آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۱۵, چهارشنبه

فاجعه در کمين بازار تهران است

روزنامه اعتماد: بازار تهران ايمن نيست.
اين را مسوولان سازمان آتش نشاني بارها گوشزد کرده بودند اما هشدار آنان هرگز جدي گرفته نشد تا اينکه شامگاه دوشنبه حادثه يي بزرگ رخ داد؛ حادثه يي که اگر عقربه هاي ساعت کمي عقب تر ايستاده و زمان، ساعت شلوغي بود مي توانست با تلفات جاني گسترده همراه شود.
ساعت 19 دوشنبه براي آناني که در حوالي سراي حاج حسن بازار بزرگ تهران بودند هوا ناگهان ايستاد. تنفس مشکل و چشم ها سرخ شد. علت اين بود؛ مغازه يي طعمه حريق شده و شعله هاي آتش بي پروا زبانه مي کشيد. دود همه جا را فرا گرفته و ترس از فاجعه يي ناگوار در ذهن شاهدان جان گرفته بود. آتش در اين مهلت چنان گسترش يافت که يکصد مغازه و حداقل 500 متر مربع فضاي باز دچار خسارت مالي شد.
«ساعت 01/19 دوشنبه آتش ابتدا يک پتوفروشي را فرا گرفت و به دليل باز بودن فضا و وجود کالاهاي سريع الاشتعال از جمله کاغذ، چرم، پارچه، چوب و موادي مانند تينر و چسب به سرعت گسترش يافت.»
اين را داوود درويش زاده مدير منطقه يک عمليات سازمان آتش نشاني تهران مي گويد و از چينش نادرست و بدون توجه به اصول ايمني کالاها گلايه مي کند. اين انتقادي است که پيش از اين نيز از زبان مسوولان سازمان آتش نشاني شنيده بوديم. آنها تاکيد دارند بسياري از بازاريان با ايمني بيگانه هستند و همين امر احتمال وقوع خطر را افزايش مي دهد.
حادثه دوشنبه در حالي به وقوع پيوست که درست پنج روز قبل نيز يک پاساژ پوشاک در حوالي سبزه ميدان طعمه حريق شد و ماموران سه ايستگاه آتش نشاني را به تکاپو انداخت، اما پيچيدن خبر آن حادثه باز هم زنگ خطر را براي ديگر حجره داران، فروشندگان و مسوولان به صدا درنياورد تا اينکه بالاخره ضيافت شعله و دود اين بار در سراي حاج حسن برپا شد.
به گفته درويش زاده براي مقابله با اين حريق 150 آتش نشان از 10 ايستگاه در محل حادثه حاضر شدند اما بافت قديمي بازار، باريک بودن کوچه ها و تلنبار شدن کالاهاي قابل اشتعال باعث شد تلاش هاي اوليه امدادگران براي کاستن از ابعاد حادثه چندان موفقت آميز نباشد و شعله ها لحظه به لحظه پيشروي کند. با وجود اينکه 500 متر مربع فضاي باز و 100 مغازه در اين حادثه خسارت ديد مدير منطقه يک عمليات آتش نشاني معتقد است حريق در کمترين زمان ممکن خاموش شد. اين يعني احتمال داشت خسارت ها گسترده تر و زمان لازم براي مهار آن از 150 دقيقه بيشتر باشد.
در کنار رعايت نکردن اصول ايمني و نحوه صحيح نگهداري کالا در انبار و مغازه ها، دو عامل ديگر نيز وجود دارد که بازار تهران را به شبکه باروتي آماده انفجار مبدل کرده است؛ "بافت سنتي و تردد زياد." درويش زاده تجمع کسبه بازار و ديگر شهروندان در محل حادثه، کم عرض بودن گذرگاه ها و همزماني بروز حادثه با ورود خودروهاي حامل کالا به بازار را از جمله عللي عنوان مي کند که شامگاه دوشنبه فعاليت آتش نشانان را مختل کرده بود. اين عوامل در حوادث پيشين نيز وجود داشت و به همين سبب فريادها درباره ناايمن بودن بازار بلند شد و حتي زمزمه هايي به گوش رسيد مبني بر اينکه بازار بايد منتقل شود اما اين حرف و حديث ها نه تنها رنگ واقعيت نگرفت بلکه در سطوح بالا به صورت جدي درباره آن بحث و تبادل نظر نشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار