آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۷, پنجشنبه

نزاع بر سر پرونده کهریزک؛ همه چیز تحت الشعاع یک اسم


تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
بهار یکتا

شبکه جنبش راه سبز(جرس): سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و ماهها انتظار هیات ویژه مجلس برای بررسی ماجرای بازداشتگاه کهریزک نتیجه گزارش خود را نهایی و به رئیس مجلس ارایه داد. حال همگان در برابر این سوال اساسی قرار گرفته اند که متهمان این پرونده چه کسانی هستند و چه بخشی از گزارش مجلس برای افکار عمومی علنی خواهد شد؟ 
 
هنوز دقایقی از ارایه گزارش هیات ویژه به رئیس مجلس نگذشته بود که اظهار نظرها و موضع گیری ها در مورد این پرونده جنجالی که یکی از لکه های ننگ نظام قضایی کشور است آغاز شد. همه از هم می پرسند متهم اصلی این پرونده کیست؟ چه سرانجامی در انتظارش خواهد بود؟ آیا برای عبور از بحران پس از انتخابات اکنون زمان قربانی کردن یکی از مهره های اصلی اختناق و سرکوب فرا رسیده است یا هنوز مهاجمان در جبهه کودتا با همه تلاش سعی دارند یار غار خود را در پناه گرفته و برای حفظ قدرت خود سنگرهای بیشتری از نظام را به نفع خود فتح کنند؟

فرض که ادعای سایت الف در معرفی متهم اصلی این پرونده صحیح باشد؛ آیا واقعا فقط سعید مرتضوی در پیدایش چنین فاجعه ای برای نظام نقش داشت؟تکلیف آمران و عاملان چه می شود؟ چه کسی پاسخگوی خون به ناحق ریخته شده جوانانی خواهد بود که تنها به جرم اعتراض به نتیجه انتخابات تقلبی ماوایشان خاک سرد شد و خانواده هایشان تا ابد سوگوار مظلومیتشان خواهند بود؟ چه کسی می تواند این همه خسارات مادی و معنوی به حریم اشخاص و کشور را جبران کند؟ آیا با متهم کردن یک قاضی فاسد که امروز دیگر شاید حتی دوستانش نیز در فسادش به خود شک راه نمی دهند، پرونده جنایات کهریزک بسته خواهد شد؟ در این پرونده ملی تکلیف دکتر رامین پوراندرجانی چه می شود؛ او که به جرم صداقت پاداش مرگ برایش رقم زدند؟


همه بسوی مرتضوی نشانه رفته اند!
سعید مرتضوی چهره آشنای روزنامه نگاران کشور از همان بدو ورودش به صحنه قضا، میل به بلندپروازی داشت. شرایط برای این قاضی جوان تازه فارغ از دانشکده علوم قضایی فراهم شد و در کوتاه مدت نامش پرآوازه نه تنها رسانه های داخلی که بین المللی شد. در پرونده هر روزنامه ای که بسته می شد، هر روزنامه نگاری که به بند کشیده می شد وحتی هر محقق،چهره دانشگاهی و روزنامه نگاری که از آن سوی مرزها پایش به ایران زمین کشیده می شد، رد پایی از این قاضی جوان وجود داشت. تا اینکه قرعه فالش برگشت و انگ " تخطئی از فرمان ولایت" بر پیشانی اش نشست.

در واقعه کهریزک هر آنچه کرد که خود را همچون سایر موارد در زیر چتر "بزرگتر"هایش پنهان کند، موفق نشد وهمه انگشتها بسوی او نشانه رفت. دبیر شورای عالی امنیت کشور متهمش کرد که به رغم فرمان رهبر باز هم متهمان را به کهریزک فرستاده و او انکارکرد. ولی ظاهرا فلک این بار بر وفق مرادش نمی چرخد. رایزنی های خود و دوستان قدیمی اش در مجلس که حتی هفته پیش هم برای دیدارشان به مجلس رفته بود، گویی دیگرمفید قایده نیست و گویی می رود که این سعید هم سرنوشتی مشابه همنامش در قتلهای زنجیره ای پیدا کند.

کار به آنجا رسیده که حتی حامیان احمدی نژاد هم به مصاف او آمده اند. رئیس مرکز پژوهش های مجلس احمدی نژاد که دل خوشی از مرتضوی ندارد در سایت خود تنها ساعتی پس از ارایه گزارش می نویسد :"  سعید مرتضوی دادستان وقت تهران به دلیل آن که به دستور رئیس وقت قوه قضائیه اختیار بازداشتگاه کهریزک را بر عهده داشته است، مقصر اصلی حوادث این بازداشتگاه غیراستاندارد شناخته شده است."

دراین گزارش آمده است که " دستور اعزام بازداشت شدگان ۱۸ تيرماه ۸۸ به کهريزک را سعيد مرتضوی شخصا صادر کرده بود. در اثر رفتارهای خشونت بار مأموران با بازداشت شدگان، محيط غير بهداشتی و ضرب و شتم بازداشتی‌ها به دست ماموران و زندانيان شرور تحت امرشان، سه جوان به اسامی مرحوم محسن روح‌الامينی، مرحوم امير جوادی‌ فر و مرحوم محمد کامرانی جان باختند".

در همین حال پرویز سروری، رئیس کمیته ویژه بررسی بازداشت های پس از انتخابات مجلس می گوید " دادسرای انتظامی قضات در حال بررسی نقش سعید مرتضوی در ماجرای زندان کهریزک است. "اما فرهاد تجری نظر دیگری دارد. او معتقد است که " ادعايي که سايت هاي الف و جهان و آقايان توکلي و زاکاني مطرح کردند، کاملاً کذب است چون نه مجلس و نه کميته مجلس شأن اين را ندارند که بخواهند قضاوت کنند و اصلاً چه کسي اين حق را به ما داده که بگوييم فلاني متهم است. کار سايت الف جهت گيري سياسي و با هدف سياسي بوده است".

در این میان کاظم جلالی که نقش سخنگوی هیات ویژه را ایفا می کند می گوید که "من وارد اين بازي نمي شوم. من نه اين موضوع را تاييد مي کنم نه تکذيب. نه مي گويم اسم هست و نه مي گويم اسم نيست."


گفتنی است که برخي از اعضاي کميته به اقدام سايت الف معترض شده و مي گويند دروغ است و اصلاً اسمي نيامده که فرد يادشده يکي از آنها باشد.


12 متهم، سه نفر در انتظار قصاص
اواخر آذر ماه سازمان قضایی نیروهای مسلح در یک اقدام باور نکردنی با انتشار گزارشی از پرونده متهمان کهریزک، تائید کرد که سه نفر از بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات بر اثر ضرب و جرح ماموران در این بازداشتگاه کشته شده اند.در این گزارش تصریح شد که محسن روح الامینی، امیر جوادی فر و محمد کامرانی که در جریان اعتراضات بعد از انتخابات دستگیر و به کهریزک منتقل شده بودند، به دلیل ضرب و جرح ماموران کشته شده اند.

بنابر گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح، بعد از انجام تحقیقات ۲۲ نفر از رده ها و قسمت های مختلف نیروی انتظامی و افراد مرتبط به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گرفته اند ولی سرانجام دادسرای نظامی تهران ۱۲نفر را مجرم شناخته و برای آنها درخواست مجازات کرده است. برای سه نفر از متهمان با استناد به بند ب ماده ۲۰۶ قانون مجازات اسلامی که از مصادیق قتل عمد است درخواست مجازات شده است.

در همان زمان سایت تابناک نزدیک  به محسن رضایی دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام از قول یک منبع آگاه نوشت که" در میان متهمان پرونده چند سرهنگ و یک سرتیپ وجود دارد." در این سایت ابراز امیدواری شد که "با پیگیری دقیق این پرونده، وجهه نظام مقدس جمهوری اسلامی از لوث این مسائل پاک شده و حساب مجرمان از کلیت نظام جدا شود."

این در حالی است که  غلامرضا کرمی یکی از اعضای هیات تحقیق و تفحص مجلس معتقد است که  گزارش سازمان قضايي نيروهاي مسلح بسيار ناقص است. به دادن يک اطلاعيه بسنده کردند. بايد يک کار کارشناسي مي کردند و نتيجه کار را تعيين مي کردند. به هر حال مجلس سعي کرد جاي نقص نگذارد و کامل بررسي کند.


عاملان و آمران و ......
بی شک پرونده ملی کهریزک را نمی توان با مجازات تنی چند از خاطیان بست. این پرونده نشان از نظام بیمار قضایی کشور دارد که سرانجام شدت بیماری و فغانهای پیاپی آنچنان گوش حاکمان را آزرد که چاره ای جز تعطیلی آن ندیدند. ولی آیا انجام این همه جنایات و شکنجه و نقض ابتدایی ترین حقوق انسانی را می توان در وجود چند نفر خلاصه کرد؟؟ آگاهان سیاسی معتقدند حتی اگر همه خاطیان و عاملان و آمران هم مجازات شوند، نتایج این جنایت سازمان یافته هولناک با گذر زمان از پیشانی نظام پاک نخواهد شد.

در این پرونده نام رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز به میان آمده که در زمان اجرا ی طرح امنیت اجتماعی، کهریزک را مکان مناسبی برای "مجازات گردن کشان و ارازل و اوباش سابقه دار در نظر گرفت تا هوای جهنمی بالای چهل درجه جنوب تهران و فقدان امکانات اولیه بهداشتی برای زندانیان و محدودیت ها و شرایط سخت بدنی، آنها را به خود آورد"!چه سرانجامی برای او در نظر گرفته شده است؟ آیا رادان که در پی جنایات کهریزک با کسب مقام بالاتر انتظامی نقش بیشتری در کشتار و تهاجم به فرزندان این خاک روا داشت نیز در انتظار سرانجامی چون مرتضوی خواهد بود؟

عبدالحسین روح الامینی پدر محسن روح الامینی که یکی از کشته شدگان کهریزک است پیشتر گفته بود که"ما امیدواریم با عوامل اصلی و پشت صحنه پرونده برخورد شود و فقط به مجازات این چند نفر عناصر سطح پائین و محلی جنایت بسنده نشود، عدالت واقعی زمانی اجرا می شود که آمران و مجوز دهندگان انجام این جنایت که در پست های بالای کشوری، قضایی و دانشگاهی قرار دارند، مجازات شوند."

حال باید دید نتیجه تحقیقات هیات ویژه مجلس که همه تابستان گرم و پاییز پر کولاک ایران را به گردآوری شواهد مشغول بودند در روزهای سرد زمستانی به کجا می رسد؟ آیا اراده ای برای عبور از این بحران که شش ماه است کشور را زمینگیر کرده وجود دارد؟ آیا رئیس مجلس صلاح می داند که همه گزارش را در صحن علنی در اختیار افکار عمومی قرار دهد یا هنوز هم منافع عده ای " تافته جدا بافته" با مصالح و منافع نظام گره خورده است وبه ازای حفظ آنان حاضر خواهند شد که کل نظام را هم بر باد دهند؟ آیا این بار سعید مرتضوی قربانی دیگر "نیروهای خودسر بانفوذ" خواهد شد؟  بهرحال هفته آینده می تواند روزهای پر ماجرای دیگری را در تاریخ کوتاه جنبش سبز مردمی ایران داشته باشد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار