آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

مهاجرانی: آمریکا به دنبال دموکراسی در ایران نیست ؛ فقط دولت های ضعیف می خواهد

عصر ایران - عطا الله مهاجرانی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد کشورمان با نگارش مطلبی در روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، خواستار عذرخواهی آمریکا از مردم ایران شد.
به گزارش عصر ایران ، وزیر فرهنگ دولت اصلاحات نوشت: 20 سال پیش از گفت وگوهای اخیر آمریکا و ایران در شهر ژنو ، مقاله ای را در روزنامه اطلاعات تحت عنوان " مذاکرات مستقیم" منتشر کردم. در آن دوره ، سخن گفتن درباره مذاکره ایران و آمریکا یکی از حریم های ممنوعه بود؛ بنابراین با انتشار آن مقاله، نه تنها از سوی محافظه کاران  بلکه از سوی دوستان اصلاح طلبم نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفتم ولی در پی مرور زمان نظر آنها -که اکثرشان هم اکنون در زندان هستند- تغییر کرد.
در ادامه این مطلب می خوانیم: اما هم اکنون قصد دارم دیدگاه خود را در این زمینه از زاویه دیگری مطرح کنم. هنگامی که آن مقاله را در روزنامه اطلاعات نوشتم معاون رئیس جمهوری وقت هاشمی رفسنجانی بودم ولی هم اکنون به عنوان یک روزنامه نگار و  داستان نویس به این موضوع می پردازم.

در 30 سال گذشته مدام شنیده ایم که دیوار بزرگ بی اعتمادی میان ایران و آمریکا وجود دارد که نشان دهنده اختلافات میان دو کشور است و دلیل اصلی این بحران نیز نبود اعتماد میان دو دولت ایران و آمریکاست.
سوال اصلی این است چگونه می توانیم این دیوار ضخیم را از میان برداریم و دوباره اعتماد سازی کنیم.  اگر خواهان تحقق این هدف باشیم  نیازمندیم  از  برخی پروتکل ها خلاص شویم و بازی با الفاظ را متوقف کنیم.
 
مهاجرانی اضافه می کند: معتقدم اگر تمایل داریم به حقیقت برسیم می بایست آماده تحمل برخی از کلمات تلخ نیز باشیم ؛ تلخی واقعیت بهتر از شیرینی توهم است.
 
وی در بخش دیگری از مطلب خود نوشته است: در گذشته کشور ما ، بسیار شبیه به زمین فوتبال بود و دو بازیگر اصلی یعنی آمریکا و انگلیس، در سرنوشت ایران نقش اصلی را داشتند. چه کسی است که می تواند نقش آمریکا و انگلیس را در نابودی آزادی و دموکراسی در ایران فراموش کند یا ببخشد؟من اکنون نیز معتقد نیستم که آمریکا و انگلیس به دنبال دموکراسی در ایران هستند؛ آنها خواهان کشورهایی ضعیف در منطقه خاورمیانه اند.
 
مهاجرانی در ادامه با اشاره به تحولات سیاسی اخیر در ایران نوشت: جنبش سبز در ایران نشانه ای روشن از خواست ایرانیان برای اجرای شعارها و اهداف فراموش شده خود است چه آنکه ما در سایه انقلاب اسلامی دانستیم آنچه را که نمی دانستیم.
 
وزیر اسبق ارشاد همچنین اضافه کرده که انقلاب اسلامی واکنش به استبداد خانواده پادشاهی در ایران بود. استبدادی که از سوی آمریکا ، غرب و حتی روسیه و چین مورد حمایت قرار گرفت.
 
وی در انتهای مطلب خود در توضیح پیشنهاد خلاص شدن از پروتکل ها و الفاظ خواستار عذرخواهی امریکا از ملت ایران شده و نوشته است: هم اکنون چرا آمریکا پیام عذرخواهی را برای ملت ایران نمی فرستد و از کودتای علیه مصدق عذر نمی خواهد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار