آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۱۷, یکشنبه

آسیب شناسی جنبش سبز در گفتگو با محسن آرمین، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

محسن آرمین، سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی معتقد است جريان اصولگرای حاكم ديگر از حمايت مراجع و روحانيت طراز اول برخوردار نيست و مداحان جايگزين مراجع در حمايت از اين جريان شدند.
محسن آرمین در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر دستاوردهایی که تحولات بعد از انتخابات برای اصلاحات داشت، گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر و تحولات پس از آن نقش مهمی در رشد آگاهی‌های اجتماعی و سطح پویش و مبارزات اجتماعی برای تحقق مطالبات همیشگی مردم داشت.
جنبش سبز مولد حرکت اصلاحی است
وی جنبش سبز را مولد حرکت اصلاحی دانست و در همین ارتباط گفت: جنبش سبز شکل توده‌ای شده حرکت اصلاحی است و حرکت اصلاحی به‌رغم گسترشی که داشت ولی در حد نخبگان سیاسی و فعالان حزبی محدود بود و حداکثر دامنه‌اش در حد دانشگاه‌ها و بخش‌های فرهیخته جامعه محدود می‌شد.
عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ادامه داد: یکی از دستاوردهای انتخابات اخیر علاوه بر ارتقاء آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی در سطح جامعه حرکت در قالب جدیدی به نام جنبش سبز بود که اقشار بسیار گسترده‌ای از جامعه را تحت پوشش خود قرار داد.
وی تصریح کرد: اهداف جنبش سبز ماهیتا با اهداف حرکت اصلاحی تفاوتی ندارد یعنی هم به لحاظ اصول حرکتی قانونی، مسالمت‌آمیز، آرام و بدون خشونت است که اصلاح‌طلبان نیز بر آن تاکید داشتند و همچنین به لحاظ اهداف نیز عبارت است از تحقق قانون اساسی و اجرای جامع آن و نیز تامین حقوق و آزادی‌های مطبوعات و برگزاری انتخابات آزاد.
آرمین معتقد است جنبش سبز هم در اصول و هم در اهداف با حرکت اصلاحی کاملا اشتراک دارد.
وي به تفاوت‌های حرکت اصلاحی و جنبش سبز نیز اشاره کرد و گفت: تفاوتی که بین جنبش سبز و حرکت اصلاحی وجود دارد این است که جنبش سبز سطح وسیع‌تری از اقشار جامعه را پوشش می‌دهد و فراتر از بخش‌های نخبه جامعه است.
در دوره اصلاحات نگران این بودیم که برخی مسائل به عرصه خیابان‌ها کشیده شود
آرمین مدیریت جنبش سبز را یک مساله بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در دوره اصلاحات واقعا نگران این بودیم که برخی مسائل به عرصه خیابان‌ها کشیده شود که این موضوع می‌توانست مشکل‌آفرین باشد چون ما توان مدیریت در صحنه را نداشتیم و جریان مخالف ما از ابزارهایی برخوردار است که بلافاصله می‌توانست هر حرکت اجتماعی را به سمت خشونت سوق دهد ولی تجربه یک دهه جریان اصلاحات نتیجه آن را در رشد آگاهی‌های اجتماعی به خصوص در انتخابات و حوادث بعد از آن مشاهده کردیم.
وی افزود: اینکه یک تظاهرات 2-3 میلیونی در تهران و در کمال آرامش برگزار می‌شود به معنای اوج هوشیاری و رفتار مدنی در جامعه است و این از نتایج مبارک جریان اصلاحات است.
مدیریت واحدی برای جنبش سبز وجود ندارد
سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه سازمان واحدی برای مدیریت جنبش سبز وجود ندارد، اظهار داشت: در همان اوایل بعد از انتخابات برخی پیشنهاد می‌کردند که آقای موسوی حزب تشکیل دهد اما ایشان ترجیح دادند به جای تاکید بر یک سازمان و تشکیلات واحد، از یک شبکه اجتماعی استفاده کنند که به نظر من انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای بود چون وجود یک تشکیلات مشخص و واحد باعث می‌شد که جنبش سبز کاملا ضربه‌پذیر باشد اما ایده شبکه‌های اجتماعی عملا ضربه‌پذیری جنبش سبز را کاهش داده است.
مير حسين موسوی به جای یک مدیریت طولی از یک مدیریت عرضی استفاده کرد
وی خاطرنشان کرد:جریان اصولگرای حاکم با این تصور که احزاب و گروه‌ها و یا شخصیت‌ها، حرکت‌های اجتماعی را سامان می‌دهد بسیاری از افراد را دستگیر کرد ولی جامعه کار خود را انجام می‌دهد و برای آنها هم مشخص شده است که این مدیریت، مدیریت حزبی نیست و آقای موسوی به جای یک مدیریت طولی از یک مدیریت عرضی استفاده کرد.
آرمین ادامه داد: این مدیریت در کنار حسن‌هایی که دارد از طرفی آسیب‌پذیری‌هایی هم دارد از جمله این آسیب‌پذیری‌ها می‌توان به احتمال بروز تفرق و پراکندگی در سطح شعارها، اهداف و راهکارها اشاره کرد.
جنبش سبز هنوز به یک حرکت تمام توده‌ای تبدیل نشده است
وی با بیان اینکه جنبش سبز هنوز به یک حرکت تمام توده‌ای تبدیل نشده و از سطح طبقه متوسط فراتر نرفته و اقشار پیرامونی و کمتر توسعه‌یافته را در بر نگرفته است، اظهار داشت: محرومیت این جنبش از برخوردار بودن رسانه مستقل و ارتباط با اقشار مختلف از مشكلات اساسي اين جنبش است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: در شرایطی که جریان حاکم از تمام وسایل رسانه‌ای، امکانات تبلیغاتی و جنگ روانی برای آنکه ارتباط این جنبش را با بخش‌های مختلف جامعه قطع کند استفاده می‌کند مساله طرح شعارها و اهداف می‌تواند تعیین‌کننده باشد.
ارتقاء سطح مطالبات از آسيب‌هاي جنبش سبز است
سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب یکی‌دیگر از مواردی که موجب آسیب‌پذیری جنبش سبز می‌شود ارتقاء سطح مطالبات دانست و خاطرنشان کرد: ارتقاء سطح مطالبات موجب کاهش امکان پیوند جنبش با اقشار مختلف می‌شود و موجب ایجاد نوعی بدبینی خواهد شد.
وی یادآور شد: اینکه آقای موسوی بر اهداف حداقلی تاکید می‌کند مانند اجرای بدون تنازل قانون اساسی و انتخابات آزاد، یک تاکید بسیار هوشمندانه‌ای است زیرا اهداف حداقلی می‌تواند پوشش بسیار گسترده‌ای داشته باشد و بخش‌های هرچه گسترده‌تر جامعه را می‌تواند در بر بگیرد اما هرچه سطح اهداف و مطالبات را بالا ببریم طبیعتا از دامنه این جنبش کاسته می‌شود زیرا مزیت این جنبش به فراگیری و گستردگی آن است.
جنبش سبز از حمایت بخش‌های مذهبی برخوردار است
آرمین با تاکید بر اینکه شعارهایی که می‌تواند موجب رادیکالیزه کردن جنبش شود باید از آن دوری جست، افزود: در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم که فرایند تحولات به نفع جنبش سبز است بحران‌هایی که ما در آینده در بخش‌های اجتماعی با آن مواجه هستیم زمینه مناسبی را فراهم می‌آورد که آگاهی بخش‌های کمتر توسعه‌یافته رشد کند و زمینه را برای پیوستن این افراد به جنبش سبز فراهم کند.
وی با بیان اینکه به لحاظ مدیریت غلط و رفتارهای مغایر با موازین دینی جریان اصولگرای حاکم، جنبش سبز از حمایت بخش‌های مذهبی برخوردار است، اظهار داشت: افزایش سطح مطالبات و رادیکالیزه کردن مطالبات و اهداف می‌تواند به جنبش سبز لطمه بزند.
آرمین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا یک مدیریت واحد می‌تواند مانع از رادیکالیزه شدن جنبش سبز شود و آیا همگرایی موسوی، کروبی، خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی در این زمینه موثر است؟، اظهار داشت: اگر این بزرگواران این امکان را داشتند که با هماهنگی بیشتری حرکت کنند طبیعتا این آسیب‌پذیری می‌توانست کاهش پیدا کند البته در حال حاضر یک حداقل هماهنگی‌هایی بین این شخصیت‌های سیاسی وجود دارد.
آرمین معتقد است باید احزاب و تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص تقویت جنبش سبز فعال‌تر شوند و سعی کنند که با تبیین و باز کردن اهداف اجمالی که در بیانیه‌های میرحسین موسوی مطرح شده است از بروز تحرکات انحرافی جلوگیری کند.
جنبش سبز و اصلاح‌طلبان همیشه اسرائیل را یک پدیده منفور مي‌داند
وی با بیان اینکه تبلیغات منفی جریان حاکم همچنان برای جنبش سبز ادامه دارد، اظهار داشت: جریان اصولگراي حاکم نشان داده است که از هیچ راهکار غیراخلاقی برای منحرف کردن جنبش سبز ابایی ندارد به عنوان مثال برخی شعارهایی که در راهپیمایی روز قدس مطرح شد دلیلي بر این دانستند که جنبش سبز مخالفتی با اسرائیل ندارند در حالی که جنبش سبز و اصلاح‌طلبان همیشه اسرائیل را یک پدیده منفور می‌دانسته و می‌دانند و این موضوع مربوط به امروز و دیروز نیست و این تبلیغات منفی نمی‌تواند بر جنبش سبز تاثیر بگذارد.
سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفت :جنبش سبز باید از طرح شعارهایی که می‌تواند زمینه‌های سوءاستفاده برخی جریانات را فراهم کند پرهیز نماید.
در حال یک مبارزه تمام عیار هستیم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به وضعیت فعلی احزاب اصلاح‌طلب که برخی از آنها پلمپ شده‌اند چگونه می‌توانند در پیشبرد اهداف جنبش سبز موثر باشند، اظهار داشت: احزاب اصلاح‌طلب هر روز با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو می‌شوند و متاسفانه روزبه‌روز در سطح جریان اصولگراي حاکم شاهد تقویت رویکردهای افراطی هستیم اما نباید فراموش کنیم که ما در حال یک مبارزه تمام عیار هستیم هرگونه کم تحرکی در این شرایط با توجه به سمت و سوی تحولات و نگرانی‌های جدی‌ای که برای کشور وجود دارد می‌تواند کشور را به سمت و سوی نگران‌کننده سوق دهد.
آرمین معتقد است به‌رغم همه محدودیت‌ها باید از امکانات موجود استفاده کرد، پلمپ شدن یک حزب طبعاَ محدودیت‌های زیادی ایجاد می‌کند ولي نباید مانع فعالیت‌های آن حزب شود همانطور که دوستان مشارکتی ما به‌رغم تمام محدودیت‌هایی که برای آنها ایجاد شده است ولی در عرصه سیاست فعال هستند و حداقل در سطح موضع‌گیری‌ها مبادرت به صدور بیانیه می‌کنند.
اصلاح طلبان شرايط فعلي را تجربه نكرده بودند
وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان وارد یک شرایط جدیدی شده‌اند که به دلیل بی‌سابقه بودنش تجربه‌ای از آن ندارند، اظهار داشت: ما این شرایط را به هیچ‌وجه تجربه نکرده بودیم و فضای فعلی در جامعه در طول این 30 سال بی‌سابقه بوده است طبیعی است که به دلیل این فقدان تجربه تطبیق با شرایطق موجود و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای اینکه بتوانیم در این شرایط فعالیت کنیم زمان‌بر است.
آرمین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا معتقد است اندیشه اصلاح‌طلبی در لایه‌های عمیق جامعه نفوذ کرده است، گفت: من مجددا تاکید می‌کنم تفکر اصلاح‌طلبانه در لایه‌های عمیق جامعه نفوذ کرده است حتی در سطح بچه‌های مدارس و جنبش سبز نيز از این جهت در سطح جامعه تاثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: یکی از اشتباهاتی که جریان حاکم انجام داد این بود که درک درستی از ماهیت اتفاقاتی که افتاده است ندارد وقتی در جریانات اخیر 2 الی 3 میلیون نفر به خیابان می‌آیند، جریان حاکم آنها را متهم به ارتباط با بیگانه می‌کنند و برخی‌ها هم دستگیر می‌شوند و اعترافاتی مبنی بر ارتباط با بیگانه مطرح می‌کند در حالی که واکنش جامعه به این ترفندها چیزی جز «هو» کردن به این اقدامات نیست زیرا جامعه خودش را در این حرکت شریک می‌داند به همین دلیل این اعترافات در جامعه نتیجه عکس داشته است.
جريان اصولگراي حاكم نسبت به تحولات موجود موضع انفعالی دارد
آرمین در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر صفارهرندی مبنی بر انشعاب در جریان اصولگرا نیز گفت: جریان اصولگرای حاکم هرچند در ظاهر در مسند قدرت است ولی کاملا نسبت به تحولات موجود یک موضع انفعالی دارد از سوی دیگر بخش‌های معتدل جریان اصولگرا نگران وضعیت موجود جامعه هستند و خواهان تجدیدنظر در شرایط موجود می‌باشند اتفاقات زشت و غیرقابل توجیهی که رخ داد از جمله فجایعی که در زندان کهریزک صورت گرفت دامنه آن حتی در خانواده‌های جریان اصولگرا هم پیش رفت و زنگ خطر را برای خیلی از افراد به صدا درآورد.
وی تصریح کرد: همچنین نهادهای مذهبی و دینی که جریان حاکم برای مشروعیت دینی خودش نیازمند آن بود مانند نهاد روحانیت و مرجعیت تحت هیچ شرایطی حاضر نیست مسائل موجود را بپذیرد.
عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه در مقطع فعلی نه‌تنها در سطح مراجع بلکه در سطح علمای طراز اول نیز به هیچ‌وجه حاضر نشدند آقایان را تایید کنند، اظهار داشت: با توجه به اقدامات زشتی که رخ داد کار به سطح جامعه وعاظ هم کشیده شده است.
مداحان جايگزين مراجع شدند
وی یادآور شد: زمانی جریان اصولگرا خود را مستظهر به حمایت از علما و مراجع می‌دید اکنون این موضوع کاهش پیدا کرده و حتی در سطح وعاظ هم با انتقاد روبه‌رو هستند. یعنی اتکا جریان حاکم از سطح مرجعیت تنزل پیدا کرده و به سطح پایین‌ترین لایه‌های مذهبی یعنی مداحان رسیده است. به دیگر سخن مداحان جایگزین مراجع در حمایت از جریان اصولگراي حاکم شدند و این موضوع برای جریان حاکم تبدیل به یک بحران شده است به همین دلیل برخوردهای اين جریان واکنشی و از روی انفعال است.
جریان اصولگرا گرفتار تفرقه و اختلاف شدیدی شده است
آرمین معتقد است تمام آن مواردی که جریان حاکم به عنوان یک نقطه قوت برای خود در نظر می‌گرفت اکنون برای خودش تبدیل به نقطه‌ضعف شده است به همین دلیل طبیعی است که آقای صفارهرندی نگران شرایط موجود در جریان اصولگرا باشند این جریان تمام اعتبار و مشروعیت خودش را و حتی اعتبار نظام را هزینه منافع خود کرده است.
عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر عسگراولادی مبنی بر اینکه افراطیون خشن می‌خواهند از موسوی و کروبی بنی‌صدر دیگری بسازند نيز گفت: جریان اصولگرا گرفتار یک تفرقه و اختلاف شدیدی شده است و بخش افراطی اين جریان اكنون به صورت یک فرقه عمل می‌کند یعنی حتی یک بخش سیاسی نیست و با تنگ‌نظری‌هایي كه دارد حتي غیر از خودش را نمی‌تواند تحمل کند.
وی ادامه داد: بخش سنتی جریان اصولگرا این واقعیت را درک کرده است که این تنگ‌نظری و تنگ‌چشمی فرقه حاکم حتی به حذف جریان اصلاحات هم محدود نمی‌شود در واقع درصدد است جریان معتدل اصولگرا را نیز از صحنه خارج کند.
آرمین افزود: بخش سنتی جریان اصولگرا این موضوع را کاملا درک کرده است اما تعارفات و مجاملاتي که این بخش در سطح قدرت دارد اجازه نمی‌دهد که بتواند تصمیم‌گیری کند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حزب موتلفه به عنوان یک تشکل سیاسی با تجربه درک درستی از خطرات و تهدیدهای موجود که از طرف جریان حاکم به وجود آمده دارد، اظهار داشت: حزب موتلفه در اتخاذ موضع با محدودیت‌ها و فشارهای زیادی روبه‌رو است و کسانی مانند آقایان ناطق نوری، هاشمی و مهدوی‌کنی ایده آشتی ملی را مطرح می‌کنند و بخش‌های معتدل اصولگرایان نیز از آن استقبال می‌کنند اما بخش افراطی به شدت به آن واکنش نشان می‌دهند زیرا برای بخش افراطی جریان اصولگرا به هیچ‌وجه مهم نیست که ایده وحدت ملی مضمون و محتوای آن چه چیزی است زیرا اصولا با چنین طرحی مشکل دارد.
آرمین در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش‌بینی‌اش از به تحقق پیوستن ایده آشتی ملی، اظهار داشت: من در مقطع فعلی به تحقق چنین ایده‌ای خوش‌بین نیستم زیرا شکاف عمیقی در سطح جریان اصولگرا شاهد آن هستیم و این جریان افراطی که ابزار قدرت را در دست دارد به هیچ‌وجه به منافع خودش نمی‌بیند که چنین پروژه‌ای پیش برود چون فرقه حاکم حیات خودش را در بحران جست‌وجو می‌کند چون اگر این بحران از بین برود نمی‌تواند به کار خود ادامه بدهد.


به نقل از نوروز آنلاين

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار