آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۶, یکشنبه

انتقاد کروبی از نوری همدانی: طرف ارباب قدرت را گرفته‌اید


مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان دولت در ایران در نامه ای به آیت الله حسین نوری همدانی از موضعگیری او در قبال حوادث پس از انتخابات در ایران انتقاد کرده است.

آقای کروبی در نامه ای که روز شنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) منتشر شده، با اشاره به حوادث مذکور خطاب به آقای نوری همدانی نوشته است: "حضرتعالی در این قضایا که به مثابه یک فتنه بزرگ می باشد، نه تنها در منازعات سیاسی بین معترضین و دولت بی طرف نماندید، بلکه معترض به ملتی می باشید که حقوقشان پایمال شده است".

اشاره آقای کروبی به اظهاراتی است که آقای نوری همدانی، یکی از مراجع تقلید شیعه، روز یکشنبه ۱۹ مهر در دیدار مسئولان رادیو معارف استان قم بیان کرده بود.

او گفته بود که "مسئله کهریزک" و "طرح ادعای تجاوز جنسی به بازداشت شدگان" برای انقلاب اسلامی "بسیار گران تمام شد" و افزوده بود که اتحاد با مخالفان دولت تنها زمانی ممکن است که آنها "توبه کرده و به اشتباهات خود اعتراف کنند".

تجاوز

لزوم بررسی موضوع تجاوز به بعضی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ایران را برای اولین بار آقای کروبی در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد.

بعدها هیأتی سه نفره که از سوی صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران مأمور رسیدگی به اظهارات آقای کروبی شده بود، مدارک ارائه شده توسط او را "ساختگی" خواند و خواستار تعقیب قانونی او شد.

اکنون آقای کروبی در واکنش به انتقاد آیت الله نوری همدانی، نوشته است که علمای دین و مراجع تقلید شیعه در طول تاریخ همیشه هنگام "تعدی امرا و دولت ها به حقوق مردم" طرف مردم را گرفته اند و به او هشدار داده است که مواضعش خلاف روش همیشگی مراجع است.

آقای کروبی خطاب به آقای نوری همدانی نوشته است که موضع گیری اخیر او ممکن است به "شبهه آفرینی نسبت به ساحت مقدس مرجعیت شیعه" منجر شود و "مفهوم کمک و تعاون به ارباب قدرت" را در ذهن مردم تداعی کند.

آقای کروبی با تأکید بر مواضع قبلی خود مبنی بر حمایت آشکار ناظران و مجریان انتخابات از آقای احمدی نژاد، وقوع "تخلفات بی سابقه" در روز انتخابات و "حق کشی" در شمارش آرا، نوشته است که "صاحبان رأی" برای مطالبه حق خود به خیابان آمدند، اما شماری از آنها توسط نیروهای حکومتی مورد "جرح و قتل" قرار گرفتند یا بازداشت شدند.

به نوشته آقای کروبی، عده ای از بازداشت شدگان "در برخی از مراکز و بازداشتگاه های غیر قانونی مانند کهریزک مورد اجحاف و تعدی و انواع ظلم و ستم قرار گرفتند، که این قضایای شنیع، موجب وهن اسلام و انقلاب و آبروریزی از نظام جمهوری اسلامی گشته است، تا جایی که بزرگان نظام حکم تعطیلی آن مرکز آزار و شکنجه را صادر کرده و قوه قضائیه را به دستگیری و تعقیب عاملان آن فرمان داد تا شاید بتوان آبروی ریخته را بازیافت".

او موضعگیری آقای نوری همدانی در مورد این وقایع را نوعی قضاوت یک طرفه توصیف کرده و پرسیده است: "آیا در شرع مقدس محمدی، در فقه امام صادق و در فتوای شخص شما می توان صرفا با استماع یک طرف دعوی اینچنین قاطعانه حکم صادر کرد"؟

آقای کروبی سه نامزد معترض به نتایج انتخابات را "معتمدان" آیت الله خمینی و دارای سوابق "مبارزاتی و مدیریتی ممتاز" خوانده و از آقای نوری همدانی گلایه کرده است که حتی اگر به عامه مردم دسترسی نداشته، چرا حد اقل این سه تن را احضار نکرده تا پس از شنیدن سخنان آنها اظهار نظر کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار