آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مرداد ۷, چهارشنبه

بازداشتگاه کهریزک تعطیل شده است

بازداشتگاه کهریزک از محل های نگهداری بازداشتیان اعتراضات انتخاباتی تعطیل شده و دادستان تهران وعده رسیدگی به وضعیت زندانیان را داده است.

روز سه شنبه، 28 ژوئیه (6 مرداد)، کاظم جلالی، سخنگوی کمیته مجلس برای رسیدگی به مسائل بازداشت شدگان اعتراضات پس از انتخابات، گفت که دستور تعطیل بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران صادر شده است.

روز دوشنبه گزارش شد که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستور تعطیل یک بازداشتگاه در تهران را به دلیل "غیر استاندارد بودن" شرایط آن صادر کرده اما نام این محل فاش نشد.

نام بازداشتگاه کهریزک، که در جنوب تهران واقع است، به خصوص در جریان اعتراضات اخیر به عنوان یکی از محل های احتمالی نگهداری و بازجویی از بازداشتیان در خبرها انعکاس یافت.

به گفته خانواده برخی از قربانیان اعتراضات اخیر، فرزندان آنان ظاهرا پس از دستگیری به کهریزک انتقال یافته بودند.

در مورد این بازداشتگاه و ماموران خدمت در آن اطلاعات دقیقی در دست نیست اما دستور آیت الله خامنه ای این گزارش ها را تایید می کند که این محل فاقد امکانات معمول برای نگهداری زندانیان بوده است.

گفته شده است که بازدید نمایندگان از بازداشتگاه کهریزک به دلیل تعطیل آن احتمالا صورت نخواهد گرفت و در نتیجه، به نظر نمی رسد که اطلاعات بیشتری در مورد آن در دسترس مجلس قرار گیرد.

مرتضوی: زندانیان در آشوبها دست داشته اند

به گفته سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان، این هیات روز دوشنبه از زندان رجایی شهر دیده کرد و با رئیسان سایر زندان ها هم از طریق ویدئو کنفرانس مذاکراتی داشته و قرار است روز سه شنبه در زندان اوین با کسانی که در این محل زندانی هستند دیدار کند.

جمعی از مقامات سابق جمهوری اسلامی و اصلاح طلبان سرشناس در ارتباط با اعتراضات انتخاباتی در زندان اوین زندانی هستند و شرایط برخی از آنان باعث نگرانی شدید خانواده هایشان شده است.

در مورد وضعیت کسانی که در جریان اعتراضات پس از انتخابات بازداشت شده اند، آقای جلالی گفته است که باید با تمام متخلفان، مجرمان و کسانی که به اموال عمومی صدمه وارد کرده اند ولو اینکه از ضابطان هم باشند، باید برخورد شود.

برخی از معترضان گفته اند که در جریان نا آرامی های اخیر تهران، ماموران دولتی عمدا به اموال شهروندان آسیب رساندند و تصاویری هم از حمله آنان به اتومبیل ها و ساختمان های خصوصی انتشار یافته اما مقامات امنیتی و انتظامی تا کنون این اتهامات را رد کرده اند.

آقای جلالی به نقل از سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، گفته است که کسانی که هم اکنون در زندان به سر می برند "در آشوب ها دست داشته یا از عوامل تحریک کننده یا اتاق فکر این آشوب ها بوده اند و البته کسانی هم هستندکه در وسط میدان بوده و با سلاح های گرم و سرد به اموال عمومی و مردم تعرض کرده اند."

دادستان تهران مشخص نکرده است که آیا این افراد مسلح به سلاح های گرم و سرد از ماموران دولتی بوده اند و یا از مردم معترض، و در چنین صورتی، به چه انگیزه ای سایر معترضان را هدف حمله قرار داده و به اموال مردم عادی آسیب رسانده اند.

رئیس هیات تحقیق مجلس گفته که از آقای مرتضوی خواسته شده است با کسانی که اتهامات سنگینی ندارند با "رافت اسلامی" و با سایرین هم طبق ضوابط قانونی برخورد شود و افزود که طبق قانون، باید بازداشتیان در مدت 24 ساعت تفهیم اتهام شوند و به وکیل مدافع دسترسی داشته باشند.

کاظم جلالی افزود که سعید مرتضوی وعده داده است پرونده محمد کامرانی و محس روح الامینی، دو تن از قربانیان در ارتباط با اعتراضات پس از انتخابات را در اختیار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار دهد و یک قاضی را نیز برای پیگیری پرونده آنان مامور کرده است.

مرگ بازداشتیان 'در اثر مننژیت'

آقای مرتضوی در عین حال گفته است که این دو نفر مننژیت داشته اند و در اثر این بیماری، هنگام بازداشت جان خود را در دست داده اند.

خانواده محمد کامرانی گفته بودند که فرزندشان به شدت زخمی شده و به بیمارستان انتقال یافته بود و برخی منابع به نقل از پدر محسن روح الامینی نیز گزارش شده بود که آثار ضرب و جرح در فرزندش مشاهده کرده هر آقای روح الامینی تا کنون رسما در این مورد اظهار نظر نکرده است.

سخنگوی کمیته ویژه مجلس دلیل تشکیل این کمیته را کسب اطلاعات دقیق و صحیح اعلام کرده و گفته است که "متاسفانه عده ای در داخل و خارج از کشور با نیت ضربه زدن به نظام، مطالبی بیان می کنند که صحت ندارد."

در مورد پخش اعترافات بازداشت شدگان از رسانه های دولتی، آقای جلالی گفته است "تصمیم در این خصوص با دستگاه های قضایی و اطلاعاتی و امنیتی است و مجلس نمی تواند تصمیم گیری کند، اما الان بنا نیست این اعترافات پخش شود."

یکی از خیرنگاران از آقای جلالی سئوال کرد که آیا کشه شدن محسن روح الامینی، فرزند یکی از مسئولان نظام باعث تصمیم به پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات اخیر شده است؟

سخنگوی کمیته ویژه گفت که از نظر مسئولان، هیچ فردی با فرد دیگر فرق نمی کند و پیگیری همزمان کشته شدن محمد کامرانی و محسن روح الامینی ناشی از تعطیلات مجلس بوده است.

در خبری دیگر در همین زمینه، خبرگزاری مهر به نقل از علی مطهری، نماینده مجلس، گزارش کرده است که باید افراد مقصر در مرگ زندانیان حوادث اخیر مانند محسن روح الامینی معرفی و مجازات شوند تا از تکرار "این اقداات غیرقانونی و غیرانسانی" جلوگیری به عمل آید.

همچنین، عماد افروغ، یکی از شخصیت های اصولگرا، ضمن انتقاد از تاخیر در رسیدگی به "برخوردهای قهرآمیز و دستیگری های غیر مترقبه" گفته است که "اینکه توسط یکی از مسئولان گفته می شود آقایان روح الامینی و کامرانی پیش از دستگیری مننژیت داشته اند، در مخیله ما نمی گنجد بلکه باید با مسببین این موضوع به موقع برخورد شود."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار