آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

آژانس انرژی اتمی:ایران به همه پرسش ها پاسخ نداده

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود درباره برنامه هسته ای ایران گفته است هنوز پرسش هایی در مورد مرکز غنی سازی جدید ایران در نزدیکی قم وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود.
در این گزارش آژانس آمده است که اعلام دیرهنگام وجود تاسیسات غنی سازی در نزدیکی قم، تردیدهایی درباره امکان وجود تاسیسات هسته ای مخفی دیگر ایجاد کرده است. ایران حدود دو ماه پیش وجود این تاسیسات غنی سازی در نزدیکی قم را اعلام کرد.
بنا بر این گزارش، بازرسان آژانس در بازدید ماه گذشته خود از تاسیسات قم، دسترسی کامل به همه بخش های این تاسیسات داشته اند و مقام های ایرانی به آنها گفته اند که این تاسیسات در مراحل پیشرفته ساخت است و در سال ۲۰۱۱ شروع به فعالیت در زمینه غنی سازی خواهد کرد.
وجود این تاسیسات برای نخستین بار در مهرماه سال جاری توسط مقامات ایران اعلام شد.
آزانس در گزارش خود گفته که این اقدامات منجر به اعتمادسازی نمی شود و باعث بروز سئوال هایی در مورد احتمال وجود مراکز مخفیانه اتمی دیگر در ایران می شود.
این آژانس همچنین تاکید کرده که تاخیر ایران در گزارش این مرکز، ناقض تعهدات این کشور است.
خبرنگار بی بی سی می گوید این گزارش هراس کشورهای غربی را که این تاسیسات می تواند بخشی از برنامه مخفی سلاح ایران باشد، تقویت می کند.
ایران می گوید این تاسیسات بخشی از برنامه هسته ای این کشور است که مقاصد صلح آمیز دارد.
امروز روسیه اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر طبق برنامه قبلی در سال جاری راه اندازی نمی شود و دلیل این تاخیر را مسایل فنی اعلام کرد.
برای حل مناقشه هسته ای ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهادی را به ایران ارائه داده است که ایران هنوز پاسخ رسمی نداده است.
طبق طرحی که این آژانس ارائه کرده و روسیه، آمریکا و فرانسه از آن حمایت کرده اند، ایران 1200 کیلوگرم اورانیوم با غلظت پائین (هفتاد و پنج درصد اورانیوم تولیدی ) خود را تا پایان سال جاری به روسیه بفرستد تا بیشتر غنی سازی شود.
اورانیوم غنی شده تا خلوص مورد نظر سپس به فرانسه ارسال و محصول نهایی به شکل لوله های سوخت که تنها قابل کاربرد در رآکتور تهران خواهد بود در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.
ایران رسما پاسخی به این طرح نداده اما برخی نمایندگان مجلس و مقام های دولتی اشکالاتی فنی و اقتصادی نسبت به این طرح مطرح کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار