آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱۷, پنجشنبه

جناب دادستان!برخوردعلی بامخالفانش متفاوت بود


آينده نيوز : در حالی‌كه حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان كل كشور اخیرا در مصاحبه‌ای كه از صداوسیما نیز پخش گردید، معترضان و مخالفان نظام را تهدید به اعدام تحت عنوان «یاغی» و «محارب» كرد، بررسی سیره امیرالمومنین(ع) نشان می‌دهد روش برخورد ایشان با مخالفان، معارضان و توهین كنندگان علنی كاملاً متفاوت بوده است.
به گزارش خبرنگار «آینده»، بنابر اسناد تاریخی در جریان حضور اجتماعی خوارج در فاصله دو جنگ صفین و نهروان كه قبل از دست بردن این گروه به شمشیر رخ داد، كوچكترین برخورد فیزیكی از سوی علی(ع) با این گروه دیده نمی‌شود و در حالی‌كه گروه مذكور با حضور در كوچه‌های كوفه در كنار مركز حكومت علی(ع) اقدام به سردادن شعارهای توهین‌آمیز علیه علی(ع) می‌كردند، امام علی(ع) اصحاب خود را از هرگونه برخورد فیزیكی و مجازات آنان نهی می‌كرد.
در جریان اقامه نماز در مسجد كوفه به امامت علی‌(ع) یكی از خوارج اقدام به فحاشی و هتاكی علیه امیرالمومنین نمود و برخی از اصحاب كنار وی نیز تحمل خود را از دست دادند و با شكستن نماز خود وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند و این فرد دشنام دهنده در زیر دست و پا كشته شد، علی‌(ع) پس از پایان نماز سرنوشت این فرد و علت خاموش شدن صدایش را جویا شدند كه پس از اطلاع از برخورد صحابه به شدت ناراحت شده و تصریح كردند اگر قاتل این عضو خوارج مشخص بود، او را قصاص می‌كردم، اما اكنون كه قاتل وی مشخص نیست، دیه‌اش را از بیت‌المال پرداخت كنید.
در حادثه دیگری، یكی از خوارج كه اقدام به دشنام دادن علنی به علی(ع) در كوچه‌ها و خیابان‌ها می‌كرد، توسط یكی از اصحاب دستگیر و به محضر علی‌(ع) برده شد، امیرالمومنین با ابراز ناخشنودی از دستگیری وی، به فرد دستگیر كننده گفت: او به ما توهین كرده و حداكثر می‌توانی به او توهین كنی كه البته اگر درگذری به تقوی نزدیك‌تر است.
مأمور حكومت علی(ع) عرض كرد: كه بنابر اطلاع موثق فرد مذكور جلساتی نیز برای توطئه و اقدام علیه حكومت برگزار می‌كرد و قصد اقدام مسلحانه دارد.
امیرالمومنین در پاسخ فرمودند: هرگاه دست به شمشیر برد، با او برخورد می‌كنیم و قبل از گناه نمی‌توان او را كیفر داد یا به زندان انداخت.
برخورد علی(ع) با مخالفان و توهین‌كنندگان خود حتی تا حدی ملایم بود كه حقوق آنان از بیت‌المال را قطع نكرد و می‌فرمود شما نزد ما سه حق دارید: شما را از نماز در مسجد باز نمی‌داریم و تا زمانی كه دستان شما با دستان ما همراه است، جلوی بهره شما را از بیت‌المال نمی‌گیریم و با شما نمی‌ستیزیم تا زمانی كه شما با ما به ستیز برنخیزید، كه شهید مطهری از این رفتار علی(ع) به وجد می‌آید و می‌نویسد: این آزادمنشی علی(ع) در تاریخ بی‌سابقه است، علی(ع) با خوارج در منتهی درجه آزادی و دموكراسی رفتار كرد. او خلیفه است و آن‌ها رعیتش، هرگونه اعمال سیاستی برایش مقدور بود، اما او زندانشان نكرد و شلاقشان نزد و حتی سهمیه آنان را از بیت‌المال قطع نكرد، به آن‌ها نیز همچون سایر افراد می‌نگریست. این مطلب در تاریخ زندگی علی عجیب نیست؛ اما چیزی است كه در دنیا كم‌تر نمونه دارد.
سیره امیرالمومنین(ع) در برخورد با مخالفان و نافرمانی مردم كوفه در حالی این‌گونه بود كه حضرت می‌دانستند در صورت استفاده از زور و عبور از مرزهای اخلاقی – نظیر آن‌چه معاویه عمل می‌كرد - كوفیان كاملاً مطیع خواهند شد.
از این روی، خطاب به مردم كوفه فرمود: «آیا می‌خواهید من شما را با شمشیرم بزنم، آگاه باشید من می‌دانم آن‌چه شما اراده كرده‌اید و آن‌چه كژی شما را راست می‌كند، ولی صلاح شما را به فساد خود نمی‌فروشم. آری، خداوند بر شما قومی را چیره خواهد ساخت و از شما برای من انتقام می‌گیرد. پس نه در دنیا بهره برید و نه به سوی آخرت می‌روید. پس دوری و بدی باد برای اصحاب جهنم.»
حتی اگر برای علی(ع) ثابت می شد كه كسی در صدد توطئه است، او را به زندان نمی‌افكند كه این برخورد نمونه‌هایی هم دارد، از جمله حضرت احتمال داد شخصی به شورش برخیزد، اما پیش از آن كه دست به كار شود و فتنه‌ای انگیزد، شهر كوفه را برای مخالفت با علی(ع) ترك كرد. یكی از یاران امام از امام پرسید، چرا او را دستگیر نكردید، امام فرمود: «اگر ما این كار (زندانی كردن) را درباره تمام كسانی كه آنان را به مخالفت متهم می‌كنیم، انجام دهیم، باید زندان‌ها را از مخالفان پركنیم. من از آنان نیستم كه به مردم بتازم و آنان را زندانی كنم و كیفر دهم. جز آن‌گاه كه با ما اظهار مخالفت كنند.»
اكنون جای این پرسش وجود دارد كه دستگاه قضایی مجاز است معترضان و مخالفان نظام و رهبری را پیش از آن‌كه دست به اسلحه ببرند، به صرف دادن شعارهای رادیكال و حتی توهین به نظام و رهبری «محارب» و «یاغی» بداند؟
در قانون مجازات اسلامی با تفكیك توهین‌كنندگان به پیامبر و ائمه(ع) با توهین‌كنندگان به امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تصریح شده است: «ماده 514: هر كس به حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی رضوان‌الله علیه و مقام معظم رهبری به نوعی از انحاء اهانت نماید به حبس از شش ماه تا دو سال محكوم خواهد شد.»
در استفسار مجلس شورای اسلامی نیز " اهانت و توهین عبارت است از به كار بردن الفاظی كه صریح یا ظاهر باشد و یا اركاب اعمال و انجام حركاتی كه با لحاظ عرفیات جامعه و با درنظر گرفتن شرایط زمانی و مكانی و موقعیت اشخاص موجب تخفیف و تحقیر آنان می‌شود و با عدم ظهور الفاظ، توهین تلقی می‌شود." كه بر اساس این تفسیر هرگونه اقدام ناپسند رخ داده از سوی معترضان در اهانت به عكس امام و رهبر انقلاب یا سردادن شعارهای ساختارشكنانه علیه رهبری مشمول ماده 514 قانون مجازات اسلامی می‌شود و مرتكب به شش ماه تا دو سال حبس محكوم خواهد شد.
در این شرایط عدم تفكیك معترضان، مخالفان و توهین‌كنندگان با «محاربان» و «یاغیان» كه حكم آن‌ها از سوی دادستان كل كشور اعدام اعلام شده است، پیامدهای جبران‌ناپذیری در داخل و وجهه بین‌الملل نظام و نشان دادن آستانه تحمل معترضان و مخالفان خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار