آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۷, پنجشنبه

پاسخ دندان‌شكن جاسوس سابق سفارت آمریكا: با هر دولتمردی مذاكره می‌كنیم، حتی احمدی‌نژاد


آينده نيوز : با وجود مواضع تند خبرنگار رادیو اروپای آزاد و تلاش برای محكوم كردن ارتباط با ایران توسط جان لیمبرت، یكی از 53 گروگان دانشجویان ایرانی در سال 1358، وی با قاطعیت از تداوم تلاش برای بهبود روابط ایران و آمریكا دفاع و به رغم اظهارات خبرنگار مبنی بر عدم صداقت دولت ایران تأكید كرد: با هر دولتمردی مذاكره می‌كنیم.

به گزارش سرویس بین‌الملل «آینده»: جان لیمبرت، یكی از 53 گروگان سفیر سفارت آمریكا در ایران در مصاحبه با شبكه «رادیوی اروپای آزاد»، مدعی شباهت‌های وقایع بعد از انتخابات در حال حاضر با شرایطی كه به پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 انجامید، شد.

رادیوی اروپای آزاد: هفته گذشته باراك اوباما، رئیس‌جمهوری آمریكا، خشونت‌های دولتی علیه معترضین را محكوم كرد، هیلاری كلینتون نیز در هفته جاری از همراهی آمریكا، مردمی كه به صورت مسالمت‌آمیز قصد رساندن اعتراض خود به مسئولین ایرانی را دارند، خبر دادند، شما این پیام‌ها را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

جان لیمبرت: سیاست ما در این مورد بسیار واضح است، ما به طور كامل از حقوق مردم ایران دفاع می‌كنیم و هیچ‌گاه در مقابل خشونت و بدرفتاری در برابر مردم ساكت نمی‌مانیم.

رادیوی اروپای آزاد: بنابراین، هنگامی كه آمریكا اعلام حمایت از مردم ایران كرد، به معنی یك حمایت شفاهی نیست؟
جان لیمبرت: مواضع ما در مقابل وقایع تأسف‌آور ایران بسیار واضح است. ما معتقدیم كه مردم ایران، مانند سایر ملت‌های جهان،‌از حقوقی برخوردارند كه دولتمردان را به رعایت حقوق شهروندی موظف می‌كند. مردم ایران نیز حقوق سلب نشده برای بیان دیدگاهشان دارند. آن‌ها آزاد در سخن گفتن هستند. آن‌ها بدون نگرانی از برخورد حكومتی و رهبرانشان، حقوق شهروندی دارند.

رادیوی اروپای آزاد: شما یكی از شاهدین انقلاب اسلامی در سال 79 هستید. چگونه وقایع اخیر در ایران – اعتراضات خیابانی و برخورد خشونت‌آمیز – را با سی سال پیش مقایسه می‌كنید؟
جان لیمبرت: به نظر من، شباهت‌های زیادی وجود دارد. من فكر می‌كنم برای دولتمردان تصمیم‌گیری بسیار سخت است كه چگونه به مواضع قانونی و مشروع مردم عكس‌العمل نشان دهند. هرچه خشونت بیشتری استفاده شود، در پایان آسیب بیشتری به حكومت وارد خواهد آمد.

رادیوی اروپای آزاد: فكر می‌كنید نتیجه این اعتراضات به كجا می‌رسد؟

جان لیمبرت: من طالع‌بین نیستم.

رادیوی اروپای آزاد: سؤال من از قوانین است كه با توجه به تجربیات شما از ایران، از مردم و رهبران این كشور، نظرت درباره سرانجام وقایع چیست؟

جان لیمبرت: در خط كاری ما یكی باید همیشه مثبت‌اندیش باقی بماند. ما امیدواریم كه بعد از این مشكلات، ‌سرانجام مردم ایران به دولتی كه سزاوار آن هستند دست پیدا كنند، دولتمردانی كه با مروت برخورد نمایند.

رادیوی اروپای آزاد: در روز 5 ژانویه، وزیر امور خارجه ایران پیامی را برای هیلاری كلینتون فرستاد كه گفته بود درهای مذاكره باز هستند. آیا آمریكا هنوز می‌خواهد با دولتی كه صداقتش زیر سؤال رفته با دولتی كه به گفته شما، از خشونت علیه شهروندان خود استفاده می‌كند، مذاكره كند؟
جان لیمبرت: كاملاً درست است. من تمایل دارم به سخنرانی رئیس جمهور اوباما در اسلو برگردم، هنگامی كه برای دریافت جایزه نوبل رفته بود. هنگامی كه او گفت ما هرگونه خشونت دولتی را محكوم می‌كنیم، منظور وی فقط ایران نبوده بلكه ما هرگونه خشونت دولتی به وسیله هر دولتمردی كه علیه شهروندان خود اقدام می‌كند، را محكوم می‌كنیم. اگرچه در زمان مشابه، بنابه دلایلی كه برای هر كسی روشن است، ما حاضریم با هر دولتمردی وارد مذاكره شویم كه البته بر اساس حق متقابل و احترام متقابل است.

رادیوی اروپای آزاد: در اول ژانویه، مهلت آمریكا به ایران برای تحویل اورانیوم غنی‌شده و گرفتن اورانیوم برای مقاصد صلح‌آمیز به پایان رسید. سیاست آمریكا در مقابل ایران بر اساس احترام چه خواهد بود.
جان لیمبرت: نه، این‌طور نیست. من به صحبت‌های خانم كلینتون در 5 ژانویه اشاره می‌كنم، او هرگز از كلمه «مهلت» یا «موعد مقرر» استفاده نكرد، شما استفاده كردید، ما هرگز از این كلمه استفاده نكردیم.

رادیوی اروپای آزاد: رئیس جمهور اوباما استفاده كرد. او در یك ژانویه گفت، مهلت ایران برای بهبود در روابط به پایان رسید.

جان لیمبرت: البته پوشیده نیست كه پاسخ ایران به پیشنهاد آژانس كاملاً رضایت‌بخش نبوده، هنوز ما با دیگر كشورها مذاكره می‌كنیم. با سازمان‌های بین‌المللی، برای تشویق ایرانی‌ها برای پیدا كردن یك راه‌حل مفید هم برای ایران و هم برای جامعه بین‌الملل.

رادیوی اروپای آزاد: اما به نظر می‌رسد كه حتی آمریكا، امید خود را برای پیدا كردن راهی برای این ارتباط از دست داده، چرا كه مشغول گفتگو با سایر كشورها در مورد تحریم‌هاست.
جان لیمبرت: ما هیچ‌گاه امید خود را از دست نمی‌دهیم. روابط بین آمریكا و ایران بعد از گذشت سی سال بسیار سخت و پیچیده است و نمی‌تواند با یكی دو دیدار و با یك ماه و دو ماه حل شود، ما هم یك سیاست درازمدت داریم. هدف ما بنابر گفته رئیس جمهور، ‌پایان سی سال رابطه تاریك و بیهوده است.

رادیوی اروپای آزاد: اما اگر بعد از گذشت چند ماه، شما به هیچ نتیجه‌ای نرسید و تمام تلاش‌ها در زمینه برنامه هسته‌ای ایران شكست بخورد، آیا آمریكا سیاست خود را تغییر خواهد داد؟

جان لیمبرت: شما از من یك سؤال فرضی می‌‌پرسی، ‌به عنوان یك دیپلمات، من هرگز نمی‌توانم به این سؤال پاسخ دهم و تنها چیزی كه می‌توانم بگویم، این است كه ما می‌دانیم این نتایج، از مشكلات دوطرفه است. مشكلاتی كه ما با ایران داریم، در دو، سه ماه حل نمی‌شود. همان‌طور كه شما می‌دانید، رئیس جمهور آمریكا مصمم است كه روابط با ایران را علی‌رغم مشكلاتی كه وجود دارد از سربگیرد. كه ما این آغاز مجدد را كم اهمیت نمی‌دانیم.

رادیوی اروپای آزاد: شما چگونه این ادعا را می‌كنید، در حالی كه بسیاری از منتقدان ایران حاضر به ارتباط جدید با آمریكا نیستند؟
جان لیمبرت: ما هرگز انتظار نداریم دوطرف بعد از گذشت سی سال دشمنی و سوءظن در اولین مرحله، صمیمانه برخورد كنند. شاید اگر آن‌ها امروز آماده نیستند، فردا و یا هفته بعد این اتفاق بیافتد. در این موارد شما به مقداری صبر و شكیبایی نیاز دارید.

رادیوی اروپای آزاد: در حال حاضر سه كوهنورد آمریكایی در ایران بازداشت شده‌اند. كیان تاجبخش یك پژوهشگر ایرانی – آمریكایی، بعد از انتخابات ایران در زندان به سر می‌برد. خانواده مأمور سابق FBI، رابرت لونیسون، ‌معتقدند هنگامی كه او برای سفر به ایران رفته، ‌در این كشور نگهداری می‌شود. آمریكا برای این افراد چه كرده؟ آیا شما امیدوار هستید كه این افراد در آینده نزدیك آزاد شوند؟
جان لیمبرت: ما بر روی این موارد به سختی مشغول كار هستیم،‌اما به دلایلی كه برای شما بدیهی است، من نمی‌توانم جزئیات بیشتر را بگویم. اما ما دائماً با كشورهایی كه می‌توانند در این مورد مؤثر باشند و به ما كمك كنند، ‌در ارتباط هستیم. ما معتقدیم كه این‌ها به دلیل اهداف بشردوستانه و نه سیاسی به ما كمك می‌كنند. ما امیدوار بودیم این افراد برای كریسمس و سال نو آزاد شوند ولی این اتفاق رخ نداد.
ما امیدواریم كه جمهوری اسلامی آن‌ها را به دلایل بشردوستانه آزاد كند، نه این‌كه با آن‌ها صرفاً طبق حقوقشان در این روش برخورد كند.

رادیوی اروپای آزاد: شما گفتید كه باید در دیپلماسی صبر داشت و سعی كنیم كه روابطمان با ایران را بعد از سی سال بدبینی بهتر كنیم. اما چقدر لازم است ایالات متحده آمریكا در مورد روابط با ایران صبر كند. چه هنگامی این صبر پایان می‌پذیرد؟
جان لیمبرت: دوباره باید بگویم من نمی‌دانم. اما من می‌دانم در شرایط كنونی – بعد از سی سال، كه من همیشه می‌گویم یك تمرین بیهوده كردیم كه ما تغییر بدهیم شعارهای توخالی و توهین‌ها را – هیچ نتیجه مثبتی را نداریم.
ما مدت سی سال مدارا كردیم، ‌ما امیدواریم كه به زودی تمام شود و رابطه ایران و آمریكا امكان‌پذیر گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار