آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۰, چهارشنبه

متکی: قطع پخش ماهواره العالم غیرقانونی است


جمهوری اسلامی اقدام دو شرکت ارائه دهنده خدمات ماهواره ای در توقف پخش برنامه های تلویزیونی شبکه عرب زبان العالم را غیرقانونی دانسته است.
روز سه شنبه، 10 نوامبر (19 آبان)، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در سخنانی در مراسم معارفه سخنگوی جدید این وزارتخانه گفت که "اقدام دو ماهواره عرب ست و نایل ست در قطع غیرقانونی همکاری ها براساس قراردادی که با شبکه تلویزیونی العالم داشته اند اقدام نادرستی بوده است."
آقای متکی افزود که "براساس معاهدات مربوط به اتحادیه های ارتباطی، موضوع قطع پخش برنامه های العالم قابل پیگیری قانونی است."
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با انتقاد از شرکت های مالک ماهواره های عرب ست و نایل ست، ابراز امیدواری کردکه مدیران این شرکت ها در تصمیم خود تجدید نظر کنند.
منوچهر متکی بر احترام متقابل بین رسانه ها و حق آنها در نقد نظرات یکدیگر تاکید نهاد و گفت که باید امکان گسترده شدن فعالیت رسانه ای بین کشورهای مختلف فراهم آید و همکاری بین کشورهای منطقه ای و اسلامی در این زمینه تقویت شود.
شبکه عرب زبان العالم که در سال 2003 توسط دولت جمهوری اسلامی تاسیس شد و مقر آن در تهران است، برنامه های خود را، که عمدتا شامل اخبار و تفسیر خبری براساس دیدگاه های رسمی دولت جمهوری اسلامی است، از طریق ارتباط ماهواره ای و به زبان عربی پخش می کند.
بخش عمده ای از مخاطبان العالم با استفاده از کانال های متعلق به ماهواره های عرب ست و نایل ست به برنامه های این شبکه تلویزیونی دسترسی داشته اند.
اخیرا پخس برنامه های العالم از این دو ماهواره قطع شده و در حالیکه دلیل اصلی این اقدام مشخص نیست، برخی از منابع علت آن را مسایل مالی عنوان کرده اند.

اختلاف تلویزیونی

در عین حال، گفته می شود که احتمالا نحوه خبررسانی و دیدگاه های شبکه العالم باعث ناخرسندی مقامات بعضی دولت های منطقه و در نتیجه، تصمیم شرکت های دارنده ماهواره های مورد استفاده این شبکه در قطع ارائه خدمات به آن بوده است.
العالم به خصوص رقیب شبکه تلویزیون ماهواره ای العربیه، متعلق به یک شرکت سعودی تعلق دارد و مستقر در دوبی، محسوب می شد که به تلافی نحوه خبررسانی العالم در مورد وقایع کشورهای عرب، به انعکاس اخبار مربوط به اعتراضات در داخل ایران مبادرت می کرده است.
مقامات بعضی کشورهای عربی گفته اند که جمهوری اسلامی از طریق شبکه العالم می کوشیده با تبلیغات یکسویه، باعث بی ثباتی در منطقه شود اما مسئولین این شبکه ، با رد این اتهام، گفته اند که هدف آنان صرفا حمایت از "جنبش مقاومت" فلسطینیان و مقابله با اسرائیل بوده و علیه دولت های عربی نبوده است.
ماهواره عرب ست متعلق به اتحادیه عرب و مرکز شرکت مالک آن در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، است و عمده سهام شرکت دارنده نایل ست را، که در مصر مستقر است، اتحادیه رادیو و تلویزیون مصر و سازمان عربی توسعه صنعتی در اختیار دارند.
در همین زمینه، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گزارش کرده که کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، توقف پخش برنامه های شبکه تلویزیونی العالم توسط شرکت های ماهواره ای عرب ست و نایل ست را "در تناقض آشکار با شعار گسترش رسانه های و اطلاع رسانی شفاف و عادلانه" دانسته است.
آقای جلالی افزوده است که "در دنیایی که سخن از آزادی بیان، گسترش رسانه ها و ارتباطات و نیز اطلاع رسانی شفاف مطرح می شود، محدود کردن رسانه ها هیچ سنخیتی با این شعارها ندارد و نشان دهنده کاذب بودن این شعارهاست."
اعتراض آقای متکی و انتقاد آقای جلالی به قطع پخش برنامه العالم از دو ماهواره نایل ست و عرب ست در حالی انتشار می یابد که در داخل ایران، برنامه های اکثر شبکه های تلویزیونی فارسی زبان خارجی به خاطر پارازیت های نیرومند قابل دریافت نیست که انگیزه آن، در کنار محدودیت های خبری دیگر، ظاهرا جلوگیری از دسترسی مردم به اخبار تحولات داخلی و به خصوص حرکت اعتراضی موسوم به"جنبش سبز" صورت می گیرد.
با وجود اینکه برخی رسانه ها و حتی نمایندگان مجلس با اشاره به خطرات پخش مستمر امواج پارازیت بر سلامت شهروندان خواستار پاسخگویی دولت در این زمینه شده اند، هنوز رسما اعلام نشده کدام نهاد جمهوری اسلامی مسئول جلوگیری از دسترسی ایرانیان به برنامه های ماهواره ای است.
جمهوری اسلامی استفاده از ماهواره را برای اکثر شهروندان منع کرده و مصادره ماهواره ها از خانه های شخصی توسط ماموران دولتی گذشته بارها گزارش شده است.

روابط با عربستان و شورش یمن

وزیر امور خارجه ایران در اظهارات خود در روز سه شنبه، اظهار داشت که در نظر دارد در تاریخی که بعدا اعلام خواهد شد به عربستان سعودی سفر کند و هدف از این سفر را انجام هماهنگی های لازم و کمک به برگزاری مراسم حج و مروری بر روابط دو جانبه اعلام داشت.
روابط ایران با عربستان نیز طی ماه های اخیر با تنش همراه بوده است و دولت و مقامات مذهبی سعودی از اظهارات بعضی مقامات جمهوری اسلامی، از جمله آیت الله علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد، در تشویق تظاهرات سیاسی در جریان برگزاری مراسم حج ابراز ناخرسندی کرده اند.
عربستان سعودی همچنین ایران را به حمایت از شورشیان شیعه الحوثی در یمن متهم می کند در حالیکه مقامات ایرانی این اتهام را رد کرده و در مقابل، بعضی منابع خبری جمهوری اسلامی گزارش هایی را در مورد سرکوب شورشیان یمنی توسط واحدهای نظامی سعودی منتشر کرده اند.
آقای متکی به کشورهای منطقه، بدون نام بردن از کشور خاصی، هشدار داد که از دخالت در امور داخلی یمن پرهیز کنند و افزود که کمک های مادی و تسلیحاتی کشورهای دیگر به گروه های افراطی و تروریستی یا برعکس، اقدام علیه آنها از طریق عملیات نظامی همگی دارای تبعات منفی است.
وی گفت که کسانی که آتش بیار این معرکه هستند باید بدانند که دود آتشی که بر افروخته اند به چشم خودشان خواهد رفت.
در زمینه روابط ایران و عربستان، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی هم اتهام منابع سعودی در مورد دخالت ایران در شورش شیعیان یمنی را رد کرده و ابراز امیدواری کرده است که عربستان "رفتار خود را مبتنی بر برادری ا مت اسلامی و منافع دو ملت مسلمان ایران و عربستان قرار دهد و به فشارهای خارجی تن ندهد."
آقای جلالی گفته است که "ما از رفتارهای عربستان بسیار ناراضی هستیم و از وزارت خارجه به کرات خواسته ایم در این زمینه اقدامات جدی انجام دهد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار