آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

مهاجرانی: آمریکا به دنبال دموکراسی در ایران نیست ؛ فقط دولت های ضعیف می خواهد

عصر ایران - عطا الله مهاجرانی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد کشورمان با نگارش مطلبی در روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، خواستار عذرخواهی آمریکا از مردم ایران شد.
به گزارش عصر ایران ، وزیر فرهنگ دولت اصلاحات نوشت: 20 سال پیش از گفت وگوهای اخیر آمریکا و ایران در شهر ژنو ، مقاله ای را در روزنامه اطلاعات تحت عنوان " مذاکرات مستقیم" منتشر کردم. در آن دوره ، سخن گفتن درباره مذاکره ایران و آمریکا یکی از حریم های ممنوعه بود؛ بنابراین با انتشار آن مقاله، نه تنها از سوی محافظه کاران  بلکه از سوی دوستان اصلاح طلبم نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفتم ولی در پی مرور زمان نظر آنها -که اکثرشان هم اکنون در زندان هستند- تغییر کرد.
در ادامه این مطلب می خوانیم: اما هم اکنون قصد دارم دیدگاه خود را در این زمینه از زاویه دیگری مطرح کنم. هنگامی که آن مقاله را در روزنامه اطلاعات نوشتم معاون رئیس جمهوری وقت هاشمی رفسنجانی بودم ولی هم اکنون به عنوان یک روزنامه نگار و  داستان نویس به این موضوع می پردازم.

در 30 سال گذشته مدام شنیده ایم که دیوار بزرگ بی اعتمادی میان ایران و آمریکا وجود دارد که نشان دهنده اختلافات میان دو کشور است و دلیل اصلی این بحران نیز نبود اعتماد میان دو دولت ایران و آمریکاست.
سوال اصلی این است چگونه می توانیم این دیوار ضخیم را از میان برداریم و دوباره اعتماد سازی کنیم.  اگر خواهان تحقق این هدف باشیم  نیازمندیم  از  برخی پروتکل ها خلاص شویم و بازی با الفاظ را متوقف کنیم.
 
مهاجرانی اضافه می کند: معتقدم اگر تمایل داریم به حقیقت برسیم می بایست آماده تحمل برخی از کلمات تلخ نیز باشیم ؛ تلخی واقعیت بهتر از شیرینی توهم است.
 
وی در بخش دیگری از مطلب خود نوشته است: در گذشته کشور ما ، بسیار شبیه به زمین فوتبال بود و دو بازیگر اصلی یعنی آمریکا و انگلیس، در سرنوشت ایران نقش اصلی را داشتند. چه کسی است که می تواند نقش آمریکا و انگلیس را در نابودی آزادی و دموکراسی در ایران فراموش کند یا ببخشد؟من اکنون نیز معتقد نیستم که آمریکا و انگلیس به دنبال دموکراسی در ایران هستند؛ آنها خواهان کشورهایی ضعیف در منطقه خاورمیانه اند.
 
مهاجرانی در ادامه با اشاره به تحولات سیاسی اخیر در ایران نوشت: جنبش سبز در ایران نشانه ای روشن از خواست ایرانیان برای اجرای شعارها و اهداف فراموش شده خود است چه آنکه ما در سایه انقلاب اسلامی دانستیم آنچه را که نمی دانستیم.
 
وزیر اسبق ارشاد همچنین اضافه کرده که انقلاب اسلامی واکنش به استبداد خانواده پادشاهی در ایران بود. استبدادی که از سوی آمریکا ، غرب و حتی روسیه و چین مورد حمایت قرار گرفت.
 
وی در انتهای مطلب خود در توضیح پیشنهاد خلاص شدن از پروتکل ها و الفاظ خواستار عذرخواهی امریکا از ملت ایران شده و نوشته است: هم اکنون چرا آمریکا پیام عذرخواهی را برای ملت ایران نمی فرستد و از کودتای علیه مصدق عذر نمی خواهد؟

فیض‌الله عرب‌سرخی: "تا آخر پای اعتقاداتم می‌ایستم"

سه‌شنبه، 26 آبان 1388
فیض‌الله عرب‌سرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از میرحسین موسوی به دلیل حضور در منزلش و دلجویی از همسر و دخترانش تشکر کرد.

ساجده عرب‌سرخی، دختر فیض‌الله عرب سرخی از ملاقات امروز با پدرش خبر داد و گفت: "امروز من، مادرم و خواهرم به اتفاق دخترانمان به دیدار پدر رفتیم و متاسفانه همچنان در انتخاب افراد ملاقات شونده اعمال نظر می‌کنند. در این ملاقات روحیه پدرم هم چون گذشته بسیار خوب بود و از ما خواست به جای او از مهندس میرحسین موسوی که در غیابش به منزل ما سر زده و پای درد و دل خانواده نشسته است بسیار تشکر کنیم."
ساجده عرب‌سرخی همچنین در خصوص برگزار نشدن دادگاه پدرش در روز دوشنبه گفت:‌ "روز یکشنبه دادستان به پدرم گفته بود که جلسه دادگاه دوشنبه برگزار نخواهد شد. اما روز دوشنبه قاضی و مسولان مربوطه در دادگاه حاضر شدند که پدرم را به دادگاه نبردند و جلسه دادگاه لغو شد." وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بین خودشان ناهماهنگی و اختلاف وجود دارد، گفت: "پدرم در ملاقات گفت که در حال نوشتن دفاعیات خود است و تنها به مسایل مربوط به خود می‌پردازد."
فیض‌الله عرب‌سرخی در این دیدار تاکید کرده که است که «‌پای اعتقاداتمان هستیم و تا آخر هم پای آن می‌ایستیم.»
برگرفته از: پارلمان‌نیوز

موسوی خوئینی: تا زمان آزادی زندانیان و جلب رضایت مردم انتظار سکوت نداشته باشید

علی اکبر موسوی (خوئینی)نماینده مجلس ششم و دبیرکل پیشین سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) خطاب به کودتاچیان گفت:تا زمان آزادی زندانیان وجلب رضایت مردم انتظار سکوت وبی عملی نداشته باشید.
به گزارش موج سبز آزادی، وی که به مناسبت ۱۷نوامبر روز جهانی دانشجو در اجتماع راهپیمایان حامل طومار سبز در واشنگتن سخن می‌گفت؛ با اشاره به سرکوب و کشتار دانشجویان چک در سال ۱۹۳۹ و بعدها در یونان اظهار داشت: سرنوشت امروز کسانی که در این کشورها پاسخ دانشجویان و مردم خود را با زبان گلوله وزندان دادند باید مایه عبرت سایر مستبدین باشد.
این عضو سابق فراکسیون دانشجوئی مجلس ششم با گرامیداشت یاد شهدای جنبش دانشجوئی و جنبش سبز چنین ادامه داد: امروز در شرایطی کنار هم جمع شده‌ایم که در داخل کشورمان ؛ دولت برآمده از کودتای نظامی از جمله بهترین نیروها وجوانان کشورمان رابه بند کشیده است. ازمیان تشکل‌هایی مثل سازمان ادوار تحکیم؛ فعالین دانشجوئی؛ جبهه مشارکت ایران؛ سازمان مجاهدین انقلاب؛ زنان؛ روزنامه‌نگاران؛ گارگران و سایر فعالین در میان بازداشت‌شدگان حضور دارند. اما اخیرا سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم وحدت) به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای پشتیبان جنبش دانشجوئی وسبز دوباره آماج حملات ناجوانمردانه کودتاگران قرار گرفته است.
در شب ۱۳آبان حسن اسدی؛ محمد صادقی ۲عضو شورای مرکزی پس از یورش به منازلشان بازداشت شدند و متعاقبا حجت شریفی؛ نفیسه زارع؛ کوهزاد اسماعیلی و موسی ساکت از اعضای سابق شورای مرکزی و سیاستگذاری و نیز دبیران شعب استانی آن را دستگیر کردند. آخرین نمونه این هجمه حکم سیاه و ناعادلانه ۸سال زندان برای عبدا… مومنی سخنگوی این سازمان بود که بدون وکیل اختیاری و رعایت ضوابط دادرسی عادلانه و نیز شرایط جسمی و فشارهای غیرقانونی وارده بر این عضو سازمان صادر شده و قابل اجرا نیست. این درحالی است که احمد زیدآبادی دبیرکل این تشکل نیز ماهها پس از تحمل فشار همچنان بدون دلیل در زندان به سر می برد.
براستی دلیل این همه انتقام جوئی از این سازمان برای چیست؟ از آنجا که شخصا سالها در این تشکل حضور داشته ام میتوانم برای شما از دلایل آن سخن بگویم. این سازمان خوشنام که از سالیان قبل با مجوز رسمی وزارت کشور فعالیت نموده همواره مدافع حقوق دانشجویان؛معلمان؛زنان؛کارگران وروزنامه نگاران بوده است. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری سهم به سزائی در متقاعد نمودن جمعیت خاموش ایرانی به شرکت در انتخابات داشته است که علی الظاهر جرم بزرگی است!.
پس از انتخابات نیز همگام با انبوه ایرانیان معترض به تقلب‌های انتخاباتی همواره پشتیبان رهبران و نمادهای جنبش مردمی سبز بوده و یورش به منازل آنان نیز درست پس از دیدار ایشان با مهدی کروبی وپس از صدور بیانیه دعوت به شرکت در راهپیمائی ۱۳آبان صورت گرفته است. راهپیمائی که به رغم برخورد خشن پلیسی و امنیتی با راهپیمایان و مهدی کروبی ونیز حصر میرحسین موسوی صدها هزار معترض در خیابان های تهران ودیگر شهرها و دانشگاهها ؛قدرت جنبش سبز را به اثبات رساند.
موسوی خوئینی در ادامه سخنانش گفت: اما سوال اینجاست: نقش ماایرانیان به ویژه دانشجویان و دانش آموختگان درخارج کشور برابر کودتاچیان چیست؟ آیا می‌توانیم در برابر رنج و سختی خانواده‌های زندانیان و هموطنانمان بی تفاوت باشیم؟ ما در برابر خونهای ریخته شده و زندانیان مسئولیم. به نظرم کشور ما در برهه و پیچ تاریخی مهم عبور از استبداد زدگی قرار گرفته -استبداد؛ استبداد است؛ ولی اگر رنگ دینی هم داشته و از احساسات مذهبی هم برای سرکوب خود استفاده کند به مراتب خطرناک تر خواهد بود.
وی افزود، در عین حال مواجهه با استبداد دینی امکان پذیر نیست مگر با کمک نواندیشان دینی که در تاسیس یا ادامه این نظام نقش داشته اند.امری که اروپا وآمریکا سالها قبل توسط افراد آزاداندیش‌تر کلیسا مقابل حاکمیت مطلق وقت آن را طی نمودند. امروز یکی از مهمترین ضرورت های فضای خارج کشور در برابر کمک به هموطنان مان؛ ایجاد انسجام بیش از پیش ایرانیان؛ مخصوصا میان جامعه تحصیل کرده و دانشجوست.
ما مسئولیت داریم به دلیل فضای خفقان داخل؛ مدافع حقوق تضییع شده خود و هموطنانمان باشیم. که البته تحقق این امر در دنیای امروز بدون فعالیت سیستماتیک و شبکه ای امکان پذیر نیست. و این موضوع هم بدون گفتگوی فراگیر ایرانیان عملی نخواهد بود. با وجود چنین شبکه ای برخاسته از نسل دانشجویان ودانش آموختگان ایرانی؛صدای دولت کودتا نخواهد توانست به نمایندگی از اکثریت ایرانیان در مجامع بین المللی طنین انداز شود؛ همچنان که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صدای ایرانیان معترض بسیار بلندتر از دولت کودتا بود ودولتی که سال گذشته در همان ایام از برنامه خود در دانشگاه کلمبیا برای خود در دنیا تبلیغات راه انداخته بود؛ امسال دربه در به دنبال هتل اقامت خود می‌گشت! دولت کودتا باید متوجه این امر باشد نمیتواند خواسته ها وآمال اکثریت ملت ایران را نمایندگی کند و اکثریت قشر آگاه ایرانی میتوانند صدای مردم را به گوش جهانیان برسان.

قاضی 3بار حکم آزادی زیدآبادی را به زندان فرستاده است!

نوروز : چند روز پس از توديع وثيقه برای احمد زيد آبادی، وی همچنان در زندان اوين به سر می برد و آزاد نشده است.
به گفته مهديه محمدی،همسر زيد آبادی، پيرعباسی، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در اين باره به او گفته که تاکنون سه بار حکم آزادی زيد آبادی را به زندان فرستاده است.
مهديه محمدی می گويد: "قاضی شعبه بيست و شش به من و وکيل مدافع احمد زيد آبادی گفته است که تاکنون سه بار نامه آزادی زيد ابادی را برای مسوولان زندان اوين ارسال کرده است، اما زندان اوین مانع آزادی او می شود. من می خواهم بدانم اين " زندان " کيست و چيست که می تواند حکم قاضی را اجرا نکند و مانع آزادی همسرم شود؟ اينها چه کسانی هستند که قانون را به راحتی زير پا می گذارند؟ زندان اين قدرت غيرقانونی را از کجا آورده است؟ او می افزايد: قاضی پرونده از هفته پيش تاکنون چند جور حرف زده اند. يکشنبه هفته پيش به ما گفتند وثيقه بياوريد. دوشنبه وقتی نامه کارشناسی سند را به دادگاه ارائه داديم گفتند که فعلا دست نگه داريد! سه شنبه به ما گفتند شرمنده هستيم تا فردا دست نگه داريد. چهارشنبه گفتند که هنوز نامه از ثبت نيامده است. شنبه اين هفته گفتند نامه از ثبت آمده است و نامه آزادی اش را هم همين امروز می فرستيم. قاضی اين پرونده يا استقلال ندارد و يا آدم متزلزلی است که چنين رفتار می کند.

عیادت حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی از مرجع عالیقدر - 25/08/1388


حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی عصر امروز با حضور در بخش مراقبتهای ویژۀ بیمارستان و مرکز قلب تهران از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی) عیادت  و با معظم له برای دقایقی کوتاه صحبت کردند. در این دیدار که آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر رهامی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر شکوری نیز حضور داشتند، جناب آقای کروبی ضمن گفتگو با  مرجع عالیقدر برای ایشان آرزوی سلامتی و بهبودی کامل نمودند.

تشكیك نزدیكان پزشك كهریزك در ادعای خودكشی وی



درحوادث انتخابات وی كه پزشك سرباز وظیفه بوده 4 بار به بازداشتگاه كهریزك اعزام شد و به معاینه و تجویز دارو برای بازداشت شدگان پرداخت. اما مرگ امیر جوادی فر و در ادامه مرگ محسن روح الامینی روند قضایا را دگرگون ساخت
در پی انتشار شایعه خودكشی دكتر رامین پوراندرجانی، ‌برخی نزدیكان وی با ارسال مستندانی ادعای سایت اصلاح‌طلب نوروز و سایت اصولگرای جهان مبنی بر خودكشی این پزشك جوان را زیرسؤال بردند.

به گزارش خبرنگار «آینده»، دیروز سایت نوروز خبری منتشر كرد كه در آن ادعا شده بود دكتر رامین پوراندرجانی خودكشی كرد. سایت نوروز منبع خبر خود را اعلام نكرده است، اما با اطمینان خبر از خودكشی وی داده است. اما دوستان و آشنایان وی كه در جریان وقایع چند ماه اخیر درباره او بوده اند با شاره به مستنداتی معتقدند كه وی خودكشی نكرده است.
به گفته این افراد اعتقاد به عدم خودكشی وی از كنار هم گذاشتن چند مطلب و شناخت طولانی از وی ایجاد شده است كه در ادامه مطلب به برخی از این دلایل اشاره خواهد شد.

بیوگرافی
رامین پوراندرجانی در 19 خرداد سال 62 در تبریز متولد شد. در سال 1373 در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پذیرفته شد و 7 سال در آن جا مشغول به تحصیل بود. در سال 1380 در رشته پزشكی دانشگاه اردبیل با رتبه 1069 كشوری پذیرفته شد. سپس به دانشگاه تبریز انتقال یافت و در سال  1387 فارغ التحصیل شد. از سوابق و افتخارات وی می توان به كسب رتبه اول در شعر دانش آموزی سال 75، رتبه اول استانی جشنواره خوارزمی سال 1378، برگزاری نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان سمپاد تبریز در سال 1378، تسلط به زبان های انگلیسی و فرانسوی و چند مقاله علمی پژوهشی پزشكی اشاره كرد.
خدمت سربازی
در سال 1387 و پس از فراغت از تحصیل به خدمت سربازی اعزام و به عنوان پزشك وظیفه نیروی انتظامی در بهداری فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ (فاتب) در میدان انقلاب مشغول به انجام وظیفه شد. همچنین در فروردین 1388 به مدت 1 ماه به بهداری ناجا در منطقه مرزی سیستان و بلوچستان اعزام شد. دكتر پوراندرجانی پس از بازگشت به تهران به عنوان پزشك وظیفه یك روز در هفته در ساعات اداری به بازداشتگاه كهریزك اعزام می شد. در حوادث پس از انتخابات نیز  4 بار به آن‌جا اعزام شد و به معاینه بیماران و نوشتن دستورات دارویی پرداخت، اما اجرای دستورات پزشكی بر عهده مسئولین بازداشتگاه و بهیار همراه قرار داشت كه كشیك 24 ساعته بازداشتگاه بوده اند.

شروع ماجرا
پس از حوادث انتخابات و علی رغم آن كه وی پزشك سرباز وظیفه بوده 4 بار به بازداشتگاه كهریزك اعزام شد و به معاینه و تجویز دارو برای بازداشت شدگان پرداخت. اما مرگ امیر جوادی فر روند قضایا را دگرگون ساخت و در ادامه مرگ محسن روح الامینی و افراد پس از آن، ابعاد مسئله را گسترده‌تر كرد.

نخستین بار از سوی سایت نوروز و بدون ذكر منبع خبر، خودكشی وی اعلام شد. اما این احتمال با توجه به روحیه تسلیم ناپذیر وی، اعتقادات مذهبی، وابستگی عاطفی و احساس مسئولیت دربرابر خانواده و مكالمات شب فوت با خانواده و دوستان كه همگی حاكی از سلامت و روحیه خوب وی بود، غیرممكن است.
نكته جالب آن كه در خبر اولیه نوروز حتی اسم ایشان به اشتباه  "پورارزجانی" ذكر شده بود و برخی جزئیات دیگر نیز نادرست بوده‌اند.این در حالی است كه سایت جهان نیز به انتشار خبر خودكشی آن مرحوم اقدام كرد

مطهري در جمع خبرنگاران: مرگ پزشك كهريزك بايد از سوي كميته پيگيري شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

نماينده مردم تهران در جمع خبرنگاران در مورد اعلام احكام مقصران كهريزك و تاثير آن در ايجاد آرامش در جامعه گفت: پرداختن به اين موضوع و اعلام نتيجه دادگاه‌ها طبعا در قانع شدن مردم موثر خواهد بود.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي مطهري در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درمورد مرگ مشكوك پزشك كهريزك و اينكه مجلس در اين زمينه چه اقدامي خواهد كرد، گفت: مسائل مربوط به كهريزك، كوي دانشگاه و مجتمع سبحان از سوي كميته‌اي كه مسوول پيگيري آن هستند بررسي مي‌شود و بايد اين مساله را نيز پيگيري كنند، البته بهتر است درمورد جزييات، خبرنگاران از اعضاي كميته سوال كنند.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا گزارش كميته بررسي كننده بازداشتگاه‌ها گزارش خود را به مجلس نداده است؟ اظهار كرد: گزارش تقريبا آماده است، اما راجع به اينكه چه زماني قرائت شود در حال تصميم‌گيري هستند.
مطهري همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چقدر برخورد با مقصران كهريزك سبب ايجاد آرامش در جامعه مي‌شود، گفت: آن طوري كه مسوول مربوطه صحبت كرده است گفتند كه اين پرونده در مرحله نهايي است، البته پرداختن به اين موضوع و اعلام نتيجه‌ دادگاه‌ها طبعا در قانع شدن مردم موثر خواهد بود.

پزشكیان:پیگیر علت مرگ پزشك كهریزك هستیم


عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مرگ مشكوك پزشك بازداشتگاه كهریزك گفت: از پزشكی قانونی خواسته‌ایم علت مرگ مشكوك پزشك كهریزك را اعلام كند.
به گزارش خانه ملت در پی مرگ مشكوك پزشك كهریزك مسعود پزشكیان روز سه‌شنبه در حاشیه جلسه‌علنی با حضور در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب كه این موضوع در جلسه كمیسیون بهداشت و درمان مطرح شد گفت: همكلاسی‌های وی و دانشجوهای رشته پزشكی در جستجو علت مرگ وی هستند و پی‌گیری‌هایی داشتند.
وی گفت: این پزشك به شكل شیفتی از سوی نیروی انتظامی در بازداشگاه كهریزك كار می‌كرده است.
پزشكیان با بیان این كه از طریق دادگاه در واحدهای قضایی درپی علت مرگ مشكوك وی هستیم گفت: از پزشكی قانونی خواسته‌ایم علت مرگ این پزشك را اعلام كنند.
وی به عنوان یك پزشك تاكید كرد سكته قلبی با سن و سال وی جوردر نمی‌آید.
این عضو فراكسیون امام (ره) در پاسخ به سوالی در مورد صدور قرار التزام برای سردار رادان در مورد تخلفات كهریزك گفت: من از مسائل حقوقی سردرنمی‌آورم اما مردم باید اجرای عدالت را احساس كنند.
به گفته وی مشكل جامعه با این حكم‌ها حل نخواهد شد با كار كارشناسی فضای جامعه را به سوی عدم تنش پیش برد و به گونه‌ای این عمل كرد كه با واقعیات همخوانی داشته باشد.

چین هم ایران را به اوباما فروخت!


آینده-باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه پس از دیدار با همتای چینی خود در پکن از توافق چین درباره این که ایران باید نشان دهد برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز و شفاف است خبر داد.

باراک اوباما همچنین در نشست خبری خود در کنار هو جین‌تائو، رئیس جمهور چین، گفت: «به توافق رسیدیم که جمهوری اسلامی ایران باید جامعه بین‌الملل را مطمئن سازد که برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز و شفاف است».
به نظر می‌رسد تأکید رئیس جمهور آمریکا بر شفافیت از سوی تهران متأثر از جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد که روز دوشنبه گذشته منتشر شد.
آژانس انرژی اتمی در گزارش خود پس از اشاره به تأسیسات غنی‌سازی فردو در نزدیکی شهر قم می‌گوید در نامه‌ای از ایران خواسته است که به‌روشنی جواب دهد که «آیا تأسیسات مشابهی که ساخته شده باشد یا در حال ساخت باشد دارند یا خیر»، اما جمهوری اسلامی تاکنون پاسخ روشنی به این پرسش نداده است.
آژانس زیر نظر محمد البرادعی همچنین در گزارش خود اشاره می‌کند که ایران هنوز باید به چندین سؤال در مورد زمان‌بندی و اهداف تأسیسات فردوی قم پاسخ دهد.
باراک اوباما در نشست خبری خود در پکن همچنین اشاره کرد: «ایران این فرصت را دارد که نیات صلح‌جویانه خود را اثبات کند، اما اگر نتواند از این فرصت بهره بگیرد، با پیامدهایی روبه‌رو خواهد شد».
آقای اوباما همچنین با تأکید بر همکاری چین و آمریکا در زمینه پرونده ایران افزود اعضای شورای امنیت سازمان ملل در برابر «تهدید ایران دارای تسلیحات هسته‌ای» متحد و یکپارچه هستند.
تأکید بر همکاری چین و آمریکا در حالی است که روسیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که برخلاف برنامه‌ریزی‌های قبلی به دلیل «مشکلات فنی» قادر به راه‌اندازی رآکتور هسته‌ای نیروگاه بوشهر تا پایان سال جاری نیست. این چندمین بار است که روسیه راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب ایران را عقب انداخته است.
رئیس جمهور روسیه نیز روز یک‌شنبه پس از دیدار با باراک اوباما در سنگاپور از روند گفت‌وگوی ایران با جامعه بین‌الملل در مورد پرونده هسته‌ای ابراز نارضایتی کرد.

سیدمحمد خاتمی:مسئولان انتظار نداشته باشند که فقط آنچه مورد تایید آنهاست بیان شود



در دیدار با دانشجویان دانشگاه‌های تهران

سیدمحمد خاتمی:مسئولان انتظار نداشته باشند که فقط آنچه مورد تایید آنهاست بیان شود/کاش حاکمیت از موسوی می‌خواست مدیریت جنبش را برعهده بگیرد/سئوال مردم در مورد نتیجه انتخابات با انکار و سرکوب از بین نمی‌رود

پارلمان‌نیوز: رئیس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه امروز کسانی که برای انقلاب زحمت کشیده‌اند در  یك جنگ روانی و ایجاد فضای امنیتی به عنوان دشمن و منحرف معرفی می‌شوند، تاکید کرد:«با هدایت این اعتراض آرام و مدنی در مسیر صحیح بسیاری از امور اصلاح خواهد شد و ای کاش حاکمیت خود از آقای موسوی برای هدایت این جنبش در مسیرصحیح دعوت می‌کرد.»
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز» به نقل از روابط عمومی دفتر حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی، وی در دیدار با جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاههای تهران،صنعتی شریف،علامه طباطبایی و امیركبیر گفت:«از دیدار شما عزیزان خیلی خوشحالم؛معتقدم دیگران هم که در این نظام مسئولیت دارند چه خوب است حرف‌های همه را بشنوند.»
سید محمد خاتمی تصریح کرد:«اگر ما بخواهیم جامعه را اداره کنیم باید رابطه را گسترده‌تر و وسیع‌تر کنیم نه اینکه از کانال‌های خاص این ارتباط وجود داشته باشد و مسئولان نباید انتظار داشته باشند که  فقط آنچه مورد تایید آنهاست بیان شود؛چون اگر آنها همه حرف‌ها را بشنوند شاید اصلاحات بزرگی در کار ایجاد شود.»
رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه «این جلسات می‌تواند گره گشا و راه گشا باشد»، اظهار داشت:« با این حال متاسفانه برگزاری این جلسات محدودیت دارد كه امیدوارم شاهد گشایش در این زمینه باشیم.»
رئیس بنیاد باران یادآور شد:«متاسفانه این محدود کردن‌ها سبب شده است كه احیاناً عکس‌العمل‌هایی که ما و شما  نمی‌پسندیم در دانشجویان و دیگر بخش‌های جامعه پیدا شود.»
خاتمی ادامه داد:« وقتی دانشجویان می‌بینند کسانیکه آنها می‌خواهند به دانشگاه بیایند، نمی‌توانند بیایند و حق ندارند صحبت کنند و دیگرانی می‌آیند و حرف‌هایی می‌زنند که مطابق برداشت اکثریت دانشجویان نیست با آنها برخوردهایی می‌شود که مورد قبول ما نیست.»
رئیس‌جمهور سابق کشورمان با طرح این سئوال که «منشا این مسائل چه بوده و چرا این چنین شده است؟»، گفت:«اگر شعاری در متن جامعه مطرح می‌شود که اکثریت جامعه نمی‌پسندند فوری نگوییم بیگانگان و دشمنان دخالت كرده‌اند. البته در فضای ناسالم دشمن هم سوء استفاده خواهد كرد ولی بعضی رفتارها عکس العملی است نسبت به رفتارها و سیاست‌هایی که اعمال شده است و اگر این سیاست‌ها نبود مطمئنا چنین عکس‌العمل‌هایی‌نبود.»
رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها در ادامه اظهار داشت:«اگر افراط و تفریط در جامعه پیش می‌آید معقول این است ما علل و عوامل پیش آمدن اینها را ببینیم و اگر واقعا دلسوز هستیم، در صدد حل آنها برآییم.با معلول برخورد کردن سبب می‌شود مشکل بسط پیدا کند و گسترش یابد.»
سیدمحمد خاتمی ادامه داد:« اگر حرکت و اعتراض آرام و مدنی، حق مسلم و قانونی مردم است، اگر در مسیر خود هدایت بشود می‌تواند اصلاح‌کننده بسیاری از امور باشد.»
وی هشدار داد:«اگر با این حرکت و اعتراض مدنی برخورد شود، ممکن است اعتراض مدنی به آن گستردگی وجود نداشته باشد ولی چون اصل تقاضا و طلب در جامعه وجود دارد و مورد سرکوب قرار گرفته است بصورت‌های دیگری بروز و ظهور پیدا می‌کند که آن وقت همه در این زمینه زیان می‌کنند.»

رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:«در همین انتخابات اخیر اشتیاق همه اقشار بخصوص جوانان سبب شد انتخابات با شکوهی صورت بگیرد که اگر این امر نبود انتخابات شکوه نداشت و فراگیری حضور مردم در صحنه انتخابات نبود.»
خاتمی با یادآوری این نکته که «نتیجه انتخابات مورد سئوال بسیاری از افراد جامعه بود»،افزود:«این سئوال با انکار آن از بین نمی‌رود یا امر باطل با فریاد کردن آن درست نمی‌شود، با برچسب زدن خائن،با برانداز و سرکوب کردن او، سئوالی در جامعه از بین نمی‌برد.»
رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«باید بررسی کرد و دید که آیا این سئوال درست است یا خیر؟»
رئیس بنیاد باران سپس گفت:«مردم سالم‌ترین و نجیبانه‌ترین حركت را از خود نشان دادند كه نشانه بلوغ در رشد این ملّت است،صدها هزار نفر از مردم بسیار آرام و بدون ساماندهی آمدند و اعتراض ساده‌ای کردند ولی متأسفانه حوادثی كه بدنبال آن پیش آمد سبب افزایش بی اعتمادی شد و نیز منشاء پیدایش یك نوع رگه‌هایی از حركت‌هایی كه سرانجامش معلوم نیست چگونه شود. هنوز هم راه برای درمان خدشه‌دار شدن اعتماد بخش‌های مهمی از جامعه بسته نیست.»
رئیس‌جمهور سابق کشورمان تاکید کرد:«همه تلاش من در این مدت چه در زمان مسئولیت و بعد از آن این بوده که به این موضوع بپردازم که جنبش ایرانی یک حرکت خلق‌الساعه نیست، یک التهاب عاطفی نیست که با یک انگیزه روانی به وجود بیاید و مثلا با ترس از بین برود، بلکه بسیار عمیق و گسترده‌ است اگر این را درک کنیم و بفهمیم کجا هستیم می‌توانیم به سوی آینده روشن حركت مطمئن داشته باشیم.»

وی تصریح کرد:«مردم ما زندگی می‌خواهند، می‌خواهند تأمین مالی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داشته باشند، همه این خواست‌ها را همه جوامع دارند، ولی در ورای این ؛ یک نوع وجدان عمومی وجود دارد؛ واقعا مردم ما آزادی می‌خواهند منظورم از آزادی ولنگاری نیست، بلكه به خاطر رنجی كه از استبداد كشیده‌اند می‌خواهند حاكم بر سرنوشت خود باشند و انقلاب اسلامی را كه گشاینده این راه است بزرگ می‌دارند.»
رئیس بنیاد باران با یادآوری این نکته که «نقش روشنفکر، گسترش گفتمان آزادی به صورت آگاهانه در جامعه است»، گفت:« خواسته دیگر ملت ما  استقلال است، چون از استعمار و وابستگی به بیگانه لطمه دیده‌اند.»
خاتمی خواسته دیگر مردم ایران را پیشرفت ایران عنوان کرد و افزود:« کشور ما به دلیل مسائل تاریخی و استبدادزدگی به هر حال کشوری جهان سومی است و ایران و ایرانی نمی‌خواهد عقب افتاده باشد چرا که ایرانی شایسته پیشرفت است.»
رئیس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه «ما آزادی، استقلال و پیشرفت می‌خواهیم»، اظهار داشت:«البته در عمق وجدان همه ما عدالت خواهی وجود دارد، عدالت هم به معنی عام کلمه است، گرچه از همه اینها سوء استفاده شده است.»
وی یادآور شد:«عدالت برای مدتی به خاطر غلبه تفکر سوسیالیستی در جامعه ما فقط بصورت اقتصادی و آن هم اقتصاد مصرفی به حساب آمده و در این اواخر هم که از اقتصاد مصرفی فراتر رفته بصورت اقتصاد صدقه‌ای در آمده است، در حالیکه عدالت خیلی وسیع تر از اینهاست.»
خاتمی جنبه‌های مختلف عدالت را علاوه بر عدالت اقتصادی،عدالت سیاسی، عدالت قضایی، عدالت اجتماعی و عدالت حقوقی عنوان کرد.
رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در بخش دیگری از سخنانش گفت:«ما ملتی دارای سابقه،فرهنگ و سنت هستیم و ریشه ما در آن سنت است. ریشه سنت ما به شدت تحت تاثیر اسلام است و اسلام بر آن اثر گذاشته است.»

وی افزود:«در عمق وجدان ما فرهنگ اسلامی سازنده هویت تاریخی ما بوده حتی غیر مسلمانان، چرا که در تمدن اسلامی غیر مسلمان‌ها هم نقش مهمی داشته‌اند.»
رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«ما یک هویت تاریخی داریم كه اسلامی است.»
وی ادامه داد:« وقتی این هویت با خواست تاریخی همسو شد، آن وقت می‌تواند معجزه بیافریند؛همچنانکه در انقلاب اسلامی معجزه آفرید یعنی خواست تاریخی با هویت تاریخی آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی پیشرفت‌خواهی، عدالت خواهی با گرایش اسلامی که در جامعه وجود داشت مومنان و دیگران را به صحنه آورد.»
خاتمی در بخش پایانی سخنانش باردیگر به مسائل روز اشاره کرد و گفت:«امروز همان آدم‌هایی که برای انقلاب زحمت کشیده‌اند، مورد جفا قرار می‌گیرند و با یك جنگ روانی و ایجاد فضای امنیتی به عنوان دشمن و منحرف معرفی می‌شوند و با آنها برخورد می شود البته هر نظامی با کسانی که قصد براندازی دارند باید برخورد کند ولی با خود افراد که درون نظام هستند نباید چنین برخوردی کرد.»
وی تاکید کرد:«دور افراد خط کشیدن و دایره خودی را محدود کردن و بخش‌های مهمی از جامعه را خارج از دایره خودی معرفی کردن بی‌انصافی است.این رفتارها باعث می‌شود اصل مساله زیر سئوال برود.»
رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:«جمهوری اسلامی که مردم می‌خواستند جمهوری بود که خواست‌های تاریخی مردم را برآورده سازد، آزادی، استقلال،پیشرفت و انتقاد و آزاد بودن انتخابات جزء مشخصات آن جمهوری بود.»
سیدمحمد خاتمی با تاکید بر اینکه «ما باید روی اصول و معیارهای خودمان بایستیم»، گفت:«البته نمی‌خواهیم خشونت باشد، می‌خواهیم طوری باشد که مردم به نظام اعتماد داشته باشند، حکومت به مردم اعتماد داشته باشد که متاسفانه این امر لطمه دیده است و این برای ما مشکل است و بیشتر هم دست حاکمیت است که آنرا تغییر بدهد.»
وی تصریح کرد:«نمی‌شود فضای دانشگاه را بست، دانشگاه باید نقد کند انتقاد کند و آزاد باشد، دخالت نیروهای خارج از دانشگاه در دانشگاه غلط است.»
رئیس بنیاد باران یادآور شد:« چیزهایی مورد غفلت قرار گرفته است؛ شعار ما در انتخابات تغییر بود، هم تغییر فضای جامعه و هم تغییر نحوه مدیریتی که در جامعه است چرا که ما معتقدیم این نحوه مدیریت منابع مادی ملی دینی و اجتماعی جامعه لطمه می‌زند. این تغییر دقیقاً در جهت آرمانهای انقلاب و مصالح ملّت و تقویت نظام است.»
وی افزود:«با این روش مدیریت نتیجه کار هم معلوم است، این نتیجه باید تغییر کند، آن‌وقت این همه هزینه بپردازیم برای تداوم همین روش و اگر کسی گفت این کارهایی که می‌شود بر خلاف مصالح انقلاب و کشور و خلاف موازین قانون اساسی و مصلحت تک تک افراد است باید تغییر بکند، او را برانداز معرفی کنیم؟»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان یادآور شد:«امروز در جامعه مشکلات فراوانی وجود دارد، روز‌به‌روز عرصه بر طبقات محروم تنگ می‌شود، اتفاقا یکی از راه‌هایی که ما معتقد بودیم این بود که وضع مملکت به صورتی در بیاید که جامعه ما از نظر اقتصادی، حیثیت بین‌المللی،موقعیت بالاتری پیدا بکند.»
خاتمی تاکید کرد:« همه باید تلاش کنیم جامعه از این وضعیت امنیتی-نظامی بیرون بیاید.صحبت کردن نباید هزینه داشته باشد.»
وی افزود:«اگر ما بخواهیم در عرصه حضور داشته باشیم باید انتخابات هم از نظر ضوابط و هم از نظر اجرا طوری باشد که اطمینان‌بخش باشد و اگر نباشد دیگر حضور ما معنا ندارد، بر فرض که، مردم را دعوت کنم به حضور در انتخابات؛ چه کسی پای صندوق‌ها می‌آید؟اگر دلشان می‌سوزد و  ما هم می‌خواهیم مردم بیایند باید وضعیت سیاسی و نحوه برگزاری انتخابات تغییر کندو ایت تغییر دقیقا در چارچوب قانون اساسی و نیز معیارهای اصیل انقلاب اسلامی مردم است،ما مردم‌سالاری به معنای واقعی‌اش را می‌خواهیم كه انقلاب نوید آن را داد.»
سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه تغییر فضا به نفع همه است، خاطر نشان کرد:«کاش حاکمیت می‌گفت آقای موسوی بیا به صحنه و این جنبش را مدیریت کن که جنبش از مسیر خودش منحرف نشود نه اینکه این همه محدودیت ایجاد شود و این حجم ناسزا گفته شود.»
در این دیدار  از سوی دانشجویان بر ضرورت حفظ وحدت و تعامل هرچه بیشتر رهبران جنبش سبز تاکید شد.
سپس دانشجویان خواستار تبیین هرچه بیشتر اصول و مطالبات این جنبش از سوی رهبران جنبش و علی الخصوص سید محمد خاتمی شدند.

در این دیدار همچنین چگونگی مقاومت و مبارزه در مقابل جریان ضد اصلاحات در شرایط کنونی و نحوه اگاهی بخشی و ارتباط با توده مردم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تحصن دانشجویان دانشگاه بين المللي قزوين در صحن دانشگاه و حمایت از یار در بندشان " یاشار دارالشفاء "

آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۸/۲۶

به دنبال اعتراضات گسترده دانشجويان دانشگاه بين المللي قزوين در سخنراني رسايي و مفتضح شدن وي , دانشجویان معترض سالن را ترک کردند و با تجمع در مقابل دانشکده ی فنی تحصن خویش را با شعار " دولت کودتا، استعفا استعفا " آغاز کردند . آنها با بالا بردن عکس هایی از " یاشار دارالشفاء " دانشجوی سابق این دانشگاه و دبیر اسبق تشکل اصلاح طلب دانشگاه بین المللی قزوین خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط وی شدند . این فعال دانشجویی که در جریان تظاهرات مردمی 13 آبان بازداشت شده بود هم اینک در زندان اوین به سر می برد و دانشجویان با شعار " یاشار دارالشفاء آزاد باید گردد "، " زندانی سیاسی آزاد باید گردد " و ... خواستار آزادی یار دبستانی خویش و دیگر عزیزان در بندشان شدند . 

محمد خاتمی: بايد نحوه برگزاری انتخابات تغيير کند، مسئولان انتظار نداشته باشند که فقط آن چه مورد تاييد آن هاست بيان شود

- صحبت کردن نبايد هزينه داشته باشد
- جنبش ايرانی يک حرکت خلق‌الساعه نيست
- کاش حاکميت از موسوی می‌خواست مديريت جنبش را برعهده بگيرد

ايلنا: رئيس دولت اصلاحات با تاکيد بر ضرورت اطمينان بخش بودن نحوه برگزاری انتخابات گفت: بايد وضعيت سياسی و نحوه برگزاری انتخابات تغيير کند و اين تغيير دقيقا در چارچوب قانون اساسی و نيز معيارهای اصيل انقلاب اسلامی مردم است.

به گزارش روابط عمومی دفتر سيدمحمد خاتمی، وی در ديدار با جمعی از فعالان دانشجويی دانشگاههای تهران،صنعتی شريف،علامه طباطبايی و اميرکبير با بيان اينکه از ديدار شما عزيزان خيلی خوشحالم و معتقدم ديگران هم که در اين نظام مسئوليت دارند چه خوب است حرف‌های همه را بشنوندۀ تصريح کرد: اگر ما بخواهيم جامعه را اداره کنيم بايد رابطه را گسترده‌تر و وسيع‌تر کنيم نه اينکه از کانال‌های خاص اين ارتباط وجود داشته باشد و مسئولان نبايد انتظار داشته باشند که فقط آنچه مورد تاييد آنهاست بيان شود، چون اگر آنها همه حرف‌ها را بشنوند شايد اصلاحات بزرگی در کار ايجاد شود.
ايلنا: رئيس دولت اصلاحات با تاکيد بر ضرورت اطمينان بخش بودن نحوه برگزاری انتخابات گفت: بايد وضعيت سياسی و نحوه برگزاری انتخابات تغيير کند و اين تغيير دقيقا در چارچوب قانون اساسی و نيز معيارهای اصيل انقلاب اسلامی مردم است.

به گزارش روابط عمومی دفتر سيدمحمد خاتمی، وی در ديدار با جمعی از فعالان دانشجويی دانشگاههای تهران،صنعتی شريف،علامه طباطبايی و اميرکبير با بيان اينکه از ديدار شما عزيزان خيلی خوشحالم و معتقدم ديگران هم که در اين نظام مسئوليت دارند چه خوب است حرف‌های همه را بشنوندۀ تصريح کرد: اگر ما بخواهيم جامعه را اداره کنيم بايد رابطه را گسترده‌تر و وسيع‌تر کنيم نه اينکه از کانال‌های خاص اين ارتباط وجود داشته باشد و مسئولان نبايد انتظار داشته باشند که فقط آنچه مورد تاييد آنهاست بيان شود، چون اگر آنها همه حرف‌ها را بشنوند شايد اصلاحات بزرگی در کار ايجاد شود.

فرازهايي از صحيفه آیت الله خمینی


حکومت اسلامی... حکومت ملی است، حکومت مستند به قانون الهی و به آرای ملت هست؛ این طور نیست که با قلدری آمده باشد و بخواهد حفظ کند خودش را، با آرای ملت می آید و ملت او را حفظ می کند و هر روزی هم که بر خلاف آرای مردم عمل بکند... قهرا ساقط است...
صحیفه امام، جلد 5، صفحه 213
 
اگر یک فقیهی در یک مورد دیکتاتوری بکند، از ولایت می افتد پیش اسلام.
صحیفه امام، جلد 10، صفحه 221
 
اگر یک فقیهی بخواهد زورگویی کند، این فقیه دیگر ولایت ندارد. اسلام است. در اسلام قانون حکومت می کند. پیغمبر اکرم هم تابع قانون بود، تابع قانون الهی، نمیتوانست تخلف بکند.
صحیفه امام، جلد 10، صفحه 72


آيت‌الله صانعی: می‌خواهند مردم در جهل باقی بمانند !

آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع تقلید شیعه نسبت به برخی تلاش‌ها برای در «جهالت» نگاه داشتن مردم هشدار داد. آقای صانعی در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر، از مردم خواست در برابر «برخی قضایا» که برای «سرگرم کردن ملت ایران» طراحی شده است، «آگاه» باشند. این مرجع تقلید شیعه، به جزئیات بیشتری از این طرح اشاره‌ای نکرد، اما گفت که طراحان آن تلاش دارند از این طریق، «فقر، بیکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی» را به فراموشی بسپارند. او اظهار داشت که فشار بر «آگاهان جامعه» به خصوص انسان‌های «صالح» و محیط‌های دانشگاهی، در راستای این طرح انجام می‌گیرد و دانشگاهیان در «حد توان خود»، باید جامعه را نسبت به «مسائل و مشکلات» موجود آگاه کنند. اوضاع سیاسی- اجتماعی ایران پس از اعلام نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری «بحرانی» است. اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات همچنان ادامه دارد و معترضان حاضر نیستند دولت محمود احمدی‌نژاد را به رسمیت بشناسند....

استاد شجريان احضار شد !

وکیل محمدرضاشجریان از احضار این استاد آواز ایران خبر داد. به گزارش عصر ایران ، محمد حسین آغاسی شب گذشته در گفتگو با تلویزیون صدای آمریکا با اشاره به اینکه شنبه هفته گذشته پس از بازگشت استاد شجریان به کشور ، ماموران امنیتی مستقر در فرودگاه او را برای گفتگو و ادای پاره ای از توضیحات به ساختمانی در خیابان جردن دعوت کرده اند ، افزود : استاد شجریان روز دوشنبه برای گفتگو در این محل حاضر شد و به مدت 2.5 ساعت گفتگویی بین او و مسئولان مربوطه انجام شد و استاد در آن گفتگو از مواضع همیشگی خود دفاع کرد . " آغاسی با اشاره به اینکه گفتگوها به خوبی و خوشی به اتمام رسیده است ، افزود : " طبق قانون نمی توانم جزییات گفتگو را توضیح دهم اما یکی از مواردی که روی آن بحث شد مصاحبه اخیر استاد شجریان با صدای آمریکا بوده است . " استاد شجریان در گفتگوی دو ماه گذشته خود با صدای آمریکا ، دیدگاه خود را درباره وقایع روی داده در کشور پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ارایه کرده بود و انتقاداتی را درباره نحوه عملکرد دولت و نهادهای انتظامی در برخورد با معترضان به نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری مطرح ساخته بود .

جزئیات بیشتر درباره مرگ پزشک‌ وظیفه کهریزک


سه شنبه ۲۶ آبانماه ۱۳۸۸

در حالی‌که کمتر از یک هفته از مرگ مشکوک دکتر رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک می‌ گذرد، سوالات و ابهامات جدی در مورد علت مرگ وی همچنان بی‌ پاسخ باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار موج سبز آزادی، مرحوم رامین پوراندرجانی پیش از مرگش در جلسه كمیته ویژه مجلس جزئیات مرگ شهید روح الامینی و جنایات كهریزك را فاش كرده بود و به همین دلیل زنده ماندن پزشک وظیفه کهریزک به معنای فاش شدن نام بسیاری از عاملان جنایت‌های مخوف بازداشتگاه کهریزک بود. 

دوستان و خانواده مرحوم رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه زندان کهریزک می‌گویند: رامین در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات و برخی از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس، جزئیات جنایات کهریزک و شهادت محسن روح الامینی را فاش کرده بود و پس از آن نیز به شدت نسبت به امنیت جانی خود نگران بود.


بر اساس اخبار دریافتی خبرنگار موج سبز آزادی از منابع آگاه و موثق در مجلس هشتم و خانواده و دوستان مرحوم رامین پوراندرجانی، نمایندگان مجلس در کمیته ویژه بررسی حوادث پس از انتخابات هنگامی که از رامین پوراندرجانی در مورد نحوه شهادت محسن روح الامینی سئوال می‌کنند، با پاسخ‌های تکان‌دهنده وی مواجه می‌شوند. 

پزشک وظیفه درگذشته کهریزک در آن دیدار، محل شهادت محسن روح‌الامینی را بازداشتگاه  کهریزک و علت شهادت او را بر اثر شکنجه در زندان عنوان می‌کند و می‌گوید: «محسن را با وضعیت اسف‌باری بعد از شکنجه‌های جسمی شدید دو روز قبل از مرگش نزد من آورده بودند. 

حال جسمی او بسیار وخیم بود و امکانات پزشکی من هم بسیار محدود، ولی آنچه توانستم برای نجات وی کردم. در همان زمان بود که از سوی مسوولان کهریزک تهدید شدم که در صورت توضیح علت جراحت‌های وارده بر مجروحان کهریزک از ادامه زندگی باز خواهم ماند».  

این شهادت مرحوم پوراندرجانی در حضور اعضای کمیته ویژه مجلس در حالی عنوان شده بود که مسئولان نیروی انتظامی به دروغ به کمیته ویژه مجلس گفته بودند که پزشک بازداشتگاه کهریزک، ابتلای روح الامینی به مننژیت را تایید کرده است.

موج سبز آزادی و سایر رسانه‌های داخلی در روزهای پس از شهادت محسن روح‌الامینی خبر داده بودند که مسئولان نیروی انتظامی بعد از بازدید از کهریزک و قبل از ارائه گزارش خود از این بازداشتگاه به مجلس از این پزشک وظیفه کهریزک خواسته بودند که دلیل شهادت محسن روح الامینی را ابتلا به مننژیت عنوان کند. 
اما لازم به توضیح است که رامین پوراندرجانی حاضر به انجام این کار نشد و به بازگویی وقایع ناگوار بازداشتگاه کهریزک برای نمایندگان ملت پرداخت. 
بخشی  از گفته‌های شهید پوراندرجانی که در بالا ذکر شد، یکی از مهم‌ترین بخش‌های گزارش قرائت نشده کمیته ویژه مجلس هم هست که با فشار مسئولان نیروی انتظامی و قضائی و افرادی چون احمدی‌مقدم، مرتضوی و رادان تاکنون اجازه انتشار پیدا نکرده است و با مرگ مشکوک این پزشک، بر احتمال  سانسور و حذف آن بخش از اظهارات او از گزارش اصلی افزوده می‌شود.  دلیلی که می‌تواند انگیزه کافی برای به قتل رساندن وی را نیز فراهم کند.

تارنمای نوروز در خبری که از مرگ مشکوک پزشک وظیفه کهریزک منتشر کرد، خبر بازداشت وی توسط نیروی انتظامی قبل از مرگش را نیز آورده بود. گفتنی است  مرحوم رامین پوراندرجانی بعد از بازداشت توسط نیروی انتظامی، بارها به دوستان نزدیک خود گفته بود که احتمال قتل وی به علت اطلاع از جنایت‌های کهریزک وجود دارد. 

او همچنین گفته بود که برای شهادت دروغ در مورد آنچه در کهریزک رخ داده است تحت فشار است اما بنابر اظهارات خانواده این مرحوم، او قصد داشت در دادگاه بر علیه مجرمان کهریزک شهادت دهد. او این نکته را به دوستان و خانواده خود گفته بود و به همین دلیل هم نسبت به جان خود بیمناک بود.

این پزشک وظیفه، با تمام بیمناکی از جان خود به خاطر تهدیدهای صورت‌گرفته، در روز سه‌شنبه در استراحت‌گاه خود در ساختمان بهداری نیروی انتظامی فوت می‌کند و دلیل مرگ وی سکته قلبی تشخیص داده می‌شود. پزشکی قانونی معمولا در مواردی که علت مرگ سکته قلبی تشخیص داده می‌شود، در صورت درخواست خانواده مرحوم، دستور کالبدشکافی را صادر می‌کند. 

اما این حق از خانواده مرحوم پوراندرجانی به دلایل نامعلوم سلب می‌شود. بر خلاف عرف معمول خاکسپاری که معمولا تغسیل و تکفین در محل دفن(تبریز) صورت می‌گیرد، مراحل تغسیل و تکفین مرحوم پوراندرجانی در تهران انجام می‌شود و سپس جنازه تحت تدابیر شدید امنیتی برای دفن به تبریز منتقل می‌شود. 

شست و شو، غسل و کفن کردن جسد این پزشک وظیفه در تهران و دفن وی در تبریز تحت شرایط شدید امنیتی و همچنین عدم اجازه به خانواده‌اش برای کالبد شکافی جسد، از جمله موارد ابهام برانگیز این پرونده است که نیروی انتظامی و مقامات قضایی تاکنون دلایل قابل قبولی برای آن ارائه نداده‌اند.

با توجه به شواهد فوق و واقف بودن به این امر که از دولت و قوه قضائیه مبنی بر آشکارکردن آنچه که در کهریزک بر جوانان بی‌گناه کشورمان آمده است، نمایندگان مجلس، به ویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی و اعضای کمیته ویژه هستند که باید پاسخگوی موارد ابهام این پرونده باشند.
  
از این رو نمایندگانی که مسوولیت رسیدگی به تخلفات کهریزک را دارند و به خصوص آقایان علی لاریجانی، رئیس مجلس و بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی باید پاسخ دهند که:

۱- تاخیر طولانی در قرائت گزارش كمیته ویژه و عدم برگزاری دادگاه متهمان كهریزك ، به چه علت و با فشار چه اشخاص و نهادهایی بوده است و ارتباط مرگ مرموز شهید پوراندرجانی با این تاخیرها و خصوصا متن قرائت نشده گزارش كمیته ویژه مجلس چیست؟

۲- با توجه به حضور و شهادت دادن مرحوم پوراندرجانی در جلسه كمیسیون امنیت ملی و كمیته ویژه و با توجه به اینكه بارها این مرحوم قبل از مرگ نسبت به عدم امنیت جانی خود هشدار داده بود، چرا از وی محافظت نشد و او همچنان در اختیار نیروی انتظامی كه مقامات عالی آن از متهمان اصلی پرونده جنایات كهریزك هستند، قرار داشت  تا شب هنگام، در سن 26 سالگی و در خواب سكته داده شود؟

۳- در حالی كه خانواده این مرحوم ساكن تبریز هستند و او نیز در نهایت در تبریز دفن شده است، علت برگزاری مراسم تغسیل و تکفین در تهران چه بوده است؟

۴- علت مخالفت مقامات امنیتی با كالبدشكافی جنازه این مرحوم توسط پزشكان مستقل و حتی پزشكی قانونی که از حقوق مسلم خانواده متوفی بوده است چیست؟

۵- اگر شهید پوراندرجانی به مرگ طبیعی فوت شده است چرا و به چه دلیل مراسم ترحیم وی با حضور نیروهای امنیتی و در شرایطی غیرعادی برگزار شده است به طوری‌که حتی دوستان نزدیک متوفی هم جرات حضور در مراسم تدفین را پیدا نکرده‌اند؟

۶- ارتباط مرگ مشكوك مرحوم دكتر رامین پوراندرجانی با متهمان اصلی جنایات شكنجه‌گاه كهریزك و به طور مشخص احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی، رادان جانشین فرمانده این نیرو و مسئول بازداشتگاه كهریزك و سعید مرتضوی دادستان وقت تهران كه متهمان با دستور وی و معاونانش قاضی حداد و قاضی حیدری فر به كهریزك منتقل شده اند ،چیست؟

۷- آیا شباهت عجیب نحوه اعلام شدن مرگ این جوان۲۶ ساله یعنی ایست قلبی در هنگام خواب با قتل‌های سیاسی در سال‌های گذشته، سوال برانگیز نیست؟

در انتهای این گزارش  لازم است این هشدار به مسئولان قضایی داده شود كه جان تعدادی دیگر از سربازان وظیفه حاضر در زندان كهریزك كه از شاهدان عینی جنایات بوده‌اند و خصوصا یكی از این سربازها كه پس از مشاهده عینی جنایات از حضور در كهریزك امتناع و از سربازی فرار كرده، در خطر جدی است و ممكن است هر كدام از این افراد نیز به سرنوشت دكتر رامین پوراندرجانی مرحوم  دچار شوند، هنگام خواب سکته داده شوند و یا همانند تهدیدهای متعدد زندانیان سیاسی که بارها از زبان سعید مرتضوی تکرار شده است، در یک تصادف ساختگی کشته شوند. 

این سخن قاضی مرتضوی را بسیاری از فعالان سیاسی خوب به یاد می‌آورند که همواره می‌گوید: آمار تصادفات رانندگی در ایران بالاست و خانواده شما هم می‌تواند یکی از این جان باختگان حوادث رانندگی باشد!

خبر دومین تجاوز به عنف گروهی درکمتر از 48 ساعت

سه شنبه ۲۶ آبانماه ۱۳۸۸

درحالی که انتشار خبر تجاوز 6 نفر به یک زن 23 ساله در قیامدشت تهران و اخباری مبنی بر تجاوز در لویزان با موج بهت و حیرت افکار عمومی روبرو شد، روزنامه جام جم، روز گذشته در خبری از آزادی 5 نفر از متجاوزین به عنف ساعاتی پس از دستگیری خبر داد. 

در خبر روزنامه جام جم آمده است که "5 شرور سابقه دار كه روز جمعه 15 آبان پس از ربودن یك زن جوان، او را در بیابان های اطراف تهران مورد آزار و اذیت قرار داده بودند دستگیر، اما پس از انتقال به دادسرا آزاد شدند."

روزنامه جام جم در ادامه خبر خود به نقل از یک منبع آگاه می افزاید: "با دستگیری تبهكاران و اعتراف صریح آنها به جرم شیطانی، آنان پس از انتقال به شعبه [...] كهریزك تحت بازجویی قرار گرفتند، اما 4 نفر از آنان به نام های ماشاءالله، داوود، محمد و حسن با تشخیص دادرس شعبه بدون قید و شرط آزاد شدند .

در گزارش این روزنامه تصریح شده است: "فقط یكی از متهمان به بازداشتگاه منتقل شد كه او نیز با پرداخت 20 میلیون تومان به یك وكیل و ارائه كپی كارت ملی، زمینه آزادی خویش را فراهم ساخت و بلافاصله، بازداشتگاه را ترك كرد".
به گفته این منبع آگاه متجاوزین از اراذل و اوباش شناخته شده ی منطقه باقرشهر بودند.

توقيف هفته نامه بهار بروجرد

روزنامه اعتماد: هفته نامه بهار بروجرد به دستور دادستان بروجرد توقيف موقت شد.
«مصطفي فرهاد» مديرمسوول اين هفته نامه علت توقيف نشريه خود را چاپ يک مطلب طنزآميز عنوان کرد. به دنبال چاپ اين مطلب ده ها نفر به عنوان اعتراض به اين هفته نامه به دفتر نشريه بهار بروجرد حمله ور شدند و خساراتي به بار آوردند. اين سومين مرتبه است که هفته نامه بهار بروجرد به دلايلي توقيف مي شود.

دبیرکل حزب توسعه کرمانشاه بازداشت شد





  • کرمانشاه پست – به گزارش کرمانشاه پست حسنعلی مهدوی چشمه گچی ، مدیر مسئول روزنامه غرب و دبیر کل حزب توسعه کرمانشاه ظهر امروز ( دوشنبه ) با حکم قاضی نجار بازداشت و به زندان دیزل آباد منتقل شد . بنابراین گزارش نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق وبلاگ ساحت نیوز مهمترین اتهامات این فعال مطبوعاتی – سیاسی عنوان شده است . برخی گزارش ها از انتقال وی به مکانی نامعلوم خارج از زندان خبر می دهد . محمد کرمی راد نماینده اقتدارگرای کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ، سرپرستی بانک ملی شعبه کرمانشاه ، سازمان تبلیغات اسلامی و شرکت مخابرات استان عمده ترین شاکیان دبیرکل حزب توسعه را تشکیل می دهند .
    حزب توسعه به دبیرکلی مهدوی چشمه گچی از مدافعان انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات دهم ریاست جمهوری محسوب می شد .
    کرمانشاه پست چنین برخوردی با اهل رسانه و سیاست استان کرمانشاه را بشدت محکوم و از وجود چنین فضای پایین نقد و پاسخگویی ابراز تأسف می کند .

    امين دالوندي همچنان در بازداشت به سر مي برد

    25 آبان 1388 ساعت 13:14

    امين دالوند از دراويش سلسله نعمت اللهي گنابادي كه اواسط مهرماه به دستور داديار اجراي احكام دادگستري قم روانه زندان شد ، كماكان در زندان مركزي اين شهر به سر مي برد .  
    به گزارش خبرنگار سايت مجذوبان نور ؛ حكم محكوميت آقاي دالوند مبني بر پرداخت جزاي نقدي به ميزان 1100000 تومان ، به اجرا درآمد و وي به دليل عدم توديع جزاي نقدي روانه زندان شد و بیش از 40 روز است که  در زندان مركزي قم نگهداري مي شود و تلاش وكيل مدافع وي، براي آزادي اش تاكنون بي نتيجه مانده است .
    بنابراين گزارش ، آقاي دالوند به همراه 51 تن از دراويش سلسله نعمت اللهي گنابادي و 2 تن از وكلاي مدافع آنها ، در جريان تخريب حسينيه   شریعت قم در سال 1384 ، از سوي شعبه 112 دادگاه جزايي قم به تحمل يكسال حبس ، 74 ضربه شلاق ، جزاي نقدي و معرفي ماهيانه خود به ستادهاي خبري اطلاعات شهرستان محل سكونت محكوم شدند كه اين محكوميت در شعبه 6 دادگاه تجديدنظر به جزاي نقدي تبديل شد.

    دستور دادستان تهران برای رسیدگی به پرونده مرگ پزشک کهریزک

    دادسرای تهران در بیانیه ای اعلام کرد که پرونده مرگ رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک در دادسرای امور جنایی در حال رسیدگی است.
    دادسرای عمومی و انقلاب تهران در بیانیه خود گفته است که به دستور دادستان تهران، پرونده ای در باره فوت رامین پوراندرجانی، از پرسنل وظیفه نیروی انتظامی تشکیل شده است.
    این بیانیه خاطرنشان می کند که جسد این پزشک، نوزده آبان در محل خدمت او پیدا شده و آزمایش های اولیه کالبد شکافی نشان می دهد که مرگ او به علت مسمومیت نبوده است.
    خبر مرگ آقای پوراندرجانی را برای اولین بار سایت های خبری اصلاح طلبان منتشر کردند.
    تغییر، پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی از "خودکشی" و سایت اینترنتی نوروز، نزدیک به جبهه مشارکت ایران اسلامی هم از مرگ این پزشک 26 ساله خبر داد و احتمال "خودکشی یا قتل" او را مطرح کرد.
    این گزارش ها حاکی از آن بود که آقای پوراندرجانی از سوی مقامات متهم شده که در زندان کهریزک، مرتکب قصور پزشکی شده است.
    این دو سایت اینترنتی گفته اند که آقای پوراندرجانی، دوران خدمت سربازی خود را در بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران که در کوران ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری، مطرح شد، سپری کرده است.
    این بازداشتگاه با دستور مستقیم آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران به دلیل "غیر استاندارد بودن" شرایط آن تعطیل شد و متهمان وقایع کهریزک که معرفی نشده اند، قرار است تحت محاکمه قرار گیرند.
    مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی و یکی از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برای اولین بار در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، از شایعات در باره تجاوز به دختران و پسران در بازداشتگاه ها خبر داد.
    مقام های مسئول در ایران اظهارات آقای کروبی را رد کرده و برخی افراد و گروه های تندرو خواهان برخورد با آقای کروبی شدند.
    مقامات قضایی گفته اند که دادگاه ویژه روحانیت به اتهامات مهدی کروبی رسیدگی می کند.

    نگرانی ایران از رشد مصرف گاز در فصل سرد

    جواد اوجی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران از ثابت بودن تولید گاز در سه سال آینده خبر داده و گفته است که جرایم مشترکان پرمصرف گاز افزایش می یابد.
    آقای اوجی در نشست اعضای انجمن لوازم خانگی گاز سوز گزارشی از وضعیت تولید و مصرف گاز ارائه داده و گفته است:"تولید گاز تغییری نمی کند و باید در تولید کالاها و لوازم گاز سوز، اصول صرفه جویی بیشتر رعایت شود."
    شرکت ملی گاز به دنبال افزایش جریمه مشترکان پرمصرف گاز و حتی قطع گاز است اما دولت هنوز این طرح را تصویب نکرده و به گفته آقای اوجی، "منتظر تصویب این طرح در دولت هستیم."
    با نزدیک شدن فصل سرما و افزایش مصرف گاز نگرانی ها در زمینه قطع گاز رو به افزایش است و شرکت ملی گاز از مصرف کنندگان خواسته است تا در مصرف گاز صرفه جویی کنند.
    ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز جهان بخشی از گاز مصرفی خود را از ترکمنستان وارد می کند و به همان میزان نیز گاز به ترکیه صادر می کند. البته این کشور به تازگی قراردادی با ترکمنستان امضا کرده و قرار است واردات گاز از ترکمنستان افزایش پیدا کند.
    تولید گاز اکنون بیشتر از 500 میلیون متر مکعب در روز است که یک سوم آن در نیروگاهها مصرف می شود اما در فصل سرما که مصرف خانگی و تجاری افزایش می یابد دولت ناچار می شود گاز مصرفی نیروگاهها و صنایع را قطع کرده تا بتواند نیاز بخش خانگی را تامین کند.
    به گفته آقای اوجی، در فصل سرما مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به 420 میلیون مترمکعب می رسد و شرکت گاز مجبور می شود که سوخت نیروگاهها و صنایع را قطع کند.
    اکنون شرکت ملی گاز ایران بر ثابت بودن تولید گاز در سه سال آینده تاکید دارد که مفهوم آن این است که اگر ایران نتواند رشد مصرف را کنترل کند احتمال قطع گسترده گاز در این دوره بسیار بالاست.

    نگرانی از رشد مصرف گاز

    بنابر گزارش شرکت ملی گاز مصرف گاز هر خانوار در روز به طور متوسط سه تا چهار متر مکعب است ولی در ماههای سرد سال مصرف گاز خانوارها روزانه بیشتر از شش برابر می شود و به بالای 20 میلیون متر مکعب می رسد.
    نگرانی ایران رشد سریع مصرف گاز است. بنابر آخرین گزارشها، مصرف گاز در ایران سالانه بیشتر از ده درصد رشد دارد و به دلیل ثابت ماندن تولید و کاهش سرمایه گذاری، پیش بینی می شود صنعت گاز ایران در آینده با بحران رو به رو شود.
    مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران با ابراز نگرانی از این وضعیت گفته است: "اگر رشد مصرف ده درصدی گاز ادامه یابد جدا از مشکل پیک مصرف، دچار مشکل جدیدی خواهیم شد."
    این در حالی است که به گفته آقای اوجی، تا سال 1391 تولید گاز افزایش نخواهد یافت "زیرا میدان های گازی در خشکی و پارس جنوبی در حال توسعه هستند و توسعه آنها حدود چهار سال طول می کشد."
    ایران در طول سالهای اخیر سرمایه گذاری هنگفتی در میدان گازی پارس جنوبی که نیمی از ذخایر این کشور را در خود جای داده، انجام داده اما وزارت نفت این کشور می گوید که برای تکمیل فازهای باقی مانده طرح توسعه پارس جنوبی، نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار لازم است.
    در چهار سال اخیر شرکت های بین المللی که با ایران در پروژه های نفت و گاز همکاری می کردند، به دلیل تحریم های بین المللی همکاری خود را با ایران قطع کرده اند و وزارت نفت ناچار شده تا از منابع داخلی برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی استفاده کند اما این منابع بسیار محدود است و این کشور قادر نیست پول مورد نیاز توسعه میادین نفت و گاز را از داخل تهیه کند.
    تلاش های ایران برای جلب نظر شرکت هایی نظیر توتال و شل بر سر توسعه میدان گازی پارس جنوبی بی ثمر بوده و این کشور نتوانسته نظر آنها را برای سرمایه گذاری و مشارکت جلب کند.
    کمبود منابع مالی برای توسعه میدانهای نفت و گاز از جمله مشکلات ایران در چند سال اخیر بوده و وزیر نفت ایران نیز از کمبود منابع مالی برای توسعه میدانهای گازی ابراز نگرانی کرده و گفته است که در زمان پیک مصرف گاز، بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز وجود دارد.
    به گفته آقای میرکاظمی، هم اکنون ۱۹ میلیارد دلار پروژه نیمه تمام در صنعت گاز وجود دارد که تنها سه میلیارد دلار بودجه برای تکمیل آن در نظر گرفته شده است.
    بر اساس برنامه بیست ساله سند چشم انداز (تا سال ۱۴۰۴)، باید تولید گاز از حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب به بیشتر از سه برابر برسد.
    وزارت نفت پیش بینی کرده که برای توسعه صنعت نفت و گاز تا سال ۱۴۰۴ یعنی ۱۶ سال دیگر به حدود ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
    عملی کردن این برنامه بدون همکاری و مشارکت سرمایه گذاران خارجی امکان پذیر نیست و اگر ایران نتواند سرمایه گذاران بزرگ و شرکتهای بین المللی نفتی را به سرمایه گذاری و همکاری در پروژه های نفتی متقاعد کند، به اهداف خود نخواهد رسید.

    روسیه راه اندازی نیروگاه بوشهر را بار دیگر به تعویق انداخت

    نیروگاه اتمی بوشهر در سال جاری هم راه اندازی نمی شود.
    روز دوشنبه، 16 نوامبر (25 آبان)، سرگئی شماتکو، وزیر انرژی روسیه، در مورد نیروگاه اتمی بوشهر در ایران گفت که "برنامه اعلام شده راه اندازی این نیروگاه تا آخر سال 2009 عملی نخواهد شد" و دلیل آن را "بروز برخی مشکلات و مسایل فنی" عنوان کرد.
    این مقام روسی گفت که با وجود تکمیل نشدن برنامه راه اندازی بوشهر، انتظار دارد تا پایان سال "نتایج مهمی" در این زمینه به دست آید و افزود روسیه به تعهدات خود در قبال تکمیل و راه اندازی نیروگاه بوشهر پایبند است.
    در ماه فوریه سال جاری، رئیس شرکت روسی مسئول اجرای نیروگاه بوشهر اعلام کرده بود که این نیروگاه تا آخر سال به کار خواهد افتاد و برق تولیدی آن وارد شبکه برق ایران خواهد شد.
    طرف روسی قرارداد بارها تاریخی را برای تکمیل طرح نیروگاه بوشهر تعیین کرده و به تعویق انداخته است.
    چند ماه پیش پرویز فتاح، وزیر نیروی ایران، پیش بینی کرده بود که برخلاف وعده قبلی، نیروگاه اتمی بوشهر "در تابستان سال جاری" راه اندازی نخواهد شد.
    پیش از آن، آقای فتاح قول داده بود که تا آخر تابستان امسال پانصد مگاوات برق نیروگاه بوشهر وارد مدار شود.
    براساس قرارداد اولیه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر که بین ایران و روسیه امضا شده، قرار بود این نیروگاه در ژوئیه سال 1999، یعنی بیش از ده سال پیش، به کار افتد.
    در خلال ده سال گذشته، روسیه دلایل مختلف فنی و مالی را عامل تعویق در تکمیل این طرح عنوان کرده است.
    در ماه مارس سال جاری، مقامات دولتی ایران اعلام کردند که نیروگاه بوشهر "پیش راه اندازی" شده و به زودی، تولید برق در این تاسیسات آغاز خواهد شد.
    ظاهرا هدف از پیش راه اندازی، آزمایش تجهیزات نصب شده در این نیروگاه و حصول اطمینان از بی خطر بودن این تاسیسات بود و یک مقام شرکت روسی مجری طرح گفت که لازم است نیروگاه در شرایط کاملا امن فعالیت خود را آغاز کند.
    تعویق های مکرر
    اواخر سال 2007، روسیه تحویل سوخت اتمی به نیروگاه بوشهر را آغاز کرد و مقامات روسی اظهار داشتند که به این ترتیب ایران نیازی به غنی سازی اورانیوم در داخل کشور ندارد.
    در آن زمان، به نقل از مقامات روسی گزارش شد که تحویل سوخت شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه صورت می گیرد، هر چند تاریخ قطعی آغاز به کار بوشهر را اعلام نشد.
    خبر تعویق در راه اندازی بوشهر در حالی گزارش می شود که مساله برنامه های هسته ای ایران هنوز راه حل نهایی نیافته است.
    شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه هایی از ایران خواسته است بخشی از فعالیت های هسته ای خود، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به پذیرش این قطعنامه، برخی تنبیه های بین المللی را علیه ایران به اجرا گذاشته است.
    جمهوری اسلامی این قطعنامه را غیرقانونی دانسته و از اجرای آن خودداری کرده است.
    در ماه اکتبر سال جاری، مذاکراتی بین نمایندگان ایران و گروه 1+5 - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان - برای یافتن راه حلی برای اختلافات بین دو طرف برگزار شد اما تا کنون هیچیک از دو طرف از توافقی نهایی خبر نداده است.
    خبر تعویق در راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر در پی گزارش هایی در مورد سختگیرانه تر شدن موضع روسیه در قبال برنامه های اتمی ایران انتشار می یابد.
    روز گذشته، دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، از ایران خواست تا به طرح ارسال اورانیوم غنی شده در این کشور به خارج در برابر دریافت سوخت رآکتور اتمی تهران عمل کند.
    رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که در صورتیکه پیشرفتی در این زمینه صورت نگیرد، راه های دیگر مورد توجه قرار خواهد گرفت، هر چند در این مورد توضیح بیشتری نداد.
    پیش از این آقای مدودف و برخی مقامات روسی امکان تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران را مطرح کردند و اخیرا مقامات جمهوری اسلامی از تصمیم روسیه در خودداری از اجرای قرارداد فروش موشک های زمین به هوا به ایران انتقاد کردند.
    در میان کشورهای گروه 1+5، روسیه و چین در مقایسه با کشورهای غربی عضو این گروه، معمولا از نرمش در برابر جمهوری اسلامی حمایت کرده اند.
    در واکنش نسبت به اظهارات وزیر انرژی روسیه، علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، گفته است که "با اینکه روسها به صورت آزمایشی نیروگاه بوشهر را راه اندازی کرده اند، این اظهار نظر شتابزده وزیر انرژی روسیه عادی به نظر نمی رسد."
    آقای بروجردی در مصاحبه با خبرگزاری مهر از سازمان انرژی اتمی ایران خواسته است تا در این مورد اظهار نظر کند.

    آژانس انرژی اتمی:ایران به همه پرسش ها پاسخ نداده

    آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود درباره برنامه هسته ای ایران گفته است هنوز پرسش هایی در مورد مرکز غنی سازی جدید ایران در نزدیکی قم وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود.
    در این گزارش آژانس آمده است که اعلام دیرهنگام وجود تاسیسات غنی سازی در نزدیکی قم، تردیدهایی درباره امکان وجود تاسیسات هسته ای مخفی دیگر ایجاد کرده است. ایران حدود دو ماه پیش وجود این تاسیسات غنی سازی در نزدیکی قم را اعلام کرد.
    بنا بر این گزارش، بازرسان آژانس در بازدید ماه گذشته خود از تاسیسات قم، دسترسی کامل به همه بخش های این تاسیسات داشته اند و مقام های ایرانی به آنها گفته اند که این تاسیسات در مراحل پیشرفته ساخت است و در سال ۲۰۱۱ شروع به فعالیت در زمینه غنی سازی خواهد کرد.
    وجود این تاسیسات برای نخستین بار در مهرماه سال جاری توسط مقامات ایران اعلام شد.
    آزانس در گزارش خود گفته که این اقدامات منجر به اعتمادسازی نمی شود و باعث بروز سئوال هایی در مورد احتمال وجود مراکز مخفیانه اتمی دیگر در ایران می شود.
    این آژانس همچنین تاکید کرده که تاخیر ایران در گزارش این مرکز، ناقض تعهدات این کشور است.
    خبرنگار بی بی سی می گوید این گزارش هراس کشورهای غربی را که این تاسیسات می تواند بخشی از برنامه مخفی سلاح ایران باشد، تقویت می کند.
    ایران می گوید این تاسیسات بخشی از برنامه هسته ای این کشور است که مقاصد صلح آمیز دارد.
    امروز روسیه اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر طبق برنامه قبلی در سال جاری راه اندازی نمی شود و دلیل این تاخیر را مسایل فنی اعلام کرد.
    برای حل مناقشه هسته ای ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهادی را به ایران ارائه داده است که ایران هنوز پاسخ رسمی نداده است.
    طبق طرحی که این آژانس ارائه کرده و روسیه، آمریکا و فرانسه از آن حمایت کرده اند، ایران 1200 کیلوگرم اورانیوم با غلظت پائین (هفتاد و پنج درصد اورانیوم تولیدی ) خود را تا پایان سال جاری به روسیه بفرستد تا بیشتر غنی سازی شود.
    اورانیوم غنی شده تا خلوص مورد نظر سپس به فرانسه ارسال و محصول نهایی به شکل لوله های سوخت که تنها قابل کاربرد در رآکتور تهران خواهد بود در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.
    ایران رسما پاسخی به این طرح نداده اما برخی نمایندگان مجلس و مقام های دولتی اشکالاتی فنی و اقتصادی نسبت به این طرح مطرح کرده اند.

    خانواده های سه کوهنورد آمريکايی بازداشت شده در ايران نگران سلامت روانی بستگان خود هستند

    خانواده های سه آمريکايی که به اتهام جاسوسی در ايران در بازداشت به سر ميبرند ميگويند نگران سلامت روانی بستگان خود در زندان اوين هستند.
    خانواده های بازداشت شدگان در بيانيه ای در روز يکشنبه اعلام کردند که با سه کوهنورد آمريکايی به خوبی رفتار ميشود اما ارتباط آنها با جهان خارج از سلول خود قطع شده است و حتی با يکديگر نيز امکان تماس ندارند.
    سه شهروند آمريکايی در تاريخ ٣١ اُم ماه ژوئيه به اتهام ورود غيرقانونی به ايران ظاهراً پس از آنکه هنگام کوهنوردی در شمال عراق سهواً وارد خاک ايران شدند، بازداشت شدند.
    هفته گذشته رسانه های خبری ايران گزارش دادند که سه کوهنورد آمريکايی، به جاسوسی متهم شده اند.
    خانواده کوهنوردان آمريکايی  يک وبسايت تحت عنوان «کوهنوران را آزاد کنيد» در اينترنت* برای جلب حمايت از بازداشت شدگان، تأسيس کرده اند. آنها از دوستان و حاميان خود خواستار شده اند که به آنها نامه بنويسند تا به زندان اوين ارسال گردد.

    همسر محمود احمدی نژاد در نشست حاشيه اجلاس فائو در رم سخنرانی کرد

    در حاليکه شماری از رهبران جهان روز يکشنبه وارد رم، پايتخت ايتاليا شدند تا در نشست فائو، يا سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد شرکت کنند، نشستی با حضور بانوان اول جهان، به رياست سوزان مبارک، همسر رييس جمهوری مصر در رم برگزار شد.

    در اين نشست که تحت عنوان امنيت غذايی و دسترسی زنان به منابع برگزار شد، اعظم السادات فراحی، همسر محمود احمدی نژاد، که به ايتاليا سفر کرده است نيزحضور داشت و در اقدامی کم سابقه، سخنرانی کرد.

    همسر رابرت موگابه، رييس جمهوری زيمبابوه، از ديگر شرکت کنندگان اين نشست بود. نشست فائو روز دوشنبه در رم آغاز به کار خواهد کرد.

    انتظار می رود رهبران جهان در اين نشست، متعهد به توسعه ی هرچه بيشتر عرصه کشاورزی شوند.

    روسیه از تعویق دوباره راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد

    وزیر انرژی روسیه می گوید نیروگاه اتمی بوشهر که مسکو در حال ساخت آن است، برخلاف برنامه ریزی های قبلی، تا پایان سال جاری میلادی، آماده بهره برداری نخواهد شد.

    سرگئی اشماتکو، روز دوشنبه در مسکو به خبرنگاران گفت انتظار دارد در آنچه که اولین نیروگاه اتمی ایران به حساب می آید، «پیشرفت های جدی» حاصل شود. اما به گفته وزیر انرژی روسیه، رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر تا پایان ۲۰۰۹ آماده کار نخواهد بود.

    این چندمین بار است که روسیه راه اندازی کامل تأسیسات بوشهر در جنوب ایران را به تعویق می اندازد. مهندسان روسی و ایرانی در ماه فوریه ۲۰۰۹ آزمایش این نیروگاه را آغاز کردند و مسئولان دو کشور گفته بودند این تأسیسات در همین سال به بهره برداری می رسد.

    نیروگاه بوشهر قرار است با استفاده از اورانیوم غنی شده وارداتی از روسیه و نه سوخت تولید شده در ایران، فعالیت کند.

    خبر روز دوشنبه مبنی بر به تعویق افتادن دوباره تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر، یک روز پس از آن اعلام می شود که دیمتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه، گفت مسکو از سرعت روند مذاکرات بر سر برنامه اتمی ایران، رضایت ندارد.

    روز یکشنبه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفت فرصت ایران برای پاسخگویی به پیشنهاد بین المللی مورد حمایت سازمان ملل متحد رو به پایان است. به موجب این پیشنهاد اورانیوم کمتر غنی شده ایران برای غنی سازی بیشتر به روسیه منتقل می شود.

    وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای دیداری دو روزه به هند رفته است

    منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، برای دیداری دو روزه در هند به سر می برد. محور مذاکرات آقای متکی با مقامات هندی، همکاری در زمینه انرژی و دیگر مسائل منطقه ای اعلام شده است.

    منوچهر متکی پس از ورود به دهلی نو در روز دوشنبه، با مانموهان سینگ، نخست وزیر هند، ملاقات و گفت و گو کرد. وزیر خارجه جمهوری اسلامی قرار بود با همتای هندی خود نیز ملاقات کند.

    پیش بینی ها حاکی بود توسعه راه آهن مشترک و پیشنهاد خط لوله گاز میان ایران، پاکستان و هند از دیگر موضوعات مورد گفت و گو میان مقامات ایرانی و هندی است.

    مذاکرات بر سر خط لوله گاز به خاطر اختلاف نظر بر سر قیمت و نگرانی های امنیتی متوقف شده است.

    آخرين آخبار