آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۴, یکشنبه

کروبی: آنچه بر مردم ایران می گذرد، تاسف بار است


مهدی کروبی، نامزد معترض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و از شخصیت های مورد اعتماد آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، در نامه ای به وزیر اطلاعات این کشور شرایط ایران را "شکننده" توصیف کرده و خواستار پایان دادن به "بازداشت های غیر قانونی و بازجویی های قرون وسطایی" شهروندان ایرانی شده است.

آقای کروبی در این نامه از غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ایران خواسته تا اجساد کشته شدگان حوادث اخیر به خانواده هایشان تحویل داده شود.

به اعتقاد آقای کروبی "اینک آنچه بر مردم ایران به ویژه زنان می گذرد، بسیار تاسف بار است."

او در نامه خود از زبان فاطمه دختر پیامبر اسلام و یکی از شخصیت های مذهبی شیعه هشدار داده است که "پشت شتر خلافت زخم و بار آن کج است و این بار با این حال به منزل نمی رسد."

"ابزار سرکوب"

پس از برگزاری انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در ایران که بر اساس اعلام وزارت کشور محمود احمدی نژاد پیروز آن اعلام شد، سه نامزد رقیب آقای احمدی نژاد از وجود تخلف در جریان برگزاری انتخابات خبر دادند.

با اوج گیری اعتراض های مردمی در ایران و سرکوب آن توسط نیروهای دولتی که به کشته و زخمی شدن و دستگیری شهروندان ایرانی منجر شد، مهدی کروبی و میرحسین موسوی دو رقیب اصلی آقای احمدی نژاد، چندین بار خواستار پایان دادن به این شرایط شدند.

آقای کروبی پیشتر در نامه ای به آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، شرایط حاکم بر ایران را" تحمیل کودتای نظامی" توصیف کرده بود.

او در نامه اخیرش که روز شنبه سوم امرداد منتشر شده، گفته است به این دلیل این نامه را خطاب به وزیر اطلاعات ایران نوشته که اول، رئیس قوه مجریه [محمود احمدی نژاد] را "فردی برآمده از رای ملت" نمی داند و "دولت او را مشروع و قانونی" نمی خواند؛ دوم، محمود هاشمی شاهرودی در پایان دوران مسئولیت اش است و این روزها "سخت مشغول روند انتقال مدیریتی" است و سوم اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در "مظان اتهام به جرم آزاد اندیشی" از سوی اصولگرایان است.

مهدی کروبی پیش از این نیز اعلام کرده بود که ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد را به قانونی و مشروع نمی داند.

آقای کروبی در تازه ترین نامه اش، آقای محسنی اژه ای وزیر اطلاعات ایران را خطاب قرار داده و نوشته است: "اینک سیستم اطلاعاتی و امنیتی کشور به غیر‌شفاف‌ترین و مخوف‌ترین ابزار برای سرکوب مردم تبدیل شده است."

او در عین حال در این نامه از "عوامل امنیتی و اطلاعاتی" انتقاد کرده که اگر عاملان حمله ۱۰ سال پیش به کوی دانشگاه تهران و عوامل قتل های زنجیره ای شناسایی و "ریشه فساد" خشکانده می شد، دیگر حوادث مشابه تکرار نمی شد.

زندان اوین و رحمت خداوند

آقای کروبی می گوید که "امروز جوانان این مرز و بوم را تحت عنوان نیروی امنیتی و اطلاعاتی کتک می‌زنند و در بازداشتگاه‌های غیرقانونی نگهداری می‌کنند و بدترین شکنجه‌ها روحی و روانی و رفتار‌های خشن را با آنها انجام می‌دهند بی آنکه پاسخگوی آنچه تحت لوای نظام جمهوری اسلامی می‌کنند باشند. اینک کار به جایی رسیده است که کسانی که در زندان اوین به سر می‌برند این شانس حضور خود در اوین و گرفتار نشدن در بازداشتگاه‌های غیر‌قانونی را رحمت خداوند می‌نامند."

نامه اخیر آقای کروبی حاوی یکی از صریح ترین انتقاد های او از شرایط حاکم بر ایران محسوب می شود.

او خطاب به وزیر اطلاعات ایران نوشته است: آقای محسنی اژ‌ه ای آیا این است رسالت امنیتی شما، که جوانان بی گناه ایرانی را تنها به جرم اعتراض به انتخاباتی که نتیجه‌اش را قانونی و مشروع نمی‌دانند تحت عنوان نیروی امنیتی و اطلاعاتی در خیابان‌ها کتک زده و آغشته به خون به زندان‌ها منتقل کنند و ماه ها بلاتکلیفی را به آنان تحمیل کرده و خانواده‌هایی را نگران سازند."

از آقای کروبی به عنوان سیاستمداری رک گو یاد می شود که همواره مورد تایید آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است.

او در نامه اخیرش می نویسد که "بسیاری از خانواده‌ها حتی نمی‌دانند که فرزندان و یا همسرانشان در کجای این شهر نگهداری می‌شوند و جای تاسف است که امروز حتی مرجعی را نمی‌شناسند که بدان شکایت ببرند. چرا که قوه قضائیه سلب مسئولیت می‌کند و وزارت اطلاعات هم پاسخگو نیست. آیا شما به عنوان وزیر اطلاعات از سرنوشت کسانی که مفقود شده‌اند و یا در زندان‌‌های غیر رسمی کهریزک، شور آباد و سوله‌‌های اطراف شهر تهران نگهداری می‌شوند خبر دارید؟"

مهدی کروبی از چهره های سیاسی جمهوری اسلامی است که سابقه مبارزه با حکومت سابق ایران را در کارنامه اش دارد و پیش از این دو دوره رئیس مجلس شورای اسلامی بوده است.

او در تازه ترین هشدار خود به مقام های ایرانی، گفته است "دنبال راه چار‌های برای خروج از بحران کنونی باشید و الا مدیریت روز‌های سخت رمضان، قدس، محرم و عاشورا و ۲۲ بهمن برایتان دشوار خواهد بود."

به نظر می رسد اشاره آقای کروبی به راهپیمایی های دولتی و برخی از مناسبت های مذهبی است که اخیرا معترضان ایرانی از فرصت برگزاری آن برای نشان دادن اعتراض های خود استفاده می کنند.

جمعی از شهروندان تهرانی اخیر در نماز جمعه ای که به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار شد شرکت کردند و در حاشیه آن به شعارهای اعتراضی خود ادامه دادند.

آقای کروبی خود از معترضان به نتایج انتخابات است و از هواداران خود نیز خواسته تا به اعتراض های "قانونی و مدنی" خود ادامه دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار