آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۳۱, شنبه

دستور توقیف روزنامه کیهان "تکذیب شد"

یک مقام قضایی جمهوری اسلامی خبرهای مربوط به دستور توقیف روزنامه کیهان را تکذیب کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خیر، ابوالحسن پورحسینی، مدیر روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، گفته است که خبر درخواست توقیف این روزنامه که روز پنجشنبه در برخی خبرگزاری ها انتشار یافته بود تکذیب می شود.

شامگاه پنجشنبه آقای پورحسینی گفت که هیچ دستوری از سوی دادسرای تهران برای توقیف این روزنامه صادر نشده است.

پیش از آن نیز خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - به نقل از مشاور حقوقی حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان، گزارش کرده بود که "توقیف روزنامه کیهان صرفا یک شایعه است."

به گفته این شخص، شایعه توقیف روزنامه کیهان از سوی وکیل یکی از شاکیان این روزنامه مطرح شد اما در این مورد، دستوری از سوی مقامات دادستانی تهران یا وزارت ارشاد به کیهان ابلاغ نشده است.

مشاور حقوقی مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت که این خبر صرفا در حد یک شایعه است و اعتباری بیش از این ندارد.

روز پنجشنبه، به نقل از محمود علیزاده طباطبایی، وکیل علیرضا بهشتی، مشاور ارشد میرحسین موسوی، گزارش شد که به دلیل بی اعتنایی حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان، به احضاریه بازپرس شعبه نهم دادسرای کارکنان دولت، دستور توقیف این روزنامه توسط قاضی صادر و برای کسب موافقت، به دادستانی تهران ارسال شده است.

توقیف روزنامه مستلزم صدور حکم از سوی دادستان تهران بوده و آقای علیزاده طباطبایی گفت که در صورت مخالفت دادستان با دستور بازپرس، این پرونده برای حل اختلاف به دادگاه ارجاع خواهد شد.

مواضع مدیر کیهان

شکایت میرحسین موسوی از روزنامه کیهان به انتشار مطلبی در این روزنامه ارتباط دارد که در آن، آقای موسوی تلویحا به داشتن ارتباط با ترور یکی از شخصیت های محافظه کار در اوایل دهه 1980 متهم شده است.

منتقدان کیهان از حسین شریعتمداری به عنوان یکی از بنیادگرایان افراطی در ایران نام می برند که با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ارتباط نزدیک دارد و از سرکوب خشونت آمیز مخالفان حمایت می کند.

آقای شریعتمداری، که منصوب آیت الله علی خامنه ای است، رهبر جمهوری اسلامی است، معمولا موضعی به شدت ضد غربی اتخاذ می کند و دیدگاه های خود از جمله شدت عمل در برابر منتقدان را براین اساس توجیه می کند.

در تحولات بعد از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در ایران و اعتراضات به آنچه که تقلب در انتخابات خوانده شده، آقای شریعتمداری به شدت تمامی مخالفان و منتقدان محمود احمدی نژاد را هدف حمله قرار داده و برخورد خشونت آمیز با معترضان را موجه دانسته است.

پس از انتشار اظهارات وکیل میرحسین موسوی در مورد احتمال توقیف روزنامه کیهان در روز پنجشنبه، برخی از منتقدان دولت این احتمال را مطرح کردند که با توجه به تعطیلیی و محدودیت شدید رسانه های غیر دولتی و بازداشت و اعمال فشار کم سابقه بر روزنامه نگاران مستقل، ممکن است مقامات قضایی با توقیف موقت کیهان در صدد ارائه چهره ای بی طرفانه تر از خود برآمده باشند.

در مقابل، سایت های طرفدار دولت تاکید کردند که در حالیکه مقابله شدیدتر با منتقدان در شرایط کنونی ضرورت دارد، بعید است که مقامات دولتی یکی از ابزار مهم تبلیغاتی خود را تعطیل کنند.

در صورت عدم خودداری آقای شریعتمداری از اجرای احضاریه بازپرس شعبه نهم دادسرای کارکنان دولت، مشخص نیست که مقامات قضایی به این اقدام که معنی تخلف از دستور قضایی است، چه واکنشی نشان خواهند داد.

مسئولیت دادسرای کارکنان دولت رسیدگی به اتهامات مقامات کشوری و لشکری و همچنین جرایم مطبوعاتی است و سرپرست آن با حکم دادستان تهران منصوب می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار