آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

چین هم ایران را به اوباما فروخت!


آینده-باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه پس از دیدار با همتای چینی خود در پکن از توافق چین درباره این که ایران باید نشان دهد برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز و شفاف است خبر داد.

باراک اوباما همچنین در نشست خبری خود در کنار هو جین‌تائو، رئیس جمهور چین، گفت: «به توافق رسیدیم که جمهوری اسلامی ایران باید جامعه بین‌الملل را مطمئن سازد که برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز و شفاف است».
به نظر می‌رسد تأکید رئیس جمهور آمریکا بر شفافیت از سوی تهران متأثر از جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد که روز دوشنبه گذشته منتشر شد.
آژانس انرژی اتمی در گزارش خود پس از اشاره به تأسیسات غنی‌سازی فردو در نزدیکی شهر قم می‌گوید در نامه‌ای از ایران خواسته است که به‌روشنی جواب دهد که «آیا تأسیسات مشابهی که ساخته شده باشد یا در حال ساخت باشد دارند یا خیر»، اما جمهوری اسلامی تاکنون پاسخ روشنی به این پرسش نداده است.
آژانس زیر نظر محمد البرادعی همچنین در گزارش خود اشاره می‌کند که ایران هنوز باید به چندین سؤال در مورد زمان‌بندی و اهداف تأسیسات فردوی قم پاسخ دهد.
باراک اوباما در نشست خبری خود در پکن همچنین اشاره کرد: «ایران این فرصت را دارد که نیات صلح‌جویانه خود را اثبات کند، اما اگر نتواند از این فرصت بهره بگیرد، با پیامدهایی روبه‌رو خواهد شد».
آقای اوباما همچنین با تأکید بر همکاری چین و آمریکا در زمینه پرونده ایران افزود اعضای شورای امنیت سازمان ملل در برابر «تهدید ایران دارای تسلیحات هسته‌ای» متحد و یکپارچه هستند.
تأکید بر همکاری چین و آمریکا در حالی است که روسیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که برخلاف برنامه‌ریزی‌های قبلی به دلیل «مشکلات فنی» قادر به راه‌اندازی رآکتور هسته‌ای نیروگاه بوشهر تا پایان سال جاری نیست. این چندمین بار است که روسیه راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب ایران را عقب انداخته است.
رئیس جمهور روسیه نیز روز یک‌شنبه پس از دیدار با باراک اوباما در سنگاپور از روند گفت‌وگوی ایران با جامعه بین‌الملل در مورد پرونده هسته‌ای ابراز نارضایتی کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار