آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۱, پنجشنبه

طولانی ترین خورشید گرفتگی قرن بیست و یکم

BBC:

طولانی ترین خورشید گرفتگی قرن بیست و یکم، امروز در آسیا رخ داد. این خورشید گرفتگی از هند شروع شد و بخشهایی از آسیا را در تاریکی فرو برد و در اقیانوس آرام به پایان رسید. خورشید تا بیش از یک قرن دیگر اینچنین پشت ماه پنهان نخواهد شد. فرزاد کاظم زاده گزارش می دهد.

میلیون ها نفر از مردم قاره آسیا، امروز چهارشنبه 22 ژوئیه، به تماشای طولانی ترین خورشیدگرفتگی قرن نشستند. این کسوف بخش های وسیعی از هند و چین را در تاریکی فرو برد.

بسیاری از منجمان حرفه ای و آماتور برای دیدن کسوفی که شش دقیقه و 39 ثانیه به طول انجامید به کشورهای آسیا رفتند.

خورشیدگرفتگی ابتدا در ساعات اولیه روز چهارشنبه در شرق هند مشاهده شد.

کسوف سپس با حرکت به سوی شرق بخش های دیگری از هند، برمه، بنگلادش، بوتان، چین، ژاپن و اقیانوس آرام را در تاریکی فرو برد.

کسوف ابتدا به طور کامل 53 دقیقه بعد از نیمه شب به وقت گرینویچ در هند مشاهده شد و آخرین جایی که از خشکی قابل دیدن بود، جزیره نیکومارورو در کیریباتی در بخش جنوبی اقیانوس آرام بود.

البته یک کسوف ناکامل در بخش های بزرگی از آسیا از جمله ایران قابل مشاهده بود.

در هند میلیون ها نفر برای مشاهده کسوف به فضای باز آمده بودند اما آنطور که خبرنگار بی بی سی در دهکده تارگنا، می گوید ابرهای ضخیمی در ساعات اولیه صبح آسمان را پوشاند و مانع از دیدن کسوف شد.

گفته می شود دهکده تارگنا در هند بهترین مکانی بود که کسوف از آن به طور کامل قابل مشاهد بود اما با وجود ابرها، هزاران نفری که در آنجا جمع شده بودند نا امید شده و دهکده را ترک کردند.

خورشیدگرفتگی کامل قبلی در اوت 2008 دو دقیقه و 27 ثانیه طول کشید.

خورشیدگرفتگی بعدی روز 11 ژوئیه سال آینده میلادی خواهد بود که در یک نوار باریک از نیمکره جنوبی زمین از جمله آرژانتین قابل رؤیت خواهد بود.


Irna:

زهرا مبيني در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعي ايرنا گفت: اين پديده سه قاره را پشت سر گذاشت و از کشور هند آغاز شد در مناطق شرقي کشور ما نيز به صورت جزئي در صبح هنگام طلوع خورشيد ساعت 5:27 قابل مشاهده بود. 

وي افزود: اين خورشيدگرفتگي هند، نپال، چين، ژاپن و برخي جزاير ژاپن و اقيانوس آرام را در برمي گيرد. 
مبيني ادامه داد: ابتداي اين خورشيدگرفتگي از هند بود و جايي که سايه ماه با زمين ساعت 23 و 58 دقيقه به وقت جهاني امروز در شهري به اسم ليپورال در ايالات ارساي هند رخ داد. 
به گفته وي اين پديده زماني به اتمام رسيد که خورشيد در کشور ما طلوع کرد. 
مبيني ادامه داد: خورشيدگي گرفتگي وقتي رخ مي دهد که کره خورشيد، ماه و زمين در يک راستا قرا بگيرند و ماه در يکي از گره ها باشد در اين حالت اگر ماه خيلي نزديک زمين باشد برخي از نقاط ماه را به صورت گرفت کامل و برخي را به صورت نيمه سايه مي بينيم. 
مدير بخش علمي مرکز نجوم و ستاره شناسي تهران اظهار داشت: اين پديده 30 تيرماه، ساعت 17 و 20 دقيقه به وقت جهاني به اوج خود مي رسيد که در اين حالت فاصله ماه از زمين 357هزار و 463 کيلومتر است. 
مبيني افزود: اولين برخورد مخروط نيمه سايه ماه به زمين ساعت 23 و 58 دقيقه به وقت جهاني بود و پديده گرفتگي جزئي 5 و 12 دقيقه به وقت جهاني رخ داد. 
به گفته وي اين پديده سي و هشتمين خورشيدگي از هفتاد و پنجمين خورشيدگرفتگي معروف سري ساروس 132 است. 
مبيني ادامه داد: اين خورشيدگرفتگي طولاني ترين کسوف سال جهاني نجوم بودو در مسير اين گرفت هر چه به سمت شرق پيش مي رفتيم مدت زمان گرفت کامل افزايش مي يافت. 
وي افزود: از اين رو در جزاير جنوبي کشور ژاپن بيشترين زمان گرفت ديده مي شود و اکثر گروههاي رصدي جهان براي رصد اين پديده به شرق آسيا سفر خواهند کرد. 
به گفته وي اين پديده در ايران نيز در بخشهاي شرقي کشور به صورت گرفت جزئي قابل رويت بود و هرچه به سمت شرق پيش رفتيم مدت زمان گرفت کاهش مي يافت. 
مبيني، بيشترين زمان گرفت در ايران در منطقه "کوهک" در مرز ايران و پاکستان اعلام کرد و گفت: رصد گران براي رصد اين پديده نجومي به قسمتهاي شرقي کشور سفر کردند. 
به گفته وي اين گرفتگي امروز صبح درايران هنگام طلوع خورشيد در ساعت 5:27 قابل مشاهده بود. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار