آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۷, پنجشنبه

اختصاصی جرس/بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در محکومیت اقدام اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۸
شبکه جنبش راه سبز(جرس):سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای،اقدام اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را در اعلام عدم برخورداری آیت الله صانعی از شرایط مرجعیت محکوم و بدعت آمیز تلقی کرد و هشدار داد اتخاذ مواضع سیاسی در قبال امور صرفاً دینی که با اعتقادات جامعه سروکار دارد اقدامی بس خطر ناک است که که به مصداق بر شاخ نشستن و بن بریدن، نتایج آن بیش از همه گریبان گیر عاملان آن خواهد شد.متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اقدام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اعلام عدم برخورداری حضرت آیة الله العظمی صانعی از شرایط مرجعیت اقدامی بدعت آمیز در نوع خود به شمار می رود. آقای یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پس از صدرو اطلاعیه مذکور و در توجیه غیر سیاسی بودن اقدام جامعه اظهاراتی فرموده اند که آشکارا از اغراض و انگیزه های سیاسی پنهان در پس آن حکایت دارد. ایشان فرموده اند:
چندی قبل گزارش کمیسیون در این خصوص در اجلاس عمومی جامعه مدرسین به اتفاق تصویب شد....برای اعلام رسمی این موضوع اعضای جامعه مدرسین معتقد بودند که الان شرایط مهیا نیست و لذا اعلام آن به تاخیر افتاد.....يزدي با اشاره به برخی از اتفاقات در مقابل دفتر آیت‌الله صانعی در برخی استان‌ها اظهار داشت: با توجه به این اعتراضات و اینکه برای اعلام رسمی، جامعه مدرسین مصوبه داشت، مناسب‌ترین شرایط و زمان را روزهای اخیر دیدیم و خوشبختانه در جلسه‌ای که با حضور تعداد قابل توجهی از اعضای جامعه مدرسین و بصورت رسمی برگزار شد با اینکه این موضوع در دستور جلسه نبود اعضا موافقت کردند که این بحث در دستور کار رسمی جلسه قرار گیرد.(خبرگزاری ایلنا13/10/88)

چنان که آقای یزدی تصریح کرده اند موضع جامعه مدرسین در این خصوص «چندی پیش در اجلاس عمومی جامعه مدرسین به اتفاق تصویب شده» اما به دلیل آن که «شرایط مهیا نیست» اعلام این موضع به تأخیر می افتد. آن چنان که آقای یزدی فرموده اند جامعه مدرسین با توجه به حملات اخیر به بیوت مراجع به ویژه بیت و دفاتر آیة الله صانعی، وضعیت جاری را «مناسب ترین شرایط و زمان» برای «اعلام رسمی» موضع خود یافته و به رغم این که موضوع مذکور در دستور جلسه اخیر جامعه مدرسین نبوده است، با عجله آن را مطرح و به تصویب جامعه رسانده اند. به عبارت بهتر جامعه مدرسین برای پاسخ به مسئله ای کاملاً شرعی و غیر سیاسی یعنی مرجعیت و تقلید که به ادعای آقای یزدی موضوع سئوال های مکرر مردم از این نهاد بوده است، به دلیل این که «شرایط مهیا نیست» و «مناسب ترین شرایط و زمان» فرا نرسیده است، بیش از یکسال سکوت کرده تا مردم برخلاف شرع و رضایت خداوند عمل کنند و بعد از آن که تظاهرات اخیر در تهران و تمهیدات تبلیغاتی صدا و سیما و حمله لباس شخصی ها به بیوت مراجع در قم و مشهد و شیراز و گرگان، «مناسب ترین شرایط و زمان» را فراهم آورد، جامعه مدرسین نسبت به آخرت مردم احساس تکلیف شرعی کرده و موضع خود را در قبال مرجعیت آیة الله العظمی صانعی اعلام نموده است. البته آقای یزدی توضیح نداده اند که اگر موضع مذکور «چندی پیش در مجمع عمومی جامعه مدرسین به اتفاق تصویب شده» است چه نیازی به طرح اضطراری و خارج از دستور این موضوع درجلسه اخیر جامعه مدرسین بوده است. تصریحات فوق هرگونه تردیدی را در سیاسی بودن موضع اخیر جامعه منتفی می سازد.

ماهیت سیاسی رفتار جناب آقای یزدی برکسی پوشیده نیست. علائق و گرایش های تند سیاسی ایشان و حمایت های افراطی و عجیب وی از دولت نهم و دهم موجب شده جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دوره دبیری ایشان بیش از پیش از جایگاه علمی و دینی خود فاصله گرفته و به هویت یک حزب سیاسی را به خود بگیرد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر آن جناب آقای یزدی بیش از هر کس دیگری می دانند که مرجعیت مقامی نیست که کسی آن را به کسی ببخشد یا از وی سلب کند. در سنت دینی چند قرنه شیعیان مرجعیت براساس رابطه ای روشن و بی واسطه میان عالمان دین و عموم مردم شکل می گرفته است. در سنت شیعی برخلاف سنت مسیحیت واتیکان  برآمدن دود سفید از محل شورای اساقفه راهنمای مردم در شناخت مرجع تقلید خود نبوده است. جامعه مدرسین هم نباید و نمی تواند با بدعت در این سنت حسنه، مردم را برای شناخت مرجع تقلید خود به چشم دوختن به دود کش مقر خود فرا بخواند. حداکثر نقش جامعه مدرسین البته اگر از نقش حزبی خود فاصله بگیرد، همان نقش دو خبره عادلی است که می توانند به اعلمیت یا شایستگی یک فقیه جامع الشرایط برای تقلید شهادت دهند. همچنان که خبرگان عادل دیگر می توانند نظری متفاوت با ایشان داشته باشند. قدح یک عالم یا یک مرجع و تبلیغ علیه وی در میان جامعه دینداران نه عقلانی است و نه شرعی و نه زیبنده نهادی که مدعی هویت دینی است .

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ضمن  احترام به ساحت مرجعیت شیعی به ویژه حضرت آیة الله العظمی صانعی که این روزها آماج اهانت ها و هتاکی های سازمان یافته لباس شخصی ها قرار گرفته اند، اطلاعیه اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را اقدامی ناشایست و مغایر با موازین عقلی و دینی می داند و هشدار می دهد اتخاذ مواضع سیاسی در قبال امور صرفاً دینی که با اعتقادات جامعه سروکار دارد اقدامی بس خطر ناک است که که به مصداق بر شاخ نشستن و بن بریدن، نتایج آن بیش از همه گریبان گیر عاملان آن خواهد شد.


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار