آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۷, دوشنبه

چند فرمانده سپاه در اثر بمبگذاری کشته شدند


حداقل دو نفر از فرماندهان سپاه پاسداران در حمله ای انتحاری در استان سیستان و بلوچستان کشته شده اند.

وزارت کشور ایران تعداد کشته شدگان را 29 نفر و تعداد مجروحان را دست کم 28 نفر اعلام کرده است.

این حمله صبح روز یکشنبه 26 مهر (18 اکتبر) و در جریان همایشی میان سران طوایف و قبایل در منطقه "پیشین" (در حد فاصل شهرستان های سرباز و چابهار در جنوب سيستان و بلوچستان) رخ داد.

در یک گزارش گفته شده که دو بمب منفجر شده که یکی در داخل محل همایش بوده و بمب دیگر در کنار گروهی از پاسداران را که تازه رسیده بودند، منفجر شده است.

ظاهرا این همایش با هدف ایجاد "وحدت ميان عشاير شيعی و سنی" برگزار شده بود و چند فرمانده سپاه از جمله نورعلی شوشتری، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران و فرمانده قرارگاه قدس، و رجب علی محمدزاده فرمانده سپاه استان سیستان و بلوچستان در اثر این انفجار کشته شده اند.

فرمانده سپاه ایرانشهر، فرمانده سپاه سرباز، و فرمانده تیپ امیرالمومنین نیز از جمله کشته شدگان هستند.

تلویزیون ایران اعلام کرده که "جندالله" یک گروه پیکارجوی سنی، مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته است.

ایرنا خبرگزاری رسمی ایران انفجار انجام شده را حمله ای انتحاری دانسته و از برخی منابع نقل کرده بود که انفجار توسط فردی انجام شد که مواد منفجره به خود بسته بود.

برخی منابع از کشته شدن "گروهی از سران قبايل و عشاير استان" نیز در جریان این حادثه خبر داده اند.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در واکنش به حادثه گفت "اقدام آمریکا" به این حمله کمک کرده است.

پیشتر، خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه محسوب می شود عوامل انجام این حمله را "افراد ناشناس" اعلام کرده بود.

وزارت خارجه بریتانیا نیز در بیانیه ای اعلام کرد که این "حمله تروریستی" را محکوم می کند.

جندالله؛ مظنون اصلی

در چند سال گذشته چندین بار در سیستان و بلوچستان حوادث خشونت رخ داده است و عمدتا مسئولیت این حوادث را گروه جنبش مقاومت مردمی ایران - جندالله- بر عهده گرفته است.

اخبار مربوط به فعالیت گروه جندالله در مناطق جنوب شرق ایران از حدود پنج سال پیش انتشار یافته و در این مدت، این گروه مسئول یک رشته حملات مسلحانه، آدم ربایی، قتل و بمب گذاری در این مناطق شناخته شده است.

از جمله اقدامات این گروه، عملیات تاسوکی در اسفندماه سال 1384 است که در جریان آن، افراد مسلح با بستن جاده زابل به زاهدان در نزدیکی پاسگاه تاسوکی، اتومبیل های عبوری را متوقف کردند و بیست و دو تن از سرنشینان آنها را کشتند.

گروه جندالله کشته شدگان را عوامل دولتی و امنیتی توصیف کرد اما منابع دولت ایران گفتند که اکثر قربانیان این حمله از افراد عادی بوده اند.

در خرداد ماه سال جاری هم انفجاری در مسجد امیرالمومنین زاهدان روی داد که در جریان آن، بیست و پنج نفر کشته و شماری زخمی شدند و جندالله مسئول آن اعلام شد.

جندالله هدف خود را تلاش برای تامین حقوق مذهبی و قومی قوم بلوچ و اهل سنت در سیستان و بلوچستان ایران اعلام کرده اما تاکید داشته است که یک گروه جدایی طلب نیست.

در مورد سازماندهی و منابع این گروه اطلاع دقیقی در دست نیست اما به گفته مقام های ایرانی، افراد مسلح جندالله در داخل خاک پاکستان مستقر هستند، گروگان های خود را با عبور از مرز به داخل این کشور می برند و عملیات خود در داخل ایران را از آنجا سازمان می دهند.

دولت های ایران و پاکستان جندالله را یک سازمان تروریستی می دانند و مقام های جمهوری اسلامی ایالات متحده را به حمایت از این گروه متهم کرده اند.

برخی منابع گفته اند که جندالله با گروه هایی مانند شبکه القاعده و طالبان ارتباط دارد اما رهبران جندالله این اتهام را رد کرده و گفته اند که در صورت تامین حقوق اقلیت سنی در ایران، فعالیت های خشونت آمیز را کنار خواهند گذاشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار