" شهر مشهد ایران می گوید که قصد دارد به تاجیکستان قندیل (لوستر) و لامپهای کم مصرف صادر کند و از این لحاظ به شریک تاجیک نیاز دارد.

آقای نامجوی گفت که فعلا قیمت لامپهای کم مصرف ایرانی در مقایسه به لامپهای مشابه در بازار تاجیکستان گرانتر بوده اما در صورت پیدا کردن شریک کاری و وارد کردن میزان زیاد لامپها به این کشور ارزش آنها به طور قابل ملاحظه کاهش خواهد یافت.

نمایندگان این شرکت گفتند که تا حال با جانب تاجیکستان در زمینه تاسیس کارخانه مشترک تولید لامپهای کم مصرف در این کشور گفتگویی انجام نشده است.

ضمنا، مقامات سفارت ایران در تاجیکستان در هفته گذشته ابراز داشتند که نمایندگان دو شرکت تولید لامپهای ایرانی وارد تاجیکستان شده و با صاحبکاران تاجیک موضوع تاسیس کارخانه مشترک تولید لامپهای کم مصرف را مطرح کرده اند.

اما روشن نیست که در این زمینه موافقت حاصل شد یا خیر و اینگونه کارخانه ها چه وقت و در کدام مناطق تاجیکستان بنیاد خواهند شد.

ایران شریک استراتژی تاجیکستان

مقامات تاجیکستان ایران را از شریکان استراتژی این کشور عنوان کرده اند.

طبق اطلاع رسمی، ایران در بخشهای انرژی، راهسازی، کشاورزی و بهداشت و بخشهای دیگر تاجیکستان سرمایه های زیاد وارد کرده است.

از جمله نیروگاه سنگتوده-2 با توانایی 220 مگاوات با سرمایه ایران احداث می شود. تونل "استقلال" در شمال تاجیکستان که طولش 5 کیلومتر است، از جانب شرکت ایرانی "صابر اینترنیشنل" بنیاد گردیده است.

همچنین در بخش پرنده پروری یا مرغداری، نساجی و کارکرد محصولات کشاورزی کارخانه های مشترک تاجیکستان و ایران فعالیت می کنند.

بالا ^^

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار