آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

روسیه راه اندازی نیروگاه بوشهر را بار دیگر به تعویق انداخت

نیروگاه اتمی بوشهر در سال جاری هم راه اندازی نمی شود.
روز دوشنبه، 16 نوامبر (25 آبان)، سرگئی شماتکو، وزیر انرژی روسیه، در مورد نیروگاه اتمی بوشهر در ایران گفت که "برنامه اعلام شده راه اندازی این نیروگاه تا آخر سال 2009 عملی نخواهد شد" و دلیل آن را "بروز برخی مشکلات و مسایل فنی" عنوان کرد.
این مقام روسی گفت که با وجود تکمیل نشدن برنامه راه اندازی بوشهر، انتظار دارد تا پایان سال "نتایج مهمی" در این زمینه به دست آید و افزود روسیه به تعهدات خود در قبال تکمیل و راه اندازی نیروگاه بوشهر پایبند است.
در ماه فوریه سال جاری، رئیس شرکت روسی مسئول اجرای نیروگاه بوشهر اعلام کرده بود که این نیروگاه تا آخر سال به کار خواهد افتاد و برق تولیدی آن وارد شبکه برق ایران خواهد شد.
طرف روسی قرارداد بارها تاریخی را برای تکمیل طرح نیروگاه بوشهر تعیین کرده و به تعویق انداخته است.
چند ماه پیش پرویز فتاح، وزیر نیروی ایران، پیش بینی کرده بود که برخلاف وعده قبلی، نیروگاه اتمی بوشهر "در تابستان سال جاری" راه اندازی نخواهد شد.
پیش از آن، آقای فتاح قول داده بود که تا آخر تابستان امسال پانصد مگاوات برق نیروگاه بوشهر وارد مدار شود.
براساس قرارداد اولیه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر که بین ایران و روسیه امضا شده، قرار بود این نیروگاه در ژوئیه سال 1999، یعنی بیش از ده سال پیش، به کار افتد.
در خلال ده سال گذشته، روسیه دلایل مختلف فنی و مالی را عامل تعویق در تکمیل این طرح عنوان کرده است.
در ماه مارس سال جاری، مقامات دولتی ایران اعلام کردند که نیروگاه بوشهر "پیش راه اندازی" شده و به زودی، تولید برق در این تاسیسات آغاز خواهد شد.
ظاهرا هدف از پیش راه اندازی، آزمایش تجهیزات نصب شده در این نیروگاه و حصول اطمینان از بی خطر بودن این تاسیسات بود و یک مقام شرکت روسی مجری طرح گفت که لازم است نیروگاه در شرایط کاملا امن فعالیت خود را آغاز کند.
تعویق های مکرر
اواخر سال 2007، روسیه تحویل سوخت اتمی به نیروگاه بوشهر را آغاز کرد و مقامات روسی اظهار داشتند که به این ترتیب ایران نیازی به غنی سازی اورانیوم در داخل کشور ندارد.
در آن زمان، به نقل از مقامات روسی گزارش شد که تحویل سوخت شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه صورت می گیرد، هر چند تاریخ قطعی آغاز به کار بوشهر را اعلام نشد.
خبر تعویق در راه اندازی بوشهر در حالی گزارش می شود که مساله برنامه های هسته ای ایران هنوز راه حل نهایی نیافته است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه هایی از ایران خواسته است بخشی از فعالیت های هسته ای خود، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به پذیرش این قطعنامه، برخی تنبیه های بین المللی را علیه ایران به اجرا گذاشته است.
جمهوری اسلامی این قطعنامه را غیرقانونی دانسته و از اجرای آن خودداری کرده است.
در ماه اکتبر سال جاری، مذاکراتی بین نمایندگان ایران و گروه 1+5 - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان - برای یافتن راه حلی برای اختلافات بین دو طرف برگزار شد اما تا کنون هیچیک از دو طرف از توافقی نهایی خبر نداده است.
خبر تعویق در راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر در پی گزارش هایی در مورد سختگیرانه تر شدن موضع روسیه در قبال برنامه های اتمی ایران انتشار می یابد.
روز گذشته، دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، از ایران خواست تا به طرح ارسال اورانیوم غنی شده در این کشور به خارج در برابر دریافت سوخت رآکتور اتمی تهران عمل کند.
رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که در صورتیکه پیشرفتی در این زمینه صورت نگیرد، راه های دیگر مورد توجه قرار خواهد گرفت، هر چند در این مورد توضیح بیشتری نداد.
پیش از این آقای مدودف و برخی مقامات روسی امکان تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران را مطرح کردند و اخیرا مقامات جمهوری اسلامی از تصمیم روسیه در خودداری از اجرای قرارداد فروش موشک های زمین به هوا به ایران انتقاد کردند.
در میان کشورهای گروه 1+5، روسیه و چین در مقایسه با کشورهای غربی عضو این گروه، معمولا از نرمش در برابر جمهوری اسلامی حمایت کرده اند.
در واکنش نسبت به اظهارات وزیر انرژی روسیه، علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، گفته است که "با اینکه روسها به صورت آزمایشی نیروگاه بوشهر را راه اندازی کرده اند، این اظهار نظر شتابزده وزیر انرژی روسیه عادی به نظر نمی رسد."
آقای بروجردی در مصاحبه با خبرگزاری مهر از سازمان انرژی اتمی ایران خواسته است تا در این مورد اظهار نظر کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار