آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۱۲, سه‌شنبه

آیت الله منتظری: اشغال سفارت آمریکا کار درستی نبود


آیت الله حسینعی منتظری به سیاست گسترش رابطه ایران با روسیه انتقاد کرده است.
۱۳۸۸/۰۸/۱۲
آيت الله حسينعلى منتظرى، مرجع تقليد شيعه، در پاسخ به پرسش يك پايگاه اينترنتى نزديك به اصلاح طلبان گفت: اشغال سفارت آمريكا در بدو پيروزى انقلاب كار درستى نبوده است.

پايگاه اينترنتى «موج سبز آزادى» در نامه اى به آيت الله منتظرى، پرسش هايى در باره اشغال سفارت آمريكا در سال ۱۳۵۸ مطرح كرده و از اين مرجع تقليد شيعه پرسيده است كه «به چه دليل در زمان فعلى آن را اشتباه مى دانيد؟»

وى مى گويد: «اشغال سفارت آمريكا در بدو پيروزى انقلاب كه مورد حمايت اكثر اقشار انقلابى و مرحوم امام خمينى بود، مورد تاييد اينجانب نیز بود؛ ولى با آن عوارض منفى و حساسيت شديدى كه بين مردم آمريكا بوجود آورد كه هنوز آثار آن باقى است، معلوم شد كه كار درستى نبوده» است.

آيت الله منتظرى با بيان اينكه «سفارت يك كشور به منزله جزئى از آن كشور است» اظهار عقيده كرده است: «كشورى كه در حال جنگ رسمى با ما نبود اشغال سفارت آن به منزله اعلان جنگ با آن كشور است و كار صحيحى نمى باشد.»


مسیر های راهپیمایی 13 آبان


تبریز : آبرسان ، میدان ساعت ، نصف راه - ساعت 9 یا 10 صبح (همزمان با شروع تظاهرات مردمی)

بیرجند : میدان ابوذر سمت شهرداری - ساعت 9 یا 10 صبح (همزمان با شروع تظاهرات مردمی)

رشت : ورودی منظریه- روبروی هتل پردیس- جنب بانک ملی- همزمان با شروع راهپیمایی - ساعت 9 یا 10 صبح (همزمان با شروع تظاهرات مردمی)

اصفهان : انقلاب به سمت دروازه دولت - ساعت 9 یا 10 صبح (همزمان با شروع تظاهرات مردمی)

 قزوین:   ساعت 10 صبح میدان قلم

تهران :

مردم تهران به سه دسته تقسیم می شوند : و انتخاب این سه مسیر برای راحتی همشهریان عزیز در جنوب و شمال تهران است


-------------------------------
مسیر اول : از میدان انقلاب ، مقابل درب دانشگاه تهران به سمت سفارت آمریکا (هنوز تایید کامل نشده است)

ساعت حرکت 10 صبح 13 آبان 88 ، برای همشهریان جنوب تهران و حومه آن

-------------------------------------------------------
مسیر دوم : از میدان 7تیر به سمت سفارت آمریکا 

ساعت حرکت 11 صبح 13 آبان 88 برای همشهریان شمال تهران و حومه آن
...................................................................
مسیر سوم: از دانشگاه امیرکبیر به سمت سفارت آمریکا

سایت "خامنه ای دات آی آر "افتتاح گردید

سایت آیت الله خامنه ای http://www.khamenei.ir  در ساعات اولیه روز سه شنبه 12 آبان توسط موسسه فرهنگی هنری تبیان  راه اندازی گردید.

سرنوشت نامعلوم فروش سهام مخابرات به سپاه پاسداران


کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی مجلس اعلام کرده از توضیحات وزارت اقتصاد در باره نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران به چند شرکت وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قانع نشده است.
علی اصغر یوسف نژاد مخبر کمیسیون صنایع مجلس به خبرگزاری مهر گفته است که معاون وزیر اقتصاد توضیحاتی در زمینه چگونگی واگذاری سهام مخابرات و شرایط قانونی واگذاری این سهام به کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل 44 مجلس ارائه داده اما اعضای این کمیسیون "همچنان در این مورد دچار تردید هستند."
قرار است که موضوع واگذاری سهام مخابرات به مجموعه ای از شرکت های وابسته به سپاه دوباره در کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل 44 مطرح شود و به گفته آقای یوسف نژاد"نتایج آن به صورت رسمی و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام می شود."
بعد از واگذاری نیمی از سهام شرکت مخابرات به شرکت هایی وابسته به سپاه پاسداران انتقادات گسترده ای نسبت به این معامله صورت گرفت. منتقدان عقیده دارند که سهام یکی از بزرگترین شرکت های دولتی به یک مجموعه نیمه دولتی فروخته شده و این کار مغایر اصل خصوصی سازی است.
به گفته آقای یوسف نژاد، اگر نمایندگان مجلس در باره نحوه واگذاری سهام مخابرات قانع نشوند و باید قانون اصل 44 باید اصلاح شود و در آن بخش واگذاری از "اقتصاد دولتی به شبه دولتی" بازنگری شود.
این در حالی است که علی صالح آبادی رییس سازمان بورس تهران، واگذاری سهام مخابرات را به شرکت های وابسته به سپاه قانونی دانسته و گفته است بر اساس قانون، موسسات غیر دولتی و بخش عمومی مجوز سرمایه گذاری تا 40 درصد شرکت ها را دارا هستند، ولی اگر این قانون مشکل دارد باید اصلاح شود.

بزرگترین معامله تاریخ بورس

در روز پنجم مهر در بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران، پنجاه درصد شرکت مخابرات ایران به ارزش حدود هشت میلیارد دلار به چند شرکت وابسته به سپاه پاسداران فروخته شد.
کنسرسیوم "توسعه اعتماد مبین" خریدار سهام شرکت مخابرات، از سه شرکت تشکیل شده است. شرکت های سرمایه گذاری "توسعه اعتماد" و "شهریار مهستان" که از شرکت های زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه هستند و شرکت "گسترش الکترونیک مبین ایران" که از شرکت های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است.
کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین در حالی توانست سهام شرکت مخابرات را از آن خود بکند که ساعاتی پیش از انجام معامله رقیبش گروه"پیشگامان کویر یزد" به دلیل نداشتن "صلاحیت امنیتی" از سوی سازمان خصوصی سازی از رقابت کنار گذاشته شده بود.
با کنار گذاشته شدن این رقیب، دو گروه بر سر خرید مخابرات رقابت می کردند که هر دو وابسته به سپاه پاسداران بودند؛"کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین" و گروه "مهر اقتصاد ایرانیان."
مهر اقتصاد ایرانیان یک شرکت سرمایه گذاری است که در بورس فعالیت می کند و یکی از شرکت های زیر مجموعه موسسه مالی و اعتباری مهر است که صاحب آن بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
ارزش سهام مخابرات حدود هشت هزار میلیارد تومان (هشت میلیارد دلار) است و خریدار این سهام باید 20 درصد از قیمت را به صورت نقدی و بقیه را نیز در 16 قسط و هر شش ماه یک بار بپردازد.
خریدار سهام مخابرات باید 20 درصد قیمت سهام را به مبلغ یک هزار و 560 میلیارد تومان (یک میلیارد و 560 میلیون دلار) را به صورت نقدی به حساب خزانه دولت واریز کند.
علاوه بر مبلغ نقدی، خریدار سهام مخابرات باید در 16 قسط و هر شش ماه یکبار 484 میلیارد تومان (484 میلیون دلار) به دولت بپردازد.
سازمان بورس می گوید که کنسرسیوم خریدار تا روز 18 آبان فرصت دارد بیست درصد قیمت یعنی یک هزار و 560 میلیارد تومان را بپردازد تا معامله قطعی شود.
اما هنوز وضعیت فروش این سهام مبهم است و برخی منتقدان می گویند که شورای رقابت که به تازگی تشکیل شده و در زمینه رقابت و جلوگیری از انحصار مسئولیت دارد می تواند در صورتی که تشخیص دهد معامله اشکال داشته آن را باطل کند.
با آنکه یک هفته به پایان مهلت برای قانونی شدن معامله باقی مانده اما مشخص نیست که سرانجام این معامله به کجا خواهد رسید چون هنوز شورای رقابت در این زمینه جلسه ای برگزار نکرده و سازمان بازرسی نیز گزارشی از این معامله منتشر نکرده است.

امتیاز روزنامه سرمایه لغو شد


هیات نظارت بر مطبوعات ایران امتیاز روزنامه اقتصادی سرمایه را لغو کرده است.
معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیه اعلام کرده که هیات نظارت بر مطبوعات با استناد به ماده 11 قانون مطبوعات امتیاز روزنامه سرمایه را لغو کرده است.
علت لغو امتیاز "تخلفات مکرر از مفاد ماده 9 قانون مطبوعات" اعلام شده است.
تبصره ماده 9 مربوط به شرایطی است که صاحب امتیاز نشریه باید برای گرفتن امتیاز داشته باشد و در تبصره ماده یازده نیز آمده "در صورتی که صاحب پروانه یکی از شرایط مقرر در ماده 9 را فاقد شود به تشخیص هیات نظارت بر مطبوعات در ماده 10 و با رعایت تبصره های آن پروانه نشریه لغو می شود."
معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اعلام کرده که روزنامه سرمایه علاه بر این در زمینه ای خارج از زمینه مصوب خود (به عنوان نشریه ای تخصصی با زمینه علوم انسانی و روش آموزشی و پژوهشی) منتشر می شد و این روزنامه بدون دریافت مجوز از هیات نظارت "قطع و روش نشریه" را تغییر داده بود.
صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه سرمایه حسین عبده تبریزی دبیرکل سابق بورس است.
در سالهای گذشته امتیاز بیشتر نشریات از سوی دادگاه مطبوعات به خصوص سعید مرتضوی دادستان سابق تهران لغو شد اما در چهار سال گذشته این کار از قوه قضائیه به هیات نظارت بر مطبوعات منتقل شده و این هیات امتیاز نشریات را لغو می کند.
در هیات نظارت بر مطبوعات نمایندگانی از وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد و علوم، مجلس، حوزه علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیران مسئول مطبوعات عضویت دارند.
یک ماه پیش نیز هیات نظارت بر مطبوعات امتیاز روزنامه های فرهنگی آشتی و آرمان را لغو کرده بود.
توقیف روزنامه سرمایه در حالی اتفاق افتاده است که مدتی پیش انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با انتشار بیانیه ای با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت روزنامه نگاران ایرانی نسبت به" ادامه‌ بازداشت و تهدید روزنامه‌نگاران و اعمال فشارهای گوناگون بر مطبوعات منتقد " اعتراض کرده بود.
در این بیانیه به احضارها و تهدیدهای مستقیم و غیر مستقیم اهالی مطبوعات توسط نهادهای امنیتی اشاره و از مسئولان خواسته شده بود از اعمال این گونه فشارها بپرهیزند و همه روزنامه نگاران و صاحب نظران بازداشت شده را بدون قید و شرط آزاد کنند.

تجمع اعتراضی خانواده های زندانیان سیاسی در بهارستان


خانواده های جمعی از بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در میدان بهارستان تجمع می کنند.
خانواده زندانیان سیاسی با صدور بیانیه ای اعلام کرده اند که روز دوشنبه، 2 نوامبر (11 آبان)، به منظور اعتراض نسبت به ادامه بازداشت بستگان خود، در یک تجمع آرام در میدان بهارستان تهران شرکت می کنند تا خواسته های خود را به گوش نمایندگان مجلس برسانند.
بعد از ظهر روز چهارشنبه گذشته نیز خانواده های زندانیان سیاسی، در حالیکه تصاویری از بستگان زندانی خود را در دست داشتند، در برابر ساختمان دادستانی تهران تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضع بازداشت شدگان شدند.
در تجمع روز چهارشنبه، همسران، مادران و فرزندان گروهی از افرادی که در ارتباط با وقایع بعد از انتخابات زندانی شده اند، از جمله شماری از مقامات ارشد سابق جمهوری اسلامی و روزنامه نگاران بازداشتی حضور داشتند.
خانواده های زندانیان سیاسی در بیانیه جدید خود گفته اند که با تجمع آرام در مقابل ساختمان مجلس "صدای اعتراضمان به وضعیت موجود را به نمایندگان مردم می رسانیم با این امید که استقلال قوا بهانه ای برای عدم پاسخگویی مسئولین قوه قضائیه به سئوالات پی در پی ما نباشد."
در این بیانیه آنچه که بلاتکلیفی بازداشت شدگان و بی عدالتی نسبت به آنان خوانده شده مورد اعتراض قرار گرفته و آمده است که "منتظر بیداری و اقدامات فوری مدعیان حقوق بشر اسلامی هستیم تا عذر خطاها را بخواهند و جبران مافات کنند."
خانواده های معتض گفته اند که با وجود گذشت بیش از چهار ماه از بازداشت برخی از زندانیان، هنوز وکلای تعیینی متهمان موفق به دیدار با موکلان خود و قرائت پرونده های آنان نشده اند و افزوده اند که "نوعی بازدارندگی مرموز و غیرشفاف این حق قانونی و ابزار حقوقی را از بی گناهان دربند سلب کرده است."
در این بیانه آمده است که شرایط کنونی زندانیان باعث شده است تا برخی از آنان برای جلب توجه به وضعیت خود به شیوه های نامتعارف مانند اعتصاب غذا روی بیاورند.
خانواده های معترض خواستار رسیدگی فوری به وضعیت بستگان بازداشتی خود و آزادی آنان شده اند.
این خانواده ها در بیانیه ای که هفته گذشته خطاب به روحانیون صادر کردند گفتند که به منظور دستیابی به خواست خود، به برگزاری تجمع های آرام مبادرت می کنند اما در صورتیکه که این روش موثر واقع نشود، اقدامات دیگری را مورد توجه قرار می دهند.
دست زدن به تحصن، اعتصاب غذای دستجمعی و مراجعه به نهادهای قضایی و حقوق بشری بین المللی برای رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان از جمله اقداماتی است که در این زمینه به آنها اشاره شده است.

مرگ 22 نفر در ایران بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای خوکی


وزارت بهداشت ایران اعلام کرده که 1638 نفر در این کشور به آنفلوآنزای نوع "آ" (خوکی) مبتلا شده و 22 نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری، جان باخته اند.
محمود نبوی معاون مدیریت مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت به خبرگزاری مهر گفته که این وزارتخانه برای مقابله با این بیماری، طرحی را در مدارس کشور در دست اجرا دارد که هدف آن تشخیص و شناسایی مبتلایان به بیماری آنفلوآنزای نوع "آ" است.
به گفته آقای نبوی، این طرح برای آن انجام می شود که دانش آموزان مبتلا پیش از شدت بیماری شناسایی شوند.
برای اجرای این طرح، 200 گروی پزشکی به مدارس شهر تهران اعزام شده اند تا دانش آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان را زیر نظر بگیرند.
زکریا یازرلو رئیس آموزش و پرورش شهر تهران، گفته است که تا به حال هیچ مدرسه ای در شهر تهران که شش هزار مدرسه دارد، به خاطر آنفلوآنزا تعطیل نشده اما کمیته هایی در آموزش و پرورش تشکیل شده که به صورت موردی تعطیلی موردی کلاس های درس تصمیم گیری خواهند کرد.
وزارت بهداشت به مدیران مدارس توصیه کرده "به دانش آموزان سرما خورده تا بهبودی کامل اجازه استراحت در منزل دهند تا ویروس این بیماری به دیگر دانش آموزان سرایت نکند."
این وازتخانه از دانش آموزان خواسته است که از وسایل شخصی از جمله لیوان و دستمال استفاده کنند و والدین صابون شخصی را در کیف دانش آموزان بگذارند.
در هفته های اخیر در رسانه ها و در مدارس به دانش آموزان مدام تاکید می شود که توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.
همزمان مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت مجلس نسبت به اقداماتی که برای مقابله با این بیماری شده انتقاد کرده و گفته "مسئولان باید هر چه زودتر نسبت به تعیین استراتژی های مقابله با این بیماری اقدام کنند."
آقای پزشکیان که قبلا وزیر بهداشت بوده، گفته است که اطلاعات درستی در باره این بیماری داده نمی شود و "به نظر می رسد این مسئله (شیوع بیماری آنفلوآنزا) شدید تر از شرایط فعلی است."
به گفته این نماینده مجلس این بیماری در اروپا و آمریکا شکل گرفته ولی آنجا چنین مشکلاتی را ایجاد نکرده اما مسئولان باید توضیح بدهند که چرا "چنین مشکلات بزرگی در کشور به دلیل وجود بیماری آنفلوآنزا نوع "آ" ایجاد شده" و در صورت توضیح مسئولان می توان راهکاری برای مقابله پیدا کرد و تعطیلی مدارس یکی از راههاست.
مقام های ایرانی در چند ماه گذشته بارها نسبت به شیوع گسترده این بیماری ابراز نگرانی کرده و در اقدامی پیشگیرانه سفرهای زیارتی به مکه را در طول ماه رمضان منع کردند.
اما با شروع موسم حج تمتع دوباره نگرانیها افزایش پیدا کرده به خصوص که از دهم آبان سفر زائران برای برگزاری حج تمتع به عربستان آغاز شده است.
سازمان جهانی بهداشت می گوید ویروس آنفلوآنزای خوکی به 160 کشور رسیده است و هنوز در مراحل ابتدایی است.
این سازمان می گوید تعداد مبتلایان به این بیماری در طی دو سال آینده ممکن است به 2 میلیارد نفر برسد.
سازمان بهداشت جهانی می گوید که اکثر موارد ابتلای به آنفلوآنزای خوکی ملایم است و بسیاری از بیماران بدون کمک پزشکی بهبود می یابند. به گفته این سازمان، دیگر متوقف کردن روند گسترش این ویروس در جهان ممکن نیست.
کارشناسان بهداشتی از جمله راه های پیشگیری را دست ندادن، روبوسی نکردن و اجتناب از صرف وقت دراز مدت در مکان های عمومی شلوغ دانسته اند.

بیانیه سپاه پاسداران در مورد نحوه راهپیمایی 13 آبان


سپاه پاسداران ایران در مورد نحوه مناسب برگزاری راهپیمایی روز 13 آبان بیانیه ای صادر کرده است.
در این بیانیه که در سایت خبری سپاه پاسداران انتشار یافته ضمن بازگویی سوابق مراسم روز 13 آبان، که جمهوری اسلامی آن را روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار نامگذاری کرده، از مردم دعوت شده است تا به طور گسترده در این راهپیمایی شرکت کنند و تنها علیه آمریکا شعار بدهند.
در این بیانیه آمده است که آمریکا در خلال سی سال گذشته در رابطه با ایران پی در پی شکست خورده و در نتیجه، جمهوری اسلامی به "موتور محرکه و الگوی نافذ و جامعی برای شکل گیری نهضت بیداری جهانی" مبدل شده است.
سپاه پاسداران در بیانیه خود تاکید می کند که سیاست ایالات متحده نسبت به جمهوری اسلامی مانند گذشته است و اظهارات مقامات آمریکایی در مورد تغییر سیاست این کشور را "در سطح ادبیات رایج و فریبنده سیاسی و گفتمان های بدون پشتوانه و صداقت رسانه ای" توصیف کرده است.
این بیانیه نتیجه می گیرد که آمریکا همچنان "دشمن شماره یک ایران اسلامی" به شمار می رود و از مردم می خواهد تا، با پیروی از دستورات آیت الله روح الله خمینی و آیت الله علی خامنه ای، آمریکا را همچنان دشمن خود بدانند.
سپاه پاسداران در پایان بیانیه خود ضمن دعوت از قشرهای مختلف مردم، به خصوص جوانان، برای شرکت گسترده در مراسم روز 13 آبان به منظور تجدید میثاق با آرمان های آیت الله خمینی و بیعت مجدد با آیت الله خامنه ای، بر "هشیاری آنان نسبت به احتمال شیطنت و فتنه انگیزی ایادی دشمن و عده ای غافل و فریب خورده در این همایش عظیم استکبار ستیزی" تاکید می نهد.
بیانیه سپاه پاسداران با متهم ساختن آمریکا به راه اندازی "جنگ نرم علیه ایران" ابراز اطمینان می کند که این جنگ نیز مانند جنگ هشت ساله علیه عراق با پیروزی جمهوری اسلامی خاتمه خواهد یافت.
هشدار علیه تجمع معترضان
سپاه پاسداران در پایان بیانیه خود هشدار می دهد که مردم ایران "به هیچ جریانی اجازه نخواهد داد با طرح شعارها و مسایل انحرافی و دروغین، به اراده راسخ و عزم پولادین آنان خدشه ای وارد سازد."
همچنین، گزارش شده است که سرتیپ پاسدار احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، گفته است افرادی که مردم را به تجمع غیرقانونی تشویق می کنند باید پاسخگو باشند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای رادان گفته است "رسما اعلام می کنیم کسانی که قصد تجمع غیرقانونی دارند و افرادی که مردم و جوانان را با فریب، دعوت و تشویق به تجمع غیرقانونی کنند باید پاسخگو باشند.
در خبری دیگر در همین مورد، سرلشکر پاسدار یحیی رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و مشاور آیت الله خامنه ای نیز در مورد تظاهرات روز 13 آبان هشدار داده و گفته است که ممکن است کسانی بخواهند در این روز "فتنه گری کنند" و از مردم خواسته است تا "صف خود را از فتنه گران جدا کنند."
این فرمانده سابق سپاه در اشاره ای تلویحی به مقامات ارشد سابق جمهوری اسلامی که به نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری معترض هستند گفته است "عده که بعضا در زمان امام [روح الله خمینی] مسئولیت هایی داشتند ولی امروز در مقابل قانون، انقلاب، دولت و رهبری ایستاده اند جایگاهی در بین ملت ما ندارند."
بیانیه سپاه پاسداران و هشدار برخی از مقامات و نهادهای امنیتی در حالی انتشار می یابد که برخی وبسایت ها به نقل از معترضان به نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و نحوه برخورد خشونت آمیز دولت با اعتراضات گفته اند که از راهپیمایی 13 آبان، که تجمعی قانونی است، به منظور ابراز نظر خود استفاده خواهند کرد.
از زمان اعلام نتیجه انتخابات، دولت از صدور مجوز تجمع به معترضان خودداری ورزیده اند و در نتیجه، آنان برای این منظور، از اجتماعاتی که توسط حکومت بر پا می شود استفاده کرده اند.
شعارهای اعتراضی در تظاهرات دولتی
در این زمینه می توان به یک مورد مراسم نماز جمعه و راهپیمایی جمعه آخر ماه رمضان، موسوم به روز قدس، اشاره کرد که اگرچه توسط حکومت راه اندازی شده بود اما در جریان آن، دهها هزارتن از مخالفان دولت در تظاهراتی موازی، شعارهای رایج حکومتی را نادیده گرفتند و به دادن شعارهای مورد نظر خود پرداختند.
از جمله شعارهای روز قدس ابراز مخالفت با دولت های روسیه و چین به دلیل حمایت از دولت محمود احمدی نژاد و تاکید بر اولویت مسایل ایران بود که با ابراز نارضایتی و خشم برخی از مقامات و رسانه های طرفدار دولت مواجه شد و حتی آیت الله خامنه ای مواجه شد.
در آستانه روز قدس سپاه پاسداران با صدور بیانیه ای، به تظاهرکنندگان مخالف دولت علیه حضور در آن راهپیمایی هشدار داده و معترضان را به خشونت تهدید کرده بود هرچند این اقدام مانع از حضور گروهی از معترضان در تظاهرات مخالف دولت نشد.
در خلال هفته های اخیر نیز برخی مقامات حکومتی نیز در این مورد اظهار نظر کرده اند و از جمله احمد جنتی، یکی از امامان جمعه موقت تهران، در خطبه های نماز جمعه روز 16 اکتبر در مورد شرکت مخالفان دولت در راهپیمایی 13 آبان هشدار داد و اخیرا فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران نیز گفت که "کانون فتنه اعلام کرده که در روز 13 آبان شیطنت هایی خواهد داشت."
همزمان، میرحسین موسوی مهدی کروبی و همچنین مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه هایی خواستار حضور مردم در راهپیمایی 13 آبان شده اند.
آقای موسوی در بیانیه خود نسبت به خدشه دار شدن مصالح ملی ابراز نگرانی کرده و وبسایت تغییر - متعلق به حزب اعتماد ملی، گفته است که آقای کروبی در راهپیمایی روز 13 آبان شرکت می کند.
همچنین آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه در قم، با صدور بیانیه ای ضمن بزرگداشت روز 13 آبان، استبداد حکومت ها را زمینه ساز بهره برداری قدرت های استعماری دانسته و استعمار و استبداد را دو روی یک سکه توصیف کرده است.

میلیبند: البرادعی به ایران دو روز فرصت داده است


دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا از اعلام ضرب الاجلی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران جهت اعلام پاسخ نهایی به پیشنهاد سوخت هسته ای خبر داد.
آقای میلیبند این مسئله را پس از دیدار با همتای روس خود مطرح کرد و همچنین دو طرف خواستار پاسخ سریع ایران به پیشنهاد معامله سوخت شدند.
وزیر خارجه بریتانیا در مسکو گفت:"محمد البرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی 48 ساعت دیگر به ایران مهلت داده است تا پاسخی جدی در این باره ارائه کند و این چیزی است که همه ما می خواهیم شاهد رخ دادنش باشیم."
او افزود: "ما در ماه مه سال 2008 درباره مفاد معامله با ایران توافق کردیم و حقیقت این است که اگر ایران مانند یک کشور عادی در قبال مسئولیت هایش رفتار کند، می توان با آن مانند یک کشور عادی در قبال مسائل هسته ای رفتار کرد."
آقای میلیبند که اولین وزیر خارجه بریتانیا در پنج سال گذشته است که به روسیه سفر می کند، با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار کرد و گفت: "ما هر دو می خواهیم پاسخی فوری از ایران درباره پیشنهاد [تامین سوخت] رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کنیم."
آقای لاوروف نیز ابراز امیدواری کرد که ایران پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی را بپذیرد.
او با یادآوری حاصل مذاکرات ماه گذشته میلادی در وین ( از روزهای 19 تا 21 اکتبر - 27 تا 29 مهر) گفت: "دیدار امروز ما با این توافق به پایان رسید که ما بر روی همه طرف های درگیر در این مسئله، بدون استثنا و از جمله ایران برای تصویب [این پیشنهاد] حساب می کنیم."
نظر این دو مقام در باره پیشنهاد معامله سوخت هسته ای با ایران پس از آن منتشر شد که منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، این پیشنهاد را نیازمند مذاکره و بررسی بیشتر دانست و گفت: "ایران در باره این پیشنهاد ملاحظاتی فنی و اقتصادی دارد."
علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آمادگی ایران برای برگزاری نشست بعدی برای تامین سوخت رآکتور هسته ای ایران را اعلام کرد.
هدف این پیشنهاد، تامین سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران است که محصول آن ایزوتوپ های پزشکی برای درمان سرطان است.
آقای متکی تاکید کرد که هنوز ایران این پیشنهاد را رد نکرده است، اما برخی دیپلمات های غربی با اشاره به جزئیات فاش شده از تغییرات مورد نظر ایران که در روز پنجشنبه 29 امتبر (هفت آبان) به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شد، درباره امکان اجرای موارد مورد نظر ایران ابراز تردید کرده اند.
از آنجا که پاسخ ایران، "پاسخ ابتدایی" توصیف شده، آمریکا نیز خواستار اعلام هر چه سریعتر پاسخ نهایی و قطعی ایران به این پبشنهاد شده است.
بر اساس این پیشنهاد، ایران حدود 1200 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده با خلوص پایین (3.5 درصد) خود را به روسیه انتقال می دهد تا پس از غنی سازی بیشتر به حدود 20 درصد، در فرانسه تبدیل به میله سوخت شده و به ایران تحویل داده شود.
اما در اظهار نظری تازه که برخی کارشناسان معتقدند می توان آن را نماینده نظر سیاستمداران ایرانی قلمداد کرد، حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته است با انتقال اورانیوم 3.5 درصدی ایران به خارج "اتفاقی که عملا رخ می دهد این است که ما اورانیومی نداریم که چرخه سوخت هسته ای خود را با آن بگردانیم و این به معنای تعلیق فعالیت هسته ای ایران است."
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه همچنین پس از دیدار با دیوید میلیبند خواستار دیداری تازه میان نمایندگان ایران و گروه 5+1 (بریتانیا، چین، روسیه، آمریکا و فرانسه، اعضاء دائم شورای امنیت و آلمان) شد و گفت: "این دیدار نباید فقط دیداری برای سوال های مربوط به دستور کار جلسه باشد بلکه باید گفتگویی واقعی درباره پیشنهادهای مطرح شده به ایران ایجاد شود و نظرات ایران درباره پیشنهاد نیز مد نظر قرار گیرد."

گاردين: طرح جابجايی پايتخت توسط آيت الله خامنه ای تدوين شده است

پايتخت جمهوری اسلامی ايران از تهران به شهر ديگری منتقل می شود. بر اساس مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام، دولت در برنامه چشم انداز بيست ساله بايد شهر ديگری را به جای تهران برای مرکزيت سياسی کشور انتخاب کند. در اين مصوبه هدف از اين انتقال انتخاب مکانی مناسب جهت بهبود و اصلاح استقرار جمعيت و فعاليت در کشور عنوان شده است. هر چند اين مصوّبه برای آن که اجرايی شود نيازمند طی مراحل قانونی است اما به نظر می رسد که انتخاب شهری ديگر به عنوان پايتخت به دلمشغولی جدی دولتمردان جمهوری اسلامی تبديل شده است. در آغاز دهه ٧٠ و در دوران رياست جمهوری هاشمی رفسنجانی هم مدتی اين طرح به طور جدی پيگيری می شد و حتی  برخی از کارشناسان از سمنان  به عنوان يک گزينه ياد می کردند. تهران نزديک به دو قرنِ پيش و در هنگام تأسيس سلسله قاجار به عنوان پايتخت انتخاب شد. در همين حال روزنامه گاردين «تهران پايتختی ايران را از دست می دهد» را سرتيتر گزارش خود درباره علتهای اجتماعی جابجايی پايتخت ايران کرده و می نويسد: «طرح جابجايی پايتخت توسط آيت الله خامنه ای تدوين شده اما مجمع تشخيص مصلحت به آن مهر تأييد زد.» جمعيت شناسان از انفجار جمعيتی تهران نگرانند و پيشامدهای طبيعی از جمله زمين لرزه در تهران را از عوامل اين جابجايی عنوان کرده اند. حالا شيراز، قزوين، مشهد و همدان گزينه های پايتخت بعدی ايران شده اند.  پرفسور بهرام عکاشه در اين باره گفته است بهتر است پايتخت در زمينی ميان قم و دليجان ساخته شود که طی دوهزار سال گذشته زمين لرزه ای را تجربه نکرده است.  در خبری ديگر در شش ماه اول سال جاری  بيش از ١٢ هزار نفر در تصادفهای جاده ای در ايران جان خود را از دست داده اند. اين آمار که از سوی سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی اعلام شده بيشترين تعداد کشته شدگان را از استان تهران و کمترين را از استان کهگيلويه و بويراحمد ذکر کرده است . ايران در سالهای اخير به يکی از پرحادثه ترين کشورهای جهان تبديل شده است. کمبود وسايل حمل ونقل عمومی در ايران، خودروهای شخصی را به وسيله ای پر طرفدار برای سفر تبديل کرده است وبه همين دليل آمار تصادف ها همواره در فصل های سفر افزايش می يابد.

محمد خاتمی: کسانی که خود را محور عالم می پندارند اهل گفتگو نيستند

محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، در يک گرد همايی با هنرمندان گفته است کسانی که خود را محور عالم می پندارند، اهل گفتگو نيستند. وی بدون آن که از گروه يا فرد خاصی نام ببرد، تأکيد کرده آنان که اهل گفتگو نيستند اگر قدرت پيدا کنند، زور را در جای منطق می نشانند و چنان درعرصه فرهنگ اخلال ايجاد می کنند که زندگی بر مردم دشوار شود. در همين حال مهدی کروبی در ديدار با اعضای شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت گفته است انتخابات را به گونه ای سهميه بندی کرده بودند که ٢٥ ميليون رأی به احمدی نژاد و ٣٣٠ هزار رأی به من برسد. به اعتقاد کروبی مردم از شيوه کنونی اداره کشور احساس حقارت می کنند و دولت کنونی با اين شيوه نمی تواند به کار ادامه دهد. محمد خاتمی رييس جمهوری سابق، مير حسين موسوی نخست وزير سابق و مهدی کروبی رييس مجلس شورای اسلامی سابق مثلثی را تشکيل داده اند که مخالفت با دولت و اعتراض به نتيجه انتخابات را نمايندگی و رهبری می کنند. آنان که در اين روزها تقريباً رسانه ای در اختيار ندارند و جز در فضای مجازی نمی توانند اطلاع رسانی کنند، ترجيح می دهند از هر فرصتی برای ابراز ديدگاههای خود استفاده کنند. اين فرصت می تواند اعياد دينی باشد و يا ديدار با جمعی از دانش آموختگان دانشگاهها. مهدی کروبی در ديدار با اعضای سازمان ادوار تحکيم وحدت گفته است که ملت از اداره کشور احساس حقارت می کنند. وی تصريح کرده که شرايط امروز در شأن ايران به عنوان کشوری با آن همه تمدن و افتخار نيست. وی همچنان به دانشجويان توصيه کرده هر چند امروز همه راهها را به روی شما بسته اند ولی رابطه های سازمانی را تقويت کنيد و از پراکنده شدن نيروها جلو گيری کنيد. از سوی ديگر حزب مشارکت در آخرين بخش از بيانيه خود هر گونه ارتباط با انديشمندانی نظير هابرماس و جان کين را رد کرده اما گفته است که نمی توان راه تعامل فکری با جهان را ناديده گرفت. در اين بيانيه آمده است «کيفرخواست نويسان چنين القا می کنند که انسان خوب يعنی انسان چشم و گوش بسته که عقل خود را تعطيل کند و تنها به حرفهايی که از سوی کانالهايی خاص به او القا می شود، گوش فرا دهد. همان چيزی که به وضوح در به اصطلاح اعترافات آنچنانی در دادگاههای نمايشی شاهد آن بوديم.» اين بيانيه در بخش پايانی تأکيد کرده که معتقد است کيفرخواست عليه بازداشت شدگان را دادستان برکنار شده تهران سعيد مرتضوی تنظيم کرده است. محسن آرمين سخنگوی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی نيز که تعدادی از اعضای ارشد آن در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده اند، با اعلام خبر برگزاری کنگره اين سازمان اصلاح طلب در روز بيست و يکم آبان ماه تأکيد کرده است که «ما برگزاری کنگره را ٢ تا ٣ ماه عقب انداختيم به اميد آن که شرايط  بهتر  شود.» وی در پاسخ به اين پرسش که آيا ممکن است از برگزاری اين کنگره جلو گيری شود؟ گفته است که اگر شرايط کشور غير عادی باشد وزارت کشور از طريق کميسيون ماده ١٠ احزاب بايد رسماً به سازمان اطلاع دهد. محسن آرمين تصريح کرده است که اين گردهمايی حزبی  کاملا ساده برگزار خواهد شد.

آزادی بهزاد نبوی تکذيب شد

مرتضی الويری عضو کميته مشترک ميرحسين موسوی و مهدی کروبی برای پيگيری وضعيت زندانيان و آسيب ديدگان حوادث پس ازانتخابات با سپردن وثيقه ٢٠٠ ميليون تومانی آزاد شد. الويری که شهردار سابق تهران و سفير سابق جمهوری اسلامی در اسپانيا بوده در روز هفدهم شهريور بازداشت شده بود. پيش از او همکار ديگرش عليرضا بهشتی نيز بازداشت شده بود. اين خبر روز شنبه هنگامی منتشر شد که به فاصله اندکی خبر آزادی بهزاد نبوی، عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، هم  انتشار يافت. اما خانواده آقای نبوی اين خبر را تکذيب کردند و گفتند که او همچنان در بيمارستان تحت نظر است و آزاد نشده است. معاون رييس قوه قضاييه  جمهوری اسلامی  اعلام کرده است که حکم بيش از ٥٠ نفر از بازداشت شدگان صادر شده است. در اين خبر نامی از اين افراد برده نشده. اما مرتضی الويری زمانی آزاد شده است که مصطفی تاج زاده آماده می شود تا در دادگاه حضور يابد و عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت خاتمی نيز بايد در زندان بماند زيرا دادگاه وثيقه او را نپذيرفته است. علی سميع زاده عضو کميته اطلاع رسانی جبهه مشارکت حوزه تهران، بازداشت شده است و دکتر محمد علی مهدوی ثابت، وکيل «کلوتيد رايس،» آموزگار تبعه فرانسه، می گويد هنوز حکمی در مورد وی صادر نشده است. گفتنی ست که خانم رايس با سپردن وثيقه آزاد شده و تحت قيموميت سفارت فرانسه به سر می برد. اما جمعی از اساتيد حوزه علميه قم که از جناح دولت حمايت می کنند  با صدور بيانيه ای تأکيد کرده اند قانون گريزان با ادعای تقلب و زورآزمايی خيابانی، نفی ساختارهای قانونی را تعقيب  کردند و اين جريانی است که به معيار اکثريت پايبند نشد و راه منازعه با نظام را در پيش گرفت. اين بيانيه از قانون گريزی به عنوان يک آفت شايع سياسی نام برده و تصريح کرده «وقتی قانون گريزی رخ داد حوادثی نظير کهريزک و کوی دانشگاه هم اتفاق افتاد که بايد پيگيری شوند.» اين اساتيد نامی از مسئولانی که حوادثی نظير کهريزک را رقم زده اند به ميان نياورده اند. کهريزک نام بازداشتگاهی در جنوب تهران است که گفته می شود چند تن از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات در اثر شکنجه در آن جان باخته اند. در همين حال فعالان حقوق بشر از گردهمايی هفتگی مادران عزادار و بازداشتی در پارک لاله تهران خبر می دهند. اين مراسم که در هفته های گذشته هم برگزار شده، روز شنبه با حضور جمعی از هنرمندان، فعالان حقوق بشر و خانواده های داغدار برگزار شد. نيروهای امنيتی در محل تلاش می کردند حاضرين را متفرق کنند. اين مراسم با سرود «ای ايران ای مرز پر گهر» و يک دقيقه سکوت به احترام جان باختگان حوادث پس از انتخابات به پايان رسيد. در همين حال فرهاد توحيدی، قائم مقام مدير عامل خانه سينما، با اعلام خبر بازداشت پانزده سينماگر ايران بدون ذکر نام، دليل بازداشت آنها را «مشکلات پيش آمده» عنوان کرده است. وی به ايلنا گفته است که تلاش ها برای آزادی اين هنرمندان  تاکنون نتيجه ای نداشته است. در جريان انتخابات رياست جمهوری جمع گسترده ای از هنرمندان از رقبای محمود احمدی نژاد حمايت کردند تا مخالفت خود را با سياست های فرهنگی وی اعلام کرده باشند. در خبری ديگر نشريه روزانه و سايت رسمی جشنواره فيلم بمبئی هند روز شنبه گزارش کرد که اين جشنواره فيلم بدون حضور يکی از داوران خود آغاز به کار کرده است زيرا جعفرپناهی سينماگر ايرانی و داور اين جشنواره در فرودگاه تهران از پرواز به هند به دليل ممنوع الخروج بودن محروم شد. اين در حالی ست که نامه رئيس جشنواره به سفارت جمهوری اسلامی در دهلی نو و درخواست از مقامات ايران برای اجازه خروج داور جشنواره بی پاسخ ماند. و بالاخره اينکه روزنامه اعتماد گلايه های الياس حضرتی مديرمسئول روزنامه اعتماد را با اشاره به مصايب پيش روی مطبوعات اينگونه توضيح ميدهد: تا امروز که من در خدمت شما هستم حدود صد بار در کل به دادگاه رفته ايم. بخش زيادی از اين دادگاه رفتن ها، بازپرسی و بازجويی های اوليه است و در واقع ما سه بار دادگاه رسمی داشتيم.يک بار به هجده ماه زندان محکوم شديم و يک بار سه ميليون جريمه و يک بار يک ميليون جريمه شديم که اينها مهم نيستند. چون وقتی کار بزرگی را شروع می کنيم اين گونه مشکلات هم وجود دارد. گلايه من از اينجا است که فقط يک بار آقای مبلغ به من زنگ زدند و جويای احوال بودند چون در تلکس و سايت ها خوانده بودند به دادگاه رفته ام. منظورم اين نيست که ما انتظار تشکر از کسی را داريم ولی علاوه بر اينکه تشکر و حال جويی نيست، گلايه های پشت سر هم وجود دارد که متاسفانه به کج خلقی ها و تنگ نظری ها و تماميت خواهی هايی که همه ما به گونه يی با آنها مصيبت داريم.

استقرار يک روحانی تمام وقت در هر مدرسه

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی می گويد در حال تدوين طرحی است تا به موجب آن در هر مدرسه يک روحانی تمام وقت مستقر شود. علی اصغر يزدانی هدف اين طرح را برگزاری نماز جماعت و پاسخ گويی به پرسش ها و شبهات دانش آموزان ذکر کرده است. پس از انقلاب اسلامی روحانيون به مناسبت های مختلف در مدارس حضور پيدا کرده اند اما اکنون به نظر می رسد دولت قصد دارد تا در کنار ساير مسئولان آموزشی يک روحانی هم در مدارس حضور داشته باشد. در خبری ديگر محمد علی رامين، مشاور سابق محمود احمدی نژاد، به سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد منصوب شده است. محمد علی رامين که از نزديکان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، است در آلمان تحصيل کرده اما ديدگاههايی بسيار افراطی در مورد آزادی بيان و مطبوعات دارد. او در چهار سال گذشته از چهره های جنجالی در موضوع انکار هولوکاست بوده است. محمد علی رامين در حال حاضر رياست بنيادی به نام هولوکاست را هم به عهده دارد در حالی که همواره آن را انکار می کند. انتصاب وی به سمت معاونت مطبوعاتی هنگامی صورت می گيرد که جمعی از روزنامه نگاران در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده و در زندان به سر ميبرند.

خبرگزاری فارس از تشکيل گروهی بنام «جنبش سبزعلوی» خبر می دهد

خبرگزاری فارس گزارش داده  که گروهی با نام «جنبش سبزعلوی» تشکيل شده و رنگ سبز را به عنوان نماد خود انتخاب کرده است. اين تشکل که هنوز از هويت رهبران آن اطلاعی در دست نيست در اعلام موجوديت خود تأکيد کرده که از اين پس در مراسم مذهبی حضور خواهند داشت و از نماد های سبز  به طور گسترده استفاده خواهند کرد. به نظر می رسد اين گروه قصد دارند تا رنگ سبز را  که نماد جنبش خيابانی معترض به نتايج انتخابات است از دست مخالفان خود خارج کنند. اين در حالی است که سپاه پاسداران  پيش از اين  هشدار داده بود با حاملان نمادهای رنگی برخورد خواهد کرد. دولت محمود احمدی نژاد پس از اوج گيری اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری  مخالفان خود را به براندازی نظام از طريق سازماندهی انقلاب رنگی متهم کرده بود.

گزارشات مربوط به تدارک راه پيمائی روز ١٣ آبان

اعلام تصميم سران مخالف دولت برای شرکت در راه پيمائی روز ١٣ آبان – چهارشنبه اين هفته- به مسأله روز ايران تبديل شده است. همزمان با تصميم سران جنبش سبز به حضور در راه پيمائی در اعتراض به  استبداد و استعمار، طرفداران دولت نيز بر  ميزان تهديدها افزوده اند.  چهار شنبه اين هفته  سالروز ١٣ آبان و سالگرد اشغال سفارت آمريکا در تهران است. در طول عمر جمهوری اسلامی  دولت از دانش آموزان، دانشجويان و مردم عادی می خواسته با راه پيمائی و برگزاری تظاهرات در مقابل ساختمان سفارت، عليه آمريکا شعار بدهند. امسال اما با توجه به عزم مخالفان دولت به شرکت در راه پيمائی، از هفته ها پيش مقامهای حکومتی به مردم هشدار داده اند که راه  پيمائی نياز به مجوز دارد و  دولت  با هر گونه  بی نظمی و اغتشاش برخورد خواهد  کرد . اما معترضين به نتيجه  انتخابات  رياست جمهوری می  گويند  در راه  پيمائی شرکت می کنند. ميرحسين موسوی هم  به مناسبت ١٣ آبان بيانيه ای  منتشر کرده و گفته است تا رسيدن به حقوق مان  برخواستهايمان ايستاده ايم. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در آستانه ١٣ آبان با صدور بيانيه ای از مردم خواسته است تا اين روز را گرامی دارند. در اين بيانيه که حوادث پس از انتخابات و برگزاری دادگاهها محکوم شده، آمده است «ما همچنان معتقديم اکثر دستگيرشدگانِ پس از انتخابات  از نيروهای خوشنام کشور هستند و با اينگونه رفتارها در بلندی نام آنان نزد افکار عمومی تغييری ايجاد نخواهد شد.» اين بيانيه تصريح کرده که ما از مردم می خواهيم تا روز تاريخی ١٣ آبان را گرامی دارند. اين در حاليست که منابع نزديک به مهدی کروبی اعلام کرده اند که او در اين مراسم در کنار مردم در خيابان های تهران حضور خواهد داشت. ميرحسين موسوی هم در چهاردهمين بيانيه خود بر ضرورت گراميداشت ١٣ آبان تأکيد کرده بود. روزنامه گاردين چاپ لندن در مقاله ای با عنوان «دانشجويان ايرانی به خيابانها باز می گردند» می نويسد: دانشجويان می خواهند مراسم روز ١٣ آبان را به اعتراض عليه محمود احمدی نژاد تبديل کنند. از اين رو، هزاران پوستر و برگه تبليغاتی سبزها ساخته و پرداخته هنرمندان برای فراخوان به چنين مراسمی تهيه و پخش شده يا برای کاربران اينترنتی فرستاده شده است. اما دولت برای مقابله دست به تعطيلی دانشگاهها در چنين روزهايی زده است. واشنگتن پست چاپ آمريکا نيز در اين باره می نويسد: رهبران مخالفان دولت بر ادامه اعتراضات قانونی و مخالفت با دولت تاکيد کرده و گفته اند عليه سيستم حاکم و ادامه سرکوب مخالفان  به مبارزه ادامه خواهند داد. هرچند تندروان حاکم هشدار داده اند هرگونه اعتراض و تظاهرات غيردولتی را در ١٣ آبان سرکوب خواهند کرد، با اين همه اعلاميه ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و محمدخاتمی بر ايستادگی در برابر سرکوب و خفقان تاکيد کرده و از اعتراضات عمومی پشتيبانی کرده اند.

هشدار مقامات امنیتی به تظاهر کنندگان در روز ۱۳ آبان

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به «طرح شعارها و مسائل انحرافی و دروغین» در تظاهرات روز ۱۳ آبان، که سالگرد اشغال سفارت آمریکا در ایران است، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری ‌ها، سپاه پاسداران در بیانیه ای در واکنش به اخباری مبنی بر قصد فعالان جنبش سبز برای شرکت در تظاهرات روز سیزده آبان از آمریکا با عنوان دشمن شماره یک ایران اسلامی و عامل اصلی گرفتاری‌های جهان اسلام و منشاء فتنه و توطئه علیه نظام ‌و انقلاب اسلامی نام برده و نسبت به طرح شعارهای انحرافی در راه ‌پیمایی ۱۳ آبان هشدار داد.

این در حالی است که جانشین فرمانده نیروی انتظامی هم روز دوشنبه با هشدار به برگزاری تجمعات غیرقانونی اظهار داشت تجمعات غیرقانونی برای پلیس غیرقابل تحمل است و با تجمع‌ کنندگان برخورد قانونی خواهد شد.

احمدرضا رادان گفت رسما اعلام می‌ کنیم کسانی که قصد تجمع غیرقانونی دارند و افرادی که مردم و جوانان را با فریب، دعوت و تشویق به تجمع غیرقانونی کنند باید پاسخگوی اعمال‌شان باشند.

روزنامه سرمایه لغو امتیاز شد

هیات نظارت بر مطبوعات ایران، امتیاز روزنامه اقتصادی سرمایه را که به اصلاح طلبان نزدیک بود لغو کرد.

معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیه ای علت لغو امتیاز روزنامه سرمایه را تخلفات مکرر از مفاد ماده ۹ قانون مطبوعات اعلام کرده است.

روزنامه سرمایه با انتشار مقالات انتقادی، سیاست های اقتصادی دولت را زیر سوال برده بود.

ماه گذشته، سازمان گزارشگران بدون مرز که در پاریس مستقر است اعلام کرد روزنامه نگاران در ایران به دلیل رویکرد دولت محمود احمدی نژاد بیش از هر زمان دیگر  تحت فشار هستند.

سخت گیری بر روزنامه نگاران و فعالان سیاسی، پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری که در آن احمدی نژاد پیروز اعلام شد، بیشتر و شدید تر شده است.

آیا این باید تصویر صفحه نخست سایت شخصی مسعود رسام باشد؟!

دروغ جدید 20:30 در مورد محمود وحیدنیا دانشجوی شجاع

در برنامه ی  20:30 تاریخ 10/8/88 خبری پخش شد مبنی بر اینکه محمود وحیدنیا با انتقاد از رسانه ها و سایتهای ضد انقلاب گفته بود که از شایعاتی که در مورد من ساخته میشود خنده ام میگیرد و من از این حاشیه سازیها خوشم نمی آید و آن سخنان را هم کاملا بی منظور و دوستانه بیان کرده ام و منظورم انتقاد از رهبر نبود بلکه انتقاد به وضعیت کشور بوده است. حال این سوال مطرح میشود که اولا وحیدنیا این صحبتها را در چه مصاحبه ای عنوان کرده(که در بیست و سی اصلا به آن اشاره ای نشد) وثانیا اگر واقعا محمود وحیدنیا این سخنان را در مصاحبه با صدا و سیما عنوان کرده است پس چرا مصاحبه آن پخش نشد و فقط به نمایش عکس محمود وحیدنیا اکتفا شد. ثالثا اگر وحیدنیا سخنان روز چهارشنبه را را کاملا دوستانه و به دور از انتقاد از رهبر بیان کرده است پس چرا سخنانش هیچگاه از تلویزیون پخش نشد؟

مسیر های راهپیمایی 13 آبان




تبریز : آبرسان ، میدان ساعت ، نصف راه - ساعت 9 یا 10 صبح (همزمان با شروع تظاهرات مردمی)

بیرجند : میدان ابوذر سمت شهرداری - ساعت 9 یا 10 صبح (همزمان با شروع تظاهرات مردمی)

رشت : ورودی منظریه- روبروی هتل پردیس- جنب بانک ملی- همزمان با شروع راهپیمایی - ساعت 9 یا 10 صبح (همزمان با شروع تظاهرات مردمی)

اصفهان : انقلاب به سمت دروازه دولت - ساعت 9 یا 10 صبح (همزمان با شروع تظاهرات مردمی)
تهران :

مردم تهران به سه دسته تقسیم می شوند : و انتخاب این سه مسیر برای راحتی همشهریان عزیز در جنوب و شمال تهران است

-------------------------------------------------------------
مسیر اول : از میدان انقلاب ، مقابل درب دانشگاه تهران به سمت سفارت آمریکا (هنوز تایید کامل نشده است)

ساعت حرکت 10 صبح 13 آبان 88 ، برای همشهریان جنوب تهران و حومه آن

-------------------------------------------------------
مسیر دوم : از میدان 7تیر به سمت سفارت آمریکا 

ساعت حرکت 11 صبح 13 آبان 88 برای همشهریان شمال تهران و حومه آن
...................................................................
مسیر سوم: از دانشگاه امیرکبیر به سمت سفارت آمریکا

بدون شرح



آخرين آخبار