آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۳۱, شنبه

دستور توقیف روزنامه کیهان "تکذیب شد"

یک مقام قضایی جمهوری اسلامی خبرهای مربوط به دستور توقیف روزنامه کیهان را تکذیب کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خیر، ابوالحسن پورحسینی، مدیر روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، گفته است که خبر درخواست توقیف این روزنامه که روز پنجشنبه در برخی خبرگزاری ها انتشار یافته بود تکذیب می شود.

شامگاه پنجشنبه آقای پورحسینی گفت که هیچ دستوری از سوی دادسرای تهران برای توقیف این روزنامه صادر نشده است.

پیش از آن نیز خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - به نقل از مشاور حقوقی حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان، گزارش کرده بود که "توقیف روزنامه کیهان صرفا یک شایعه است."

به گفته این شخص، شایعه توقیف روزنامه کیهان از سوی وکیل یکی از شاکیان این روزنامه مطرح شد اما در این مورد، دستوری از سوی مقامات دادستانی تهران یا وزارت ارشاد به کیهان ابلاغ نشده است.

مشاور حقوقی مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت که این خبر صرفا در حد یک شایعه است و اعتباری بیش از این ندارد.

روز پنجشنبه، به نقل از محمود علیزاده طباطبایی، وکیل علیرضا بهشتی، مشاور ارشد میرحسین موسوی، گزارش شد که به دلیل بی اعتنایی حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان، به احضاریه بازپرس شعبه نهم دادسرای کارکنان دولت، دستور توقیف این روزنامه توسط قاضی صادر و برای کسب موافقت، به دادستانی تهران ارسال شده است.

توقیف روزنامه مستلزم صدور حکم از سوی دادستان تهران بوده و آقای علیزاده طباطبایی گفت که در صورت مخالفت دادستان با دستور بازپرس، این پرونده برای حل اختلاف به دادگاه ارجاع خواهد شد.

مواضع مدیر کیهان

شکایت میرحسین موسوی از روزنامه کیهان به انتشار مطلبی در این روزنامه ارتباط دارد که در آن، آقای موسوی تلویحا به داشتن ارتباط با ترور یکی از شخصیت های محافظه کار در اوایل دهه 1980 متهم شده است.

منتقدان کیهان از حسین شریعتمداری به عنوان یکی از بنیادگرایان افراطی در ایران نام می برند که با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ارتباط نزدیک دارد و از سرکوب خشونت آمیز مخالفان حمایت می کند.

آقای شریعتمداری، که منصوب آیت الله علی خامنه ای است، رهبر جمهوری اسلامی است، معمولا موضعی به شدت ضد غربی اتخاذ می کند و دیدگاه های خود از جمله شدت عمل در برابر منتقدان را براین اساس توجیه می کند.

در تحولات بعد از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در ایران و اعتراضات به آنچه که تقلب در انتخابات خوانده شده، آقای شریعتمداری به شدت تمامی مخالفان و منتقدان محمود احمدی نژاد را هدف حمله قرار داده و برخورد خشونت آمیز با معترضان را موجه دانسته است.

پس از انتشار اظهارات وکیل میرحسین موسوی در مورد احتمال توقیف روزنامه کیهان در روز پنجشنبه، برخی از منتقدان دولت این احتمال را مطرح کردند که با توجه به تعطیلیی و محدودیت شدید رسانه های غیر دولتی و بازداشت و اعمال فشار کم سابقه بر روزنامه نگاران مستقل، ممکن است مقامات قضایی با توقیف موقت کیهان در صدد ارائه چهره ای بی طرفانه تر از خود برآمده باشند.

در مقابل، سایت های طرفدار دولت تاکید کردند که در حالیکه مقابله شدیدتر با منتقدان در شرایط کنونی ضرورت دارد، بعید است که مقامات دولتی یکی از ابزار مهم تبلیغاتی خود را تعطیل کنند.

در صورت عدم خودداری آقای شریعتمداری از اجرای احضاریه بازپرس شعبه نهم دادسرای کارکنان دولت، مشخص نیست که مقامات قضایی به این اقدام که معنی تخلف از دستور قضایی است، چه واکنشی نشان خواهند داد.

مسئولیت دادسرای کارکنان دولت رسیدگی به اتهامات مقامات کشوری و لشکری و همچنین جرایم مطبوعاتی است و سرپرست آن با حکم دادستان تهران منصوب می شود.

نباید با اجتماعات "پرخاشگری" کرد

فرمانده نیری انتظامی ایران درباره حوادث بعد از انتخابات در ایران گفت نباید با اجتماعات مردم با "پرخاشگری" برخورد کرد.

اسماعیل احمدی مقدم که در مراسم معارفه فرمانده انتظامی استان قم سخن می گفت هم چنین گفت باید با استفاده از ابزار و روش های جدید بیشترین خدمات را به مردم ارایه و با بهترین روش با اجتماعات احتمالی برخورد کرد.

آقای احمدی مقدم با اشاره به اینکه، باید "سر منشاء" و "مسببین" این "فتنه ها" را پیدا کرد گفت "در جریانات اخیر ما مشکلاتی داشتیم اما شجاعانه به آنها اعتراف می کنیم و قرار نیست همه چیز خوب باشد."
او همچنین تاکید کرد که نیروی انتظامی از متهمان این وقایع به زور اعتراف نگرفته است.


فرمانده پلیس ایران افزود، زمانی که جامعه دچار آشفتگی و نا هنجاری است، گناهکار و بی گناه از همدیگر قابل تشخیص نیستند و هردو صدمه می بینند.

رایزنی مراجع تقلید قم و نجف در بحران اخیر

خبرهای رسیده از ایران حاکیست که رایزنی های مراجع و علمای شیعه قم و نجف برای پیگیری وقایع اخیر این کشور همچنان ادامه دارد و پیش بینی می شود که در ایام ماه رمضان ابعاد تازه تری به خود بگیرد.

اخیرا آیت الله حسینعلی منتظری و آیت الله جواد شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت الله سیستانی از مراجع بزرگ تقلید شیعیان به طور جداگانه با هیاتی از اصلاح طلبان دیدار و گفتگو کرده اند.


عبدالله نوری، روحانی اصلاح طلب به همراه غلامحسین کرباسچی، عبدالمجید معایخواه و محمود حجتی، وزیر سابق کشاورزی، در این دیدار از مراجع بزرگ تقلید شیعیان در قم و نجف خواسته اند که در ارتباط با وقایع اخیر ایران از خود تحرک بیشتری نشان دهند.

حسن یوسفی اشکوری، پژوهشگر دینی به بخش فارسی بی بی سی گفت که نظر صریح علما و مراجع تقلید در جدال های سیاسی جاری جمهوری اسلامی موثر است.

وی افزود: "طبیعی است که اگر علما و مراجع تقلید در بحران اخیر اظهارنظر و یا میانجیگری کنند و در جهت جلوگیری از خلافکاری ها، ستم ها و همینطور تجاوز به حقوق مردم توسط حکومت ایران اقدام کنند بسیاری از مشکلات مرتفع می شود."

پیشتر آیت الله شبیری زنجانی در جریان دیدار با آیت الله صافی گلپایگانی دو تن از مراجع تقلید شیعه،/ نسبت به کشتار معترضان در ایران ابراز نگرانی کرده بود.

گفته می شود که آیت الله شبیری زنجانی، همانند دیگر مراجع نجف اعتقادی به اختیارات وسیع حکومتی فقها ندارد. آیت الله منتظری از مراجع تقلید چندی پیش به سران جمهوری اسلامی هشدار داد که از سرنوشت محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران درس عبرت بگیرند.

روزنامه کیهان نسبت به دیدار اخیر عبدالله نوری و گروهی از اصلاح طلبان با مراجع و علما واکنش تندی نشان داده و از جمله آقایان منتظری، صانعی و بیات را که همگی از علمای قم هستند به ایفای نقش در سناریوی اتهام پراکنی و ایجاد التهاب در فضای سیاسی ایران متهم کرده است.

در عین حال روزنامه کیهان به دیدار این هیات با نماینده تام الاختیار آیت الله سیستانی در ایران اشاره ای نکرده است. از این رو به نظر می رسد که ملاقات عبدالله نوری با آیت الله شهرستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حسن شریعتمداری، پژوهشگر دینی به بخش فارسی بی بی سی گفت که مقلدان آیت الله سیستانی در ایران می خواهند بدانند که نظر مرجع تقلیدشان نسبت به وقایع اخیر در این کشور چیست. وی افزود؛ "آیت الله سیستانی بزرگترین مرجع تقلید کنونی جهان تشیع هستند و از آن جا که وجهه مذهبی تشیع در خطر است باید در این بحران به وجود آمده دخالت کنند."

به گفته آقای شریعتمداری، "اغلب مقلدان آیت الله سیستانی در ایران هستند و از آن جا که در جریان ناآرامی های اخیر ایران به تعداد کثیری از معترضان ظلم شده است، بنابراین توقع ناروایی نیست که ایشان به طور بارزی در این قضیه وارد شوند."

بنابر گزارش ها، تعدادی از مراجع تقلید در قم همچنان در آستانه ماه رمضان به رایزنی های خود برای مقابله با حاکمیت فضای سرکوب در این کشور ادامه می دهند و پیش بینی می شود که این تحرکات در روزهای آتی ابعاد تازه تری به خود بگیرد.

گفته می شود که حوزه های علمیه قم و نجف در مشارکت مردم در تحولات سیاسی دوران معاصر ایران نقش مهمی داشته اند. به نحوی که حتی در نهضت اسلامی سال ۱۳۴۲ نقش علمای نجف بیشتر از علمای قم در تحولات آن زمان و اعتراض به رژیم شاه بود.

حسن یوسفی اشکوری به بخش فارسی بی بی سی گفت، "در گذشته این شرایط سیاسی در ارتباط با ایران و عراق وجود نداشت. از این جهت من فکر می کنم که آقای سیستانی موقعیت بسیار حساسی دارند و نمی توانند به صراحت وارد قضایای جاری ایران بشوند.

در عین حال آقای اشکوری می گوید که آیت الله سیستانی می تواند به نحو غیرمستقیم با رهبر جمهوری اسلامی وارد مذاکره شده و حداقل از ادامه تظلمات حکومت ایران جلوگیری کند.

چندی پیش آیت الله یوسف صانعی از مراجع تقلید قم طی سخنانی از برخوردهای خشن هفته های گذشته با مردم معترض در ایران به شدت انتقاد کرد و گفت که مردم از بعضی مسئولان متنفر شده اند.

آیت الله صانعی همچنین گفت: آخوندی که با مردم درگیر می شود بی انصافی می کند و کیفرش را خواهد دید.

بعضی از کارشناسان می گویند که رفتار مذهبی مردم ایران در طول سی سال گذشته تفاوت های آشکاری داشته است.

حسن شریعتمداری به بخش فارسی بی بی سی گفت، "بی گمان عده زیادی از مردم ایران با توجه به رفتاری که حکومت فعلی این کشور تحت نام اسلام و جمهوری اسلامی با آنها کرده، اساس عقایدشان دچار تزلزل شده است."

با این همه آقای شریعتمداری می گوید که عده زیادی از طرفداران این حکومت اصولگرایان معتقدی هستند که ارتباط تنگاتنگی با مراجع تقلید دارند و بی گمان فتاوی شرعی و سخنان علما در امر به مسالمت با مردم می تواند در نگرش آنها تاثیر مثبت بگذارد.

به این ترتیب می توان گفت که ادامه تلاش روحانیون منتقد در ایران، نشانه ای از تلاش روحانیت و مرجعیت برای حفظ موضع مستقل در برابر حاکمیت جمهوری اسلامی در این کشور دانست، به ویژه آن که از نظر روحانیون معترض در ایران، این تحولات در یک ماه باقیمانده به تشکیل جلسه خبرگان رهبری از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.


جنتی: چرا سران دستگیر نشدند؟

آیت الله احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران امروز در نماز جمعه درباره وقایع بعد از انتخابات سوال کرد، "چرا سران دستگیر نشدند؟ چرا آنهایی که همه می‌دانند ریشه فتنه و ام‌الفساد بودند دستگیر نشدند؟"

امام چمعه موقت تهران، گفت که انتظار دارد در قوه قضاییه با ریاست جدید، " گلوی کسانی گرفته شود که گردن‌کلفت هستند" و با اینکه" آن گلوها را گرفتن آسان نیست، ولی اول باید همان‌ها را گرفت و از آنجا باید شروع شود. "


دبیر شورای نگهبان هم‌چنین گفت "فرد آفتابه دزد را هر کسی می‌تواند بر سرش بکوبد و جلویش را بگیرد تا آفتابه را ندزدد ولی باید به کسانی رسید که گنج‌ها را غارت می‌کنند چون اگر آنها سرکوب شوند بقیه دیگر جرات نمی‌کنند گناه و ظلم کنند."


به اعتقاد آقای جنتی "علت این که این‌ افراد به خود اجازه ظلم می‌دهند این است که می‌بینند خیلی‌ها ظلم می‌کنند و هیچ طور هم نمی‌شود و راست راست در خیابان راه می‌روند و کسی هم احوالشان را نمی‌پرسد پس معلوم می‌شود قدرت دفاعی در برابر ظلم وجود ندارد."


'ایران ۷۰ روز ذخیره بنزین دارد'

وزارت نفت ایران اعلام کرد در انبارهای خود حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر ذخیره استراتژیک بنزین دارد.

خبرگزاری مهر از قول وزارت نفت گزارش داده است این میزان، ۲۵۰ میلیون لیتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

مصرف روزانه بنزین در ایران حدود ۶۷ میلیون لیتر در روز است اما پالایشگاههای داخلی هر روز ۴۴ تا ۴۵ میلیون لیتر از این میزان را تهیه می کنند بنابراین برای تامین سوخت روزانه در ایران بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین باید وارد شود.

به این ترتیب میزان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر ذخیره بنزین که در صورت فعال بودن تمام ظرفیت پالایشگاهها تامین می شود، تنها کفاف ۷۰ روز مصرف داخلی را خواهد داد.

مجلس سنای آمریکا به تازگی لایحه ای تصویب کرده که بر اساس آن کمپانی هایی که به ایران بنزین بفروشند از سوی وزارت انرژی آمریکا تحریم خواهند شد.

ایران در چند سال اخیر به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی و نگرانی از احتمال اعمال تحریم بنزین از سوی بازارهای بین المللی طرح های ویژه ای مانند سهمیه بندی بنزین را اجرا و اعلام کرده با این اقدامات در صرفه جویی بنزین موفق بوده است.

این در حالیست که محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران پیشتر گفته بود ایران قادر است با ایجاد برخی تغییرات در خطوط تولید پالایشگاهها، تمام بنزین مورد نیاز خود را تامین کند.


آخرين آخبار