آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ شهریور ۲۳, دوشنبه

علیرضا بهشتی و محمد علی دادخواه آزاد شدند

احمدی نژاد: حاضر به مذاکره در باره برنامه هسته ای نیستم

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران می گوید حاضر است با قدرت های جهانی در باره مسائل بین المللی گفتگو کند ولی حاضر به مذاکره در باره برنامه هسته ای ایران نخواهد بود.

قبلا آمریکا گفته بود در نظر دارد در هر گونه مذاکره آتی با ایران، مسئله هسته ای را مطرح کند ولی آقای احمدی نژاد که به زودی برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک خواهد رفت، گفت ایران حاضر به گفتگو در باره حق استفاده از 'تکنولوژی صلح آمیز هسته ای' نخواهد یود.

دولت ایران هفته گذشته یک بسته پیشنهادی در اختیار گروه 1+5 (شامل 5 عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان) قرار داد.

مقامات ایران گفته بودند از جمله این پیشنهادات، آمادگی ایران برای بحث در باره خلع سلاح هسته ای جهانی و نیز یک رشته مسائل بین المللی دیگر است.

آمریکا که ابتدا در واکنش به بسته پیشنهادی ایران گفته بود این سند به نگرانی ها درباره ماهیت برنامه اتمی این کشور پاسخ نمی دهد یک روز بعد - در روز جمعه -گفت همراه با سایر اعضای گروه ۱+۵ پیشنهاد جدید ایران برای گفتگو را پذیرفته است.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به رغم نپرداختن بسته پیشنهادی ایران به خواسته کشورهای غربی برای توقف غنی سازی اورانیوم، محتوای این بسته فرصتی را برقراری گفتگوی مستقیم با ایران فراهم کرده است.

خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز خواستار از سرگیری فوری گفتگوهای ایران و گروه ۱+۵ شد.

اکنون رئیس جمهوری ایران در نخستین موضع گیری نسبت به آن اظهارات داشتن تکنولوژی هسته ای را حق قانونی و مسلم ایران خوانده و گفته ایرانی ها در مورد حق غیرقابل انکار خود با هیچ کس مذاکره نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای احمدی نژاد در جریان گفتگو با سایمون گس، سفیر جدید دولت بریتانیا در ایران این اظهارات را کرده است.

سفیر جدید بریتانیا در تهران برای تسلیم استوارنامه خود به دیدار رئیس جمهوری ایران رفته بود.

در همین حال احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که از ایران دیدن می کند گفت ترکیه حاضر است در مذاکرات ایران و رهبران جهان بر سر تازه ترین پیشنهادات ایران برای حل مناقشه هسته ای، نقش میزبان را بازی کند.

ترکیه که عضو پیمان ناتو و متحد آمریکاست علاقمند به گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی با کشور همسایه خود ایران است.

آقای داوود اوغلو بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 را پایه خوبی برای آغاز مذاکرات در باره مسائل مهم جهانی توصیف کرده است.

علیرضا بهشتی و محمد علی دادخواه آزاد شدند

علیرضا بهشتی، سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت زندانیان و آسیب دیدگان حوادث اخیر و مشاور میرحسین موسوی که چند روز پیش بازداشت شده بود، بامداد امروز از زندان آزاد شد.

محمد علی دادخواه، از اعضای موسس کانون مدافعان حقوق بشر و وکیل چند فعال سیاسی نیز امروز از زندان آزاد شده است.

آقای دادخواه به همراه عبدالفتاح سلطانی، از اعضای این کانون در تیر ماه امسال بازداشت شده بود.

آقای بهشتی با سپردن وثیقه نقدی دویست میلیون تومانی و پس از تحمل چهار روز حبس آزاد شده است. میزان وثیقه برای آزادی آقای دادخواه نیز پانصد میلیون تومان بوده است.

مرتضی الویری نماینده مهدی کروبی در کمیته پیگیری وضعیت زندانیان نیز در بازداشت به سر می برد و تا کنون خبری در باره او منتشر نشده است.

آقای بهشتی روز سه شنبه، هفده شهریور توسط ماموران امنیتی و با حکم دادستان جدید تهران بازداشت شد.

علیرضا بهشتی فرزند آیت الله بهشتی، اولین رئیس دیوان عالی جمهوری اسلامی پس از انقلاب ۱۳۵۷ است.

روز گذشته محمرضا جلایی پور، مسئول و سخنگوی 'پویش حمایت از میرحسین موسوی' هم که در حوادث بعد از انتخابات دستگیر شده بود، پس از ۸۲ روز در زندان با ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه از زندان آزاد شد.


ترور یک امام جمعه اهل سنت در سنندج

ماموستا برهان عالی، از روحانیان اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج و مسجد قبای شهرک بهاران این شهر، شنبه شب ساعت ۲۳ در منزل شخصی خود در اثر تیراندازی افراد ناشناس کشته شد.

خبرگزاری های ایرانی از قول شاهدان عینی گزارش داده اند که چند فرد ناشناس به بهانه پرسیدن سوال های شرعی به در منزل آقای عالی رفته اند و همان جا با شلیک چند گلوله او را کشته اند.

علی اکبر گروسی، رئیس دادگستری کل استان کردستان، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته استکه هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این ترور را بر عهده نگرفته و هیچ کس هم در این رابطه بازداشت نشده است.

اما آقای گروسی گفته احتمالا "گروهک های ضد انقلاب" این ترور را انجام داده اند.

ماموستا برهان علی، از روحانیون شناخته شده اهل سنت کردستان بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای برهان عالی را مسئول کمیته روحانیون ستاد حامیان مردمی محمود احمدی نژاد در انتخابات راست جمهوری معرفی کرده است، اما سامان رسول پور، خبرنگار ساکن سنندج، این مسئله را رد کرده و می گوید با اینکه ماموستا برهان عالی مخالف حاکمیت نبوده، اما بیشتر یک شخصیت میانه رو بوده است.

به گفته آقای رسول پور، ماموستا برهان عالی دبیر دبیرستان بوده و جلسات منظم تفسیر قرآن داشته و اساسا بیشتر یک شخصیت مذهبی شناخته شده بوده تا شخصیت سیاسی.

آقای رسول پور همچنین درباره انگیزه احتمالی ترور آقای عالی می گوید که این روحانی اهل سنت چند سال پیش در یکی از سخنرانی هایش به سلفی ها حمله کرده و آنها را خوارج خوانده است. به گفته آقای رسول پور در همان جلسه عده ای به این سخنان ماموستا عالی اعتراض کرده اند و حتی او را "کافر" خوانده اند.

سلفی ها از شاخه های بنیادگرای مسلمانان اهل سنت هستند که اعضای سازمان القاعده عموما پیرو این آیین هستند.

آقای رسول پور می گوید سلفی ها در سال های اخیر در کردستان ایران هم فعالیت های زیادی داشته اند و بسیاری آنها را شاخه ایرانی القاعده می خوانند.

دفتر حقوقی ریاست جمهوری از آیت الله صانعی 'شکایت' می‎‌کند

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از منبعی آگاه در دفتر ریاست جمهوری ایران از شکایت دفتر حقوقی این نهاد از آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعیان، خبر داده است.

این فرد که نخواسته نامش فاش شود به ایرنا گفته است: " در پی سخنرانی آقاي صانعی در يکی از مجالس خود عليه رييس‌جمهوری، دفتر حقوقي رياست‌جمهوری، شکايتی را عليه وی تنظيم کرده است."

او گفته است که این شکایت به دادگاه ویژه روحانیت ارائه می شود.

ظاهرا این شکایت واکنشی است به سخنرانی ماه گذشته آیت الله صانعی در استان گلستان که در آن از برخورد های "خشن" با مردم معترض در ایران در نا آرامی های اخیر به شدت انتقاد کرد.

آیت الله صانعی همچنین از جمله روحانیونی بود که به برگزاری دادگاه های بازداشت شدگان وقایع اخیر و اعترافات آنان شدیدا اعتراض کرد و گرفتن این اعترافات را گناه کبیره و ترتیب اثر دادن به اعترافات را مخالفت با قرآن برشمرده بود.

این مرجع تقلید شیعیان، از میرحسین موسوی، از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، نیز دفاع کرده بود.

سفیر جدید بریتانیا در ایران با محمود احمدی‌نژاد دیدار کرد

سایمون گس، سفیر جدید بریتانیا در ایران، امروز یکشنبه، بیست و دو شهریور استوارنامه خود را به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران تحویل داد.

آقای گس جانشین جفری آدامز می شود که از ماه مارس سال 2006 جانشین ریچارد دالتون شده بود.

سایمون گس پیش از این به مدت چهار سال سفیر بریتانیا در یونان بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای احمدی نژاد در دیدار با سفیر جدید بریتانیا، ابراز امیدواری کرده که دولت این کشور بتواند اشتباهات خود را (در قبال ایران) جبران کند.

مقام های ایرانی از جمله آیت الله خامنه ای، رهبر این کشور، بریتانیا را به دخالت در ناآرامی های پس از انتخابات که به کشته شدن دهها نفر منجر شد، متهم کردند.

دولت بریتانیا این اتهام را رد کرده است.

رئیس جمهور ایران در دیدارش با سفیر بریتانیا با ذکر این نکته که مردم ایران از رابطه با دولت بریتانیا خاطرات منفی در ذهن دارند، گفت: "در مسر توسعه روابط، نگاه ما به آینده است و امیدواریم دولت انگلیس از گذشته تجربه خوبی گرفته باشد و رفتارهای گذشته خود را اصلاح کند."

آقای گس نیز خواهان توسعه روابط بین دو کشور بر اساس احترام متقابل شده است.

در دوران سفارت آقای آدامز، روابط دو کشور با تنش های بسیاری همراه شد که از آن جمله می توان به بازداشت ملوانان بریتانیایی در آب های خلیح فارس در سال 2007 و همچنین بازداشت کارکنان ایرانی سفارت این کشور در تهران در حین ناآرامی های پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری اشاره کرد.

شیر نقره ای ونیز به شیرین نشاط اهدا شد

فیلم سینمایی "لبنان" به کارگردانی ساموئل مواز از اسرائیل، شیر طلایی جشنواره سینمایی ونیز را به خود اختصاص داده است.

این جایزه در روز پایانی برگزاری شصت و ششمین جشنواره بین المللی سینمایی ونیز به وسیله هیات داوران به آقای مواز اهدا شد.

هیات داوران همچنین شیر نقره ای بهترین کارگردانی را به شیرین نشاط کارگردان ایرانی فیلم سینمایی "زنان بدون مردان" اهدا کرد.

کالین فیرث از بریتانیا نیز جایزه بهترین بازیگر را به خاطر ایفای نقش در فیلم "مرد مجرد" به خود اختصاص داد.

او در این فیلم درنقش یک استاد عزادار بازی می کند.

فیلم سینمایی "لبنان" داستان حمله اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ را از منظر سرنشینان Û �ک تانک اسرائیلی روایت می کند.

این فیلم در حقیقت بازگو کننده خاطرات ساموئل مواز است که آن زمان یک سرباز جوان در ارتش اسرائیل بوده است.

"زنان بدون مردان" به کارگردانی شیرین نشاط و بر اساس داستانی به همین نام تولید شده است.

این داستان که به وسیله شهرنوش پارسی پور نوشته شده است، بیانگر داستان چهار زن ایرانی در دوره زمانی کودتای ۲۸ مرداد است.

گفت و گو با شیرین نشاط، برنده شیر نقره‌ای ونیز

فیلم "زنان بدون مردان" ساخته شیرین نشاط، کارگردان ایرانی مقیم نیویورک، توانست شیر نقره ای شصت و ششمین جشنواره سینمایی ونیز را از آن خود کند. این فیلم، تنها فیلم از یک فیلمساز ایرانی در بخش مسابقه این جشنواره بود.

خانم نشاط این فیلم را بر اساس داستانی با همین نام نوشته شهرنوش پارسی پور به تصویر کشیده است.

شیرین نشاط در رابطه با اقتباس از این اثر ادبی و اینکه تا چه حد به اصل اثر وفادار مانده می گوید: "پنج شخصیت در کتاب وجود دارد که ما مهدخت را حذف کردیم. ولی چهار زنی که در فیلم می بینید از لحاظ اجتماعی و اقتصادی کاملا بر اساس کتاب هستند منتهی راهی را که طی می کنند تا به آخر برسند را کمی تغییر دادم."

خانم نشاط افزود: " نکته اصلی این تغییر هم این نکته بود که در کتاب خانم پارسی پور، کودتا و تابستان 1332 کاملا در پشت داستان بود و برای من جالب بود که این نکته را بزرگ تر کنم. به همین دلیل هم مونس که در کتاب فقط آدم کنجکاوی به مسائل دنیا بود را مقداری سیاسی کردم."

شهرنوش پارسی پور نویسنده کتاب "زنان بدون مردان" در همین رابطه می گوید: "اینکه فیلم دوران مصدق را نشان می دهد عقیده و ایده شیرین نشاط بود و در کتاب من چنین نیست. اصلا تز من در کتاب این بود که چرا زنان در آن زمان نمی توانستند در مسائل سیاسی دخالت کنند ولی ایشان عوض کرد و زنان در آن دوره فعالیت می کنند. ولی باید بگویم صحنه ها خوب درآمده اند."

خانم پارسی پور افزود: "درباره سازنده باید بگویم مقداری کتاب را عوض کرده ولی من شیرین را دوست دارم و می دانم که این طور برایش راحت تر بود تا بتواند فیلم را بسازد. من هم تابعی از این مساله بودم و به نظر اشکالی ندارد."

شیرین نشاط می گوید برای ساخت فیلم به دنبال کتابی تصویری بوده و به نظر او" زنان بدون مردان" این امکان را برای او فراهم کرده است.

او افزود: "از طرف دیگر با وجود تصویری بودن داستان، رئالیتی هم در آن زیاد است. داستان در تابستان 1332 در تهران با دو شخصیت واقعی است. هم می توانستم در دنیای هنری تصویری خودم بمانم ولی از طرفی می خواستم خودم را به مسائل واقعی هم بکشانم."

خانم نشاط همچنین گفت: "البته نوشتن این سناریو پروسه ای طولانی بود ولی با همکاری دوستان و به ویژه شجاع آذری این کار صورت گرفت."

روند ساخت فیلم "زنان بدون مردان" به گفته شیرین نشاط از سال 2003 میلادی آغاز شده است.

شجاع آذری همکار و همسر شیرین نشاط در فیلم "زنان بدون مردان" است. سالهاست که آقای آذری در کنار شیرین نشاط حضور دارد و نقش پررنگی در تمامی فعالیت های هنری این هنرمند دارد.

شجاع آذری درباره دلیل طولانی شدن ساخت این فیلم می گوید: "چند سال اول به جمع کردن پول و سرمایه برای ساخت فیلم گذشت. بعد از آن هم نوشتن سناریو. به این خاطر که اقتباس از کتاب "زنان بدون مردان" خانم پارسی پور کار بسیار مشکلی بود. کتاب رئالیسم جادویی است که به شکل داستان های کوتاه نوشته و بعد به شکل رمان کنار هم گذاشته شده است."

آقای آذری افزود: "بعد از شروع کار فهمیدیم که ترجمه این کتاب برای سینما مشکل است. در هر حال یکی دو سال طول کشید و اشخاص زیادی روی سناریو کار کردند ولی در نهایت کار مشترکی شد از من و شیرین."

شیرین نشاط را بیشتر به عنوان عکاس و همچنین سازنده چند ویدئو آرت می شناسند. او می گوید به عنوان یک هنرمند دوست دارد کارهای مختلف را تجربه کند.

شجاع آذری به عنوان همکار او در این فیلم درباره تجربه این فیلمسازی می گوید: "زبان فیلمسازی برای شیرین تازه بود و آشنایی زیادی با این زبان نداشت. من تلاش می کردم که این فیلم شبیه کارهای هنری آبستره نشود و روایت و داستان گویی در فیلم قوی باشد و تماشاگر سینما را خسته نکند."

آقای آذری گفت: "بنابراین پیدا کردن راه حلی بود بین دید بصری شیرین و داستان گویی سینمایی."

فیلم "زنان بدون مردان" در مراکش فیلمبرداری شده و سعی سازنده فیلم بر آن بوده تا فضاهای شهر تهران در زمان مصدق را بازسازی کند. به جز نقش های اصلی دیگر بازیگران فیلم از جمله تمامی سیاهی لشگر از ملل دیگر دنیا در این فیلم جمع شده اند.

در هر حال برای عوامل سازنده فیلم، فیلمبرداری و تهیه کردن فیلم خارج از ایران مشکلات خود را داشته است.

شجاع آذری درباره این مشکلات می گوید: "متاسفانه این از بدشانسی ماست که مجبوریم، خارج از کشور، ایران را بازسازی کنیم. البته در ده سال اخیر در مراکش خیلی کار کرده ایم. بنابراین مراکش مانند خانه ای دوم برای ماست. جایی آشنا که مدام به آن برمی گردیم.

در سکانس اولیه فیلم که به اعتقاد برخی از منتقدان یکی از بهترین سکانس های فیلم است. مونس یکی از شخصیت های اصلی فیلم خود از بالای پشت بام به پایین پرت می کند و چادر سیاهی که بر سر دارد به گوشه ای بر زمین می افتد.

شیرین نشاط درباره این سکانس می گوید: "آن لحظه ای که مونس بالای پشت بام ایستاده بود از یک طرف صدای اذان و از سویی صدای تظاهرات و او در این میان ناگهان خود را رها کرد. در آن لحظه مونس می گوید حالا فقط سکوت بود و سکوت و دیگر هیچ و حالا می فهمم که تنها راه آزادی، آزادی از این زمین است."

خانم نشاط افزود: "این فیلم بیشتر حالت سمبیک دارد و برای من این زن در میان آن همه هیاهو وقتی خود را رها می کند و چادرش بر زمین می افتد نشان می دهد که او تنها راه آزادی را در مرگ می بیند."

امکان گفت و گو با شیرین نشاط پس از نمایش مطبوعاتی فیلم و در اتاق او در یکی از هتل های جزیره لیدو فراهم شد. داخل اتاق چندین بسته پر از شال های سبز بود.

شیرین نشاط درباره شال های سبز گفت: "نزدیک به صد شال سبز از نیویورک با خود آوردیم که همگی عوامل فیلم روی فرش قرمز شال سبز بیاندازیم. به عنوان کسانی که همگی آرتیست هستیم ولی مسائل سیاسی و اجتماعی ایران خیلی برایمان مهم است."

او افزود: "فقط خواستیم به دوستان عزیزمان در ایران و خارج از ایران بگوییم که ما به نوعی از این جنبشی که در ایران به راه افتاده حمایت می کنیم و با همین شال های سبز به دنیا نشان می دهیم که ما هم طرفدار جنبش سبز هستیم."

و شیرین نشاط به همراه دیگر عوامل فیلم همگی برای اکران رسمی فیلم با شال و یا لباس سبز از روی فرش قرمز جشنواره عبور کردند.

دور تازه افزایش سانسور در ایران

سانسور سازمان یافته مطالب فرهنگی و سیاسی در ایران پدیده تازه ای نیست اما افزایش سخت گیری ها در انتشار اخبار و آثار هنری پس از انتخابات باعث شده است برخی از صاحب نظران افزایش سانسور را نشانه ای از شدید تر شدن بحران سیاسی در ایران بدانند.

برخی از روزنامه نگاران منتقد در ایران می گویند که از دفتر شورای عالی امنیت ملی با سردبیران تماس گرفته شده و خواسته شده نشریات از انتشار مطالب نقل شده از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزد های معترض انتخابات ریاست جمهوری، خودداری کنند.

اگرچه به نظر نمی رسد اجرای چنین دستور هایی از نظر عملی به راحتی امکان پذیر باشد اما نشانه های افزایش سخت گیری در حوزه فرهنگی و هنری هم مشهود شده است.

واکنش هنرمندان و نویسندگان

به دنبال سخت تر شدن کنترل دولتی و در اعتراض به رفتار خشونت آمیز دولت با چهره های فرهنگی و سیاسی و معترضان، هفته گذشته گروه هایی از هنرمندن و نویسندگان در بیانیه ای اعلام کردند که از ادامه همکاری در فعالیت های فرهنگی دولت خودداری می کنند.

جواد مجابی، نویسنده و منتقد هنری در تهران که خود از امضاکنندگان بیانیه اعتراضی گروهی از اهل فرهنگ است، در گفت وگو با بی بی سی فارسی می گوید که سخت گیری های اخیر از حد سانسور فراتر رفته و در عمل به تعطیلی فرهنگ منجر شده است.

آقای مجابی می گوید هنرمندان زیادی در حوزه سینما گرافیک و هنر های تجسمی عملا امکان اجرا یا به نمایش گذاشتن آثار خود را ندارند.

اشکال تازه سانسور

پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری انجام رسمی سانسور بیش از وزارت ارشاد که مرجع شناخته شده سانسور در ایران است از سوی نهاد های امنیتی به شکل احضار روزنامه نگاران به دستگاه های امنیتی و نظارتی و در قالب کنترل در حین چاپ و یا پیام های تلفنی اعمال شده است.

مسعود بهنود، روزنامه نگار در لندن، اقدام های سانسورگرانه تازه را مربوط به نوعی احساس ترس از پایان در میان دولتمردان ایران می داند.

آقای بهنود به بی بی سی می گوید: "به نظر می رسد حکومت به تنگی نفس افتاده و ترس از به پایان رسیدن را به شکل منع گسترده ارتباطات اجتماعی، از قطع موبایل و تلفن و رفت و آمد ها گرفته تا بستن دست روزنامه نگاران منتقد بروز می دهد."

اگرچه هدف دستور العمل های تازه سانسور از سوی دولت از سوی نهاد هایی مانند ارشاد و شورای امنیت ملی بر اساس تعریف خط قرمز برای آزادی و به عنوان عاملی برای کنترل آن چه اغتشاشات نامیده می شود ضروری دانسته می شود اما بخش عمده نویسندگان ایران به گفته آقای مجابی وجود نهاد هایی برای سانسور را از اساس مورد انتقاد قرار می دهند.

آقای مجابی که عضو کانون نویسندگان ایران است می گوید" نویسندگان ایران و نهاد هایی مانند کانون نویسندگان از اساس وجود اداره سانسور را قبول ندارند و توجیهاتی که از سوی مقامات مطرح می شود توجیه کننده محدود کردن آزادی نیست."

محدودیت های سانسورگران

سانسور سازمان یافته در دوران معاصر برای نخستین بار در به طور رسمی از سوی نظام هایی مانند حکومت نازی ها در آلمان و اتحاد جماهیر شوروی به سیاست اصلی دولت تبدیل شد. دامنه این سانسور همواره به نام مقابله با فرهنگ غربی به تدریج توسعه یافت تا آنجا که حتی در شوروی سابق خواندن ترانه های گروه موسیقی بیتل ها که در دهه شصت میلادی در بریتانیا رونق داشت ممنوع شد.

به نظر می رسد با رشد وسایل ارتباط جمعی امکان سانسور کمتر شده است اما به هر حال برخی از کارشناسان همچنان در تاثیر کوتاه مدت ممیزی تردید ندارند. اگرچه چنان چه آقای بهنود می گوید در شرایط فعلی ایران تاثیر سانسور محدود است.

آقای بهنود به این نکته اشاره می کند که سانسور شدید مطبوعات و عدم امکان اخبار درست و تحلیل های انتقادی باعث شده است که اعتماد مردم به معدود روزنامه هایی که باقی مانده کاهش بیابد.

اظهارات روزنامه نگاران نشان می دهد که بی اعتمادی مخاطبان خود را به شکل کاهش شدید تیراژ روزنامه ها در هفته های اخیر و اقبال بیشتر به اینترنت و رسانه های خارجی نمایان ساخته است.

به گمان ناظران، شاید دولت ایران چندان به تاثیر افزایش سانسور در کاهش مخاطب و تیراژ روزنامه ها توجهی نکند اما نمی تواند به افزایش اطلاع رسانی متکی بر شایعات و اینترنت و رسانه های خارج از کشور در نتیجه بستن زبان روزنامه نگاران منتقد در داخل کشور بی اعتنا باشد.

همسایگان ایران در تحریم احتمالی: همسوی غرب یا همراه ایران؟

اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و اجلاس گروه ۲۰ که در ماه جاری میلادی برگزار می شود به اعتقاد برخی از کارشناسان می تواند سرنوشت هسته ای ایران و امکان اعمال تحریم های جدید علیه این کشور را روشن کند.

این در حالی است که برخی از کشورهای همسایه ایران نیز نسبت به تحریم های احتمالی واکنش نشان دادند، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری اعلام کرد که کشورش با تحریم احتمالی علیه ایران مبارزه می کند. در همین حال برخی بر این باورند که ایران در تلاش برای مقابله با تحریم های احتمالی است.

محسن میلانی، استاد روابط بین الملل دانشگاه جنوب کالیفرنیا با اعلام اینکه در کشورهای همجوار ایران، عراق و ترکیه از اهمیت بالایی در خصوص مسئله تحریم بنزین برخودارند، می گوید: "با این که این کشورها اعلام کردند که با ایران تا جایی که امکان دارد همکاری می کنند، اما به نظرم مهمترین مسئله مطرح شده این است که ایران در آخرین قراردادش با ونزوئلا در یک اقدام پیشگیرانه قراردادی را به امضا رسانده که طی آن روزانه ۲۰ هزار بشکه بنزین از ونزوئلا وارد این کشور می شود."

آقای میلانی همچنین عنوان کرد که در صورت تحریم سازمان ملل، کشورهای همسایه ایران چاره ای ندارند مگر رسما با این تحریم موافقت کنند. اما ممکن است در صورت مخالفت این کشورها، بازار سیاهی برای واردات بنزین به وجود آید.

همچنین برخی از کارشناسان با حساس عنوان کردن وضعیت ایران، کشورهای همسایه را در واکنش به تحریم های احتمالی علیه ایران به دو گروه تقسیم می کنند.

تورج اتابکی استاد دانشگاه در هلند می گوید: "گروه نخست همسایگانی هستند که محدودیت های خاص خود را دارند، کشورهای کوچک که نمی توانند در صحنه بین المللی به شکل مستقل دخالت کنند، کشورهای استقلال یافته شوروی سابق، افغانستان و عراق از این دست هستند. این کشورها در دراز مدت به دلیل حیات اقتصادی و سیاسی آنها که درگرو رابطه گسترده با غرب است به نفع غرب کنار خواهند آمد."

اما در همین حال برخی از صاحبنظران نیز بر این باورند کشورهایی که به نوعی در منطقه دستخوش بحران بودند، تلاش می کنند تا ارتباطشان را با کشورهای همسایه بهبود بخشند.

جلال خالدی روزنامه نگار با اشاره به وضعیت عراق و آسیب هایی که در خلال این سالها به این کشور وارد شده می گوید: مقامات عراقی از هیچ تلاشی برای بهبود روابط دریغ نکرده اند. در توافق نامه عراق و آمریکا نیز عنوان شده که این کشور به هیچ عنوان در حمله علیه کشورهای همجوار و آسیب به هر شیوه شرکت نمی کند.

همچنین آقای اتابکی در توصیف گروه دوم همسایگان ایران می گوید کشورهای این گروه تلاش می کنند در نخستین گام به مخالفت برخیزند. اما ترکیه و روسیه به هیچ وجه در مقامی نیستند که به سیاست ساختار شکنانه روی بیاورند. زمانی که دولت ترکیه مجبور شود بین ایران وغرب یکی را انتخاب کند بی هیچ دو دلی غرب را انتخاب می کند. روسیه نیز در دراز مدت به هیچ وجه در مقامی نیست که غرب را به نفع ایران کنار گذارد.

در حالی که نگرانی ها از احتمال تحریم ایران بیشتر می شود، احتمال موضع گیری علیه تحریم این کشور به اعتقاد برخی از کارشناسان چندان قابل استناد نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار