آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

مذاکرات هسته ای ایران با نگرانی آغاز شد

آیا ایران با ارسال اورانیوم غنی شده به خارج موافقت می کند؟

روز دوشنبه در وین، آمریکا، روسیه و فرانسه در نشستی با ایران سعی می کنند تا برای ارسال اورانیوم غنی شده از ایران به خارج برای تبدیل سوخت هسته ای به توافقی دست پیدا کنند. در همین حال برخی گزارش ها حاکی از ان است که ایران موضع قبلی خود را تغییر داده و می گوید مایل به ارسال اورانیوم غنی سازی شده به خارج از خاک ایران نیست.

مذاکرات ایران با فرانسه، روسیه و آمریکا برای تامین اورانیوم مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی ایران با نگرانی درباره موفقیت این مذاکرات آغاز شد.

در حالی که پیشتر و پس از مذاکرات ایران با گروه 5+1 در اوایل ماه جاری میلادی در شهر ژنو گفته شده بود که 'موافقت اصولی' بر سر ارسال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه جهت غنی سازی بیشتر به دست آمده، شبکه Press TV اعلام کرد ایران می خواهد بدون انتقال ذخیره اورانیوم غنی شده خود به خارج سوخت رآکتور خود را تامین کند و تنها، خریدار اورانیوم 20 درصد غنی شده باشد.

از سوی دیگر این شبکه و همچنین شبکه العالم نیز به نقل از "منابع آگاه"اعلام کرده اند که ایران حاضر نیست با فرانسه درباره خرید اورانیوم غنی شده مذاکره کند زیرا فرانسه "به تعهدات قبلی خود درباره همکاری هسته ای با ایران پایبند نماند" و "از آنجا که در مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مانع ایجاد کرد، سابقه قابل قبولی نیز ندارد."

برخی منابع اشاره کرده اند که هیئت اعزامی ایران به مذاکرات وین یک هیئت سطح پایین تر (از نظر وزن سیاسی) و عمدتا فنی است و بلند پایه ترین مقام ایرانی حاضر در این هیئت، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

این منابع معتقدند غیبت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این مذاکرات را احتمالا باید به عنوان نشانه ناآمادگی ایران برای دستیابی به یک توافق در طی هفته جاری قلمداد کرد.

ایران ذخیره ای از اورانیوم 3.5 درصد غنی شده در اختیار دارد که به تازگی میزان آن بیش از 1500 کیلوگرم اعلام شد، اما اعلام شده که ایران برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران که ایزوتوپ رادیو اکتیو برای مصارف درمانی تولید می کند، با کمبود مواجه است.

مذاکرات در شهر وین و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار می شود و کارشناسان آن را آزمونی برای مشخص شدن میزان تاثیر فرایند دیپلملاتیک در حل مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران می دانند.

جان لاین گزارشگر سابق بی بی سی در تهران معتقد است اگر تصمیم ایران واقعا بر ممانعت از خروج اورانیوم غنی شده از ایران باشد، این تصمیم به امید غرب برای موفقیت در مذاکرات لطمه خواهد زد.

این مذاکرات در حال برگزار می شد که ایران بار دیگر تهدید کرده است که اگر این گفتگوها به معاهده ای برای فروش اورانیوم 20 درصد منتهی نشود، در غنی کردن اورانیوم به درصد بالاتر تعلل نخواهد کرد.

علی شیرزادیان سخنگوی آژانس انرژی اتمی ایران اعلام کرد برای ایران، غنی سازی بیشتر اورانیوم برای به دست آوردن 150 تا 300 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد "توجیه اقتصادی ندارد" اما او گفت اگر مذاکرات وین "نتیجه مطلوب ایران را دربر نداشته باشد" ایران خود به غنی سازی بیشتر مبادرت خواهد ورزید.

آشکار شدن وجود یک تاسیسات غنی سازی دیگر در ایران (در قم) در ماه سپتامبر سال 2009 باعث شد نگرانی ها از اهداف برنامه هسته ای ایران افزایش یابد، هر چند وسعت تاسیسات قم کمتر از تاسیسات غنی سازی در نطنز است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار