آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۷, پنجشنبه

وقتی دو چهره تندرو در مقابل یك افراطی كم‌ می‌آورند

آينده نيوز : در برنامه «رو به فردا»، كه با ابتكار درخشان عزت‌الله ضرغامی به عنوان سری جدید برنامه «ایران 88» كه به تبلیغ دولت قبل و بعد از انتخابات اختصاص داشت، شب گذشته مواضع افراطی مرتضی نبوی با مخالفت عباس سلیمی نمین و وحید یامین‌پور، مجری برنامه مواجه شد.

به گزارش خبرنگار «آینده»، مرتضی نبوی، مدیر مسئول روزنامه رسالت و وزیر مخابرات دولت مهندس موسوی، با سران فتنه خواندن كاندیداهای معترض به نتایج انتخابات و شخصیت‌های همراه آنان، ‌علت انحراف آنان را ثروت نامشروع و قدرت‌طلبی و... دانست و از زبان مردم خواستار برخورد شدید با آنان شد و با به كار بردن تعبیر محارب برای این افراد، به تكرار مواضع افراطیون پرداخت.

عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران كه خود از چهره‌های مخالف سرسخت هاشمی و اصلاح طلبان به شمار می‌رود، در مقابل این مواضع افراطی نبوی واكنش نشان داد و گفت: چرا نخبگان خطاكار را سران فتنه می‌خوانید؟ سران فتنه دولت‌های آمریكا و اسرائیلند، چرا بصیرت مردم را به انحراف می‌برید، چرا موجب می‌شوید تا موضوع درگیری انقلاب ایران با استكبار تبدیل به یك جنگ داخلی شود؟

سلیمی نمین تصریح كرد: ظاهراً برخی چهره‌های افراطی قصد ندارند اجازه دهند فضای كشور آرام شود و تمایل دارند همچنان فضا غبارآلود باشد و با حاكمیت عقلانیت و منطق مشكل دارند و می‌خواهند فضای احساسی غلبه كند.


سلیمی نمین همچنین با هشدار نسبت به پیامدهای رفتار كسانی كه بر طبل دستگیری و اعدام سران معترض می‌كوبند، این موضوع را موجب افزایش هواداران آن‌ها دانست و تأكید كرد، تدبیر و رفتار منطقی نظام می‌تواند معترضان را كاهش دهد.

در این لحظه مجری برنامه كه از نویسندگان رجانیوز و از چهره‌های تندرو محسوب می‌شود، با تأیید سخنان سلیمی نمین گفت: قبول دارم كه این‌گونه برخوردها موجب تحریك معترضان و بستن راه بازگشت نخبگان به سوی نظام می‌شود.

نبوی كه پیش از انتخابات جزو چهره‌های معتدل جناح راست محسوب می‌شد و به انتقاد صریح از افراطی‌گری‌های دولت می‌پرداخت، اما اخیراً در اظهار مواضع رادیكال پیش‌رو شده است. ابتدا مباحث سلیمی نمین را نپذیرفت اما مجدداً اظهار كرد: "شما این استنباط را از كجای مردم در آورده اید ؟ " سلیمی نمین در مخالفت با دستگیری موسوی و كروبی اشاره كرد كه حوادث روز عاشورا با بیانیه میرحسین موسوی مرتبط نبوده و كنترل جریان حتی از دست موسوی هم خارج شده است.
سلیمی نمین همچنین در مخالفت با دستگیری موسوی ضمن توصیف موسوی و كروبی به " سرمایه های نظام " گفت: دستگیری " نخبگان به خطا رفته " راه چاره نیست و ممكن است به التهابات و فضای احساسی در جامعه دامن زده و طیف‌های حامی آنها را بار دیگر به خیابان ها بكشاند.

سلیمی نمین با اشاره به اینكه عده ای در كشور نمی خواهند با تقویت " بصیرت" مردم موضوع حل شود و غبارهای فضای سیاسی فروكش كند، از صداوسیما نیز به دلیل دعوت از برخی از عناصر تندرو به برنامه های تلویزیونی در روزهای گذشته و دامن زدن به بحث های تندروانه درباره دستگیری و مجازات رهبران معترضان انتقاد كرد.

در این مقطع بارها از سوی مجری برنامه اعلام شد كه وقت برنامه تمام شده اما سلیمی نمین از مجری خواست تا وقت بیشتری برای بحث در این باره، به این برنامه زنده تلویزیونی اختصاص داده شود.
نقطه اختلاف سلیمی و نبوی در این برنامه حول موضوع دستگیری موسوی و كروبی بود و پس از آن‌كه سلیمی نمین با اشاره به بیانیه میرحسین موسوی پس از اتفاقات روز عاشورا آن‌را عقب‌نشینی و گام به سوی نظام توصیف كرد، نبوی مدعی شد كه او در این بیانیه نه تنها از اقدامات ساختار شكنانه عده ای از معترضان در روز عاشورا تبری نجسته بلكه تلویحا از آنها تشكر كرده است.

نبوی افزود كه صبر نظام حدی دارد و نباید اجازه داد تا سران فتنه با اقدامات خود فضای جامعه را ملتهب كرده و در مقابل نظام و ولایت فقیه صف آرایی كنند.

وی اظهار كرد كه اقدامات موسوی و كروبی پس از انتخابات زمینه را برای دشمنی صهیونیسم و آمریكا مهیا كرده و از این رو مردم در راهپیمایی روز 9 دی ماه خواستار دستگیری و مجازات سران داخلی فتنه هستند و منظور مردم از مجازات سران فتنه، سران داخلی این جریان است.

با این حال سلیمی نمین با پافشاری بر نظر خود اعلام كرد كه راه چاره تقویت بصیرت مردم و انزوای این نخبگان خطاكار است ، نه دستگیری و مجازات آنها.

سلیمی افزود: در 7 ماه گذشته كاسته شدن تدریجی از جمعیت معترضان خیابانی ناشی از همین تقویت بصیرت مردم است و هشدار داد كه نباید با میدان داری عده ای تندرو و انجام اقدامات تندروانه و تحریك كننده بار دیگر بر لشگر معترضان خیابانی افزود.

نقطه داغ بحث از آن جایی شروع شد كه نبوی در اظهاراتی گفت كه موضوع اعتراضات تقریبا فیصله یافته و نظام موفق شده است كه این فتنه اخیر را بخواباند، اما سلیمی نمین در مخالفت با این نظر گفت كه هنوز موضوع پایان نیافته است.

گفتنی است مواضع روزنامه رسالت در دوران دفاع مقدس علیه دولت مهندس موسوی به حدی بود كه موجب نگرانی رزمندگان اسلام در جبهه‌ها می‌دش و از همین‌رو بدون توقیف این روزنامه از پخش این روزنامه در جبهه‌ها جلوگیری شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار