آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۱۲, سه‌شنبه

سرنوشت نامعلوم فروش سهام مخابرات به سپاه پاسداران


کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی مجلس اعلام کرده از توضیحات وزارت اقتصاد در باره نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران به چند شرکت وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قانع نشده است.
علی اصغر یوسف نژاد مخبر کمیسیون صنایع مجلس به خبرگزاری مهر گفته است که معاون وزیر اقتصاد توضیحاتی در زمینه چگونگی واگذاری سهام مخابرات و شرایط قانونی واگذاری این سهام به کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل 44 مجلس ارائه داده اما اعضای این کمیسیون "همچنان در این مورد دچار تردید هستند."
قرار است که موضوع واگذاری سهام مخابرات به مجموعه ای از شرکت های وابسته به سپاه دوباره در کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل 44 مطرح شود و به گفته آقای یوسف نژاد"نتایج آن به صورت رسمی و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام می شود."
بعد از واگذاری نیمی از سهام شرکت مخابرات به شرکت هایی وابسته به سپاه پاسداران انتقادات گسترده ای نسبت به این معامله صورت گرفت. منتقدان عقیده دارند که سهام یکی از بزرگترین شرکت های دولتی به یک مجموعه نیمه دولتی فروخته شده و این کار مغایر اصل خصوصی سازی است.
به گفته آقای یوسف نژاد، اگر نمایندگان مجلس در باره نحوه واگذاری سهام مخابرات قانع نشوند و باید قانون اصل 44 باید اصلاح شود و در آن بخش واگذاری از "اقتصاد دولتی به شبه دولتی" بازنگری شود.
این در حالی است که علی صالح آبادی رییس سازمان بورس تهران، واگذاری سهام مخابرات را به شرکت های وابسته به سپاه قانونی دانسته و گفته است بر اساس قانون، موسسات غیر دولتی و بخش عمومی مجوز سرمایه گذاری تا 40 درصد شرکت ها را دارا هستند، ولی اگر این قانون مشکل دارد باید اصلاح شود.

بزرگترین معامله تاریخ بورس

در روز پنجم مهر در بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران، پنجاه درصد شرکت مخابرات ایران به ارزش حدود هشت میلیارد دلار به چند شرکت وابسته به سپاه پاسداران فروخته شد.
کنسرسیوم "توسعه اعتماد مبین" خریدار سهام شرکت مخابرات، از سه شرکت تشکیل شده است. شرکت های سرمایه گذاری "توسعه اعتماد" و "شهریار مهستان" که از شرکت های زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه هستند و شرکت "گسترش الکترونیک مبین ایران" که از شرکت های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است.
کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین در حالی توانست سهام شرکت مخابرات را از آن خود بکند که ساعاتی پیش از انجام معامله رقیبش گروه"پیشگامان کویر یزد" به دلیل نداشتن "صلاحیت امنیتی" از سوی سازمان خصوصی سازی از رقابت کنار گذاشته شده بود.
با کنار گذاشته شدن این رقیب، دو گروه بر سر خرید مخابرات رقابت می کردند که هر دو وابسته به سپاه پاسداران بودند؛"کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین" و گروه "مهر اقتصاد ایرانیان."
مهر اقتصاد ایرانیان یک شرکت سرمایه گذاری است که در بورس فعالیت می کند و یکی از شرکت های زیر مجموعه موسسه مالی و اعتباری مهر است که صاحب آن بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
ارزش سهام مخابرات حدود هشت هزار میلیارد تومان (هشت میلیارد دلار) است و خریدار این سهام باید 20 درصد از قیمت را به صورت نقدی و بقیه را نیز در 16 قسط و هر شش ماه یک بار بپردازد.
خریدار سهام مخابرات باید 20 درصد قیمت سهام را به مبلغ یک هزار و 560 میلیارد تومان (یک میلیارد و 560 میلیون دلار) را به صورت نقدی به حساب خزانه دولت واریز کند.
علاوه بر مبلغ نقدی، خریدار سهام مخابرات باید در 16 قسط و هر شش ماه یکبار 484 میلیارد تومان (484 میلیون دلار) به دولت بپردازد.
سازمان بورس می گوید که کنسرسیوم خریدار تا روز 18 آبان فرصت دارد بیست درصد قیمت یعنی یک هزار و 560 میلیارد تومان را بپردازد تا معامله قطعی شود.
اما هنوز وضعیت فروش این سهام مبهم است و برخی منتقدان می گویند که شورای رقابت که به تازگی تشکیل شده و در زمینه رقابت و جلوگیری از انحصار مسئولیت دارد می تواند در صورتی که تشخیص دهد معامله اشکال داشته آن را باطل کند.
با آنکه یک هفته به پایان مهلت برای قانونی شدن معامله باقی مانده اما مشخص نیست که سرانجام این معامله به کجا خواهد رسید چون هنوز شورای رقابت در این زمینه جلسه ای برگزار نکرده و سازمان بازرسی نیز گزارشی از این معامله منتشر نکرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار