آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۱, پنجشنبه

اعتراض خبرنگاران افغان به بازداشت خبرنگاران ایرانی

شماری از خبرنگاران افغان در غرب افغانستان، از دولت ایران خواسته اند تا "با احترام به آزادی بیان و قوانین بین المللی"، خبرنگاران ایرانی بازداشت شده را آزاد کند.

این خبرنگاران که تعداد شان به حدود سی تن می رسد، در این مورد نامه ای سرگشاده امضا کرده و آن را به کنسولگری ایران در هرات ارسال کردند.

امضا کنندگان این نامه، نحوه فعالیت خبرنگاران را مطابق با "اصول اخلاقی ژورنالیسم" عنوان کرده و آنان را از هرگونه "جرم و تقصیر" به جز در برابر "قانون" مبرا دانستند.

شرکت کنندگان در این گردهمایی ضمن ادای احترام به "حق حاکمیت و استقلال داخلی ایران" و عدم مداخله در امور داخلی این کشور، "عفو و گذشت" را از اوصاف پیامبر اسلام و نماد شکوهمندی شخصیت هر مسلمان دانسته و از مقامات این کشور خواستند تا به پاس "ارزش های تقدس قلم"، خبرنگاران و روزنامه نگاران بازداشت شده را از بند رها کنند.

امضا کنندگان این نامه، خبرنگاران را "چشم و گوش" جوامع خوانده و فعالیت آنان را در راستای "اطلاع رسانی" و حق استفاده مردم از اخبار دست اول عنوان کردند.

مسعود حسن زاده، خبرنگار آزاد و از امضا کنندگان این نامه، این درخواست را مربوط به حقوق صنفی خبرنگاران و نوعی "درخواست مدنی" از دولت ایران برای آزادی خبرنگاران بازداشت شده عنوان کرد.

به گفته آقای حسن زاده، در ترکیب امضا کنندگان این نامه، شمار زیادی از خبرنگاران آزاد نیز هستند و به عقیده او این خبرنگاران بیشتر از خبرنگاران دولتی پایبند به اصول بین المللی ژورنالیسم هستند و این نقطه اتکا، خبرنگاران آزاد را در سراسر جهان به یکدیگر وصل می کند.

این خبرنگار افغان با اشاره به اینکه ممکن است بازداشت خبرنگاران ایرانی بر اساس قوانین این کشور صورت گرفته باشد، اما به گفته او با توجه به قوانین بین المللی ژورنالیسم، صرفا به جرم تهیه خبر هیچ کشوری حق ندارد خبرنگاران را زندانی کند.

در پی اعتراض گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، شمار زیادی از فعالان سیاسی، اجتماعی، روزنامه نگاران و عکاسان بازداشت شدند.

سازمان گزارشگران بدون مرز پیش از این اعلام کرده بود که طی یک هفته پنج عکاس در ایران دستگیر شده اند.

گروهی از عکاسان خبری ایران نیز در نامه ای از "سکوت" انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران نسبت به تهدید، بازداشت، ممانعت از کار و ضرب و شتم عکاسان خبری بعد از انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار