آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۱۷, یکشنبه

زیباکلام:اگر عوامل اعتراضات دستگير شده‌اند چرا معترضان بازهم به خيابان مى‌آيند

حیات‌نو: جنبش مردمى گسترده اى که در ماههاى اخير شکل گرفت،باعث شدکه جمهورى اسلامى متفاوت ترين مراسم 13 آبان را تجربه کند دراين زمينه باصادق زيبا کلام گفت وگو کرديم که درپى مى‌آيد:
با وجود هشدارهاى مقامات انتظامى وامنيتى دربرخوردباهرگونه تجمع غيرقانونى درروز13آبان حضور مردم معترض رادراين راهپيمايى چطور تحليل مى کنيد؟
گذشته از برگزارى تجمعات غيررسمى در راهپيمايى روز 13 آبان و برخورد خشونت‌آميز نيروى انتظامى و لباس شخصى‌ها بااين مردم معترض، مهم‌‌ترين نکته قابل تأمل شکست نظريه‌هاى جناح پيروز در انتخابات رياست جمهورى است. چرا که آنها در طول مدت چهار ماه گذشته از هرگونه راهپيمايى اعتراض‌آميز باعنوان فتنه و آشوب نام بردند و در تحليل‌هاى خود تاکيد مى‌کردند که اين اعتراضات يک حرکت سازمان يافته از سوى آمريکا ،انگليس ومخالفان نظام است که با هدف برپايى انقلاب مخملى ايجاد شده است وبرهمين مبنا بسيارى از چهره‌هاى شاخص سياسى اصلاح‌طلب را به بهانه نقش داشتن در اين فتنه بازداشت کردند و گفتند با اين اقدام توطئه را سرکوب وچشم فتنه راکورکرديم. اما اکنون مى‌بينيم با توجه به اينکه سران توطئه و گردانندگان انقلاب مخملى در بازداشت به سر مى‌برند و هيچ ارتباطى با بيرون به جز ملاقات‌هاى چند دقيقه‌اى با خانواده‌هاى خود ندارند، موج اعتراضات مردمى همچنان ادامه دارد و در راهپيمايى‌هاى روز قدس و 13 آبان با وجود اينکه مى‌دانستند مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار مى‌گيرند همان طور که اين اتفاق رخ داد باز هم به خيابان‌ها آمدندو حال سوال اينجاست که با توجه به گفته هاى مسئولان که معتقدند همه عوامل فتنه و توطئه شناسايى و دستگير شدند چگونه است که ما هنوز شاهد حضور اين مردم معترض در خيابان‌ها هستيم.
شما چه تعريفى ازاين حضور اعتراضى داريد ؟
چون هنوز برخى مسئولان کشور صداى اين معترضان را نمى‌شنوندو واقعيت وجودى آنها را منکر مى‌شوند وبدتر ازهمه آنها را عامل مزدور و بيگانه مى‌خوانند، معتقدم تا زمانى که پاسخى درست ومنطقى به آنها داده نشود اين اعتراض‌ها در قالب تجمعات خيابانى ادامه خواهد داشت.
شما فکر نمى‌کنيد به همان اندازه که اختلاف سياسى تشديد مى‌شود شاهد افزايش دو دستگى در بين مردم هستيم؟
قطعا همين طور است چنانچه ما شاهد دو نوع حضور متفاوت مردم در راهپيمايى‌هاى روز قدس و 13 آبان بوديم ودرچنين شرايطى براى جلوگيرى از عميق‌تر شدن اين شکاف در بين مردم بايد در سطح بالاى نظام يک تلاش جدى در جهت آشتى ملى صورت گيرد تا مردم هم از اين حالت که نسبت به يکديگر پيدا کرده‌اند رها شوند.
يعنى شما معتقديد اول بايد وحدت ملى در سطح بالاى نظام صورت بگيرد تا آشتى در بين مردم برقرار شود؟
برخى مسئولان هنوز اين شکاف را نپذيرفته‌اند و به بخشى از مردم به ديد اغتشاشگر و آشوبگر مى‌نگرند و تا زمانى که چنين نگاهى در بين برخى مسئولان نظام وجود داشته باشد نه تنها وحدت ملى که از چندى پيش طرح‌هايى در اين زمينه تدوين شده است به نتيجه نمى رسد بلکه شکاف ودودستگى در بين آنها تشديد مى‌شود و براى جلوگيرى از وقوع چنين فاجعه‌اى بايد چهره‌هاى معتدل و آينده‌نگر نظام در وهله اول خود در جهت وحدت ملى حرکت کنند. به نظر مى‌رسد اراده قوى در راستاى وحدت ملى وجود ندارد. راهپيمايى 13آبان نشان داد مردم در مقابل بى اعتنايى ها، تهديدهاوانگ ارتباط با اجنبى ساکت نمى نشينند وازهمين رواگر مسئولان نظام بدون توجه به وحدت ملى وتنش زدايى پيش روندوزخم هاى به وجودآمده را التيام نبخشد وهمچنان شاهد ادامه برخورد تند و خشن نيروهاى انتظامى و امنيتى با مردم باشيم، آنها نارضاينى خود را نشان خواهند داد چون آنها جز آتشى درزيرخاکستر نيستند.
به نقل از پارلمان نيوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار