آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۸, جمعه

ابراهيم نبوي : کلاهی که پشم نداشت

گاهی اوقات باید کلاه تان را عقب تر بگذارید، حداقل بخاطر ده سال حمایت از قاضی سعید مرتضوی که نورچشمی و قاضی اول دستگاه عدل جمهوری اسلامی بود. این کار را فراموش نکنید، اما یادتان باشد که کلاه تان را باد نبرد. کم نیستند کسانی که در جرم مرتضوی شریک اند و در حالی که همه آنها می دانستند حامل مذکور، عامل اصلی جنایت در کهریزک بوده است، او را از این جرم تبرئه کردند. اما حواس تان باشد که هر کاری می کنید، فقط به فکر حفظ این کلاه نباشید، این کلاه به آن اندازه پشم ندارد که بتوانید از آن نمط سرپوشی بر جنایت کهریزک فراهم کنید.
اصولا استفاده از کلاهی که پشم ندارد، به عنوان سرپوشی بر خطاهای بی شمار قوه قضائیه، کاری نادرست است، همانطور که استفاده از پوتین های نظامی سردار رادان هم برای پاپوش دوختن برای بیگناهان گرفتار در کهریزک مشکلی را حل نکرد. هنوز نفهمیده ام چرا دنبال پاپوش و سرپوش می گردید، آن هم در روزگاری که فاصله محرمانه اعلام شدن اقدامی مجرمانه، تا آشکار شدن آن اینقدر کوتاه است.

دیدار مهدی کروبی با فعالان سیاسی دانشجویی: نیروهای اصیل سپاه از سرکوب حمایت نمی کنند

پنجشنبه ۱۷ دى ۱۳۸۸
روز آنلاين : مهدی کروبی در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی و دانشجویی با تشریح وضعیت موجود گفت "فکر نمی کردیم کار جمهوری اسلامی به این جا برسد که اقداماتی نظیرکشتار روز عاشورا رخ بدهد." کروبی تصریح کرد که خشونت را نیروهای سرکوب آغاز نموده اند و برعکس سابق که خشونت از سوی نیروهای مقابل نظام بود هم اکنون خشونت از سوی طرف مقابل اعمال می شود. 
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر در این دیدار که روز دوشنبه ۱۴ دی ماه برگزار شد نمایندگانی از این کمیته، دفتر تحکیم وحدت، شورای دفاع از حق تحصیل، نمایندگان خانواده های زندانیان سیاسی، فعالان دانشجویی آزاد وسراسری کشور حضور داشتند. 
کروبی  در پاسخ به انتقاد نماينده شورای دفاع از حق تحصيل مبنی بر عدم موضع گيری صريح عليه سپاه از عدم همبستگی نيروهای اصيل سپاه با جريان سرکوب و جنايت خبر داد و صراحتا با اشاره به رنج نيروهای دلسوز سپاه از وضعيت حاکم، سکوت آنان را دليل نارضايتی آنها دانست. 

مصاحبه مجيد انصاري از تابناك حذف شد+متن مصاحبه

سلام:من ترس آن را دارم كه يك روز چشم باز كنيم،‌ ببينيم از انقلاب جز پوسته‌اي، ديگر چيزي نمانده و نااهلاني كه با ناآرام كردن فضا و دامن زدن به تنش‌ها و تهمت زدن به هر كه با آنها و همراهشان نيست، ديگر از چهره‌هاي انقلابي كسي را در صحنه باقي نگذاشته با‌شند.
مجيد انصاري،عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز روز گذشته-چهارشنبه- مصاحبه اي را با سايت تابناك انجام داد كه بعد از گذشت چند ساعت بنا به دلايل نامعلوم،اين مصاحبه از روي خروجي سايت تابناك حذف شد.
به لحاظ اهميت اين مصاحبه و سخنان حجت الاسلام انصاري پايگاه خبري-راهبردي سلام متن كامل مصاحبه را منتشر مي‌كند
مجيد انصاري در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناك» به ترسيم و تبيين ابعاد فضاي كنوني و ضرورت حساسيت جامعه بر گسترش افراطي‌گرايي و خطر فاصله گرفتن از آرمان‌هاي انقلاب پرداخت.

امین احمدیان عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم : بیش از ٢٠٠ دانشجو در زندان‌ها هستند

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

راديو زمانه : بنا به گزارش ها، طی روزهای اخیربازداشت های گسترده دانشجویان و فعالان دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف کشور ادامه داشته است. تعداد این بازداشت‌ها به‌ویژه در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه کرمان، دانشگاه‌های تهران و دانشگاه های آزاد در هر شهر به ده ها تن می رسد. قبل از آن چهار عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم) نیز دستگیر شده بودند. 

امین احمدیان عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم و همسر بهاره هدایت (یکی از اعضای بازداشت شده این شورا)، درباره آخرین وضعیت چهار عضو بازداشت شده می گوید:

تا این تاریخ چهار نفر از اعضا و فعالان دفتر تحکیم را بازداشت کرده‌اند که اولین آن‌ها آقای میلادی بودند که در ۹ آذر بازداشت شدند و بیش از ۴۰ روز است که از بازداشت ایشان می‌گذرد. پس از آن آقای مهدی عربشاهی در روز عاشورا بازداشت شدند و بعد از آن هم خانم هدایت سه روز پیش هم آقای مرتضی سمیاری در منزلشان بازداشت شدند.
آیا بازداشت‌شدگان در این روزها تماس تلفنی یا دیدار با خانواده‌هایشان داشته‌اند؟
آخرین اطلاعی که من دارم این است که آقای اسدی دو هفته‌ی پیش توانستند یک ملاقات کابینی با خانواده‌شان داشته باشند و از آن تاریخ تا الان حدود دو هفته است که هیچ خبری از ایشان در دست نیست. آقای عربشاهی هم دیروز بعدازظهر، حدوداً ده روز پس از بازداشت‌شان، توانستند که فقط به مدت یک دقیقه با خانواده‌شان تماس بگیرند و از سلامت‌شان و این که ظاهراً در زندان اوین به‌ سر می‌برند، خبر دادند.
متاسفانه از خانم هدایت که بیش از یک هفته از بازداشت‌شان می‌گذرد، مطلقاً هیچ گونه خبری از وضعیت و مکان نگهداری ایشان نداریم و آقای سمیاری هم تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم، تماسی با منزل نداشته اند.
به جز بازداشت فعالان دفتر تحکیم، طبق گزارش ها بازداشت‌های گسترده‌ای در روزهای اخیر در دانشگاه‌های مختلف کشور انجام گرفته و فشارها و محدودیت‌های تازه ای نیز به شکل محروم کردن یک ترم تحصیلی، برای تعداد دیگری از دانشجویان در نظر گرفته شده است. این فشارها و محدودیت ها آیا در ارتباط با تظاهرات اخیر است؟
این سیاست البته به‌ویژه در دوره‌ی وزیر علوم جدید و شخص آقای دانشجو اعمال می‌شد. ولی ناآرامی‌های اخیر و اعتراضات گسترده‌ی مردم باعث شد که این سیاست‌ها خیلی زودتر خودشان را نشان دهند و مثل همیشه که در مقابل اعتراضات با اولین قشری که برخورد می کنند، قشر دانشجو است، متاسفانه در این حوادث اخیر نیز به بازداشت وسیع دانشجویان و برخوردهای سنگین با آنان پرداختند.
همان طور که اشاره کردید، پس از اعتراضات اخیر موج وسیع و گسترده‌ و خشنی از سرکوب و بازداشت شروع شده است که ما نمونه‌اش را در دانشگاه مشهد می‌بینیم که ده‌ها دانشجو را بازداشت کرده‌اند. هم‌چنین در دانشگاه‌های مختلف تهران ازجمله دانشگاه پلی‌تکنیک، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد در تهران و دانشگاه آزاد نجف‌آباد.
ما در بسیاری شهرستان‌ها نیز بازداشت‌های مختلف و وسیعی داشته‌ایم که متاسفانه به دلیل وسعت‌شان و هم به این خاطر که بعضاً خانواده‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند که انعکاس ندهند و آن‌ها هم خبر نمی‌دهند، باعث شده است که آمار دقیقی نداشته باشیم.
البته بی‌تجربگی خانواده‌ها است که فکر می‌کنند عدم انعکاس بازداشت بچه‌هایشان، شاید تاثیر مثبتی در روند نگهداری و هم‌چنین آزادشدن‌شان داشته باشد. ولی می‌توان گفت که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر از دانشجویان در بازداشت بسر می‌برند.

واکنش دانشگاه‌ها، محافل دانشجویی و استادان در قبال بازداشت‌های اخیر چه بوده است؟
ببینید، الان در مقطعی بسر می‌بریم که معمولاً در ایران امتحانات میان ترم دانشگاه است و حضور دانشجویان در دانشگاه خیلی پررنگ نیست و هم‌چنین به دلیل تعطیلات مربوط به میان ترم، دانشجویان بعضاً در خوابگاه‌ها و محافل دانشجویی نیز حضور ندارند. ولی با این حال شاهد واکنش‌های اعتراضی به شکل‌های مختلف بوده و هستیم.
ازجمله این که گروه‌هایی از دانشجویان در امتحانات شرکت نکردند و عملا امتحانات میان ترم در برخی دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه‌ امیرکبیر یا بعضی از دانشگاه‌های دانشگاه تهران برگزار نشد. اعتراض دیگر مربوط به نامه‌ی اساتید دانشگاه دانشکده‌ی فنی بود که در خبرگزاری ها بازتاب گسترده داشت.
این اعتراض‌ها ادامه دارد و البته هنوزهم دانشجویان منتظر عکس‌العمل مثبت حاکمیت در قبال وضعیت دانشجویان زندانی هستند. منتظر هستند که دانشجویان زودتر آزاد شوند. ولی خب اگر نتیجه‌ی انتظار خودشان را نبینند، طبیعی‌ است که واکنش‌ها به صورت اعتراضات دیگری خودش را نشان خواهد داد.


سرکوب معترضين در ايران به افشاگری عليه رژيم منجر شده است

نيويورك تايمز : بعضی مقامات رژيم توسل به مشت آهنين را رد ميکنند .
نيويورک تايمز زير عنوان "نشت مداوم اسرار، ستون رژيم ايران را سست ميکند" می نويسد کارشناسان امور ايران ميگويند ضرب و جرح، توقيف، نمايش دادگاهها، و حتی کشتن ها نتوانسته است ايرانيان را از رفتن به خيابان ها برای اعتراض منصرف کند. اما همين شيوه ها ممکن است برای خود دولت موجب بروز عوارضی شود که مشروعيت اش را در ميان طرفدارانش از بين می برد. مدرک؟ نشت کردن ها.

نشت کردن ها از ماه دسامبر آغاز شد. نشت گزارش جلسات تشکيلات اطلاعاتی وپاسداران انقلاب، صورت جلسه ای از تلويزيون دولتی راجع به چگونگی پوشش اعتراض ها، و يادداشتی در مورد چگونگی استفاده تشکيلات امنيتی ازمجرمين جرائم کوچک برای پر کردن صف تظاهرکنندگان طرفدار دولت.

راهی وجود ندارد که صحت اين نشت ها را تائيد کرد. اما بنظر ميرسد خشم دولت و استيصال از آنچه که جنگی نرم برای سرنگونی رژيم توصيف ميکند چنان بالا گرفته است که اخيرا ارتباط با بسياری از شبکه های خبری، دهها سازمان غير دولتی و وب سايت های اپوزيسيونی را که ضد انقلابی تشخيص ميدهد، جرم دانسته است.

ايران همواره عميقا دچارعدم يک پارچگی بوده است. حتی پاسداران انقلاب متکی به عقايد ايدئولوژيک از يک پارچگی بسيار دور اند . پس از بحران سياسی ناشی از انتخابات مورد اختلاف رياست جمهوری در ماه ژوئن، اکنون اين عدم يک پارچگی ممکن است بيشتر شده باشد. حتی در ميان متعهدين به عقايد ايدئولوژيک نشانه هائی وجود دارد که بعضی هايشان به اين نتيجه رسيده اند رويکرد دولت به مشت آهنين در مقابله با معترضين کارآ نيست، و در حقيقت ممکن است نتايجی معکوس در پی داشته باشد.

* استعفا يا اعتراض و برگشت از رژيم؟

لس آنجلس تايمز زير عنوان "آيا کنسول تهران در نروژ در واکنش به خشونت عليه معترضين به رژيم پشت کرده است؟" می نويسد وسائل ارتباط جمعی اسکانديناوی گزارش ميدهند يک ديپلمات ارشد ايران در نروژ اخيرا در اعتراض به شدت عمل عليه معترضين در ايران استعفا داده است.

محمد رضا حيدری در يک گزارش شبکه خبری نروژی NRK گفته است اين رفتار مقامات با تظاهرکنندگان بود که من را برآن داشت درک کنم قادر به ادامه کار نيستم.

مقامات ايرانی اين گزارش را به عنوان يک شايعه رد کرده اند. خبرگزاری نيمه رسمی مهر به نقل از منبعی در وزارت امورخارجه ايران ضمن تکذيب گزارش آن را بخشی از جنگ روانی غرب عليه ايران خوانده است.

در همين حال بنظر ميرسد اين ديپلمات خود را از وسائل ارتباط جمعی دور نگاه ميدارد. به گفته
 يک نماينده NRK حيدری فعلا مايل به هيچگونه تماسی با وسائل ارتباط جمعی ديگر نيست.

گزارش NRK ميگويد حيدری کماکان در پايتخت نروژ است و درخواست کمک از مقامات نروژی را مد نظر دارد.

وزارت امور خارجه نروژ از اظهار نظر در باره گزارش خودداری ميکند و يک سخنگوی سازمان مسئول امورمهاجرت نيزميگويد اين سازمان راجع به پناهجويان اطلاعات منتشر نمی کند.

آخرين آخبار