آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۱, پنجشنبه

آیت الله مکارم شیرازی: انتصاب مشایی مشروعیت ندارد

آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعیان در پاسخ به سئوالی در خصوص انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به معاونت اول رئیس جمهوری ایران، این انتصاب را فاقد "مشروعیت" خواند.

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ جمعی از مقلدانش درباره انتصاب آقای رحیم مشایی، گفت: "تصدی چنین کسی قطعا مشروعیت ندارد و اگر خطایی در انتصاب مزبور از سوی بعضی از مسئولین محترم سرزده لازم است هرچه زودتر اصلاح گردد و صد البته اگر مقامات عالی نظام تذکر داده باشند."

او در ادامه گفته است که مدیران خوب کسانی هستند که شجاعت اعتراف به اشتباه را دارند. 

هفته گذشته محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، اسفندیار رحیم مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت نهم را جایگزین پرویز داوودی معاون اول خود کرد که با واکنش شدید چهره ها و گروه های مطرح اصولگرا رو به رو شد. 

با آنکه بسیاری از این شخصیتها از جمله کسانی چون احمد خاتمی (عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران) محمد نبی حبیبی (دبیرکل حزب موتلفه اسلامی) محمد حسن ابوترابی فرد (نایب رئیس مجلس) و تعدادی از نمایندگان فراکسیون اصولگرایان مجلس مخالفت خود را با انتصاب آقای رحیم مشایی اعلام کرده اند، اما این نخستین بار است که یک مرجع تقلید شیعیان این انتصاب را خلاف شرع اعلام می کند. 

پیشتر احمد خاتمی و محمد حسن ابوترابی فرد گفته بودند که نظر آیت الله خامنه ای، رهبر ایران هم برکناری آقای رحیم مشایی از این سمت است. هر چند هنوز دفتر رهبری آن را تائید نکرده است.

محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز که از مهم ترین حامیان آقای احمدی نژاد است، به خبرنگاران گفته است که در مورد آقای مشایی مستقیما به آقای احمدی نژاد تذکر داده است، "منتهی ایشان امر و نهی را تنها مربوط به مقام معظم رهبری می دانند و در غیر مقام رهبری امر و نهی را قبول ندارند".

اما در واکنش به این مخالفتها محمود احمدی نژاد تاکید کرده که قصدی بر تغییر تصمیم خود ندارد و گفته است که آقای رحیم مشایی به معاونت اولی رئیس جمهوری منصوب شده و به کار خود ادامه می دهد و دلیلی نمی بینید که او از مقام خود استعفا کند. 

به گفته آقای احمدی نژاد، اختیارات معاونت اول رئیس جمهوری از رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مقام پیشین آقای رحیم مشایی، کمتر است و معاونت اول رئیس جمهوری فقط "دستیار" اوست. 

اما طبق قانون اساسی ایران در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهوری و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و جانشین او به هر دلیلی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهوری مسئولیت‌ها و اختیارات رئیس جمهوری در ایران را تا زمان انتخابات که باید در کمتر از 50 روز برگزار شود، بر عهده می گیرد. 

اقدامات و اظهارات آقای رحیم مشایی در سال های اخیر در چند مورد اعتراض شدید مراجع تقلید و محافل مذهبی را برانگیخته است.

حضور آقای رحیم مشایی در مراسمی در ترکیه که گفته می شود در آن رقصندگان زن به پایکوبی پرداخته اند، اظهارات او در مورد دوستی با مردم اسرائیل و حضور او در مراسمی در تهران که در آن قرآن با همراهی نوای دف به صحنه آورده شد از جمله موارد جنجال برانگیز بود.

آقای احمدی نژاد همیشه از آقای رحیم مشایی حمایت کرده است. او حتی در مورد اظهارات آقای مشایی در مورد دوستی با مردم اسرائیل گفت که حرف آقای رحیم مشایی، حرف دولت است.

اما با شدت گرفتن انتقادات علیه آقای مشایی و افزایش درخواست ها برای برکناری او، آیت الله خامنه ای وارد موضوع شد و ضمن نادرست خواندن سخنان آقای رحیم مشایی در مورد مردم اسرائیل، از منتقدان خواست که به انتقادات خود پایان دهند.


متن کامل سئوال از آیت الله مکارم شیرازی و پاسخ او:

بسمه‌تعالی

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی (مدظله)

سئوال: چه می‌فرمایید درباره کسی که خود را از دوستان مردم اسرائیل شمرده تا آنجا که در روزنامه‌های صهیونیستی او را به عنوان دوست خوب صهیونیستها خطاب کرده‌اند و در بعضی از جلسات قرآن را به صورت توهین‌آمیزی وارد مجلس عمومی کرده و عبادت عظیم اسلامی حج را همردیف گردشگری و صنایع دستی شمرده و امور دیگری از این قبیل آیا این چنین کسی صلاحیت تصدی مناصب مهم دولت اسلامی را دارد؟ به خصوص این که قاطبه متدینین و خبرگان نظام با این تصدی مخالفند.

بسم‌الله‌الرحمن الرحیم

جواب: تصدی چنین کسی قطعاً مشروعیت ندارد و اگر خطایی در انتصاب مزبور از سوی بعضی از مسئولین محترم سر زده لازم است هر چه زودتر اصلاح گردد و صد البته اگر مقامات عالی نظام تذکر داده باشند و فراموش نباید کرد که مدیران خوب کسانی هستند که شجاعت اعتراف به اشتباه را دارند و می‌‌دانند مقاماتی که به آنها سپرده شده متعلق به مردم است و آنها باید نهایت امانتداری را رعایت کنند و مصالح اسلامی را در نظر بگیرند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار