آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۸, جمعه

مصاحبه مجيد انصاري از تابناك حذف شد+متن مصاحبه

سلام:من ترس آن را دارم كه يك روز چشم باز كنيم،‌ ببينيم از انقلاب جز پوسته‌اي، ديگر چيزي نمانده و نااهلاني كه با ناآرام كردن فضا و دامن زدن به تنش‌ها و تهمت زدن به هر كه با آنها و همراهشان نيست، ديگر از چهره‌هاي انقلابي كسي را در صحنه باقي نگذاشته با‌شند.
مجيد انصاري،عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و دبير اجرايي مجمع روحانيون مبارز روز گذشته-چهارشنبه- مصاحبه اي را با سايت تابناك انجام داد كه بعد از گذشت چند ساعت بنا به دلايل نامعلوم،اين مصاحبه از روي خروجي سايت تابناك حذف شد.
به لحاظ اهميت اين مصاحبه و سخنان حجت الاسلام انصاري پايگاه خبري-راهبردي سلام متن كامل مصاحبه را منتشر مي‌كند
مجيد انصاري در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناك» به ترسيم و تبيين ابعاد فضاي كنوني و ضرورت حساسيت جامعه بر گسترش افراطي‌گرايي و خطر فاصله گرفتن از آرمان‌هاي انقلاب پرداخت.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: به نظر من اين روزها دلسوزان نظام، انقلاب و كساني كه نقش محوري در پيدايش نهضت، دوران دفاع مقدس و مديريت كشور در سي سال گذشته داشته‌اند، از وضعيت پيش آمده نگران هستند و بايد يقين داشته باشيم اين هم خواست اين عزيزان است كه به دنبال راهكاري براي برون‌رفت از وضعيت كنوني باشيم و هم حق آنهاست. توجه داشته باشيد اين انقلاب با مجاهدت افراد دلسوز و با رهبري حضرت امام (ره)، اهداي ده‌ها هزار شهید و صدها هزار جانباز و آسيب‌ديده از جنگ پا گرفت و در ادامه نيز رهبر كنوني انقلاب، همان مسير را تداوم بخشيدند. پس امري طبيعي است كه اين افراد براي همه هزينه‌هايي كه در راه انقلاب اسلامي داده شده است، نگران باشند و در پي ارايه راهكاري براي برون‌رفت از اين اوضاع باشند.

وي افزود: متأسفانه رفتارهاي افراطي و غالب شدن افراطيون بر فضاي سياسي، سبب شده است بسياري از چهره‌هاي دلسوز و مطرح نظام به حاشيه رانده شوند. اين افراد در همه اقشار و نهادها از روحانيت و حتي مرجعيت گرفته تا دانشگاهيان، سياسيون و انقلابيون باسابقه ديده مي‌شوند. اگر خوب دقت كنيد،‌ مي‌بينيد همين رفتارهاي افراطي بسياري از اين عزيزان را خانه‌نشين يا منفعل كرده است. امروز فضايي ايجاد كرده‌اند كه يا بايد در چهارچوب سلايق و برداشت همين اقليت افراطيون رفتار كرد و سخن گفت، يا آماده پذيرفتن انواع اتهام‌ها مانند نفاق، عامل بيگانه، ضد نظام، سازشكار، خيانتكار و مانند آن بود.

انصاري در ادامه بيان داشت: بايد هوشيار بود؛ زيرا شواهد نشان مي‌دهد عوامل نفوذي در هر دو طيف در حال رسوخ هستند. موضع‌گيري‌هاي افراطي و احساسي برخي‌ها در واقع نشان‌دهنده اين است كه عده‌اي منافعشان در تشديد اغتشاشات و ناآرامي‌هاست. نمونه اين موضوع را مي‌توان در جوسازي عليه نامه دكتر رضايي به رهبري ديد؛ يا حادثه آفريني‌هايي مانند حمله به حسينيه جماران در شب عاشورا، حمله به برخي حسينيه‌ها و تكايا،‌ پاره كردن تصوير حضرت امام (ره) و رفتارهاي ساختارشكنانه برخي در روز عاشورا. اينها همه از يك جنس است و به نظر من عوامل اين رويدادها، افراد و جريان‌هاي مشكوك و خطرناكي هستند كه در هر دو طرف نفوذ كرده‌اند و با همان استراتژي زنده نگه داشتن ناآرامي‌ها و دامن زدن به اغتشاشات كه به يقين منافعشان هم در آن تأمين مي‌شود، در حال فعاليتند.

به همين دليل به نظر من اگر دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي ما از اين منظر حوادث اخير را رصد كنند، در ميان افرادي كه در ظاهر ادعاي ولايتمداري دارند، اما در عمل بر ضد اين نهاد مبارك گام بر مي‌داند، به خوبي مي‌توانند سرنخ‌هايي از عوامل نفوذي در اين گروه‌ها پيدا كنند. عواملي كه در دو طرف اين جريان يا به نام اصولگرا يا اصلاح‌طلب، فضا را ملتهب مي‌كنند و خداي نكرده درصددند فضا را به جايي برسانند كه مديريت آن از دست همه خارج شود. يكي از نتايج اين رويكرد افراط‌گرايانه و دامن زدن به تنش‌ها، خانه نشين شدن و گوشه‌گيري بسياري در اردوي اصولگرايان و اصلاح‌طلبان است و اين موضوع آشكار مي‌كند جريان يادشده مسأله‌اش تنها اصلاح‌طلبان نيست، بلكه همه دلسوزان و سابقون نظام است.

حجت‌الاسلام انصاري در ادامه با اشاره به برافروخته شدن جريان افراط‌گرايانه پس از نامه دكتر رضايي به رهبر انقلاب گفت: نامه محسن رضايي هم در همين چهارچوب دغدغه‌مندي دلسوزان نظام كه از وضعيت پيش آمده نگرانند، قابل تحليل است و البته جوسازي عليه آن را هم مي‌توان در چهارچوب غالب شدن افراطيون بر فضاي سياسي تحليل كرد. آقاي رضايي پيش از انقلاب از پيشگامان در لبيك به نهضت حضرت امام (ره) بودند و پس از انقلاب هم با تأسيس سپاه و ايفاي نقش كليدي در دوران دفاع مقدس، دين خود را به انقلاب ادا كردند.

به هر حال، چه برخي‌ها بخواهند يا نخواهند، نام رضايي با دوران دفاع مقدس و فرماندهي اين دوران گره خورده است و امروز هم به عنوان دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام از عناصر فكور و دلسوز هستند و عملكرد و رفتار ايشان همواره در مسير خدمت به انقلاب بوده و هست. خوب پس اگر رضايي نتواند براي برون‌رفت از شرايط موجود راهكار بدهد، پس چه كسي مي‌تواند؟

به نظر من موضع‌گيري‌هاي احساسي و افراطي برخي به اين نامه، در واقع نشان‌دهنده اين است كه عده‌اي منافعشان در تشديد اغتشاشات و بي‌نظمي است و محتواي اين نامه كه رويكرد وحدت‌بخش داشته و در پي راهكاري براي بازگشت به آرامش است، آنها را به شدت عصباني كرده است.

انصاري در ادامه افزود: اين جريان افراطي عامدانه يا از سر كم‌اطلاعي و با حذف چهره‌هاي سياسي درون نظام و اشخاص امتحان پس داده و ريشه‌دار در انقلاب، فضايي را ايجاد كرده‌اند كه نسل سوم و چهارم انقلاب به بخش عظمي از سرمايه‌هاي انقلاب با بدبيني و ترديد نگريسته و نگاه بخشي از آنها معطوف به خارج از كشور باشد و در واقع خطري كه محسوس است، انتقال رهبري جريان‌هاي سياسي از داخل به خارج از كشور براي برخي از جوانان كشورمان است كه به نظر من اين يك حركت خزنده خطرناك است. من به خوبي شاهد اين هستم كه عده‌اي در دو طرف جريان در حال شيطنت و ناآرام كردن فضا هستند. فراموش نكنيم كه وضعيت امروز عراق، افغانستان و برخي ديگر از كشورها، تحت تأثير همين افراطي‌گرايي‌ها و ترويج نفاق و كينه ميان مردم به اينجا رسيده است.

ما نبايد اجازه دهيم كه فضاي ايران به چنين سويي سوق پيدا كند. بايد ضمن آن‌كه هوشياري جامعه را بالا مي‌بريم، توجه داشته باشيم كه كشور ما در هر حال، كشوري است با تنوع قومي و سياسي و نهادهاي مدني ريشه‌دار، دانشگاه‌ها، ‌نهاد روحانيت، جريان‌هاي سياسي، ... و كلا فضاي مدني در ايران قدرتمند است و اين بايد مورد توجه قرار گيرد. البته از نظر من اين نهادها اگر فعال شوند، بهترين عناصر براي جلوگيري از افراطي شدن فضا هستند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: حضرت امام بارها هشدار دادند كه مراقب باشيد انقلاب به دست نامحرمان نيفتد. يا در جايي فرموده‌اند: «من خوف آن را دارم كه روزي ما را محاكمه كنند كه چرا با شاه جنگيديد؟» سوابق تاريخي صدر اسلام هم نشان داده كه دلسوزان و سابقون در دين و دينداري را خانه‌نشين كردند. من هشدار مي‌دهم يك جرياني هست كه مي‌خواهد حلقه اول، دوم و سوم انقلاب و امام را در هر حوزه‌اي به نوعي از ميدان به در كنند. اينها امروز ترور فيزيكي نمي‌كنند، بلكه ترور شخصيتي مي‌‌كنند. شما ببينيد در سال‌هاي اخير روحانيون برجسته از هر دو جناح را تحت هر شرايطي و به بهانه‌هاي گوناگون تخريب كرده‌اند و امروز هم همين جريان ادامه دارد. بسياري از مسئولان اكنون يا سابقه انقلابي ندارند، يا حتي گاه سوابق منفي دارند. بسياري كه اصلا كوچكترين سابقه اجرايي ندارند، اكنون مسئوليت‌هاي سنگين را بر عهده دارند، ولي بسياري از چهره‌هاي كارآمد و انقلابي و امتحان پس داده، بايكوت شده‌اند.

انصاري در پايان يادآور شد: من ترس آن را دارم كه يك روز چشم باز كنيم،‌ ببينيم از انقلاب جز پوسته‌اي، ديگر چيزي نمانده و نااهلاني كه با ناآرام كردن فضا و دامن زدن به تنش‌ها و تهمت زدن به هر كه با آنها و همراهشان نيست، ديگر از چهره‌هاي انقلابي كسي را در صحنه باقي نگذاشته با‌شند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار