آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۱, پنجشنبه

اعتراض خبرنگاران افغان به بازداشت خبرنگاران ایرانی

شماری از خبرنگاران افغان در غرب افغانستان، از دولت ایران خواسته اند تا "با احترام به آزادی بیان و قوانین بین المللی"، خبرنگاران ایرانی بازداشت شده را آزاد کند.

این خبرنگاران که تعداد شان به حدود سی تن می رسد، در این مورد نامه ای سرگشاده امضا کرده و آن را به کنسولگری ایران در هرات ارسال کردند.

امضا کنندگان این نامه، نحوه فعالیت خبرنگاران را مطابق با "اصول اخلاقی ژورنالیسم" عنوان کرده و آنان را از هرگونه "جرم و تقصیر" به جز در برابر "قانون" مبرا دانستند.

شرکت کنندگان در این گردهمایی ضمن ادای احترام به "حق حاکمیت و استقلال داخلی ایران" و عدم مداخله در امور داخلی این کشور، "عفو و گذشت" را از اوصاف پیامبر اسلام و نماد شکوهمندی شخصیت هر مسلمان دانسته و از مقامات این کشور خواستند تا به پاس "ارزش های تقدس قلم"، خبرنگاران و روزنامه نگاران بازداشت شده را از بند رها کنند.

امضا کنندگان این نامه، خبرنگاران را "چشم و گوش" جوامع خوانده و فعالیت آنان را در راستای "اطلاع رسانی" و حق استفاده مردم از اخبار دست اول عنوان کردند.

مسعود حسن زاده، خبرنگار آزاد و از امضا کنندگان این نامه، این درخواست را مربوط به حقوق صنفی خبرنگاران و نوعی "درخواست مدنی" از دولت ایران برای آزادی خبرنگاران بازداشت شده عنوان کرد.

به گفته آقای حسن زاده، در ترکیب امضا کنندگان این نامه، شمار زیادی از خبرنگاران آزاد نیز هستند و به عقیده او این خبرنگاران بیشتر از خبرنگاران دولتی پایبند به اصول بین المللی ژورنالیسم هستند و این نقطه اتکا، خبرنگاران آزاد را در سراسر جهان به یکدیگر وصل می کند.

این خبرنگار افغان با اشاره به اینکه ممکن است بازداشت خبرنگاران ایرانی بر اساس قوانین این کشور صورت گرفته باشد، اما به گفته او با توجه به قوانین بین المللی ژورنالیسم، صرفا به جرم تهیه خبر هیچ کشوری حق ندارد خبرنگاران را زندانی کند.

در پی اعتراض گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، شمار زیادی از فعالان سیاسی، اجتماعی، روزنامه نگاران و عکاسان بازداشت شدند.

سازمان گزارشگران بدون مرز پیش از این اعلام کرده بود که طی یک هفته پنج عکاس در ایران دستگیر شده اند.

گروهی از عکاسان خبری ایران نیز در نامه ای از "سکوت" انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران نسبت به تهدید، بازداشت، ممانعت از کار و ضرب و شتم عکاسان خبری بعد از انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرده بودند.

تجمع اعتراضی ارامنه مقابل شرکت هواپیمایی کاسپین

گروهی از ارامنه در اعتراض به نحوه اطلاع رسانی و بی توجهی دولت به خانواده های کشته شدگان حادثه سقوط هواپیمای توپولف، جلوی دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی کاسپین در تهران تجمع کردند.

در این تجمع که علاوه بر شهروندان ارمنی تهران، تعدادی ایرانیان غیر ارمنی نیز شرکت داشتند، از وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری خواسته شده است که نتایج حادثه سقوط هواپیما را مشخص و مقصر حادثه را اعلام کنند.

درست یک هفته پیش روز چهارشنبه (24 تیر) هواپیمای توپولف شرکت هواپیمایی کاسپین که از تهران عازم ایروان پایتخت ارمنستان بود دقایقی بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی تهران در نزدیکی قزوین سقوط کرد و تمامی ۱۶۸ سرنشین آن جان باختند. از میان ۱۶۸ سرنشین هواپیمای توپولف ۴۷ نفر از ارامنه بودند.

درنیک ملیکیان سردبیر نشریه ارمنی زبان آلیک در تهران به بی بی سی فارسی گفت: خانواده هایی که عزیزان خود را در سانحه هواپیما از دست داده اند خودشان تصمیم گرفته بودند تا جلوی دفتر مرکزی شرکت کاسپین تجمع کنند و اعتراض خود را به نشان دهند.

به گفته آقای ملیکیان، تجمع کنندگان خواستار روشن شدن علت سقوط بودند و می گفتند که شرکت هواپیمایی کاسپین و وزارت راه حتی یک تسلیت خشک و خالی نیز به خانواده های دغدار حادثه نگفته اند.

در این تجمع که دو ساعت طول کشید، عکاس روزنامه ارمنی آلیک نیز دستگیر شده بود که به گفته سردبیر آلیک چند ساعت بعد از دستگیری با گرفتن تعهد آزاد شد.

آقای ملیکیان می گوید که عکاس روزنامه بالای یک ماشین رفته بود تا از تجمع کنندگان عکس بگیرد که از سوی ماموران دستگیر شد.

یک روز بعد از سقوط هواپیما گروهی از دوستان و بستگان قربانیان حادثه برای برگزاری یک مراسم مذهبی در محل سقوط هواپیما تجمع کرده و به داخل حفره بزرگی که در اثر سقوط هواپیما ایجاد شده است گل انداختند.

سبو سرکیسیان اسقف اعظم جامعه ارامنه ایران نیز در این مراسم شرکت داشت.

آیت الله مکارم شیرازی: انتصاب مشایی مشروعیت ندارد

آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعیان در پاسخ به سئوالی در خصوص انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به معاونت اول رئیس جمهوری ایران، این انتصاب را فاقد "مشروعیت" خواند.

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ جمعی از مقلدانش درباره انتصاب آقای رحیم مشایی، گفت: "تصدی چنین کسی قطعا مشروعیت ندارد و اگر خطایی در انتصاب مزبور از سوی بعضی از مسئولین محترم سرزده لازم است هرچه زودتر اصلاح گردد و صد البته اگر مقامات عالی نظام تذکر داده باشند."

او در ادامه گفته است که مدیران خوب کسانی هستند که شجاعت اعتراف به اشتباه را دارند. 

هفته گذشته محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، اسفندیار رحیم مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت نهم را جایگزین پرویز داوودی معاون اول خود کرد که با واکنش شدید چهره ها و گروه های مطرح اصولگرا رو به رو شد. 

با آنکه بسیاری از این شخصیتها از جمله کسانی چون احمد خاتمی (عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران) محمد نبی حبیبی (دبیرکل حزب موتلفه اسلامی) محمد حسن ابوترابی فرد (نایب رئیس مجلس) و تعدادی از نمایندگان فراکسیون اصولگرایان مجلس مخالفت خود را با انتصاب آقای رحیم مشایی اعلام کرده اند، اما این نخستین بار است که یک مرجع تقلید شیعیان این انتصاب را خلاف شرع اعلام می کند. 

پیشتر احمد خاتمی و محمد حسن ابوترابی فرد گفته بودند که نظر آیت الله خامنه ای، رهبر ایران هم برکناری آقای رحیم مشایی از این سمت است. هر چند هنوز دفتر رهبری آن را تائید نکرده است.

محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز که از مهم ترین حامیان آقای احمدی نژاد است، به خبرنگاران گفته است که در مورد آقای مشایی مستقیما به آقای احمدی نژاد تذکر داده است، "منتهی ایشان امر و نهی را تنها مربوط به مقام معظم رهبری می دانند و در غیر مقام رهبری امر و نهی را قبول ندارند".

اما در واکنش به این مخالفتها محمود احمدی نژاد تاکید کرده که قصدی بر تغییر تصمیم خود ندارد و گفته است که آقای رحیم مشایی به معاونت اولی رئیس جمهوری منصوب شده و به کار خود ادامه می دهد و دلیلی نمی بینید که او از مقام خود استعفا کند. 

به گفته آقای احمدی نژاد، اختیارات معاونت اول رئیس جمهوری از رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مقام پیشین آقای رحیم مشایی، کمتر است و معاونت اول رئیس جمهوری فقط "دستیار" اوست. 

اما طبق قانون اساسی ایران در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهوری و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و جانشین او به هر دلیلی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهوری مسئولیت‌ها و اختیارات رئیس جمهوری در ایران را تا زمان انتخابات که باید در کمتر از 50 روز برگزار شود، بر عهده می گیرد. 

اقدامات و اظهارات آقای رحیم مشایی در سال های اخیر در چند مورد اعتراض شدید مراجع تقلید و محافل مذهبی را برانگیخته است.

حضور آقای رحیم مشایی در مراسمی در ترکیه که گفته می شود در آن رقصندگان زن به پایکوبی پرداخته اند، اظهارات او در مورد دوستی با مردم اسرائیل و حضور او در مراسمی در تهران که در آن قرآن با همراهی نوای دف به صحنه آورده شد از جمله موارد جنجال برانگیز بود.

آقای احمدی نژاد همیشه از آقای رحیم مشایی حمایت کرده است. او حتی در مورد اظهارات آقای مشایی در مورد دوستی با مردم اسرائیل گفت که حرف آقای رحیم مشایی، حرف دولت است.

اما با شدت گرفتن انتقادات علیه آقای مشایی و افزایش درخواست ها برای برکناری او، آیت الله خامنه ای وارد موضوع شد و ضمن نادرست خواندن سخنان آقای رحیم مشایی در مورد مردم اسرائیل، از منتقدان خواست که به انتقادات خود پایان دهند.


متن کامل سئوال از آیت الله مکارم شیرازی و پاسخ او:

بسمه‌تعالی

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی (مدظله)

سئوال: چه می‌فرمایید درباره کسی که خود را از دوستان مردم اسرائیل شمرده تا آنجا که در روزنامه‌های صهیونیستی او را به عنوان دوست خوب صهیونیستها خطاب کرده‌اند و در بعضی از جلسات قرآن را به صورت توهین‌آمیزی وارد مجلس عمومی کرده و عبادت عظیم اسلامی حج را همردیف گردشگری و صنایع دستی شمرده و امور دیگری از این قبیل آیا این چنین کسی صلاحیت تصدی مناصب مهم دولت اسلامی را دارد؟ به خصوص این که قاطبه متدینین و خبرگان نظام با این تصدی مخالفند.

بسم‌الله‌الرحمن الرحیم

جواب: تصدی چنین کسی قطعاً مشروعیت ندارد و اگر خطایی در انتصاب مزبور از سوی بعضی از مسئولین محترم سر زده لازم است هر چه زودتر اصلاح گردد و صد البته اگر مقامات عالی نظام تذکر داده باشند و فراموش نباید کرد که مدیران خوب کسانی هستند که شجاعت اعتراف به اشتباه را دارند و می‌‌دانند مقاماتی که به آنها سپرده شده متعلق به مردم است و آنها باید نهایت امانتداری را رعایت کنند و مصالح اسلامی را در نظر بگیرند.


آغاز اعتصاب غذای عده ای از ایرانیان در نیویورک

جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا، در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران، وقایع پس از آن و خشونت علیه معترضان، از روز چهارشنبه، 22 ژوئیه 31/ 4/ 88 مقابل ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک دست به اعتصاب غذا زده اند.

اکبر گنجی، فعال حقوق بشر ، از پایه گذاران این حرکت اعتراضی است و شماری از چهره های سرشناس سیاسی و فرهنگی هم اعلام کرده اند که در این اعتصاب غذای سه روزه شرکت می کنند.

این برنامه تا ساعت 8 شب به وقت نیویورک ادامه خواهد داشت.

بجز ایرانیان تعدادی از چهره های سرشناس غیر ایرانی از جمله نوام چامسکی متفکر آمریکایی و رابرت ردفورد بازیگر سینما از این اعتصاب غذا حمایت کرده اند.

مهرنوش پورضیایی، خبرنگار بی بی سی فارسی که در محل برگزاری اعتصاب غذا حضور دارد می گوید که حدود 500 نفر که اغلب پیراهن سبز بر تن دارند و یا مچ بند و سربند سبز بسته اند در روز اول اعتصاب حضور داشته اند.

گوگوش، خواننده و شهره آغداشلو، بازیگر ایرانی نیز در مقابل مقر سازمان ملل متحد به اعتصاب کنندگان پیوسته اند. پیشتر ابی، خواننده موسیقی پاپ ایرانی اعلام کرده بود که در این اعتصاب غذا شرکت خواهد کرد.

36 نفر از روشنفکران ایرانی مقیم آمریکا و کانادا در نامه ای اعلام کرده بودند که برای "پشتیبانی از جنبش سبز مردم ایران" در این اعتصاب شرکت می کنند.

آنها در بیانیه ای نوشته اند که به قصد "محکوم کردن تقلب گسترده درانتخابات، سرکوب بی رحمانه اعتراضات مردمی و بازداشت غیرقانونی صدها شهروند و فعال سیاسی و اجتماعی" به مدت سه روز دست به اعتصاب غذا می زنند.

حمید دباشی، استاد دانشگاه کلمبیا و از امضا کنندگان این بیانیه که در محل برگزاری اعتصاب حضور داشت گفت: نهضت سبز، نهضتی فراگیر است که فقط طرفداران موسوی را در برنمی گیرد و اعتصاب کنندگان در اینجا (نیویورک) به نمایندگی از همه ایرانیان در سراسر جهان دست به اعتراض زده اند و خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی هستند.

اکبر گنجی نیز ضمن درخواست آزادی زندانیان سیاسی گفت: خواست همه ما یک نظام دمکراتیک ملتزم به حقوق بشر است.

در میان امضا کنندگان این بیانیه نامهایی چون عبدالعلی بازرگان (فرزند نخست وزیر دولت موقت پس از انقلاب)، فاطمه حقیقت جو (نماینده پیشین مجلس)، حسین بشیریه (استاد سابق دانشگاه تهران)، مصطفی رخ صفت (از مدیران ماهنامه کیان) و مهرانگیز کار (حقوقدان و فعال حقوق زنان) دیده می شود.

همچنین 16 چهره سیاسی و فرهنگی دیگر نیز از این اعتصاب حمایت کرده اند؛ کسانی چون شهرنوش پارسی پور (نویسنده)، عبدالکریم سروش (پژوهشگر دینی)، محسن مخملباف (نویسنده و کارگردان)، علی اکبر موسوی خوئینی (نماینده پیشین مجلس) و حسن یوسفی اشکوری (پژوهشگر دینی).

طولانی ترین خورشید گرفتگی قرن بیست و یکم

BBC:

طولانی ترین خورشید گرفتگی قرن بیست و یکم، امروز در آسیا رخ داد. این خورشید گرفتگی از هند شروع شد و بخشهایی از آسیا را در تاریکی فرو برد و در اقیانوس آرام به پایان رسید. خورشید تا بیش از یک قرن دیگر اینچنین پشت ماه پنهان نخواهد شد. فرزاد کاظم زاده گزارش می دهد.

میلیون ها نفر از مردم قاره آسیا، امروز چهارشنبه 22 ژوئیه، به تماشای طولانی ترین خورشیدگرفتگی قرن نشستند. این کسوف بخش های وسیعی از هند و چین را در تاریکی فرو برد.

بسیاری از منجمان حرفه ای و آماتور برای دیدن کسوفی که شش دقیقه و 39 ثانیه به طول انجامید به کشورهای آسیا رفتند.

خورشیدگرفتگی ابتدا در ساعات اولیه روز چهارشنبه در شرق هند مشاهده شد.

کسوف سپس با حرکت به سوی شرق بخش های دیگری از هند، برمه، بنگلادش، بوتان، چین، ژاپن و اقیانوس آرام را در تاریکی فرو برد.

کسوف ابتدا به طور کامل 53 دقیقه بعد از نیمه شب به وقت گرینویچ در هند مشاهده شد و آخرین جایی که از خشکی قابل دیدن بود، جزیره نیکومارورو در کیریباتی در بخش جنوبی اقیانوس آرام بود.

البته یک کسوف ناکامل در بخش های بزرگی از آسیا از جمله ایران قابل مشاهده بود.

در هند میلیون ها نفر برای مشاهده کسوف به فضای باز آمده بودند اما آنطور که خبرنگار بی بی سی در دهکده تارگنا، می گوید ابرهای ضخیمی در ساعات اولیه صبح آسمان را پوشاند و مانع از دیدن کسوف شد.

گفته می شود دهکده تارگنا در هند بهترین مکانی بود که کسوف از آن به طور کامل قابل مشاهد بود اما با وجود ابرها، هزاران نفری که در آنجا جمع شده بودند نا امید شده و دهکده را ترک کردند.

خورشیدگرفتگی کامل قبلی در اوت 2008 دو دقیقه و 27 ثانیه طول کشید.

خورشیدگرفتگی بعدی روز 11 ژوئیه سال آینده میلادی خواهد بود که در یک نوار باریک از نیمکره جنوبی زمین از جمله آرژانتین قابل رؤیت خواهد بود.


Irna:

زهرا مبيني در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعي ايرنا گفت: اين پديده سه قاره را پشت سر گذاشت و از کشور هند آغاز شد در مناطق شرقي کشور ما نيز به صورت جزئي در صبح هنگام طلوع خورشيد ساعت 5:27 قابل مشاهده بود. 

وي افزود: اين خورشيدگرفتگي هند، نپال، چين، ژاپن و برخي جزاير ژاپن و اقيانوس آرام را در برمي گيرد. 
مبيني ادامه داد: ابتداي اين خورشيدگرفتگي از هند بود و جايي که سايه ماه با زمين ساعت 23 و 58 دقيقه به وقت جهاني امروز در شهري به اسم ليپورال در ايالات ارساي هند رخ داد. 
به گفته وي اين پديده زماني به اتمام رسيد که خورشيد در کشور ما طلوع کرد. 
مبيني ادامه داد: خورشيدگي گرفتگي وقتي رخ مي دهد که کره خورشيد، ماه و زمين در يک راستا قرا بگيرند و ماه در يکي از گره ها باشد در اين حالت اگر ماه خيلي نزديک زمين باشد برخي از نقاط ماه را به صورت گرفت کامل و برخي را به صورت نيمه سايه مي بينيم. 
مدير بخش علمي مرکز نجوم و ستاره شناسي تهران اظهار داشت: اين پديده 30 تيرماه، ساعت 17 و 20 دقيقه به وقت جهاني به اوج خود مي رسيد که در اين حالت فاصله ماه از زمين 357هزار و 463 کيلومتر است. 
مبيني افزود: اولين برخورد مخروط نيمه سايه ماه به زمين ساعت 23 و 58 دقيقه به وقت جهاني بود و پديده گرفتگي جزئي 5 و 12 دقيقه به وقت جهاني رخ داد. 
به گفته وي اين پديده سي و هشتمين خورشيدگي از هفتاد و پنجمين خورشيدگرفتگي معروف سري ساروس 132 است. 
مبيني ادامه داد: اين خورشيدگرفتگي طولاني ترين کسوف سال جهاني نجوم بودو در مسير اين گرفت هر چه به سمت شرق پيش مي رفتيم مدت زمان گرفت کامل افزايش مي يافت. 
وي افزود: از اين رو در جزاير جنوبي کشور ژاپن بيشترين زمان گرفت ديده مي شود و اکثر گروههاي رصدي جهان براي رصد اين پديده به شرق آسيا سفر خواهند کرد. 
به گفته وي اين پديده در ايران نيز در بخشهاي شرقي کشور به صورت گرفت جزئي قابل رويت بود و هرچه به سمت شرق پيش رفتيم مدت زمان گرفت کاهش مي يافت. 
مبيني، بيشترين زمان گرفت در ايران در منطقه "کوهک" در مرز ايران و پاکستان اعلام کرد و گفت: رصد گران براي رصد اين پديده نجومي به قسمتهاي شرقي کشور سفر کردند. 
به گفته وي اين گرفتگي امروز صبح درايران هنگام طلوع خورشيد در ساعت 5:27 قابل مشاهده بود. 

آخرين آخبار