آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۲۰, سه‌شنبه

کاتوزیان: وقتی هاشمی زیر شکنجه بود،برخی گروهبان شاه بودند

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نسبت به عاقبت آنچه "آزادی افسار گسیخته عده ای در هتاکی علیه بزرگان نظام جمهوری اسلامی ایران" خواند هشدار داد و گفت: نباید جایگاه و شأن افرادی چون رئیس مجلس خبرگان رهبری با حرمت شکنیهای برخی افراد صدمه ببیند که وقتی هاشمی زیر شکنجه ساواک بود ، آنها گروهبان ارتش شاه بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا کاتوزیان عضو فراکسیون اصولگرایان و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به آنچه هتاکی اخیر یکی از نمایندگان مجلس نسبت به آیت الله هاشمی رفسنجانی خواند، اظهار داشت: آقای هاشمی رفسنجانی از کسانی هستند که چه قبل و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی افتخارات زیادی برای کشور و انقلاب به وجود آورده و حق ایشان به مراتب بیش از اینهاست.

وی با بیان اینکه به واسطه خدمات بی شمار آیت الله هاشمی رفسنجانی تمام ملت و نسلهای کنونی و گذشته کشور ایشان را می شناسند و با سوابق شان آشنایی دارند ، افزود: امروز بر همه واجب است که در برخورد با چنین شخصیتی که در حال حاضر به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می کنند ادب را رعایت کنند و اجازه ندهند که افتخارات نظام اسلامی با این سهولت مورد هتاکی قرار گیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از سخنان اخیر کریم عابدی نماینده فردوس در مجلس شورای اسلامی درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: اظهارات آقای عابدی بسیار ناپخته بود و من برای اولین بار که این سخنان را شنیدم تعجب کردم که چطور ممکن است فردی با این سن و سال درباره آقای هاشمی به این شکل ادب را کنار گذاشته و برخورد کند.

کاتوزیان یادآور شد: نباید از یاد ببریم که در دورانی که آقای هاشمی رفسنجانی در زندانهای رژیم طاغوت توسط ساواک شکنجه می شدند ، چه کسانی به عنوان یک گروهبان در رژیم گذشته فعالیت می کردند! به هر حال نباید جایگاه و شأن افرادی چون آقای هاشمی رفسنجانی با حرمت شکنی های برخی افراد و بی اخلاقی های مرسوم صدمه ببیند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختلاف عقیده و سلیقه امری بدیهی و طبیعی است خاطرنشان کرد: بدیهی است که انتقاد نظرات افراد و جریانات مختلف از جمله آقای هاشمی رفسنجانی هیچ اشکالی ندارد اما اینکه دهان باز کنیم و اخلاق را فراموش نمائیم حرکتی است که در وهله نخست به زیان خود فرد و نهایتا به ضرر کشور و انقلاب تمام خواهد شد.

وی تاکید کرد: تصور بنده این است که حق آقای هاشمی رفسنجانی چیزی بیش از این هاست و دینی که به گردن ما دارد بسیار است؛ آقای هاشمی رفسنجانی زحمات زیادی برای کشور کشیده و نباید به واسطه اختلاف عقاید، تمام این مسائل نادیده گرفته شود و برخوردی خلاف اخلاق و اعتدال با چنین فردی صورت گیرد.

ادعای سایت دولتی درباره تماس لاریجانی با موسوی

سایت پیشگام حامی دولت مدعی شد که لاریجانی فردی است که موسوی را دچار « توهم و اتخاذ مواضع فتنه انگیز» کرده است.

به گزارش «فردا»، سایت رجا، پایگاه اینترنتی حامی دولت در خبری که به بهانه موضع گیری علیه مدرک تحصیلی علی لاریجانی منتشر کرده است، رئیس مجلس شورای اسلامی را تلویحا یکی از عوامل رفتارهای فتنه انگیز و تحریک آمیز می خواند.

یک نماینده مجلس در مورد نقش علی لاریجانی در انتخابات، از قابل گذشت بودن برخی از «جلسات انتخاباتی وي و ترکیب اعضای این جلسات» سخن می گوید.

در همین حال، وی می افزاید: «کاری که ايشان بعد از ظهر روز اخذ رأی كرد و تلفنی به موسوی، به بهانه حتمی شدن ریاست جمهوری‌اش تبریک گفت، قابل گذشت نیست، زیرا او از جایگاه رئیس یک قوه و به عنوان کسی که قاعدتاً به اطلاعات و اخبار دست اول و محرمانه دسترسی دارد، وقتی به موسوی آن هم قبل از پایان زمان رأی‌گیری تبریک گفت، در واقع او را دچار توهم و تشویق کرد تا مواضع فتنه انگیز و تحریک کننده بعدی را هم داشته باشد که اين رفتارها باعث سلب امنیت و آسایش مردم و وارد شدن خسارات زیادی به کشور و اقتدار و حیثیت نظام شد.»

وی با اشاره به حمایت لاریجانی از موسوی، پيش از انتخابات افزود: «آیا نشست و برخاست‌های انتخاباتی آقای لاریجانی با کسانی که با نظام دچار تعارض و تضاد شده بودند و تشویق او به فتنه انگیزی موسوی و آشوب‌های خیابانی، نشانه اطاعت از رهبری است؟»

چندی پیش، علی لاریجانی تصریح کرده بود که عاقبت بخیری سیاستمدارن به اطاعت از رهبر انقلاب بستگی دارد.

در همین رابطه، نماینده بی نام و نشان مذکور با یادآوری موضع گیری رهبر انقلاب پس از انتخابات می افزاید:«ا اینکه افراد معمولی جامعه هم موضع رهبری را از فرمایشات ایشان به خصوص در سفرشان به استان کردستان درک کرده بودند، اما آقای لاریجانی مسیر دیگری را رفت و هزینه زیادی به کشور و نظام تحمیل کرد.»

این نماینده در ادامه از سکوت خود درباره رفتار انتخاباتی لاریجانی و آنچه که جلسات و محتوای مذاکرات و مواضع علنی متناقض لاریجانی می خواند، خبر می دهد. وی دلیل این سکوت را «بعضی مصالح» عنوان می کند.

وی در حالی از لاریجانی می خواهد که در مورد چگونگی تشکیل دولت دهم تعیین تکلیف نکند که رئیس مجلس تصریح نموده که رفتار دولت در انتخاب وزراء بی سابقه بوده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مشورت و رایزنی رئیس جمهور با مجلس قبل از معرفی وزیران گفت: معرفی وزیران جزو اختیارات قوه مجریه و شخص رئیس جمهور است و البته رای دادن هم جزو اختیارات نمایندگان مجلس است و نمی توان این عدم رایزنی را به عنوان ایراد مطرح کرد، هرچند که این عدم مشورت بی سابقه است و همیشه جزو عرف بوده است.

همچنین یک روزنامه اصلاح طلب نیز از ارسال نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور پس از جلسه بی‌نتیجه روسای قوای مجریه و مقننه خبر داده است.

این خبر در رسانه‌های نزدیک به رئیس مجلس هشتم بازتاب یافته است.

بنا بر این گزارش، لاریجانی در این نامه صراحتا در مورد نحوه انتخاب کابینه دهم سخن گفته است؛ سخنانی که موجب دعوت سریع احمدی نژاد از نمایندگان مجلس به پاستور شده بود.

در همین حال، حامیان دولت با استناد به سخنان یک نماینده دیگر مجلس، در مورد صحت و سقم مدرک تحصیلی لاریجانی تشکیک نموده اند.

حامیان دولت اظهار می‌دارند که لاریجانی پیش از اخذ مدرک دکترای خود، خود را دکتر معرفی می کرده است؛ آنان انتخابات دوره چهارم مجلس و زمان اخذ رای اعتماد از مجلس را نمونه این موارد ذکر می کنند.

نماینده مورد استناد حامیان دولت، مدعی رد چندباره پایان نامه علی لاریجانی با وجود فشارهای زیاد برای پذیرش آن و استفاده از منابع تحقیقاتی دولتی در تدوین آن خبر می‌دهند.

شایان ذکر است که در هفته‌های اخیر، مباحث جدی در محافل سیاسی از خواست حامیان دولت جهت تغییر ریاست علی لاریجانی بر فراکسیون اصولگرایان خبر می‌داد.

چرا آقای هاشمی از خواندن خطبه های جمعه این هفته امتناع کرد

یک منبع نزدیک به رئیس مجلس خبرگان خبر داد؛

وی به این مقام مسئول گفته است که درج خبر خواندن خطبه های این هفته نماز جمعه توسط ایشان در سایت شخصی اش به دلیل رویه ای بوده که قبلا اعمال می شده و بدون اطلاع آقای هاشمی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار "تابناک"،یک منبع نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی دلیل حضور نیافتن ایشان برای ایراد خطبه های این هفته نماز جمعه تهران را تاکید وی بر جلوگیری از خدشه دار شدن ماهیت و شان این مراسم عبادی - سیاسی دانستند.

این منبع آگاه افزود: سایت شخصی آقای هاشمی طبق روال معمول و بر اساس نوبت چرخشی حضور خطبای نماز جمعه تهران در این مراسم، بدون هماهنگی با ایشان اقدام به قراردادن این خبر بر روی سایت شخصی می کنند،به دنبال انتشار این خبر یکی از مقام های مسئول در تماسی با آقای هاشمی از ایشان می پرسند که آیا ایشان قطعا در مراسم این هفته شرکت می کنند یا نه، اما آقای هاشمی نسبت ابن موضوع اظهار تعجب می کند و می گویند که چنین تصمیمی نداشته است.

این منبع نزدیک به رئیس مجلس خبرگان در ادامه گفت: آقای هاشمی در پاسخ به آن مقام مسئول، دلیل این عدم حضور را نگرانی ایشان از خدشه دار شدن حرمت و ماهیت نماز جمعه بیان کرده و می گویند؛حضور ایشان در نماز جمعه باعث می شود عده ای از طرفداران دولت بی پروا شعارهای تند علیه ایشان بدهند و از آن سو نیز بخشی دیگر از شرکت کنندگان در مراسم نماز جمعه برای مقابله با آنها شعارهایی در تایید جریانی خاص و یا در برخی موارد به حمایت از ایشان سر می دهند که این موضوع سبب خواهد شد شکل، ماهیت و فلسفه نماز جمعه تحت شعاع قرار گیرد به همین دلیل ترجیح می دهند که فعلا خطبه نخوانند.

بر پایه این گزارش،آقای هاشمی دلیل قرار گرفتن خبر حضورشان در خطبه های این هفته، برروی سایت شخصیشان را طبق رویه چندین ساله در خصوص دوره ای بودن حضور خطیبان جمعه تهران در این مراسم دانسته اند که پس از اطلاع دستور به اصلاح آن داده اند.

گفتنی است این منبع آگاه در خصوص مدت زمان غیبت آقای هاشمی در خطبه های نماز جمعه و موعد بعدی حضور ایشان اظهار بی اطلاعی کردند.

دلیل سقوط بالگرد نیروی انتظامی مشخص شد

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمان با رد هرگونه عملیات تروریستی دلیل سقوط بالگرد نیروی انتظامی در کرمان را نقص فنی اعلام کرد.

جواد کمالی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: این حادثه بین ساعت 3 تا 3 و 30 دقیقه عصر دوشنبه در منطقه سیرچ کرمان روی داده است.

وی با تایید خبر کشته شدن سه نفر از پرسنل نیروی انتظامی در این حادثه افزود: این بالگرد در بازگشت از عملیات گشت و تعقیب اشرار در منطقه سیرچ کرمان به دلیل نقص فنی دچار مشکل شده است و با زمین برخورد کرده که در این حادثه خلبان و دو نفر از سرنشینان بالگرد به شهادت رسیده اند و کمک خلبان به همراه دو سرنشین دیگر مجروح شده اند و برای درمان به مراکز درمانی منتقل شده اند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان خاطرنشان کرد: پس از بروز این حادثه به سرعت نیروهای امدادی به محل اعزام شده اند و کار امدادرسانی در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شده است.

وی افزود: سرنشینان این حادثه از ماموران مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی کرمان بوده اند.

متن کامل پاسخ سانسور نشده علی مطهری به کیهان

در پی درج مقاله‌ای در کیهان، خطاب به دکتر علی مطهری، ایشان در نامه‌ای پاسخ خود را برای این روزنامه فرستاد که متأسفانه این نامه در کیهان به طور کامل بازتاب داده نشد.

به گزارش «تابناک» در توضیح وی که برای ما فرستاده شده، آمده است:

توضیح: نظر به اینکه روزنامه کیهان از درج متن کامل پاسخ اینجانب به مقاله «آقای علی مطهری بخواند» خودداری و تنها یک چهارم آن را در روز دوشنبه 88/5/19 درج نمود و سپس اتهاماتی به این جانب وارد کرد که علاوه بر هویدا بودن نشانه‌های خامی و کم سوادی از آن ـ مانند این که قیاس در منطق را بی پایه ترین نوع استدلال دانسته است ـ که پاسخ آنها در بخش چاپ نشده مقاله اینجانب موجود بود، لذا متن کامل پاسخ خود را در اختیار آن رسانه محترم قرار می‌دهم تا ظلم کیهان که با همه منتقدان به همین شیوه رفتار می‌کند، بر مردم شریف ایران به ویژه بسیجیان عزیز آشکارتر ‌شود.

متن کامل پاسخ سانسور نشده علی مطهری به کیهان

آقای حسین شریعتمداری بخواند

در شماره پنجشنبه 15/5/88 روزنامه کیهان مقاله‌ای تحت عنوان «آقای علی مطهری بخواند» به نام آقای محمد امینی درج شده بود که چون شامل توجیه شرعی و ایدئولوژیک ظلم‌هایی است که در حوادث بعد از انتخابات از طرف نیروهای امنیتی کشور بر مردم روا داشته شد، سکوت درباره آن را جایز ندیدم و البته از اهانت‌هایی که به شخص اینجانب شده بود در می‌گذرم و پاسخ را خطاب به جناب آقای شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان می‌نویسم از آن جهت که با شناختی که از روزنامه کیهان دارم، می‌دانم که این گونه امور در این روزنامه به حکم ماهیت امنیتی آن به شکل پروژه دیده می‌شود که مثلا بناست فلان شخصیت یا فعال سیاسی را خراب کنیم و البته در این راه معمولا هدف وسیله را توجیه می‌کند و هم از آن جهت که سطرسطر این گونه مقالات بلکه همه مقالات سیاسی و اجتماعی که در کیهان درج می‌شود، باید مطابق میل جناب شریعتمداری باشد.

از نظر نگارنده اساسا کیهان اعتقادی به آزادی بیان ندارد و به خاطر کتمان حقایق و بی تفاوتی نسبت به ناراستی‌های حکومت، آن هم به بهانه حفظ نظام، از دوستان نادان و البته خیرخواه انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و دوستیهای آن با انقلاب و ولایت فقیه از قبیل دوستی‌های خاله خرسه است که معمولا ضرر آن از نفع آن، دافعه آن از جاذبه آن و دشمن سازی آن از دوست سازی آن بیشتر است.

برای نمونه، آیا در روزهای اخیر، کیهان به طور جدی درباره قتل ناجوانمردانه چند جوان در بازداشتگاه‌ها و لزوم معرفی و مجازات عاملان آن خبر یا مطلبی درج کرده است؟ هرچند برای پاسخ به نظرات اینجانب مجبور شده است اشاره ای به این موضوع بکند. همین مقدار هم نسبت به کیهان قابل تقدیر است، شاید هم از دست آقای شریعتمداری در رفته است.

از همین جا پاسخ اینجانب به این پرسش که چرا برخی مقاله‌هایم در روزنامه اعتماد ملی و مانند آن چاپ می‌شود روشن می‌شود و آن این است که اساسا کیهان و برخی روزنامه‌های دیگری که خود را اصولگرا نامیده‌اند، مقالات امثال اینجانب را که به دردهای جامعه می‌پردازد و با مذاق توجیه‌گر آنها سازگار نیست درج نمی‌کنند، چنان که کیهان بارها مقالات اینجانب را پس فرستاده است. زبان حال کیهان این است که ما مقالات شما را چاپ نمی‌کنیم، شما هم حق ندارید به روزنامه‌های دیگر بدهید و اگر دادید ما در ستون «کیهان و خوانندگان» از قول مردم! انتقاد می‌کنیم.

اما درباره مقاله مذکور، نویسنده محترم استدلال خود را بر چند پایه قرار داده است: اول این که همان طور که علی ـ علیه السلام ـ «حق مطلق» و معاویه «باطل مطلق» بود، در ماجرای اخیر نیز یک طرف حق مطلق و طرف دیگر باطل مطلق است. بطلان این سخن آشکار است. دو طرف ماجرای اخیر حق و باطل را ممزوج کرده اند؛ گرچه کفه حق در یک طرف و کفه باطل در طرف دیگر برکفه مقابلش می‌چربد. حمایت ولی فقیه از یک طرف این ماجرا دلیل بر این نیست که آن طرف حق مطلق است و طرف دیگر باطل مطلق. مثلا همان طور که آقای موسوی با اصرار بر مسأله تقلب، مردم را تشویق به حضور در خیابان‌ها کرد و زمینه آشوب‌ها را فراهم نمود، آقای احمدی نژاد نیز با نحوه خاص مناظره خود با آقای موسوی و اتهام زنی به افراد غایب در آن جلسه، آغازکننده این ماجرا و عامل اصلی پدید آمدن فضای احساسی و هیجانی و تنگ شدن فضای عقل و تدبیر و زمینه‌ساز آشوب‌ها به شکل دیگر بود.

پایه دوم استدلال نویسنده محترم این است که در چنین میدانی که یک طرف، حق مطلق و طرف دیگر باطل مطلق است، اهل حق از هر وسیله می‌توانند استفاده کنند و هر ظلمی در حق اهل باطل رواست. اگر جوانی را که برای تماشای تجمعی آمده یا در آن تجمع شرکت کرده و حداکثر شعار داده، گرفتند و به بازداشتگاه کهریزک بردند و پس از دو هفته جنازه او را در حالی که آثار ضرب و شتم روی آن باقی است و فک او را شکسته‌اند، تحویل خانواده‌اش دادند؛ خانواده‌ای که در این دو هفته از هر گونه اطلاع رسانی درباره فرزندش محروم بوده، مسأله مهمی نیست، بلکه حقش بوده چون اهل باطل بوده است!

پایه سوم استدلال نویسنده آن مقاله این است که مسئولیت وارد آمدن صدمه جسمی و حتی قتل این گونه افراد به عهده رهبران گروه باطل است که اینها را به میدان آورده‌اند؛ گرچه اهل حق از بدترین روش‌های غیرمجاز استفاده کرده باشند. سخن معاویه در جنگ صفین که پس از شهادت عمار یاسر و سخت شدن کار بر او (چون پیامبر (ص) درباره عمار فرموده بود تو را گروه سرکش خواهند کشت) گفت، عمار را علی کشت که او را به این جنگ آورد. این سخن از نظر نویسنده آن مقاله در صورتی که معاویه اهل حق بود و علی ـ علیه السلام ـ اهل باطل. درست بود، مهم این است که در گروه اهل حقیم یا اهل باطل.

بطلان این مطلب نیز بدیهی و آشکار است. اساسا اهل حق یا باطل بودن در این مسأله دخالتی ندارد، سخن در این است که عمار یاسر مستقیم به دست چه گروهی کشته شد، لشکر معاویه یا لشکر علی؟ در ماجرای امروز ما نیز سخن در این است که افرادی مانند محسن روح الامینی و محمد کامرانی که در اثر رفتار خشونت بار در بازداشتگاهها به قتل رسیده اند مستقیما توسط چه گروهی شکنجه و کشته شده اند و این ظلم بزرگ متوجه کدام گروه است؟ اگر این افراد به تشویق آقای موسوی به خیابان آمده باشند، در واقع آقای موسوی اینها را سالم به بازداشتگاه تحویل داده است، چرا خانواده آنها باید جنازه شان را تحویل بگیرند؟! اگر توجیهات نویسنده مقاله را بپذیریم، اصلا مردم در هیچ مسأله‌ای حق اعتراض ندارند و اگر اعتراض کنند می‌توان با آنها به هر نحوی برخورد کرد و حتی آنها را کشت زیرا آنها اهل باطلند و ما اهل حق!

ممکن است گفته شود در یک بحران اجتماعی این گونه حوادث که به دست مأموران خاطی پدید می‌آید، طبیعی است. در پاسخ می‌گوییم: بله، ما هم قبول داریم که گاهی به دست مأموران خودسر چنین حوادثی پدید می‌آید، همچنان که در جریان فتح مکه به دست مسلمین، پیامبر اکرم (ص) اصرار داشتند که این کار بدون درگیری و خونریزی انجام شود اما خالد بن ولید، یکی از فرماندهان سپاه اسلام، در گوشه‌ای از مکه به خاطر دشمنی‌های شخصی یک درگیری ایجاد کرد و هشت نفر را کشت، اما مهم این است که پس از چنین حوادثی وظیفه ما چیست؟

آیا باید مانند روزنامه کیهان به بهانه حفظ نظام این حوادث را کتمان کنیم که گویی اتفاقی نیفتاده است، یا باید مانند پیغمبر اسلام عذر تقصیر به درگاه خدا ببریم و از این کار تبری بجوییم و خسارات وارده به مردم را جبران کرده و مجرم را مجازات کنیم، همچنان که رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی فرمودند کسانی به نام رهبری وارد کوی دانشگاه شدند و کارهایی کردند که دل انسان را خون می‌کند و در جای دیگر دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک و مانند آن و به تازگی دستور حمایت از آسیب دیدگان و مجازات آسیب زنندگان را صادر نمودند.

اما متأسفانه مسئولان مربوط، این دستورات را جدی نمی‌گیرند، زیرا تفکرشان مانند نویسنده مقاله کیهان این است که با معترضین به روند انتخابات اخیر چون اهل باطلند، هر گونه‌ای که بخواهیم می‌توان رفتار کرد و دستورات رهبری صوری است، در حالی که همان طور که رهبر انقلاب خوب تشخیص داده‌اند، تنها راه فروکش کردن این بحران این است که مقصران دو طرف ماجرا مجازات شوند. لذا علاوه بر رسیدگی به اتهامات محرکان این حوادث، باید مأموران و فرماندهانی که مرتکب این فجایع شده‌اند با نام و نام خانوادگی و عکس در صدا و سیما و روزنامه‌ها معرفی شوند و مجازات آنها که از سوی دادگاه تعیین می‌شود اعلام گردد و ترتیبی اتخاذ شود که مردم مطمئن شوند که این مجازات‌ها انجام می‌شود نه مانند داستان قتل‌های زنجیره‌ای و قتل زهرا کاظمی و زهرا بنی یعقوب که معلوم نشد کار قاتلان و خاطیان به کجا انجامید.

نکته دیگر اینکه نویسنده مقاله کیهان به اینجانب اعتراض کرده است که چرا به شهادت 9 تن از بسیجی‌ها و مظلومیت آنها توجه ندارید. پاسخ این است که رذالت آن گروه اندک که اعتراض آرام را تبدیل به اغتشاش کردند و به اموال عمومی آسیب رساندند و بسیجیان نورانی ما را به شهادت رساندند، امری بدیهی است و مورد اختلاف نیست. به علاوه این بسیجیان شهید که اکنون ما در پرتو فداکاری آنها و همرزمانشان در آسایشیم و مقاله می‌نویسیم و خانواده‌های آنها، حامی و پشتیبانی به نام نظام جمهوری اسلامی دارند و نیازی به حمایت امثال بنده ندارند.

ما از مقتولان و مظلومانی سخن می‌گوییم که حامی ندارند و عده‌ای می‌خواهند قتل و ظلم به آنها را به نام حفظ نظام و اهل باطل بودن توجیه کنند. اینجاست که سکوت جایز نیست و سخن علی ـ علیه السلام ـ به یاد می‌آید که وقتی به اوخبر رسید که لشکر معاویه به شهر انبار تعرض کرده و خلخالی را از پای یک زن یهودی و اهل ذمَه که تحت حمایت حکومت اسلامی است بیرون آورده‌اند فرمود: اگر یک مسلمان پس از شنیدن این واقعه از غصه بمیرد، از نظر من مورد ملامت نیست. اگر ما شیعه علی هستیم چگونه می‌توانیم درباره جنایات اخیر ساکت بمانیم؟! اگر از غصه بمیریم مورد ملامت نیستیم.

از اینها گذشته، ما می‌توانستیم این بحران را به گونه‌ای مدیریت کنیم که بسیاری از این شهادت‌ها و قتل‌ها و آسیب‌ها اتفاق نیفتد. می‌توانستیم آن هیجان عظیم معترضان را که به دنبال تبلیغات انتخاباتی و خصوصا مناظرات نامناسب و گاه ناجوانمردانه به اوج خود رسیده بود، با دادن چند مجوز تجمع و ادامه مناظرات درباره روند انتخابات در صدا و سیما به تدریج فرو بنشانیم و با مردم عادی که مسأله‌دار و دچار شبهه شده بودند و واقعا فکر می‌کردند که در انتخابات تقلب شده با احترام برخورد کنیم، آنگاه می‌دیدیم که مهار این بحران به دلیل رشد اجتماعی و هوش بالای مردم ما کار چندان مشکلی هم نبوده است.

شما به سکوت در برابر به خاک افتادن «بسیجی» معترضید، ولی ما علاوه بر آن، به بر خاک افکندن «بسیج» به خاطر رو در رو قرار دادن آن با مردم عادی معترضیم.

به خاطر داریم که چند سال پیش در سالگرد حادثه 18 تیر در حوالی دانشگاه تهران و کوی دانشگاه به مدت پنج شب گروهی از مردم در خیابان‌ها شعار می‌دادند و خودروها بوق می‌زدند و تجمعاتی برپا بود، اما در این پنج شب حتی یک قطره خون از بینی کسی نیامد، زیرا مدیریت آن بحران به عهده فرد عاقلی به نام قالیباف فرمانده وقت نیروی انتظامی بود. اما وقتی ما مدیریت بحران اخیر را به دست افرادی مانند طائب می‌دهیم که با باتوم بیشتر مأنوس است تا فکر و عقل و تدبیر، نتیجه همین خواهد بود. اگر مدیریت انتظامی این بحران به دست افراد عاقل و باتدبیری چون سرداران قالیباف، طلایی، صفوی و علائی بود آنگاه درمی‌یافتیم که مدیریت بحران یعنی چه.

نکته آخر اینکه نویسنده مقاله کیهان اینجانب را به پیروی از روش شهید آیت‌الله مطهری توصیه کرده است. این توصیه ناشی از شناخت ناقص ایشان از آن متفکر شهید است. آن بزرگوار در همان دو ماهی که پس از پیروزی انقلاب در قید حیات بود روی این گونه مسائل بسیار حساس بود. به خاطر دارم زمانی که سران رژیم گذشته را محاکمه و مجازات می‌کردند ایشان به عنوان نزدیکترین یار امام خمینی (ره) و رئیس شورای انقلاب، با آقای خلخالی تماس گرفتند و او را مورد عتاب قرار دادند که چرا با بازداشت شدگان بدرفتاری شده است و ما حق هیچ گونه تعرضی به آنها را نداریم، مجازات آنها همان است که دادگاه تعیین می‌کند.

به هر حال، در شرایط حساس امروز همه باید تلاش کنیم کشور را به سوی آرامش و کار و تلاش و تولید سوق دهیم.
کلام خود را با سخنی از امیر المؤمنین (ع) خطاب به مالک اشتر پایان می‌دهم:

«از خونريزى بپرهيز، و از خون ناحق پروا كن، كه هيچ چيز همانند خون ناحق عذاب الهى را نزديك و مجازات را بزرگ نمى‏كند و نابودى نعمت‏ها را سرعت نمى‏بخشد و زوال حكومت را نزديك نمى‏گرداند، و روز قيامت خداى سبحان قبل از رسيدگى اعمال بندگان، نسبت به خون‏هاى ناحق ريخته شده داورى خواهد كرد، پس با ريختن خونى حرام، حكومت خود را تقويت مكن، زيرا خون ناحق، پايه‏هاى حكومت را سست مى‏كند و بنياد آن را بركنده به ديگرى منتقل می‌سازد»

alimutahhari@gmail.com

وزارت اطلاعات: اخبار داخلی این وزارتخانه را منتشر نکنید

وزارت اطلاعات ایران با صدور اطلاعیه ای از همه افراد، به ویژه روزنامه نگاران خواسته است از انتشار اخبار درباره اسناد، هویت کارمندان و ساختار این وزارتخانه، که به نوشته این اطلاعیه محرمانه هستند، خودداری کنند.

در این اطلاعیه آمده است که در روزهای اخیر اخبار نادرستی در مورد این وزارتخانه منتشر شده و از رسانه ها خواسته است از درج اسامی مقامات وزارت اطلاعات و سمت های آنها که "موجب افشای اطلاعات محرمانه" می شود، خودداری کنند.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات به این اخبار و اسامی منتشر شده اشاره ای نشده است، اما در روزهای اخیر و در پی برکناری غلامحسین محسنی اژه ای از وزارت اطلاعات، اخباری از برکناری چند تن از معاونان قدیمی این وزارتخانه نیز منتشر شده بود.

بعد از انتشار خبر برکناری چند معاون وزارت اطلاعات در بعضی از وب سایت های نزدیک به اصلاح طلبان و همچنین در وبلاگ حسن یونسی، فرزند علی یونسی وزیر سابق اطلاعات در دوره محمد خاتمی، وب سایت الف، وابسته به احمد توکلی از نمایندگاه محافظه کار مجلس، چند روز پیش خبر از برکناری دو معاون اطلاعات داخلی و فناوری اطلاعات این وزارتخانه داد و نوشت که معاون پارلمانی و معاون حفاظت این وزارتخانه هم به زودی تغییر خواهند کرد.

احمد آوایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفتگو با وب سایت خبری فرارو، از تغییرات در وزارت اطلاعات انتقاد کرد و گفت: "با شناختی که از افراد برکنار شده دارم، اینها از کسانی بودند که حق کسی را ضایع نکردند و هیچ گاه از مسئولیت خود سوء استفاده نکردند و به کسی ظلم نکرده اند و سعی داشتند که اخبار را آن گونه که هست به مسئولان عالی رتبه کشور انتقال دهند."

قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل کشور و وزیر اسبق اطلاعات نیز در نامه ای که بعد از برکناری غلامحسین محسنی اژه ای از وزارت اطلاعات برای او نوشت، از مسئولان امر خواست که "خصوصا در عزل و نصب ها و انتظارات خود، ملاحظات ملی و فراقوه ای را مدنظر قرار دهند."

آقای آوایی همچنین گفت: "متاسفانه آقای احمدی نژاد بدجوری دارند با دلسوزان و وفاداران وزارت اطلاعات تسویه حساب می کنند و این گونه مظلومانه آنها را کنار می گذارند که مطمئنا نمایندگان مجلس به راحتی در مقابل این گونه برخورد ها سکوت نخواهند کرد."

البته این نماینده مجلس همچنین تاکید کرده بود که با توجه به اینکه وزارت اطلاعات فعلا "بی وزیر" است، مجلس نمی داند از چه کسی باید در این مورد پرسش کند.

وزارتخانه بی وزیر

محمود احمدی نژاد بعد از برکنار کردن غلامحسین محسنی اژه ای از وزارت اطلاعات، در حالی که تنها یک هفته به پایان عمر دولت نهم مانده بود، هیچ کس را به سرپرستی این وزارتخانه منصوب نکرد و تنها اعلام شد فردی به نام "علوی" به قائم مقامی این وزارتخانه منصوب شده است.

از آنجا که با توجه به قانون، رئیس جمهور وظیفه دارد برای وزارتخانه های بدون وزیر سرپرست تعیین کند و این سرپرست می تواند خود رئیس جمهور باشد، این طور برداشت شد که آقای احمدی نژاد شخصا سرپرستی وزارت اطلاعات را تا زمان تعیین وزیر جدید برعهده گرفته است.

بحث سرپرستی آقای احمدی نژاد بر وزارت اطلاعات نیز با اعتراضاتی مواجه شده است.

احمد توکلی ، نماینده تهران در مجلس، با اشاره به قانون مصوب سال ۶۲ در مورد وزارت اطلاعات که تصریح دارد وزیر اطلاعات باید مجتهد باشد، گفت: "اختیارات سرپرست عینا مثل اختیارات وزیر است و در نتیجه به طور منطقی سرپرست وزارت اطلاعات باید هم در حد اجتهاد باشد و هم عضو هیچ حزب و گروهی نباشد."

انصراف رفسنجانی از اقامه نماز جمعه تهران برای 'جلوگیری از درگیری احتمالی'

ساعاتی پس از آنکه رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ایران گفت که اکبر هاشمی رفسنجانی تصمیم گرفته نماز جمعه تهران را اقامه نکند، دفتر آقای هاشمی رفسنجانی اطلاعیه صادر و اعلام کرد که او به علت "جلوگیری از درگیری احتمالی" در نماز جمعه این هفته تهران شرکت نخواهد کرد.

روز دوشنبه نوزدهم مرداد، در حالی که وب سایت رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی، تاکید داشت که او امام جمعه این هفته تهران است، رضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ایران گفته بود که آقای رفسنجانی تصمیم گرفته نماز جمعه تهران را اقامه نکند.

بار گذشته که آقای رفسنجانی پس از غیبت چند هفته ای نماز جمعه تهران را اقامه کرد، گروه هایی از مردم معترض به نتایج انتخابات به همراه مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد معترض، در نماز جمعه تهران شرکت کردند.

در جریان برگزاری این نماز جمعه درگیری هایی میان نیروهای دولتی با معترضان و گروهی از نمازگزاران گزارش شد.

با ابن حال پیش از صدور اطلاعیه از سوی دفتر آقای هاشمی رفسنجانی، آقای تقوی گفته بود "خبردار شدیم که ایشان برای جلوگیری از هر گونه سو استفاده های سیاسی و غیر متعارف و غیر قابل قبول از این جایگاه ، ترجیح دادند و تصمیم گرفتند اقامه نماز جمعه توسط یکی دیگر از حضرات آقایان ائمه جمعه موقت تهران برگزار شود تا فضای صمیمی و روحانی این عمل سیاسی و عبادی به آنچه که نباید، آلوده نشود."

پیش از تاکید مجدد وب سایت رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی درباره حضور او در نماز جمعه این هفته تهران، روزنامه "خبر" از قول آقای تقوی، حضور آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه را نامشخص و بسته به نظر آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی دانسته بود.

در حالی که پس از سه هفته بار دیگر نوبت اقامه نماز جمعه به اکبر هاشمی رفسنجانی رسیده بود، بار دیگر موضوع حضور او در نماز جمعه تهران به عنوان امام جمعه موقت، بحث برانگیز شده است.

قدیمی ترین امام جمعه تهران

اکبر هاشمی رفسنجانی، قدیمی ترین امام جمعه تهران است و از حدود ۳۰ سال پیش یکی از امامان جمعه موقت تهران محسوب می شود. آقای هاشمی رفسنجانی در آخرین نماز جمعه ای که اقامه کرد و از سوی رسانه های غیر دولتی ایران "تاریخی" توصیف شد، به انتقاد از شرایط حاکم بر کشور پس از اعلام نتایج انتخابات پرداخت.

خطبه های نماز جمعه آقای هاشمی رفسنجانی درباره "به خطر افتادن مشروعیت حکومت جمهوری اسلامی و درخواست برای آزادی زندانیان سیاسی و دلجویی از خانواده آنها" هشدار داده بود.

اقامه این نماز جمعه، انتقاد برخی از محافظه کاران و شماری از اصولگرایان را به دنبال داشت. احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان از جمله محافظه کاران پرنفوذی بود که ناخشنودی خود را پنهان نکرد و حتی همنوا با محمود احمدی نژاد، آقای هاشمی را مسئول ناآرامی های بعد از انتخابات معرفی کرد.

فائزه دختر آقای هاشمی رفسنجانی به همراه جمعی دیگر از اعضای خانواده او نیز در جریان اعتراض به نتیجه انتخابات در ایران بازداشت شد اما به فاصله کوتاهی، همراه دیگران آزاد شد.

آقای هاشمی رفسنجانی پس از اقامه این نماز جمعه در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی تژاد که در حضور آیت الله علی خامنه ای رهبر نظام جمهوری اسلامی برگزار شد، حضور نیافت و در مراسم سوگند آقای احمدی نژاد در مجلس نیز از غایبان بود.

او پیش از برگزاری انتخابات با ارسال نامه ای سرگشاده به آیت الله علی خامنه ای، در اعتراض به آنچه "اظهارات عاری از حقیقت و غیرمسئولانه" محمود احمدی نژاد در جریان مناظره تلویزیونی با میرحسین موسوی خواند، تلویحا از سکوت آقای خامنه ای در این ماجرا گلایه کرده بود.

پس از انتشار این نامه، آقای رفسنجانی با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد و گفت که این ملاقات "یکی از دیدارهای کارساز من با آیت الله خامنه ای" بود.

رهبر جمهوری اسلامی در اولین نماز جمعه پس از اعلام نتایج انتخابات سابقه دوستی اش با آقای رفسنجانی را بیش از ۵۰ سال خواند اما گفت که از میان دیدگاه های موجود در نظام، دیدگاه محمود احمدی نژاد از همه به او نزدیک تر است.

آقای رفسنجانی یکی از معدود چهره های شاخص انقلاب اسلامی و نزدیکان آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی است که هنوز پس از ۳۰ سال برخی از مناصب مهم این کشور را در اختیار دارد.

از مرد دوم نظام تا ابهام در امامت جمعه پایتخت

از آقای رفسنجانی زمانی به عنوان دومین شخصیت پرقدرت جمهوری اسلامی نام برده می شد.

او عضو شورای انقلاب، رئیس مجلس شورای اسلامی، دو دور رئیس جمهور ایران بوده و در حال حاضر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان رهبری است. مجمع تشخیص مصلحت یکی از مهمترین نهادهایی تصمیم گیری کلان ایران است که به نوعی به آیت الله خامنه ای مشورت می دهد. مجلس خبرگان رهبری هم وظیفه نظارت بر عملکرد رهبری و انتخاب جانشین او را دارد. این مجلس اختیار عزل و نصب رهبر جمهوری اسلامی را نیز دارا ست.

برخی از ناظران مسائل ایران می گویند که این مجلس چندان در اعمال وظایف خود جدی نیست اما از زمانی که آقای رفسنجانی به ریاست این مجلس انتخاب شده در چندین اظهار نظر گفته است که نباید مجلس خبرگان صورتی تشریفاتی داشته باشد.

موقعیت سیاسی آقای رفسنجانی به عنوان رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و اختلاف او با رهبر جمهوری اسلامی بر سر عملکرد و رفتار محمود احمدی نژاد، گمانه زنی هایی در مورد میزان و دامنه توانایی او برای تاثیر گذاری بر فضای سیاسی و اجتماعی ایران به دنبال داشته است.

پس از اقامه آخرین خطبه نماز جمعه آقای هاشمی رفسنجانی که اولین سخنرانی او از تریبون نماز جمعه پس از انتخابات ریاست جمهوری بود، و سپس غیبت او از مراسم تنفیذ و تحلیف احمدی نژاد، آینده سیاسی آقای رفسنجانی موضوع مقاله ها و گمانه زنی ها متعددی قرار گرفته است.

آخرين آخبار