آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۱۱, دوشنبه

مراسم سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران برگزار شد

مراسم بیست و نهمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران با برپایی تظاهراتی مقابل ساختمان سابق سفارت این کشور برگزار شده است.
در جریان برگزاری این مراسم پرچم آمریکا به آتش کشیده شد و تظاهر کنندگان که بسیاری از آنها را دانش آموزان تشکیل می دادند، شعار "مرگ بر آمریکا" سر دادند.
محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و علی احمدی وزیر آموزش و پرورش ایران در این مراسم حضور داشتند.
سفارت آمریکا در تهران در سیزده آبان ۱۳۵۸ توسط دانشجویان موسوم به "پیرو خط امام" اشغال شد و از این پس از سوی نیروهای انقلابی "لانه جاسوسی آمریکا" نام گرفت.
دیپلمات های آمریکایی در جریان اشغال سفارت این کشور در تهران ۴۴۴ روز گروگان این دانشجویان قرار داشتند اما سرانجام در جریان مذاکراتی که میان ایران و آمریکا در کشور الجزایر انجام شد ، دیپلمات های آمریکایی آزاد شدند.
به دنبال اشغال سفارت آمریکا، روابط سیاسی ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۹ به طور کامل قطع شد و این وضعیت تا به امروز ادامه دارد.
آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اشغال سفارت آمریکا را "انقلاب دوم" پس از انقلاب اسلامی توصیف کرده بود.
گروگانگیری دیپلمات های آمریکا، یکی از عوامل مهم پیروزی حزب جمهوریخواه و شخص رونالد ریگان، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا از حزب دمکرات بود که نتوانست در جریان رقابت های انتخاباتی، به این گروگانگیری پایان دهد.
مراسم اشغال سفارت آمریکا در تهران امسال در حالی برگزار می شود که یک روز دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است.
مقام های کاخ سفید اخیرا بیست و نه سال پس از اشغال سفارت این کشور در تهران، نسبت به افتتاح دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران ابراز تمایل کردند.
عباس عبدی، از گروگانگیران سفارت آمریکا در تهران، به بخش فارسی بی بی سی گفته است که موضوع گروگانگیری برای ایران و آمریکا تمام شده و برگزاری مراسم رسمی آن در تهران به دلیل سیاست های داخلی ایران است.
آقای عبدی گفت که ماجرای گروگانگیری در مقابل کودتای 28 مرداد می توانست مبنایی برای روابط متوازن ایران و آمریکا قرار گیرد.
جان لاین، خبرنگار بی بی سی در تهران معتقد است که برخلاف لفاظی های ایران و آمریکا، بسیاری از ایرانی ها امیدوار به برقراری مجدد روابط ایران و آمریکا هستند و می گویند که در صورت پیروزی باراک اوباما، نامزد دمکرات ها در انتخابات، این احتمال افزایش می یابد.
منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفت: "با وجودی که در ۳۰ سال گذشته پنج رییس جمهوری دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا دیده ایم، هیچ تفاوتی از آنها در برابر ایران مشاهده نکردیم."
آقای متکی افزود: "هر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا از تغییر سیاست ها در برابر ایران حرف زده اند اما هیچکدام این تغییر را مشخص نکرده اند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار